Vallankäyttö parisuhteessa

meikämie

Yltiydyinpä kerrassaan mietteliäälle päälle.

Jos naiset käyttävät epäsuoraa ja piilotettua väkivaltaa parisuhteessa, tähän tyyliin:
http://www.cc.jyu.fi/~jlammas/etc/etcfiles/Documents/Pi rttihirmu.txt

Niin millaistahan MIEHEN käyttämä valta on parisuhteessa? Manipuloiko mieskin, epämiehekkäästi, naista? Onko mieskin oppinut näitä samoja malleja kotoaan, mutta on vain epäpätevämpi henkisen väkivallan käyttäjä? Onko miehen käyttämä valta sitten sitä, että vedetään turpaan? Vai vetoaako mies pikemminkin siihen, että naisen täytyy täyttää naisellisen roolin odotukset, olla kiltti pikkuvaimo? Onko miespuolisia pirttihirmuja?

Mitä sanovat palstan feministit ja feminismin kriitikot?

Miehen valtaa yhteiskunnassa on puitu jo feminismin aamunkajosta, mutta millä prosesseilla mies pyrkii tätä nykyä käyttämään valtaa parisuhteessa?

35

3972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • mieltä

        että kun jotkut naiset ovat pirttihirmuja kotonansa, niin jotkut miehet ovat pirttihirmuja työelämässä ja muussa kodin ulkopuolella liittyvässä elämässä.

        Pirttihirmut ovat sovinistin vastakohtia?

        Sen se vallanjako on saanut aikaan. Naisilla ja miehillä on samanlainen vallanhimo, mutta alueet on jaettu niin, että nainen sitä käyttää vain kotonaan. Kärjistetysti sanottuna tietysti.


    • avecMaria

      Minä sanoisin mielipiteenäni, että miehen käyttämä manipulaatio ja henkinen väkivalta naista kohtaa ilmenee monasti ilman huomiota jättämisenä.

      Minulla on tässä juuri nyt yksi meno, mutta aiheesi on mielenkiintoinen, joten varmaan palaan asiaan paremmalla ajalla.

      Olen muuten tosinajatteleva feministi, jos et tiennyt. :P

      • meikämie

        Itse ainakin reagoin passiivisuudella, jos suora keskustelu ja yhteinen päätöksenteko ei auta. Tämä vivahde tosin tuntuu minussa olevan huomattavasti heikompi kuin lähes kaikissa muissa tuntemissani miehissä.

        Tiedän, että olet toisinajatteleva feministi, itse asiassa kyllä olen ajatellut sinau aina feminismin kriitikkona, rakentavassa mielessä.


      • avecMaria
        meikämie kirjoitti:

        Itse ainakin reagoin passiivisuudella, jos suora keskustelu ja yhteinen päätöksenteko ei auta. Tämä vivahde tosin tuntuu minussa olevan huomattavasti heikompi kuin lähes kaikissa muissa tuntemissani miehissä.

        Tiedän, että olet toisinajatteleva feministi, itse asiassa kyllä olen ajatellut sinau aina feminismin kriitikkona, rakentavassa mielessä.

        Sitähän se toisinajatteleva tässä yhteydessä juuri tarkoittaa, nykyistä vallalla olevaa ajattelua kritisoiva, pyrkimyksenä kaikille tasa-arvoinen ja hyvä yhteiskunta elää ja tehdä valintoja. En käytä mielelläni sanaa feministi ollenkaan, sillä on väärä vastine sille asialle, jota minä ajan.

        Ajatuksesi on ollut täsmälleen oikea.


    • miespirttihirmusta

      Mieheni ainakin on pirttihirmu, vaikkei tuota sanaa vain käytetä miehestä.

      Katselimme tv:stä peliohjelmaa. Minä, nainen sanoin, että minäkin osallistun tuohon, sinäkin kun olet siinä ja tiedät vastauksia. Mies kielsi minua osallistumasta. Kun silti välittämättä hänen kiellostaan, aloin näpytellä kännykkään aloitus viestiä, mies ponkaisi vihaisesti paikaltaan, kun ei häntä toteltu ja meni toiseen huoneeseen.
      Pelin hauskuus meni kun mies mökötti, vastailin kisaan yksinäni.

      Tuohan kuulustaa pieneltä, mutta juuri näitä pieniä tekoja naisestakin juuri haetaan, millä hän määrää toisen elämää.
      Mieheni määräilee aina tuolla tavalla kaikki mitä talossa tehdään tai mitä minäkin, nainen, teen.
      Senkin pirttihirmu.

      • Ruosutar

        Muistako kuinka oli silloin kun menitte naimisiin. Oliko hän silloinkin pirttihirmu.

        Ajattelin vaan että jos olit sokea kun menit naismiin etkä nähnyt hänen pirttihirmuuttaan vaan keskityit vaan omiin odotuksiisi siinä miehessä.


      • Sanelman

        Tällä kertaa olen täysin miehesi kannalla. Ainoastaan lapset, nuoret ja muuten heikolahjaiset syytäväät hyvää rahaa näihin tv-pelleilyihin.


      • vai?
        Sanelman kirjoitti:

        Tällä kertaa olen täysin miehesi kannalla. Ainoastaan lapset, nuoret ja muuten heikolahjaiset syytäväät hyvää rahaa näihin tv-pelleilyihin.

        Mutta kun se sama tyyli toistuu kaikissa asioissa, tuo vaan tapahtui just.


      • Sanelman
        vai? kirjoitti:

        Mutta kun se sama tyyli toistuu kaikissa asioissa, tuo vaan tapahtui just.

        minua ei komennella, ovi löytyy yrittäjälle melko rivakasti.

        Mutta minulla ei todellakaan ole taipumusta pelleillä näiden tv-idiotismien kanssa, ja mikäli kumppanista löytyy taipumusta, ovi löytyy silloinkin...

        Yksi melko potentiaalinen vaihtoehto sanoi, että kaksi kissaa riittää, heitä toi kolmas helkkariin. Arvaa, kuka meni helkkariin :D


      • avecMaria
        Sanelman kirjoitti:

        minua ei komennella, ovi löytyy yrittäjälle melko rivakasti.

        Mutta minulla ei todellakaan ole taipumusta pelleillä näiden tv-idiotismien kanssa, ja mikäli kumppanista löytyy taipumusta, ovi löytyy silloinkin...

        Yksi melko potentiaalinen vaihtoehto sanoi, että kaksi kissaa riittää, heitä toi kolmas helkkariin. Arvaa, kuka meni helkkariin :D

        Minun luona kävi tuossa etsikkoaikani tiimoilla viime keväänä mies, joka sanoi ensitöiseen koirilleni, että noin pienistä ei ole mitään hyötyä, joten teenpä niistä kintaat.

        Jos jumalauta kaveri olsi tuon tuumannut niin, että olisin nähnyt sen sukukalleudet, olisin todennut ihan saman!


    • ......

      manipulointi ei ole epämiehekästä, kuten ohimennen ja perustelematta väitit. miehet ovat manipuloinnin mestareita sekä julkisessa että yksityisessä piirissä. mm. manipulointitaitojaan käyttämällä miehet pääsevät johtaviin asemiin työ- ja valtaorganisaatioissa. manipulointitaidot kuuluvat mieskulttuuriin niin itsestäänselvänä osana, ettei sitä kaiketi edes tiedosteta. eli se siitä "miesten rehtiys" -myytistä.

      on olemassa eräs (parisuhde)vallankäytön muoto, josta täällä puhutaan harvoin, tuskin koskaan. se on VÄKIVALLALLA UHKAAMINEN, ja se on miesten erityisaluetta. väkivallalla uhkaaminen voi olla joko suoraa tai epäsuoraa (eli vihjaavaa, kieroa, manipulatiivista). miehen ei tarvitse "vetää turpaan": se, että mies on ruumiillisesti voimakkaampi kuin nainen ja että molemmat tietävät sen, riittää. tämä on synnyttänyt moniin koteihin "naisisen vaikenemisen kulttuurin": naisen on parempi vaieta kuin esittää eriävä mielipiteensä vihaiselle miehelleen. tätä valtaa mies käyttää myös lapsiinsa, jolloin äiti lapsiaan suojellakseen joutuu ulottamaan vaikenemisen kulttuurin heihinkin: "ollaan hiljaa, isä on nyt huonolla tuulella." väkivallan uhka on läsnä valmiiksi, sitä ei tarvitse erikseen artikuloida (tarvittaessa sen voi sitten artikuloidakin).

      • meikämie

        Jos nainen pelkää fyysisesti vahvempaa miestä ilman mitään syytä(artikuloimattomuus), niin mitä vallankäyttöä se se on?

        Ja pelottelee tällä vielä lapsia, eikös se ole myös naisen omaa vallankäyttöä?

        Eli äiti ei ota niskoilleen taakkaa lasten uhkaamisesta väkviallalla, vaan pelottelee isällä?

        Manipulointi koetaan "epämiehekkääksi", koska miesten valta on aina ollut paljon näkyvämpää kun naisten. Manipulointia ei ole tarvittu, kun valta on ollut itsestäänselvyys. Tämä itsestäänselvyys taas ei nosue miehen manipulointikyvystä, vaan kulttuurimme arvoista, joita ovat luoneet ja uusintaneet sekä miehet että naiset.


      • jorojukka-kukka

        Tämä teksi on aivan kuin omalta näppäimistöltäni, vaikka ei sitä olekaan. Olipas iloinen yllätys!


      • avecMaria

        Miehet manipuloivat toisiaan?


      • avecMaria
        avecMaria kirjoitti:

        Miehet manipuloivat toisiaan?

        Parisuhteessa naisen kanssa?


      • meikämie
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Tämä teksi on aivan kuin omalta näppäimistöltäni, vaikka ei sitä olekaan. Olipas iloinen yllätys!

        On kokemuksia tai tutkimustietoa miehistä, jotka manipuloivat naisia parisuhteessa?

        Miten tämä manipulointi ilmenee? Mitkä ovat sen keinot?(Väkivallalla pelottelun lisäksi, joka ei ole yksin meisten keino manipuloida?)

        Sama kysymys myös alkuperäiselle vastaajalle, jonka viestiä kehuit.


      • avecMaria
        meikämie kirjoitti:

        On kokemuksia tai tutkimustietoa miehistä, jotka manipuloivat naisia parisuhteessa?

        Miten tämä manipulointi ilmenee? Mitkä ovat sen keinot?(Väkivallalla pelottelun lisäksi, joka ei ole yksin meisten keino manipuloida?)

        Sama kysymys myös alkuperäiselle vastaajalle, jonka viestiä kehuit.

        Avioerolla uhkailu manipulointia? Entä seksistä kieltäyminen?


      • .....
        meikämie kirjoitti:

        Jos nainen pelkää fyysisesti vahvempaa miestä ilman mitään syytä(artikuloimattomuus), niin mitä vallankäyttöä se se on?

        Ja pelottelee tällä vielä lapsia, eikös se ole myös naisen omaa vallankäyttöä?

        Eli äiti ei ota niskoilleen taakkaa lasten uhkaamisesta väkviallalla, vaan pelottelee isällä?

        Manipulointi koetaan "epämiehekkääksi", koska miesten valta on aina ollut paljon näkyvämpää kun naisten. Manipulointia ei ole tarvittu, kun valta on ollut itsestäänselvyys. Tämä itsestäänselvyys taas ei nosue miehen manipulointikyvystä, vaan kulttuurimme arvoista, joita ovat luoneet ja uusintaneet sekä miehet että naiset.

        artikuloimattomuudella tarkoitin tietenkin implisiittistä uhkaamista, uhkaamista joka on epäsuoraa ja vihjailevaa, mutta jota mies harjoittaa kuitenkin tietoisesti. se voi ilmetä tarkoituksellisina eleinä, verbaalisena vihjailuna jne. uhkailu on tarkoituksellisesti epäsuoraa, miehen ei tällöin tarvitse ottaa vastuuta teostaan.

        "ja pelottelee tällä vielä lapsia..."? miten niin pelottelee? sanoin, että lapsia suojellakseen äiti pyytää lapsia olemaan hiljaa. tilanne on valitettava koko perheen kannalta, mutta kyllä syy on jossain muualla kuin äidissä...

        en ymmärtänyt lausettasi "eli äiti ei ota niskoilleen taakkaa lasten uhkaamisesta vaan pelottelee isällä". jos isä on selkeästi uhka perheelle, toki äiti suojelee lastaan eikä vain pelasta omaa nahkaansa! kun on lasten turvallisuudesta kyse, ei siinä silloin mietitä että voi ei, isiltä menee maine... miehen on otettava vastuu omasta käyttäytymisestään.

        mieskulttuurissa (sen sisällä) miesyksilöt ja -ryhmät käyttävät manipulointia jatkuvasti ylläpitääkseen asemiaan ja parantaakseen niitä. manipulointi on elimellinen osa esim. työorganisaation sosiaalista elämää, kaupankäyntiä, politiikkaa jne. miehet ovat luoneet perustan tälle julkisen elämän kulttuurille, jossa valitettavasti ei usein pärjää ilman petollisuutta ja kieroilua, eli ns. pelaamista.

        en sanonutkaan, että kyse olisi jostain miesten (biologisesta?) manipulointikyvystä, vaan olen koko ajan puhunut ilmiön sosiaalisesta, kulttuurisesta ja historiallisesta luonteesta.


      • .....
        jorojukka-kukka kirjoitti:

        Tämä teksi on aivan kuin omalta näppäimistöltäni, vaikka ei sitä olekaan. Olipas iloinen yllätys!

        että samanmielisiä löytyy :) joskus tuntuu näitä viestejä lukiessa, ettei tämä mikään feministipalsta olekaan... mutta toisaalta, onhan se hyvä, että kriittisyyskin säilyy.


      • .....
        avecMaria kirjoitti:

        Parisuhteessa naisen kanssa?

        vaikuttaa siltä, että miehet mielellään ylläpitävät ajatusta, että manipulatiivisuus, epäsuoruus ja kavaluus (mytologisesti ilmaistuna: syntiin viekoittelu) ovat naisisia ominaisuuksia, jolloin rehtiys, suoruus jne implisoituvat miehisiksi ominaisuuksiksi. aloitusviestin kirjoittaja lähti itsestäänselvästi ja kyseenalaistamatta oletuksesta, että manipulointi on, jotenkin alunperin tai tyypillisesti, juuri naisten keino (hän kirjoitti: "manipuloiko miesKIN, EPÄMIEHEKKÄÄSTI, naista?"). halusin tuoda esille, että manipulointi ja epäsuora vallankäyttö ovat hyvinkin miehisiä keinoja.


      • meikämie
        ..... kirjoitti:

        artikuloimattomuudella tarkoitin tietenkin implisiittistä uhkaamista, uhkaamista joka on epäsuoraa ja vihjailevaa, mutta jota mies harjoittaa kuitenkin tietoisesti. se voi ilmetä tarkoituksellisina eleinä, verbaalisena vihjailuna jne. uhkailu on tarkoituksellisesti epäsuoraa, miehen ei tällöin tarvitse ottaa vastuuta teostaan.

        "ja pelottelee tällä vielä lapsia..."? miten niin pelottelee? sanoin, että lapsia suojellakseen äiti pyytää lapsia olemaan hiljaa. tilanne on valitettava koko perheen kannalta, mutta kyllä syy on jossain muualla kuin äidissä...

        en ymmärtänyt lausettasi "eli äiti ei ota niskoilleen taakkaa lasten uhkaamisesta vaan pelottelee isällä". jos isä on selkeästi uhka perheelle, toki äiti suojelee lastaan eikä vain pelasta omaa nahkaansa! kun on lasten turvallisuudesta kyse, ei siinä silloin mietitä että voi ei, isiltä menee maine... miehen on otettava vastuu omasta käyttäytymisestään.

        mieskulttuurissa (sen sisällä) miesyksilöt ja -ryhmät käyttävät manipulointia jatkuvasti ylläpitääkseen asemiaan ja parantaakseen niitä. manipulointi on elimellinen osa esim. työorganisaation sosiaalista elämää, kaupankäyntiä, politiikkaa jne. miehet ovat luoneet perustan tälle julkisen elämän kulttuurille, jossa valitettavasti ei usein pärjää ilman petollisuutta ja kieroilua, eli ns. pelaamista.

        en sanonutkaan, että kyse olisi jostain miesten (biologisesta?) manipulointikyvystä, vaan olen koko ajan puhunut ilmiön sosiaalisesta, kulttuurisesta ja historiallisesta luonteesta.

        Lasten pelottelulla tarkoitin sitä, että jos äiti haluaa saada lapsensa tukkimaan suunsa, niin pelotellaan isälle tai sitä, että ainakin ennenvanhaan oli tapana komentaa isä antamaan selkäsaunat lapsille, vaikka tuomarina olikin äiti.


      • .....
        meikämie kirjoitti:

        Lasten pelottelulla tarkoitin sitä, että jos äiti haluaa saada lapsensa tukkimaan suunsa, niin pelotellaan isälle tai sitä, että ainakin ennenvanhaan oli tapana komentaa isä antamaan selkäsaunat lapsille, vaikka tuomarina olikin äiti.

        sehän on kokonaan eri asia, ja aihepiiri. eihän kukaan saa syyttä kenelläkään pelotella.

        minun käsittääkseni on yleisempää, että nimenomaan äidistä tulee monissa perheissä se "bad guy", äiti viettää enemmän arkiaikaa lasten kanssa, minkä vuoksi hän joutuu hoitamaan komentamisen, rajoittamisen jne. isä viettää lasten kanssa enemmän laatuaikaa. minun on vaikea keksiä lähipiiristäni perheitä, joissa tämä kuvio ei toteutuisi. eikä lähipiirini kuitenkaan koostu mitenkään poikkeuksellisen konservatiivisista perheistä. ilmiö kertoo mielestäni siitä, että tasa-arvo ei toteudu perheissä kodin ja lasten hoitamisen työnjaon osalta.

        isä (on/) oli ennen perheen auktoriteetti, kunnioituksen ja pelon kohde. isä oli perheelle jonkinlainen jumala, perheissä liitettiin isään samoja merkityksiä kuin kristinuskossa tavataan liittää jumalaan. pääsääntöisesti kodin ulkopuolella aikaansa viettävä isä oli etäinen, leivän antaja, rankaiseva, palkitseva ja lisäksi lapset (ja myös vaimo!) katsottiin isän(/miehen) edustajiksi kodin ulkopuolella kuten ihminen on kristinuskossa jumalan edustaja maan päällä jne jne.

        olennaista tässä on se, että kunnioituksen ja pelon raja on ohut. on harmillista, että nykyaikana isyys merkityksellistyy yhä tällä tavalla ongelmalliseksi: isä on etäinen lapsilleen, ei osoita tunteitaan heille, isän rakkaus ja kunnioitus täytyy ansaita positiivisilla teoilla (eli isän rakkaus ei ole pyyteetöntä) jne. ONNEKSI sukupuolisen TASA-ARVOKEHITYKSEN MYÖTÄ isyyskin on alkanut saada enemmän ja inhimillisempiä määreitä. feministinaisena kannatan tasa-arvoa, ja tasa-arvosta (eli myös kodin tehtävien tasapuolinen työnjako) hyötyvät kiistatta sekä miehet että naiset (myös isinä ja äiteinä).


      • jorojukka-kukka
        ..... kirjoitti:

        sehän on kokonaan eri asia, ja aihepiiri. eihän kukaan saa syyttä kenelläkään pelotella.

        minun käsittääkseni on yleisempää, että nimenomaan äidistä tulee monissa perheissä se "bad guy", äiti viettää enemmän arkiaikaa lasten kanssa, minkä vuoksi hän joutuu hoitamaan komentamisen, rajoittamisen jne. isä viettää lasten kanssa enemmän laatuaikaa. minun on vaikea keksiä lähipiiristäni perheitä, joissa tämä kuvio ei toteutuisi. eikä lähipiirini kuitenkaan koostu mitenkään poikkeuksellisen konservatiivisista perheistä. ilmiö kertoo mielestäni siitä, että tasa-arvo ei toteudu perheissä kodin ja lasten hoitamisen työnjaon osalta.

        isä (on/) oli ennen perheen auktoriteetti, kunnioituksen ja pelon kohde. isä oli perheelle jonkinlainen jumala, perheissä liitettiin isään samoja merkityksiä kuin kristinuskossa tavataan liittää jumalaan. pääsääntöisesti kodin ulkopuolella aikaansa viettävä isä oli etäinen, leivän antaja, rankaiseva, palkitseva ja lisäksi lapset (ja myös vaimo!) katsottiin isän(/miehen) edustajiksi kodin ulkopuolella kuten ihminen on kristinuskossa jumalan edustaja maan päällä jne jne.

        olennaista tässä on se, että kunnioituksen ja pelon raja on ohut. on harmillista, että nykyaikana isyys merkityksellistyy yhä tällä tavalla ongelmalliseksi: isä on etäinen lapsilleen, ei osoita tunteitaan heille, isän rakkaus ja kunnioitus täytyy ansaita positiivisilla teoilla (eli isän rakkaus ei ole pyyteetöntä) jne. ONNEKSI sukupuolisen TASA-ARVOKEHITYKSEN MYÖTÄ isyyskin on alkanut saada enemmän ja inhimillisempiä määreitä. feministinaisena kannatan tasa-arvoa, ja tasa-arvosta (eli myös kodin tehtävien tasapuolinen työnjako) hyötyvät kiistatta sekä miehet että naiset (myös isinä ja äiteinä).

        Näitä selkeitä tekstejäsi oikein odotan innolla. Sielu lepää näissä kaiken tämän rähinän keskellä. :)


      • kirjoitus
        ..... kirjoitti:

        sehän on kokonaan eri asia, ja aihepiiri. eihän kukaan saa syyttä kenelläkään pelotella.

        minun käsittääkseni on yleisempää, että nimenomaan äidistä tulee monissa perheissä se "bad guy", äiti viettää enemmän arkiaikaa lasten kanssa, minkä vuoksi hän joutuu hoitamaan komentamisen, rajoittamisen jne. isä viettää lasten kanssa enemmän laatuaikaa. minun on vaikea keksiä lähipiiristäni perheitä, joissa tämä kuvio ei toteutuisi. eikä lähipiirini kuitenkaan koostu mitenkään poikkeuksellisen konservatiivisista perheistä. ilmiö kertoo mielestäni siitä, että tasa-arvo ei toteudu perheissä kodin ja lasten hoitamisen työnjaon osalta.

        isä (on/) oli ennen perheen auktoriteetti, kunnioituksen ja pelon kohde. isä oli perheelle jonkinlainen jumala, perheissä liitettiin isään samoja merkityksiä kuin kristinuskossa tavataan liittää jumalaan. pääsääntöisesti kodin ulkopuolella aikaansa viettävä isä oli etäinen, leivän antaja, rankaiseva, palkitseva ja lisäksi lapset (ja myös vaimo!) katsottiin isän(/miehen) edustajiksi kodin ulkopuolella kuten ihminen on kristinuskossa jumalan edustaja maan päällä jne jne.

        olennaista tässä on se, että kunnioituksen ja pelon raja on ohut. on harmillista, että nykyaikana isyys merkityksellistyy yhä tällä tavalla ongelmalliseksi: isä on etäinen lapsilleen, ei osoita tunteitaan heille, isän rakkaus ja kunnioitus täytyy ansaita positiivisilla teoilla (eli isän rakkaus ei ole pyyteetöntä) jne. ONNEKSI sukupuolisen TASA-ARVOKEHITYKSEN MYÖTÄ isyyskin on alkanut saada enemmän ja inhimillisempiä määreitä. feministinaisena kannatan tasa-arvoa, ja tasa-arvosta (eli myös kodin tehtävien tasapuolinen työnjako) hyötyvät kiistatta sekä miehet että naiset (myös isinä ja äiteinä).

        Hyvä kirjoitus, näin se taitaa toimia käytännön elämässä hyvin monessa perheessa. Minä ainakin tunnen olevani joskus "very bad guy", kun toinen ei ota kantaa, on etäinen lapsillekin, minä olen siinä välissä, saan kaiken niskaani ja kantaakseni. Isä on pelottava, vaikka tuskin tarkoittaa sitä. Hän soveltaa sitä mallia, jonka on lapsuudestaan saanut. Mutta väkivaltainen hän ei ole, ei siinä mielessä pelottava.
        Poikansa ehkä eivät ihan samanlaisia tule olemaan, näyttäisi ainakin siltä, mutta heille se merkitsee sitä, että on ristiriita, joka on selvitettävä sitten joskus omassa parisuhteessa. Kas kun ne sieltä vain yrittävät tulla esiin, ne mallit, vaistomaisesti. Siispä se ongelma jatkuu tavallaan, vaikka he tiedostaisivatkin, heidän on myös pystyttävä muuttamaan niitä malleja. Onneksi se on nuorelle ihmiselle helpompaa.

        Nämä kirjoituksesi ovat harvinaista herkkua täällä, nämä edustavat todellista kokonaisnäkemystä, kiitoksia !


    • on sitä

      että tiedän että lättyyn tulee, jos sanon sille vastaan.

      • .....

        lyhyesti ja kaunistelematta, mitä tarkoitin. hiljaista valtaa. sen tarvitsee aktuaalistua (eli konkreettinen "lättyyn tuleminen") käytännössä vain yhden kerran, niin uhka on olemassa aina. nainen ei voi parisuhteessa ilmaista esim vihan tunteita vapaasti.


      • jorojukka-kukka
        ..... kirjoitti:

        lyhyesti ja kaunistelematta, mitä tarkoitin. hiljaista valtaa. sen tarvitsee aktuaalistua (eli konkreettinen "lättyyn tuleminen") käytännössä vain yhden kerran, niin uhka on olemassa aina. nainen ei voi parisuhteessa ilmaista esim vihan tunteita vapaasti.

        Monet naiset eivät edes tohdi riitauttaa asioita, vaan mieluummin vaikenevat. Miehet eivät edelleenkään osaa suhtautua tasa-arvoon positiivisena, elämää parantavana, rikastuttavana, lähentävänä. Liian monet tavoittelevat voittoa ja se ei tuo mitään hyvää tullessaan, sillä toiselle jää häviöstä paha maku. Parisuhde ei ole kilpailuareena. Parisuhteessa kummankin äänen tulisi kuulua toisilleen asti.


      • meikämie

        Kylläpäs miesten valta on köykäistä.

        Eihän tuommoisella vallalla saa ajettua mitään tavoitteitaan läpi, kun häkki heilahtaa harva se päivä.


      • mikään
        meikämie kirjoitti:

        Kylläpäs miesten valta on köykäistä.

        Eihän tuommoisella vallalla saa ajettua mitään tavoitteitaan läpi, kun häkki heilahtaa harva se päivä.

        Etkö tosiaan ymmärrä mitä tässä tarkoitetaan?

        Ajattele vaikka valtiotasolla. Kenellä on enemmän valtaa: sillä joka omaa mahtavat sotavoimat ydinaseineen, vai sillä, jolla on pikkuruinen armeija? Kumpi voisi halutessaan käyttää uhkaa toiseen valtioon?


      • meikämie
        mikään kirjoitti:

        Etkö tosiaan ymmärrä mitä tässä tarkoitetaan?

        Ajattele vaikka valtiotasolla. Kenellä on enemmän valtaa: sillä joka omaa mahtavat sotavoimat ydinaseineen, vai sillä, jolla on pikkuruinen armeija? Kumpi voisi halutessaan käyttää uhkaa toiseen valtioon?

        Jos on olemassa tämän "maailman", jossa "mies" eli suurvalta tyrannisoi heikompiaan, ulkopuolella sivilisaatio, joka sieppaa "miehen" eli suurvalaln ja lukitsee tämän koppiin, jos ei opi tavoille?


    • satoja

      esimerkkejä miesten henkisestä piikittelystä, kieroilusta, mutta en jaksa niitä nyt kertoa, niin kieroutuneen monimutkaisiaki.

    • Anonyymi

      Pillulla hallitaan koko maailmaa, usko tai älä.

    • Anonyymi

      Who's your daddy?

    • Anonyymi

      Parisuhde missä Poikani naiskaveri manipuloi. Pyrkii saamaan toisen sellaiseen nuottiin, jossa hänen oma identiteettinsä ja agendansa vahvistuu. Paljon manipulointia sisältävässä parisuhteessa tulee epäterve joka ei perustu rakkauteen. Erilaisuuden hyväksyminen ja toisen kunnioittamiseen. Parisuhteen dynamiikka muuttuu sellaiseksi, että lopulta molemmat voivat huonosti. Hänellä on myös tukena naiskaveri joka tukee häntä.

    Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe