Luterilainen kirkko opettaa, että kaste olisi Jumalan armotyö, joka ei riipu meidän uskostamme!
Raamatun ilmoituksessa kastetta ei ole sanottu Jumalan teoksi tai armotyöksi!!! Asia on juuri päinvastoin, kasteen valinta ja vastaanottaminen on jätetty ihmisen omaksi työksi ja tehtäväksi.
Apt. 22:16 sanotaan:
"Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi".
Jeesus sanoi: Mark. 16:16:
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen".
Apostolit menettelivät juuri tällä tavalla, joka ilmenee esimerkiksi - Apt. 2:41.
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua"
Sekä - Apt. 18:8.
"Mutta synagogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin".
Nämä Raamatunkohdat mainitsevat selkeästi, että he, eli kuulijat - "uskoivat" kuulemansa evankeliumin, ja sitten vasta heidät kastettiin heidän henkilökohtaisen uskonsa perusteella!
Raamattu ei missään kohdin mainitse siitä, että kaste olisi Jumalan teko! Jeesushan nimenomaan sanoi Jumalan teoksi sen, että; - "Se on Jumalan teko, että te uskotte Häneen, jonka Jumala on lähettänyt" -(Joh.6:29)! Elikä siis; "uskon syntyminen Jeesukseen Kristukseen on Jumalan teko ihmisessä!
Kasteesta on kirkossa tehty oma evankeliumi, koska lapsikastetta eikä kasteen evankeliumia löydy Raamatusta, näin siis on kirkon täytynyt tehdä lapsikastetta varten aivan oma evankeliumi.
Tuo "Kasteen evankeliumi" sanonta, löytyy monista luterilaisten opettajien kirjoituksista kuten - Fredrik Wislöffin kirjasta, "Kirkon armovälineet".
Sekä piispa E.G. Gulinin kirjasta, "Kasteen evankeliumi".
Raamatun sanan ilmoituksesta tuota kirkollista oppia, eli "kasteen armoa ja kasteen evankeliumia" ei löydy!
Kasteko Jumalan teko
36
838
Vastaukset
- kaste
Kasteessa pestään synnit pois.
Kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä.
Kaste saadaan syntienne anteeksisaamiseksi.
Kasteessa saadaan Pyhän Hengen lahja.
Kasteessa liitytään Kristuksen ruumiiseen.
Kasteessa puetaan Kristuksen vanhurskauteen, Kristuspuku eli hääpuku.
Kasteessa liitytään osalliseksi Kristuksen kärsimyksestä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta.
Kasteessa kuollaan ja aletaan elää uutta elämää.
Kaste on uudestisyntymisen peso.
"Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta." - Sana on totuus
"Raamattu ei missään kohdin mainitse siitä, että kaste olisi Jumalan teko! Kasteko Jumalan teko
mathetes 30.7.2006 klo 12.25"
--------
Mark. 1:8
Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]
Kol.2
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA,JOSSA te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, JONKA VAIKUTTAA JUMALA, joka herätti hänet kuolleista.
Uudessa liitossa on vain "yksi kaste" one baptism. (Ef.4:5).
Kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen (Matt.28:19-20).- Johanneksen suorittaman
vesikasteen Jumalan teoksi? Ja ilmeisesti muutat Jumalan suorittaman Pyhällä Hengellä kastamisen sitten vesikasteeksi. Vai miten muka vesikaste on sinun mielestäsi Jumalan teko?
- kristillinen kaste
Johanneksen suorittaman kirjoitti:
vesikasteen Jumalan teoksi? Ja ilmeisesti muutat Jumalan suorittaman Pyhällä Hengellä kastamisen sitten vesikasteeksi. Vai miten muka vesikaste on sinun mielestäsi Jumalan teko?
Kristillinen kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen alkoi vasta Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen, kun Pyhä Henki oli vuodatettu osaksi kastetta veden ja veren lisäksi. Henki ja vesi ja veri pitävät yhtä kristillisessä kasteessa (1.Joh.5).
Jumala lähetti Johanneksen edeltä valmistamaan tietä Kristuksen tulolle ja paremman kasteen tulolle.
Joh. 1:33 (Johannes Kastaja sanoi näin vanhan liiton aikana)
"Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'."
Kristillinen kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen on tuo yksi kaste hen baptisma uuden liiton kaste. Uuden liiton aikan ei ole erikseen vesikastetta ja siitä erillistä henkikastetta. On vain yksi kaste "hen baptisma" syntiemme anteeksisaamiseksi (Ef.4:5)
Room.6
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. [Fil. 3:10,11] - mathetes
-Kirjoitit-
>>Mark. 1:8
Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä.">1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus>21 Tämän "vertauskuvan" mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena- joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
>>Room. 2:28
"Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu";
29 "vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä"!, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta!
Tuollaisella "ympärileikkauksella" varustettu ihminen on "leikannut lihansa", eli syntisen mielensä ja ottanut vastaan Kristuksen ympärileikkauksen "sydämen uskolla Hengessä"!
Näin siis ihminen on uskonkautta haudattu yhdessä Kristuksen kanssa, josta hän myös noustuaan ylös lähtee vaeltamaan Jumalan hengessä uutta ylösnousemuselämää yhdessä vapahtajansa Kristuksen kanssa!
- alkup.raimo
ilmoittavat verbimuodot ovat alkukielessä aina
passiivissa, millä korostetaan nimenomaan:
-kaste on ainutkertainen, aloitettu, suoritettu
ja päätetty tapahtuma
-kastettava ei ole tekijä, vaan Jumala, joka kastaa
-kaikki "antaa", "ottaa" ja "itsensä" sanat ovat
lisäyksiä ja niinollen esimerkiksi suomenkielisessä Ramatussa vain suomentajan lissämiä sanoja, jotta kieliopillinen muoto ei tuntuisi niin kankealta, kuten muuten olisi esimerkiksi:
-tulkoon osaksesi kaste
-tapahtukoon niin,. että sinut kastetaan
Kasteen atmosta puhuu selvästi Paavalin Tiituskirjeen 3. luvun jakeitten kohta:
"4. Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi,
5. pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
6. jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
7. että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.."
pelastus on näinollen armoa, joka kasteessa tarjotaan kastettavalla uskon kautta omistettavaksi ja senkin vaikuttaa Jumala
Kastevesi todistaa saman kuin Jeesuksen veri ja Henki:
-kastaa, pestä pois syntisi
-Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä
-puhdistivat sydämensä uskolla
Kohta maailma palaa, mutta kasteessa tarjottuun pelastukseen, Jeesukseen turvautuva voi kestää läpi tulevan ahdistuksen ajan, nostakaa siis päänne, vapautuksemme on lähellä!- Aamen tähän
Aamen aamen
- RAAMATUSSA
Jeesuksen veri puhdistaa synnistä, ANNAMME "pelastaa itsemme tästä nurjasta sukukunnasta." Ap.t.2:40
"Ne, jotka ottivat hänen sanansa vastaan ne kastettiin" Jae 41
Näin alkaan oikea uskonelämä Jumalan yhteydessä. - eteenpäin.
RAAMATUSSA kirjoitti:
Jeesuksen veri puhdistaa synnistä, ANNAMME "pelastaa itsemme tästä nurjasta sukukunnasta." Ap.t.2:40
"Ne, jotka ottivat hänen sanansa vastaan ne kastettiin" Jae 41
Näin alkaan oikea uskonelämä Jumalan yhteydessä.Kun luet hieman pitemmälle apostolien tekoja, niin huomaat, että Kristuksen seurakuntaan liityttiin kastamalla kokonaisia perheitä kristityiksi.
Uskonlahkoja, joka jättivät lapsensa kastamattomiksi, niin niitä syntyi vasta 1500-luvulla, kun joukko hurmahenkisiä fundamentalistejeja erosi kristillisen kirkon piiristä.
Ks. "anabaptismin synty" - mathetes
eteenpäin. kirjoitti:
Kun luet hieman pitemmälle apostolien tekoja, niin huomaat, että Kristuksen seurakuntaan liityttiin kastamalla kokonaisia perheitä kristityiksi.
Uskonlahkoja, joka jättivät lapsensa kastamattomiksi, niin niitä syntyi vasta 1500-luvulla, kun joukko hurmahenkisiä fundamentalistejeja erosi kristillisen kirkon piiristä.
Ks. "anabaptismin synty"Ikävä kyllä uskot kirkolliseen korvasyyhyoppiin, joka on ohi Raamatun ilmoituksen, mutta et selkeään Raamatulliseen ilmoitukseen joka on selvästi Raamatusta luettavissa, toisin kuin katolisten harhainen lapsikasteoppi jonka luterilaisuuskin on itselleen kasteopikseen ominut lutterin välityksellä!
Kun sinä itse luet tuota Apostolien tekoja, niin et mistään pysty lukemaan jaettakaan jossa vauvoja kastetaan! Kaikissa Perhekuntien kasteissa selvästi ensin aloitetaan julistamaan heille kaikille evankeliumin sanaa ja vasta sitten heidät senjälkeen kastetaan kun ovat uskoon tulleet!
Lue siis tarkemmit Apostolien tekoja itse ja hämmästy ja riemuitse uusista löydöistä! :) - seurakuntaan
mathetes kirjoitti:
Ikävä kyllä uskot kirkolliseen korvasyyhyoppiin, joka on ohi Raamatun ilmoituksen, mutta et selkeään Raamatulliseen ilmoitukseen joka on selvästi Raamatusta luettavissa, toisin kuin katolisten harhainen lapsikasteoppi jonka luterilaisuuskin on itselleen kasteopikseen ominut lutterin välityksellä!
Kun sinä itse luet tuota Apostolien tekoja, niin et mistään pysty lukemaan jaettakaan jossa vauvoja kastetaan! Kaikissa Perhekuntien kasteissa selvästi ensin aloitetaan julistamaan heille kaikille evankeliumin sanaa ja vasta sitten heidät senjälkeen kastetaan kun ovat uskoon tulleet!
Lue siis tarkemmit Apostolien tekoja itse ja hämmästy ja riemuitse uusista löydöistä! :)Pakanuskoisten ei-kristityt kastamattomat lapset eivät valitettavasti kuulu Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan. Kristityt ovat kastaneet lapsensa kristityiksi jo 2000 vuotta ja kastavat edelleenkin aina Kristuksen tulemukseen saakka.
Antikristuksen henki lopun ajan väkevissä eksytyksen lahkoliikkeissä estää lapsien kastamisen Kristityiksi. Antikristuksen henki ei salli sitä, että lapsi saisi Kristuksen hengen kasteessa, sillä kastetuista kristityistä on kirjoitettu
"Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa." - mathetes
seurakuntaan kirjoitti:
Pakanuskoisten ei-kristityt kastamattomat lapset eivät valitettavasti kuulu Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan. Kristityt ovat kastaneet lapsensa kristityiksi jo 2000 vuotta ja kastavat edelleenkin aina Kristuksen tulemukseen saakka.
Antikristuksen henki lopun ajan väkevissä eksytyksen lahkoliikkeissä estää lapsien kastamisen Kristityiksi. Antikristuksen henki ei salli sitä, että lapsi saisi Kristuksen hengen kasteessa, sillä kastetuista kristityistä on kirjoitettu
"Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa."Kylla Kristityt kastavat lapsensa kunhan he ensi tulevat Jeesukseen uskoviksi! Sitten heidät senjälkeen kasteen yhteydessä liitetään uskovien seurakuntaan! Sitäennen Herran siunaus on heille riittävä aivan niinkuin Jeesuskin esimerkillään teki! - (Mark 10:16)
Pienet lapset ovat pyhiä uskovien vanhempiensa vuoksi! Mutta eivät ole vielä uskovia Kristittyjä!
>>1 Kor. 7:14
"Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä"! - ajankohta!
mathetes kirjoitti:
Kylla Kristityt kastavat lapsensa kunhan he ensi tulevat Jeesukseen uskoviksi! Sitten heidät senjälkeen kasteen yhteydessä liitetään uskovien seurakuntaan! Sitäennen Herran siunaus on heille riittävä aivan niinkuin Jeesuskin esimerkillään teki! - (Mark 10:16)
Pienet lapset ovat pyhiä uskovien vanhempiensa vuoksi! Mutta eivät ole vielä uskovia Kristittyjä!
>>1 Kor. 7:14
"Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä"!Sitäennen Herran siunaus on heille riittävä aivan niinkuin Jeesuskin esimerkillään teki! - (Mark 10:16) kyllä...
mathetes 31.7.2006 klo 18.00
....
Jeesus asetti kristillisen perhekasteen vasta kuolemansa jälkeen!!!! Mutta senhän jätät tietenkin kertomatta, koska kaste on kastamista Kristuksen kuoleman ja veren siis armon osallisuuteen.
Room.6
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän.
Alkuseurakunnissa ei missään jätetty lapsia pelkän ihmisen siunauksen varaan kristillisen kasteen korvikkeena. Lasten siunausrituaali kasteen korvikkeena lapsille on 1900-luvulla alkanut uskonlahkojen käytäntö. - tietä
ajankohta! kirjoitti:
Sitäennen Herran siunaus on heille riittävä aivan niinkuin Jeesuskin esimerkillään teki! - (Mark 10:16) kyllä...
mathetes 31.7.2006 klo 18.00
....
Jeesus asetti kristillisen perhekasteen vasta kuolemansa jälkeen!!!! Mutta senhän jätät tietenkin kertomatta, koska kaste on kastamista Kristuksen kuoleman ja veren siis armon osallisuuteen.
Room.6
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän.
Alkuseurakunnissa ei missään jätetty lapsia pelkän ihmisen siunauksen varaan kristillisen kasteen korvikkeena. Lasten siunausrituaali kasteen korvikkeena lapsille on 1900-luvulla alkanut uskonlahkojen käytäntö.kenellekään.
Onnistuit sanomaan kaiken aivan väärin. - mathetes
ajankohta! kirjoitti:
Sitäennen Herran siunaus on heille riittävä aivan niinkuin Jeesuskin esimerkillään teki! - (Mark 10:16) kyllä...
mathetes 31.7.2006 klo 18.00
....
Jeesus asetti kristillisen perhekasteen vasta kuolemansa jälkeen!!!! Mutta senhän jätät tietenkin kertomatta, koska kaste on kastamista Kristuksen kuoleman ja veren siis armon osallisuuteen.
Room.6
3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
5 Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän.
Alkuseurakunnissa ei missään jätetty lapsia pelkän ihmisen siunauksen varaan kristillisen kasteen korvikkeena. Lasten siunausrituaali kasteen korvikkeena lapsille on 1900-luvulla alkanut uskonlahkojen käytäntö.-sanot-
>>Jeesus asetti kristillisen perhekasteen vasta kuolemansa jälkeen!!!!
>>Matt. 3:15 "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
"Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus"! Silloin hän salli sen hänelle.
Näin siis täyttyi koko Jumalan suunnitelma uskovien puhdistumisesta kokonaan, niin sisäisen kuin ulkoisenkin esimerkin myötä! Sisäisesti uskova puhdistuu uskon kautta jonka Jumalan Sana -(Room 10:17) ja Pyhä Henki - (1 Kor 12:9) vaikuttavat ihmisen sydämeen -(Room 10:9-10)!
Ei Jeesus enään Golgatan ristillä voinut kasteen esimerkkiä antaa, vaan se täytyi antaa jo ajoissa ennenkuin hän astui takaisin taivaaseen Jumalan tykö! Älä siis yritä harhauttaa lukijoita!
Mutta tokihan sinä voit tuoda esiin sen jakeen jossa vauvoja kastetaan, niin loppuu tämä juupas eipäs keskustelu!
Siunausta! :)
- jaska jokunen
lue matti väisäsen "pyhä kaste raamatussa" niin asia selvenee mihin luterilaisen kirkon raamatuntulkinta kasteesta perustuu. Se ei ole huuhaata vaan teologisesti erittäin pätevää luettavaa. Helposti on jossain omassa tulkinnassa niin kiivaasti että on viisasta perehtyä myös muiden tulkintaan eli tässä tapauksessa sinun luterilaiseen tulkintaan. Asia kasteesta on niin laaja että luterilainen tulkinta ei selvene tällä palstalla yhtään.
- mathetes
>>>lue matti väisäsen "pyhä kaste raamatussa" niin asia selvenee mihin luterilaisen kirkon raamatuntulkinta kasteesta perustuu.>Asia kasteesta on niin laaja että luterilainen tulkinta ei selvene tällä palstalla yhtään.
- ole monille meistä
mathetes kirjoitti:
>>>lue matti väisäsen "pyhä kaste raamatussa" niin asia selvenee mihin luterilaisen kirkon raamatuntulkinta kasteesta perustuu.>Asia kasteesta on niin laaja että luterilainen tulkinta ei selvene tällä palstalla yhtään.
ollenkaan noin yksinkertaista.
Eikä sitäkään ole helppo uskoa, että lapsi on 12-vuotiaaksi asti viaton ja pelastuu automaattipelastuksella. Nekin englantilaiset pikkupojat, jotka tappoivat 3-vuotiaan pojan joskus takavuosina, olivat synnittömiä. Ei tarvi uskoa, eikä kastetta eikä mitään. Ja raamatunkohtiahan tämän perustelemiseen teillä on valtavasti!!!!
Lue sinä sitten vaikka Ap.T.27:26.
Siunausta! - mathetes
ole monille meistä kirjoitti:
ollenkaan noin yksinkertaista.
Eikä sitäkään ole helppo uskoa, että lapsi on 12-vuotiaaksi asti viaton ja pelastuu automaattipelastuksella. Nekin englantilaiset pikkupojat, jotka tappoivat 3-vuotiaan pojan joskus takavuosina, olivat synnittömiä. Ei tarvi uskoa, eikä kastetta eikä mitään. Ja raamatunkohtiahan tämän perustelemiseen teillä on valtavasti!!!!
Lue sinä sitten vaikka Ap.T.27:26.
Siunausta!...minusta nyt tuntuu etten puhunut "viattomista 12 vuotiaista" yhtään mitään, vai muistanko jotenkin väärin? Ei; Se kyllä nyt olit sinä joka alkoi tuollaisia mielikuvia rakentelemaan!
-Sitten kirjoitat-
-Ei tarvi uskoa, eikä kastetta eikä mitään.-
-Vastaan-
Enhän ole noinkaan sanonut!
Kasteeseen uskominenhan ei pelasta ketään, mutta jos usko syntyy Jeesukseen evankeliumin sanoman kuulemisesta, niin Raamattu sanoo;
>>Joka "USKOO" ja "KASTETAAN" se "PELASTUU", mutta joka "EI USKO", se tuomitaan kadotukseen"!!
Usko Jeesukseen on siis välttämättömyys jotta taivaaseen pelastuisimme!
Siunausta! - jaska jokunen
mathetes kirjoitti:
>>>lue matti väisäsen "pyhä kaste raamatussa" niin asia selvenee mihin luterilaisen kirkon raamatuntulkinta kasteesta perustuu.>Asia kasteesta on niin laaja että luterilainen tulkinta ei selvene tällä palstalla yhtään.
vapaitten suuntien kasteen merkitys on pelkkä tunnustautuminen ja seurakuntaan liittyminen!
Miten tämä sopii yhteen Raamattusi kanssa. Olet umpisokea ja tuomitset muita! Luuletko että sinulle asia on selvinnyt täysin objektiivisesti. Ei hyvä veliseni! Olet yhtä pihalla siitä kuin kaikki me muutkin. Asiaa pitää etsiä todella Raamatusta etkä sinä ole sitä tehnyt. Asian ydin on tutkia mitä kaste itse on. Eikä mitään muita tapoja mitkä siihen liittyy koska se tulee sitten automaattisesti sen mukaan kun tajuaa mitä kaste on! Onko se Jumalan teko ja lahja vai lakia! Olet unohtanut omassa tulkinnassasi Raamatun täysin. Et huomioi ollenkaan kokonaistulkinnassasi niitä Raamatun kohtia joissa selvästi sanotaan että kaste pelastaa ja kaikki ne muutkin raamatun kohdat joissa selvästi sanotaan että kasteessa on syntien anteeksiantamus. - ja vaílla
jaska jokunen kirjoitti:
vapaitten suuntien kasteen merkitys on pelkkä tunnustautuminen ja seurakuntaan liittyminen!
Miten tämä sopii yhteen Raamattusi kanssa. Olet umpisokea ja tuomitset muita! Luuletko että sinulle asia on selvinnyt täysin objektiivisesti. Ei hyvä veliseni! Olet yhtä pihalla siitä kuin kaikki me muutkin. Asiaa pitää etsiä todella Raamatusta etkä sinä ole sitä tehnyt. Asian ydin on tutkia mitä kaste itse on. Eikä mitään muita tapoja mitkä siihen liittyy koska se tulee sitten automaattisesti sen mukaan kun tajuaa mitä kaste on! Onko se Jumalan teko ja lahja vai lakia! Olet unohtanut omassa tulkinnassasi Raamatun täysin. Et huomioi ollenkaan kokonaistulkinnassasi niitä Raamatun kohtia joissa selvästi sanotaan että kaste pelastaa ja kaikki ne muutkin raamatun kohdat joissa selvästi sanotaan että kasteessa on syntien anteeksiantamus.tervettä arvostelukykyä. Puheesi jäytää ympäristöä kuin syöpä.
ajattelinkin, että sinun on pakko olla elokuvapelle.
Jumalan seurakunnissa kaste on pyhä asia.Ap.t.8:35-39 - mathetes
jaska jokunen kirjoitti:
vapaitten suuntien kasteen merkitys on pelkkä tunnustautuminen ja seurakuntaan liittyminen!
Miten tämä sopii yhteen Raamattusi kanssa. Olet umpisokea ja tuomitset muita! Luuletko että sinulle asia on selvinnyt täysin objektiivisesti. Ei hyvä veliseni! Olet yhtä pihalla siitä kuin kaikki me muutkin. Asiaa pitää etsiä todella Raamatusta etkä sinä ole sitä tehnyt. Asian ydin on tutkia mitä kaste itse on. Eikä mitään muita tapoja mitkä siihen liittyy koska se tulee sitten automaattisesti sen mukaan kun tajuaa mitä kaste on! Onko se Jumalan teko ja lahja vai lakia! Olet unohtanut omassa tulkinnassasi Raamatun täysin. Et huomioi ollenkaan kokonaistulkinnassasi niitä Raamatun kohtia joissa selvästi sanotaan että kaste pelastaa ja kaikki ne muutkin raamatun kohdat joissa selvästi sanotaan että kasteessa on syntien anteeksiantamus.>>Olet umpisokea ja tuomitset muita!>Luuletko että sinulle asia on selvinnyt täysin objektiivisesti.>Asiaa pitää etsiä todella Raamatusta etkä sinä ole sitä tehnyt.>Asian ydin on tutkia mitä kaste itse on.>Olet unohtanut omassa tulkinnassasi Raamatun täysin.>Et huomioi ollenkaan kokonaistulkinnassasi niitä Raamatun kohtia joissa selvästi sanotaan että kaste pelastaa ja kaikki ne muutkin raamatun kohdat joissa selvästi sanotaan että kasteessa on syntien anteeksiantamus.
mathetes kirjoitti:
>>Olet umpisokea ja tuomitset muita!>Luuletko että sinulle asia on selvinnyt täysin objektiivisesti.>Asiaa pitää etsiä todella Raamatusta etkä sinä ole sitä tehnyt.>Asian ydin on tutkia mitä kaste itse on.>Olet unohtanut omassa tulkinnassasi Raamatun täysin.>Et huomioi ollenkaan kokonaistulkinnassasi niitä Raamatun kohtia joissa selvästi sanotaan että kaste pelastaa ja kaikki ne muutkin raamatun kohdat joissa selvästi sanotaan että kasteessa on syntien anteeksiantamus.
mathetes:
"Kasteessa itsessään ei ole pelastusta ja syntien anteeksiantamusta, vaan "JEESUKSESSA!!! Jeesuksen verensä -(1 Joh 1:7) on syntiemme anteeksiantamus uskon kautta!!!
Ymmärsitkö???
...Kaste ei ole pelastus toimi, vaan uudestisyntyneen uskon toimi!
Ymmärsitkö?
----
Turhaan siis Pietari kehoitti kuulijoitaan ottamaan kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntiensä anteeksisaamiseksi (Apt. 2:38).
Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä (Matt. 28:19) ei näinollen ole mitään tekemistä kasteessasi, koska se on "MINUN tekoni Jumalalle".- jaska jokunen
Tapio522 kirjoitti:
mathetes:
"Kasteessa itsessään ei ole pelastusta ja syntien anteeksiantamusta, vaan "JEESUKSESSA!!! Jeesuksen verensä -(1 Joh 1:7) on syntiemme anteeksiantamus uskon kautta!!!
Ymmärsitkö???
...Kaste ei ole pelastus toimi, vaan uudestisyntyneen uskon toimi!
Ymmärsitkö?
----
Turhaan siis Pietari kehoitti kuulijoitaan ottamaan kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntiensä anteeksisaamiseksi (Apt. 2:38).
Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä (Matt. 28:19) ei näinollen ole mitään tekemistä kasteessasi, koska se on "MINUN tekoni Jumalalle".Itse valikoit raamattuasi. etkö ymmärrä että raamatussa sanotaan että "vesi pelastaa" ja "kaste pelastaa". Ymmärrätkö että nämä kohdat täytyy sovittaa jollakin tavalla raamatun kokonaistulkintaan kasteesta. et voi sivuuttaa näitä kohtia vaan sinut täytyy tulkita ne. joko muuntamalla subjektiivisesti sanat "vesi" ja "kaste" joiksikin muuksi sanoiksi. Tai sittten hyväksy sanat sellaisinaan. VALIKOIT
jaska jokunen kirjoitti:
Itse valikoit raamattuasi. etkö ymmärrä että raamatussa sanotaan että "vesi pelastaa" ja "kaste pelastaa". Ymmärrätkö että nämä kohdat täytyy sovittaa jollakin tavalla raamatun kokonaistulkintaan kasteesta. et voi sivuuttaa näitä kohtia vaan sinut täytyy tulkita ne. joko muuntamalla subjektiivisesti sanat "vesi" ja "kaste" joiksikin muuksi sanoiksi. Tai sittten hyväksy sanat sellaisinaan. VALIKOIT
jaska jokunen: "....et voi sivuuttaa näitä kohtia vaan sinut täytyy tulkita ne. joko muuntamalla subjektiivisesti sanat "vesi" ja "kaste" joiksikin muuksi sanoiksi. Tai sitten hyväksy sanat sellaisinaan. VALIKOIT"
---
Hyvä huomio!
Raamattu käyttää tietysti myös kuvakieltä.
Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.
Raamattua tutkittaessa tulee myös ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.- tuossa Joh 3:5
Tapio522 kirjoitti:
jaska jokunen: "....et voi sivuuttaa näitä kohtia vaan sinut täytyy tulkita ne. joko muuntamalla subjektiivisesti sanat "vesi" ja "kaste" joiksikin muuksi sanoiksi. Tai sitten hyväksy sanat sellaisinaan. VALIKOIT"
---
Hyvä huomio!
Raamattu käyttää tietysti myös kuvakieltä.
Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.
Raamattua tutkittaessa tulee myös ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.kohdassa on kyse Jumalan puhdistavasta Sanasta, jota kuvataan vedellä. Tätä puoltaa mm se että teksti kertoo, että uudestisyntymisen täytyy tapahtua ylhäältä. Jotenka ei tuo kohta kyllä kasteesen liity!
tuossa Joh 3:5 kirjoitti:
kohdassa on kyse Jumalan puhdistavasta Sanasta, jota kuvataan vedellä. Tätä puoltaa mm se että teksti kertoo, että uudestisyntymisen täytyy tapahtua ylhäältä. Jotenka ei tuo kohta kyllä kasteesen liity!
Sanot:"Ennemmin tuossa Joh 3:5 kohdassa on kyse Jumalan puhdistavasta Sanasta, jota kuvataan vedellä".
---
Miten selität Ef.. 5:26:
" ...että hän (Kristus) sen (seurakunnan) pyhittäisi, PUHDISTAEN sen, vedellä pesten, sanan kautta."- sta-ra
Tapio522 kirjoitti:
Sanot:"Ennemmin tuossa Joh 3:5 kohdassa on kyse Jumalan puhdistavasta Sanasta, jota kuvataan vedellä".
---
Miten selität Ef.. 5:26:
" ...että hän (Kristus) sen (seurakunnan) pyhittäisi, PUHDISTAEN sen, vedellä pesten, sanan kautta."Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä!
Jh.3:3-5
"Jeesus sanoi: "joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan vk:aa. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?´ Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan"!
Onko tässä sittenkin kysymys kasteesta? EI!
Ei sanaakaan KASTEESTA, vaan vesi on kuvaus Jumalan Sanan puhdistavasta voimasta, kuten:
"te, olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA" - (1.Piet.1:23).
Ja: "Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, "vedellä pesten, - SANAN KAUTTA"! -(Ef.5:25-26).
Synnin puhdistus on Jeesuksen VERESSÄ, siis yksin golgatalla vuotaneessa Kristuksen VERESSÄ, mutta uskovina me vastaanotamme syntiemme anteeksisaamisen uskomalla Jumalan sanan ilmoittamaan sovitukseen, jonka Raamatun Sana meille ilmoittaa, kuten: ->
"Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta" -(Apt.10:43).
"Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi!
(1 Joh 4:10)
"Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien" - (1. Joh 2:2).
"me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan… Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" -(Hebr.10:10,14).
"jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" -(1.Joh.1:7).
"Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut" - (Joh.15:3).
"apostolit.. kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan" -(Apt.8:14).
"apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan" -(Apt.10:1).
"Pietari sanoi: ..että pakanat.. saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon" -(Apt.15:7).
"Hänessä on teihinkin, SITTENKUIN OLITTE KUULLEET TOTUUDEN SANAN, PELASTUKSENNE EVANKELIUMIN, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti" - (Ef.1:13).
"te, jotka OLETTE UUDESTISYNTYNEET, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, JUMALAN elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA." - (1.Piet.1:23).
Raamatun kielessä vesi ei aina ole vain vettä, vaan se voi myös kuvata "sanaa" tai "puhetta"!
Esim, ->
"5. Moos. 32:2
"Sateena pisaroikoon minun opetukseni",
"kasteena valukoon puheeni"
niinkuin vihma vihannalle,
niinkuin sadekuuro ruohikolle!
Kuten havaitaan, niin tuossa ei ole lainkaan kyse "vedestä", vaan puhutuista opetuksen - "sanoista"!!!
Tuo Ef 5:26 mielestäni kuvaa "Jumalan Sanaa", elikä evankeliumin sanaa!
Paavali ilmeisesti viittaa tällä puheellaan vanhanliiton esikuvallisiin rituaalisiin puhdistumisiin.
Ja - (vrt. myös Joh 15:3) Jeesuksen sanomaa! - bapditzoo
sta-ra kirjoitti:
Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä!
Jh.3:3-5
"Jeesus sanoi: "joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan vk:aa. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?´ Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan"!
Onko tässä sittenkin kysymys kasteesta? EI!
Ei sanaakaan KASTEESTA, vaan vesi on kuvaus Jumalan Sanan puhdistavasta voimasta, kuten:
"te, olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA" - (1.Piet.1:23).
Ja: "Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, "vedellä pesten, - SANAN KAUTTA"! -(Ef.5:25-26).
Synnin puhdistus on Jeesuksen VERESSÄ, siis yksin golgatalla vuotaneessa Kristuksen VERESSÄ, mutta uskovina me vastaanotamme syntiemme anteeksisaamisen uskomalla Jumalan sanan ilmoittamaan sovitukseen, jonka Raamatun Sana meille ilmoittaa, kuten: ->
"Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta" -(Apt.10:43).
"Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi!
(1 Joh 4:10)
"Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien" - (1. Joh 2:2).
"me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan… Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" -(Hebr.10:10,14).
"jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" -(1.Joh.1:7).
"Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut" - (Joh.15:3).
"apostolit.. kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan" -(Apt.8:14).
"apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan" -(Apt.10:1).
"Pietari sanoi: ..että pakanat.. saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon" -(Apt.15:7).
"Hänessä on teihinkin, SITTENKUIN OLITTE KUULLEET TOTUUDEN SANAN, PELASTUKSENNE EVANKELIUMIN, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti" - (Ef.1:13).
"te, jotka OLETTE UUDESTISYNTYNEET, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, JUMALAN elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA." - (1.Piet.1:23).
Raamatun kielessä vesi ei aina ole vain vettä, vaan se voi myös kuvata "sanaa" tai "puhetta"!
Esim, ->
"5. Moos. 32:2
"Sateena pisaroikoon minun opetukseni",
"kasteena valukoon puheeni"
niinkuin vihma vihannalle,
niinkuin sadekuuro ruohikolle!
Kuten havaitaan, niin tuossa ei ole lainkaan kyse "vedestä", vaan puhutuista opetuksen - "sanoista"!!!
Tuo Ef 5:26 mielestäni kuvaa "Jumalan Sanaa", elikä evankeliumin sanaa!
Paavali ilmeisesti viittaa tällä puheellaan vanhanliiton esikuvallisiin rituaalisiin puhdistumisiin.
Ja - (vrt. myös Joh 15:3) Jeesuksen sanomaa!Ja: "Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, "vedellä pesten, - SANAN KAUTTA"! -(Ef.5:25-26).
---
Ap. t. 22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna KASTAA itsesi ja PESTÄ pois syntisi.'
kasteen vanhatestamentillinen esikuva on peseminen eli peso, jo yhden kuukauden ikäisiä leeviläispoikia piti puhdistaa synnistä pirskoittamalla heihin synneistä puhdistavaa vettä
4. Moos. 8:7
Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä, - taappo
sta-ra kirjoitti:
Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä!
Jh.3:3-5
"Jeesus sanoi: "joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan vk:aa. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?´ Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan"!
Onko tässä sittenkin kysymys kasteesta? EI!
Ei sanaakaan KASTEESTA, vaan vesi on kuvaus Jumalan Sanan puhdistavasta voimasta, kuten:
"te, olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA" - (1.Piet.1:23).
Ja: "Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, "vedellä pesten, - SANAN KAUTTA"! -(Ef.5:25-26).
Synnin puhdistus on Jeesuksen VERESSÄ, siis yksin golgatalla vuotaneessa Kristuksen VERESSÄ, mutta uskovina me vastaanotamme syntiemme anteeksisaamisen uskomalla Jumalan sanan ilmoittamaan sovitukseen, jonka Raamatun Sana meille ilmoittaa, kuten: ->
"Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta" -(Apt.10:43).
"Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi!
(1 Joh 4:10)
"Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien" - (1. Joh 2:2).
"me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan… Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" -(Hebr.10:10,14).
"jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" -(1.Joh.1:7).
"Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut" - (Joh.15:3).
"apostolit.. kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan" -(Apt.8:14).
"apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan" -(Apt.10:1).
"Pietari sanoi: ..että pakanat.. saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon" -(Apt.15:7).
"Hänessä on teihinkin, SITTENKUIN OLITTE KUULLEET TOTUUDEN SANAN, PELASTUKSENNE EVANKELIUMIN, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti" - (Ef.1:13).
"te, jotka OLETTE UUDESTISYNTYNEET, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, JUMALAN elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA." - (1.Piet.1:23).
Raamatun kielessä vesi ei aina ole vain vettä, vaan se voi myös kuvata "sanaa" tai "puhetta"!
Esim, ->
"5. Moos. 32:2
"Sateena pisaroikoon minun opetukseni",
"kasteena valukoon puheeni"
niinkuin vihma vihannalle,
niinkuin sadekuuro ruohikolle!
Kuten havaitaan, niin tuossa ei ole lainkaan kyse "vedestä", vaan puhutuista opetuksen - "sanoista"!!!
Tuo Ef 5:26 mielestäni kuvaa "Jumalan Sanaa", elikä evankeliumin sanaa!
Paavali ilmeisesti viittaa tällä puheellaan vanhanliiton esikuvallisiin rituaalisiin puhdistumisiin.
Ja - (vrt. myös Joh 15:3) Jeesuksen sanomaa!Tätä elävää vettä Jeesus tarjoili Sykarin kaivollakin.
Joka janoaa, tulkoon ja juokoon!
Sama kehotus kaikuu tänäkin päivänä, onhan Jeesus sama eilen, tänään ja iankaikkisesti - ja Hän elää!
Kuolleet eivät voi tätä käsittää, mutta ne, jotka uskovat Jeesukseen sillä tavalla kuin Raamattu opettaa, saavat lahjaksi Pyhän Hengen, joka kirkastaa Jeesusta.
Jatka, veli valitsemallasi hyvällä tiellä!
Älä katso vasemmalla äläkä oikealle, vaan käy eteenpäin suoraa tietä!
Siunauksin! - Sykarilla
taappo kirjoitti:
Tätä elävää vettä Jeesus tarjoili Sykarin kaivollakin.
Joka janoaa, tulkoon ja juokoon!
Sama kehotus kaikuu tänäkin päivänä, onhan Jeesus sama eilen, tänään ja iankaikkisesti - ja Hän elää!
Kuolleet eivät voi tätä käsittää, mutta ne, jotka uskovat Jeesukseen sillä tavalla kuin Raamattu opettaa, saavat lahjaksi Pyhän Hengen, joka kirkastaa Jeesusta.
Jatka, veli valitsemallasi hyvällä tiellä!
Älä katso vasemmalla äläkä oikealle, vaan käy eteenpäin suoraa tietä!
Siunauksin!Tätä elävää vettä Jeesus tarjoili Sykarin kaivollakin.
Joka janoaa, tulkoon ja juokoon!
--
Elävä VESI onkin Jeesuksen mukaan Henkeä, ei suinkaan sanoja.
38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
Nikodemukselle Jeesus sanoo, että uudestisyntyminen tapahtuu "vedestä (water) ja Hengestä". (Joh.3:5). Sehän ei tarkoita mitään muuta kuin kastetta. (one baptism)
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God. - taappo
sta-ra kirjoitti:
Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä!
Jh.3:3-5
"Jeesus sanoi: "joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan vk:aa. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?´ Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan"!
Onko tässä sittenkin kysymys kasteesta? EI!
Ei sanaakaan KASTEESTA, vaan vesi on kuvaus Jumalan Sanan puhdistavasta voimasta, kuten:
"te, olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA" - (1.Piet.1:23).
Ja: "Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, "vedellä pesten, - SANAN KAUTTA"! -(Ef.5:25-26).
Synnin puhdistus on Jeesuksen VERESSÄ, siis yksin golgatalla vuotaneessa Kristuksen VERESSÄ, mutta uskovina me vastaanotamme syntiemme anteeksisaamisen uskomalla Jumalan sanan ilmoittamaan sovitukseen, jonka Raamatun Sana meille ilmoittaa, kuten: ->
"Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta" -(Apt.10:43).
"Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi!
(1 Joh 4:10)
"Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien" - (1. Joh 2:2).
"me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan… Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään" -(Hebr.10:10,14).
"jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" -(1.Joh.1:7).
"Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut" - (Joh.15:3).
"apostolit.. kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan" -(Apt.8:14).
"apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan" -(Apt.10:1).
"Pietari sanoi: ..että pakanat.. saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon" -(Apt.15:7).
"Hänessä on teihinkin, SITTENKUIN OLITTE KUULLEET TOTUUDEN SANAN, PELASTUKSENNE EVANKELIUMIN, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti" - (Ef.1:13).
"te, jotka OLETTE UUDESTISYNTYNEET, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, JUMALAN elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA." - (1.Piet.1:23).
Raamatun kielessä vesi ei aina ole vain vettä, vaan se voi myös kuvata "sanaa" tai "puhetta"!
Esim, ->
"5. Moos. 32:2
"Sateena pisaroikoon minun opetukseni",
"kasteena valukoon puheeni"
niinkuin vihma vihannalle,
niinkuin sadekuuro ruohikolle!
Kuten havaitaan, niin tuossa ei ole lainkaan kyse "vedestä", vaan puhutuista opetuksen - "sanoista"!!!
Tuo Ef 5:26 mielestäni kuvaa "Jumalan Sanaa", elikä evankeliumin sanaa!
Paavali ilmeisesti viittaa tällä puheellaan vanhanliiton esikuvallisiin rituaalisiin puhdistumisiin.
Ja - (vrt. myös Joh 15:3) Jeesuksen sanomaa!(vastaukseni sta-ralle, baptizoo ehti väliin!)
Tätä elävää vettä (Jumalan Sanaa) Jeesus tarjoili Sykarin kaivollakin.
Joka janoaa, tulkoon ja juokoon!
Sama kehotus kaikuu tänäkin päivänä, onhan Jeesus sama eilen, tänään ja iankaikkisesti - ja Hän elää!
Kuolleet eivät voi tätä käsittää, mutta ne, jotka uskovat Jeesukseen sillä tavalla kuin Raamattu opettaa, saavat lahjaksi Pyhän Hengen, joka kirkastaa Jeesusta.
Jatka, veli valitsemallasi hyvällä tiellä!
Älä katso vasemmalla äläkä oikealle, vaan käy eteenpäin suoraa tietä!
Siunauksin! - Sykari
taappo kirjoitti:
(vastaukseni sta-ralle, baptizoo ehti väliin!)
Tätä elävää vettä (Jumalan Sanaa) Jeesus tarjoili Sykarin kaivollakin.
Joka janoaa, tulkoon ja juokoon!
Sama kehotus kaikuu tänäkin päivänä, onhan Jeesus sama eilen, tänään ja iankaikkisesti - ja Hän elää!
Kuolleet eivät voi tätä käsittää, mutta ne, jotka uskovat Jeesukseen sillä tavalla kuin Raamattu opettaa, saavat lahjaksi Pyhän Hengen, joka kirkastaa Jeesusta.
Jatka, veli valitsemallasi hyvällä tiellä!
Älä katso vasemmalla äläkä oikealle, vaan käy eteenpäin suoraa tietä!
Siunauksin!"vedestä ja Hengestä uudestisynnytään" (Joh.3:5)
Sykarin kaivolla vesi eli water tuli kaivosta ja elävä vesi eli Henki tulee Jeesukselta, joka on nyt taivaassa.
37 Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu. - jaska jokunen
Tapio522 kirjoitti:
jaska jokunen: "....et voi sivuuttaa näitä kohtia vaan sinut täytyy tulkita ne. joko muuntamalla subjektiivisesti sanat "vesi" ja "kaste" joiksikin muuksi sanoiksi. Tai sitten hyväksy sanat sellaisinaan. VALIKOIT"
---
Hyvä huomio!
Raamattu käyttää tietysti myös kuvakieltä.
Mutta ellei Raamattu itse anna selkeästi aihetta jonkin kohdan kuvaannolliseen käsittämiseen, on silloin pysyttävä sanojen yksinkertaisessa ja luonnollisessa merkityksessään.
Raamattua tutkittaessa tulee myös ottaa huomioon tekstiyhteys (konteksti).
Esim. Joh.3:5 jakeen konteksti puhuu vahvasti sen puolesta, että kyse on kasteesta, vaikka järkemme sanoo toisin.viestini ei ollut tarkoitettu sinulle tapsa. olen samoilla linjoilla kanssasi kasteesta. viesti meni vahingossa väärään paikkaan.
- kelpaa?
jaska jokunen kirjoitti:
viestini ei ollut tarkoitettu sinulle tapsa. olen samoilla linjoilla kanssasi kasteesta. viesti meni vahingossa väärään paikkaan.
parempi olisi, ettei ihminen olisi syntynytkään, kun hän eksyttää yhdenkin näistä pienemmistä.
Joudut kerran tilille siitä mitä opetat? Hebr.4:13
- Ole mieluummin nopea kuulemaan, mutta hidas puhumaan.
Et taida olla edes uskossa Jeesukseen eli uudestisyntymätön, ja silloin myös kastamanton.
"joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Mark.16:16
- anabaptismi
Uskonnollisiin liikkeisiin ja kultteihin liittymisen ehtona olevat ns. uudestikasteet ovat ihmistekoja alusta loppuun asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1014416Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071882- 1311272
- 1021178
- 791074
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate179975- 42901
Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll25857IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57831Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g62802