Kimalaisesta

Lentopisto

Kaksi kysymystä kimalaisesta (siitä pörröisestä pallomaisesta pörisijästä, menihän nimi edes oikein):

1) Pistääkö se?

2) Onko sillä poikkeuksellinen lentokyky? Eli onko sen paino tai koko eläinkunnassa maksimaalinen suhteessa siipien kokoon?

23

10864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuskin painavin

      Taitaa kovakuoriaisista löytyä vielä suurempia lentoihmeitä. Miksei myös muista ötököistä.

    • dfgdfgfg

      Kimalaisnaaraalla on myrkkypistin, jota se tarvittaessa käyttää puolustautumiseen.

      Kimalaisen lentotaidosta on vanha juttu (tarua vai totta, en tiedä), jonka mukaan joku viisas teoretisoi etteivät kimalaisen pienet siivet voi kantaa niin isoa olentoa. Viisaasta teoretisoinnista huolimatta kimalainen lentää! Tähän juttuun viitataan nykyään kuvailtaessa luonnon ihmeellisyyttä tai vain vitsaillessa.

      Kimalaisen kokoa (painoa) arvioidessa pitkähköt karvat voivat hieman hämätä.

      Tässä muuten vanha mutta hieno kirja, jossa on mm hyönteisten lentoon liittyvää juttua:

      http://84.34.130.162/Scripts/Intro2.dll?formid=docis&previd=fulls&sesid=1154412671&celi=2847&doci=44727

      Tässä uudempi opus, jossa paljon kiinnostavaa mm hyöteisasiaa:

      http://84.34.130.162/Scripts/Intro2.dll?formid=docis&previd=fulls&sesid=1154412939&celi=2857&doci=216245

      • Lentopisto

        Onko kimalainen rauhallisempi olento kuin nämä kapeammat pörriäiset (ampiaiset, mehiläiset yms.)?

        Itse en ole koskaan joutunut kimalaisen ahdistamaksi, mutta nuo ruumiiltaan pitkulaisemmat ampparit kyllä ovat tunkemassa kiinni.


      • agressiivisempia.
        Lentopisto kirjoitti:

        Onko kimalainen rauhallisempi olento kuin nämä kapeammat pörriäiset (ampiaiset, mehiläiset yms.)?

        Itse en ole koskaan joutunut kimalaisen ahdistamaksi, mutta nuo ruumiiltaan pitkulaisemmat ampparit kyllä ovat tunkemassa kiinni.

        Kimalainen pistää lähinnä silloin, kun jää nurtsilla jalan alle tai kun sen ottaa käteen. Kaikki kimalaiset ei pistä silloinkaan. Liekö työläisillä pistintä lainkaan. Poikasina urheiltiin ottamalla kimalaisia kouraan. Vain pari pistoa onnistuin saamaan. Kävi kipeämpää kuin ampparin pisto. Olin vissiin amppareille silloin jo liki immuuni, kun härnättiin niitä ja rikottiin pesiä jatkuvasti.


      • dfgdfgfg
        agressiivisempia. kirjoitti:

        Kimalainen pistää lähinnä silloin, kun jää nurtsilla jalan alle tai kun sen ottaa käteen. Kaikki kimalaiset ei pistä silloinkaan. Liekö työläisillä pistintä lainkaan. Poikasina urheiltiin ottamalla kimalaisia kouraan. Vain pari pistoa onnistuin saamaan. Kävi kipeämpää kuin ampparin pisto. Olin vissiin amppareille silloin jo liki immuuni, kun härnättiin niitä ja rikottiin pesiä jatkuvasti.

        Ilmeisesti kaikilla kimalaistyöläisillä on myrkkypistin, koska työläiset ovat naaraita. Uroksilla ei ole pistintä, ja ainakin mehiläisillä vain kuhnurit ovat uroksia.

        Myrkkypistin on muuntunut munanasetin(pistin), joten uroksilla ei ole ko pistintä.

        Löytyy kiintoisaa juttua kun googlaa sanoilla:

        myrkkypistin kuhnuri työläinen mehiläinen kimalainen .....


      • arvo

        Kimalainen pystyy lentämään pienillä siivillään, koska se kykenee liikuttamaan niitä riittävän nopeasti.
        Kyseessä on jokseenkin sama ilmiö kuin helikopterin roottorin lavoilla: niistäkin voidaan sanoa, että ne ovat pinta-alaltaan liian pienet, jotta helikopteri voisi "lentää" - silti ne yleensä pysyvät ilmassa!


    • Lentopisto

      Jaksoin itse penkoa lisätietoa. Kimalaisen pistämisestä löytyi seuraavaa:

      "Kimalainen ei pistä, ellei sen päälle astu tai ellei sen myrkkypiikki muuten tule vahingossa pistäneeksi ihoon. Mehiläinen ja etenkin ampiainen pistää, kun sitä häiritään."
      Lähde: http://www.hyvis.fi/teema/teemadokumentit/hyonteistenpistoreaktiot

      Itse olin saanut sellaista "varmaa tietoa", että kimalainen ei pistä koskaan, siksi alunperin kyselin.

      • Takametsien Mies

        Tein viime kesänä saunaremonttia, ja jouduin siinä hajottamaan kimalaisten pesän, joka sijaitsi seinässä, villaeristeiden joukossa. Kimalaiset eivät olleet minulle vihaisia, lentelivät vain siinä enitsen pesänsä vaiheilla hämillään ja katselivat vähän kysyvän näköisinä "mitä olet tehnyt meidän pesälle?". Yksikään ei kuitenkaan pistänyt eikä edes käyttäytynyt uhkaavasti, vaikka nostin heidän pesänsä kokonaan pois seinästä.

        Kimalainen ei todellakaan pistä muuta kuin ihan äärimmilleen uhattuna henkensä hädässä.


      • Minua pisti penskana, kun polvea kutitti ja katsomatta hieromaan, niin kimalainen oli siinä ja pisti. Liekkö ollut "sokeri humalassa" kuten joskus niitä näkee tokkurassa kavelemässä, ja sellainen kiivennyt jalkaani pitkin.
        Kyllä on kimalaisen lento niin vaivalloista, etenkin paikallaan leijunta, ettei voi juuri suoritusarvoista puhua. paljon ampiaista pienempi otus joka pörrää kaikkien keltaisten ja kirjavien äärellä , se pystyy suuriin kiihtyvyyksiin hetkessä. Joskus kaivurin puomia tutkii sellainen ja saa vaikka miten heiluttaa puomia, niin pysyy koko ajan samalla etäisyydella kiinnostavasta kohdasta


      • hgjghj
        airfoil kirjoitti:

        Minua pisti penskana, kun polvea kutitti ja katsomatta hieromaan, niin kimalainen oli siinä ja pisti. Liekkö ollut "sokeri humalassa" kuten joskus niitä näkee tokkurassa kavelemässä, ja sellainen kiivennyt jalkaani pitkin.
        Kyllä on kimalaisen lento niin vaivalloista, etenkin paikallaan leijunta, ettei voi juuri suoritusarvoista puhua. paljon ampiaista pienempi otus joka pörrää kaikkien keltaisten ja kirjavien äärellä , se pystyy suuriin kiihtyvyyksiin hetkessä. Joskus kaivurin puomia tutkii sellainen ja saa vaikka miten heiluttaa puomia, niin pysyy koko ajan samalla etäisyydella kiinnostavasta kohdasta

        juu eikö ne oo jotain kukka kärpäsiä/paarmoja.. etenevät seillaisin "nykäyksin".. mut ei ne ainakaan pistä/pure...


      • airfoil kirjoitti:

        Minua pisti penskana, kun polvea kutitti ja katsomatta hieromaan, niin kimalainen oli siinä ja pisti. Liekkö ollut "sokeri humalassa" kuten joskus niitä näkee tokkurassa kavelemässä, ja sellainen kiivennyt jalkaani pitkin.
        Kyllä on kimalaisen lento niin vaivalloista, etenkin paikallaan leijunta, ettei voi juuri suoritusarvoista puhua. paljon ampiaista pienempi otus joka pörrää kaikkien keltaisten ja kirjavien äärellä , se pystyy suuriin kiihtyvyyksiin hetkessä. Joskus kaivurin puomia tutkii sellainen ja saa vaikka miten heiluttaa puomia, niin pysyy koko ajan samalla etäisyydella kiinnostavasta kohdasta

        Se pienen ampiaisen näköinen taitolentäjä on kukkakärpänen, nimensä mukaisesti lähempää sukua kärpäsille kuin pistiäisille. Viime kesänä ihmettelin taas, miten se pysytteli millilleen paikallaan liikkuvan polkupyörän tangon vieressä ja sitten yhtäkkiä ampaisi tiehensä.


      • kokemusta on

        Tänään heräsin siihen että jokin kumma pörrää kimpussani... Pisti minua olkapäähän ja otsaan, kun säikähtäneenä huidoin sinne sun tänne. Kimalainen oli varmaan tullut yöpaitani sisään ja alkoi surraamaan kun ei päässyt pois..


      • sotaa
        kokemusta on kirjoitti:

        Tänään heräsin siihen että jokin kumma pörrää kimpussani... Pisti minua olkapäähän ja otsaan, kun säikähtäneenä huidoin sinne sun tänne. Kimalainen oli varmaan tullut yöpaitani sisään ja alkoi surraamaan kun ei päässyt pois..

        Juu sain eilen kauhean paniikkikohtauksen kotona kun kimalainen pörräsi sisällä (ja oli muuten iso) ja kun itse en pidä mistään ötököistä en sitten yhtään. En saanut sitä kuitenkaan kiinni ja sitten hävisi jonnekin.
        No tänään sitten se sama kimalainen oli jotenki änkeny ilmeisesti mun tyynyn alle, ja kun alko surisemaan, sain kunnon paniikkikohtauksen ja siinähän se sitten pisti.

        Nyt ärsyttää, mutta kimalainen itsekin taitaa olla suht heikossa hapessa. Menen sitä kohta taas jahtaamaan, mutta kuinkas vaarallista tuo kimalaisen pisto on ?


      • hth**
        sotaa kirjoitti:

        Juu sain eilen kauhean paniikkikohtauksen kotona kun kimalainen pörräsi sisällä (ja oli muuten iso) ja kun itse en pidä mistään ötököistä en sitten yhtään. En saanut sitä kuitenkaan kiinni ja sitten hävisi jonnekin.
        No tänään sitten se sama kimalainen oli jotenki änkeny ilmeisesti mun tyynyn alle, ja kun alko surisemaan, sain kunnon paniikkikohtauksen ja siinähän se sitten pisti.

        Nyt ärsyttää, mutta kimalainen itsekin taitaa olla suht heikossa hapessa. Menen sitä kohta taas jahtaamaan, mutta kuinkas vaarallista tuo kimalaisen pisto on ?

        Jos et ole allerginen (olisit huomannut jo), ei kimalaisen pisto aiheuta kuin pikku epämukavuutta.

        Kimalainen, joka luoksesi eksyi, on luultavasti kuningatar (siksi se on niin isokin). Se on luultavasti hyvin väsynyt ja nälkäinen seikkailtuaan sisällä. Voit pistää sen purkkiin ja antaa sille vaikka muovinpalan päältä hieman hunajaa, sitten laita purkki ulos, niin rouva tankattuaan voi lähteä omille teilleen.

        Kimalainen ei halua sinulle pahaa ja pistää vain tuntiessaan olonsa uhatuksi.


      • delfin3

        Olen elämäni pyörinyt mehiläispesien ympärillä (mummolassa) ja kaksi ampiaisen pistoa olen saanut. Tuskin kimalainen edes pistää...sehän on muutenkin niin hellyttävän näköinen. Ampiaisten alueella ei kannata hosua, vaikka ne käyvät esim. iholla, niin eivät ne pistä, ellet ala hosumaan. Älkää tappako niitä...antaa kaikkien ``kukkien kukkia``!


    • inhoankimalaisia91

      Tsiisus, tänä aamuna munkin huoneeseen tuli VITUN ISO kimalainen!! Se oli varmaan 3cm kokoinen!!!!! Pari päivää aikaisemmin meidän partsille tuli 2 samankokoista kimalaista kuin tänä aamuna... meillä on kissa ja hyvä ku uskalla ikkunoita aukasta, ilman että saa pelätä niiden pistävän itteeni tai kissaani. Mulla on kauhee ampiaisfobia ja hyvä jos uskallan olla kimalaisten kanssa lähietäisyydellä.
      Muuten, kun sepörriäinen tuli mun huoneeseen niin meinasin saada slaagin ku se lensi mua kohti - pakkohan sitä oli huitoa jollain sanomalehdellä (hermot ei kestäny oottaa että se menis iteksiään pois). Se ei meinannu kuolla vaikka hypin ötökän päällä tasajalkaa (sanomalehti sen päällä) !!!!

      Kuvittelenko mä vai onko kimalaiset kasvaneet entistä suuremmiksi tänä keväänä?

    • hth**

      Keväisin nähtävät kimalaiset ovat talviunilta heränneitä kuningattaria.

      Kimalaiset ja ampiasiet perustavat yksivuotisia yhdyskuntia: syksyllä kaikki muut, paitsi nuoret, paritelleet kuningattaret kuolevat. Kuningattaret talvehtivat ja perustavat uuden pesän keväällä.

      Eli juuri nyt on liikkeellä noita isoja pesää perustavia kuningattaria ja myöhemmin kesällä alkaa näkyä sitten työläisiä, jotka ovat pienempiä.

      Ymmärrän, että pelkäät pistiäisiä todella, mutta mikäli vaan kykenet, ohjaa kimalaiset ulos - ne ovat harmittomia ja pistävät todella harvoin. Ne ovat erittäin tehokkaita pölyttäjiä ja tärkeitä monille luonnonkasveille. Pölyttäjien määrä on viime vuosina vähentynyt radikaalisti mm. elinympäristöjen muutoksen (niittyjen väheneminen, elinympäristön pirstoutuminen, autoilun lisääntyminen) ja hyönteismyrkkyjen takia. Siksi olisi hyvin tärkeää että niitä kohdeltaisiin lempeydellä.

      Kissat oppivat yhden piston jälkeen välttämään pistiäisiä - tai mikä tavallisempaa, pyydystämään niitä tulematta pistetyksi.

      Itselläni on parvekkeella kimalaisbaari - laakea pumpulilla täytetty astia - pumpuli kyllästetään hunajavedellä (astiaan voi lisätä hunajavettä kun se loppuu -pumpuli kannattaa myös vaihtaa kokonaan ehkä kerran viikossa ). Astia houkuttelee toki ampiaisiakin, mutta ainakin minulla lähinnä pörrösöpöjä kimalaisia useampaakin lajia. Niitä on hauska katsella ja lisäksi ne pölyttävät parvekepuutarhani. Astian houkuttavuutta voi lisätä keltaisella reunuksella.

    • k1m4l41n3=kimalaine

      No arvaa meille tuli eilen yönä ja tänä aamuyönä kimalainen meijän kotiin ja me ei ees tiietty mitä pitää tehä? laitettiin parvekkeen ovi auki et se lähtis mut ihan kuin se olis pesäny täälä meijä kotona.sisko sano että kuulin sen ja olen varma että se on täällä.Ja se kimalainen olikin.Se pörrötteli lampussa ja kun kysyin siskolta että mistä huomasit niin se sanoi että kuulin vain tämmöisen äänen...>pzpzppztztztttztttzttztz.....sitten huotosin sitä veljeni ja siskoni kanssa melkein 30 minuuttia ja vasta tippui maahan ja otin tosi nopeasti sen käteeni pussilla ja heitin sen parvekkeesta ulos xD.Eli epäilen, että se on pesinyt meidän kotona koska se on tullut jo kahtena päivää putkeen eidän kotiin...ja vielä kun nukuin yksin olohuoneessa ilman paitaa sohvalla niin kyllä arvaatte mitä akattelin...?

    • pistelty on

      Kimalaisia houkuttelee sisälle ensinnäkin joku sen mielestä hyvä tuoksu. Esim deodoranteissa, hiuslakoissa tms, voi olla houkuttelevia tuoksuja, myös kukkivat huonekasvit voivat tulla kyseeseen, ja sitten ikkuna- tai oviaukoista tulviva lämpö vetää puoleensa.

      Joltain kiinteältä pinnalta itikan voi pyydystää lasin alle ja työntää lasin suun peitoksi kankean paperin tai ohuen pahvin. Tässä vankilassa itikka on helppo heivata ulos.

      Viileillä ilmoilla kimalaiset, ampiaiset ja mehiläiset ovat usein kankeita ja lentokyvyttömiä lepäillen vaikkapa maassa jossa niiden päälle voi helposti astua ja saada piston. Niiden lentokyky riippuu lentolihasten lämpötilasta, jonka pitäisi olla mieluimmin lähellä 30 astetta.

      Ampiaisia ei pitäisi päästää pesimään kovin lähellä asuntojen ovia ja ikkunoita tai pihalla oleviin varastohuoneisiin tai puutarhan pensaisiin.. Helpointa on torjua jo keväällä, kun emot eli kuningattaret perustelevat pesiään. Sopimattomasta paikasta pois vaan. Jos ampiaisliikennettä huomaa voi ampua emon Raidilla tai tuhota jo rakennetun pesänalun. Heinäkuun jälkeen pesät ovat väkirikkaita ja niissä on paljon porukkaa puolustamassa ja aina löytyy pistoon asti ärtyviä. Kiukkuisuus riippuu ampiaislajistakin, jotkin sortit antavat ihmisten liikkua pesän lähellä kun toiminta on jatkuvaa ja ampiaiset oppivat tuntemaan naapurinsa. Jos ne ovat saaneet olla itsekseen kauan ja sitten tulla törmäillään että paikat kolisee, niin taatusti tulee vartijoita tutkimaan kutsumatonta vierasta.

      Olen joskus joutunut todistamaan tapausta, että talon seinässä oli luoksepääsemättömissä ampiaispesä, jonka asukit eivät välittäneet mitään viereisestä ovesta kulkevista ihmisistä. Pörräsivät vain ympärillä isona pilvenä omissa hommissaan. Näin kauniisti ei aina käy, ja huomioon on otettava allergisille mahdollinen todellinen vaara.

    • pistelty on

      Lisähuomautuksena vain, että sen enempää kimalaisia kuin mehiläisiä tai ampiaisiakaan ei kannata ruveta huitomaan niiden tullessa lähelle. Semmonen vaan ärsyttää niitä; parasta on tunkea pelko lompakkoon ja käyttäytyä kuin itikoita ei olisikaan, silloin välttyy parhaiten pistoilta.

    • ylireagoija

      olinpa päivällä laiska ja ko en heti saanu kimalaista pyydystettyy lasin ja pahvinpalan avulla ni annoin asian olla iltaan... illalla kotiin tullessa lapset löys kiukkusesti ja väsyneesti lentelevän kimalaisen ja taas aattelin et jatkan metsästystä sit ko oon lapset saanu unille, muistutin kuitenki lapsille jotka jahtas kimalaisparkaa et antakee sen olla, se voi ihan oikeesti pistää! istuttiin iltapalaa syömään ja nousin antamaan lapsille maitoo ko tunsin ihan järkyttävän tuskan riipivän jalkapöytää, kiljuin vaan et nyt se pisti! huitasin kädellä ja niinhän siitä sukan päältä putos kimalainen lattialle ja heti perään seuras puinen lapsen lelu siihen päälle. äiti pomppii yhellä jalalla kohti suihkua ja kiljuu ku syötävä. sit ko kylmä vesi vähä kerkes puuduttamaan ni seuraavaks suuntasin kädet tutisten ja edelleen yhellä jalalla pomppien lääkekaapille hakemaan kyypakkausta (tuska oli siis aivan järkyttävä!) ja äkkiä googlettamaan kaikki mahollinen tieto kimalaisista "Kimalaiset kuuluvat siihen hyönteisryhmään joilla on myrkkypistin... " no nii justiin! huippuu! ja missäs tänään onkaan lääkäripäivystys ja kenet hälytän lastenvahiks jos sattusinki olemaan allerginen ja tulee lisää oireita.

      nyt tässä kaks tuntii kuulosteltuani huomaan et ei oo jalassa muuta ko punanen läntti pistokohdan ympärillä... ei hengenahistusta, ei pahoinvointia, ei huimausta... eikä se kipukaan ehkä ollu niin paha, taisin vaan säikähtää enemmän... ihan turhaa siis vouhotin, säikyttelin lapsia ja varsinki nappailin lääkkeet... mut toisaalta... voihan tän ottaa harjotuksenki kannalta, eikös se näin pitäis toimia jos kyy puris, tai ois allerginen pörriäisten pistoille?

    • ?

      kuoleeko ampiaiset hunajavedestä tai etikasta?

    • Pistää ja pistoskohta turpoaa. Jotkut kimalaiset on aika isoja, olisikohan niillä kaiken lisäksi enemmän myrkkyä kuin pienemmillä sukulaisillaan.

      Ampiaiset hyökkäsi kimppuun pari viikkoa sitten. Pistivät lennosta, niiden ei siis tarvinnut laskeutua, ja niiltä ei näköjään piikkikään irtoa niiden pistäessä (mehiläisiltä jne ilmeisesti irtoaa).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3351
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      163
      1371
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1072
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      742
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe