On se ihmeellistä, että Suomessa kaikissa juhlissa tarjotaan vain hiilihydraattipitoisia "kevyitä" herkkuja. Oli sitten kyseessä häät tai hautajaiset, synttärit, lakkiaiset tai muu illanistujainen niin tarjolla on aina vain samaa epäterveellistä syötävää. Voileipäkakkua löytyy kahta sorttia ja kuivia kakkuja ja pipareita useita. Kaiken kruunaa tietysti täytekakku. Yritä siinä sitten syödä kevyesti. Kaikkialla missä tarjotaan kahvia, niin syötäväksi on valittu joko voileipiä, pasteijoita, wiinereitä tai muita munkkipossuja ja pipareita.
Keväällä olin kolmissa lakkiaisissa saman päivän aikana ja vain yhdessä paikassa oli salaattia, jossa mm katkarapuja, surimia ja majoneesia.
Juhlien kevyet herkut
45
4954
Vastaukset
- Tepi.
Mitä sinä taas mouhoat, eihän noi ole kevyitä. Ei täällä kukaan ole täytekakkua tai munkkipossuja kukaan väittänyt kevyeksi. Sinä vain luulet, että rasvanvastustajat pitää hiilareita kevyinä, rajansa siinäkin kaikella, normaali aterialla hyväksyn sopivasti pastaa, perunaa tai riisiä, mutta kahvipöytään kaipaan itsekkin muuta kuin mainitsemiasi.
Kerrohan meille omasta mielestäsi kevyitä kahvipöytäsyötäviä??? - Feverish
Yleisesti ottaen juhlissa ei ole minusta tarvetta ottaa huomioon laihduttajia kaiken maailman allergioiden, keliakian ja laktoosi-intoleranssin lisäksi. Sitä paitsi, kaikki juhlapöydästä löytyvä käy myös laihduttajan lautaselle; on vain huomioitava määrä, jonka syö. Toisaalta yksi mässäilypäivä/viikko laihduttajalle ei tee hallaa, jos muuten on onnistunut pitämään dieettinsa, eli huoletta vaan juhlimaan. :)
Millä perusteella on juhlan järjestäjän vastuulla (kaiken muun lisäksi) pitää huolta siitä, että vieraat eivät pääse lihomaan? Kyllä on nykypäivä saanut meidät raiteiltaan, jos ei ihminen itse voi vastata kehostaan ja syömisistään... - Kraan
Sun kirjoitukset on epäasiallisia.
- Nainen -81
missasinko jotakin? Mistä kohdin tuo kirjoitus oli epäasiallinen?
- Kraan
Nainen -81 kirjoitti:
missasinko jotakin? Mistä kohdin tuo kirjoitus oli epäasiallinen?
Täällä pitäisi puhua kevyistä herkuista, ja tyyppi alkaa puhua majoneesista. Katkarapu ei myöskään tee ruoasta kevyttä.
Salaatti, joka sisältää runsaasti katkarapua ja majoneesia ei ole vähäkalorinen eli "kevyt".
Surimista en tiedä mitä on.
- joka päivä
tai joka viikko, ja itsekin lipsahtelet dieetistäsi silloin tällöin, joten missä ongelma? Voithan ottaa mukaan kermat ja pihvit ja kokata itse.
- jopjop
Laittaisitko kiril meille kaikille tälle palstan lukijoille sellaisen menyn jota sinulle pitää juhlissa tarjoilla, kun nuo perinteiset vaan tuntuu lihotavan sinua.
Ole kerrankin mies ja julkaise vaikka rippijuhlien leivonnais tarjoiluun tulevat tuotteet a´la kiril.- Kiril
Kyllä alkupaloiksi voisi laittaa sillilautasen, jossa sillin lisäksi silputtua kananmunaa, punajuurta ja smetanaa. Myös erilaiset salaatit sopivat rippijuhliin. Jos tähän menun suunnitteluun voisin käyttää enemmän aikaa niin kyllä siitä kattava tulisi. Tietysti perinteisiäkin voisi olla mukana, kun näitä hiilarien syöjiäkin on aika paljon, mutta pitäisi olla vähähiilihydraattisia vaihtoehtoja. Mielikuvitusta vaan kehiin.
Pannukakku a la Pätkätöppönen
4 munaa
2 dl kuohukermaa
1,5 dl mantelijauhoa
2 rkl voita sulatettuna jonkin verran vuoan voiteluun
ripaus suolaa
kardemummaa
(makeutusainetta, laji ja määrä maun mukaan)
Vatkaa munat. Lisää kerma ja muuta aineet, sekoita tasaiseksi. Taikina on löysää. Voitele vuoka n. 28x22 cm. (taikina tarttui hanakasti voideltuunkin vuokaan) Paista 225ºC 10 min ja sitten 180ºC 4-6 min tai kunnes kauniin ruskea. Pullistelee uunissa kuten yläkarppipannari. Nautiskellaan marjojen kanssa.
Morriganin kirjolohi-/kinkkupiiras
Pieni kesäkurpitsa
300g savulohta tai oikein hyvää palvikinkkua
1pss mozzarella juustoraastetta
n.5cm pala purjoa
muna
1prk ranskankermaa
Siivuta juustohöylällä kurpitsa ja peitä siivuilla vuoan pohja. Pilko purjo pieneksi ja sekoita kaikkien muiden ainesten kanssa täytteeksi. Uunissa taas niin kauan, että näyttää kypsältä. Kannattaa ensin kuivatella kurpitsa pohjaa jonkin aikaa uunissa, ennen täytteen lisäämistä, ettei siitä irtoa liikaa nestettä ja piiraasta tule vetelä. - Tepi.
Kiril kirjoitti:
Kyllä alkupaloiksi voisi laittaa sillilautasen, jossa sillin lisäksi silputtua kananmunaa, punajuurta ja smetanaa. Myös erilaiset salaatit sopivat rippijuhliin. Jos tähän menun suunnitteluun voisin käyttää enemmän aikaa niin kyllä siitä kattava tulisi. Tietysti perinteisiäkin voisi olla mukana, kun näitä hiilarien syöjiäkin on aika paljon, mutta pitäisi olla vähähiilihydraattisia vaihtoehtoja. Mielikuvitusta vaan kehiin.
Pannukakku a la Pätkätöppönen
4 munaa
2 dl kuohukermaa
1,5 dl mantelijauhoa
2 rkl voita sulatettuna jonkin verran vuoan voiteluun
ripaus suolaa
kardemummaa
(makeutusainetta, laji ja määrä maun mukaan)
Vatkaa munat. Lisää kerma ja muuta aineet, sekoita tasaiseksi. Taikina on löysää. Voitele vuoka n. 28x22 cm. (taikina tarttui hanakasti voideltuunkin vuokaan) Paista 225ºC 10 min ja sitten 180ºC 4-6 min tai kunnes kauniin ruskea. Pullistelee uunissa kuten yläkarppipannari. Nautiskellaan marjojen kanssa.
Morriganin kirjolohi-/kinkkupiiras
Pieni kesäkurpitsa
300g savulohta tai oikein hyvää palvikinkkua
1pss mozzarella juustoraastetta
n.5cm pala purjoa
muna
1prk ranskankermaa
Siivuta juustohöylällä kurpitsa ja peitä siivuilla vuoan pohja. Pilko purjo pieneksi ja sekoita kaikkien muiden ainesten kanssa täytteeksi. Uunissa taas niin kauan, että näyttää kypsältä. Kannattaa ensin kuivatella kurpitsa pohjaa jonkin aikaa uunissa, ennen täytteen lisäämistä, ettei siitä irtoa liikaa nestettä ja piiraasta tule vetelä.Entäs kahvipöytään?
- Kiril
Tepi. kirjoitti:
Entäs kahvipöytään?
tehtyä kääretorttua ja vaikka juustokakun pohjan. Saksanpähkinäjauheesta saa pipareita helposti.
- Tepi.
Kiril kirjoitti:
tehtyä kääretorttua ja vaikka juustokakun pohjan. Saksanpähkinäjauheesta saa pipareita helposti.
Manteli ja saksanpähkinä, molemmissa yli puolet rasvaa, joten kevyttä herkkua ei niistäkään saa aikaiseksi.
- Nainen -81
Kiril kirjoitti:
perinteiset herkut tehtynä ihan vehnäjauhoon ovat halvempi vaihtoehto. Juhlat haukkaavat melkoisen palan järjestäjän kukkaron sisällöstä..
- Kiril
Nainen -81 kirjoitti:
perinteiset herkut tehtynä ihan vehnäjauhoon ovat halvempi vaihtoehto. Juhlat haukkaavat melkoisen palan järjestäjän kukkaron sisällöstä..
Vehnäjauhot on tosi halpoja jauhoja ja se myös ohjaa kulutustottumuksia. Samoin peruna, makaroni ja sokeri ovat halpoja. Yleisesti tunnustetaan, että vehnäjauhoja pitäisi välttää, mutta minkäs teet kun hintapolitiikka ohjaa. Toivoisi vain, että juhlien järjestäjät vähän monipuolistaisivat tarjontaa kevyempään suuntaan antamalla muitakin vaihtoehtoja. Onhan se myönnettävä, että meillä kahvikutsuilla on pitkät perinteet ja niihin kuuluu pullat, kakut, piparit ja täytekakut.
- Kirilille
Kiril kirjoitti:
Vehnäjauhot on tosi halpoja jauhoja ja se myös ohjaa kulutustottumuksia. Samoin peruna, makaroni ja sokeri ovat halpoja. Yleisesti tunnustetaan, että vehnäjauhoja pitäisi välttää, mutta minkäs teet kun hintapolitiikka ohjaa. Toivoisi vain, että juhlien järjestäjät vähän monipuolistaisivat tarjontaa kevyempään suuntaan antamalla muitakin vaihtoehtoja. Onhan se myönnettävä, että meillä kahvikutsuilla on pitkät perinteet ja niihin kuuluu pullat, kakut, piparit ja täytekakut.
Mitä tarjoaisit, jos sinulle tulisi veganeeja vieraaksi?
- Kiril
Kirilille kirjoitti:
Mitä tarjoaisit, jos sinulle tulisi veganeeja vieraaksi?
ja jos niin kävisi, että joku vegaani sattuisi eksymään meille, niin kyllä minun ruokapöydästä löytyy vihanneksia, kuten kukkakaalia ja salaattia. Vegaani saisi ainakin tuntea paistetun lihan ja kermakastikkeen tuoksua.
- okom
Totta on, että juhlien tarjoilut ovat yleensä melko rasvaisia ja sokerisia, mutta mitenkäs niistä pullista, kakuista ja piirakoista saisi terveellisiä noin vhh-dieettiläisen mielestä?
Itse olen aina leipomuksissakin päätynyt keveisiin (lue: vähärasvaisiin ja vähäsokerisiin) raaka-aineisiin (jolloin leipomukset ovat olleet perinteisille keventäjille ihan ok syötävää), mutta toki vhh-dieettiläiselle tuollaisetkin leivonnaiset ovat sietämätön ajatus. Olisi todella kiva kuulla, mitä sitä kaffen kanssa sitten pitäisi vhhlaiselle tarjota? Grillimakkara? Sisäfilepihvi?
Kyllä itse en ole vielä kovinkaan monen nähnyt nauttivat kahvinsa seurana kokolihapihviä tai salaattia. Tottakai rippijuhlissa tms. on ihan fiksua tarjota esim. salaattia, mutta ei kyllä kahvin seuraksi ihan heti keksi vähähiilihydraattisia vaihtoehtoja. Eli mitäs Kiril kaipaisi sen sumppinsa lisäksi?
Itse perinteisenä keventäjänä olen kyllä popsinut herkkujakin, kunhan vain muistaa sen kohtuuden. Itse en ainakaan marise siitä, ettei kutsuilla ole varauduttu allergioiden, keliakian, laktoosi-intoleranssin yms. lisäksi vielä vähärasvaiseen ja sokerittomaankin ruokavalioon, saati sitten vhh-dieettiin!
Niin monia juhlia ei kesässä ole, etteikö niinä hetkinä voisi unohtaa dieettinsä tuomat rajoitukset ja tyytyä vain popsimaan kohtuudella tavallista ruokaa. Kaikkeen ei tarvitse isäntäväen varautua yhden kahvihetken tähden. - asdökltji
pitäisi tarjota kevyttä? Juhlat ovat juhlat, poikkeustapaus.
- Tepi.
Näin minustakin, juhlien pitäjä saa tarjota mitä haluaa, vaikka kiva jos jotain muutakin kuin ne perinteiset.
Eipä se Kirilkään osannut kahvipöytä tarjottavia kerto vhh-hihhuleille. - Kiril
Tepikin on täällä vaahdonnut kuinka hiilihydraatit ovat niiiiiiin kevyttä herkkua ja rasvat pahoja. Juhlat ovat juhlia, poikkeustapauksia ja sitten koittaa arki ja syödään taas leipää, perunaa, makaroonia, pastaa ja pizzaa, ihan tavallista hiilihydraattipitoista kotiruokaa.
- asdölaktj
Kiril kirjoitti:
Tepikin on täällä vaahdonnut kuinka hiilihydraatit ovat niiiiiiin kevyttä herkkua ja rasvat pahoja. Juhlat ovat juhlia, poikkeustapauksia ja sitten koittaa arki ja syödään taas leipää, perunaa, makaroonia, pastaa ja pizzaa, ihan tavallista hiilihydraattipitoista kotiruokaa.
Taidat tosiaan luulla olevasi jumala.
- aölsdkjt
Kiril kirjoitti:
kerma ja majoneesi olekaan kevyttä?
Kukas täällä on vaahdonnut kuinka ne ovat niiiiin kevyitä herkkuja että! - Tepi.
Kiril kirjoitti:
Olen kirjoittanut, että normaalin ruoan mukana tulevat hiilarit OK, samoin lettu silloin tällöin ei haittaa mitään. Mutta kun juhlissa ei usein ole muuta tarjolla, jo se alkaa tökkimään kolmansissa, kuten kirjoitit :)
Mutta etpä itsekkään osannut kahvipöytään kevyttä vhh-tarjontaa kertoa. - Kraan
Minä olen sitä mieltä, että silloin kun on juhlat, niin syödään hyvää. Ne jotka huolehtivat linjoistaan, ottavat sitten vähemmän.
Ei kakku "lihota" jos sitä ottaa neljä lusikallista. Yksi piparikaan ei lihota, joten mitä hiton väliä sillä on mistä se on leivottu, jos se maistuu hyvältä.
- Nainen -81
perinteisiä kahvipöydän herkkuja ne täytekakut, keksit, kuivakakut ym. Samalla kun ne voileipäkakut ja voileivät ym. ovat ns. varma valinta juhliin. "Kaikki tykkäävät". Mielipiteitä on monia.. Ehkä mainitsemasi herkut ovat ihmisille tuntemattomampia ja vaikeampia tehdä.. juhlien järjestäminen kun vie muutenkin aikaa..
- Kraan
Sulla menee kaksi asiaa sekaisin, Kiril. Kun edistetään terveellistä ruokailua, juhlaruoat on asia erikseen. Jos juhlissa halutaan edistää jotain *ruokakulttuuria*, niin kuin nyt esimerkiksi VHH-kulttuuria, niin sellaiset juhlat voi toki pitää. Useimmat pitäisivät sellaisia juhlia outoina.
Meidän juhlakulttuuri on se mikä se on, jos haluat vaikuttaa meidän arkiruokakulttuuriin, niin siinä sitä työsarkaa on.- Kiril
meillä on juhlaruokakulttuuri jolloin syödään runsaasti hiilihydraatteja ja sitten meillä on arkiruokakulttuuri, jolloin syödään myös runsaasti hiilihydraatteja, eli arkena menee perunaa, leipää, makaroonia, riisiä, pastaa ja pizzaa.
Eli mikä meni sekaisin? - kenellä ei,
Kiril kirjoitti:
meillä on juhlaruokakulttuuri jolloin syödään runsaasti hiilihydraatteja ja sitten meillä on arkiruokakulttuuri, jolloin syödään myös runsaasti hiilihydraatteja, eli arkena menee perunaa, leipää, makaroonia, riisiä, pastaa ja pizzaa.
Eli mikä meni sekaisin?vaikka ei millään vhhlla olisikaan.
- asdktji
Minusta on äärimmäisen itsekästä mennä juhliin ruoan perässä ja olettaa, että tarjottavat sopivat juuri siihen omaan ruokavalioon.
Rippijuhlat ja lakkiaiset ynnä vastaavat kestävät pienen hetken, ei siinä ajassa nälkään kuole. Häät voivat kestää lähes vuorokauden ja silloin asia on eri, mutta toisaalta kaikki häät, joissa minä olen ollut, on järjestetty buffettyyliin jolloin kaikki varmasti löytävät jotakin syötävää.
Minä en juhlissa yleensä syö mitään, sillä ruoka-aikani (ja syöntitarpeeni) eivät yleensä sijoitu siihen aikaan iltapäivää. Eikä kukaan emäntä tai isäntä ole pakottanutkaan, tai edes huomannut. Ei ole koskaan tullut edes mieleen, että lakkiaisissa tai rippijuhlissa odottaisin minun ruokavaliooni täydellisesti sopivia tarjottavia. Mutta silti niitä yleensä löytyy. Minun suvussani ja ystäväpiirissäni tiedetään kaikkien ruokavaliot ja allergiat ja ne pyritään ottamaan huomioon mahdollisimman hyvin.- Kiril
mene kenekään juhliin jos en syö mitä on tarjolla. Se on loukkaus emäntää kohtaan, joka valmisti tarjottavat.
- aslkdtjai
Kiril kirjoitti:
mene kenekään juhliin jos en syö mitä on tarjolla. Se on loukkaus emäntää kohtaan, joka valmisti tarjottavat.
Meillä ei oteta loukkauksena syömättömyyttä, vaan ymmärretään, että jokaisella on omat syynsä syödä tai olla syömättä. Syitäkin on niin monenlaisia ja mielestäni epäkohteliaisuuden huipentuma on alkaa tivata miksi joku ei syö.
- myöskään
Kiril kirjoitti:
et kieltäydy esim: vappuna alkoholista?
Entäs sitten jonkun toisen isännän tai emännän juhlissa tarjotuista huumeista?
Vapaa tahto... - Tässä asiassa
Kun järjestin poikani lakkiaiset niin olisi kyllä outoa, jos sinne esim kummit ja muut läheiset tulisivat lähes suoraan lounaspöydästä noudattaen omia ruokailuaikojaan ja eivät koskisi mihinkään ruokaan. Kyseessä on kuitenkin vieraita jotka tunnetaan pidemmältä ajalta ja jos he jättäisivät itsekkyyttään syömättä niin en kyllä emäntänä olisi kovin iloinen. Onneksi sentään meidän vieraamme hyvien tapojen mukaan järjestävät kyseisenä päivänä syömisensä niin että voivat syödä kun heille yritetään parasta tarjota.
- aslkdtji
Tässä asiassa kirjoitti:
Kun järjestin poikani lakkiaiset niin olisi kyllä outoa, jos sinne esim kummit ja muut läheiset tulisivat lähes suoraan lounaspöydästä noudattaen omia ruokailuaikojaan ja eivät koskisi mihinkään ruokaan. Kyseessä on kuitenkin vieraita jotka tunnetaan pidemmältä ajalta ja jos he jättäisivät itsekkyyttään syömättä niin en kyllä emäntänä olisi kovin iloinen. Onneksi sentään meidän vieraamme hyvien tapojen mukaan järjestävät kyseisenä päivänä syömisensä niin että voivat syödä kun heille yritetään parasta tarjota.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko keliaakikon pakko syödä pullaa, jos gluteenitonta ei ole tarjolla?
Onko maitoallergisen edes maistettava kermakakkua?
Onko vegetaristin laitettava suuhunsa kinkkupiirakkaa, vain kohteliaisuuden nimissä?
Entä leikkauksesta toipuva, colitista sairasva, moniallerginen, laktoosi-intolerantikko, vakaumuksellinen..?
Missä menee se raja? Kenen on pakko syödä ja mitä? - Tässä asiassa
aslkdtji kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko keliaakikon pakko syödä pullaa, jos gluteenitonta ei ole tarjolla?
Onko maitoallergisen edes maistettava kermakakkua?
Onko vegetaristin laitettava suuhunsa kinkkupiirakkaa, vain kohteliaisuuden nimissä?
Entä leikkauksesta toipuva, colitista sairasva, moniallerginen, laktoosi-intolerantikko, vakaumuksellinen..?
Missä menee se raja? Kenen on pakko syödä ja mitä?nimimerkille asdktji, joka kirjoitti näin:
"Minä en juhlissa yleensä syö mitään, sillä ruoka-aikani (ja syöntitarpeeni) eivät yleensä sijoitu siihen aikaan iltapäivää".
Luonnollisesti ei kenenkään ole pakko varinkaan niiden mitä mainitsit kirjoituksessasi. Minusta vaan on aina mielenkiintoista maistella erilaisia tarjoiluja ja kyllä minä muutan sen päivän ruokaohjelmaa, että varmasti voin syödä. Tietysti myös toisinpäin, jos minä olen nähnyt vaivaa valmistuksessa niin eihän se kivaa ole jos siellä on ihmisiä jotka juuri ovat syöneet ja eivät syöntitarpeen vuoksi (vatsa täynnä) syödä. - alskdjt
Tässä asiassa kirjoitti:
nimimerkille asdktji, joka kirjoitti näin:
"Minä en juhlissa yleensä syö mitään, sillä ruoka-aikani (ja syöntitarpeeni) eivät yleensä sijoitu siihen aikaan iltapäivää".
Luonnollisesti ei kenenkään ole pakko varinkaan niiden mitä mainitsit kirjoituksessasi. Minusta vaan on aina mielenkiintoista maistella erilaisia tarjoiluja ja kyllä minä muutan sen päivän ruokaohjelmaa, että varmasti voin syödä. Tietysti myös toisinpäin, jos minä olen nähnyt vaivaa valmistuksessa niin eihän se kivaa ole jos siellä on ihmisiä jotka juuri ovat syöneet ja eivät syöntitarpeen vuoksi (vatsa täynnä) syödä.Ei se varsinainen ajatukseni ollut se, että varta vasten syön eri aikaan, vaan se, etten laske juhlien varaan päivän syömisiäni. Tottakai on kiva maistella, mutta minusta ei ole mukava mennä varta vasten syömään. Varsinkin kun on laktoosi-intoleranssia ja lihatonta ruokavaliota ja vastaavaa eikä ihan aina voi olla varma onko juhlissa minulle sopivaa syötävää.
Yleensä siis on, mutta ei aina. Ja se, että ei ole nälkä on hyvä syy kieltäytyä syömästä ja maistamasta kaikkea :) Muistaakseni tuolla etiketti ja käytöstavat -palstalla on useampaankin otteeseen manailtu vieraita, jotka syövät talon tyhjäksi ja sellainen minä en halua olla.
Muuten, aikana, jolloin olin alipainoinen, oli todella tuskallista kun kaikki syynäsivät syömisiäni ja tyrkyttivät lisää. Ajattelinkin, että jos olisin todella pulska niin varmasti syyksi riittäisi "olen dieetillä", mutta alipainoisen on pakko syödä. - diipa
aslkdtjai kirjoitti:
Meillä ei oteta loukkauksena syömättömyyttä, vaan ymmärretään, että jokaisella on omat syynsä syödä tai olla syömättä. Syitäkin on niin monenlaisia ja mielestäni epäkohteliaisuuden huipentuma on alkaa tivata miksi joku ei syö.
Aivan. Ja se tarjottavista valittaminenhan ei ole millään lailla epäkohteliasta. Aika jännä kyllä että jonkun elämä menee solmuun kun hoksaa juhlissa että ei jumantsuikka, täällähän on kakkuja ja keskejä tarjolla! =P
- -cake-
Voi, että miten ihanaa on juhlissa syödä kunnon mansikkakermakakkua, kuivakakkua, leivoksia, keksejä ja silti pysyä hyvissä mitoissa. Ei käy yhtään hiilihydraattikammoisia kateeksi. :) Eivät saa edes paria palaa KUNNON leipää syödä. Ei edes paria suklaakeksiä. Voi voi!!
- Kurnis
No, juhlat kestävät onneksi vain hetken ja kotona pääsee taas toteuttamaan kukin omia ruokavaliotaan. Kai nuo leivonnaiset ovat jonkin sortin perinne, tavasta ja tottumuksesta kyse siis...
Minä olen ottanut tavaksi laittaa kyläilijöille tarjolle muutakin kuin pullaa ja kakkua: kasvissuikaleita ja dippikastiketta, hedelmälohkoja, marjarahkaa, juustonpaloja, salaattia, munakasrullaa jne. riippuen kyläilyn ajankohdasta ja henkilöistä.
Ainakin tähän mennessä pöydästä ovatkin ensimmäisinä huvenneet kevyemmät herkut! Ehkä tavat ja tottumukset muuttuvat vähitellen, vai mitä? :)- Kiril
"Minä olen ottanut tavaksi laittaa kyläilijöille tarjolle muutakin kuin pullaa ja kakkua: kasvissuikaleita ja dippikastiketta, hedelmälohkoja, marjarahkaa, juustonpaloja, salaattia, munakasrullaa jne. riippuen kyläilyn ajankohdasta ja henkilöistä".
Nämä kevyet herkut varmasti loppuvat pöydästä ensin. Tuollaisiin juhliin minäkin mielelläni osallistuisin. - Kurnis
Kiril kirjoitti:
"Minä olen ottanut tavaksi laittaa kyläilijöille tarjolle muutakin kuin pullaa ja kakkua: kasvissuikaleita ja dippikastiketta, hedelmälohkoja, marjarahkaa, juustonpaloja, salaattia, munakasrullaa jne. riippuen kyläilyn ajankohdasta ja henkilöistä".
Nämä kevyet herkut varmasti loppuvat pöydästä ensin. Tuollaisiin juhliin minäkin mielelläni osallistuisin.Jep! Ainakin kyläilijät ovat kovasti tykänneet! :D
Parasta tässä on kuitenkin se, että olen huomannut tuttujen laittavan myös uudenlaisia tarjottavia pöytään, kun käymme vastavuoroisesti heillä.
Ehkä kyse onkin vain siitä, että kuka ensimmäisenä uskaltaa tehdä muutoksia totuttuihin tapoihin. Perinteinen pulla kun voi tuntua muistakin pakkopullalta, mutta kukaan ei uskalla tehdä muutoksia. Jos näyttää esimerkkiä, niin muutkin oppivat nopeasti! :) - TUOREUS
Kurnis kirjoitti:
Jep! Ainakin kyläilijät ovat kovasti tykänneet! :D
Parasta tässä on kuitenkin se, että olen huomannut tuttujen laittavan myös uudenlaisia tarjottavia pöytään, kun käymme vastavuoroisesti heillä.
Ehkä kyse onkin vain siitä, että kuka ensimmäisenä uskaltaa tehdä muutoksia totuttuihin tapoihin. Perinteinen pulla kun voi tuntua muistakin pakkopullalta, mutta kukaan ei uskalla tehdä muutoksia. Jos näyttää esimerkkiä, niin muutkin oppivat nopeasti! :)Kasvisten ja salaattien tarjoaminen ei kylläkään ole mikään uusi keksintö vaikka tervetullut ehkä onkin. 30 vuoden aikana en ole käynyt yksissäkään juhlissa, jossa ei olisi ollut tarjolla edes jotakin tuoretta ja vähintäänkin yhtä salaattia. Vähän jo ihmettelin mistä tulee tämä huuto mutta ilmeisesti Suomessa vielä on ihmisiä jotka eivät tarjoa kuin pullaa, keksiä, kermakakkua ja voileipäkakkua. Onneksi sellaista ei ole tullut mun eteen.
- Kraan
TUOREUS kirjoitti:
Kasvisten ja salaattien tarjoaminen ei kylläkään ole mikään uusi keksintö vaikka tervetullut ehkä onkin. 30 vuoden aikana en ole käynyt yksissäkään juhlissa, jossa ei olisi ollut tarjolla edes jotakin tuoretta ja vähintäänkin yhtä salaattia. Vähän jo ihmettelin mistä tulee tämä huuto mutta ilmeisesti Suomessa vielä on ihmisiä jotka eivät tarjoa kuin pullaa, keksiä, kermakakkua ja voileipäkakkua. Onneksi sellaista ei ole tullut mun eteen.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta eikö voileipäkakku ole kuitenkin aika täysipainoinen ruoka. Siinä on helposti hh:ta, rasvaa, kasvista, protskua. Kai se on että minkälaisesta leivästä sen tekee, ja paljonko sitä rasvaa siihen sulloo.
Esimerkiksi voileipäkakku täysjyväleivästä, avokadosta, tomaattikastikkeesta ja tonnikalasta voisi olla mielenkiintoinen ja terveellinen makuelämys. - askdtöjak
Kraan kirjoitti:
Anteeksi tyhmyyteni, mutta eikö voileipäkakku ole kuitenkin aika täysipainoinen ruoka. Siinä on helposti hh:ta, rasvaa, kasvista, protskua. Kai se on että minkälaisesta leivästä sen tekee, ja paljonko sitä rasvaa siihen sulloo.
Esimerkiksi voileipäkakku täysjyväleivästä, avokadosta, tomaattikastikkeesta ja tonnikalasta voisi olla mielenkiintoinen ja terveellinen makuelämys.Tuli nälkä. Jos sen saisi ilman tonnikalaa niin nami! Kyllä kelpaisi. Ja varmaan riittäisikin ...mutta riittäisikö muille? ;)
- Mimmu
mutta asia on juhlien järjestäjien päätettävissä mitä juhlissa tarjotaan! eivät kaikki ole laihiksella
ja sitä paitsi vaikka olisi kuinka tiukalla dietillä niin elimistö tarvitsee rasvaa ja hiilareita. vaikutat siltä ettet niitä syö ollenkaan (edes minim. määrää) jos et niin elimistösi kuivuu. ärsyttävää lukea tällaisia .- Kiril
ja rasvan pitää olla mahdollisimman luonnollista kuten voi, oliivi ja kookosöljy. Hiilihydraatteja ei elimistö periaatteessa tarvitse lainkaan. Maksa tuottaa elimistön tarvitsevan sokerin itse. Käsitit väärin. Kyllä minä syön hiilihydraatteja, koska niitä on kasviksissa, maitotuotteissa jne, mutta en yö viljavalmisteita, koska niistä on vain harmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15984Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm81898- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829