Kuumaa kesää kaikille. En ole varma, tuliko kysymykseni oikeaan osastoon, mutta läheltä liippaa.
Eli millä perusteella henkilöauton voi katsastaa pakettiautoksi. En tarkoita nyt farmareita vaan olen nähnyt mm. Fiestoja ja Twingoja pakettiautoina.
Kysymys siksi, että ajatus tuoda diesel ulkomailta ja katsastaa se pakettiautoksi
-> dieselkäyttömaksu pienemmäksi. Kannattavaa??
Kiitos etukäteen vastaajille.
Henkilöautosta pakettiauto
13
3270
Vastaukset
- ....
Veronkiertoajelut perheen kanssa ovat loppuneet suomessa. On aivan sama jos ostat hiacen.
Jos entisessä tai nykyisessä veronkiertopakussa on penkkejä takana, tulee täysimääräinen dieselvero maksuun.
Diesel tulee nousemaan EU:n verojärjestelyiden johdosta bensaa kaliimaksi. Paitsi kuljetusfirmoille. Näin on suunitelmat brysselissä, aikataulu vain on auki vielä. - Faktaa.
eli takapenkit otetaan kokonaan pois, hitsataan penkin kiinnikeet umpeen tai poistetaan kokonaan, samoin turvavyöt takaa. Sitten auto on aito paku, eikä mikään "kakskäyttöpaku"
- jakkiss
Helpoiten pääset kun kaadat penkit ala-asentoon ja vedät esim. 1mm paksulla kapealla rautanauhalla siitä yli ja molemmille puolille reikä ja popniitillä kiinni. Rahaa kannattaa varata n. 5e ja 15min aikaa.
Että semmosta.......
- ......
Sanoisin että nämä vastaukset täydentävät toisiaan.
Mutta olipa kyseessä fiesta tai renault, on tosiasia että sinne ei saa mukaan perhettä, varsinkaan jos pitää lastenistuin kiinnittää.
Lisäksi meteli normaalinopeuksilla nousee merkittävästi kun verhoiluja pitää purkaa ja tavaratilasta kantautuu eteen renkaan ujellusta / muuta sekalaista ääntä. Verattavissa peltipurkimaiseen äänimaisemaan.
Mutta osta Tdi transporteri, sielä matkustaa 3hlö. ja ajomelukin on siedettävällä tasolla. Lisäksi tavaratilaan mahtuu keralla parvekepöytä taikka lastenvaunut.
Käyttötarkoitus tietysti ratkaisee paljon.
Mutta käyttötarvekin saattaa muuttua ajan myötä ?- verot_alas
Niin, tarve olisikin vain kuski( 1 matkustaja)
ja matkustaa kotoa mökille ja takaisin(yht. 600 km). - KPy
verot_alas kirjoitti:
Niin, tarve olisikin vain kuski( 1 matkustaja)
ja matkustaa kotoa mökille ja takaisin(yht. 600 km).... ajaa 300 km siivu noilla mainituilla sikakinnereillä? Isompi ja turvallisempi auto, tarvittaessa dieselinä, on oikea vaihtoehto. Jenkki picup dieselinä?
- Redigo
Löytyykö netistä mistään virallista tietoa ao. asiasta ja listaa mitä autoja voi muuttaa 1 1 paikkaisiksi pakuiksi? Ps. vain asiallisia kommentteja.
muuttaa joitakin automalleja,mutta tyhjä paino pitää olla 1800kg tai suurempi.takapenkki pois vyöt saa olla.paluuta henkilöautoksi ei ole!
- l-200
No niin.
Eli, pakettiautoksi voi muuttaa kaikki * täyden autoveron alaiset * M1/M1G-luokan(M1G=maasturi) ajoneuvot(vain farmarikoriset mallit, sedan/hb/coupe-koriset eivät kelpaa) riippumatta siitä ovatko ne bensiini vai dieselmoottorilla varustettuja ajoneuvoja.
KÄyttövoimaveron määrä putoaa dieselmoottorisilla moottoreilla olevilla autoilla pakun tasolle mikäli takapenkit poistetaan käytöstä ja takapenkkien kiinnitysreiät tukitaan joko hitsaamalla peltiläpykkä kierteiden päälle tai laittamalla katkopultti kierteisiin. Työ on tehtävä siten että auton palauttaminen takapenkilliseksi ajoneuvoksi vaatii työkaluja kierteiden toimintakuntoon saattamiseksi. Muuttaminen pakuksi maksaa muutoskatsastuksen hinnan.
Täyden autoveron alainen ajoneuvo voidaan palauttaa takaisin takapenkilliseksi ajoneuvoksi ilman veroseuraamuksia muutoskatsastamala ajoneuvo takaisin henkilöautoksi jossa on takapenkit. Nimim. arvo-poika erehtyi tässä seikassa.
Mikäli auto on pakettiauto jossa on takapenkit on käyttövoimavero samaa tasoa normaalin dieselmoottorisen henkilöauton tasoa.
Pitää kuitenkin huomioida että takapenkin kiinnityksen tulee täyttää EU-normit, joten alkuperäisiä takapenkin kiinnityspisteitä ei pidä mennä pilaamaan, sillä itse tehdyille kiinnityspisteille pitää tehdä lujuustestit ennenkuin katsastusviranomainen kelpuuttaa ne.
Katsastuskonttorit kyllä neuvovat asiassa, ja muutostyö kannattaa tehdä huolellisesti ja harkiten jotta auton palauttaminen alkuperäiseksi on mahdollisimman vähätöinen.
T: L-200. l-200 kirjoitti:
No niin.
Eli, pakettiautoksi voi muuttaa kaikki * täyden autoveron alaiset * M1/M1G-luokan(M1G=maasturi) ajoneuvot(vain farmarikoriset mallit, sedan/hb/coupe-koriset eivät kelpaa) riippumatta siitä ovatko ne bensiini vai dieselmoottorilla varustettuja ajoneuvoja.
KÄyttövoimaveron määrä putoaa dieselmoottorisilla moottoreilla olevilla autoilla pakun tasolle mikäli takapenkit poistetaan käytöstä ja takapenkkien kiinnitysreiät tukitaan joko hitsaamalla peltiläpykkä kierteiden päälle tai laittamalla katkopultti kierteisiin. Työ on tehtävä siten että auton palauttaminen takapenkilliseksi ajoneuvoksi vaatii työkaluja kierteiden toimintakuntoon saattamiseksi. Muuttaminen pakuksi maksaa muutoskatsastuksen hinnan.
Täyden autoveron alainen ajoneuvo voidaan palauttaa takaisin takapenkilliseksi ajoneuvoksi ilman veroseuraamuksia muutoskatsastamala ajoneuvo takaisin henkilöautoksi jossa on takapenkit. Nimim. arvo-poika erehtyi tässä seikassa.
Mikäli auto on pakettiauto jossa on takapenkit on käyttövoimavero samaa tasoa normaalin dieselmoottorisen henkilöauton tasoa.
Pitää kuitenkin huomioida että takapenkin kiinnityksen tulee täyttää EU-normit, joten alkuperäisiä takapenkin kiinnityspisteitä ei pidä mennä pilaamaan, sillä itse tehdyille kiinnityspisteille pitää tehdä lujuustestit ennenkuin katsastusviranomainen kelpuuttaa ne.
Katsastuskonttorit kyllä neuvovat asiassa, ja muutostyö kannattaa tehdä huolellisesti ja harkiten jotta auton palauttaminen alkuperäiseksi on mahdollisimman vähätöinen.
T: L-200.katsastusmies sanoi,pajero 1988 vm,että autoa ei saa takaisin henkilöautoksi,mene ja tiedä.
- l-200
arvo-poika kirjoitti:
katsastusmies sanoi,pajero 1988 vm,että autoa ei saa takaisin henkilöautoksi,mene ja tiedä.
No niin.
Kuten sanoin, tuo pakusta takaisin henkilöautoksi paluttamismahdollisuus koskee vain täyden autoveron alaisia ajoneuvoja. Vuoden 1988 pajero ei ole sellainen vaan kuuluu alennetun ajoneuvoveron piiriin, autossasi on voimanulosotto jakolaatikossa joka oli edellytys tuolle veroalennukselle, ja taisi olla vielä puolustusvoimillakin sanaavaltaa noihin maasturien veroaleen jotta maassa olisi kriisitilanteessa maastokykyisiä ajoneuvoja armeijan käyttöön.
Täysi autovero tuli mastureille toukukuussa -93.
-88 pajero menee pakuksi joko huoltoautona tai sitten kattokorotus jotta vaadittu 3 kuution tilavuus tavaratilalle täyttyy.
Huoltoauto nykyäänkin on alennetun autoveron alainen ajoneuvo.
Jos es. täyden autoveron alainen maasturi muutetaan huoltoautoksi ja palautetaan sittemmin takaisin henkilöautoksi niin verottaja kiitollisena lätkäisee ajoneuvoveron uudelleen täysimääräisenä uusarvohinnasta laskettuna maksuun, vaikka se jo on kertaalleen peritty.
Näin oikeusvaltio Suomessa toteutetaan kaksoisverotus, vaikka se on laissa kielletty.
Tästä(kin) olisi kiva saada Eu-tuomioistuimen päätös.
Mutta, myönnän että olit oikeassa kun sanoit että paluuta -88 pajerolla ei ole (huoltoauto)pakusta henkilöautoksi ilman veromätkyjä.
Tosin en vain tiennyt että käytit -88 pajeroa esimerkkinä, ;).
T: L-200 - Vanha majuri
l-200 kirjoitti:
No niin.
Kuten sanoin, tuo pakusta takaisin henkilöautoksi paluttamismahdollisuus koskee vain täyden autoveron alaisia ajoneuvoja. Vuoden 1988 pajero ei ole sellainen vaan kuuluu alennetun ajoneuvoveron piiriin, autossasi on voimanulosotto jakolaatikossa joka oli edellytys tuolle veroalennukselle, ja taisi olla vielä puolustusvoimillakin sanaavaltaa noihin maasturien veroaleen jotta maassa olisi kriisitilanteessa maastokykyisiä ajoneuvoja armeijan käyttöön.
Täysi autovero tuli mastureille toukukuussa -93.
-88 pajero menee pakuksi joko huoltoautona tai sitten kattokorotus jotta vaadittu 3 kuution tilavuus tavaratilalle täyttyy.
Huoltoauto nykyäänkin on alennetun autoveron alainen ajoneuvo.
Jos es. täyden autoveron alainen maasturi muutetaan huoltoautoksi ja palautetaan sittemmin takaisin henkilöautoksi niin verottaja kiitollisena lätkäisee ajoneuvoveron uudelleen täysimääräisenä uusarvohinnasta laskettuna maksuun, vaikka se jo on kertaalleen peritty.
Näin oikeusvaltio Suomessa toteutetaan kaksoisverotus, vaikka se on laissa kielletty.
Tästä(kin) olisi kiva saada Eu-tuomioistuimen päätös.
Mutta, myönnän että olit oikeassa kun sanoit että paluuta -88 pajerolla ei ole (huoltoauto)pakusta henkilöautoksi ilman veromätkyjä.
Tosin en vain tiennyt että käytit -88 pajeroa esimerkkinä, ;).
T: L-200Kun maastureiden verohelpotus poistettiin, niin joku VM:n verovirkamies valehteli tv-ruudussa kirkkain silmin, ettei varoalennukseen enään ollut tarvetta. Sille olisi käyttöä vielä tänäkin päivänä. Mutta tuo tilanne vei minulta uskon eräiden valmistelevien virkamiesten rehellisyyteen.
- Redigo
arvo-poika kirjoitti:
muuttaa joitakin automalleja,mutta tyhjä paino pitää olla 1800kg tai suurempi.takapenkki pois vyöt saa olla.paluuta henkilöautoksi ei ole!
Kävin eilen katsastamassa nykyistä kulkupeliä ja kyselin näistä muutoskatsastuksista. Ilmeisesti samat automallit voi muuttaa mitkä silloinkin kun muutosrumba alkoi, takapenkit vain pois. 1800kg painoraja vain määrittelee tuleeko 80-lätkä. Auton tyyppi kannattaa varmistaa etukäteen katsastuskonttorilta ennenkuin rupeaa hommiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 586081
- 615522
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1154147- 543832
- 143765
- 323189
- 602931
- 592826
- 682548
- 471940