Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

NARISEVA muurahainen???

Vai mikä?

Osaako joku sanoa mikä hyönteinen vastaisi näitä tuntomerkkejä? Itse en edes tiedä oliko ko. otus kovakuoriainen, vai joku pistiäinen.

Ötökkä oli jotakuinkin hevosmuurahaisen muotoinen, mutta hiukan isompi. Takapää oli myös suhteessa paksumpi kuin muurahaisella. Pituutta otuksella oli yli 2 cm, ja sen takapäässä, oli kaksi valkoista täplää, (tai sitten ne olivat yhteydessä toisiinsa)

Värisävy oli samantapainen kuin isomuurahaiskuoriaisella (musta-ruskea), mutta takapää ei ollut yhtään kovakuoriaismaisen "kulmikas", vaan kummastakin päästään pistiäismäisesti soikean suipentuva.

Otus näytti tavallaan muurahaisen ja ampiaisen siivettömältä risteytykseltä (paitsi väriltään). Se vilisti maan pinnalla, ja joka kerta kun sitä koski, se päästi ikään kuin varoitukseksi kaksitavuisen piipittävän narinan MELKO KOVALLA ÄÄNELLÄ. Olisin kiitollinen mahdollisista veikkauksistakin, että päästäisiin googlettamaan kuvia.

Ja tosiaan, en ole vetänyt mitään tajuntaa laajentavia aineita;)

13

5276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä-

      En tiedä mikä oli, mutta kyllä säki varmaa protestoisit suureen ääneen, jos joku jättiläinen tökkis sua :)

    • Koirasotus

      muriseva naarahainen – ja pituuttakin on yli puolitoista metriä!

    • Noin isoja muurahaisia ei Suomessa ole, eikä ainakaan täplikkäitä. Suomen Luonto -lehdestä voisi kysellä, tai radion Luontoillasta.

      • AnywayS

        Tiedättekö ylipäätään yhtään ääntelevää kovakuoriaista?


      • esim. sarvijaakko
        AnywayS kirjoitti:

        Tiedättekö ylipäätään yhtään ääntelevää kovakuoriaista?

        inisee kun sitä koskettaa. On niitä muitakin, mutta just nyt ei tuu nimet mieleen.


    • hoisko

      jos se on hevosmuurahaisen muotoinen ja kovakuoriainen, niin se voisi olla yksinkertaisesti muurahaiskuoriainen (Thanasimus formicarius):

      http://www.metla.fi/metinfo/metsienterveys/kuvadocs/kh26-3v.htm

      Olisikohan?????

    • hoisko
      • Vai mikä?

        Väri ja kuvionti tosiaan käy melkolailla yksiin muurahaiskuoriaisen kanssa, mutta kun sen otuksen takaosa oli meidän kahden silminnäkijän mielestä ampiaismaisen muotoinen, eli sillä ei meidän mielestämme ollut noita peitinsiipien "etukulmia".

        Toinen asia on koko. Tuo isomuurahaiskuoriainen kun kasvaa näemmä vain 1cm mittaiseksi. Itse kun olen aika varma kuvauksestani, niin käy mielessä sellaisetkin vaihtoehdot että olisiko jotenkin epämuodostunut tai kasvuhäiriöinen yksilö... -Vai peräti tuntematon laji :O

        Anyway... Paimion sairaalan piha-alueella se liikkui, että sinne vain bongailemaan:)


      • Huiks

        Nämä todellakin narisee/ääntelee todella kovaa. Meidän mökillä oli/on niitä. Kesällä vaihdettiin terassi ja ilmeisesti sieltä alta tulivat. Yöllä kuuntelin ääntelyä (oli siis sisällä) ja yksi käpötteli kädelläni sängyllä.. hän pisti minua.. polttelua jatkui hetken.
        Aika ällöttäviä kuoriaisia.. toivottavasti pysyvät terassinalla


    • sen

      olevan jonkun sortin "lentomuurahainen" eli siis niitä siivekkäitä jotka lähtevät pesistä rakentamaan uusia yhdyskuntia. Pienten mustien "sokerimuurahaisten" uudet kuningattarethan ovat aivan hirvittävän kokoisia niihin työläisiin verrattuna. Eli en ihmettele vaikka hevosmuurahaiset tuottaisivatkin yli 2cm pitkiä kuningattaria. (jos ne sitten leviävät samoin kuin pienemmät sukulaisensa)

    • rekisteröitymätön

      Kelpaisiko muurahaislude? Myrmecoris gracilis.
      Isoimmat, mitä minä olen nähnyt ovat selvästi kekomuurahaista isompia.

      http://www2.pms-lj.si/heteroptera/myrgra.htm

      En ole koskaan kokeillut, pitääkö se ääntä, mutta monetkin luteet striduloivat, jos niitä koskee. Yhdessä pahan hajun kanssa toimii tehokkaana puolustuksena.

      • Vai mikä?

        Siirrä nuo valkoiset kuviot peräjaokkeeseen, ja paisuta sitä pikkuisen, niin avot.

        Jos lude kasvaa yli 2cm pituiseksi, niin ehkä se sitten oli sellainen. Mitään näkyviä siipiä sillä ei kyllä ollut.

        Onko muuten mahdollista että pohjois-euroopastakin vielä löytyisi uusia lajeja?


    • Joku tiepistiäinen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe