NARISEVA muurahainen???

Vai mikä?

Osaako joku sanoa mikä hyönteinen vastaisi näitä tuntomerkkejä? Itse en edes tiedä oliko ko. otus kovakuoriainen, vai joku pistiäinen.

Ötökkä oli jotakuinkin hevosmuurahaisen muotoinen, mutta hiukan isompi. Takapää oli myös suhteessa paksumpi kuin muurahaisella. Pituutta otuksella oli yli 2 cm, ja sen takapäässä, oli kaksi valkoista täplää, (tai sitten ne olivat yhteydessä toisiinsa)

Värisävy oli samantapainen kuin isomuurahaiskuoriaisella (musta-ruskea), mutta takapää ei ollut yhtään kovakuoriaismaisen "kulmikas", vaan kummastakin päästään pistiäismäisesti soikean suipentuva.

Otus näytti tavallaan muurahaisen ja ampiaisen siivettömältä risteytykseltä (paitsi väriltään). Se vilisti maan pinnalla, ja joka kerta kun sitä koski, se päästi ikään kuin varoitukseksi kaksitavuisen piipittävän narinan MELKO KOVALLA ÄÄNELLÄ. Olisin kiitollinen mahdollisista veikkauksistakin, että päästäisiin googlettamaan kuvia.

Ja tosiaan, en ole vetänyt mitään tajuntaa laajentavia aineita;)

13

5507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä-

En tiedä mikä oli, mutta kyllä säki varmaa protestoisit suureen ääneen, jos joku jättiläinen tökkis sua :)

• Koirasotus

muriseva naarahainen – ja pituuttakin on yli puolitoista metriä!

• Noin isoja muurahaisia ei Suomessa ole, eikä ainakaan täplikkäitä. Suomen Luonto -lehdestä voisi kysellä, tai radion Luontoillasta.

• AnywayS

Tiedättekö ylipäätään yhtään ääntelevää kovakuoriaista?

• esim. sarvijaakko
        AnywayS kirjoitti:

Tiedättekö ylipäätään yhtään ääntelevää kovakuoriaista?

inisee kun sitä koskettaa. On niitä muitakin, mutta just nyt ei tuu nimet mieleen.

• hoisko
    • hoisko
      • Vai mikä?

Väri ja kuvionti tosiaan käy melkolailla yksiin muurahaiskuoriaisen kanssa, mutta kun sen otuksen takaosa oli meidän kahden silminnäkijän mielestä ampiaismaisen muotoinen, eli sillä ei meidän mielestämme ollut noita peitinsiipien "etukulmia".

Toinen asia on koko. Tuo isomuurahaiskuoriainen kun kasvaa näemmä vain 1cm mittaiseksi. Itse kun olen aika varma kuvauksestani, niin käy mielessä sellaisetkin vaihtoehdot että olisiko jotenkin epämuodostunut tai kasvuhäiriöinen yksilö... -Vai peräti tuntematon laji :O

Anyway... Paimion sairaalan piha-alueella se liikkui, että sinne vain bongailemaan:)

• Huiks

Nämä todellakin narisee/ääntelee todella kovaa. Meidän mökillä oli/on niitä. Kesällä vaihdettiin terassi ja ilmeisesti sieltä alta tulivat. Yöllä kuuntelin ääntelyä (oli siis sisällä) ja yksi käpötteli kädelläni sängyllä.. hän pisti minua.. polttelua jatkui hetken.
        Aika ällöttäviä kuoriaisia.. toivottavasti pysyvät terassinalla

• sen

olevan jonkun sortin "lentomuurahainen" eli siis niitä siivekkäitä jotka lähtevät pesistä rakentamaan uusia yhdyskuntia. Pienten mustien "sokerimuurahaisten" uudet kuningattarethan ovat aivan hirvittävän kokoisia niihin työläisiin verrattuna. Eli en ihmettele vaikka hevosmuurahaiset tuottaisivatkin yli 2cm pitkiä kuningattaria. (jos ne sitten leviävät samoin kuin pienemmät sukulaisensa)

• rekisteröitymätön

Kelpaisiko muurahaislude? Myrmecoris gracilis.
      Isoimmat, mitä minä olen nähnyt ovat selvästi kekomuurahaista isompia.

http://www2.pms-lj.si/heteroptera/myrgra.htm

En ole koskaan kokeillut, pitääkö se ääntä, mutta monetkin luteet striduloivat, jos niitä koskee. Yhdessä pahan hajun kanssa toimii tehokkaana puolustuksena.

• Vai mikä?

Siirrä nuo valkoiset kuviot peräjaokkeeseen, ja paisuta sitä pikkuisen, niin avot.

Jos lude kasvaa yli 2cm pituiseksi, niin ehkä se sitten oli sellainen. Mitään näkyviä siipiä sillä ei kyllä ollut.

Onko muuten mahdollista että pohjois-euroopastakin vielä löytyisi uusia lajeja?

• Joku tiepistiäinen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      163
      6532
    2. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      53
      1913
    3. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      44
      1671
    4. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      54
      1142
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      337
      1085
    6. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      50
      1034
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      13
      990
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      918
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      918
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      897
    Aihe