Merta vai mertä?

?????

Kumpi on oikea meri-sanan partitiivimuoto?

8

1037

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on oikea!

mut monikossa sit kyl äällinen!

Merta/meriä

• Mereilijä

...kun kyseessä on erisnimi (etunimi) Meri, poikkeaa taivutus yleissanasta meri ja (yksikön)partitiivimuodoksi saadaankin Meriä.

Jos taas puhutaan Viron edesmenneestä ex-presidentistä nimeltä Lennart Meri tai vaikkapa suomalaiskirjailijasta nimeltä Veijo Meri, on vastaava taivutusmuoto jälleen yleissanan mukainen Merta!

On meillä meretseisauttavan metka kieli, eikös vaan!

• Meriantura

PÄIVÄN KYSYMYS:
        Miksi meillä niin moni hukkuu, vaikka suomen kieli on meretseisauttava?

• Walter de Cramp
        Meriantura kirjoitti:

PÄIVÄN KYSYMYS:
        Miksi meillä niin moni hukkuu, vaikka suomen kieli on meretseisauttava?

Ensinnäkin meillä on tuota sisävettäkin jonkin verran... Ja niin ulko- kuin sisävedelläkin (varsinkin kylmällä) on veret seisauttava (seis-auttava?) vaikutus. Vaikka osaisi auttavasti uidakin, tulee vilu ja väsy ja kangistus ja se on vientiä sitten.

• Do diinkö?
        Walter de Cramp kirjoitti:

Ensinnäkin meillä on tuota sisävettäkin jonkin verran... Ja niin ulko- kuin sisävedelläkin (varsinkin kylmällä) on veret seisauttava (seis-auttava?) vaikutus. Vaikka osaisi auttavasti uidakin, tulee vilu ja väsy ja kangistus ja se on vientiä sitten.

Suonet jatkossakin vetoa tälle palstalle ilmavuudellasi?

• Walter de Cramp
        Do diinkö? kirjoitti:

Suonet jatkossakin vetoa tälle palstalle ilmavuudellasi?

Ilmavuutta minulla löytyy paremminkin suolesta kuin suonesta! "Lentäjän halki käy ilmojen tie", kuten se entinen pilottikin tokaisi.

Männäviikolla nähtiin TV1:n Kotikatsomossa uusintana Matti Ijäksen TV-elokuva Pieniä valheita. Mieleeni jäi mm. Lasse Pöystin esittämän räjähtäneenoloisen ylilääkärin selittävä repliikki hänen tultuaan naisystävänsä kanssa yllätetyksi likimain kesken muhinoinnin: "Ilmavat iltapäiväpanot tässä vaan..."

Tässä yhteydessä olenkin sitten sen verran vanhanaikainen, ettei tuo suolipuoli oikein istu minun ajatusmaailmaani.

• Polkuveneilijä?

"Näin laulaen Meriä polkee
        mies tumma kuin tropiikin yö.
        Hän syliinsä tyttöjä sulkee
        se hetki kun hänelle lyö..."

• Minäpähän

Niin puolisuolaisen murtovesialtaan äärellä kuin asustelenkin, niin vietinpähän heinäkuussa aikaani myös kimppamökillä sisäveden äärellä. Lakimääräinen veljeni (brother-in-law) ei siellä poikansa kanssa vienyt mertaa edemmäs kalaan, vaan useammankin merran useammankin kerran ihan lähirannoille. Kalaa ensin onkivat ja sitten tunkivat merran sisään houkutukkeeksi. Taisivat saada 0,19 kruunajaista (= 19 äyriäistä) viekoteltua. Mitä sitten lienee tässä nykymeikäeurovaluutassa?

Vaan hyviä lienevät sentään olleet!

Itse ostin juuri kilon paketin (lähes) vastaavia örniäisiä pakastettuina. On tullut mokomia otukkeita syötyä 32 vuoden ajan jok'ikinen kesä päivämäärällä 17.8. Niin pitäisi tulevana torstainakin tehdä. Sattuneesta syystä.

(Silloin vuonna 0 niitä keitettiin ja syötiin samaisella mökillä 135 kpl - ja kaikki olivat korkeimman omakätisesti pyydystettyjä!)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe