omenoista mehua???

piipiitiitii

Enpäs ole ennen harrastanut mehujen tekoa joten.. älkää naurako. Miten omenista voi tehdä mehua? Voiko ne paloitella ja tehdä mehustimessa, pistetäänkö sokeria, miten paljoa jne.. Onko kellään kokemuksia?

Kysyisin myös mustaherukoista. Miten olette tehneet niistä mehua? Miten paljon sokeria ja marjoja?

JA APUA miten yleensäkin mehustin toimii?

8

5224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mehua

      Siis mehumaijan käytöstä, alaosaan(se matala) vettä, siihen päälle mehuosa( se missä letku ja muista laittaa puristin letkuun ettei mehut valu pitkin lattiaa) sitten on siiviläosa ja kansi vielä päälle. ja marjat/ omenat siiviläosaan. Muista vahtia ettei vesi kiehu loppuun siis lisää tarvittaessa.

      No siitä mehun teosta, mä olen laittanut herukat ilman sokereita mehustumaan. Laitan sitten mehut pakkaseen ja talvella otan purkin kerrallaan käyttöön ja siinä vaiheessa kiehautan ne sokerin kanssa.

      Sitten se omenajuttu. Olen tehnyt niin että vaan omput lohkoina maijaan ja ilman sokeria taaskin, eli sokerin laitan vasta kun keitän mehun valmiiks. Olen myös tehnyt niin, että kuorin omenat ja poistan siemenkodat ja sitten siivilään. Tällä tavalla saa sekä mehua, että omenahilloa. Hillo jää siis siihen siiviläosaan. Hilloon vähän sokeria ennen pakkaseen laittoa.

    • vingutettiin

      mehulingolla, mutta oli hidasta ja sotkuista hommaa. Mehu tosin oli ihan hyvää. Mehu Maijalla tekisin nykyään.

      • ...

        Melkein joka kunnassa ja kaupungissa on mehuasemia, missä mehua saa puristettuna. Hinta ei päätä huimaa, asemia ylläpitää 4H yms organisaatiot.
        Omenat puusta, laatikoissa mehuasemalle, missä puristavat mehuksi ämpäreihin, pakkaseen pusseissa ja talven vitamiinipaukut on tallessa!
        Suosittelen!


      • ... kirjoitti:

        Melkein joka kunnassa ja kaupungissa on mehuasemia, missä mehua saa puristettuna. Hinta ei päätä huimaa, asemia ylläpitää 4H yms organisaatiot.
        Omenat puusta, laatikoissa mehuasemalle, missä puristavat mehuksi ämpäreihin, pakkaseen pusseissa ja talven vitamiinipaukut on tallessa!
        Suosittelen!

        Hei! Olen googlannut, vaan ei tärppää. Jos on tietoa, niin asun Herttoniemenrannassa (etäisyyttä ajatellen). Mutta pks kyllä käy. Olisikohan vielä pastörointi- ja pakkauspalvelukin jossain?


      • Old.Timer kirjoitti:

        Hei! Olen googlannut, vaan ei tärppää. Jos on tietoa, niin asun Herttoniemenrannassa (etäisyyttä ajatellen). Mutta pks kyllä käy. Olisikohan vielä pastörointi- ja pakkauspalvelukin jossain?

        Lopulta osui, kun laittoi tuon 4h:n mukaan:

        http://www.foodcentre.helsinki.fi/measemat.htm

        HTH


    • Nipatuu

      Itse keitän sekä omenat että herukat maijassa. Mehustettavat maijaan ja sokeria siihen päälle. Letkun alle laitan ison kattilan johon mehut hyvin lirisevät. Valmiiseen mehuun lisään ohjeen mukaan säilöntäainetta ja mehut laitan säilöntäainevedellä huuhdottuihin pulloihin ja vien kellariin. Säilyy todella hyvin.

    • 1) Omenat murskataan soseeksi, josta puristetaan mehu pois. Mehuasemilla on koneet näihin. Yleensä pienin erä n. 20 kg.

      2) Mehustus perustuu lämmittämiseen. Mehu-Maija hellalle ja alas valunut neste kuumana pulloihin. Sotkuista kotihommaa, jossa omenat paloitellaan ensin.

    • VainSuomesta

      Meillä puristetaan mehua Sana by omega juicerilla. Omenat neljään osaan ja koneeseen. Sairaan hyvää mehua. Sana by omegan ostin netin kautta ssj.fi yrityksestä, kun halusin Suomalaisesta myynnistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      664
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe