kassler

tietämätön lihansyöjä

Mitä kassler oikeastaan tarkoittaa? Sikaa, mutta mistä kohtaa ja mistä nimensä saanut?

19

5538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maailmankansalainen

      Ainakin Ruotsissa ja saksassa Kassler on savustettu porsaan ulkofile´,luulla tai ilman luuta.

      • kasslerfani

        Juu kiitosta vaan. Ei kun syömään!


      • Moondance

        Lyhyesti kyseessä on porsaanniska tai etuselkä. Rasvaisempia ruohonosia ja siksi sopii hyvin grillaukseen. Ja ei yleensä ole savustettua.

        Löytyy kokonaisena tai valmiiksi pihveiksi leikattuna, marinoituna tai ilman marinadia.


    • Kiril

      sian etuselkää tai niskaa ei ulkofilettä.

      • kassleriin

        Ja lisäystä Kirilin viestiin:

        Kassler on rasvaa sisältävänä mehukkaampi (ja maukkaampi?) ruhonosa esimerkiksi grillaukseen kuin kuiva ulkofile.


      • kasslerfani
        kassleriin kirjoitti:

        Ja lisäystä Kirilin viestiin:

        Kassler on rasvaa sisältävänä mehukkaampi (ja maukkaampi?) ruhonosa esimerkiksi grillaukseen kuin kuiva ulkofile.

        Se siis on savustettua?


      • TEPI.
        kassleriin kirjoitti:

        Ja lisäystä Kirilin viestiin:

        Kassler on rasvaa sisältävänä mehukkaampi (ja maukkaampi?) ruhonosa esimerkiksi grillaukseen kuin kuiva ulkofile.

        nythän sen pitäisi olla selittämässä että kuiva liha on hyvää.
        Tai että pullo öljyä ja paketti voita, muuten ei tule hyvää/mureaa/maukasta.


    • Goya

      Eri maissa kutsutaan eri ruhonosia kassleriksi. Suomessa se on kuta kuinkin niin kuin esim. Kiril sanoo. Mutta ainakin Ruotsissa kassleriksi (kirjoitetaan joskus siellä muodossa "kasseler") kutsutaan kevyesti suolattua (ruots. "rimmat") ja aivan pikkaisen savustettua (ruots. "spicken") sisempää osaa, eli sitä, mitä Suomessa aiemmin myytiin leikkeleenä nimellä "kinkkufilee" (saako vielä?), joskin selvästi paksumpina (pari senttiä) viipaleina. Ruhonosan ero on sama kuin tavallisen porsaankyljyksen ja talous- tai grillikyljyksen välillä - ilman luuta tosin. Mutta: joskus olen nähnyt luutakin Ruotsin kasslerissa, kuten joku muukin yllä tiesi.

    • kyökkipiika

      No sehän on niskaa......

    • Mössääjä

      Saksalainen näkemys, kuvan kanssa:
      http://www.marions-kochbuch.de/index/0537.htm

      Itse ostan kasslerini tuoreena ja hoidan maustamisen itse. Yksi mieligrillattaviani!

      Nimi kassler (saksalaisittai isolla: Kassler) tulee kaupungin nimestä Kassel (vuoteen 1926 saakka virallisesti Cassel) ja tarkoittaa "kasselilainen". Kassel on parinsadan tuhannen asukkaan kaupunki Pohjois-Hessenissä. Toiminut aikanaan paikallisen vaaliruhtinaan residenssinä.

      Kun Suomesta puuhattiin itsenäistymisvaiheessa kuningaskuntaa, oli valtaistuimelle katsottu jo hallitsijakin. Sellainen piti kutsuttaman Saksanmaalta. Äijän (Hessenin prinssin) nimi oli Friedrich Karl Ludwig Konstantin von Hessen-Kassel, eli suvulla oli tekemistä juuri tuon Kasselin kulmakunnan kanssa.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Karl

      Suvun pääpaikaksi mainitaan Rumpenheim. Rumpsteak on jonkinlainen selkäpaistipihvi
      http://images.google.fi/images?q=Rumpsteak&hl=fi joten siitäkin löytyy yksi aasinsilta monarkistis-rojalistisen menon ja gastronomian välille – tai sitten ei!

      Saksassa autoilleille ovat "Kasselin kukkulat" varmaankin tutut. Pohjois-Saksan tasaisten maisemien jälkeen alkaa Kasselin tienoilla esiintyä uuvuttavan pitkiä ja jyrkänpuoleisia moottoritienousuja, joissa oikeanpuoleisen kaistan rekkajonot matelevat liki kävelyvauhtia; Mersujen ja MANnien turboahdistimet kiljuvat siinä kiivetessä kuin henkensä hädässä!

      • kasslerfani

        Kiitos! Vähän arvelinkin, että Kasselista nimi olisi peräisin. Haaveissa on, että ensi kesänä pääsisin Kasselin Documentaan, mutta saa nähdä, miten suunnitelmat etenevät. Olisi hauska päästä maistamaan aitoa Kassleria ja vaikkapa knödeleitä myös pitkästä aikaa.


      • se kasler
        kasslerfani kirjoitti:

        Kiitos! Vähän arvelinkin, että Kasselista nimi olisi peräisin. Haaveissa on, että ensi kesänä pääsisin Kasselin Documentaan, mutta saa nähdä, miten suunnitelmat etenevät. Olisi hauska päästä maistamaan aitoa Kassleria ja vaikkapa knödeleitä myös pitkästä aikaa.

        on ja huonolaatuisinta ruhonosaa siksi halpaakin.

        Terv sikapiika


      • Mössääjä
        kasslerfani kirjoitti:

        Kiitos! Vähän arvelinkin, että Kasselista nimi olisi peräisin. Haaveissa on, että ensi kesänä pääsisin Kasselin Documentaan, mutta saa nähdä, miten suunnitelmat etenevät. Olisi hauska päästä maistamaan aitoa Kassleria ja vaikkapa knödeleitä myös pitkästä aikaa.

        Saattaisipa kiinnostaa itseänikin.

        Entisessä elämässäni touhusin sitä sun tätä tuolla ilmansuunnalla. Saksassa olen messuillut useimmin Münchenin Electronicassa, mutta Hannoverin teollisuusmessut ja CeBIT ovat tulleet tutuiksi myös, samoin Düsseldorfin Interkama.

        Kasselissa olen käväissyt pari kertaa Miramstraßella, tällaisessa firmassa:
        http://www.pma-online.de/de/portra.html

        Mutta kun nyt liharuokapalstalla ollaan, niin tulkoon kehaistuksi, että Münchenin Electronican kohokohtia aikanaan olivat toivioretkivierailut Praha-nimisessä böömiläisravintolassa hanhipaistilla. Että osasivatkin tehdä siitä suussasulavan herkullista! Valitettavasti tuota ravitsemusliikettä ei enää ole.

        Düsseldorfin Interkama -messumatkalla olin kerran iltakävelyllä Vanhassa kaupungissa etsimässä ruokapaikkaa. Yhtäkkiä kuulin nimeni mainittavan ja raskas käsi laskeutui olkapäälleni. Suomalainen ex-työkaverihan se siinä! Liikkeellä ihan muuten kuin messuasioissa. Maailman pienuutta ihmetellen suuntasimmekin sitten yhdessä argentiinalaiseen pihvipaikkaan herkuttelemaan...


      • Poro Tallinnasta

        Nimi kassler EI tule Kasselin kaupungista, vaan berliiniläisestä lihamestarista nimeltä Cassel, joka vaikutti 1800-luvun lopulla ja myi liha- ja makkarakaupassaan ensimmäisenä kyseistä tuotetta. Että silleen!:)


      • Mössääjä
        Poro Tallinnasta kirjoitti:

        Nimi kassler EI tule Kasselin kaupungista, vaan berliiniläisestä lihamestarista nimeltä Cassel, joka vaikutti 1800-luvun lopulla ja myi liha- ja makkarakaupassaan ensimmäisenä kyseistä tuotetta. Että silleen!:)

        Ja minä väärässä.
        http://de.wikipedia.org/wiki/Kassler
        http://ureader.de/message/855873.aspx
        http:// www.chefkoch.de/forum/2,9,60262/Kassler.html

        No, kerrankos tuota sattuu...

        Sovitaanko vaikka, että nimi tulee MUTKAN KAUTTA Kasselin kaupungista, jos ei ihan linnuntietä? Kun tuolla berliiniläisellä Herr Metzgerschlachtermeisterilla sattui olemaan sama nimi Cassel kuin Kasselin kaupungilla vuoteen 1926 saakka...

        :o)

        Saako muuten Tallinnan lihakaupoista poroa?


      • Poro Tallinnasta
        Mössääjä kirjoitti:

        Ja minä väärässä.
        http://de.wikipedia.org/wiki/Kassler
        http://ureader.de/message/855873.aspx
        http:// www.chefkoch.de/forum/2,9,60262/Kassler.html

        No, kerrankos tuota sattuu...

        Sovitaanko vaikka, että nimi tulee MUTKAN KAUTTA Kasselin kaupungista, jos ei ihan linnuntietä? Kun tuolla berliiniläisellä Herr Metzgerschlachtermeisterilla sattui olemaan sama nimi Cassel kuin Kasselin kaupungilla vuoteen 1926 saakka...

        :o)

        Saako muuten Tallinnan lihakaupoista poroa?

        "Saako muuten Tallinnan lihakaupoista poroa?"

        Eipä ole pahemmin näkynyt. Sen sijaan kaupungilla pyörii suht tiuhaan ihan eläviä "hyvin (sisäisesti) marinoituja" poroja, jotka tunnistaa helpoimmin horjahtelevasta käynnistä ja harittavista silmistä.:)


    • hannelai

      eli mitä kohtaa se on eläimestä-aivan sama mistä se on nimensä saanut!

    • Mesu2

      Kassler on sian niskaa ja piste.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe