Ei kannata mennä City maratonille

kilpajuoksija,.

Olen itse harrastanut kansallisella huipputasolla kestävyysjuoksua. Nykyään juoksen lähinnä veteraanisarjoissa ja vuosittain maratonin. Ihmettelen miksi menette Helsinki Citymaratonille, vaikka se on "poskettoman" kallis verattuna parempiin maratoneihin sekä reittinäkin Helsinki City maratoni on äärettömän hidas. Helsinki City maratonilla juostut ajat tulevat tuollaisille hieman päälle 3 tunnin maratoonareille olemaan aina noin 8-12 minuuttia hitaampia.

Minua ainakin kiinnostaa nopeampi aika (mitä ei Helsinki Citymaratonilla saavuta ratamestarin huonon reitinvalinnan takia) ja eikä osanottomaksuakaan tarvitse maksaa niin paljoa. Esimerkiksi Tikkurilan maratoni ja Joutsenon maratoni ovat tavalliselle kuntoilijallekin paljon parempia vaihtoehtoja kuten Helsinki City maratoni.

28

3847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jmax

      Luulen että ne, jotka juoksevat vain sen yhden tai max muutaman maratonin elämänsa aikana, haluavat nauttia suuresta tapahtumasta ja "kisafiiliksestä" ja se onnistuu HCM:llä paljon paremmin kuin peräkylän kansallisessa maratonissa. Heillehän tuolla ajalla ja reitin mutkikkuudella ei liene kovin paljon merkitystä.

      Hinta on HCM:llä aika hyvin linjassa esim. Tukholman maratonin kanssa. Taitaa olla niin, että HCM:n kiinteät kustannukset ovat suuremmat kuin esim. Tikkurilan maratonilla, joten tuo osaltaan selittää korkeaa hintaa.

      Jos juoksee paljon ja ennätyksien tekeminen kiinnostaa, niin silloin kaikki sanomasi pitää varmasti paikkansa.

      • on ehdottomasti Tikkurilassa

        Mielestäni Tikkurilan maratonilla on parempi tunnelma ja kannustus kuin Cityllä. Sillä reitti kierretään neljästi ja tuttavienkin on helpompi seurata juoksua. Lisäksi kuuluttajatkin ovat parempia katsojien kannalta kun lähes kaikki juoksijat esitellään katsojille juoksun aikana.

        Tikkurilan maratoni ei ole mikään "peräkylän maratoni" siellä on noin 900 juoksijaa jne.


      • jmax
        on ehdottomasti Tikkurilassa kirjoitti:

        Mielestäni Tikkurilan maratonilla on parempi tunnelma ja kannustus kuin Cityllä. Sillä reitti kierretään neljästi ja tuttavienkin on helpompi seurata juoksua. Lisäksi kuuluttajatkin ovat parempia katsojien kannalta kun lähes kaikki juoksijat esitellään katsojille juoksun aikana.

        Tikkurilan maratoni ei ole mikään "peräkylän maratoni" siellä on noin 900 juoksijaa jne.

        Itse en oikein pidä noista 4x 10km lenkki maratoneista. Ainakin Paavo Nurmen maratonista on täälläkin ollut raporttia siitä, ettei hitaamipien ohittelu suju kovin sopuisasti.

        En tuolla "peräkylän maratonilla" tarkoittanut mitään tällaista usean sadan osallistujan tapahtumaa vaan maakunnissa ym. järjestettäviä, joissa juomapisteetkin kerätään pois sen jälkeen kun oman kylän kärki on puolivälin ohittanut. Tosin ko. tapahtumat taitavat olla nykyään enemmän "urbaani legenda", mutta ainahan näitä tarinoita riittää.


    • olla sama..

      jätkä tämä Tikkurilan maratonin kehuja kuin tuossa "mahtava HCM" -ketjussa HCM:ää haukkuva ja tikkurilaa kehuva kirjoittelija. Vantaan maraton on paska, eikä kukaan halua kiertää samaa kympin kierrosta montaa kertaa. Jos aikaa haluaa, niin voihan sen maratonin juosta vaikka urheilukentällä, on varmasti tasainen ja nopea juosta.. eikä tarvitse mennä minnekään vantaan susirajalle

      • HTJ

        City-maraton voi todellakin olla monelle ensikertalaiselle sopiva paikka tehdä ensikokeilu, mutta silti se on tapahtumana surkea. Se taitaa todellakin olla ainoa tapahtuma Suomessa, jossa poliisi seisottaa juoksijoita, jotta autot pääsevät kulkemaan. Vaikka osanottomaksu taitaa olla Tukholman luokkaa, niin Tukholman maratonilla hintaan sisältyy vapaa reitti (tärkeintä) ja tietenkin pasta-party. Muistan, kun Helsingissä jaettiin muutama vuosi sitten pastaa lusikallinen/osanottaja, mutta sitäkään ei ole enää. Hinta/laatusuhteella mitattuna HCM on kallis juoksu ja surkeasti järjestetty. Mutta kuten kaikessa muussakin nykyaikana kaikki pyritään tekemään Suomessa mahdollisimman halvalla. Ja kyllä se on laskettu tarkkaan, että HCM saa sen 6000 osanottajaa, vaikka moni joutuisi juoksemaan bussien välistä. Tikkurilan maratonissa ei ole mitään vikaa - ainakaan siellä ei tarvi pelätä autojen alle joutumista tai stressaantunutta poliisia, joka syyttä suotta on pantu mahdottomaan tehtävään valvomaan reittiä maratonille, jossa pitää autoja päästää välillä juoksijoiden edestä.


      • kuntomaratoonari
        HTJ kirjoitti:

        City-maraton voi todellakin olla monelle ensikertalaiselle sopiva paikka tehdä ensikokeilu, mutta silti se on tapahtumana surkea. Se taitaa todellakin olla ainoa tapahtuma Suomessa, jossa poliisi seisottaa juoksijoita, jotta autot pääsevät kulkemaan. Vaikka osanottomaksu taitaa olla Tukholman luokkaa, niin Tukholman maratonilla hintaan sisältyy vapaa reitti (tärkeintä) ja tietenkin pasta-party. Muistan, kun Helsingissä jaettiin muutama vuosi sitten pastaa lusikallinen/osanottaja, mutta sitäkään ei ole enää. Hinta/laatusuhteella mitattuna HCM on kallis juoksu ja surkeasti järjestetty. Mutta kuten kaikessa muussakin nykyaikana kaikki pyritään tekemään Suomessa mahdollisimman halvalla. Ja kyllä se on laskettu tarkkaan, että HCM saa sen 6000 osanottajaa, vaikka moni joutuisi juoksemaan bussien välistä. Tikkurilan maratonissa ei ole mitään vikaa - ainakaan siellä ei tarvi pelätä autojen alle joutumista tai stressaantunutta poliisia, joka syyttä suotta on pantu mahdottomaan tehtävään valvomaan reittiä maratonille, jossa pitää autoja päästää välillä juoksijoiden edestä.

        Useana vuonna on Tikkurilassa ollut maratonin kanssa samana viikoloppuna syysmarkkinat ja trafiikkia on tavallista enemmän. Vaikka reitillä ei taida olla kuin yksi vähän vilkkaamman väylän ylitys, niin sekin näyttää tuottavan järjestäjille vaikeuksia. Minä aikankin jouduin muutama vuosi sitten keskeyttämään loppukirin, kun liikenteenvalvojat eivät olleet ajan tasalla ja rupesivat laskemaan autoja risteyksen yli. Kun sitten myöhemmin seurasin liikenteenvalvojien toimintaa, niin kyllä näytti haparoivalta heidän touhunsa. Eivät välillä tienneet laskeako juoksija vai auto ensin, ensin annettin autolle lähtömerkki, mutta sitten muutettiinkin mieltä ja pysäytettiin se keskelle risteystä, tässä vaiheessa jo juoksijakin oli ehtinyt ruveta hiljentämään. No, kun tämän tietää niin siihen osaa varautua ja katsoa itse onko autoja tulossa. Ja muutenhan Tikkurila on ihan OK tapahtuma ja meinaan sen kyllä juosta vielä monasti.


    • jokaisen, että

      eihän niitä maratoneja yleensä juoksuradalla järjestetä.

      Kartan Helsinki cityä maraa, mikä järjestetään kuumimpaan aikaan vuodesta yleensä ja minunkin mielestä reitti on epämiellyttävä. Monet asiaatuntemattomat kysyvät minulta "mikset juokse city maratonia"?

    • mitä ihm

      onpa joillain pipo kireellä. ehdin jo kuvitella, että kaikki juoksijat on lepposaa porukkaa, otan kuvitelman takaisin.

      ennätyksentavoittelijat menkööt sinne missä saavat nopeimmin aikanasa halvimmalla ja antakoot muiden nauttia rauhassa massatapahtumien kokonaisvaltaisesta elämyksestä.

      sitä paitsi voihan HCM:lläkin ennätystehtailla omaa reittiennätystä. käsittääkseni kun maailmassa ei ole kahta täysin samanlaista marathon reittiä.

    • samaa mieltä

      Helsinki city ei ole se ainoa ja oikea maratoni. Tietenkin sekin on mukava kokea kerran. Mutta kyllä tälläiselle kuntoilevalle 3.35 tason maratonarille maistuu jokin muu maratoni mielummin kuin city. Mielestäni se on pipon kireyttä jos tosiasioita ei kestä.

    • aktiivi kuntoilija

      Itsekin olen juossut 2000-luvulla parhaat aikani Joutsenon Kullervo-maratonilla ...

      http://personal.inet.fi/urheilu/jaska.lehtonen/MKILKU2006.HTM

      ja Vantaan maratonilla.

      http://www.talli2000.fi/kilpailut/index.htm

      Kun HCM:n aikani ovat olleet 3.12 – 3.17, niin Vantaan ja Joutsenon aikani ovat
      olleet välillä 3.04 – 3.10, so. aika tarkalleen tuo sinun haarukkasi ”noin 8-12 minuuttia”.
      Ja minustakin sekä Joutseno että Vantaa ovat kumpikin hienoja kokemuksia, ennen
      muuta reitteinä ja ilmapiirinsä puolesta. Tosin Joutsenossa olisin odottanut enemmän
      sitä KARJALAISUUTTA, tuntuivat niin kovasti tosikoilta siellä.

      Mutta kyllä Suomessa tarvitaan ehdottomasti HCM:kin! Vertailepa näitä meidän ’juoksu-
      kuntotapahtumia’ Ruotsin vastaaviin, Tukholma, Göteborg ... ja mitään Lidingöloppetin
      veroista ei meillä, valitettavasti, ole? HCM on kuitenkin meidän ylivoimaisesti suosituin
      massaurheilutapahtuma, ja yleisökin tuntui tänä vuonna olleen ihan Tukholman veroista!

      P.S. Joutsenossa suosittelen vaatimatonta mutta viihtyisää:

      Gasthaus Joutseno p. (05)4132327 yöpymispaikaksi tarvittaessa.

      • ehkä ensi vuonna sinne

        Juokset sen verran lujaa, niin kysynpä, että onnistuuko hitaampien ohittaminen onglemitta ja aikaa kuluttamatta. Noilla maratoneillahan ei ilmeisesti ole yhtenäistä reittiä vaan kierretään samaa.


      • tapahtuu
        ehkä ensi vuonna sinne kirjoitti:

        Juokset sen verran lujaa, niin kysynpä, että onnistuuko hitaampien ohittaminen onglemitta ja aikaa kuluttamatta. Noilla maratoneillahan ei ilmeisesti ole yhtenäistä reittiä vaan kierretään samaa.

        aivan helposti.

        Tilaa olisi vaikka 5 kertaa enemmälle juoksijoita Tikkurilassa ja Joutsenossa eikä silloinkaan tule ongelmia ohtittamisessa. Helsinki City maratonilla on taas alussa suuria ongelmia ohittamisen kanssa. Itse en tajua myös sitä miksi hitaampien juoksijoiden pitää lähteä kärkipaikoilta ja siten ruuhkauttaa lähdön jälkeen juoksijamassaa.


    • Ritola

      Olen osallistunut HCM:ään, Tukholman maratoniin ja Berliinin maratoniin. Vaikka reiteissä on eroa niin ennätykseni muutama minuutti yli 3 tuntia olen juossut HCM:ssä.
      Toki järjestelyissä on eroja ja noista Berliinin järjestelyt ovat ylivoimaisesti parhaat.

    • kuntomaratoonari

      HCM on yksi suosikkimaratonejani ja olen juossut sen jo puolenkymmentä kertaa.

      Minun mielestä:

      - Helsinki hakkaa maisemallisesti Tukholman mennen tullen. Avomerta pääsee ihailemaan pitkiä aikoja, jos juoksultaan kerkiää. HCM juostaan yhtenä reittinä mikä on myöskin plussaa. Jotkut valittaa yleisön ja kannustuksen puutetta. Minä en kaipaa joka paikkaan katsojia, ihan kiva juosta välillä rauhassa. Espa, Hietalahti, Munkkiniemi ja stadion riittää mulle, Espa onkin minun suosikkipätkä, kun siinä mennään kapeaa kujaa katsojamuurien välissä. Kannustuskin on sopivan hillittyä suomalaiseen tapaan, en minäkään kaiken maailman tuntemattomia juoksijoita kannuistaisi. Minun mielestä kannustuskin voi mennä överiksi. Pari vuotta sitten juoksin Chicagossa, ja siellä oli parissa kohtaa sellainen metakka, että se rupesi jo ahistamaan, hyvä ettei korvat menneet lukkoon.
      - HCM:n reitti ei tosiaan ole niitä nopeimpia, mutta Helsinkiin on varmaan vaikea vetää kovin tasaista reittiä, etenkin jos täytyy ottaa myös maisemalliset seikat huomioon. Ja mitä joidenkin kiroamiin nupukiviin tulee, niin eihän niillä kiva ole juosta, mutta eihän se kovin pitkä osa reitistä ole. Ja jos muistan oikein niin kyllä myös esim. Pariisissa ja Roomassa piti osa matkasta nupukivillä läpsytellä.
      - HCM on mukavan pieni ja intiimi tapahtuma suomalaiseen makuun, riittävän iso ja riittävän pieni samaan aikaan.
      - Liikenne minuakin häiritsi paikka paikoin, ei ole kiva juosta kun viereisellä kaistalla jyrisee liikenne. En tiedä miksi HCM:ää ei voi järjestää esimerkiksi sunnuntaina aamupäivällä, niin kuin moni iso ulkomaan maratoni, silloin ei liikenteen pitäisi häiritä. Mutta voi olla, ettei yleisöä olisi senkään vertaa kuin lauantaina iltapäivällä.
      - Ainut miinus on sää, joka on yleensä liian kuuma minun makuun, mutta siihen on järjestäjienkin vaikea puuttua.

    • maraton ajattelijan sana

      Hei

      Ensimmäinen kirjoittaja kirjoittaa ihan täyttä asiaa reitin hitaudesta. Helsinki city maratonin järjestelyt reitin osalta ovat huonot. Kyllä Helsinkiin voisi sovittaa nopeammalle reitille maratonin ja vähemmän kaupungin liikennettä
      häiritsevälle reitille suurmaratonin. Vaihtoehto Lauttasaaren sijaan voisi olla esimerkiksi Itäväylän toinen kaista. Silloin liikennekin voisi toimia ja maraton reitti olisi nopeampi. Lisäksi ajankohta Helsinki maratonilla on väärä koska se aina on järjestetty kuumaan aikaan elokuun puolivälissä tai heinäkuun lopussa.

      Maratonin hinnasta olen samaa mieltä, että hinta on aivan liian korkea. Ajatelkaa paljonko järjestäjät kiskovat rahaa kun on 6500 (osanottajaa kisassa) * esim. 55 osallistumismaksu tekee 375 000 euroa yhteensä järjestäjien kassaan. Kannatta muistaa, että maratoni saa vielä paljon sponsorituloja sekä lahjoituksena oheistuotteita, joita maratonilla käytetään sponsoroituna tai aivan ilmatteeksi järjestämiseen.

      Kuulin myös, että jälkijoukon juoksijoilla oli runsaasti ongelmia liikenteen kanssa. Mielestäni tähän asiaan pitäisi järjestäjien kiinnittää huomiota kun ongelmia on esiintynyt vuosikausia. Pelkään, että saattaa sattua vielä jotain todella vakava mm. yhteentörmäys auton ja juoksijan kanssa jos liikennejärjestelyjä ei saada toimimaan paremmin jatkossa Helsinki city maratonilla.

    • Anonyymi

      Martina Aitolehti ollu viimeisen viikon aikana Ibitzilla ja Levillä laskettelemassa.
      Oli saakeli vieressä lähtöviivalla HCMaratonilla.
      Eikö nää pösilöt tajuu että olisi hyvä vältellä ihmisjoukkoja reissujen jälkeen.
      Ei muuta kuin minä minä.. Saa taa ottaa instraan kuvia. Halvatun tampio.

      • Anonyymi

        No hölmöjä akkojahan nuo somekuvatukset on,heti maaliviivalla kuvaa someen.Mainitsemasi tyyppi on vielä omassa luokassaan


    • Anonyymi

      Miksei yukha käynyt pokkaamassa 2.20 ajalla kärkisijaa. Mies välttelee palkintoja ja rahnaa.

    • Anonyymi

      Ei ollut toinenkaan uhoaja hesoissa juoksemassa eilen. Enkä minä.

      • Anonyymi

        Oli kuvaamassa ja raportoimassa?


    • Anonyymi

      Ensi la rävähtää kun soironen ja kaverukset vantaalla. Ei tarvitte retostella ja epäillä.

      • Anonyymi

        Toiset treenaa juosten ja kävelee kisan, toiset treenaa kävellen ja juoksee kisan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toiset treenaa juosten ja kävelee kisan, toiset treenaa kävellen ja juoksee kisan.

        Sitten on myös kolmas ihmisryhmä, joka pitää kovaa meteliä siitä, kuinka kisaan osallistutaan päivänä x ja tieteellinen teoria valmistuu päivään y mennessä, mutta loppujen lopuksi mitään ei koskaan tapahdu.


    • Anonyymi

      Tavisläskit veti heittämällä alle kahen tunnin puokilla.

    • Anonyymi

      Hcm lähtö liika aikaisin nykyään. Pidin elokuun iltapäivän helteessä juoksemisesta. Siinä eroteltiin jyvät akanoista. Tuloksen voi juosta jossakin muualla.

    • Anonyymi

      Miksi ei juosta muitten suurten pääkaupunki marojen mukaisesti autoteillä? Nyt hölkätään kapeilla jalkakäytävillä syrjässä ja kaukana kaupungin keskustasta ja vielä hiekkateillä, pakokaasujen ja pölyn keskellä.

      • Anonyymi

        Juu isossa maailmassa maratonit juostaan kaduilla sunnuntaiaamuna. Miksei Helsingissäkin, kysyn vuoan.


    • Anonyymi

      Et sinä mitään tasoa ole ollut. Kommentista paistaa tietämättömyys. Mene itseesi, häviäjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe