Kiinteät perunalaadut?

Pottunenä

Löytyykö täältä muita, joille itseni lailla on tärkeää, että keitetty peruna on mahdollisimman kiinteää - siis vastakohtana jauhoisuudelle. En tiedä mitään kammottavampaa kuin jauhoiset keitinperunat - ovatpa sitten kuorineen tai ilman keitettyjä.
Uusien perunoiden aikaan tilanne on kutakuinkin hallinnassa, kun ne ovat pääsääntöisesti kiinteitä, mutta jo tässä vaiheessa kesää (elokuun puolivälin jälkeen) alkavat Siiklitkin (juhannuksen aikoihin superhyviä!) mennä tosi jauhoisiksi. Juurikin keitin siiklejä erehdyksessä, ja menivät täysin muhjaksi. Piti heittää koko satsi suoraan roskikseen.
Eli kertokaapa te muut, jotka myös vaaditte perunoilta kiinteyttä, kokemuksistanne. Ja kertokaa kiinteiksi havaitsemistanne lajikkeista eri vuodenaikoina. Sillä tosiaankin, alkukesästä kiinteä lajike menee syksymmiten monasti hyvinkin jauhoiseksi.
Tiedän Nicolan ja Bintjen kiinteiksi (silloin kun ovat sitä...), mutta entä muita?
Olen lukenut, että Tanskassa on kehitetty erityisen kiinteä lajike käytettäväksi perunasalaattiin, joka on tanskalaisille tärkeää. Mutta en tiedä edes sen nimeä.
Auttakaa siis, hyvät kiinteän perunan ystävät!

5

1477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyi netistä

Pitkässä listassa mainitut kaikki muut perunalajikkeet olivat selostustekstin mukaan jauhoisia. Seuraavat olivat ainoat kiinteiksi mainitut:

Siikli on aikainen syysperunalajike kotitalouskäyttöön. Pitkulaisten mukuloiden malto on kiinteä, lievästi vetinen ja helposti tummuva. Sopii kokonaisena keitettäväksi lisäkeperunaksi, keittoihin ja salaatteihin.

Sini on uusi keskimyöhäinen yleisperunalajike. Pyöreänsoikeat, sileäpintaiset hieman rosokuoriset mukulat ovat malloltaan kiinteitä ja vaaleankeltaisia. Kiinteämaltoinen lajike sopii hyvin kokonaisena keitettäväksi lisäkeperunaksi, keittoihin ja salaatteihin.

Ukama on aikainen varhais- ja syysperunalajike. Melko suuret ja sileät, pitkänsoikeat mukulat ovat kiinteämaltoisia. Lajike kestää hyvin keittämistä.

• Pottunenä

Kiitos alkajaisiksi. Tosin, kuten kirjoitin, siiklihän on kyllä hyvin tuttu minulle (viimeksi tänään keitin sitä ja epäonnistuin), mutta se alkaa muuttua jauhoiseksi jo elokuussa. Toisaalta olen huomannut, että samastakin lajikkeesta (kuten tässä tapauksessa siiklistä) tuntuu löytyvän eri kantoja eri pelloilta, joiden tärkkelysmäärä (tärkkelystähän se "jauho" itse asiassa on) vaihtelee suurestikin. Tosin epäilen, että jopa ilmastolliset seikat vaikuttavat tärkkelyksen määrään. Nyt kun on ollut kuuma ja kuiva kesä, varmaan kaikkien perunalajikkeiden tärkkelyspitoisuus on noussut korkeammaksi kuin viileänä ja sateisena kesänä.
        Noihin siniin ja ukamaan olen törmännyt vain kirjallisissa lähteissä, mutten koskaan nähnyt todellisuudessa ruokakaupassa.
        Mikä muuten on sen nettisivun osoite, josta nuo tiedot poimit?

• linkki sivulle
        Pottunenä kirjoitti:

Kiitos alkajaisiksi. Tosin, kuten kirjoitin, siiklihän on kyllä hyvin tuttu minulle (viimeksi tänään keitin sitä ja epäonnistuin), mutta se alkaa muuttua jauhoiseksi jo elokuussa. Toisaalta olen huomannut, että samastakin lajikkeesta (kuten tässä tapauksessa siiklistä) tuntuu löytyvän eri kantoja eri pelloilta, joiden tärkkelysmäärä (tärkkelystähän se "jauho" itse asiassa on) vaihtelee suurestikin. Tosin epäilen, että jopa ilmastolliset seikat vaikuttavat tärkkelyksen määrään. Nyt kun on ollut kuuma ja kuiva kesä, varmaan kaikkien perunalajikkeiden tärkkelyspitoisuus on noussut korkeammaksi kuin viileänä ja sateisena kesänä.
        Noihin siniin ja ukamaan olen törmännyt vain kirjallisissa lähteissä, mutten koskaan nähnyt todellisuudessa ruokakaupassa.
        Mikä muuten on sen nettisivun osoite, josta nuo tiedot poimit?

http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1136;42793;42794;42795;29591

• Pottunenä

OK, kiitos.
      Mutta entä tästä perusongelmasta? Eli löytyykö täältä muita, joille itseni lailla on tärkeää, että keitetty peruna on mahdollisimman kiinteää - siis vastakohtana jauhoisuudelle. En tiedä mitään kammottavampaa kuin jauhoiset keitinperunat - ovatpa sitten kuorineen tai ilman keitettyjä.
      Kertokaa kokemuksistanne ja tunnoistanne!

• Olet oikealla asialla arvoisa pottunenä.
        Kaupassa perunalajikkeiden laatu vaihtelee todella paljon. Saman lajikkeiseset perunat ovat erästä riippuen maultaan ja ominaisuuksiltaa aivan erilaisia. Ilmeisesti Suomessa ohjaa perunan tuotantoa pelkkä satoisuus ja laatupuoli jää vähemmälle huomiolle. Onkohan missään tutkittu maaperän ominaisuuksien vaikutusta perunan rakenteellisiin ominaisuuksiin ja makuun? Katsoin tuota Japanilaista Rautakokki- ohjelmaa ja siellä kerrottiin, että perunan varrenpuoleinen pää maistuu kitkerämmältä kuin ulkopää, johtuen siitä varressa olevasta miedosti myrkyllisestä aineesta. Mielenkiintoinen juttu. Tätä tietoa ei ole ainakaan minulle mistään kotimaisesta lähteestä tarjottu.
        Tässä edellä keskutelussa oli kommentti, että peruna on pahaa, ja valitettavasti Suomessa turhan usein näin onkin.
        Valmiin perunan kiinteyteen vaikuttaa toki myös kypsennystekniikka. Ota kiinteät perunat kiehumasta kun ne ovat vielä hieman kovia. kaada vesi pois ja anna kypsyä loppuun omassa lämmössään.Usein täällä tavoin saa aikaan hyvä salaattiperunoita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1006
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      18
      997
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      811
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe