Käsityötaitajat!

Astrid

Kysyisin sellaista asiaa teiltä jotka teette paljon ja hyvin - oletteko kaikki neula/puikot kädessä syntyneitä, eli taitavia jo pienestä pitäen? Vai mahtuuko joukkoon joku jolla oli käsityöpeukalo keskellä kämmentä.

Koska itse kuulun viimeksimainittuihin, eli onnistuin saamaan tekstiilitöistä nelosenkin joskus kansakouluaikoina niin asia kiinnostaa. Olen vasta aikuisiällä päättänyt unohtaa olevani huono käsitöissä ja opetellut ja nauttinut suunnattomasti. Pohdin vain sitä että ovatko kädentaidot kerta kaikkiaan tekemällä oppimisjuttua vai täytyykö niihin olla joku "taipumus"? kunhan siis pohdin...

20

1489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää olla

sitä ei vain tunnista itsessään.

Käsityönumeroni oli yleensä 7, taisi ekalla olla ihan kasi. Kiinnostus oli nollassa ja käsityötunnit inhottivat.

Abikeväänä ryhdyin jostakin syystä kokeilemaan ompelukonetta ja parikymmentä vuotta myöhemmin osaan ommella vaikka mitä - yritin tässä ajatella, mitä en osaisi, eikä todella tule mieleen mitään (trenssiä tuossa juuri viimeistelin). Neulominen sujuu myös ja kirjomaan opettelin jokin aika sitten, koska alakoulussa se oli varsinainen inhokki.

Taidot kehittyvät harjoituksen myötä, mutta kyllä esimerkillä ja geeneillä on osansa asiaan (ja minulla on perheen paras käsityönumero!). Mitä meillä ei osata tehdä, sitä ei tarvita! :)

• oppilas..

Lienen ollut ammattikoululuokkani huonoin oppilas...
      noo siellä oli sellaisia voimahahmoja, jotka oli aina äänessä ja omasta mielestään parhaita kaikissa asioissa , nuoleskelivat opettajaa ja pilkkasivat toisia.

Kohta täytän kuusikymmentä ja elämä on osoittanut asioiden olevan toisin.
      Nämä kouluaikani " hyvät oppilaat" .. useat heistä on olleet pitkään työttöminä, alkoholisoituneet ja työskennelleet jopa hanttihommissa.

Minulla toisin. En ole päivääkään ollut työttömänä, olen ollut haluttu työntekijä muuallekkin, kuin vakituiselle pitkäaikaiselle työnantajalleni ja kuittaan keskimääräistä parempaa palkkaa.

Se oli kouluaikana näin. Vessakeskustelut kulkivat rataa, kuka oli mihinkin edellisiltana onnistunut kännissä oksentaan ja mitä tolloa on tullut tehtyä.. näillä voimahahmot kohottivat imagoaan, nuo jutut ei minua kiinnostanu.
      Kumma vain, että opettajienkin sympatiat oli heidän puolellaan.

Minä olin hiljainen nurkkapuurtaja ja jopa töitäni varkain vaihdettiin ja asianomaiset kehui niitä omikseen.
      Minä sain käsitöistä seiskan ja he vastaavasti parempia numeroita.
      Totesin, ettei tuollakaan asialla suurta merkitystä ole ollut, kun sattumalta löysin koulukaverini haudan ja minä elän sekä kohta siirryn eläkkeelle jatkaan askartelujani ja opettaan nuorempia.

• kerstina

Neuloin alaluokilla yhden lapasen ja sille pariksi "sipulipussin" eikä niitä lapasia voinut koskaan käyttää. Miksi opetteja ei voinut sanoa minulle toista lapasta tehdessäni, että siinä on jotain väärää?! Antoi minun vain neuloa sellaisen pallukan ja siihen loppuin käsityöintoni kunnes aloitin opettelemaan neulonnan saloja lukiossa. Noiden lapasten jälkeen minä en joutunut koskaan mitään käsitöitä koulussa tekemään, koska koulussamme ei ollut käsitöitä eikä kotitaloutta - tulivat kyllä myöhemmin ohjelmaan.

Lukioaikoina neuloin paljon ja sitten tuli pitkä tauko kunnes aloitin uudelleen ja jälleen tauko ja nyt olen 10 vuotta neulonut päivittäin.

On minulla tuttuja, jotka eivät osaa edes nappia ommella, jota en kyllä usko todeksi. Uskon, että ihminen oppii melkein mitä vain, kun oikein haluaa ja sitkeästi harjoittelee. Ei saa ajatella - minä en osaa enkä opi. Pitää ajatella - minä en nyt vielä osaa, mutta opin kyllä.

• melkein ammattilainen

olla erityistä taipumusta, innostus riittää. Toki jos on luontaista taipumusta voi oppiminen olla nopeampaa jne. Mutta vertaisin tätä liikuntaan, suurin osa meistä harrastaa liikuntaa: käy lenkillä, salilla jne. vaikka harva meistä on "mestaruustasoa" liikunnassa ja kaikilla tuskin on sitä luontaista taipumustakaan. Itse olen ihan onneton liikunnassa ja silti nautin siitä. Joten tee ihmeessä käsitöitä jos ne kiinnostavat, taidot karttuvat pikkuhiljaa ja innostus vaan lisääntyy. Ei tarvitse olla mikään mestari tai taitava nauttiakseen käsin tekemisestä, kukin tekee omalla tyylillään ja "virheitä" sattuu paremmillekin. (virheitä suluissa siksi, että mielestäni käsitöissä ei voi tehdä juuri mitään väärin)

• nykyään käsityöope

olemme pienestä pitäen tehneet käsitöitä. Hän teki hurjia, mielikuvituksellisia luomuksia ( tosin aivan muotopuolia ) ja minä niitä pieniä siistejä, joissa jokainen silmukka oli varmasti samankokoinen. Kumpi oli taitavampi. Itse olin aina kateellinen kaverilleni, kun hän "uskalsi" olla erilainen.
      Mitä se "käsityötaito" nyt sitten tarkoittaakaan, - luovuutta vai teknistä osaamista?

• Outi75

Koulun käsityö tunnit tuhosivat käsityö innokkuuteni moneksi vuodeksi, kunnes tässä noin vajaa 10 vuotta sitten kokeilin tehdä tyttöni nukelle villapaidan ja kun siinä onnistuin aloin tehdä pikkuhiljaa muitakin juttuja.
      Ensinmäisellä kerralla kun piti lukea ohjeesta oli hieman hankalaa, mutta nyt sekin alkaa pikkuhiljaa sujua.

• kässätunneissa?

Mielenkiintoista! Moni sanoo käsityötuntien tuhonneen kaiken innon - miksi? Ovatkohan ajat muuttuneet vai onko sama meno kuin ennenkin? Muistatteko, mikä niissä tunneissa oli inhottavinta?

Minä (olen tuo ensiksi ehtinyt vastaaja) muistan sen, että koska osasin lukea ja kirjoittaa (harvinaista 35 vuotta sitten vielä), jouduin tekemään hitaampien käsitöitä valmiiksi, kun he opettelivat lukemaan. Opetus rajoittui ohjeen antamiseen ja siihen, että sanottiin "hyvä hyvä" tai "ei noin, aloita alusta". Ja ne kapealinjakaudella tyrkytetyt A-linjahameet halpiskankaasta silloin yläasteella tappoivat lopun innon. Ompelukoneet olivat langankatkojia ja sekä tarvikkeista että työkaluista oli kauhea riita, jota minä hiljaisempana en ikinä voittanut.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Toivottavasti nykyäänkin on edes meitä myöhäsyntyisiä, jotka oppivat aikuisina omasta tahdostaan!

• Astrid

Ensimmäinen kompastus oli nurja silmukka. Minä en yksinkertaisesti hahmottanut sitä kun se näytettiin niin että ope teki ja istuin vastapäätä. Luulen että oikea tapa olisi ollut laittaa kädet käsieni päälle ja "neuloa" minun käsilläni.

Eli puikot putoilivat, langat takkuuntuivat, kaverit naureskelivat, ope huokaili ja oli tosi kivaa olla aina se viimeinen ja huonoin. Sama oli ompeluhommissa, kaavat eivät sanoneet minulle mitään. Ja edelleenkin kaipaan sellaista kädestä pitäen -opetusta, en tajua termistöistä enkä kaavakuvista mitään. Joku hulpio tai alavara on ihan hepreaa minulle. Ja simppelitkin käsityöoppaat edellyttävät että tekijä tietää perustermit, eli ne kai siellä käsityötunnilla pitäisi opettaa.

Joku hahmotusvaikeus lienee tuokin, kun ei tajua piirroksia eikä mallivalokuvia. Olen kuitenkin onnistunut ompelemaan "korvakuulolta" joitakin juttuja, mm. skottiruutuisen frillahameen kuudesluokkalaiselleni. Ihan hyvin kehtaa käyttää ihmisten ilmoilla :).

Mutta ilomielin menisin kolmasluokkalaisten tekstiilityötunneille kuunteluoppilaaksi jos saisin! Tai ottaisin yksityistunteja kässässä!

• melkein ammattilainen
        Astrid kirjoitti:

Ensimmäinen kompastus oli nurja silmukka. Minä en yksinkertaisesti hahmottanut sitä kun se näytettiin niin että ope teki ja istuin vastapäätä. Luulen että oikea tapa olisi ollut laittaa kädet käsieni päälle ja "neuloa" minun käsilläni.

Eli puikot putoilivat, langat takkuuntuivat, kaverit naureskelivat, ope huokaili ja oli tosi kivaa olla aina se viimeinen ja huonoin. Sama oli ompeluhommissa, kaavat eivät sanoneet minulle mitään. Ja edelleenkin kaipaan sellaista kädestä pitäen -opetusta, en tajua termistöistä enkä kaavakuvista mitään. Joku hulpio tai alavara on ihan hepreaa minulle. Ja simppelitkin käsityöoppaat edellyttävät että tekijä tietää perustermit, eli ne kai siellä käsityötunnilla pitäisi opettaa.

Joku hahmotusvaikeus lienee tuokin, kun ei tajua piirroksia eikä mallivalokuvia. Olen kuitenkin onnistunut ompelemaan "korvakuulolta" joitakin juttuja, mm. skottiruutuisen frillahameen kuudesluokkalaiselleni. Ihan hyvin kehtaa käyttää ihmisten ilmoilla :).

Mutta ilomielin menisin kolmasluokkalaisten tekstiilityötunneille kuunteluoppilaaksi jos saisin! Tai ottaisin yksityistunteja kässässä!

asiassa voit mennä kuunteluoppilaaksi, Suomessa on opetus vapaata ja avointa, kuka vaan saa mennä luokkaan seuraamaan opetusta, moni ei tätä vain tiedä. Toki voi olla hyvä sanoa etukäteen opelle että olet tulossa niin ei ihmettele, sinulla jos on oma lapsi luokalla niin sehän on ihan hyvä syy seurata tunteja, voit vaikka sanoa että haluat nähdä millaista se käsityönopetus nykyään on.
        Ja kokemuksistasi, ennen ei oikein ymmärretty että ihmiset oppivat eri tavalla, toiset tekemällä, toiset näkemällä, jotkut kuulemalla jne. Nykyään pyritään paremmin ottamaan huomioon eri oppimistyylit ja mahdolliset häiriöt, valitettavasti ryhmäkoot ovat niin isoja ettei se aina onnistu.
        Lisäksi koulujen rahat ovat niin vähissä että koneisiin ja materiaaleihin ei usein ole varaa laittaa juuri mitään. Tämä kyllä vähän tappaa innostusta kun ei ole mahdollisuuksia kokeilla kaikkea kivaa.
        Ennen käsitöissä (ja koulussa ylipäätään) piti tehdä niin kuin ope sanoi, ja täsmälleen mallin mukaisia töitä. Tämä on varmasti aihettaunut monille sen käsityökammon, käsityö kun on kuitenkin aika luovaa työtä. Nykyään painotetaan enemmän myös omaa suunnittelua ja luovuuden kehittämistä, eli kokonaista prosessia eikä vain sitä tekniikan osaamista.
        Lisäksi ala-asteella/alakoulussa opettaa käsitöitä yleensä luokanopettaja, jolla ei välttämättä ole kuin parin opintoviikon suoritukset käsitöistä, eipä niillä tiedoilla ja taidoilla ihmeitä tehdä. Toki osalla on enemmän käsitöitä suoritettuna, mutta vasta yläasteella on yleensä sitten se käsityöhön erikoistunut aineenope, jolloin moni ei enää käsitöitä valitse, kun innostus on jo nuupahtanut.

• kurssit
        Astrid kirjoitti:

Kyllähän esim. kansalaisopistoissa ja työväenopistoissa järjestetään ainakin ihan alkeista lähteviä ompelukursseja. Neulonnan opetuksesta en tiedä, mutta luulisi siihenkin jostain opetusta löytyvän.

• ennen kuin lukemaan

Ja ompelin muistaakseni viisivuotiaana ensimmäisen 'mekon' itselleni vanhoista verhoista. (En käyttänyt sitä koskaan, koska näin aikuisten hymyistä, ettei se ollut aivan priimaluokkaa.)

Nautin käsitöistä aina, neuloin lukiessani; ylioppilaskirjoituksiinkin valmistauduin neulomalla samalla kun pänttäsin. Se oli toisaalta aika pakonomaista toimintaa. Aina piti olla joku tekele käsissä. Mutta olin myös aika luova. Leikin värien kanssa, ja tein kaikenlaista, jotka ihastuttivat muita.

Sitten menin opiskelemaan käsityöalaa, ja innostukseni lopahti. Olen yhä käsityöläinen, ja oma ompelun osaalue on minulle rakas, mutta se jatkuva käsityön suoltaminen vapaa-aikoina jäi jo vuosia sitten pois. Työni taso parani opiskellessa, mutta intoa se latisti. Meitä kohdeltiin aivan kuin olisimme tulleet kouluun mitään tietämättä, ja kaikki opetettiin uudestaan. Ja kaikessa oli muka oikeaoppinen tapa, yksi vain. Luovuutta ei kovin kannustettu. En kyllä niin kovin luova olekaan, jos taiteilijoihin vertaan, käsistäni hyvä vain. Piirustuskin luonnistuu teknisesti hyvin (vaikka on alkanut rapistua käytön puutteessa), mutta luovuus... Se on sitten toinen juttu.

Äitini ja hänen äitinsä olivat myös käsityötaitoisia. Ja useimmat sukulaisistakin.

• taipumuksesta

ei ole haittaa, mutta eiköhän käsityöt kuitenkin suurimmaksi osaksi ole ihan oppimisjuttu. Mitä innostuneempi, sitä helpommin oppii ja mitä enemmän tekee sitä taitavammaksi tulee.

Koulunumeroita ei kannata tuijottaa. Itselläni yläasteen käsityöopettaja piti huolen, että moneen vuoteen en tehnyt minkäänlaista käsityötä. Tunneilla luovuutta ei saanut käyttää. Hyvä, ettei vuosikymmentä vierähtänyt ennenkuin taas löysin käsityöt uudestaan ja ne ovat minulle henki ja elämä.

• geeneissä.

Toiset meistä töllöttää televisioa illat pitkät, eivätkä ole kiinnostuneita mistään muusta.
      Toiset meistä on kateellisia tuttavilleen, jotka osaavat mitä vain, joilla kaikki onnistuu.

Itse otan haasteita miltei mahdottomista jutuista ja olenpa valmistanut työvälineitä ja tuotantolinjoja yrittäjille.

Joskus olen kuullut sanonna, että opin ennen vaikka lentämään, ennenkuin soittamaan.

Noo,, minulla on purjelentäjän lupakirja ollut yli kolmekymmentä vuotta ja kotitarpeiksi soitan pianoa, sähköurkuja, kitaraa, kannelta ja huilua.

Perhana se on vain yrittämisestä ja halusta kiinni.
      Jos jotain en osaa, niin opettelen..

• masensi..

Näin on käynyt monelle, että on saanut nauttia taitamattoman opettajan kieroutuneista asenteista.

Kerronpa.

Oltiin alaluokilla, puutyötunnilla ja veisteltiin sellaista keppiä, jonka päähän kiinnitettiin puinen ratas.

Talven kuluessa työt oli edenneet siihen vaiheeseen, että kaikilla alkoi puuratas olla viilattuna pyöreäksi.
      Eräs oppilaista pisti puurattaansa lattialle ja kädellään autto sen pyörimään, kun opettaja astui veistoluokkaan.

Opettaja komenti kaikki oppilaansa riviin veistoluokan käytävälle juuri valmistunut ratas kädessään.
      Tuosta alkoi höyläpenkin kulmaan iskien rikkoa jokaisen kovalla työllä ja viikkojen aherruksen tuotteen keskiä halki, määräten aloittamaan työt alusta.

Arvatkaapa innostiko.
      En isommin veistele oksaisia puita vieläkään.

En ymmärrä vieläkään minkälaisilla poliittisilla papereilla tuokin oli opettajan paikan saanut.

• käsityön tekijä

Minä en koulussa osannut tehdä käsitöitä "opettajani mielestä" hän aliarvioi minun käsitöitäni.
        Mutta nyt aikuisena olen innokas käsitöiden tekijä,olen tehnyt monia kirjontatöitä ja nyt olen innokas neulomaan.

• meri*

ala-asteella mun kauhu oli askartelu. olin hyvä piirtämään, mutta jos kuvaamataidon tunnilla askarreltiin niin huh! yhtäkin pääsiäiskanaa väsäsin hartaudella pahvista ja olin jopa yllättyneen tyytyväinen säälliseen lopputulokseen kunnes huomasin että olin liimannut hela kanan kiinni askartelualustaan... käsityöt oli toinen kauhistus. ainoa mitä osasin oli virkkaus ja kässä ope ei pitänyt moista taitoa minään. sanoi mulle ihan suoraan etten mitään osaa.
      vuosiin en muuta käsityötä tehnytkään kuin virkkailin. mutta sitten heräs joku pieni itsepäinen kysymään että onko se nyt ihan varma etten osaa mitään? ryhdyin kokeilemaan kaikenlaista ja hei! mä oon aikas hemmetin näppärä käsistäni :D ehkä olen myöhemmin herännyt tai opettaja sai mut uskomaan olevani tumpelo, mutta nykyään tuntuu ett melkeen kaikki sujuu. teen kortteja, koristeita, kudon jopa puseroita, ristipistotyöt on ihania, kaikkea pyrin kokeilemaan.

Olisiko syynä ettäå olen hyvä käsitöissä ja askartelussa, että äitini on kohtuu taitava ja tätini on aivan mielettömän taitava käsitöissä. Enimmäinen mokani oli koulussa kun neuloin 3 tai 4 luokalla kintaat joissa oli palmikoita ja toiseen tuli kolme ja toiseen neljä palmikkoa. No siitä on aikaa yli 30 vuotta. Opettaja ei muistaakseni ollut mitenkään närkästynyt mokastani. Onnekseni. Olen harrastanut käsitöitä koko elämäni. Tai nykyään se ei taida olla harrastus kun opiskelin 80-luvulla ompelijaksi. En työskennellyt pahemmin alalla, mutta nyt kun olen työttömänä olen vakavasti harkinnut alalle ryhtymistä ja yksityisyrittäjänä. Nykyään arvostetaan mielestäni käsityötaitoja enemmän kuin aiemmin.

Tietty opiskelu kurssilla tai koulussa auttaa käsityötaitojen karttumisessa. Tunnen kyllä henkilöitä joilla on peukalo keskellä kämmentä ja kaikki hahmotuskyky katoaa kun pitäisi leikata ja ommella vaate. Luultavimmin vaan pelkoa että mokaa.

• ei enää koulun oppeja

Tuli tässä mieleen, että aloitettiinkohan sitä koulussa liian monimutkaisista jutuista, eli olisi vaan pitänyt opetella oikeaa ja nurjaa mallitilkuille niin kauan, että alkaa sujua. Jos toinen lapanen on liian tiukka ja toinen liian löysä, sehän kertoo, että omaa käsialaa ei ole vielä oppinut. Emme muistaakseni tehneet mitään helpompaa esim. kaulaliinaa tai myssyä, vaan tehtiin lapaset ja ainakin jotkut tossut.

Olen 25-vuotias ja ihan totta kaksi viikkoa sitten en edes muistanut, miten nurja silmukka tehdään... Kirjoista koetin hahmottaa, mutta onneksi minulle näytettiin kädestä pitäen eri tapoja tehdä nurja silmukka, jolloin se minulle valkeni! Ehkä sinäkin Astrid tarvitsit jonkun näyttämään nurjan silmukan teon erí tavoilla.

Käyttäkää hyväksi käsityötaitoisia mummojanne, äitejänne ja siskojanne! Ei anneta kouluaikojen lannistaa liikunnanhimoa, piirustustaitoa eikä käsityöinnostusta. Teen parhaillaan kaulaliinaa, siitä minun olisi pitänyt joskus muinoinkin aloittaa! Nyt sentään käsiala on ihan tasaista, eikä liian löysää tai niin tiukkaa, että puikko menee sormesta läpi...

Sinnikkästi aion opetella. Jos seiskan oppilaasta saa intohimoisen liikkujan omilla opeilla ja oivalluksilla niin saa siitä käsityöläisenkin!

• voi kuule!! itsellä käsityötaito kulkee geeneissä, mutta... siinä on siltikin paljon opeteltavaa, aina tulee jotain uutta vastaan. yleensä ite oon oppinu aikahyvin kantapäänkautta, ja illätavoin opitut asiat kyllä pysyy hyvin mielessä =) ite oon kokenu hyväksi esim. kansalaisopistojen, yms kurssit. saa vapaasti tehdä mitä haluaa, mutta jos ei itse keksi vastausta niin on joku auttamassa..

• perusteet

Käsitöiden tekemisen oppimiseen liittyy sama kuin mihin muuhun tahansa, eli halu oppia. Tosin pelkästään halu ei riitä vaan siihen tarvitaan lisäksi kyky oppia (ainakin jos haluaa huippuhyväksi käsityöläiseksi :) (vaikka siitä ei tässä ollut kyse)).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      72
      3034
    2. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      63
      2609
    3. SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero

Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past
      Perussuomalaiset
      129
      2482
    4. Anita ei saanut Heikkiä pihalle

Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.
      Kemijärvi
      89
      1486
    5. Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!

Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1306
    6. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      102
      1023
    7. Emotionalisuuden puute.

Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o
      Sinkut
      193
      994
    8. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      85
      960
    9. Sofia Belorf esittelee Dubain kotinsa

Lääniä on kattohuoneistossa. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011999877.html
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      893
    10. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      73
      880
    Aihe