Mua on alkanut kiinnostaa tuo roskisdyykkaus opiskelija kun olen ja rahaa ei ole liikaa. Miten tämä dyykkaus käytännössä tapahtuu? Meettekö jonnekkin lähettämölle vai muuten vaan sinne takapihalle kattelemaan sattuuko mitään löytymään? Voitteko suositella jotain tiettyjä kauppoja tai onko pienemmät vai isommat kaupat helpompia kohteita?
Roskisdyykkaus
15
3761
Vastaukset
- sana!!
Dyykkays on mielestäni ihan ok,ei ruokaa saisi tuhlata.MUTTA,MUTTA,itse ruokamyrkytyksen kokeneena en laita suuhuni kuin ehdottoman tuoretta/puhdast/kiehunutta ruokaa.Yhden päivän aikana 12yrjöä ja parikymmentä ripulipaskaa opettivat.Ja kunnolla.Tärisin vielä 3 päivää sen jälkeen...
- ,,,,,
Ennemmin kauppiaalta suoraan viiminenmyyntipäivän/parasta ennen päiväyksien ylittäneitä tuotteita. Jotkut laittaa pussiin jonka sit voit hakea iltasel. Varmasti puhtaampaa kuin roskiksesta otettut eikä tartte penkoa mätien seasta.
En tiedä onnistuuko toi dyykkaus nykyään koska jätteet lajitellaan ja monella suuremmalla kaupal on jätteen puristimet ja/tai roskikset sisätilois.
Katseles myös kuntas/kaupunkis avustuksia jakavat lähes jokaiselle niitä. Mut niiden sisältö on aika ykstoikkosta maitojauhetta, kaurahiutaleit, näkkileipää jne... säilyvää. - valitettavasti
Valitettavasti kauppiaat haluavat edistää tuhlailevaa ja epäekologista jossa täysin hyviä tuotteita heitetään päivittäin roskiin. Ja jos joku haluaisi käyttää nämä tuotteet hyväkseen, kauppiaat laittavat roskasuojiin lukot tai siirtävät roskikset sisätiloihin.
- rrrrrrruuuuuuuuuuoooooooooo...
Metsistä saa paljon ilmaista ruokaa. Sieniä alkaa oleen jo ja varmaan mustikoita ja puolukoitakin olis vielä.
Ja voisit ostaa ruisjauhoja ja hiivaa ja tehä leipää. Ei maksa juur mitään. :) - anttirantala
Roskisdyykkaaminen kannattaa! ;) Itse käyn Ekopisteellä paljon pantillisia pulloja etsimässä ja melkein aina niitä löytyykin. Ja ojista puhumattakaan... Riippuu siitä mitä etsit, miten löydät eli kerro murheesi! :D
- JP
Juuri hetki sitten olin koiran kanssa kävelyllä ja hain siwan roskiksesta ihan ensiluokkaisia viimenen pv 4.2.10
leikkeleitä, ne on sen verta hyvissä pakkauksissa että ei niistä mitään tauteja saa ja näin talvisaikaan ne on usein jo valmiiksi pakastettuja :)
Kylmäsavulohta, hunajapaahdettua broileria ja pippuripossua ja sinne jäikin vielä mutta en jaksa syödä niin paljon ja luulen että seuraavakin dyykkari tarvitsee ruokaa.
Paketit pyyhin neoamiseptilla ennen jääkaappiin tai pakastimeen laittamista.
Kannattaa muistaa että yli puolet maailman väestöstä elää suoraan kaatopaikoilta,
SIIS YLIPUOLET! - Seppälä
JP kirjoitti:
Juuri hetki sitten olin koiran kanssa kävelyllä ja hain siwan roskiksesta ihan ensiluokkaisia viimenen pv 4.2.10
leikkeleitä, ne on sen verta hyvissä pakkauksissa että ei niistä mitään tauteja saa ja näin talvisaikaan ne on usein jo valmiiksi pakastettuja :)
Kylmäsavulohta, hunajapaahdettua broileria ja pippuripossua ja sinne jäikin vielä mutta en jaksa syödä niin paljon ja luulen että seuraavakin dyykkari tarvitsee ruokaa.
Paketit pyyhin neoamiseptilla ennen jääkaappiin tai pakastimeen laittamista.
Kannattaa muistaa että yli puolet maailman väestöstä elää suoraan kaatopaikoilta,
SIIS YLIPUOLET!Tommosia kaatopaikalta kerääjiä ei tahdo noi taloyhtiöt ottaa vuokralle ei sitten millään.Ja pöhköksi niitä nimitellään ja mitäs sanoo se laki niittenjakamisesta yleisesti,kuulemma niitä lähetellään maanjäristysalueelle.Sieltä vaan tongitaan ja maanjäristysalueelle viedään vai?
- selleri-siili
Seppälä kirjoitti:
Tommosia kaatopaikalta kerääjiä ei tahdo noi taloyhtiöt ottaa vuokralle ei sitten millään.Ja pöhköksi niitä nimitellään ja mitäs sanoo se laki niittenjakamisesta yleisesti,kuulemma niitä lähetellään maanjäristysalueelle.Sieltä vaan tongitaan ja maanjäristysalueelle viedään vai?
Lainaus käyttäjältä Seppälä:"Tommosia kaatopaikalta kerääjiä ei tahdo noi taloyhtiöt ottaa vuokralle ei sitten millään.Ja pöhköksi niitä nimitellään ja mitäs sanoo se laki niittenjakamisesta yleisesti,kuulemma niitä lähetellään maanjäristysalueelle.Sieltä vaan tongitaan ja maanjäristysalueelle viedään vai? "
Sehän ei vuokranantajalle kuulu mitä joku ihminen tekee vapaa-ajallaan tai mistä hän hankkii kaappiinsa ruokaa!
Eräässä Suosikin numerossa oli juttua roskisdyykkaamisesta ja toimittaja oli haastatellut myös poliisia lehtijuttuun.Poliisi itse totesi,että dyykkaaminen ei ole rikos.
Sen sijaan nämä supermarketit voisivat miettiä sitä,että miten sitä ruokaa kannattaisi ekologisesti kierrättää.Kaupathan heittävät ruokaa pois vain sen vuoksi,että jossain jugurttipurkin kannessa on virheellinen väritys,vaikka tuote on ihan tuore ja syötäväksi kelpaava!Hirveätä ruuan tuhlausta.
Toinen mitä ihmettelen on tämä pesuainepullojen kierrätys.Miksi kaupat eivät ota käyttöön pesuainepullojen täyttöpalvelua?Eli jos asiakas hankkii esim. pullollisen Tolua ja kun tuote on käytetty loppuun, niin hän voi pientä maksua vastaan käydä kaupassa täyttämässä sen saman pullon samalla pesuaineella.Näin ei tarvitsisi aina ostaa uutta muovipulloa ja säästäisi luontoa.
Jos kerran tuo ei onnistu,niin entäs sitten pantilliset pesuainepullot?
Alan kohta itsekin harkita dyykkaajaksi alkamista, sillä ruuan hinta kaupoissa vain jatkaa nousuaan ja minun on pakko säästää rahaa!Haluaisin kysyä,että missä Tampereella kannattaa dyykata?
- pullapitko
Oletteko dyykanneet muutakin, kuin ruokaa? Muistan, että lapsena sitä oli välitön ja idearikas. Kavereiden kanssa dyykattiin roskiksia niin, että joku meni aina ison säiliön sisälle ja muut ottivat tavaroita vastaan. Niin, me etsimme käyttökelpoisia tavaroita. Muistan vielä, kun löysin aivan ihanan Arabian vadin ja ajattelin sen ottaa leikkiin. Äiti nappasi sen ja myi johonkin "rompeliikkeeseen". Saatiin kesälomarahat. Minua tietysti harmitti, kun en saanut kaunista vatia pitää.
Lauttasaaressa asuessani, meidän roskiksia tonki parraskas herra, joka kertoi yksi ilta, että hän löyti puutuolin, jonka hioi ja petsasi. Sai siitä jotain 50e, kun myi eteenpäin. Sanoi saaneensa kans vähän kuin kesälomarahat siitä.
Itse olen ajatellut kansa alkaa katselemaan vähän sillä silmällä roskiksi. Hinnat ovat nousseet aivan kamalasti ja tuntuu, että jatkuvasti on kassavajetta, vaikka ei tosiaan juo, polta tai hummaile ja käy hyväpalkkaisessa työssä.- pullapitko
Niin siis käyn hyväpalkkaisessa työssä piti sanomani :)
- kappinalleni
Itse en ole dyykannut roskiksista mitään - en siis ruokaa tai tavaraa, mutta kirjoituksesi toi mieleeni musiikin puolelta idolini Marc Bolanin, joka David Bowien kertomuksen opetti taavetin roskisostoksille 60-luvulla. 60-luvulla Carnaby-streetillä valmistettiin muotivaatteita ja kaikki vähänkin epäonnistuneet kappaleet heitettiin roskiin, joita sitten Marc ja David kävivät blokkaamassa ja saivat näin esiintymisasunsa kasaan. Paremmin tämän voi tsekata juutuubasta: http://www.youtube.com/watch?v=h0KN9CkOFUg ja samalla nauttia Bowien Rebel Rebel/Thursday's Child-biiseistä.
- dyykkarin kledjut
On niitä leipäjonoissakin sellasia, joilla on hyvä työ, mutta isot menot.
Pää edellä roskikseen kun kauppan kiinnimeno aikaan ja aarteita löytyy. Ei jokapäivä, mutta usein on hyvää ja sitä voi sanoa, että halvalla, kun ilmaseksi saa. - H..
Olen ottanut roskalaatikoista tavaraa ja lehtiä, jos olen omalla roskienvientireissulla huomannut jotain mielenkiintoista. Tänään kävin ensimmäistä kertaa dyykkaamassa ruokaa. Tutustuin kolmeen henkilöön, jotka harrastavat dyykkausta joten menimme yhdessä lähi-Siwaani. Löytyi melkoinen kasa leipää, banaaneita, omenoita, perunoita, viinirypäleitä, päärynöitä, kurkkuja, paprikoita, hiivaa, viiliä jne. jotka otimme mukaan. Katkaravaut ja lihat jätimme ottamatta. Aion käydä toistekin Siwassa :)
- myyjätär
Hei, itse toimin myyjänä ja pieni varoituksen sana. Useamman kerran viikossa tulee markkinoilta takaisinveto tuotteille, jotka ovat viallisia ja jopa hengenvaarallisia, eli lentävät suoraan roskiin. Osa tuotteista on myös saattanut olla todella pitkään lämpimässä ennen poisheittoa, lihatuotteet takahuoneessa jopa 3h. Kannattaisi harkita kahteen kertaan....
- kierrätetty
Totta puhut, mutta aina se tavara ei ole kauppojenkaan hyllyillä priimaa - joten aina kannattaa käyttää harkintaa tekee sitten ostoksensa kauppojen aukioloaikoina tai niiden jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463212Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272820- 452574
- 311963
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391291