Maustetta jauhelihaan?

Cocinera

Haluaisin kysyä, että pitääkö jauhelihaan aina laittaa suolaa ja jauhelihamaustetta, vaikka ruokaohjeissa ei siitä erikseen mainita? Olen aina laittanut jauhelihamaustetta ja suolaa, mutta olen alkanut miettiä, että tarvitseeko kuitenkaan...

20

7009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiril
      • skäribo

        vähän suolaa ja jotain pippuria potkuksi, se riittää. Tosin olen valkosipulihullu, joten sitä tulee myös lisättyä.

        Maustesekoituksia kannattaa todella välttää niiden lisäaineiden ja liiallisen suolan vuoksi!


      • se on
        skäribo kirjoitti:

        vähän suolaa ja jotain pippuria potkuksi, se riittää. Tosin olen valkosipulihullu, joten sitä tulee myös lisättyä.

        Maustesekoituksia kannattaa todella välttää niiden lisäaineiden ja liiallisen suolan vuoksi!

        helppoa, kun ei niitä sieltä saarelta saa. Mahtaa harmittaa, kun moni muukin hyvä mauste jää saamatta. =)


      • mitä haittaa

        siitä sokerista on siinä jauhelihamausteessa?
        Sitä kun on tod näk. lopputuotteessa muutama gramma?
        Ja mitä haittaa on aromivahventeesta?


      • lisäaineista
        mitä haittaa kirjoitti:

        siitä sokerista on siinä jauhelihamausteessa?
        Sitä kun on tod näk. lopputuotteessa muutama gramma?
        Ja mitä haittaa on aromivahventeesta?

        kuten aromivahventeista? Kannattaa todella tutustua aiheeseen paremminkin.


      • joku lähde missä
        lisäaineista kirjoitti:

        kuten aromivahventeista? Kannattaa todella tutustua aiheeseen paremminkin.

        joku luotettava lähde olisi todennut lainhyväksymät lisäaineet lainsallimissa määrin käytettyinä vaarallisiksi?

        luotettavalla puhutaan sellaisesta lähteestä joka tekee testinsä tieteellisiin tosiasioihin pohjautuen. Ei minkään "profeetan" keksintöihin perustuva nettihöpötys...


      • onko
        joku lähde missä kirjoitti:

        joku luotettava lähde olisi todennut lainhyväksymät lisäaineet lainsallimissa määrin käytettyinä vaarallisiksi?

        luotettavalla puhutaan sellaisesta lähteestä joka tekee testinsä tieteellisiin tosiasioihin pohjautuen. Ei minkään "profeetan" keksintöihin perustuva nettihöpötys...

        jonkin aine vaarallista tai onko siitä haittaa, on kaksi eri asiaa. Syöhän jotkut rotanmyrkkyäkin.
        Esim ilman suolaa ei ihminen pärjää, mutta liika suola voi olla vaarallista. Mutta silti suolaa ei ole todettu vaaralliseksi ja sen perusteella siis kielletty. Sama asia monilla lisäaineilla, pienet määrät eivät ole vaarallisia, mutta silti ne aiheuttavat monilla erilaisia herkkyysoireita. Yhdistelmä vaikutuksia ei taideta olla edes juurikaan tutkittu. Mutta tästähän ei haluta puhua, kun niiden avulla tuotteista saadaan myyvempiä, "maukkaampia" ja säilyvämpiä.
        Eihän transrasvoistakaan vieläkään suomessa puhuta juuri ollenkaan, vaikka terveyshaitat ovat kiistattomia.


    • !!!

      Kyllä täytyy välillä oikein ihmetellä, mitä kaikkea näillä palstoilla kysytään! Ai että!

    • kamalaa

      Maustamaton tai "matalasti" maustettu jauheliha maistuu vain pahalle. Itse laitan suolan ja pippurin lisäksi paprikajauhetta, jossa on se hyvä puoli, että se samalla ikäänkuin värjää jauhelihan esteettisemmän väriseksi - ei harmaata ruokaa minulle, kiitos.

    • wanha erkki

      laitella erilaisia mausteita, riippuen siitä mitä ruokaa aiot tehdä. jos käytät erilaisia valmiita maustesekoituksia, kannattaa niistä tsekata suolan osuus ja lisätä tavallista suolaa sitten vasta, ettei tule liian suolaista. voit vaikka mikrossa paistaa pienen nokareen ja maistaa, onko riittävästi mausteita.

      mullakin on yleisimmät mausteet suola, jauhettu valkopippuri ja paprika, mutta usein käytän myös chiliä jauheena sekä valkosipulijauhetta. kuivatut jalapenot silppuna joukossa ovat erinomaisia. rohkeasti kokeilemaan!

      • luetteloon

        Soijaa ja currya en myöskään unohtaisi jauhelihan mausteista, en myöskään pieneksi hakattua sipulisilppua tai vastajauhettua musta- tai rosepippuria. Pastan lisukkeena käytettävään jauhelihaan lisään usein pizzayrttejä joko tuoreena tai kuivattuna.

        Itse asiassa jo jauhelihan laatu (sikaa, nautaa paistista tai sikanautaa, rasvaisempaa jne.) ja valmistettava ruokalaji määrittelevät ainakin minulla sitä, mitä mausteita käytän. Ja mieluummin käytän näitä yksittäisiä mausteita yhdistellen kuin valmiita mausteseoksia.


    • tällaista

      Spagettikastike naudan jauhelihasta (noin 450 g).
      - ½ pakettia pekonia hienoina suikaleina
      - sipulisilppua
      - 3 valkosipulin kynttä
      - 1 liemikuutio
      - soijakastiketta
      - roseepippuria
      - viherpippuria
      - mustapippuria
      - Provencen yrttimausteseosta
      - kanelia
      - muskottijauhetta
      - kuohukermaa
      - valkoviiniä
      - vettä
      - tomaattiketsuppia (Heinz, aurinkokuivatuista tomaateista)
      - Maizena-suurustetta (sitä tummempaa)

      Suolaa ei lainkaan (liemikuutiosta ja soijakastikkeesta tuli melkeinpä liiaksikin).

      Mutta jopahan maistui!

      • .A.

        Etkö enää enempää maustehyllystäsi keksinyt? :)


      • dsfasdfsad

        tuosta listasta olisi voinut karsia ainakin:
        - kaneli
        - soijakastike
        - rose/viherpippurin
        - muskotin

        Valkoviiniä tuskin olis tarvinnu ja ketsupin voinu korvata tomaattipyreellä.

        tod näk lopputulos siten parempi ja tasapainoisempi...


      • varmaan

        Kaikkia mausteit akun lorauttaa niin varmaan maistuu jollekin ainakin


    • Kokki.

      Itse olen ammatiltani kokki ja tykkään vääntää kotona kaikenlaisia itsekeksimiäni ruokia. Jauhelihan mausteena en yleensä käytä edes jauhelihamaustetta, enkä suolaakaan usein. Maustan jauheliharuuat muilla mausteilla. Esimerkiksi grillimauste, perunamauste, paprikajauhe, mustapippuri, ketsuppi jne. tuo aivan loistavan maun jauheliharuokaan. On paljon muitakin sopivia mausteita, mutta nuo nyt ovat yleisimmin käytössä olevia.

      • Mun ääni

        Kunnon ruoanlaittaja ei edes osta mitään valmiita jauhelihamausteita eikä liemikuutioita!

        En ole kokki ammatiltani, mutta tuohan pitäisi olla ihan perusjuttu!

        Mutta kokki, eläpäs käytä tuota perunamaustetta, joku teollinen teennäinen seos kenties??


    • ole käyttänyt

      jauhelihamaustetta. Aromisuolaa ja sitruunapippuria! ne on hyviä...

      • Kiril

        Aromisuolaa lainkaan ruoanlaitossa ja syy löytyy allaolevasta tuoteselosteesta. En kaipaa mitään aromivahventeita, maissitärkkelystä, hiivauutetta enkä sokeria mausteisiin.

        AINESOSAT:
        Suola 57 %, luonnonmausteet (sipuli, valkosipuli, muskotinkukka, laakerinlehti), aromi (kurkumauute), arominvahvenne (E 621), paakkuuntumisenestoaine (E 551), maissitärkkelys, hiivauute, sokeri.


      • prinsessa-

        Hirveää myrkkyä ja kamalan makuista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe