Wanted: maailman paras makaronilaatikkoresepti

fusilli

Härkäviikkojen kylmän talvenselän arkea vastaan haetaan parhaita ideoita makaronilaatikon valmistamista varten.Sekä klassikot että variaatiot huomioidaan.

12

6900

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sola

Katso ohje makaronipussin kyljestä, mutta korvaa munamaito parilla tomaattimurskapurkilla, valkosipulilla ja lihaliemikuutioilla!
      On meinaan jättihyvää ja sopii myös maidottomaan ruokavalioon!

• Iida

200 g makaronia (keitetään tietty ensin, mutta ei missään nimessä liian pehmeiksi!!!)
      2 silputtua sipulia
      250 g jauhelihaa
      1 tl suolaa
      1 tl paprikajauhetta
      1/2 tl valkopippuria
      n. 100 g (Koskenlaskija-)sulatejustoa kuutioina
      3 dl maitoa

Paista sipuli ja jauheliha. Lisää mausteet ja juusto, sekoittele kunnes juusto hieman sulaa. Kaada voideltuun uunivuokaan, maito päälle ja sitten uuniin 200 asteeseen tunniksi. Ai että on hyvää :)

• auflauf

Haiskahtaa siltä, että osaat normaalin perusmakaroonilaatikon valmistaa. Lihaliemen sijasta, käytä Kanttarelli pussikeittoa.
      Maku ainakin poikkeaa totutusta.

• ylva

Normaaliin perusmakaronilaatikkoon ei kylläkään tule lihalientä, vaan siihen kuuluu munalaito.

• tiina
        ylva kirjoitti:

Normaaliin perusmakaronilaatikkoon ei kylläkään tule lihalientä, vaan siihen kuuluu munalaito.

Minä ainakin muistan syöneeni monet kerrat liha-makaronilaatikkoa, joka on lihaliemeen tehtyä ja voin väittää että hyvää on ollut! Itse vain en tunne sen valmistustavan saloja. Mikä sitten on se aito ja oikea, on sitten makuasia.

• auflauf
        tiina kirjoitti:

Minä ainakin muistan syöneeni monet kerrat liha-makaronilaatikkoa, joka on lihaliemeen tehtyä ja voin väittää että hyvää on ollut! Itse vain en tunne sen valmistustavan saloja. Mikä sitten on se aito ja oikea, on sitten makuasia.

Tarkoitin sillä tietysti makaronilaatikon perusaineita, ilman lientä. Itse olen tehnyt jo vuosikausia laatikon lihaliemeen. Kunnes viimekesänä keksin tuon kanttarellikeiton. Sipulikeittokin käy erittäin hyvin. Alkuperäisessä kysymyksessähän käsittääkseni etsittiin jotain uutta makuelämystä, vanhan peruslaatikon kanssa.

• ylva
        tiina kirjoitti:

se on makuasia, mistä itse pitää, mutta kyllä se alkuperäinen suomalainen makaronilaatikko tehdään munamaitoon! Muunnosten keksiminen on minustakin vaan kivaa ja erittäin suositeltavaa, mutta tässä nyt olikin puheena se, millainen on alkuperäinen suomalainen makaronilaatikko.

Tämä on muuten ensimmäinen kerta, kun kuulen jonkun tekevän "originellia ja suomalaista" makaronilaatikkoa lihaliemestä. Ja olen sentään aika paljon keittokirjoja yms. selaillut...

• auflauf
        ylva kirjoitti:

se on makuasia, mistä itse pitää, mutta kyllä se alkuperäinen suomalainen makaronilaatikko tehdään munamaitoon! Muunnosten keksiminen on minustakin vaan kivaa ja erittäin suositeltavaa, mutta tässä nyt olikin puheena se, millainen on alkuperäinen suomalainen makaronilaatikko.

Tämä on muuten ensimmäinen kerta, kun kuulen jonkun tekevän "originellia ja suomalaista" makaronilaatikkoa lihaliemestä. Ja olen sentään aika paljon keittokirjoja yms. selaillut...

Alkuperäisessä viestissä, etsittiin klassista sekä muuneltua makaronilaatikkoa. Ymmärsin että kyseessä on myös lihamakaronilaatikko.
        Voisiko alkuperäisen kysymyksen esittäjä tarkentaa.

• Kokki 3
        auflauf kirjoitti:

Tarkoitin sillä tietysti makaronilaatikon perusaineita, ilman lientä. Itse olen tehnyt jo vuosikausia laatikon lihaliemeen. Kunnes viimekesänä keksin tuon kanttarellikeiton. Sipulikeittokin käy erittäin hyvin. Alkuperäisessä kysymyksessähän käsittääkseni etsittiin jotain uutta makuelämystä, vanhan peruslaatikon kanssa.

Kiitti vinkistä. Tuotapa täytyykin kokeilla heti tänään. (ranskalaiseen sipulikeittoon).
        Mutta keittäiskö ne makaroonit siinä keitossa vai lisäiskö munat siihen keittoon ja sit vasta makaroonien ja jauhelihan sekaan uuniin laittaissa?! Kumminkohan olis parempi? Vastaa!!

• fusilli
        auflauf kirjoitti:

Alkuperäisessä viestissä, etsittiin klassista sekä muuneltua makaronilaatikkoa. Ymmärsin että kyseessä on myös lihamakaronilaatikko.
        Voisiko alkuperäisen kysymyksen esittäjä tarkentaa.

Ihan kaikki originelliydet kelpaavat! Toteutushan on jokaisen omalla vastuulla kuten savolaiset sanoisivat.

• auflauf
        Kokki 3 kirjoitti:

Kiitti vinkistä. Tuotapa täytyykin kokeilla heti tänään. (ranskalaiseen sipulikeittoon).
        Mutta keittäiskö ne makaroonit siinä keitossa vai lisäiskö munat siihen keittoon ja sit vasta makaroonien ja jauhelihan sekaan uuniin laittaissa?! Kumminkohan olis parempi? Vastaa!!

Nyt sulla meni munat ja makaronit sekaisin. Tee näin. Eli tähän reseptiin ei käytetä munia.
        Keitä makaronit lähes kypsiksi. Käräytä jauhelihaa pannulla pikkuisen.
        Laita vuokaan osa makaroneista ja jauhelihasta.
        Sirottele sipulikeiton aineksista puolet (sekoitettuasi pussia ensin, isot palat kun tuppaa jäämään alimmaisiksi), Laita loput jauhelihat, makaroonit ja keiton ainekset. Lisää vettä, kunnes makaronit ovat melkein peitossa. Laita vielä Emmental juustoraastetta pinnalle. 220° uunissa n. 1/2t. Eli kunnes juustoraaste alkaa saada väriä. Lisämausteet, kuten valkosipulin ja pippurisekoituksen ym. laitan yleensä jauhelihan sekaan.
        Esikeitettyjen makaroonien, ja juustoraasteen etuna on se, ettei tule niitä kovia makarooneja pintaan. Niissäkun meinaa katkaista hampaansa.

• Farfalle

Etsintäkuulutukseen vielä pieni lisäys. Ideaalein resepti sisältäisi vain puhtaita ja lisäaineettomia perusraaka-aineita, ei puolivalmisteita tai eineksiä (kuten pussikeitot).Akryyliamidien sun muiden myrkkyjen välttämiseksi ja ruuanlaittotaiteen kunniaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe