Kertokaapa kaikki merkonomit ja merkantit missä työssä olette tällä hetkellä Ja paljonko saatte palkkaa!!!!????
Merkonomit voisivat vielä mainita ovatko opistotason merkonomeja vai näitä uudempia liiketalouden perustutkinnon suorittaneita merkonomeja!
Merkonomit / merkantit!!!!!!!
15
4461
Vastaukset
- T
Mistä ihmeen liiketalouden PERUStutkinnosta puhut? Minä olen -98 suorittanut liiketalouden tutkinnon, ja se oli kyllä tasan taatusti opistotason tutkinto.
(Vaan työtön olen kuitenkin.)- Olavi
Ihmettelit tuota perustutkinto juttua! No yritän vähän selventää asiaa! Eli siis on olemassa 2 erillaista merkonomi-tutkintoa! Toinen on tuo vanhempi, 2 vuotta kestävä 80 opintoviikon tutkinto josta valmistui opistotason merkonomiksi! Toinen on tämä uudempi 3-vuotinen, 120 opintoviikon mittainen liiketalouden perustutkinto. Asia on nimittäin niin että tuota 2-vuotista merkonomi-tutkintoon ei voi enää opiskella koska opistotason koulutus on loppunut kokonaan Suomessa ja ammattikorkeakoulut ovat tulleet tilalle! Opistotason koulutukseen ei ole voinut osallistua vuoden -97 jälkeen mutta ne jotka ovat päässeet opiskelemaan opistotason tutkintoa ennen vuotta -97 valmistuvat opisto-merkonomeiksi ihan normaalisti. Myöskään merkantti tutkintoon johtavaa koulutusta ei enää järjestetä.
Tämä uudempi merkonomi tutkinto (3.v) on siis sen entisen merkonomi-tutkinnon ja entisen merkantti-tutkinnon uusi yhdistelmä. Tähän nykyiseen merkonomi koulutukseen pääsyvaatimuksena on peruskoulun suorittaminen. Kysymyksessä on siis liiketalouden perustutkinto!! Koska opistotason koulutusta ei enää Suomessa järjestetä seuraava askel korkeampaan koulutukseen merkonomista on ammattikorkeakoulujen tradenomi tutkinto joka on muuten korkeakoulututkinto! Tulipas tuosta sekava selitys! Toivottavasti sait jotain selvää! Kysy jos jotain jäi epäselväksi! - :(
on nykyään kolmiportainen: perustutkinto, ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto. Perustutkinnosta saa ammattinimikeen ja toiset kaksi ovat täydennys- ja jatkokoulutusta perustutkintoon. Ainakin vuoden 2002 loppuun asti sai tutkintoja suorittaa haluamassaan järjestyksessä. Huhu kertoo, että 2003 alusta ne on suoritettava järjestyksessä alkaen perustutkinnosta. Tosin missään ei ole oikein tietoa, että muuttuuko systeemi vai ei.
Esimerkiksi datanomeja tulee nykyään tietojenkäsitelyn perustutkinnosta, joka on kaupan- ja hallinnonalan tutkinto (ei siis tietotekniikanalan tutkinto). "Vanhat" datanomit käyttävät nimitystä "opisto-datanomi" erotuksena nykyisen koulutusjärjestelmässä perustutkinnon käynneisiin datanomeihin. Ammattitutkinto vastaa tasoltaan vanhaa datanomitutkintoa, mutta ei anna oikeutta käyttää nimikettä; kuten ei myöskään erikoisammattitutkinto. - ins.
Olavi kirjoitti:
Ihmettelit tuota perustutkinto juttua! No yritän vähän selventää asiaa! Eli siis on olemassa 2 erillaista merkonomi-tutkintoa! Toinen on tuo vanhempi, 2 vuotta kestävä 80 opintoviikon tutkinto josta valmistui opistotason merkonomiksi! Toinen on tämä uudempi 3-vuotinen, 120 opintoviikon mittainen liiketalouden perustutkinto. Asia on nimittäin niin että tuota 2-vuotista merkonomi-tutkintoon ei voi enää opiskella koska opistotason koulutus on loppunut kokonaan Suomessa ja ammattikorkeakoulut ovat tulleet tilalle! Opistotason koulutukseen ei ole voinut osallistua vuoden -97 jälkeen mutta ne jotka ovat päässeet opiskelemaan opistotason tutkintoa ennen vuotta -97 valmistuvat opisto-merkonomeiksi ihan normaalisti. Myöskään merkantti tutkintoon johtavaa koulutusta ei enää järjestetä.
Tämä uudempi merkonomi tutkinto (3.v) on siis sen entisen merkonomi-tutkinnon ja entisen merkantti-tutkinnon uusi yhdistelmä. Tähän nykyiseen merkonomi koulutukseen pääsyvaatimuksena on peruskoulun suorittaminen. Kysymyksessä on siis liiketalouden perustutkinto!! Koska opistotason koulutusta ei enää Suomessa järjestetä seuraava askel korkeampaan koulutukseen merkonomista on ammattikorkeakoulujen tradenomi tutkinto joka on muuten korkeakoulututkinto! Tulipas tuosta sekava selitys! Toivottavasti sait jotain selvää! Kysy jos jotain jäi epäselväksi!Jostain syyystä olen pannut merkille, että juuri nuo vanhan ajan merkonomit ovat erittäin otettuja juuri noista T:n esilletuomista asioista. On tärkeää onko YO-merkonomi, tavan merkonomi, onko koulutus opistotasoinen (sitähän ei enää ole), vai mikä. Tämä on sitä ikuista kiistelyä eto asiasta. Itse olen suorittanut v.93 teknikkotutkinnon ja v.2000 insinööri AMK-tutkinnon. Pitäisikö minun ruveta vaivaamaan päätäni sillä, mikä minä oikein olen? Sillä ihminenhän on juuri sitä mitä on.
- T
ins. kirjoitti:
Jostain syyystä olen pannut merkille, että juuri nuo vanhan ajan merkonomit ovat erittäin otettuja juuri noista T:n esilletuomista asioista. On tärkeää onko YO-merkonomi, tavan merkonomi, onko koulutus opistotasoinen (sitähän ei enää ole), vai mikä. Tämä on sitä ikuista kiistelyä eto asiasta. Itse olen suorittanut v.93 teknikkotutkinnon ja v.2000 insinööri AMK-tutkinnon. Pitäisikö minun ruveta vaivaamaan päätäni sillä, mikä minä oikein olen? Sillä ihminenhän on juuri sitä mitä on.
Ymmärtänet että ei se oikein "kolahda", että sivistettyäsi itsesi opistotasolle sinut pudotetaankin takaisin perustasolle vain sen takia että systeemit ovat taas sadannen kerran muuttuneet. Meille kauppiksessa sanottiin muuten juuri viime vuonna aloittaessani sihteerin osatutkintokurssin että merkantteja ei enää kouluteta. Ei siis välttämättä voisi sanoa niin että merkanttitutkinto on "yhdistetty" merkonomitutkintoon.
Yksi lystihän se tietysti on mikä nimike ihmisellä on, pääasia on että on töitä ja rahhoo...
Aion jokatapauksessa edelleenkin merkitä erilaisissa kyselyissä rastin kohtaan "opistoasteen koulutus". - ihmettelijä
:( kirjoitti:
on nykyään kolmiportainen: perustutkinto, ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto. Perustutkinnosta saa ammattinimikeen ja toiset kaksi ovat täydennys- ja jatkokoulutusta perustutkintoon. Ainakin vuoden 2002 loppuun asti sai tutkintoja suorittaa haluamassaan järjestyksessä. Huhu kertoo, että 2003 alusta ne on suoritettava järjestyksessä alkaen perustutkinnosta. Tosin missään ei ole oikein tietoa, että muuttuuko systeemi vai ei.
Esimerkiksi datanomeja tulee nykyään tietojenkäsitelyn perustutkinnosta, joka on kaupan- ja hallinnonalan tutkinto (ei siis tietotekniikanalan tutkinto). "Vanhat" datanomit käyttävät nimitystä "opisto-datanomi" erotuksena nykyisen koulutusjärjestelmässä perustutkinnon käynneisiin datanomeihin. Ammattitutkinto vastaa tasoltaan vanhaa datanomitutkintoa, mutta ei anna oikeutta käyttää nimikettä; kuten ei myöskään erikoisammattitutkinto.Onko se tosiaan noin vaikeeta määritellä, millä oksalla istut. Ja onko sillä pirunkaan merkitystä? Todistuksestasi näät, minkä koulun olet käynyt! Minun todistuksessani lukee: Insinööri (AMK), ihan sana- ja kaarisulkutarkasti. Ja olen sen esittänyt työnantajalle töitä hakiessani. Eikä siitä ole noussut sen kummempaa haloota. Olen mikä olen, sen kummempia miettimättä. Ja tokkopa tuo työnantajakaan yöuniaan on tuon asian takia menettänyt. Että eiköhän jo ruveta elämään tätä päivää ja unohdeta, että onko naapuri parempi merkonomi, kuin minä merkonomi.
- anni
Olavi kirjoitti:
Tämä uudempi merkonomi tutkinto (3.v) on siis sen entisen merkonomi-tutkinnon ja entisen merkantti-tutkinnon uusi yhdistelmä. Tähän nykyiseen merkonomi koulutukseen pääsyvaatimuksena on peruskoulun suorittaminen. Kysymyksessä on siis liiketalouden perustutkinto!! Koska opistotason koulutusta ei enää Suomessa järjestetä seuraava askel korkeampaan koulutukseen merkonomista on ammattikorkeakoulujen tradenomi tutkinto joka on muuten korkeakoulututkinto! Tulipas tuosta sekava selitys! Toivottavasti sait jotain selvää! Kysy jos jotain jäi epäselväksi!Olen eri mieltä kanssasi. Opistoja on edelleen, samoin opistotason tutkintoja. Ammattikorkeakoulut eivät ole tulleet korvaamaan opistoja vaan niiden lisäksi. Koulutustasoja on siis useampia: korkeakoulut, ammattikorkeakoulut ja ammattiopistot. Tutkintojen laajuus pienenee korkeakoulusta ammattikorkeakouluun ja ammattikorkeakoulusta ammattiopistoon. Esimerkiksi merkonomin tutkinto suoritetaan ammattiopistossa, tradenomin tutkinto ammattikorkeakoulussa ja ekonomin tai ktm:n tutkinto korkeakoulussa/yliopistossa. Sanojeni vakuudeksi annan tässä Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun http://www.ekamk.fi/ ja Etelä-Karjalan ammattiopiston http://www.ekamo.fi/ osoitteet, joista voi tutkintonimikkeistä ja laajuuksista löytää varmasti oikeat tiedot.
Merkonomin tutkinto uudistui kyllä jokin aika sitten, siinä olette oikeassa. Samoin siinä, ettei merkantteja enää valmistu.
Katsokaahan vinkkiä organisaatioiden kotisivuilta (yo. osoitteet siis vain Etelä-Karjalan amo:n ja amk:n osalta, muualla on muut koulut). Siellä on varmasti annettu myös sähköpostiosoite, josta voi kysyä, jos jotain jää epäselväksi sivujen tutkimisen jälkeen. Sillä tavalla saatte varmasti oikeaa tietoa. Täällähän kuka tahansa voi väittää mitä tahansa. :D - Olavi
anni kirjoitti:
Olen eri mieltä kanssasi. Opistoja on edelleen, samoin opistotason tutkintoja. Ammattikorkeakoulut eivät ole tulleet korvaamaan opistoja vaan niiden lisäksi. Koulutustasoja on siis useampia: korkeakoulut, ammattikorkeakoulut ja ammattiopistot. Tutkintojen laajuus pienenee korkeakoulusta ammattikorkeakouluun ja ammattikorkeakoulusta ammattiopistoon. Esimerkiksi merkonomin tutkinto suoritetaan ammattiopistossa, tradenomin tutkinto ammattikorkeakoulussa ja ekonomin tai ktm:n tutkinto korkeakoulussa/yliopistossa. Sanojeni vakuudeksi annan tässä Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun http://www.ekamk.fi/ ja Etelä-Karjalan ammattiopiston http://www.ekamo.fi/ osoitteet, joista voi tutkintonimikkeistä ja laajuuksista löytää varmasti oikeat tiedot.
Merkonomin tutkinto uudistui kyllä jokin aika sitten, siinä olette oikeassa. Samoin siinä, ettei merkantteja enää valmistu.
Katsokaahan vinkkiä organisaatioiden kotisivuilta (yo. osoitteet siis vain Etelä-Karjalan amo:n ja amk:n osalta, muualla on muut koulut). Siellä on varmasti annettu myös sähköpostiosoite, josta voi kysyä, jos jotain jää epäselväksi sivujen tutkimisen jälkeen. Sillä tavalla saatte varmasti oikeaa tietoa. Täällähän kuka tahansa voi väittää mitä tahansa. :DAnni hyvä.. Opistotason koulutusta Suomessa ei enää järjestetä se on fakta tieto!! Opistoja suomessa sen sijaan on paljon! On työväenopistoja, kristillisiä kansanopistoja, urheiluopistoja ja ammattiopistoja!! Asia on kuitenkin niin että kaikki tutkinnot joita näissä opistoissa voi suorittaa ovat nykyisiä ammatillisia perustutkintoja kuten esim. merkonomi, datanomi, sähköasentaja, autonasentaja, suurtalouskokki jne. Itse asiassa nämä ammattiopistot ovat siis aivan tavallisia ammattioppilaitoksia tai tuttavallisemmin ammattikouluja. Miksi niistä käytetään nimitystä opisto johtunee mm. siittä että nämä kyseiset opistot ovat ehkä joskus aikoinaan olleet opistotason kouluja joista on valmistunut mm. sairaanhoitajia (sairaanhoito-opisto), kätilöitä, hortonomeja (puutarhaopisto) merkonomeja (kauppaopisto) jne. Sitten kävi niin että tämä opistotason koulutus lakkautettiin. Entisistä opistoista tuli joko ammattikorkeakouluja tai ammattioppilaitoksia. Tosin jotkut ammattioppilaitokset varmasti säilyttivät opisto-sanan koska ammattiopisto kuulostaa ehkä ammattioppilaitosta markkinoivammalta nimeltä!!! Huomauttaisin vielä kaikille jotka tätä viestiäni luette että alunperin en avannut tätä keskustelua koskemaan opistotason katoamista vaan merkonomien/merkanttien työpaikkoja ja palkkausta!!! Olisin kiitollinen jos saisin tuohon alkuperäiseen aiheeseen enemmän vastauksia!!
- di
Olavi kirjoitti:
Anni hyvä.. Opistotason koulutusta Suomessa ei enää järjestetä se on fakta tieto!! Opistoja suomessa sen sijaan on paljon! On työväenopistoja, kristillisiä kansanopistoja, urheiluopistoja ja ammattiopistoja!! Asia on kuitenkin niin että kaikki tutkinnot joita näissä opistoissa voi suorittaa ovat nykyisiä ammatillisia perustutkintoja kuten esim. merkonomi, datanomi, sähköasentaja, autonasentaja, suurtalouskokki jne. Itse asiassa nämä ammattiopistot ovat siis aivan tavallisia ammattioppilaitoksia tai tuttavallisemmin ammattikouluja. Miksi niistä käytetään nimitystä opisto johtunee mm. siittä että nämä kyseiset opistot ovat ehkä joskus aikoinaan olleet opistotason kouluja joista on valmistunut mm. sairaanhoitajia (sairaanhoito-opisto), kätilöitä, hortonomeja (puutarhaopisto) merkonomeja (kauppaopisto) jne. Sitten kävi niin että tämä opistotason koulutus lakkautettiin. Entisistä opistoista tuli joko ammattikorkeakouluja tai ammattioppilaitoksia. Tosin jotkut ammattioppilaitokset varmasti säilyttivät opisto-sanan koska ammattiopisto kuulostaa ehkä ammattioppilaitosta markkinoivammalta nimeltä!!! Huomauttaisin vielä kaikille jotka tätä viestiäni luette että alunperin en avannut tätä keskustelua koskemaan opistotason katoamista vaan merkonomien/merkanttien työpaikkoja ja palkkausta!!! Olisin kiitollinen jos saisin tuohon alkuperäiseen aiheeseen enemmän vastauksia!!
Joopa joo, tästä kaikesta tulee esille seuraava asia: Merkonomit, YO-merkonomit, merkantit, datanomit jne. ovat todellisia narsisteja pääsääntöisesti. Heille ei riitä se asia (tullut aiemmin jo esille tässä keskustelussa), että katsoisivat todella todistuksestaan, mikä koulu tai kurssi on tullut käytyä. Voittehan toki tuntemattomassa ympäristössä olla vaikka tohtoreita, jos se nyt sitten niin hyvältä tuntuu.
- Saara
Toimistosihteeri olen, (vientiassistentti)palkka vähän alle 2000 euroa. Niin ja liiketalouden perustutkinnon merkonomi. :)
- yrittäjä
euroa päivässä, vaikka meneehän siitä verojakin. Tulo on lähinnä pääomatuloa, josta menee 29% veroa.
En kylläkään edes tiedä, kumpi olen. Paperissa lukee merkonomi ja pääaine oli markkinointi. - Liitossa
1900€ kk:ssa ruokaetu, tykyt jne.
Liiketalouden perustutkinto; asiakaspalvelu ja markkinointi, valmistunut 2002- Höh!
Millään ilveellä ei saa vastavalmistunut noin paljon palkkaa. Vai oletko ollut työelämässä jo ennen valmistumistasi?
- Pamsu
Höh! kirjoitti:
Millään ilveellä ei saa vastavalmistunut noin paljon palkkaa. Vai oletko ollut työelämässä jo ennen valmistumistasi?
Koulutukseen YLEENSÄ kuuluu työharjoittelut ja kun näyttää mitä osaa ja pystyy oppimaan, tiet ovat avoinna. Aikaisempi työkokemukseni on sisältänyt pääasiassa asiakaspalvelua, joten siitä oli hyvä lähteä.
Sitä paitsi tuo on vasta lähtöpalkka. Enkä puhu paskaa.
- jakke
Opistotason merkonomi olen ja työskentelen baarimestarina ja vastaanottovirkailijana, että tais mennä koulutus vähän vituralleen. Tosin tykkään työstäni vaikka palkka onkin paska.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225404- 264677
- 282681
- 342324
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191637- 121581
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons241380- 171364