sokeriton ruokavalio

utelias

aion kokeilla sokeritonta ruokavalio, sillä sokeri selvästi aiheuttaa mulle ihonalaisia paiseita naamaan..:( Niin mitä tuotteita kannattaa välttää? Saako esim. syödä jogurttia, vai pitääkö ostaa jotain sokeritonta (jos niitä edes myydään), mehua, hedelmäteetä? Entäs mitä alkoholijuomia sais juoda? Jos siiderissä lukee ettei sisällä sokeria niin voiko ihan huoletta juoda sitä? Entäs olut? Kosmetologi ainakin suositteli mulle olutta, kun siinä on b-vitamiinia :) Kuulin myös et kannattaa välttää pastaa, perunaa tummaa leipää.. Mut en niistä ainakaan vielä aio luopua, vaan karsin aluksi niitä makeita tuotteita... Olisin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa :)

17

13520

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoja

...lukemaan tuoteselosteet!

• fruu

Itse oon sokerittomalla ruokavaliolla.. Jugurteista ja mehuista sen verran että käytän lähinnä sellasia tuotteita joissa on esim. vain hedelmän oma sokeri, ei lisättyä sokeria. Ja mehuja on hirveästi sokerittomia, kuten niin paljon muitakin tuotteita, MUTTA makeutusaineet joita niihin niin usein lisätään ajaa miltei saman asian kuin sokeri, joten vältän niitäkin.
      Alkoholijuomissa on sokeria vaikka sitä mainostettaisiin sokerittomana tai lightina, koska alkoholin valmistukseen tarvitaan sokeria. Mutta koska esim siideri ei kuitenkaan välttämättä kuulu ihan jokapäiväiseen käyttöön, niin uskaltaa light-siideriä juoda...:) Ja oluessa tietty sama juttu, eli käymiseen tarvitaan sokeria mutta sitä ei muuten ole siihen laitettu.
      En tiiä mistä oot kuullu tuon, ettei tummaa leipää saisi syödä, koska se on nimenomaan päinvastoin. Vaalea leipä on periaatteessa sama asia kuin söisi pullaa. Pastaa en myöskään itse syö koska juuri se vehnä on epäterveellistä - se muuttuu elimistössä sokeriksi. Mutta ei pastastakaan tarvitse kokonaan luopua, voi esimerkiksi käyttää vaalean pastan sijaan tummaa, jolloin siitä ainakin saa kuitua. Vaaleaa leipää en kylläkään syö missään muodossa enää ollenkaan. Ja tietty ne ilmeisimmät sokeria sisältävät makeat tuotteet on pannassa, vaikkakin löytyy paljon muitakin herkkuja joita syödä niiden sijaan, esim hedelmät, marjat ja kaikki mitä niistä saa valmistettua.:)

• sokerivalistaja

"Alkoholijuomissa on sokeria vaikka sitä mainostettaisiin sokerittomana tai lightina, koska alkoholin valmistukseen tarvitaan sokeria."

...tietää alkoholin valmistusprosessista yhtään mitään.

Sokeria tarvitaan ainoastaan käymisteitse valmistettavien alkoholijuomien (olut, viini, siideri, kilju,...) tekemiseen. Jos juoma tehdään todella sokerittomaksi, niin kaikki se sokeri muuttuu prosessissa hiivasienten ansiosta alkoholiksi, hiilidioksidiksi ja vedeksi eikä sitä sokeria jää yhtään jäljelle.

Jos juoma on tuoteselosteessa mainittu sokerittomaksi, niin ei siinä sokeria ole.

• fruu
        sokerivalistaja kirjoitti:

"Alkoholijuomissa on sokeria vaikka sitä mainostettaisiin sokerittomana tai lightina, koska alkoholin valmistukseen tarvitaan sokeria."

...tietää alkoholin valmistusprosessista yhtään mitään.

Sokeria tarvitaan ainoastaan käymisteitse valmistettavien alkoholijuomien (olut, viini, siideri, kilju,...) tekemiseen. Jos juoma tehdään todella sokerittomaksi, niin kaikki se sokeri muuttuu prosessissa hiivasienten ansiosta alkoholiksi, hiilidioksidiksi ja vedeksi eikä sitä sokeria jää yhtään jäljelle.

Jos juoma on tuoteselosteessa mainittu sokerittomaksi, niin ei siinä sokeria ole.

En tosiaan tiedä alkoholin valmistusprosessista juuri mitään, pisteet sulle tarkkanäköisyydestä ja valistuksesta.
        Sen verran kuitenkin tiedän, että yksi sokerittoman ruokavalioni ohjeista oli, että alkoholi pitää jättää pois. Arvelin tuota mainitsemaani asiaa syyksi, mutta ystävällisesti korjasit tuon virheen. Pitääpä keksiä jotain muuta, mikä ei varmaankaan myöskään pidä paikkaansa..:P

• ruokavaliotasi
        fruu kirjoitti:

En tosiaan tiedä alkoholin valmistusprosessista juuri mitään, pisteet sulle tarkkanäköisyydestä ja valistuksesta.
        Sen verran kuitenkin tiedän, että yksi sokerittoman ruokavalioni ohjeista oli, että alkoholi pitää jättää pois. Arvelin tuota mainitsemaani asiaa syyksi, mutta ystävällisesti korjasit tuon virheen. Pitääpä keksiä jotain muuta, mikä ei varmaankaan myöskään pidä paikkaansa..:P

mutta VHH:ta tunnen, ja siinä on samoja asioita joita varmaan sokerittomassa RV:ssässäkin on. Eli alkoholi katkaisee ketoosin tehokkaasti, joten ruokavalion mukanaan tuomat edutkin lähtevät hyvin nopeasti.

• utelias

neuvoista!:) Mitä alkoholijuomia suosittelisit? Itse kun olen juonut viime aikoina sitä sokeritonta siideriä, niin en ole huomannut sen lisäävän finnejä. Sen sijaan kun söin sipsejä, niin heti seuraavana päivänä leukaan tuli kunnon paise. Eli myös se huono rasva vaikuttaa asiaan, mutta ne sipsit sisälsi myös sokeria, että tiedä sitten.. Myös baari-illan jälkeen viikon saa kärsiä rumasta kipeästä naamasta :( Vaikka ei baareissa tule paljon käytyä, mut kivaa olisi välillä käydä, kuitenkin ilman tuollaisia seurauksia. Mitä jogurtteja käytät? Olen syönyt viime aikoina Vitalinea jogurtteja, joissa ei ole lisättyä sokeria, mutta sisältää maikeutusaineita, eli ei varmaan kovin hyvä. Toisaalta oon juonut myös limua, joka sisältää vain makeutusaineita, enkä huomannut senkää pahentavan ihoa, eli ei ne makeutusaineet varmaan ole niin pahoja kuin sokeri :) Ja tummasta leivästä puhuttiin ainakin akne palstalla, että ei sais syödä muutenkaan paljon hiilihydraatteja.. Mutta jos osaisit vielä neuvoa näissä edellä mainituissa asioissa?:)

• utelias
        ruokavaliotasi kirjoitti:

mutta VHH:ta tunnen, ja siinä on samoja asioita joita varmaan sokerittomassa RV:ssässäkin on. Eli alkoholi katkaisee ketoosin tehokkaasti, joten ruokavalion mukanaan tuomat edutkin lähtevät hyvin nopeasti.

kerrotko mitä ketoosi tarkoittaa?

• Kiril
        utelias kirjoitti:

kerrotko mitä ketoosi tarkoittaa?

osa normaalia aineenvaihduntaa ja luonnollinen tila joka syntyy kun elimistö siirtyy käyttämään rasvoja polttoaineena. Kaikki vähähiilihydraattista ruokavaliota tuntevat, tietävät mistä on kysymys. Esim Atkinsin dieetin alkuvaiheessa pyritään aluksi ketoosiin.

Ketoosia ei saa sekoittaa sanaan ketoasidoosi, mikä taas on hengenvaarallinen tila, joka syntyy kun insuliinia ei ole lainkaan.

• utelias
        Kiril kirjoitti:

osa normaalia aineenvaihduntaa ja luonnollinen tila joka syntyy kun elimistö siirtyy käyttämään rasvoja polttoaineena. Kaikki vähähiilihydraattista ruokavaliota tuntevat, tietävät mistä on kysymys. Esim Atkinsin dieetin alkuvaiheessa pyritään aluksi ketoosiin.

Ketoosia ei saa sekoittaa sanaan ketoasidoosi, mikä taas on hengenvaarallinen tila, joka syntyy kun insuliinia ei ole lainkaan.

se alkoholi katkaisee ketoosin?

• Kiril
        utelias kirjoitti:

se alkoholi katkaisee ketoosin?

jota elimistö siirtyisi polttamaan.

• utelias
        Kiril kirjoitti:

jota elimistö siirtyisi polttamaan.

mut enhän mä muutenkaan pelkkää rasvaa syö :D

• Ketola
        Kiril kirjoitti:

Atkinsin dieetin loppuvaiheessakin hiilarimääriä kasvateta vain sen verran ettei ketoosi lopu? Näin muistaisin lukeneeni. Itse olen käytännössä havainnut että ketoosi voi jatkua jopa 60g hiilaria päivässä sisältävällä ruoalla.

• paiseetonta elämää jo
        utelias kirjoitti:

neuvoista!:) Mitä alkoholijuomia suosittelisit? Itse kun olen juonut viime aikoina sitä sokeritonta siideriä, niin en ole huomannut sen lisäävän finnejä. Sen sijaan kun söin sipsejä, niin heti seuraavana päivänä leukaan tuli kunnon paise. Eli myös se huono rasva vaikuttaa asiaan, mutta ne sipsit sisälsi myös sokeria, että tiedä sitten.. Myös baari-illan jälkeen viikon saa kärsiä rumasta kipeästä naamasta :( Vaikka ei baareissa tule paljon käytyä, mut kivaa olisi välillä käydä, kuitenkin ilman tuollaisia seurauksia. Mitä jogurtteja käytät? Olen syönyt viime aikoina Vitalinea jogurtteja, joissa ei ole lisättyä sokeria, mutta sisältää maikeutusaineita, eli ei varmaan kovin hyvä. Toisaalta oon juonut myös limua, joka sisältää vain makeutusaineita, enkä huomannut senkää pahentavan ihoa, eli ei ne makeutusaineet varmaan ole niin pahoja kuin sokeri :) Ja tummasta leivästä puhuttiin ainakin akne palstalla, että ei sais syödä muutenkaan paljon hiilihydraatteja.. Mutta jos osaisit vielä neuvoa näissä edellä mainituissa asioissa?:)

Hei, utelias!
        Kovin myöhässä uteluihisi nähden tulee viestini, mutta hyvällä lykyllä osut katsomaan tätä.
        Olen kauan sitten käynyt ruokavalioon erikoistuneen lääkärin (jos saa mainostaa: Merja Riska, ainakin aikaisemmin lääkärikeskuksen nimi oli Greenlife Helsingissä) luona paiseiden takia ja häneltä sain ohjeet ruokavalioon ja se todella tepsi. Alkoholin osalta: vain kirkkaita saa käyttää! (ilmeisesti "sakat" viinissä ja oluessa saati liköörien sokerit ovat pahasta).
        Luonnonjugurtti on parasta (siis maustamaton), voit lisätä itse marjoja ja hedelmiä. Akuutissa paisevaiheessa kannattaa käyttää vain happamia marjoja/hedelmiä (esim. sokeroimattomia puolukoita, greippiä). Kananmuna on pahasta!
        Samoin kaikki tuore leipä, eli paiseisiin vaikuttaa leivän hiivat ja happamuus, eli akuutissa vaiheessa käytä viljatuotteista näkkileipää, puuroa ja sokeritonta mysliä (tätä ainakin 2 viikkoa). Paiseiden mentyä juureen tehtyä tummaa leipää voi käyttää. Riska suositteli myös merilevä- (Chlorella), Urticalsin- ja multimineraali-kalkkitabletteja. Eli paiseita tulee aliravittuun (ei kalorien, mutta ravintoaineiden puolesta) kehoon.
        Jos en väärin muista, niin runsaat mausteetkin ovat pahasta (ja suola) eli sipsien tuomat paiseet voivat johtua mausteistakin.

• Paiseista kokemusta
        utelias kirjoitti:

Kirjoitin, mutta ei tullut palstalle - ainakaan vielä - kun mainitsin lääkärin ja lääkärikeskuksen nimen, eli mainostin.

Mutta pähkinänkuoressa: paiseisiin tepsivässä ruokavaliossa ainakin 2-3 viikkoa
        vältä: sokeria (siis tietenkin myös piilosokeria), kananmunaa, mausteita (kyllä yrttejä), alkoholia, paitsi niistä saa juoda "kirkkaita" (viinin ja oluen sakat ovat pahasta, samoin liköörien sokerit jne.), kaikkea tuoretta leipää (hiivat ja leivän happamuus pahasta: näkkäriä saa kyllä syödä), juustoa

suosi: puuroja, sokeritonta mysliä,
        luonnon jugurttia (saat samalla hyviä bakteereja, jos käytät gefilus- tai re-bakteereja sisältäviä jugurtteja), kasviksia, hedelmiä ja marjoja (varsinkin happamia, esim. puolukkaa, greippiä)

lihaa, kalaa, kanaa saa syödä (miedosti maustettuna), samoin riisiä ja pastaa (kummastakin mieluiten tummia/kokojyvä laatuja) sekä perunaa

lisänä: maitohappobakteerikapseleita, chlorellamerilevää sisältäviä tabletteja sekä multimineraali-kalkkitabletteja.

• Golffi tyttö

Mulla on fruktoosi-intoleranssi (hedelmäsokeri) ruoka-aine allergia, mä en syö ikinä hedelmiä, vihanneksia, juureksia, marjoja, karkkia ja suurin osa mausteistakin on kiellettyjä. Alkoholia en saa juoda muuta kuin olutta, viskiä, konjakkia ja dry vodkaa.

Ei tää mitään herkkua ole mutta vauvasta asti kun on tottunu niin...

Googlesta löytyy aika hyvin tietoo.

• Aika kova ruokavalio sinulla, kun et voi mainitsemiasi ruoka-aineita syödä. Äkkipäätään näyttää siltä, että et voi syödä mitään muuta kuin lihaa, maitotuotteita ja leipää. En ole koskaan kuullutkaan tuosta intoleranssista. Tsemppiä sulle, ei varmaan ole helppoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe