Miksiköhän kotona itse tehdyt pitsa levyt ovat kivikovia? Johtuukohan uunista? Mitä uuneja ne pitseriassa käytävät? Voiskohan kiertoilmauunilla saada parempi pitsa? Vai johtuukohan taikinasta?
Parhaat pitsataikina
13
22767
Vastaukset
- kirsi26
..ja pizzerioissa on kiviuunit.
Koitappa seuraavan kerran laittaa jauhoja pikksen vähemmän ja älä vaivaa liian kovaksi!!
Koitappa vaikka tätä!!!
-4dl jauhoja
-100g rasvaa
-2tl leivinjauhetta
-1 kananmuna
-1dl maitoa
-1tl suolaa
LAITA jauhoihin suola,leivinjauhe ja lisää rasva.nypi taikina.
lisää muna ja maito.
taikina saa olla aika pehmeää,kaulitse uunipellille ja avot..ei muuten ole kova pohja.
Kannattaa kokeilla!!! - ------------
Taikinan voi tehdä aivan tavallisista vehnäjauhoista, mutta jos mahdollista niin kannattaa käyttää kaupasta saatavia oikeita pizzajauhoja. Pizzataikina kannattaa myös sivellä oliiviöljyllä.
Ne siellä pizzerioissa lämmittää uunin 400 asteeseen ja paistaa pizzoja vain muutaman minuutin.
Itse paistan pizzan yleensä niin kovalla lämpötilalla kuin uuni antaa myöden. Pizza on silloin valmis kun sen pohja on kurkattaessa ruskistunut. Paistoon menee täytteiden määrästä ja vetisyydestä riippuen 6-12 min. Sinä aikana pizzataikina ei ehdi kuivua joka tapahtuu jos tekee naisten kodinhoitolehtien blablabla ohjeiden kanssa.
Energiaystävällisin ja eteenkin helteillä eteen tuleva vaihtoehto olisi ostaa jonkinnäköinen pizzanpaistorauta. Keittiö nimittäin lämpenee nopeasti kun uuniin lisää volumea.- asiantuntija
se pizzerioiden pizza uuni on kylläkin MAX:300
- paistuu..
Miks ostaa joku paistorauta kun voi yhtähyvin paistaa pizzan paistinpannulla. Aikaa menee hieman enemmän et täytteet kiehuu, mut pohjakin on mukavan rapee et voi syödä vaikka käsin.
- käytännössä?
paistuu.. kirjoitti:
Miks ostaa joku paistorauta kun voi yhtähyvin paistaa pizzan paistinpannulla. Aikaa menee hieman enemmän et täytteet kiehuu, mut pohjakin on mukavan rapee et voi syödä vaikka käsin.
Kuulostaa loistavalta idealta!! Mites sinä sen teet käytännössä??
- tulee pizzastasi
Olut antaa hyvän maun kuoreen.
- ------------
Käytin erään nimeltä mainitsemattoman firman(en halua mainostaa) valmistamia pizzajauhoja. (Löydät niitä varmasti useimmista ruokakaupoista)
Pohjasta tuli pehmeä ja melkoisen samanlainen pehmeä mitä pizzerioissa olen tottunut syömään.
Paistoin siis pizzaa n. 10 min 300 asteessa. Nestettä taisi olla vähän liikaa mutta muuten aika hyvä ja taikinapohja suorastaan erinomaista. Ai kun olis kiviuuni, niin sais vähän terävämmän lämmön vielä. - pitsantekijä
Tämä on paras ohje, minkä olen löytänyt (en muista mistä löysin, siitä on jo aikaa):
1 dl vettä
1/2 pkt hiivaa
2 1/2 dl vehnäjauhoja (tämä on vain noin-arvo)
nokare voita tai loraus öljyä (itse käytän öljyä)
ripaus suolaa
Tästä tulee yksi pitsa, pyöreänä sellainen pitserian pitsan kokoinen, juuri ja juuri mahtuu pellille. Paistetaan niin kovalla mitä uunista lähtee. Anna olla pellin uunissa kun uuni on lämpeämässä, ja kun se on tarpeeksi lämmin, heität vaan pitsan siihen ja äkkiä takaisin uuniin. Sitä paistetaan n. 4-6min., tai kunnes se näyttää vähänkin ruskistuneen alapuolelta, eli ei kovin kauan.
Tekovaiheesta sen verran, että vaivaa taikinaa tosi hyvin, sen pitää olla semmoista venyvää ja sitkasta (ei saa olla tarttuvaa), niin että siitä saa parin-kolmen millin paksuisen, reunat voi jättää paksummiksi ympäriltä jos haluaa. Juusto AINA ensin tomaattikastikkeen jälkeen, ja sitten muut täytteet. Täytteitä ei tarvitse olla paljon yhtä lajia, vaan kutakin pikkuisen niin tulee hyvä!
Kantsii kokeilla, omasta mielestäni tämä on ollut lähinnä pitserian pitsaa (jos siis sellaista haluaa).- pitsantekijä
..että taikina pitää nostattaa sen jälkeen kun se on tehty. Niin tohkeissaan tässä kirjoittelin että unohtui. :) Toista kertaa pitsana ei tarvitse nostattaa, riittää kun taikinana nostattaa.
- mikäs lämpö??
pitsantekijä kirjoitti:
..että taikina pitää nostattaa sen jälkeen kun se on tehty. Niin tohkeissaan tässä kirjoittelin että unohtui. :) Toista kertaa pitsana ei tarvitse nostattaa, riittää kun taikinana nostattaa.
Siis ohje kuulosti todella hyvältä ja sopivalta minulle jolta esim.kananmunaa ei kotoa löydy . Mutta mutta saisko vähän tarkennusta??
-Minkä asteinen uuni??
-voiko paistaa paistinpannulla (joku aikaisemmin vihjaisi että niin tulee hyvää& mielestäni kuulosti energiaa ja aikaa säästävältä idealta) :)
-Kuinka kauan kohotat?
Kiitos :) - Kokeiltu on
Paras pitsapohjaresepti, mitä olen kokeillut.
Yksinkertainen, mutta toimiva.
Muistakaa kunnon vaivaus (helpoimmin onnistuu yleikoneella) että tulee kunnon sitkos !
Itse nostatin taikinaa ensin n. 20-30 min, sitten vasta tapsuttelin pohjaksi ja täytyy sanoa, että tulipa ihana pohja.
Jauhoja menee itseltäni mielummin 3 dl, kuin alle, öljy lisätään viimeiseksi, tavallaan 'valmiiseen' taikinaan, lopuksi kunnon vaivaaminen.
Kiva, kun vaivauduit jakamaan helpon, halvan ja toimivan pohjan. =)
Makoisia pitsahetkiä kaikille. =)
- Teufel
Aidossa Italialaisessa pizzeriassa (joita Suomessa ei tietenkään ole) käytetään puulämmitystä ja saavutetaan yli 500 C lämpötila. Uuni on vähän kuin suomalainen leivinuuni, mutta tuli ja hiilet palavat myös paiston aikana. Napolissa ko. pizzan valmistuksen paistoaika on alle minuutin, ei mitään 10 min luokkaa. Tulos on aivan toinen, mutta ymmärrettävästi melko vaikeaa kotioloissa saavuttaa. Mökkioloissa voi tietenkin tehdä kaikenlaisia kokeiluja. Tai sitten tyytyä kotipizzan lötköihin.
- reeta!€
pitsa taikinassa voi olla vikaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733