Jauhelihakastike

ruskistaminen

Miten saa kastikkeesta ruskeaa? tiedän että jauhot pitäis ruskistaa mutta yleensä ne palaa enenkuin ruskistuu ja on pahan makuista

26

4079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soijalainen

Minä en enää käristä vaan teen näin, kattilan pohjalle nokare voita tai öljyä, jauhot perään ja maito tai vesi. sitten lihaliemikuutio ja mausteet ja lopulta se värin antaja.. soijakastike. Sitä myydään kaupoissa. Laita varovasti ettei tule liian mustaa kastiketta.

• Goya

Älä liiaksi noudata tämän soijansuosittelijan neuvoa. Kyllä soijakastiketta toki voi vähän käyttää, mutta liikakäytön pääongelma ei ole niinkään liika tummuus, kuten hän sanoo, vaan liika suolaisuus ja muutenkin liian voimakas soijan maku.
      Ruskista sittenkin jauhot kunnolla. Mutta tee se eri paistinpannussa kuin missä jauheliha on. Tai jos omistat vain yhden sopivan pannun, kaada ruskistetut lihat hetkeksi toiseen astiaan, pese pannu ja kuumenna se uudestaan. Käytä tarpeeksi rasvaa, ja karkeita vehnäjauhoja ("kokkaroituvat" vähiten). Sitten vain koko ajan hämmentelet jauhoja kuumassa pannussa puulastalla kunnes ovat mielestäsi tarpeeksi tummat. Varo tietenkin ettei mene överiksi eli etteivät jauhot kärtsää. Sitten jo valmiiksi viereesi varaamasi veden (mielellään mikrossa esilämmitetyn) kaadat päälle, jatkat hämmentämistä, vähennät heti lämpöä ja annat muhia muutama minuutti miedolla lämmöllä, niin että "keitos" juuri ja juuri kuplii. Lisää ruskistetut lihat ja sekoita. Valmista! Maustamiset lihojen päälle, ei soosiin. Riippuen millaista jauhelihakastiketta haluaa, mukaan voi lopuksi sekoittaa esim. myös vähän kermaa. Eikä siis soijakastikekaan ole kokonaan pois suljettu, mutta laita sitä vain vähän.

• ruskeaa?

Ruskista jauheliha, pippuroi se ja lisää päälle vehnäjauhoa(1 kukkura ruokalusikka/200gr jauhelihaa), kääntele hetki pannulla ja lisää kiehuvaa vettä ja mahd. liemikuutiot, kok. maustepippurit ym. mausteet, ja anna kiehua jopa 3 tuntia. 2,5 tunnin kohdalla lisää sipulisilppu ja tomaattipuree. Tämä kolmen tunnin keitto-ohje kastikkeelle on Sami Garamin suusta eräässä haastattelussa: "kotona keitän spagettikastiketta 3tuntia". Tuo on tietty aika kysymys, mutta teflonkattilassa/pannussa ei vaadi hirveesti huomioo. Tulee tosi hyvä, olen testannut.

• läskiäjalotinaa

Jos ei halua tai uskalla ruskistaa kastikkeen pohjaa (yhtä paljon voita ja jauhoja -n. 2 rkl) )erikseen, niin ohjeesi on aivan toimiva. Vaikka alussa näyttäisi, että kastike on valjun harmaa, niin pitkän haudutuksen (reilu tunti) jälkeen se on muuttunut ruokaisan ruskeaksi. Itse kyllä laittaisin sipulit jauhelihan ruskistamisen jälkeen pannulle - näin liha saa sipuleista tukevaa makua..

Makkarakastike valmistuu aivan samalla tavalla, mutta maustaisin sen vasta loppuvaiheessa - makkaroissa on niin paljon suolaa, että kastikkeesta tulee helposti ylisuolaista.

• keittäjätär..

teen ihan perinteistä jauheliha sååsia näin..:

sulatan rasvaa, ei öljyä, joukkoon pistän jauhoja, se saa olla löysää ettei tuu paakkuja..sekoita ettei jauho pala pohjaan..ku se on ruskeeta(ei ihan tumman ruskeeta heitä pannuun sipulit ja jauhelihat ja ruskista ne, silloin se rasva jauho seos tartt lihaan ja sipuliin eikä pala koska jauhelihasta irtoo sen verran paljon nestettä kuitenkin..ku liha kypsä niin kaada nestettä päälle ja mitä muuta nyt itte tykkäät laittaa...mausta hyvin, muista laittaa hitusen sokeria niin maku ei ole niin kitkerä ku yleensä vanhan ajan ruskea kastike välistä on... itse laitan vielä lihaliemi kuution joukkoon niin tulee lihaisampi maku..kaikki kiinteä(sipulit lihat,sienet yms yms yms) voit freesata samaan aikaan..säästyy tiskiä, aikaa ja hermot ku teet näin..

kokeilemalla ja virheiden teolla sitä oppii..ja saa sitä näppi tuntumaa.. älä ihan lieden täydellä teholla paahda jauho rasva seosta ja muista että se sulannu rasva ja jauho saa olla ihan juoksevaa.. näin siitä tulee ruskeeta!! ja jos oikoa tahot osta kastikkeen ruskistajaa!!

• !!!

Keittäjätär: kyllä tuntuu nurinkuriselta ruskistaa ensin jauhot ja vasta sitten sipulit ja ennen kaikkea lihat siinä samassa sörsselissä! Mutta jos näin väität tehneesi ja vielä vakuutat että hyvää tuli, kai sinua on pakko uskoa! En tosin lupaa että uskallan itse kokeilla noin päin...

• keittäjätär
        !!! kirjoitti:

Keittäjätär: kyllä tuntuu nurinkuriselta ruskistaa ensin jauhot ja vasta sitten sipulit ja ennen kaikkea lihat siinä samassa sörsselissä! Mutta jos näin väität tehneesi ja vielä vakuutat että hyvää tuli, kai sinua on pakko uskoa! En tosin lupaa että uskallan itse kokeilla noin päin...

olen ammatiltani ravintola kokki, ja perus ruskea kastike aina ollu mulle vaikea(ravintolassa ku näin ei tehdä keliakian ja ns vaikeuden takia..) joten mun rakas mies näytti mulle miten hän sen tekee( eli just tolla periaatteella...) epäilin vahvasti mutta perkele, jopa minä oppisin ja sovelsin sen omaan käyttöön sopivax.. ;)

perinteinen ruoka se paras ruoka on...!!

• tekotapani on: Naudan jauheliha ruskistetaan kevyesti margariinissä ja sipulit tietysti joukossa, lisään jauhot jauhelliha sipuli seoksen joukkoon ja siinä sitten ruskistelen hetken. Lisään veden, lihaliemikuution, tomaattipyrettä, paprikajauhetta ja valkosipulijauheen ja tietty soijaa myös. Keitän kastiketta miten on aikaa, vähintään puolituntia kuitenkin. (Kannattaa koikeilla joskus suolakurkku kuutiota kastikkeeseen)

• keittäjätär

ja onnistuuhan se näinkin..

• koko ajan,

ettei pala. Itse teen kastikkeen silleen, et ruskistan jauhoja oikeassa voissa. Ja veteen heitän pari lihaliemikuutiota, nekin antaa väriä. Sitten annan hiljalleen kiehua ainakin tunnin verran...ja hyvää tulee.

• Mielikuutio

15 ruokittavaa pöydässäsi?

>Ja veteen heitän pari lihaliemikuutiota,
        >nekin antaa väriä.

Pari lihaliemikuutiota toki antaisi tuhdisti makua, mutta kun jo yhdessäkin on hillitön määrä suolaa! Pienen ruokakunnan kastikkeeseen tahtoo se yksikin olla liikaa, niin tervetullutta kuin se lihaliemen maku muuten olisi...

• ruskistaminen

En tajua tota voissa ruskistamista kun ne 2 rkl jauhoit imee mun mielestä melkein puol pakettia voita jos siitä seoksesta pitäis saada juoksevaa eikä jotain mömmöö mikä palaa kii pohjaan

• simppelisoossi
        ruskistaminen kirjoitti:

En tajua tota voissa ruskistamista kun ne 2 rkl jauhoit imee mun mielestä melkein puol pakettia voita jos siitä seoksesta pitäis saada juoksevaa eikä jotain mömmöö mikä palaa kii pohjaan

Jauhon/voin suhde on 1:1. Se riittää. Sulata ensin voi pannulla ja lisää sama määrä jauhoa. Anna ruskistua koko ajan sekoittaen keskilämmöllä - älä täydellä teholla ettei jauhot pala. Kun massa on mielestäsi sopivan ruskeaa lisää kiehautettu vesi. Sekoita kunnes liemi on tasaista ja vähennä lämpöä. Mausta mielesi mukaan - itse käytän suolaa kohtuullisesti, varsinkin jos kastikkeeseen tulee makkaraa, pippuria ja joskus vähän sinappia. Anna muhia kymmenisen minuuttia, jotta maut tasaantuvat. Jos kastike on liian paksua niin lisää vähän vettä - jos taas se jää ohueksi niin lisää vähän jauhoja ja anna kypsyä kymmenisen minuuttia, jotta jauhot kypsyisivät.

Paras makkarasoossi syntyy kun ruskistaa makkaranpalat runsaassa öljyssä, lisää hienonnetun sipulin joukkoon, anna sipulin kuullottua, lisää sekaan jauhoa ja anna sen ruskistua hieman. Kun makkarat, sipulit ja jauhot ovat saaneet väriä (ei liikaa) niin lisää joukkoon vettä, sekoitta liemi tasaiseksi ja anna sen muhia puolesta tunnista tuntiin. Aluksi vaikuttaa, että kastike jää turhan vaaleaksi, mutta kun sen antaa muhia niin värikin syvenee. Maustaminen kannattaa jättää ihan lopuun, sillä makkaroissa on paljon suolaa. Jos haluaa voi suolan sijasta käyttää liemikuutiota, sen lisäksi vähän pippuria ja sinappia ja se on siinä.

• huom huom!

ruskista j.liha RAUTApannulla, lisää RUISjnauhot lihan sekaan, sekottele. ensin palaa vähän pohjaan kii mutta jos lämpö oikee niin irtoo kohta ja on ruskeeta ja hyvää . sitten keittää kokoon tunnin pari.

• huom.huom

Missään vaiheessa ei siis lisätä voita joukkoon .(Yäk)

• piupau

mun mielest aito ja oikee ruskee kastike ruskista jauheliha ja sipulit.... ota toinen pannu laita nyrkillinen voita ja jauhot sekaa saa olla löysää ruskista ja kiehuvat vedet päälle mausta pippurilla ja lihaliemel ei mitää muuta heitä sipulit ja jauhelihat sekaa ja anna hetki kuplia..siirrä kastike uunivuokaa ja uuniin 150 astetta 3h näin jauhot kypsyy ja maut tasottuu aivan sika hyvää.... samal ohjeel voi tehä jätetään jauhenlihat pois tehään muuten ruskeekastike ja pannaan vuokaan ja sinne sekaa kyljykset ja 3-4h muhitusta voi voi kuinka suussa sulaa...

• rôtisseur

Paahda jauhot kunnolla äläkä päästä niitä palamaan. Puuhaarukalla pitää rasva-jauhoseosta koko ajan liikutella pannulla. Lihaliemikuutiosta tulee jonkin verran ruskeaa sävyä.

Muista myös ruskistaa jauheliha kunnolla, älä keitä sitä liiassa rasvassa. Tosin monista jauhelihoista irtoaa hirveästi nestettä, jolloin liha kiehuu ja on harmahtavaa. Kannattaa kaataa irronnut neste pois, niin liha ruskistuu kauniimmin.

Tai osta lihamylly. Osta liha palana ja jauha se itse juuri ennen käyttoä. Tiedät ainakin, mitä saat.

• Näin meillä

Vehnäjauhojen lisäksi osa tummaa Maitzenaa tai sokerikulööriä sekaan.
      Itse en enää paahda vehnäjauhoja erikseen vaan nykyään lisään paistetun jauhelihan sekaan jne. enkä lisää rasvaakaan erikseen enkä paista voilla tai klönttimargariinilla.

• akkuna2

Tosiaankaan ei tarvitse jauhelihaan kärtsätä jauhoja (minua ainakin närästää se niin..). Eli ruskista liha ja ja laita päälle vehnäjauhoa. Ehkä 400g lihaa ja 2rkl jauh., en ole varma mitta suhteista. Sitä hetken pyörittelee ja sitten vettä päälle, hämmentäähän pitää. Maustaa millä itse tykkää. Sipuli kannattaa laittaa jauhelihan kanssa. Tomaattia, tuore tai purkkisössi, mustapippuri, oregano, tai mitä huvittaa, vaikka ripaus soijaa, kermaa. Makunystyrät maustamiseen on jokaisella omat. Ja suolaa tietenkin. Anna sitten muhia pienellä lämmöllä siihen, että perunat on kypsiä.

• jauhelihakastike

Tyhmät on neuvot, kun kysyn ruskistamisesta, niin ei kiinnosta kuulla mitenkä teillä ei ruskisteta.

• 454545//

minä taas poikkean kaikista edellisistä ja paahtamalla paahdan ne jauhot ilman rasvaa, siis kuivalla pannulla, ensin näyttää siltä ettei tapahdu mitään mutta kun alkaa ruskistua niin ei saa palaa... koko ajan pitää sekoittaa niitä jauhoja.Kun on sopivan värisiä niin ei muuta kuin vettä sekaan... jos tulee paakkuja, joskus sattuu tulemaan, ei muuta kuin siivilä läpi ja niin on tasaista, musteet mielen mukaan jokainen ja jauhelihat jotka on aiemmin jo ruskistettu, sekaan... hauduttelua kunnes on 'kypsää', ettei maistu jauhoille....SYÖMÄÄN.

• voitavoitavoita

Parasta tulee, kun on rasvaa (oikeaa voita) saman verran kuin jauhoja.

Voihan ne jauhot ruskistua ilman jauhoa ja sen kun tekee niin - jos ei halua hyvää ja herkullista!

• kasviskastike
        voitavoitavoita kirjoitti:

Parasta tulee, kun on rasvaa (oikeaa voita) saman verran kuin jauhoja.

Voihan ne jauhot ruskistua ilman jauhoa ja sen kun tekee niin - jos ei halua hyvää ja herkullista!

Rasvan ei välttämättä tarvitse olla voita, mutta suhde 1:1 on oikein.

• soossiin makua
    • 1+2

ei sitä kinkunlientä piisaa kuin kerraksi-kahdeksi

• kanadalainen.

Jauhelihakastikkeen teen näin, Rautapannu kuumaksi, kasvisöljyä ja voita. Ruskistan lihan, sipulit, pari valkosipulinkynttä. Otan lihat pois, lisään voita ja jauhoja kaksi ruokalusikallista, tummaksi, laitan lihat, sipulit takaisin. Keitän veden, lisään ja kokonaisia maustepippuria, kaksi Bay leaves, keitän muhimalla, maistan ja lisään suolan.
      Sitten nauttimaan perunamuusin kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      650
      8783
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      360
      3396
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      465
      2387
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      130
      1405
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      34
      1395
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      15
      1315
    7. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1251
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      94
      1167
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      65
      1105
    10. Hyvät valeet myllyistä

Tuuliviirit valehtelee myllyjen vaikutusta. Äänet kuuluu jopa kilometrien päähän. Se ei pidä paikkaansa. Eläimet häviää
      Puolanka
      68
      985
    Aihe