Miten vertailisitte Pirkan hölkkää ja maratonia? Pirkan hölkkä on lyhempi mutta raskaampi, joten jos hölkkää Pirkan vaikka neljään tuntiin niin mikä olisi saman kuntoisen aika maratonilla (esim. HCM)?
Pirkan hölkkä verrattuna maratoniin
18
8033
Vastaukset
- ettäs
vartin ero. Henkilö, jonka kanssa taitoin taivalta eilen sanoi juosseensa molempia aikaisemmin ja että viitisentoista minuuttia on ollut ero, siis hcm vartin pidempi. Itse en ole maratoonia ikinä juossut enkä toista kertaa juokse, mutta Pirkkoja on muutama tullut - mäkiä ja maastoa ainakin riittää. Eikös tuo Hcm ole suurinpiirtein tasaista tietä koko matkan ainakin profiilista päätellen korkeuserot ovat vähäisiä, joten siinä mielessä voisi tuon uskoakin. Tuskin se ero ainakaan puolta tuntia enempää on.
- aktiivi kuntoilija
Maratonina HCM on aika raskas; jonkin verran nousuja, mutkikas ja kulmikas,
mukulakiveä ja betonia. Sen sijaan esim. eilen juostu Vantaan maraton on paitsi
hyvä järjestelyiltään myös reittinä miellyttävä; kaartavat tiet, metsäpolut, ja
mikä parasta juostaan 4 kierroksena ja jokaisen kierroksen viimeiset 3 kilometriä
ovat alamäkeä! On siinä kiva ’lasketella’ – ainakin viimeistä kierrosta?
Vastaavanlainen 'lupsakka' maraton on Joutsenon Kullervo-maraton; juostaan 3
kierroksena ja suurimmaksi osaksi loivasti kaartuvia pyöräteitä sekä hiekkapolkuja.
Vantaan ja Joutsenon aikani ovat olleet noin 8 - 12 minuuttia parempia kuin HCM:n
ajat. Tosin täytynee ottaa huomion, että Vantaa ja Joutseno juostaan noin kuukausi
HCM:n jälkeen, ja ehkä sitä silloin loppukesästä on myös hiukkasen paremmassa
kunnossa. Ja kun vertaillaan niin pitäähän aina ottaa huomioon minkä tasoisesta
juoksijasta on kysymys. Itse puhun tuollaisesta 3 – 4 tunnin maratonajoista.
Pirkan Hölkkäkin on reitiltään minusta erittäin miellyttävä, jotenkin ’rattoisa’, so.
OIKEAA maastojuoksua! Minusta ei aivan suoraan pitäisi maastojuoksuja verrata
maratoneihin: Niillä molemmilla on oma luonteensa ja tarkoituksensa. Mutta kyllä
Pirkka ajassa mitattuna vähintäänkin noin tunnin helpompi on HCM:in
verrattuna!
Pirkan Hölkkää voisi hyvin verrata muihin maastojuoksutapahtumiin, ja minulla
ensimmäiseksi tulee mieleen Lidingöloppet ..
http://www.lidingoloppet.se/start/invitation_fin.cfm
.. Lidingöloppet on myös 30 kilometriä kuten Pirkkakin, mutta paljon vaativampi;
pahin nousu Abborrebacken jopa 42 metriä. Mutta ehdottomasti uusia haasteita
hakevalle kokemuksen arvoinen tapahtuma syksyn raikkaassa ulkoilmassa Lidingön
saarella siellä Tukholman kupeessa.
Vertailun vuoksi kuitenkin: Omat Lidingöloppet’n aikani ovat samana kesänä olleet
ehkä noin 45 minuuttia nopeampia kuin HCM:ssä; ja jos parhaimpien miesjuoksijoiden
ajat ovat Helsinki City Marathonilla 2.20, niin parhaimpien maastojuoksijoiden ajat
Lidingössä ovat noin 1 tunti 40 minuuttia.- profiileja
niin hcm:ssa korkeuserot ovat 0,1 x Pirkka. Siinä olet kyllä oikeassa, että aivan erilaiset juoksuthan siinä on. Pirkan hölkkä on muuten 33 km, oletkohan sittenkään ollut paikalla...
- vuosiasitten!
profiileja kirjoitti:
niin hcm:ssa korkeuserot ovat 0,1 x Pirkka. Siinä olet kyllä oikeassa, että aivan erilaiset juoksuthan siinä on. Pirkan hölkkä on muuten 33 km, oletkohan sittenkään ollut paikalla...
Olen vain kerran juossut Pirkan hölkän, ja jo vuosia sitten.
Muistin väärin!
Silloin oli sellainen mies kuin 'metsästäjä' Veikko Hakulinen
ampumassa haulikolla lähtölaukauksen.
- mummu_
ainakin tämän mukaan
http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=2830 - hölkkämies
Mulla menee maratonilla 2:45 ja Pirkassa 2:10. Mielestäni Pirkka on selvästi maratonia helpompi juoksu. Eron huomaa mm. palautumisessa.
- kuntsari
pirkanhölkkä on raskas maaston takia mutta juuri kun reidet on hapoilla 30km jälkeen niin pääseekin maaliin jo 3km päästä, mikä helpotus.
Maratooonilla olkaisi juuri se se seinän ylitys ja sika raskaska viimeinen kymppi. Pirkka on helpompi siis... - Pirkka+0,5h
Tuolla yhdessä aiemmassa viestissä oli päädytty n.3,3km 'maastolisään. Tämä lienee hyvin lähellä 'totuutta'. Itse olen päätynyt siihen tulokseen, että Pirkan hölkkä vastaa maantiellä juostuna noin 35-36 km matkaa. Olen vuosien varrella seurannut sekä Pirkan että maratonien tuloksiani ja aika hyvin ajat korreloivat tähän päätelmään. Kokemusta löytyy 31 Pirkan Hölkästä ja 20 maratonista ja vastaavasti ennätykset Pirkassa 2:21 ja maratonilla 2:56.
Ainakin seuraavat tekijät kannattaa vertailussa huomioida:
- Pirkka on oleellisesti lyhempi ja niin kuin joku aiemmin sanoi, 'pahin kymppi' maratoniin verrattuna jää pois.
- Ylämäkiä vastaavasti reitillä on myös alamäkiä.
- Metsäpolulla juokseminen on lihaksille vaihtelevampaa kuin asfaltti.
Vertailussa vaikuttaa myös se, millaisella alustalla on harjoitellut. Jos esimerkiksi harrastaa säännöllisesti suunnistusta niin Pirkka menee helpommin kuin puhtaalla maantietreenillä.
Noilla perusteilla arvioisin, että Pirkan 4 tunnissa selvittävä juoksija läpäisee maratonin haarukkaan 4:30-4:40. Tämä sillä edellytyksellä, että suoritus molemmissa on 'ehjä' eli ei kramppeja, simahtamisia, yms. - Nainen33v.
Osallistuin pirkan hölkkään ja tasamaamaratonille parin viikon välein ja ajat oli noin 3,45 ja 4,20 ja sykemittarin kalorikulutukset 3500 ja 4000. Selvästi uupuneempi olin kuitenkin pirkan hölkän jälkeen, vaikka molemmat juoksut yritin ottaa rauhallisesti aerobisella syketasolla.
- Seppojuhani
Moi! Kyllä ne vastaavat lähes toisiaan, mitä raskauteen tulee. Riippuu tietenkin siitä, onko juoksija treenannut enemmän maastossa vai asfaltilla. Ajallisesti saa lisätä n. puoli tuntia hyväkuntoisen juoksijan PH-aikaan, niin saadaan Maraton-aika. Itselläni meni parhaana vuonna Pirkkaan 2.28 ja HCM:aan 3.03. Nyt kun olen parikymmentä vuotta vanhempi, menee Pirkkaan n. 3.15 ja maratoniin 4.15 eli ero on kasvanut suhteessa enemmän. Terveisin Sepeteus Tampereelta
- EkaPirkka2017
Ihmettelen hieman tuota tunnin eroa 9 km pitempään sileään☺ Sinulla on parempi keskivauhti Pirkan monin paikoin haasteellisillakin metsäpoluilla ja 500 m korkeuserolla, kuin tasaisella marathonilla.
- timooyy
Olen juossut 7 kertaa Pirkan ja 26 maratonia.Pirkalla paras aika on 2.50.00 ja maratonilla 3.15:59.Näin.
- Anonyymi
helkutin raskas on pirkan hölkkä. Polut ja korkeuserot tekevät lähes maratonin vertaisen. Maraton tietty uuvuttaaa rankasti monia viimeisillä 7-8 kilometrillä, mutta kyllä tekee nuo Pirkan hölkän mäetkin. Kapeat Pirkan polut on vaikea juosta turvallisesti. Jos ei halua nilkkaansa nyrjäyttää tai muita vammoja. Ite ainakin himmasin selvästi poluilla, mutta kyllä raskas oli Pirkkka tänä vuonna omalle kohdalle.
- Anonyymi
Kyllä polut sitä hankalampia mitä isompi mono on jalassa.
- Anonyymi
Olen Pirkan monta kertaa ,27, juossut. Maasto on vaativa, mutta helpompia kuin juosta tasaista asfalttia. Mene ja tiedä kumpi helpompi🤗
- Anonyymi
Ootko Pirkan kierroksen tehnyt
- Anonyymi
Lausutaank se murutaen pirika hölökkä...
- Anonyymi
Pirgan Hölgä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653502Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan283011- 1212376
- 121464
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822