Käytettyjen veneiden

markkinat

räjähtävät tulevaisuudessa. Myin keväälä oman vanhan skandini hyvään hintaan. Vene oli 35 jalkainen, mutta kokoluokassaan suuren oloinen ja tilava kohtalaisen hyvinpurjehtiva matkapursi.

Mielenkiintoista myynnissä on se, että kyselyjä veneestä tuli n. vuoden aikana 3 Suomesta, 2 Saksasta, 1 Hollannista 1 Englannista ja 1 Venäjältä (Pietari). Oma veikkaukseni on, että juuri tuo viimeinen on merkki siitä, että veneenomistajien ei tarvitse olla kovin huolissaan sijoituksensa arvon säilymisestä. Varmaankaan mitää suunnatonta hintojen nousua ei tulla myöskään näkemään, mutta kun miljoonakaupungin keskituloiset alkavat havitella venettä, on Suomi varsin sopivasti samalla rannalla ja venekantaa on melko paljon, toisin kuin esimerkiksi Suomenlahden etelärannikolla.

146

8617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bava-Risto

      VUODEN aikana 8 kyselyä. Ihme että sait lopulta myydyksi.

      • markkinat

        on se, että sain kaikkiaan 4 tarjousta. Alin ja myös ensimmäinen tarjous oli 8 k€ alle myyntihinnan. Tarjouksen teki ensimmäinen soittaja joka tuli myös nopeasti venettä katsomaan.

        Hintapyyntikin oli toki asetettu siten, että karsi kaikki tyhjänpäiväiset kölinpotkija heti pois. Tarkoitukseni oli myydä vene eikä esitellä sitä uteiliaille.

        Bava-Riston on turha provosoitua. Otin asian esille vain, koska itse kiinitin asiaan huomiota. 3 kotimaista kyselyä ja 5 muualta. Vastaisuudessa entinen veneeni ei ole enää Suomen markkinoita sotkemassa.

        Vielä liäisin, että tavisäilytyshallissa vieressäni ollut, sekin vahna skandi, myytiin samana keväänä Ruotsiin. Uskon vahvasti, että myös Venäläiset tulevat myös tänne jatkossa ostoksille.


      • Wiki
        markkinat kirjoitti:

        on se, että sain kaikkiaan 4 tarjousta. Alin ja myös ensimmäinen tarjous oli 8 k€ alle myyntihinnan. Tarjouksen teki ensimmäinen soittaja joka tuli myös nopeasti venettä katsomaan.

        Hintapyyntikin oli toki asetettu siten, että karsi kaikki tyhjänpäiväiset kölinpotkija heti pois. Tarkoitukseni oli myydä vene eikä esitellä sitä uteiliaille.

        Bava-Riston on turha provosoitua. Otin asian esille vain, koska itse kiinitin asiaan huomiota. 3 kotimaista kyselyä ja 5 muualta. Vastaisuudessa entinen veneeni ei ole enää Suomen markkinoita sotkemassa.

        Vielä liäisin, että tavisäilytyshallissa vieressäni ollut, sekin vahna skandi, myytiin samana keväänä Ruotsiin. Uskon vahvasti, että myös Venäläiset tulevat myös tänne jatkossa ostoksille.

        No, hyvän tarjouksen sait heti alkuun, ilmeisesti vain kymmenkunta prosenttia alle vuoden kestäneen myyntihomman seurauksena toteutunutta myyntihintaa. Eri asia tietysti on se, mikä sinulla on ollut pyyntihintana? Annoit ymmärtää, että tarkoituksella ylihinnoittelit jottei "kölinpotkijoita" tulisi, tuolla keinoin myös karkoittaa vakavasti venettä etsivät ostajat jotka eivät ole tottuneita tinkijöitä.

        Voi olla että suurempia pursia menee vieläkin ulkomaille, jopa Ruotsiin. Itse en tiedä yhtään tälläistä kauppaa tapahtuneen meidän purskassa tai purjehdustuttavien joukossa. Reilut puolenkymmentä veneen ostoa ulkomailta tiedän kyllä. Ohlson29, Shipman28 kokoluokkaa, mutta myös yksi kasi ja yksi Swan.

        Venäjä on kait toivomme, kun pyritään pitämään pienempien ja vanhempien pursien hintatasoa yllä.


      • markkinat
        Wiki kirjoitti:

        No, hyvän tarjouksen sait heti alkuun, ilmeisesti vain kymmenkunta prosenttia alle vuoden kestäneen myyntihomman seurauksena toteutunutta myyntihintaa. Eri asia tietysti on se, mikä sinulla on ollut pyyntihintana? Annoit ymmärtää, että tarkoituksella ylihinnoittelit jottei "kölinpotkijoita" tulisi, tuolla keinoin myös karkoittaa vakavasti venettä etsivät ostajat jotka eivät ole tottuneita tinkijöitä.

        Voi olla että suurempia pursia menee vieläkin ulkomaille, jopa Ruotsiin. Itse en tiedä yhtään tälläistä kauppaa tapahtuneen meidän purskassa tai purjehdustuttavien joukossa. Reilut puolenkymmentä veneen ostoa ulkomailta tiedän kyllä. Ohlson29, Shipman28 kokoluokkaa, mutta myös yksi kasi ja yksi Swan.

        Venäjä on kait toivomme, kun pyritään pitämään pienempien ja vanhempien pursien hintatasoa yllä.

        väärinymmärtämistä ja piikittely-yritystä huomaa muutamien, Wiki mukaanlukien taholta. Hintapyynneitä olen sitä mieltä, että useimmat myyjistä asettavat hintapyynnin siten, että ovat siihen hintaan valmiita veneen myymään heti kaikkine varusteineen. Mutta hintaneuvotteluja käytetyn veneen kohdalla käydään aina. Jos hintapyynti karkottaa arimmat ostajaehdokkaat, on se ehkä katsottava eduksi.

        Minulle veneily (purjedus) on aina ollut harrastus. Siksi veneen myyntiä ei ole myöskään yritetty tehdä paineen alla. Ilmoittelin venettä lähinnä netissä ilmaiseksi. Joo, meni vuosi. Ei ole mielestäni kauan eikä toisaalta minulla ollut mitään kirettä. Oli hyvä vene jolla oli kiva purjehtia ja vielä teknisesti hyvässä kunnossa. En ollut uutta venettäkään ryhtynyt vielä katselemaan. Taisin kaikkiaan 6-7 kertaa käydä veneellä tuon "myyntiprojektin" takia. Puhelimessakin tuli jokunen kerta puhuttua ja sähköpostia lähetettyä. Vaivanpalkkana 8 tonnia puhtaan käteen. Väittäisn jopa jälkikäteen, että myyminen oli hauskaa, koska ne, jotka veneelle asti tulivat, ensimmäistä tyyppiä lukuunottamatta, olivat potentiaalisia. Ensimmäinen ostajaehdokas myönsi, ettei ole enempää mahdollisuus veneeseen laittaa ja silloin oli vain todettava, että tämä vene jää silloin ostamatta.

        Tiedän myöskin sen, että jos olisin käyttänyt maamme niin mainioita venevälittäjiä, oli hinta ollut alhaisempi ja olisi vielä mennyt välityspalkkiot välistä. Niillä kun on aina kiire myydä.

        Pienin vene, jonka itse tiedän ulkomaille (UK)myydyksi 2000 -luvulla on 31 jalkainen. Tosin vene oli kansainvälisesti tunnetu laaduskas merkki, joita on melko niukalti tarjolla. En jaksa uskoa, että Pietaria kauemmas perinteisiä pienehköjä purkkareita myydään, Tallinna kun on lähempänä ainakin pääkaupunkiseutua. Sama pätee veneisiin, joita on ympäri eurooppaa runsaasti tarjolla.


      • Wiki
        markkinat kirjoitti:

        väärinymmärtämistä ja piikittely-yritystä huomaa muutamien, Wiki mukaanlukien taholta. Hintapyynneitä olen sitä mieltä, että useimmat myyjistä asettavat hintapyynnin siten, että ovat siihen hintaan valmiita veneen myymään heti kaikkine varusteineen. Mutta hintaneuvotteluja käytetyn veneen kohdalla käydään aina. Jos hintapyynti karkottaa arimmat ostajaehdokkaat, on se ehkä katsottava eduksi.

        Minulle veneily (purjedus) on aina ollut harrastus. Siksi veneen myyntiä ei ole myöskään yritetty tehdä paineen alla. Ilmoittelin venettä lähinnä netissä ilmaiseksi. Joo, meni vuosi. Ei ole mielestäni kauan eikä toisaalta minulla ollut mitään kirettä. Oli hyvä vene jolla oli kiva purjehtia ja vielä teknisesti hyvässä kunnossa. En ollut uutta venettäkään ryhtynyt vielä katselemaan. Taisin kaikkiaan 6-7 kertaa käydä veneellä tuon "myyntiprojektin" takia. Puhelimessakin tuli jokunen kerta puhuttua ja sähköpostia lähetettyä. Vaivanpalkkana 8 tonnia puhtaan käteen. Väittäisn jopa jälkikäteen, että myyminen oli hauskaa, koska ne, jotka veneelle asti tulivat, ensimmäistä tyyppiä lukuunottamatta, olivat potentiaalisia. Ensimmäinen ostajaehdokas myönsi, ettei ole enempää mahdollisuus veneeseen laittaa ja silloin oli vain todettava, että tämä vene jää silloin ostamatta.

        Tiedän myöskin sen, että jos olisin käyttänyt maamme niin mainioita venevälittäjiä, oli hinta ollut alhaisempi ja olisi vielä mennyt välityspalkkiot välistä. Niillä kun on aina kiire myydä.

        Pienin vene, jonka itse tiedän ulkomaille (UK)myydyksi 2000 -luvulla on 31 jalkainen. Tosin vene oli kansainvälisesti tunnetu laaduskas merkki, joita on melko niukalti tarjolla. En jaksa uskoa, että Pietaria kauemmas perinteisiä pienehköjä purkkareita myydään, Tallinna kun on lähempänä ainakin pääkaupunkiseutua. Sama pätee veneisiin, joita on ympäri eurooppaa runsaasti tarjolla.

        markkinat luulee jotta: "hintaneuvotteluja käytetyn veneen kohdalla käydään aina"

        Ei pidä paikkaansa. Ostin purteni pyydetyllä hinnalla, koska se oli käsittääkseni veneen arvon mukainen. Samoin edellisen veneeni ostaja maksoi sen mitä minä pyysin.

        Voi olla että olen huono kauppamies, en siksi olekaan lähtenyt kaupalliselle alalle. Purjehdus on harrastus ja vene on perheenjäsen. Sen vuoksi pidän masokismina sitä, jos pyrkii pitkittämään tuota veneen myynnin aiheuttamaa eroprosessia.

        En käsittääkseni ole mitenkään ymmärtänyt väärin nimimerkin markkinat tarinaa enkä ainaskaan piikittele. Meitä on moneksi, on kauppamiestä ja tavan kuluttajaa, on keinottelijoita ynnä trokareita eikä osa kansasta halua tai osaa tinkiä eli neuvotella hinnasta.


      • markkinat
        Wiki kirjoitti:

        markkinat luulee jotta: "hintaneuvotteluja käytetyn veneen kohdalla käydään aina"

        Ei pidä paikkaansa. Ostin purteni pyydetyllä hinnalla, koska se oli käsittääkseni veneen arvon mukainen. Samoin edellisen veneeni ostaja maksoi sen mitä minä pyysin.

        Voi olla että olen huono kauppamies, en siksi olekaan lähtenyt kaupalliselle alalle. Purjehdus on harrastus ja vene on perheenjäsen. Sen vuoksi pidän masokismina sitä, jos pyrkii pitkittämään tuota veneen myynnin aiheuttamaa eroprosessia.

        En käsittääkseni ole mitenkään ymmärtänyt väärin nimimerkin markkinat tarinaa enkä ainaskaan piikittele. Meitä on moneksi, on kauppamiestä ja tavan kuluttajaa, on keinottelijoita ynnä trokareita eikä osa kansasta halua tai osaa tinkiä eli neuvotella hinnasta.

        Kyllä nyt todistit minun olevan aivan väärässä. Ei käydä hintaneuvotteluja aina, ei. No, tarkoitin tuolla vain sitä, että useinmiten hinta tulee esille ja hinnasta neuvotellaan, aina se ei välttä mättä johda hinnan alennuksiin. Neuvotella voi sopimatta kuitenkaan mitään muutosta. Joskus voi kyllä olla niin, että pyyntihinta on niin sopiva, että on syytä aloittaa sanommalla "ostan".


      • ulkomaille
        Wiki kirjoitti:

        No, hyvän tarjouksen sait heti alkuun, ilmeisesti vain kymmenkunta prosenttia alle vuoden kestäneen myyntihomman seurauksena toteutunutta myyntihintaa. Eri asia tietysti on se, mikä sinulla on ollut pyyntihintana? Annoit ymmärtää, että tarkoituksella ylihinnoittelit jottei "kölinpotkijoita" tulisi, tuolla keinoin myös karkoittaa vakavasti venettä etsivät ostajat jotka eivät ole tottuneita tinkijöitä.

        Voi olla että suurempia pursia menee vieläkin ulkomaille, jopa Ruotsiin. Itse en tiedä yhtään tälläistä kauppaa tapahtuneen meidän purskassa tai purjehdustuttavien joukossa. Reilut puolenkymmentä veneen ostoa ulkomailta tiedän kyllä. Ohlson29, Shipman28 kokoluokkaa, mutta myös yksi kasi ja yksi Swan.

        Venäjä on kait toivomme, kun pyritään pitämään pienempien ja vanhempien pursien hintatasoa yllä.

        Osa suomalaisveneistä kiinnostaa hyvin paljon esimerkiksi Ruotsissa. Tiedän itsekin monta laatuvenettä, jotka ovat palanneet Ruotsiin.

        Se on kyllä totta, että virta on Suomeen päin. Se taas johtuu hyvin rajallisesta valikoista. Itsekin toin veneen ulkomailta.


      • markkinat
        ulkomaille kirjoitti:

        Osa suomalaisveneistä kiinnostaa hyvin paljon esimerkiksi Ruotsissa. Tiedän itsekin monta laatuvenettä, jotka ovat palanneet Ruotsiin.

        Se on kyllä totta, että virta on Suomeen päin. Se taas johtuu hyvin rajallisesta valikoista. Itsekin toin veneen ulkomailta.

        on toistaiseksi 2 tuotua ja yksi viety.


      • Joakim
        markkinat kirjoitti:

        väärinymmärtämistä ja piikittely-yritystä huomaa muutamien, Wiki mukaanlukien taholta. Hintapyynneitä olen sitä mieltä, että useimmat myyjistä asettavat hintapyynnin siten, että ovat siihen hintaan valmiita veneen myymään heti kaikkine varusteineen. Mutta hintaneuvotteluja käytetyn veneen kohdalla käydään aina. Jos hintapyynti karkottaa arimmat ostajaehdokkaat, on se ehkä katsottava eduksi.

        Minulle veneily (purjedus) on aina ollut harrastus. Siksi veneen myyntiä ei ole myöskään yritetty tehdä paineen alla. Ilmoittelin venettä lähinnä netissä ilmaiseksi. Joo, meni vuosi. Ei ole mielestäni kauan eikä toisaalta minulla ollut mitään kirettä. Oli hyvä vene jolla oli kiva purjehtia ja vielä teknisesti hyvässä kunnossa. En ollut uutta venettäkään ryhtynyt vielä katselemaan. Taisin kaikkiaan 6-7 kertaa käydä veneellä tuon "myyntiprojektin" takia. Puhelimessakin tuli jokunen kerta puhuttua ja sähköpostia lähetettyä. Vaivanpalkkana 8 tonnia puhtaan käteen. Väittäisn jopa jälkikäteen, että myyminen oli hauskaa, koska ne, jotka veneelle asti tulivat, ensimmäistä tyyppiä lukuunottamatta, olivat potentiaalisia. Ensimmäinen ostajaehdokas myönsi, ettei ole enempää mahdollisuus veneeseen laittaa ja silloin oli vain todettava, että tämä vene jää silloin ostamatta.

        Tiedän myöskin sen, että jos olisin käyttänyt maamme niin mainioita venevälittäjiä, oli hinta ollut alhaisempi ja olisi vielä mennyt välityspalkkiot välistä. Niillä kun on aina kiire myydä.

        Pienin vene, jonka itse tiedän ulkomaille (UK)myydyksi 2000 -luvulla on 31 jalkainen. Tosin vene oli kansainvälisesti tunnetu laaduskas merkki, joita on melko niukalti tarjolla. En jaksa uskoa, että Pietaria kauemmas perinteisiä pienehköjä purkkareita myydään, Tallinna kun on lähempänä ainakin pääkaupunkiseutua. Sama pätee veneisiin, joita on ympäri eurooppaa runsaasti tarjolla.

        Seurastamme myytiin eräs 70-luvun vene Saksaan tänä kesänä. Hiukan hurjalta kuulosti, kun lähtivät kylmiltään ulkokautta Tukholmaan (3 vrk).

        Maksoivat veneestä 1/3:n etukäteen venettä näkemättä ja kauppa tehtiin pyyntihinnalla, joka oli 10-20% vähemmän kuin muista samanlaisista (joista useampi on vieläkin myyntilistoilla).


    • kehitystä seurannut

      Käytettyjen veneiden hinnoissa on tällä hetkellä n. 20% ilmaa, joissain jopa enemmän. Jos aikoo saada kaupat pitää laittaa hinta kohdalleen. Kuka maksaa ylihintaa vanhoista ammeista, joiden purjeet ja juokseva riki on loppun ajettu, kone vetelee viimeisiään, tekniikkakin toimii radioputkilla ja patjoista voi puristaa litratolkulla viinahikeä?

      Oikea hinta on rungon hinta niiden varusteiden hinta, joita ei tarvitse ensimmäisen ¨vuoden aikana uusia. Pahinta on, että loppuunajetut purjeet ja riki ovat turvallisuusriski.

      Oma lukunsa on sitten nämä vanhenevat "kevytveneet", joiden rungoillakaan ei ole juuri mitään arvoa.

      • markkinat

        ruikutus liittyy aloittamaani keskusteluun? Olen omistanut ja siten myös myynyt useampia veneitä. Aina silloin tällöin joku kyselijöistä alkaa tinkimään ensimmäisen puhelun aikana. Se on yleensä varma merkki, ettei kannata lähteä edes venettä esittelemään. Toki veneen varusteluettelo ketoo mitä varusteita veneen mukana tulee, mutta käytetty vene on aina yksilö ja siten jos sitä on oikeasti ostamassa, pitää veneeseen tutustua paikan päällä. Hintakeskustelut herrasmiespiirissä (myös ladyjen) käydään vasta sitten, kun kauppa muuten näyttää selvältä. Veneen ostajan tärkein varuste on paksu lompakko.

        Oliko uusissa veneissä rungon osuus n. 15 % hinnasta, miten määritellään käytettyjen kohdalla?


      • vaan ostaja

        Se on vain niin että hinta tulee veneen kysynnän mukaan. Jos joku on valmis maksamaan hyvin purjehtivasta 8m skandista 20k niin se on sitten oikea hinta. Niin ja olihan vuosi sitten pk seudulla asunnoissa 20% ilmaa kumma että hinnat vaan nousee ja nousee. Miten jatkossa hintakehitys menee? sen jos tietäisin olisin hyvin rikas mies. Hinnoilla voi aina spekuloida mutta oikea hinta on se mitä joku on valmis maksamaan sillä hetkellä kun tuote on kaupan.

        Myönnetään että markkinoilla on useita veneitä minkä hinnat ovat melko hävyttömiä. Pitää kuitenkin tietää veneen kunto ennenkuin voi arvostella. Toiselle hyvä on "pääsee eteenpäin" toiselle on "kaikki toimii" kolmannelle "nyt vene on parempi kuin uusi" ja kaikki myydään hyvä kuntoisina. Pitää vain jaksaa kiertää monta venettä, tämä on kyllä melko pitkä prosessi ennenkuin se oma löytyy mutta on markkinoilla aina hintansa arvoisia veneitä kaupan.


      • veneen oileasti ostanut

        Käytettyjä veneitä tutkiessani ja lopulta yhden ostettuani huomasin aivan eri asioita.
        Mikään vene ei ollut "loppuun ajettu" miltään osin. Mutta kun vene on 20 v ikäinen niin osa komponenteistä on uusia, osa alkuperäisiä ja loput siltä väliltä. Pääosin veneistä oli huolehdittu hyvin ja komponentteja päivitetty. Purjeet, riki, pintakäsittelyt, patjastot, kone, liesi, lämmitin jne. oli vaihdettu uuteen silloin kun oli niiden uusimisen aika. Eniten huomautettavaa löytyi sisustuksen lakatuista puuosista. Lakkaus oli kulunut usein puhki ja kulutuspintana toimi jo itse puuviilu. Ilmeisesti lakkausta ei koeta miellyttävänä hommana. Kuitenkin kannattaisi mielummin kuluttaa lakkapintaa kuin tiikkiviilua. Uusissa veneissä tämä ei ole ongelma koska niissä on hyvin vähän puupintaa enää.
        Muutoin veneet olivat mielestäni hyvin huollettuja.


      • kehitystä seurannut
        markkinat kirjoitti:

        ruikutus liittyy aloittamaani keskusteluun? Olen omistanut ja siten myös myynyt useampia veneitä. Aina silloin tällöin joku kyselijöistä alkaa tinkimään ensimmäisen puhelun aikana. Se on yleensä varma merkki, ettei kannata lähteä edes venettä esittelemään. Toki veneen varusteluettelo ketoo mitä varusteita veneen mukana tulee, mutta käytetty vene on aina yksilö ja siten jos sitä on oikeasti ostamassa, pitää veneeseen tutustua paikan päällä. Hintakeskustelut herrasmiespiirissä (myös ladyjen) käydään vasta sitten, kun kauppa muuten näyttää selvältä. Veneen ostajan tärkein varuste on paksu lompakko.

        Oliko uusissa veneissä rungon osuus n. 15 % hinnasta, miten määritellään käytettyjen kohdalla?

        Olet varmaan käytetyjen autojen kauppaiden unelma-asiakas. Myyjän kehuja kuunneltuasi potkit rengasta muutaman kerran ja kauppa on ratkennut, koska tuote on mielestäsi hyvä kun myyjä sitä kerran on kehunut.

        Mitä siitä, että joku kaupparatsu on kolunnut sillä pohjoiskarjalan ja lapin kaikki soratiet kelirikkoaikaan pölyimureita kaupatessaan. Onhan auton entinen omistaja tunnettu firma Hedegren. Tai siitä, että auton mittaristo on vaihdettu kun sillä auton arvo saatiin silmissäsi nousemaan 10 k€. Tai siitä, että jo linttaan istutun nahkapenkin pitäisi kertoa siitä, että autolla on tethty muutakin kuin ajettu firman edustusajoja.

        Siinä sitten herrasmiesmäisesti keskustelette myyntikuntoon fiksatusta ja kiillotetusta miinasta ja tunnet mielihyvää kun myyjä kehuu kaukonäköisyyttäsi ja lupaa pudottaa tonnin hinnasta, kun kanssasi on niin mukava tehdä kauppaa.


      • markkinat
        kehitystä seurannut kirjoitti:

        Olet varmaan käytetyjen autojen kauppaiden unelma-asiakas. Myyjän kehuja kuunneltuasi potkit rengasta muutaman kerran ja kauppa on ratkennut, koska tuote on mielestäsi hyvä kun myyjä sitä kerran on kehunut.

        Mitä siitä, että joku kaupparatsu on kolunnut sillä pohjoiskarjalan ja lapin kaikki soratiet kelirikkoaikaan pölyimureita kaupatessaan. Onhan auton entinen omistaja tunnettu firma Hedegren. Tai siitä, että auton mittaristo on vaihdettu kun sillä auton arvo saatiin silmissäsi nousemaan 10 k€. Tai siitä, että jo linttaan istutun nahkapenkin pitäisi kertoa siitä, että autolla on tethty muutakin kuin ajettu firman edustusajoja.

        Siinä sitten herrasmiesmäisesti keskustelette myyntikuntoon fiksatusta ja kiillotetusta miinasta ja tunnet mielihyvää kun myyjä kehuu kaukonäköisyyttäsi ja lupaa pudottaa tonnin hinnasta, kun kanssasi on niin mukava tehdä kauppaa.

        nyt sitten liittyy kirjoituksiin? Enkös juuri tuossa maininnut, että puhelimessa on turha jahkailla ja tinkiä. Pitää mennä paikanpälle ITSE tutustumaan. Ostajat, jotka ryhtyvät tinkimään ilman, että ovat veneeseen tutustuneet, ovat täysiä pellejä. Siksi tällä palstalla on aivan turha lähteä arviomaan ilmoitusten hintapyyntejä. Paitsi jos on käynyt ilmoituksen venettä katsomassa.

        Autokaupasta en tiedä mitään. Olen ostanut viimevuosina autot uusina ja vanha on mennyt aina vaihdossa. Pari tarjousta ja sitten päätös.


      • kehitystä seurannut
        markkinat kirjoitti:

        nyt sitten liittyy kirjoituksiin? Enkös juuri tuossa maininnut, että puhelimessa on turha jahkailla ja tinkiä. Pitää mennä paikanpälle ITSE tutustumaan. Ostajat, jotka ryhtyvät tinkimään ilman, että ovat veneeseen tutustuneet, ovat täysiä pellejä. Siksi tällä palstalla on aivan turha lähteä arviomaan ilmoitusten hintapyyntejä. Paitsi jos on käynyt ilmoituksen venettä katsomassa.

        Autokaupasta en tiedä mitään. Olen ostanut viimevuosina autot uusina ja vanha on mennyt aina vaihdossa. Pari tarjousta ja sitten päätös.

        Siten, että odotat mahdollisen ostajan toimivan kuten autokauppajutussa kuvasin - kuin herrasmiehet keskenään. Pitää muistaa, että useat veneen omistjat ovat tosielämässä suuria sikoja ja mitä isompi vene sitä suurempi kusetus on sen takana. Mites sitä löysää rahaa muuten syntyisi? Jos tiedät niin kerro mullekkin.


      • markkinat
        kehitystä seurannut kirjoitti:

        Siten, että odotat mahdollisen ostajan toimivan kuten autokauppajutussa kuvasin - kuin herrasmiehet keskenään. Pitää muistaa, että useat veneen omistjat ovat tosielämässä suuria sikoja ja mitä isompi vene sitä suurempi kusetus on sen takana. Mites sitä löysää rahaa muuten syntyisi? Jos tiedät niin kerro mullekkin.

        tästä tässä olikin kyse. No nyt ymmärrän sinua. Älä välitä. Jos myyjä on rikas sika, pitää myös ostajan olla sitä. Tasavertaiset kumppanit, sinun ei tarvitse välittää asiasta.


      • kehitystä seurannut
        markkinat kirjoitti:

        tästä tässä olikin kyse. No nyt ymmärrän sinua. Älä välitä. Jos myyjä on rikas sika, pitää myös ostajan olla sitä. Tasavertaiset kumppanit, sinun ei tarvitse välittää asiasta.

        Venehän on vähän niin kuin mielikuvia myisi. Mitä kalliimpi vene sitä enemmän siihen liittyy mielikuvia. Swania ostaessasi, et osta pelkkää venettä vaan myös sen mukana tulevan imagon ja ihailevat katseet satamssa.

        Ok Baltic ja Nautor, Swedish ym osaavat tehdä laadukkaita tuotteita, joista kannattaa maksaa ja yllätys yllätys käytettynä niiden hinnat ovat kohtuulliset laatuun nähden, kun markkinat ovat maailmanlaajuiset ja pääasiassa muualla kuin Suomessa. (poislukien vanhat pikkunauticattien rotiskot, jotka onkin siirreltäviä ranta-aittoja)

        Täällä perukalla vaan tuntuu syntyneen harha, että kaikkiiin kyhäelmiin liittyy samaa glamouria kuin Swaneihin. Kun kiertelee maailmalla huomaa, että purjehdukselta puuttuu muualla osa siitä elitistisestä leimasta mitä sille täällä persaukilassa on syntynyt ja vanhojen srajatuotantoveneiden hinnat alkaa aika nopeasti pudota. Täällä kuvitellaan, että niistä maksetaan sama minkä ne ovat maksaneet uutena ja vähän ylikin.

        Veneen pitää olla yli 70 jalkaa, että siihen kukaan kiinnittää mitään erityisempää huomiota isommissa satamissa. Täällä perukalla siihen riittää 30 jalkainen ja yhtä vanha ruuhi, joka kiertää mieheltä toiselle. Muuallapäin rannat ovat jo niitä täynnä kun ei niitä kukaan halua, eikä niitä halua veneläisetkään - vanhoja paskoja.

        Siten väitän edelleen että täällä on euroon siirtymisen yhteydessä muodostunut kupla. Hinnat pompsahtivat tuolloin sen 20 prossaa ja ylikin muutaman vuoden aikana. Tähän liittyy myös se, että kun velkasaneerauksista lakattiin uutisissa puhumasta jengi alkoi taas uskaltaa mennä pankkiin. Nythän rahaa saa taas senkuin kantaa pihalle. Saa sitten nähdä miten käy - ainakin se pitää hintatasoa korkealla asunnoissa ja veneissä.

        Persaukinen en ole, vaan minusta on tyhmää maksaa jostain illuusiosta. Kun alkaa ynnäämään varustelistasta mitä rahoillaan saa, muistaa rungon iän ja pohjan sekä kölin käsittelyn hinnan, niin aika vähän nykyhinnoin. Myy sinä illuusioita niille, joilla on vara makuuttaa niitä pursiseuran poijussa, minä ostan veneitä, joilla purjehditaan.


      • Ostaja...
        markkinat kirjoitti:

        ruikutus liittyy aloittamaani keskusteluun? Olen omistanut ja siten myös myynyt useampia veneitä. Aina silloin tällöin joku kyselijöistä alkaa tinkimään ensimmäisen puhelun aikana. Se on yleensä varma merkki, ettei kannata lähteä edes venettä esittelemään. Toki veneen varusteluettelo ketoo mitä varusteita veneen mukana tulee, mutta käytetty vene on aina yksilö ja siten jos sitä on oikeasti ostamassa, pitää veneeseen tutustua paikan päällä. Hintakeskustelut herrasmiespiirissä (myös ladyjen) käydään vasta sitten, kun kauppa muuten näyttää selvältä. Veneen ostajan tärkein varuste on paksu lompakko.

        Oliko uusissa veneissä rungon osuus n. 15 % hinnasta, miten määritellään käytettyjen kohdalla?

        Puhelimessa tinkimisestä, jos veneen hinta ylittää sen minkä ostaja on valmis maksamaan, eikö ostajan ole järkevää kysyä myyjältä varmuuden vuoksi myykö hän veneen halvemmalla, jos vene kuitenkin muuten olisi kiinnostava?

        Miten kauppa voi näyttää selvältä, jos hintaneuvottelu on käymättä? Minä olen käynyt kauppaneuvotteluja useiden herrasmiesten kanssa ja neuvottelu on varsinaisesti alkanut vasta sitten kun on tutustuttu kaupan kohteeseen. Kaikille herrasmiehille ei aina saa selvitetyksi veneen todellista kuntoa, joten he myyvät ylihinnoiteltuja veneitään usein vuosikausia.


      • markkinat
        Ostaja... kirjoitti:

        Puhelimessa tinkimisestä, jos veneen hinta ylittää sen minkä ostaja on valmis maksamaan, eikö ostajan ole järkevää kysyä myyjältä varmuuden vuoksi myykö hän veneen halvemmalla, jos vene kuitenkin muuten olisi kiinnostava?

        Miten kauppa voi näyttää selvältä, jos hintaneuvottelu on käymättä? Minä olen käynyt kauppaneuvotteluja useiden herrasmiesten kanssa ja neuvottelu on varsinaisesti alkanut vasta sitten kun on tutustuttu kaupan kohteeseen. Kaikille herrasmiehille ei aina saa selvitetyksi veneen todellista kuntoa, joten he myyvät ylihinnoiteltuja veneitään usein vuosikausia.

        Sanoinpa vain, että kun kauppa MUUTEN NÄYTTÄÄ SELVÄLTÄ. Tarkoitin tällä sitä, että ostaja on tutustunut veneeseen ja voinut muodostaa oman kuvan veneen sopivuudesta itselle sekä hinnasta suhteessa kuntoon ja varustukseen. Puhelimessa se on kovin vaikeaa tehdä realistisesti. Voihan joskus olla niinkin, että ostajalla on rahaa ostaa vene, mutta vene vain ei miellytä syystä tai toisesta. Kai näin on aika useinkin?

        Tuon puhelimessa tinkimisen voi kyllä pyörittää miten päin haluaa. Olet oikeassa, että on hyvä heti ilmoittaa, jos ei ole varaa maksaa pyydettyä hintaa ja varsinkin, jos ei ole läheskään varaa maksaa. Itse suhtauduin juuri näihin puhelimessa tinkijöihin niin, että heillä ei ole varaa maksaa pyydettyä hintaa läheskään. Soittavat vain, että lähteekö halvemmalla.


      • markkinat
        kehitystä seurannut kirjoitti:

        Venehän on vähän niin kuin mielikuvia myisi. Mitä kalliimpi vene sitä enemmän siihen liittyy mielikuvia. Swania ostaessasi, et osta pelkkää venettä vaan myös sen mukana tulevan imagon ja ihailevat katseet satamssa.

        Ok Baltic ja Nautor, Swedish ym osaavat tehdä laadukkaita tuotteita, joista kannattaa maksaa ja yllätys yllätys käytettynä niiden hinnat ovat kohtuulliset laatuun nähden, kun markkinat ovat maailmanlaajuiset ja pääasiassa muualla kuin Suomessa. (poislukien vanhat pikkunauticattien rotiskot, jotka onkin siirreltäviä ranta-aittoja)

        Täällä perukalla vaan tuntuu syntyneen harha, että kaikkiiin kyhäelmiin liittyy samaa glamouria kuin Swaneihin. Kun kiertelee maailmalla huomaa, että purjehdukselta puuttuu muualla osa siitä elitistisestä leimasta mitä sille täällä persaukilassa on syntynyt ja vanhojen srajatuotantoveneiden hinnat alkaa aika nopeasti pudota. Täällä kuvitellaan, että niistä maksetaan sama minkä ne ovat maksaneet uutena ja vähän ylikin.

        Veneen pitää olla yli 70 jalkaa, että siihen kukaan kiinnittää mitään erityisempää huomiota isommissa satamissa. Täällä perukalla siihen riittää 30 jalkainen ja yhtä vanha ruuhi, joka kiertää mieheltä toiselle. Muuallapäin rannat ovat jo niitä täynnä kun ei niitä kukaan halua, eikä niitä halua veneläisetkään - vanhoja paskoja.

        Siten väitän edelleen että täällä on euroon siirtymisen yhteydessä muodostunut kupla. Hinnat pompsahtivat tuolloin sen 20 prossaa ja ylikin muutaman vuoden aikana. Tähän liittyy myös se, että kun velkasaneerauksista lakattiin uutisissa puhumasta jengi alkoi taas uskaltaa mennä pankkiin. Nythän rahaa saa taas senkuin kantaa pihalle. Saa sitten nähdä miten käy - ainakin se pitää hintatasoa korkealla asunnoissa ja veneissä.

        Persaukinen en ole, vaan minusta on tyhmää maksaa jostain illuusiosta. Kun alkaa ynnäämään varustelistasta mitä rahoillaan saa, muistaa rungon iän ja pohjan sekä kölin käsittelyn hinnan, niin aika vähän nykyhinnoin. Myy sinä illuusioita niille, joilla on vara makuuttaa niitä pursiseuran poijussa, minä ostan veneitä, joilla purjehditaan.

        saat purkaa itseäsi. Juttusi vain menevät kovin ohi alkuperäisen viestin. Raha on suhteellista. Joillekkin 43 jalkainen Swan on laiturissa makaava päiväpursi, toisen ei kannata siitä edes haaveilla.

        Se kaveri, joka veneeni osti, oli asunut edellisessä veneessään 3 vuotta Välimerellä yhtäjaksoisesti. Nyt sillä oli jotain samansuuntaisia suunnitelmia. Aika huonosti sopii kuvaan tuo viimeinen lauseesi...


      • Ostaja...
        markkinat kirjoitti:

        Sanoinpa vain, että kun kauppa MUUTEN NÄYTTÄÄ SELVÄLTÄ. Tarkoitin tällä sitä, että ostaja on tutustunut veneeseen ja voinut muodostaa oman kuvan veneen sopivuudesta itselle sekä hinnasta suhteessa kuntoon ja varustukseen. Puhelimessa se on kovin vaikeaa tehdä realistisesti. Voihan joskus olla niinkin, että ostajalla on rahaa ostaa vene, mutta vene vain ei miellytä syystä tai toisesta. Kai näin on aika useinkin?

        Tuon puhelimessa tinkimisen voi kyllä pyörittää miten päin haluaa. Olet oikeassa, että on hyvä heti ilmoittaa, jos ei ole varaa maksaa pyydettyä hintaa ja varsinkin, jos ei ole läheskään varaa maksaa. Itse suhtauduin juuri näihin puhelimessa tinkijöihin niin, että heillä ei ole varaa maksaa pyydettyä hintaa läheskään. Soittavat vain, että lähteekö halvemmalla.

        Ilmeisesti kaikki tinkiminen viittaa mielestäsi siihen ettei ostajalla ole rahaa ostaa venettä? Sinusta on herrasmiesmäistä käytöstä maksaa pyydetty hinta, jos tavara miellyttää? Miten kaupan kariutuminen voi olla minkään muun kuin hinnan syy? Hinta on liian kova kuntoon nähden tai kunto on liian huono hintaan nähden, miten päin vain. Mutta joka tapauksessa ostaja on tällöin köyhä kölinpotkija?


      • kehitystä seurannut
        markkinat kirjoitti:

        Sanoinpa vain, että kun kauppa MUUTEN NÄYTTÄÄ SELVÄLTÄ. Tarkoitin tällä sitä, että ostaja on tutustunut veneeseen ja voinut muodostaa oman kuvan veneen sopivuudesta itselle sekä hinnasta suhteessa kuntoon ja varustukseen. Puhelimessa se on kovin vaikeaa tehdä realistisesti. Voihan joskus olla niinkin, että ostajalla on rahaa ostaa vene, mutta vene vain ei miellytä syystä tai toisesta. Kai näin on aika useinkin?

        Tuon puhelimessa tinkimisen voi kyllä pyörittää miten päin haluaa. Olet oikeassa, että on hyvä heti ilmoittaa, jos ei ole varaa maksaa pyydettyä hintaa ja varsinkin, jos ei ole läheskään varaa maksaa. Itse suhtauduin juuri näihin puhelimessa tinkijöihin niin, että heillä ei ole varaa maksaa pyydettyä hintaa läheskään. Soittavat vain, että lähteekö halvemmalla.

        No mitä muuta voit odottaa soittajan kysyvän kuin veneen todellista hintaa. Jos hinnassa on 8 k€ liikkaa hintaa? Olettaahan ostajakin, että myyjä koittaa vedättää tai hinta on asettu sitä varten, että joku ruuhi pitäisi ottaa vaihdossa. Näitäkin kun on, jotka tarjoaa busteriaan käsirahana.

        Mutta jos on varaa maksaa käytetyn henkilöauton verran liikaa veneestä, on varmaan sama mikä se hinta on sille pöllölle.


      • markkinat
        Ostaja... kirjoitti:

        Ilmeisesti kaikki tinkiminen viittaa mielestäsi siihen ettei ostajalla ole rahaa ostaa venettä? Sinusta on herrasmiesmäistä käytöstä maksaa pyydetty hinta, jos tavara miellyttää? Miten kaupan kariutuminen voi olla minkään muun kuin hinnan syy? Hinta on liian kova kuntoon nähden tai kunto on liian huono hintaan nähden, miten päin vain. Mutta joka tapauksessa ostaja on tällöin köyhä kölinpotkija?

        Onko tämä tahallista vai mitä? Kyllä olen mielestäni erittäin selväti tuonut ilmi, että TINKIMINEN ENNEN KUIN ON TUTUSTUNUT KAUPAN KOHTEESEEN ON MIELESTÄNI VÄHINTÄÄNKIN OMITUISTA. Ostaja voi todellakin sanoa, että on tän verran rahaa, kannattaako tulla katsomaa. Jos myyjä sanoo, että kannatta, on se merkki jostain. Mutta se, jos ostaja ryhtyy esittämän asiaa tyyliin aika kova hintapynti, ikäkää on ja varmaan muutakin, niin ikä on kai ainut absoluuttinen asia, kaikki muu pitää käydä katsomassa.

        Niin, niin. Kauppa voi kariutua hintaan, jos VENE MUUTEN MIELLYTTÄÄ. Mutta jos vene ei miellytä, voi olla, ettei kauppaa synnyt vaikka myyjä olisi halukas tikimään paljonkin. Kyllä minä ainakin kävin katsomassa aika montaa venettä kun nykyistä venettäni ostin. Kaikkiin olisin hinnallisesti kyennyt, mutta kaikki eivät vain miellyttäneet.


      • markkinat
        kehitystä seurannut kirjoitti:

        No mitä muuta voit odottaa soittajan kysyvän kuin veneen todellista hintaa. Jos hinnassa on 8 k€ liikkaa hintaa? Olettaahan ostajakin, että myyjä koittaa vedättää tai hinta on asettu sitä varten, että joku ruuhi pitäisi ottaa vaihdossa. Näitäkin kun on, jotka tarjoaa busteriaan käsirahana.

        Mutta jos on varaa maksaa käytetyn henkilöauton verran liikaa veneestä, on varmaan sama mikä se hinta on sille pöllölle.

        vielä mistä ostaja tietää, onko hintaa liikaa vai llian vähän kun ei ole venettä nähnyt.


      • Sir BB
        markkinat kirjoitti:

        saat purkaa itseäsi. Juttusi vain menevät kovin ohi alkuperäisen viestin. Raha on suhteellista. Joillekkin 43 jalkainen Swan on laiturissa makaava päiväpursi, toisen ei kannata siitä edes haaveilla.

        Se kaveri, joka veneeni osti, oli asunut edellisessä veneessään 3 vuotta Välimerellä yhtäjaksoisesti. Nyt sillä oli jotain samansuuntaisia suunnitelmia. Aika huonosti sopii kuvaan tuo viimeinen lauseesi...

        Et kertonut tarkemmin oliko ostaja asunut Välimerellä veneessään vai sen alla 3 v? Etkä sitäkään aikoiko hän nyt muuttaa myymääsi veneeseen vai ostiko hän sen sadekatokseksi?


      • markkinat
        Sir BB kirjoitti:

        Et kertonut tarkemmin oliko ostaja asunut Välimerellä veneessään vai sen alla 3 v? Etkä sitäkään aikoiko hän nyt muuttaa myymääsi veneeseen vai ostiko hän sen sadekatokseksi?

        hieman, missä liekki leiskuaa....

        Taidat vain olla kateellinen.

        No, oli asunut veneessä, ei sen alla. Ja nytkin meinasi kyllä asua veneessä. Ahdasta olisi veneen alla, syväys vain 180 cm ja kaveri oli 190 cm pitkä. Veneen sisäkorkeus oli 197 cm, joten mukavampaa sisällä.


      • kehitystä seurannut
        markkinat kirjoitti:

        vielä mistä ostaja tietää, onko hintaa liikaa vai llian vähän kun ei ole venettä nähnyt.

        Vertaamalla hintoja isoilla brookereilla ja palstoilla myytäviin vastaaviin ja lukemalla myyni-ilmoituksesta koneen, varusteet ja purjeet sekä niiden iän.

        Jos hinta poikkeaa oleellisesti ylöspäin pitää olla uusi kone, uudet purjeet tms. Mutta tämähän yleensä näkyy myynti-ilmoituksesta.

        Jos kuitenkin yrittää myydä keskitason tuotetta ylihintaan, voi varmaan tiedustella onko herrasmiehet kertoneet myyjälle oikean myyntihinnan vai seuralla tarjoamiesi juomien takia yhtyneet harhoihisi.


      • Sir BB
        markkinat kirjoitti:

        hieman, missä liekki leiskuaa....

        Taidat vain olla kateellinen.

        No, oli asunut veneessä, ei sen alla. Ja nytkin meinasi kyllä asua veneessä. Ahdasta olisi veneen alla, syväys vain 180 cm ja kaveri oli 190 cm pitkä. Veneen sisäkorkeus oli 197 cm, joten mukavampaa sisällä.

        Pelkkää uhoa sikarikkautesi. Alle 2 m syväksellä liikkuvat pitkäkölisetkin on köyhien kuljettimia. Keppikin varmaan alle 20 m kannelta mitattuna? Hymy


      • JRxxx
        markkinat kirjoitti:

        Onko tämä tahallista vai mitä? Kyllä olen mielestäni erittäin selväti tuonut ilmi, että TINKIMINEN ENNEN KUIN ON TUTUSTUNUT KAUPAN KOHTEESEEN ON MIELESTÄNI VÄHINTÄÄNKIN OMITUISTA. Ostaja voi todellakin sanoa, että on tän verran rahaa, kannattaako tulla katsomaa. Jos myyjä sanoo, että kannatta, on se merkki jostain. Mutta se, jos ostaja ryhtyy esittämän asiaa tyyliin aika kova hintapynti, ikäkää on ja varmaan muutakin, niin ikä on kai ainut absoluuttinen asia, kaikki muu pitää käydä katsomassa.

        Niin, niin. Kauppa voi kariutua hintaan, jos VENE MUUTEN MIELLYTTÄÄ. Mutta jos vene ei miellytä, voi olla, ettei kauppaa synnyt vaikka myyjä olisi halukas tikimään paljonkin. Kyllä minä ainakin kävin katsomassa aika montaa venettä kun nykyistä venettäni ostin. Kaikkiin olisin hinnallisesti kyennyt, mutta kaikki eivät vain miellyttäneet.

        ...kauppatavasta tuntuu olevan. En ole itse kovin hyvä tinkijä (omasta veneestäni maksoin lähes sen, mitä pyydettiin, kun kerran sen halusin; jälkikäteen on käynyt mielessä, että ehkä joku muu olisi kyennyt 1000-3000 euroa säästämään siinä kohdassa...) ja olen hiukan hämmästyen katsellut joitain vierestä seurattuja venekauppoja. Sitä kun on jotenkin tottunut ajattelemaan, ettei kannata lähteä edes katsomaan venettä, ellei ole lyödä pyydettyä hintaa käteisenä pöytään; todellisuudessa näyttää olevan niin, että ainakin 10-15% on useimmiten tingittävissä. Ongelmana on vain se, että mistäs hitosta sen myyjän lähtökohdan voi todellisuudessa tietää: onko tämä päättänyt, että alkuperäinen pyyntö on myös ns. viimeinen hinta vai onko pyytänyt tarkoituksella 20% enemmän kuin uskoo ja toivoo saavansa?

        Rinnalle voisi mainita yhden tuttavani, joka teki autokauppoja jokunen vuosi sitten. Oli vielä kuukausia myöhemmin ilmeisen aidosti närkästynyt siitä, että myyjä ei tinkinyt yhtään. Ilmeisesti hänen käsityksensä mukaan olisi kuulunut suorastaan hyviin tapoihin kaupanteossa, että hintapyynnössä on tinkivaraa ja siitä myös tingitään... :))


      • markkinat
        Sir BB kirjoitti:

        Pelkkää uhoa sikarikkautesi. Alle 2 m syväksellä liikkuvat pitkäkölisetkin on köyhien kuljettimia. Keppikin varmaan alle 20 m kannelta mitattuna? Hymy

        panettelua. Nauru


      • markkinat
        JRxxx kirjoitti:

        ...kauppatavasta tuntuu olevan. En ole itse kovin hyvä tinkijä (omasta veneestäni maksoin lähes sen, mitä pyydettiin, kun kerran sen halusin; jälkikäteen on käynyt mielessä, että ehkä joku muu olisi kyennyt 1000-3000 euroa säästämään siinä kohdassa...) ja olen hiukan hämmästyen katsellut joitain vierestä seurattuja venekauppoja. Sitä kun on jotenkin tottunut ajattelemaan, ettei kannata lähteä edes katsomaan venettä, ellei ole lyödä pyydettyä hintaa käteisenä pöytään; todellisuudessa näyttää olevan niin, että ainakin 10-15% on useimmiten tingittävissä. Ongelmana on vain se, että mistäs hitosta sen myyjän lähtökohdan voi todellisuudessa tietää: onko tämä päättänyt, että alkuperäinen pyyntö on myös ns. viimeinen hinta vai onko pyytänyt tarkoituksella 20% enemmän kuin uskoo ja toivoo saavansa?

        Rinnalle voisi mainita yhden tuttavani, joka teki autokauppoja jokunen vuosi sitten. Oli vielä kuukausia myöhemmin ilmeisen aidosti närkästynyt siitä, että myyjä ei tinkinyt yhtään. Ilmeisesti hänen käsityksensä mukaan olisi kuulunut suorastaan hyviin tapoihin kaupanteossa, että hintapyynnössä on tinkivaraa ja siitä myös tingitään... :))

        tuollaisella 1000 - 3000 ei ole merkitystä. Ei ostajalle eikä myyjälle.


      • Ostaja...
        markkinat kirjoitti:

        Onko tämä tahallista vai mitä? Kyllä olen mielestäni erittäin selväti tuonut ilmi, että TINKIMINEN ENNEN KUIN ON TUTUSTUNUT KAUPAN KOHTEESEEN ON MIELESTÄNI VÄHINTÄÄNKIN OMITUISTA. Ostaja voi todellakin sanoa, että on tän verran rahaa, kannattaako tulla katsomaa. Jos myyjä sanoo, että kannatta, on se merkki jostain. Mutta se, jos ostaja ryhtyy esittämän asiaa tyyliin aika kova hintapynti, ikäkää on ja varmaan muutakin, niin ikä on kai ainut absoluuttinen asia, kaikki muu pitää käydä katsomassa.

        Niin, niin. Kauppa voi kariutua hintaan, jos VENE MUUTEN MIELLYTTÄÄ. Mutta jos vene ei miellytä, voi olla, ettei kauppaa synnyt vaikka myyjä olisi halukas tikimään paljonkin. Kyllä minä ainakin kävin katsomassa aika montaa venettä kun nykyistä venettäni ostin. Kaikkiin olisin hinnallisesti kyennyt, mutta kaikki eivät vain miellyttäneet.

        Ahaa, kiertelet siis itse vain fiilistelemässä myytävinä olevissa veneissä, hmm... epämiellyttävä haju, aijai epämiellyttävä pinnaohjaus, oho kivat verhot, tässähän olisi mammalle oikein kaasuliesikin, mites tämmönen sisäohjaamo jne., mutta hintaa tähän kaikkeen nähden ei saa kritisoida.
        Minun lähtökohtani on että, ostaja on tutustunut veneeseen ja sen ominaisuuksiin teoriassa jo etukäteen ja koska hän ottaa yhteyttä, vene miellyttää häntä. Kysymys on vain siitä vastaako hinta ja kunto toisiaan.


      • mar
        Ostaja... kirjoitti:

        Ahaa, kiertelet siis itse vain fiilistelemässä myytävinä olevissa veneissä, hmm... epämiellyttävä haju, aijai epämiellyttävä pinnaohjaus, oho kivat verhot, tässähän olisi mammalle oikein kaasuliesikin, mites tämmönen sisäohjaamo jne., mutta hintaa tähän kaikkeen nähden ei saa kritisoida.
        Minun lähtökohtani on että, ostaja on tutustunut veneeseen ja sen ominaisuuksiin teoriassa jo etukäteen ja koska hän ottaa yhteyttä, vene miellyttää häntä. Kysymys on vain siitä vastaako hinta ja kunto toisiaan.

        hinnan ja kunnon suhdetta ei voi todeta käymättä veneessä.

        Useimmat ovat todella tutustuneet veneeseen teoriassa, mutta eivät ainakaan harvinaisemmissa veneissä ole oikeasti käyneet.

        Ei ei, en käy fiilistelemässä. Mutta silloin kuon olin osatamassa venettä, kävin kyllä useampaa eri venettä katsomassa. Huomaan kyllä provoilusi. Tarkoitukselisesti jätä huomioimatta, että tarkoitan hintaan puuttumista ennen kuin on tutustunut kyseiseen veneyksilöön. Jatka vain samaan malliin.


      • Joakim
        markkinat kirjoitti:

        Onko tämä tahallista vai mitä? Kyllä olen mielestäni erittäin selväti tuonut ilmi, että TINKIMINEN ENNEN KUIN ON TUTUSTUNUT KAUPAN KOHTEESEEN ON MIELESTÄNI VÄHINTÄÄNKIN OMITUISTA. Ostaja voi todellakin sanoa, että on tän verran rahaa, kannattaako tulla katsomaa. Jos myyjä sanoo, että kannatta, on se merkki jostain. Mutta se, jos ostaja ryhtyy esittämän asiaa tyyliin aika kova hintapynti, ikäkää on ja varmaan muutakin, niin ikä on kai ainut absoluuttinen asia, kaikki muu pitää käydä katsomassa.

        Niin, niin. Kauppa voi kariutua hintaan, jos VENE MUUTEN MIELLYTTÄÄ. Mutta jos vene ei miellytä, voi olla, ettei kauppaa synnyt vaikka myyjä olisi halukas tikimään paljonkin. Kyllä minä ainakin kävin katsomassa aika montaa venettä kun nykyistä venettäni ostin. Kaikkiin olisin hinnallisesti kyennyt, mutta kaikki eivät vain miellyttäneet.

        Venettä ostaessani kysyn aina ensimmäisellä soittokerralla kohteliaasti hinnan tiukkuutta. Ennen tätä toki käyn läpi varusteiden kunnon ja määrän, veneen hiostorian ja myyjän käsityksen veneen kunnosta.

        Aika usein käy niin, että myyjä sanoo heti selkeästikin alemman hinnan kuin ilmoituksessa. Vähintäänkin hän antaa selkeän viestin siitä, kannattaako tehdä tarjous vai onko kyseessä "apteekin hinta".

        Useissa tapauksissa tämä ensimmäisen puhelun hintatiputus on jo ollut 10-20% (30-80 k€ veneissä).

        Näillä tiedoilla on sitten paljon helpompi tehdä päätös siitä kannattaako myyjää (ja itseään) vaivata tarkemmalla tutustumisella veneeseen sekä koepurjehduksella.

        Varsinainen tinkiminen ja tarjouksen tekeminen jää vasta tutustumisen jälkeen.

        Ehkä poikkean keskimääräisestä ostajasta siinä, että etsin "halpaa" venettä, joka on syystä tai toisesta muita vastaavia halvempi ja olen ollut valmis venettä itse kunnostamaan. En siis ole ollut valmis maksamaan suurta lisähintaa priimasta veneestä enkä ole siis edes viitsinyt soittaa keskimääräistä hintaa kovempaa yrittäville myyjille.

        Kaupat tuli tehtyä pari viikkoa sitten ja ainakin minulle 1-3 k€ on aika paljon. Saahan sillä jo 1-2 purjetta tai hyvän mittariston.


      • Wiki
        Joakim kirjoitti:

        Venettä ostaessani kysyn aina ensimmäisellä soittokerralla kohteliaasti hinnan tiukkuutta. Ennen tätä toki käyn läpi varusteiden kunnon ja määrän, veneen hiostorian ja myyjän käsityksen veneen kunnosta.

        Aika usein käy niin, että myyjä sanoo heti selkeästikin alemman hinnan kuin ilmoituksessa. Vähintäänkin hän antaa selkeän viestin siitä, kannattaako tehdä tarjous vai onko kyseessä "apteekin hinta".

        Useissa tapauksissa tämä ensimmäisen puhelun hintatiputus on jo ollut 10-20% (30-80 k€ veneissä).

        Näillä tiedoilla on sitten paljon helpompi tehdä päätös siitä kannattaako myyjää (ja itseään) vaivata tarkemmalla tutustumisella veneeseen sekä koepurjehduksella.

        Varsinainen tinkiminen ja tarjouksen tekeminen jää vasta tutustumisen jälkeen.

        Ehkä poikkean keskimääräisestä ostajasta siinä, että etsin "halpaa" venettä, joka on syystä tai toisesta muita vastaavia halvempi ja olen ollut valmis venettä itse kunnostamaan. En siis ole ollut valmis maksamaan suurta lisähintaa priimasta veneestä enkä ole siis edes viitsinyt soittaa keskimääräistä hintaa kovempaa yrittäville myyjille.

        Kaupat tuli tehtyä pari viikkoa sitten ja ainakin minulle 1-3 k€ on aika paljon. Saahan sillä jo 1-2 purjetta tai hyvän mittariston.

        Vilpittömät onnitteluni perheenlisäyksen johdosta! Purjehtikoon hän onnellisesti maailman meriä!


      • markkinat
        Joakim kirjoitti:

        Venettä ostaessani kysyn aina ensimmäisellä soittokerralla kohteliaasti hinnan tiukkuutta. Ennen tätä toki käyn läpi varusteiden kunnon ja määrän, veneen hiostorian ja myyjän käsityksen veneen kunnosta.

        Aika usein käy niin, että myyjä sanoo heti selkeästikin alemman hinnan kuin ilmoituksessa. Vähintäänkin hän antaa selkeän viestin siitä, kannattaako tehdä tarjous vai onko kyseessä "apteekin hinta".

        Useissa tapauksissa tämä ensimmäisen puhelun hintatiputus on jo ollut 10-20% (30-80 k€ veneissä).

        Näillä tiedoilla on sitten paljon helpompi tehdä päätös siitä kannattaako myyjää (ja itseään) vaivata tarkemmalla tutustumisella veneeseen sekä koepurjehduksella.

        Varsinainen tinkiminen ja tarjouksen tekeminen jää vasta tutustumisen jälkeen.

        Ehkä poikkean keskimääräisestä ostajasta siinä, että etsin "halpaa" venettä, joka on syystä tai toisesta muita vastaavia halvempi ja olen ollut valmis venettä itse kunnostamaan. En siis ole ollut valmis maksamaan suurta lisähintaa priimasta veneestä enkä ole siis edes viitsinyt soittaa keskimääräistä hintaa kovempaa yrittäville myyjille.

        Kaupat tuli tehtyä pari viikkoa sitten ja ainakin minulle 1-3 k€ on aika paljon. Saahan sillä jo 1-2 purjetta tai hyvän mittariston.

        Ei siinä mitään jos kysyy hinnan tiukkuutta. Mutta usko tai älä, osa ostajista ryhtyy arvostelemaan hintapyyntiä näkemättä venettä. No, onneksi en ole vähään aikaan myymässä nykyistä venettäni.

        Aika paljon ovat pudottaneet hinnasta. Onko sattumaa? Tuntuu vähän hassua sekin, että asettaa hinnan noin yläkanttiin siitä, mitä "tavoittelee".

        Muuten olen sitä mieltä, että jos on veneeseen satsannut ja uusinut tekniikkaa, pitää siitä saada kovempi hinta kuin alkuperäisellä tekniikalla olevasta veneestä. Vai miksi pitäisi "tuntemattomalle ostajalle" antaa lahjana useampi tonni rahaa veneen yhteydessä. Ostakoon veneen alkuperäisellä tekniikalla ja laittakoon itse, ei siinä mitään pahaa ole.


      • markkinat
        kehitystä seurannut kirjoitti:

        Vertaamalla hintoja isoilla brookereilla ja palstoilla myytäviin vastaaviin ja lukemalla myyni-ilmoituksesta koneen, varusteet ja purjeet sekä niiden iän.

        Jos hinta poikkeaa oleellisesti ylöspäin pitää olla uusi kone, uudet purjeet tms. Mutta tämähän yleensä näkyy myynti-ilmoituksesta.

        Jos kuitenkin yrittää myydä keskitason tuotetta ylihintaan, voi varmaan tiedustella onko herrasmiehet kertoneet myyjälle oikean myyntihinnan vai seuralla tarjoamiesi juomien takia yhtyneet harhoihisi.

        veneessä hintaan vaikuttaa kyllä moni muukin asia kuin pelkästään varusteet ja niiden ikä. Rungon siisteys (naarmut, tökeröt korjaukset, jne) sisustuksen yleisilme, puuosien kunto, sprayhoodit, kuomut, köydet jne.

        No, oman edellisen veneeni kohdalla kyse ei kuitenkaan tainnut olla harhoista, koska kaksi korkeinta tarjousta olivat 200 € päässä toisistaan. Tein kaupat 200 € vähemmän tarjonneen kanssa, toisaalta sain pitää uudenkarhean telakointipukin itselläni.


      • kehitystä seurannut
        markkinat kirjoitti:

        Ei siinä mitään jos kysyy hinnan tiukkuutta. Mutta usko tai älä, osa ostajista ryhtyy arvostelemaan hintapyyntiä näkemättä venettä. No, onneksi en ole vähään aikaan myymässä nykyistä venettäni.

        Aika paljon ovat pudottaneet hinnasta. Onko sattumaa? Tuntuu vähän hassua sekin, että asettaa hinnan noin yläkanttiin siitä, mitä "tavoittelee".

        Muuten olen sitä mieltä, että jos on veneeseen satsannut ja uusinut tekniikkaa, pitää siitä saada kovempi hinta kuin alkuperäisellä tekniikalla olevasta veneestä. Vai miksi pitäisi "tuntemattomalle ostajalle" antaa lahjana useampi tonni rahaa veneen yhteydessä. Ostakoon veneen alkuperäisellä tekniikalla ja laittakoon itse, ei siinä mitään pahaa ole.

        Ai, että vanhenevan veneen arvo nousee uuden tasolle tai sen yli, jos varusteita uusii? Et voi olla tosissasi....

        Niinkuin käytetyn auton arvo nousisi saman mallin uuden tasolle, jos siihen vaihtaa moottorin? Arvo nousee vastaavan ikäisen ehjän tasolle tai vähän sen yli.


      • Joakim
        Wiki kirjoitti:

        Vilpittömät onnitteluni perheenlisäyksen johdosta! Purjehtikoon hän onnellisesti maailman meriä!

        Yritetään noudattaa kehotusta.


      • Joakim
        markkinat kirjoitti:

        Ei siinä mitään jos kysyy hinnan tiukkuutta. Mutta usko tai älä, osa ostajista ryhtyy arvostelemaan hintapyyntiä näkemättä venettä. No, onneksi en ole vähään aikaan myymässä nykyistä venettäni.

        Aika paljon ovat pudottaneet hinnasta. Onko sattumaa? Tuntuu vähän hassua sekin, että asettaa hinnan noin yläkanttiin siitä, mitä "tavoittelee".

        Muuten olen sitä mieltä, että jos on veneeseen satsannut ja uusinut tekniikkaa, pitää siitä saada kovempi hinta kuin alkuperäisellä tekniikalla olevasta veneestä. Vai miksi pitäisi "tuntemattomalle ostajalle" antaa lahjana useampi tonni rahaa veneen yhteydessä. Ostakoon veneen alkuperäisellä tekniikalla ja laittakoon itse, ei siinä mitään pahaa ole.

        Jos ostaja on kiinnostonut veneestä, mutta pitää hintapyyntöä korkeana, on aika luonnollista kertoa kantansa ajoissa.

        Jos myyjä ei osaa ostajaa vakuuttavasti perustella pyyntihintaa (erityisen hyvät varusteet, kunto tms.) tai laske pyyntiä, jäänee vene katsomatta. Vika voi olla hinnoittelussa, myyntitaidossa tai ostajalla voi olla väärä käsitys hintatasosta tai hän ei ole valmis maksamaan "käypää hintaa".

        Eikö ole paljon parempi tapa selvittää ko. asiat heti kuin "turhaan" ravata jokaista vähänkin kiinnostavaa venettä katsomassa?

        Kaikki eivät toki heti tiputa 10-20%, mutta lähes kaikki jonkin verran. Toki en ole juurikaan kysellyt hyvin yleisiä paljon Suomessa kyseltyjä venetyyppejä (Inferno 31, Comfortina 32, Albin Nova, Avancet jne), joilla ehkä on kiinteämpi hintataso.

        Varusteiden uusiminen toki hiukan nostaa veneen arvoa, mutta ei mielestäni läheskään varusteiden arvon verran. Harvoin ne varusteet kuitenkaan aivan uusia ovat ja useimmissa käytetyissä kuitenkin on suuri osa varusteista joskus uusittu. Aivan alkuperäiskuntoiset (80-luvulta) ovatkin sitten jo todella paljon halvempia ja myöskin aika harvinaisia.


      • Nikander U.
        Sir BB kirjoitti:

        Et kertonut tarkemmin oliko ostaja asunut Välimerellä veneessään vai sen alla 3 v? Etkä sitäkään aikoiko hän nyt muuttaa myymääsi veneeseen vai ostiko hän sen sadekatokseksi?

        Älä jätkä jauha paskaasi. Haisee tänne asti.


      • Erkki Lihasjärvi, Caribia
        Sir BB kirjoitti:

        Pelkkää uhoa sikarikkautesi. Alle 2 m syväksellä liikkuvat pitkäkölisetkin on köyhien kuljettimia. Keppikin varmaan alle 20 m kannelta mitattuna? Hymy

        taas yksi nappi ja mene tutimaan pikkupoju!


      • Sir BB
        Joakim kirjoitti:

        Jos ostaja on kiinnostonut veneestä, mutta pitää hintapyyntöä korkeana, on aika luonnollista kertoa kantansa ajoissa.

        Jos myyjä ei osaa ostajaa vakuuttavasti perustella pyyntihintaa (erityisen hyvät varusteet, kunto tms.) tai laske pyyntiä, jäänee vene katsomatta. Vika voi olla hinnoittelussa, myyntitaidossa tai ostajalla voi olla väärä käsitys hintatasosta tai hän ei ole valmis maksamaan "käypää hintaa".

        Eikö ole paljon parempi tapa selvittää ko. asiat heti kuin "turhaan" ravata jokaista vähänkin kiinnostavaa venettä katsomassa?

        Kaikki eivät toki heti tiputa 10-20%, mutta lähes kaikki jonkin verran. Toki en ole juurikaan kysellyt hyvin yleisiä paljon Suomessa kyseltyjä venetyyppejä (Inferno 31, Comfortina 32, Albin Nova, Avancet jne), joilla ehkä on kiinteämpi hintataso.

        Varusteiden uusiminen toki hiukan nostaa veneen arvoa, mutta ei mielestäni läheskään varusteiden arvon verran. Harvoin ne varusteet kuitenkaan aivan uusia ovat ja useimmissa käytetyissä kuitenkin on suuri osa varusteista joskus uusittu. Aivan alkuperäiskuntoiset (80-luvulta) ovatkin sitten jo todella paljon halvempia ja myöskin aika harvinaisia.

        minua. Sir BB ei käytettyyn tavaraan koske.


      • markkinat
        kehitystä seurannut kirjoitti:

        Ai, että vanhenevan veneen arvo nousee uuden tasolle tai sen yli, jos varusteita uusii? Et voi olla tosissasi....

        Niinkuin käytetyn auton arvo nousisi saman mallin uuden tasolle, jos siihen vaihtaa moottorin? Arvo nousee vastaavan ikäisen ehjän tasolle tai vähän sen yli.

        erikoinen ajatusmaailma. Mistä ihmeestä vedit taas tämän:

        "Ai, että vanhenevan veneen arvo nousee uuden tasolle tai sen yli, jos varusteita uusii? Et voi olla tosissasi...."

        En ole kyllä mitään tuohon viittaavaakaan kirjoittanut. Sanoimpa vain, että sellaisesta veneestä, johon on tekniikkaa uusittu, pitää saada parempi hinta kuin alkuperäisellä tekniikalla olevasta veneestä. En ole kyllä kertaakaan maninnut tai verrannut käytetyn veneen hintaa uuteen. Lue nyt ihmeessä vain mitä muut kirjoittaa äläkä yritä laittaa sanoja muiden suuhun.

        Autovertaukset on naurettavia. Jos sun auton hinta nousee uuden tasolle vaihtaessasi moottorin, ei sillä ole mitään tekemistä veneiden kanssa.....


    • kova kysyntä!

      Itselläni oli 20-vuotias skandi myynnissä tasan kolme vuorokautta. Yhteydenottoja tuona aikana 18, katsojia 6. Maanantaina laitoin ilmoituksen ja torstaina sai ottaa pois. Tiedän, että tämä on poikkeuksellista, mutta silti. Toki meidänkin telakalla lojuu veneitä, jotka ovat olleet myynnissä vuosia...

      • markkinat

        Olisi nimittäin mennyt heti, jos olisin tuolle ekalle myynyt. Mutta oli vene hieman standardista poikkeava ja mukana sellaista extraa, mitä ei yleensä niissä ole. Myös hintataso sellainen, ettei niitä ostajia niin hirveästi ole. Kaikkien kovin kysyntä lieneen alle 60 k€ hintaisista veneistä, mutta myös tietyt kalliimmat veneet ovat kovin kysyttyjä, tiedän.

        Aikoinani kun myin Novan, oli samanlainen meininki suin sinulla.


    • Wiki

      Mielenkiintoinen keskustelu sukeutui, mutta itse asiassa en ymmärrä mitä tarkoitat aloituksellasi:

      "Käytettyjen veneiden markkinat räjähtävät tulevaisuudessa"

      Mitä tämä räjähtäminen tarkoittaa, kysynnän vai tarjonnan räjähdysmäistä lisääntymistä? Hintojen räjähdysmäistä nousua vai laskua?

      • markkinat

        vain keksiä räväkkä aloitus, jotta saa BB:n kateelliseksi...

        Taisin jo kirjoittaakkin, etten usko hintojen nousuun, mutta kyllä edelleen uskon, että kysyntää tuolta idästäpäin tulee. Sunkin veneen ympärillä näin muutaman tummapukuisen aurinkolasit päässä kiertelevän. Mitähän mittailivat? Ei ollu mielstäni tavallisii Kotkanpoikii...

        Ehkä se tarkoittaa hajontaa, joka syntyy voimakkaan räjähdyksen johdosta. Tällä tarkoitan esittämiesi vaihtoehtojen samanaikaista voimakasta lisääntymistä.


      • Sir BB
        markkinat kirjoitti:

        vain keksiä räväkkä aloitus, jotta saa BB:n kateelliseksi...

        Taisin jo kirjoittaakkin, etten usko hintojen nousuun, mutta kyllä edelleen uskon, että kysyntää tuolta idästäpäin tulee. Sunkin veneen ympärillä näin muutaman tummapukuisen aurinkolasit päässä kiertelevän. Mitähän mittailivat? Ei ollu mielstäni tavallisii Kotkanpoikii...

        Ehkä se tarkoittaa hajontaa, joka syntyy voimakkaan räjähdyksen johdosta. Tällä tarkoitan esittämiesi vaihtoehtojen samanaikaista voimakasta lisääntymistä.

        Turha kuvitella, että kaltaisesi penninvenyttjä ja nappikauppias, joka yrittää kartuttaa mitätöntä varallisuuttaan 8 k€:n huijauksilla, saisi kaltaistani mailmanmiestä ja purjehtijaa kateellisiksi. Etenkin kun juttusi ovat mitä sattuu ja tietämys venemarkkinoista sitä luokkaa, että sovitkin hyvin idänkaupan agentiksi. Varo kuitenkin ettei tule itku silmään nahkatakkimiesten kanssa asioidessasi.


      • markkinat
        Sir BB kirjoitti:

        Turha kuvitella, että kaltaisesi penninvenyttjä ja nappikauppias, joka yrittää kartuttaa mitätöntä varallisuuttaan 8 k€:n huijauksilla, saisi kaltaistani mailmanmiestä ja purjehtijaa kateellisiksi. Etenkin kun juttusi ovat mitä sattuu ja tietämys venemarkkinoista sitä luokkaa, että sovitkin hyvin idänkaupan agentiksi. Varo kuitenkin ettei tule itku silmään nahkatakkimiesten kanssa asioidessasi.

        sattui noin pahasti.

        Tietämykseni venemarkkinoista lyö "tietämyksesi" mennen tullen. Ettei vain nimimerkkisi takan oli joku näistä suomalaisista venevälittäjäpelleistä? Kaikki alkaa viittaamaan pahasti siihen. Oikeassa olet vain siinä, että maailmaa se Haminakin on....maailman mies. Nauru


      • velkaantumisesta

        Osa suomalaisista on jo sen verran velkaantuneita, ettei tarvita edes korkojen nousua, taloudelliseen ahdinkoon. Jotenkin vaikuttaa jo siltä, että jonkinkaltainen 90-luvun tilanne toistuu. Luulen, että silloin ensimmäisenä lähtevät myyntiin ei-välttämätön omaisuus, kuten veneet.


      • kundi Tölikasta
        Sir BB kirjoitti:

        Turha kuvitella, että kaltaisesi penninvenyttjä ja nappikauppias, joka yrittää kartuttaa mitätöntä varallisuuttaan 8 k€:n huijauksilla, saisi kaltaistani mailmanmiestä ja purjehtijaa kateellisiksi. Etenkin kun juttusi ovat mitä sattuu ja tietämys venemarkkinoista sitä luokkaa, että sovitkin hyvin idänkaupan agentiksi. Varo kuitenkin ettei tule itku silmään nahkatakkimiesten kanssa asioidessasi.

        et oo mikään maailmanmies vaan mammanpoika.
        Et uskaltanut edes mennä ottamaan jabeja
        hagislaiselta tai akolta. Mee mammas luo,
        raukkis.


    • kyllä uudet maksaa

      Ruksasin kerran venemessujen jälkeen FG 37 lisävarusteluettelosta ne varusteen, jotka veneeseen on pakko hankkia täällä pohjolassa. sain summaksi 45000€, joka on sama hinta kuin nykyisen veneeni arvo, jalkoja saman verran, ikää 23 vuotta, veistämö pohjanmaalta

      ainut vaihtoehto vaihtaa uuteen on hanse/bavaria, mutta näitä en halua, koska ne eivät sovi suomenlahden aallokkoon

      • Suomenlahden aallokkoon?

        Näkyvät hyvinkin sopivan, jopa monta kappaletta yht'aikaa Helsingin ja Tallinnan väliselle meriosuudelle. Kyllä niillä uskaltaa merelle lähteä, ei niistä kaikista köli tipu?


      • JRxxx

        Itsekin olen ihmetellyt tuota varustehinnoittelusysteemiä. Autoissa on sentään jo päästy siihen, että mainoksissa kerrotaan edes pienellä ne lisäkulut, jotka tulevat päälle välttämättä, ennenkuin auto liikahtaa kaupasta ulos. Veneiden parissa on näköjään yhä täysin normaalia ilmoittaa hinta, jolla ei todellisuudessa venettä saa edes myyjältä ulos, saati kykene käyttämään. Jo pelkästään se, että mainoshinnoissa ei ole mukana rahti Suomeen, on lähinnä huijausta. Minimivaatimuus rehellisyydestä olisi, että mainostettu hinta on se alhaisin todella maksettava summa, jonka tuloksena myyjä ojentaa suomalaisella laiturilla ostajalle veneen avaimet ja paperit...


      • markkinat
        Suomenlahden aallokkoon? kirjoitti:

        Näkyvät hyvinkin sopivan, jopa monta kappaletta yht'aikaa Helsingin ja Tallinnan väliselle meriosuudelle. Kyllä niillä uskaltaa merelle lähteä, ei niistä kaikista köli tipu?

        päästiin jo asiaan.


      • uudet maksaa
        Suomenlahden aallokkoon? kirjoitti:

        Näkyvät hyvinkin sopivan, jopa monta kappaletta yht'aikaa Helsingin ja Tallinnan väliselle meriosuudelle. Kyllä niillä uskaltaa merelle lähteä, ei niistä kaikista köli tipu?

        ei uusilla lattapohjaveneillä viitsi paukuttaa suomenlahden aallokossa kryssillä edes koneella ajettaessa, pitää olla painoa ja v-pohja ja kölissä yli 50% massasta.

        muuten B36:sta meni masto ennen Falmouttia viime keväänä atlantin ylikierrokselta, alavantin kiinnityshela petti, oli alimitoittu. toki muissakin veneissä on vanttiongelmia


      • Syvä pohja
        uudet maksaa kirjoitti:

        ei uusilla lattapohjaveneillä viitsi paukuttaa suomenlahden aallokossa kryssillä edes koneella ajettaessa, pitää olla painoa ja v-pohja ja kölissä yli 50% massasta.

        muuten B36:sta meni masto ennen Falmouttia viime keväänä atlantin ylikierrokselta, alavantin kiinnityshela petti, oli alimitoittu. toki muissakin veneissä on vanttiongelmia

        Mieluummin kryssin A36:lla ja kärsin vähän ahtaammista tiloista kuin lätkytän B:36:lla vasta-aaltoon.


    • Venemarkkinat

      Kaikille tiedoksi, että netistä löytyy hyvä Ruotsalainen sivu http://www.sailguide.com , josta löytyy useimmista purjeveneistä faktaa ja myös pyydettyjä hintoja eri vuosilta. Eli kaikkien ostajien kannattaisi ennen ostoa vilasta sivuilta mitä veneestä on pyydetty, ettei tule narutetuksi. Toinen hyvä veneen arvon tarkastuspaikka on vanhat venelehdet, jos niitä omistaa. Markkina-arvon tietysti määrää kysyntä, jota voi sekoittaa esim. venäläiset tietämättömät uusrikkkaat, jotka innoissaan maksavat melkein mitä vaan. Siis perehtykää asiaan ennen kuin ostatte.

      • markkinat

        on ollut esillä tälläkin palstalla niin monta kertaa, että varmaan kaikki sen jo tietää. Saa sieltä osviittaa, mutta edelleen veneet on yksilöitä vanhetessaan. Jos veneeseen on kaikki uusittavissa oleva uusittu, on ostajan turha selittää, että Sailguiessa on sanottu, etä oikea hinta on...


      • venemarkkinat
        markkinat kirjoitti:

        on ollut esillä tälläkin palstalla niin monta kertaa, että varmaan kaikki sen jo tietää. Saa sieltä osviittaa, mutta edelleen veneet on yksilöitä vanhetessaan. Jos veneeseen on kaikki uusittavissa oleva uusittu, on ostajan turha selittää, että Sailguiessa on sanottu, etä oikea hinta on...

        En tarkoittanutkaan, että sailguidesta löytyy se oikea hinta vaan hinta alue jolla liikutaan. Myös on tosia-asia, että vaikka vanhaan veneeseen on ostettu paljon uuttaa niin on turha luulla, että voi plussata niistä tulleet kulut kokonaisena itse maksamaansa hintaan veneestä. Ei noin 30-vuotta vanha vene enää uusi ole, vaikkakin vanha vene kyllä pitää arvonsa paremmin kuin esim. auto.
        Siis jokaisella vanhalla veneellä on katto hinta, vaikka se olisi huippu kunnossa. Tietysti kaikesta voi huumassa maksaa mitä vain.


      • markkinat
        venemarkkinat kirjoitti:

        En tarkoittanutkaan, että sailguidesta löytyy se oikea hinta vaan hinta alue jolla liikutaan. Myös on tosia-asia, että vaikka vanhaan veneeseen on ostettu paljon uuttaa niin on turha luulla, että voi plussata niistä tulleet kulut kokonaisena itse maksamaansa hintaan veneestä. Ei noin 30-vuotta vanha vene enää uusi ole, vaikkakin vanha vene kyllä pitää arvonsa paremmin kuin esim. auto.
        Siis jokaisella vanhalla veneellä on katto hinta, vaikka se olisi huippu kunnossa. Tietysti kaikesta voi huumassa maksaa mitä vain.

        sano ny vielä, että viimeks ku ostit venettä pyysit myyjää ostamaan samaan hintaa uudetpurjeet ja jättää 5 donaa lomarahaa salongin pöydälle...

        Kattohinta on, siitä ei ole kysekkään. Pariin otteeseen olen maninnut, että en usko merkittävään hinnanousuun. Mutta kertaakaan en ole vielä ostajalle lahjoittanut uusia varusteita kaupanpäälle. Muutaman on yrittänyt, mutta ilman ovat jääneet. Jos ostaja ei osaa arvostaa uuttuja varusteita asennettuna, tehköön hommat itse. Oppii arvostamaan.


      • venemarkkinat
        markkinat kirjoitti:

        sano ny vielä, että viimeks ku ostit venettä pyysit myyjää ostamaan samaan hintaa uudetpurjeet ja jättää 5 donaa lomarahaa salongin pöydälle...

        Kattohinta on, siitä ei ole kysekkään. Pariin otteeseen olen maninnut, että en usko merkittävään hinnanousuun. Mutta kertaakaan en ole vielä ostajalle lahjoittanut uusia varusteita kaupanpäälle. Muutaman on yrittänyt, mutta ilman ovat jääneet. Jos ostaja ei osaa arvostaa uuttuja varusteita asennettuna, tehköön hommat itse. Oppii arvostamaan.

        En tarkoittanut, että uusia varusteita tarvitsee lahjoittaa, mutta se on varma, että jos olet esim. ostanut uuden purjeen neulomosta ja yrität sitä itse myydä niin et siitä samaa hintaa saa kuin neulomossa(näin neulomossa itselleni sanottiin, kun hankin uuden purjeen). Eihän uusia varusteita myyntiä varten hankita vaan omaa käyttöä varten. On myös huomattava, että markkinoilla roikkuu selvästi ylihintaisia vanhoja veneitä (esim. keväällä 70-luvun jon30 hintapyynti 45000 euron luokkaa). Ilmeisesti tälläiset veneet ei edes ole tositarkoituksella myynnissä, kunhan kokeillaan.


      • Markkinoita seuraava
        venemarkkinat kirjoitti:

        En tarkoittanut, että uusia varusteita tarvitsee lahjoittaa, mutta se on varma, että jos olet esim. ostanut uuden purjeen neulomosta ja yrität sitä itse myydä niin et siitä samaa hintaa saa kuin neulomossa(näin neulomossa itselleni sanottiin, kun hankin uuden purjeen). Eihän uusia varusteita myyntiä varten hankita vaan omaa käyttöä varten. On myös huomattava, että markkinoilla roikkuu selvästi ylihintaisia vanhoja veneitä (esim. keväällä 70-luvun jon30 hintapyynti 45000 euron luokkaa). Ilmeisesti tälläiset veneet ei edes ole tositarkoituksella myynnissä, kunhan kokeillaan.

        Mutta selittäkääpä mulle, miksi joistain vanhemmista veneistä myyjä saa sen tai lähes sen mitä pyytää? Näitä ovat HR:t, Antinojan paatit, Najadit, pienin poikkeuksin Swanit, ja muutamat muut merkit.

        Jotkut suorastaan viedään käsistä, vaikka jotkut eivät käytettyyn koske -omien sanojensa mukaisesti.


      • markkinat
        venemarkkinat kirjoitti:

        En tarkoittanut, että uusia varusteita tarvitsee lahjoittaa, mutta se on varma, että jos olet esim. ostanut uuden purjeen neulomosta ja yrität sitä itse myydä niin et siitä samaa hintaa saa kuin neulomossa(näin neulomossa itselleni sanottiin, kun hankin uuden purjeen). Eihän uusia varusteita myyntiä varten hankita vaan omaa käyttöä varten. On myös huomattava, että markkinoilla roikkuu selvästi ylihintaisia vanhoja veneitä (esim. keväällä 70-luvun jon30 hintapyynti 45000 euron luokkaa). Ilmeisesti tälläiset veneet ei edes ole tositarkoituksella myynnissä, kunhan kokeillaan.

        sanoa mitään kyseisestä Jonista. Voi hyvinkin olla, että hintapyynti on kuitenkin aika lähellä totuutta. Ostajia on monenlaisia, mutta olen tunnistanut ainakin kaksityyppiä erittäin selvästi. Nimittäin osa ostaa veneen kuin veneen, jos saa halvalla. Osa taas haluaa tietyn veneen ja on valmis siitä maksamaan käyvän hinnan. Miksi muuten joku ostaisi vaikkapa uuden 33 jalkaisen Najadin, sen hinnalla kun saa vaikka mitä muita veneitä uutena ja käytettynä.


      • venemarkkinat
        Markkinoita seuraava kirjoitti:

        Mutta selittäkääpä mulle, miksi joistain vanhemmista veneistä myyjä saa sen tai lähes sen mitä pyytää? Näitä ovat HR:t, Antinojan paatit, Najadit, pienin poikkeuksin Swanit, ja muutamat muut merkit.

        Jotkut suorastaan viedään käsistä, vaikka jotkut eivät käytettyyn koske -omien sanojensa mukaisesti.

        Mainitsemasi veneet pääpiirteittäin hyviä ja hyvät veneet kyllä menevät kaupaksi oikeaan hintapyyntiin.


      • venemarkkinat
        markkinat kirjoitti:

        sanoa mitään kyseisestä Jonista. Voi hyvinkin olla, että hintapyynti on kuitenkin aika lähellä totuutta. Ostajia on monenlaisia, mutta olen tunnistanut ainakin kaksityyppiä erittäin selvästi. Nimittäin osa ostaa veneen kuin veneen, jos saa halvalla. Osa taas haluaa tietyn veneen ja on valmis siitä maksamaan käyvän hinnan. Miksi muuten joku ostaisi vaikkapa uuden 33 jalkaisen Najadin, sen hinnalla kun saa vaikka mitä muita veneitä uutena ja käytettynä.

        Ostajia kuten myyjiäkin on moneen junaan. Kun on ostamassa uutta venettä esim. tuollaista najadia niin hinta on hyvin selvä, koska uuden veneen hinta on määritelty veistämöllä ja tuskin se on mikään musta tuntuu hinta. Käytettyjä hankittaessa edelleenkin peräänkuulutan seuraamaan markkinoita ja ostajan kannattaa tutustua useampaan, jos mahdollista. Halvalla siis voi saada työsaran tai, jos tuuria niin hyvän käyttö pelin.


    • ostaa ja myy

      ...tottahan tämä on ollut verrattain mielenkiintoinen keskustelu, mutta maksaako teille joku perkuleen tolvana vielä palkkaakin siitä, että keskustelupalstoilla vietätte tuntitolkulla kinastelemassa käytetyn kuttaperkan hinnasta, hä? uskomatonta kuinka joillakin riittää aikaa... kertokaa mullekin kuka on niin höveli, niin mäkin tuun samaan suojatyöpaikkaan päivähoitoon...

      • Sir BB

        Tämä on Sir BB:n automaattinen roskapostivastaaja. Sir BB on poistunut navigointihytistä salonkiin viettämään iltaa naapuriveneen naisiston kanssa.

        Hätätapauksissa ota Yhteyttä Sir BB:n ystävään antropologi Erkki Lihakseen, joka päivystää Caribialla. Erkki on tunnettu jazzmuusikko ja osaa kertoa myös paineita helpottavia otteita fagotinsoittoon, jotka helpottavat paineita ja unensaantia.


    • markkinat

      niin ainakin lukijamäärässä on BB ja Välilihas lyöty maanrakoon jo nyt. BUUUUAHH-HAH--HAH-HAAAAAA

      • Wiki

        Jopajoo... kaikki varmaankin uskovat että edellisen kommentin kirjoittaja on aikuinen ihminen, joka ihan tosissaan on omistanut ja myynyt puolen megamummon arvoista paattia?

        Heräsi jopa epäilys erään tällä palstalla tunnetun nimimerkin skitsofreniasta. Ko. henkilö nimittäin käyttää usein viesteissään ns. sanallisia hymiöitä tyyliin "hymy" ja nimimerkki markkinat samoin "nauru". Mutta eihän kukaan niin sairas ole, että itsensä kanssa väittelisi, eihän?


      • markkinat
        Wiki kirjoitti:

        Jopajoo... kaikki varmaankin uskovat että edellisen kommentin kirjoittaja on aikuinen ihminen, joka ihan tosissaan on omistanut ja myynyt puolen megamummon arvoista paattia?

        Heräsi jopa epäilys erään tällä palstalla tunnetun nimimerkin skitsofreniasta. Ko. henkilö nimittäin käyttää usein viesteissään ns. sanallisia hymiöitä tyyliin "hymy" ja nimimerkki markkinat samoin "nauru". Mutta eihän kukaan niin sairas ole, että itsensä kanssa väittelisi, eihän?

        pakko ei ole uskoa mitään. Parempi ehkä jopa niin. Pyydän anteeksi että otin koko asian esille, eli sen mitä alkuperäisessä viestissä kirjoitin. Totta se on, mutta kenenkään ei ole pakko uskoa enkä ryhdy sitä todistamaan. Itse asiassa aika vähän tuli asiallisia kommentteja. Piikittelyä kyllä aika paljon.

        Tarkoitus ei ollut realisoida hyvää venettä. Olin nähnyt paljon vaivaa ja jopa satsannut jonkin verran rahaa siihen veneeseen. Olen erittäin tyytyväinen, että vene meni hyviin käsiiin. Valtaosa ostajista on asiallisia, mutta sitten on se porukka, joka luulee, että jokainen myytävä vene on pakko realisoida ja siitä ei saa kuin puolet pyydetystä hinnasta. Tällaisen roskasakin kanssa en viitsinyt edes keskustella. Niitä näyttää aika paljon olevan tämän palstan lukijoiden joukossa.

        Keskutelu jatkukoon.


      • markkinat
        markkinat kirjoitti:

        pakko ei ole uskoa mitään. Parempi ehkä jopa niin. Pyydän anteeksi että otin koko asian esille, eli sen mitä alkuperäisessä viestissä kirjoitin. Totta se on, mutta kenenkään ei ole pakko uskoa enkä ryhdy sitä todistamaan. Itse asiassa aika vähän tuli asiallisia kommentteja. Piikittelyä kyllä aika paljon.

        Tarkoitus ei ollut realisoida hyvää venettä. Olin nähnyt paljon vaivaa ja jopa satsannut jonkin verran rahaa siihen veneeseen. Olen erittäin tyytyväinen, että vene meni hyviin käsiiin. Valtaosa ostajista on asiallisia, mutta sitten on se porukka, joka luulee, että jokainen myytävä vene on pakko realisoida ja siitä ei saa kuin puolet pyydetystä hinnasta. Tällaisen roskasakin kanssa en viitsinyt edes keskustella. Niitä näyttää aika paljon olevan tämän palstan lukijoiden joukossa.

        Keskutelu jatkukoon.

        se Nauru -juttu oli piikittelyä mainitsemallesi nimimerkille.


    • Bava-Risto

      ..kaiken tämän jälkeen entistä enemmän että sait veneesi kaupaksi. Väittäisin että 99,99% ostajaehdokkaista ei ole kiinnostunut saamaan sinulta, myyjältä, koulutusta veneenostossa. Tietenkin jokaisella myyjällä on, lain puitteissa, oikeus suhtautua ostajiin niin alentuvasti kuin haluaa. Näinhän osa käytettyjen veneiden välittäjistäkin tekee.

      • markkinat

        sanat solmuun..... "oikeus suhtautua ostajiin niin alentuvasti kuin haluaa"

        "sait kaupaksi" on huono ilmaisu, oikea kuuluu: ostetiin väkisin.

        Älä välitä, Bavariaat et saa myytyä ainakaan länteenpäin. Siellä on jo ylitarjontaa muutenkin.


      • Voisin miettiä..
        markkinat kirjoitti:

        sanat solmuun..... "oikeus suhtautua ostajiin niin alentuvasti kuin haluaa"

        "sait kaupaksi" on huono ilmaisu, oikea kuuluu: ostetiin väkisin.

        Älä välitä, Bavariaat et saa myytyä ainakaan länteenpäin. Siellä on jo ylitarjontaa muutenkin.

        Voisin harkita sellaisen 30-jalkaisen Bavarian ostoa ;).


    • 62778

      Räjähtikö käteen vai housuun?

    • TilasitkoJuuriUuden

      Vuonna 2019 noita vanhoja paskoja ei kukaan täysipäinen halua eikä osta. Millään hinnalla.
      Nuorilla on muutakin tekemistä kuin istua paskalla suihkuttomassa veneessä jossain sinileväpuurossa taistelemassa kusenpolttaman veneen loppuunkulutettujen osien kanssa ja roikkua viikkotolkulla saaristossa juovuksissa maailman ongelmia ratkomassa.

      Yhden 1980-luvun romun pyyntihinnalla matkustaa pari kertaa maapallon ympäri.
      Siinä ehtii näkemään ja kokemaan yhtä sun toista, eikä tarvitse taistella jätemuovilaatikon vikojen kanssa ja pohdiskella ongelmajätteeksi muuttuneen lujitemuovikasan hävittämistä.

      Venemessuillakin oli enää kaksi purjevenettä - molemmat jäivät myymättä - koska purjehdus on vanhojen seniilien kuolevaa kansanperinnettä. Itämeren tilan huomioon ottaen ei ole ihme.

      Hommalle on käymässä täsmälleen samoin kuin karavaani-swingereille asuntovaunuineen ja -autoineen. Vielä viimeiset mohikaanit ajavat 1980-luvun asunto-Ducatollaan markettiin ja takaisin, koska eihän niitä paskoja kukaan osta eikä oikeaan autoon eläkkeellä ole enää varaa.

      Ajat ovat muuttuneet ja harrastukset niiden mukana. Uusia harrastajia ei tule ja vanhat alkavat olla Attendon kautta menossa maahanmuuttajiksi.

      Näin se vaan menee ja sen huomaa venekauppiaiden ja -vuokraamoiden konkkatilastosta.
      Takana loistava tulevaisuus ja tulevaisuus tuo mukanaan jotain erilaista.

      Purjehduksen aikakausi on Suomessa auttamatta ohitse siinä mittakaavassa kuin mitä se on viime vuosikymmeninä ollut.
      Nyt joku kilahtaa ja aloittaa saatanallisen hampaiden sylkemisen tajutessaan, että tämä on totista totta.

      • Huomennajotoisin

        Totista totta on ainakin tämä:

        Tulevat sukupolvet miettivät kiihtyvällä tahdilla hiilijalanjälkeä.
        Kohta heitä ei tastusti kiinnosta matkustaa energiaa kuluttavasti kaksi kertaa maailman ympäri, jos samalla hinnalla saa "second hand" purkkarin, jolla retkeillä ekologisesti ja elää slow-lifea, joka sekin on maailmalla rajusti kasvava trendi.

        Mutta ei siinä mitään. Maailma muuttuu nopeammin kuin luulet, Eskoseni.


      • PalikatJaossa
        Huomennajotoisin kirjoitti:

        Totista totta on ainakin tämä:

        Tulevat sukupolvet miettivät kiihtyvällä tahdilla hiilijalanjälkeä.
        Kohta heitä ei tastusti kiinnosta matkustaa energiaa kuluttavasti kaksi kertaa maailman ympäri, jos samalla hinnalla saa "second hand" purkkarin, jolla retkeillä ekologisesti ja elää slow-lifea, joka sekin on maailmalla rajusti kasvava trendi.

        Mutta ei siinä mitään. Maailma muuttuu nopeammin kuin luulet, Eskoseni.

        Saitte kuin saittekin keskustelun käyntiin tässä höppänän ylös nostamassa ketjussa.
        Hörhö tuskin osallistuu itse tuota enempää. Naureskelee vain partaansa - jos sitä nyt satuu sillä olemaankaan.


      • the_end

        Samaa mieltä. Purjehdus on meidän, kuuskytluvulla syntyneiden ja ulkoilmaharrastuksiin kasvaneiden viiskymppisten, jälkeemme kuollut. Kahdeksankymentäluvun veneet saa meidän jälkeemme polttaa tai muulla tavalla loppukäsitellä. Tarpeettomina.
        Nuoremmilla ihmisillä on uusi ja erilainen elämän sisältö. Elämä koostuu pätkätöistä, roskaruuan mussuttamisesta, älypuhelimen näyttöön tuijottamisesta, elintasosairauksien lääkitsemisestä, mopoautolla ajamisesta. Eikä tuollainen reilusti toistasataa kiloa painava teini-ikäinen edes mahdu takavuosien purkkariin. Saati että olisi lajista kiinnostunut tai edes tietoinen. Itse ainakin olen alaskirjannut oman skandini jo kauan sitten.


      • taas.näitä
        the_end kirjoitti:

        Samaa mieltä. Purjehdus on meidän, kuuskytluvulla syntyneiden ja ulkoilmaharrastuksiin kasvaneiden viiskymppisten, jälkeemme kuollut. Kahdeksankymentäluvun veneet saa meidän jälkeemme polttaa tai muulla tavalla loppukäsitellä. Tarpeettomina.
        Nuoremmilla ihmisillä on uusi ja erilainen elämän sisältö. Elämä koostuu pätkätöistä, roskaruuan mussuttamisesta, älypuhelimen näyttöön tuijottamisesta, elintasosairauksien lääkitsemisestä, mopoautolla ajamisesta. Eikä tuollainen reilusti toistasataa kiloa painava teini-ikäinen edes mahdu takavuosien purkkariin. Saati että olisi lajista kiinnostunut tai edes tietoinen. Itse ainakin olen alaskirjannut oman skandini jo kauan sitten.

        Mistä ihmeestä riittää hörhöjä, jotka vastaavat yli 10 v sitten yhden hörhön aloittamaan provoon, jonka toinen hörhö on sieltä naftaliinista kaivanut ja kolmas sekä vielä viideskin hörhö vielä jatkanut. Aloituksessa ei ollut mitään asiaa, eikä sitä ole vuosien varrella yhtään siihen tarttunut.

        Juu, saa toki jatkaa, että mitäs minä sitten tähän puutuin. Ole hyvä vain.


      • SatunnainenTarkkailija
        taas.näitä kirjoitti:

        Mistä ihmeestä riittää hörhöjä, jotka vastaavat yli 10 v sitten yhden hörhön aloittamaan provoon, jonka toinen hörhö on sieltä naftaliinista kaivanut ja kolmas sekä vielä viideskin hörhö vielä jatkanut. Aloituksessa ei ollut mitään asiaa, eikä sitä ole vuosien varrella yhtään siihen tarttunut.

        Juu, saa toki jatkaa, että mitäs minä sitten tähän puutuin. Ole hyvä vain.

        Sama huomio minullakin. Miten vuoden 2006 käytettyjen veneiden tilanne kirvottaa jonkun sormet pakonomaisesti näppäimistölle?
        Kalenterin mukaan olemme jo vuodessa 2019 ja tänä vuonna on kyllä aivan erilaiset käytettyjen markkinat käynnissä.
        Tuo hörhö iloitsee jokaisesta postauksesta, jonka saa meistä irti,
        Jos kirjoittaminen on teille tärkeää, niin aloittakaa uusi ketju näistä käytettyjen markkinoista. Saatte varmasti muita mukaan
        Hörhö ei taatusti tuo sinne mitään, sillä sen verran köyhää näyttää hänen ulosantinsa olevan.


      • Joakim1
        SatunnainenTarkkailija kirjoitti:

        Sama huomio minullakin. Miten vuoden 2006 käytettyjen veneiden tilanne kirvottaa jonkun sormet pakonomaisesti näppäimistölle?
        Kalenterin mukaan olemme jo vuodessa 2019 ja tänä vuonna on kyllä aivan erilaiset käytettyjen markkinat käynnissä.
        Tuo hörhö iloitsee jokaisesta postauksesta, jonka saa meistä irti,
        Jos kirjoittaminen on teille tärkeää, niin aloittakaa uusi ketju näistä käytettyjen markkinoista. Saatte varmasti muita mukaan
        Hörhö ei taatusti tuo sinne mitään, sillä sen verran köyhää näyttää hänen ulosantinsa olevan.

        Itse asiassa on varsin mielenkiintoista lukea mitä 2006 ajateltiin markkinoiden kehityksestä. Aloittaja kuvitteli tuolloin, että jälleenmyyntiarvo tulee säilymään hyvin. Kuinka väärässä hän olikaan!

        2030 sitten nähdään miten tämänpäivän hintakehitystä arvailevat osuvat oikeaan.


      • PalikatJakoon
        Joakim1 kirjoitti:

        Itse asiassa on varsin mielenkiintoista lukea mitä 2006 ajateltiin markkinoiden kehityksestä. Aloittaja kuvitteli tuolloin, että jälleenmyyntiarvo tulee säilymään hyvin. Kuinka väärässä hän olikaan!

        2030 sitten nähdään miten tämänpäivän hintakehitystä arvailevat osuvat oikeaan.

        Painotus sanalla lukea, on eri asia kuin postata tätä vanhaa ketjua.
        Minäkin kehotan aloittamaan uuden ketjun, vaikka sitten lainaamalla jotakin tästä vanhasta.
        Jotenkin tuo uusi avaus ”räjähtikö käteen...” heikentää ketjun kelpoisuuden jatkokäsittelyyn.


      • turhaa_
        PalikatJakoon kirjoitti:

        Painotus sanalla lukea, on eri asia kuin postata tätä vanhaa ketjua.
        Minäkin kehotan aloittamaan uuden ketjun, vaikka sitten lainaamalla jotakin tästä vanhasta.
        Jotenkin tuo uusi avaus ”räjähtikö käteen...” heikentää ketjun kelpoisuuden jatkokäsittelyyn.

        Sinä kiihotat puupäätrollia vaan lisää valituksellasi, eikä sinunkaan jankkaamisesi ole kiinnostavaa luettavaa. Tässä nostossa nyt sattui olemaan kiinnostavaa aikansa mielipide ja käsitys.


      • PalikatJakoon
        turhaa_ kirjoitti:

        Sinä kiihotat puupäätrollia vaan lisää valituksellasi, eikä sinunkaan jankkaamisesi ole kiinnostavaa luettavaa. Tässä nostossa nyt sattui olemaan kiinnostavaa aikansa mielipide ja käsitys.

        Jos asia on noin, niin miksi et ole tätä aikaisemmin kaivanut esiin? On kuitenkin jo kulunut melkein 13 vuotta viimeisestä postauksesta ennen tätä viikonloppua.
        Hyvin olisi ollut aikaa tätä ketjua kommentoida aikaisemminkin.

        Enemmän se hörhö näistä asiaan kantaa ottavista postauksista nauttii. Me jotka kritisoimme hänen menettelyään, olemme lähinnä ärsyttävää kutinaa.

        En minä kiellä niitä lukemasta, mutta niiden tekohengittäminen ei kyllä ole mitenkään mieltä ylentävää toimintaa.


      • turhaa_
        PalikatJakoon kirjoitti:

        Jos asia on noin, niin miksi et ole tätä aikaisemmin kaivanut esiin? On kuitenkin jo kulunut melkein 13 vuotta viimeisestä postauksesta ennen tätä viikonloppua.
        Hyvin olisi ollut aikaa tätä ketjua kommentoida aikaisemminkin.

        Enemmän se hörhö näistä asiaan kantaa ottavista postauksista nauttii. Me jotka kritisoimme hänen menettelyään, olemme lähinnä ärsyttävää kutinaa.

        En minä kiellä niitä lukemasta, mutta niiden tekohengittäminen ei kyllä ole mitenkään mieltä ylentävää toimintaa.

        Ai pitäisiö mun olla jo valmiiksi kaivanut esiin kaikki viestiketjut? On muutakin tekemistä. Kaikkein eniten puupäätrolli kiihottuu valituksestasi. Mikäli ne nostot saavat itse aihettaan koskevia kommentteja niin antaa niiden olla ja hengittää.


      • tee.sitä.muuta
        turhaa_ kirjoitti:

        Ai pitäisiö mun olla jo valmiiksi kaivanut esiin kaikki viestiketjut? On muutakin tekemistä. Kaikkein eniten puupäätrolli kiihottuu valituksestasi. Mikäli ne nostot saavat itse aihettaan koskevia kommentteja niin antaa niiden olla ja hengittää.

        Ei pitäis sun, eikä kenenkään muunkaan kaivaa kaikkia viestiketjuja esiin. Erityisesti ei tämän kaltaisi sisällyksettömiä viestketjuja. Kaivakoon ja lukekoon itsekseen se, joka tietoa kaipaa.


      • Kyllä.pitäisi
        tee.sitä.muuta kirjoitti:

        Ei pitäis sun, eikä kenenkään muunkaan kaivaa kaikkia viestiketjuja esiin. Erityisesti ei tämän kaltaisi sisällyksettömiä viestketjuja. Kaivakoon ja lukekoon itsekseen se, joka tietoa kaipaa.

        Tämä oli ihan kiinnostava viestiketju, paitsi tämä nostonjälkeinen tekohengittävä inttämisesi.


      • voi_hyvää_päivää
        tee.sitä.muuta kirjoitti:

        Ei pitäis sun, eikä kenenkään muunkaan kaivaa kaikkia viestiketjuja esiin. Erityisesti ei tämän kaltaisi sisällyksettömiä viestketjuja. Kaivakoon ja lukekoon itsekseen se, joka tietoa kaipaa.

        Ei mitään järkeä avata nyt uutta viestiketjua vuoden 2006 käsityksistä veneiden tulevasta hintakehityksestä kun aito sellainen on yhden linkin takana. Sitten pitäisi alkaa väittelemään ja sen jälkeen laittamaan linkin juuri tähän vanhaan keskusteluun joka on nyt jo kääntynyt ihan joutavaksi ja pois aiheesta kiitos sinun.


      • tee.sitä.muuta
        voi_hyvää_päivää kirjoitti:

        Ei mitään järkeä avata nyt uutta viestiketjua vuoden 2006 käsityksistä veneiden tulevasta hintakehityksestä kun aito sellainen on yhden linkin takana. Sitten pitäisi alkaa väittelemään ja sen jälkeen laittamaan linkin juuri tähän vanhaan keskusteluun joka on nyt jo kääntynyt ihan joutavaksi ja pois aiheesta kiitos sinun.

        Ei tarttekaan avata uutta ketjua, kuten eräs toinen minun lisäkseni todennut. Riittää vallan mainiosti aisiasta kiinnostuneelle, että lukee sen vanhan. Koko ketju oli kuitenkin pelkästään avaajan kaupankäyntitapojen rääpimistä, tulevaa hintakehitystä käsitteli ainoastaan aloitus. Eikä tähän nytkään tullut mitään uutta lukemisen arvoista. Eli laita hakuun, jos kiinnostaa joskus muinoin käsitellyt aiheet ja lue sieltä. Yhteenkään numerohörhön nostamaan ketjuun ei kannata mitään lisätä.


      • voi_hyvää_päivää
        tee.sitä.muuta kirjoitti:

        Ei tarttekaan avata uutta ketjua, kuten eräs toinen minun lisäkseni todennut. Riittää vallan mainiosti aisiasta kiinnostuneelle, että lukee sen vanhan. Koko ketju oli kuitenkin pelkästään avaajan kaupankäyntitapojen rääpimistä, tulevaa hintakehitystä käsitteli ainoastaan aloitus. Eikä tähän nytkään tullut mitään uutta lukemisen arvoista. Eli laita hakuun, jos kiinnostaa joskus muinoin käsitellyt aiheet ja lue sieltä. Yhteenkään numerohörhön nostamaan ketjuun ei kannata mitään lisätä.

        Keskustelupalstan tarkoitus on keskustella. Ajatustenvaihto eli keskustelu edellyttää että otetaan esille asioita. Tiedon etsiminen netistä yksin ei ole keskustelua.


      • pahaa.päivää
        voi_hyvää_päivää kirjoitti:

        Keskustelupalstan tarkoitus on keskustella. Ajatustenvaihto eli keskustelu edellyttää että otetaan esille asioita. Tiedon etsiminen netistä yksin ei ole keskustelua.

        Ei tästä sen parempaa keskustelua syntynyt kuin vuonna 2006. Vai liittyykö tämä jänkkäys edes etäisesti aiheeseen? Tai toiko kusenpolttamat veneet jotain uutta ajatusta? Mutta onpa edes numerohörhö onnellinen saavutuksestaan, eli jotain hyvää tässäkin.


      • voi_hyvää_päivää
        pahaa.päivää kirjoitti:

        Ei tästä sen parempaa keskustelua syntynyt kuin vuonna 2006. Vai liittyykö tämä jänkkäys edes etäisesti aiheeseen? Tai toiko kusenpolttamat veneet jotain uutta ajatusta? Mutta onpa edes numerohörhö onnellinen saavutuksestaan, eli jotain hyvää tässäkin.

        Onhan tässä keskusteluakin syntynyt turhanpäiväisen jankkaamisesi ja palstanvalvontasi ohella. Palstalla keskustellaan yleensäkin vanhoista veneistä lähes yksinomaan. Purjeveneet kun ovat pitkäikäisiä toisin kuin vaikkapa autot.


      • palstanvalvoja
        voi_hyvää_päivää kirjoitti:

        Onhan tässä keskusteluakin syntynyt turhanpäiväisen jankkaamisesi ja palstanvalvontasi ohella. Palstalla keskustellaan yleensäkin vanhoista veneistä lähes yksinomaan. Purjeveneet kun ovat pitkäikäisiä toisin kuin vaikkapa autot.

        Joo, keskustelua syntyi muinaisten ketjujen jatkamsen mielekkyydestä. Niitäkin vanhempien veneiden hintakehityksestä ei tullut esiin mitään sellaista, mitä ei olisi esitetty kymmeniä kertoja aikaisemminkin ketjun aloituksen jälkeen.

        Meitä palstanvalvojia on mutten useita. Pari meistä päivystää 24/7.


      • valvo.vaan.itseäsi
        palstanvalvoja kirjoitti:

        Joo, keskustelua syntyi muinaisten ketjujen jatkamsen mielekkyydestä. Niitäkin vanhempien veneiden hintakehityksestä ei tullut esiin mitään sellaista, mitä ei olisi esitetty kymmeniä kertoja aikaisemminkin ketjun aloituksen jälkeen.

        Meitä palstanvalvojia on mutten useita. Pari meistä päivystää 24/7.

        Onhan tässä syntynyt keskustelua ja tullut kiitoksia siitä että vanhojen keskustelujen sisältöä voi verrata nykyisiin. Tuossä alapuolella on paljon viestejä. Turha sinun on leikkiä diktaattoria päättämässä mistä saa keskustella.


    • ongelmajätettä

      Ennenpitkää tulee sekin päivä, että veneestä on hankala päästä eroon ilman jotain romutusmaksua. Maksua vastaan rove pilkotaan ja kuskataan Riihimäelle tai johonkin energialaitokselle poltettavaksi.
      Jollekkinhan nämä "mustat pekat" aina jää käteen. Näyttää niitä jo nyt nettiveneessä olevan muutaman megawatin verran tyrkyllä.

      • Taivaanrannamaalari

        Vai niin luulet. Jotta vanhoilla veneillä olisi samanlainen tulevaisuus kuin miljoonilla autonraadoilla, pitäisi veneiden yleistyä autojen tavoin.

        Ei tule ikinä tapahtumaan. Nytkin suurin puheenaihe alalla on se, että harrastajajoukko harvenee kovaa vauhtia. Tämä tulee tasaamaan kysyntää ja tarjontaa ihan itsestään.

        Eli: Edelleen saat sen unelmaveneesi hakea jostakin ilmaiseksi vain unissasi :)))


      • homeskandit

        25 vuotta sitten aloin haaveilemaan veneilyn uudelleen aloittamisesta ja silloinkin oli samat puheet ylihintaisista yli-ikäisistä käytetyistä veneistä ja että kyllä kohta hinnat laskee, no ei ole laskenut. 15 vuotta sitten kyllästyin odottamaan ja ostin ensin yhden yli-ikäisen ylihintaisen veneen joka sittemmin vaihdoin yli 40 vuotta vanhaan uuden premium auton hintaiseen veneeseen jonka tiesin hyväksi. Lopputulema on se että veneiltyä on tullut koko rahan edestä ja mitään tarvetta ei ole myydä venettä vielä 20 vuoteen jos vaan terveyttä riittää.
        Niin että odota sinä vain sitä käytettyjen hinnan romahtamista niin minä käytän aikaani veneilyyn.


      • 121212

        Melkoinen osa Nettiveneenkin tarjonnasta on varmaan ihan vain oman veneen esittelyn tarpeesta tehtyjä ilmoituksia. Hinnat saattaa olla ihan tolkuttomia ja luullaan että oma kiulu on jokin suomen hienoin tjsp. Sitten on näitä reppanoita jotka ei osaa laittaa edes kunnon kuvia saatikka kirjoittaa veneestään mitään. "Soittamalla lisätietoa" ei innosta laisinkaan koska melkein jo arvaa etteä tähän aikaan vuodesta kippari saa ruuhestaan sen parempia kuvia saatikka muuta esittelyä.


      • Tuuba2

        Taivahan tosi.
        Potentiaalista ostajaa paskat kiinnosta kuva lavuaarin pohjalta tai omistajan koirasta/vaimosta.
        Puhumattakaan jostain vitun kukkaruukusta pentterin pöydällä, lakanoiden kuosista tai jostain maisemakuvasta jossain luonnonsatamassa.

        Ei niitä rantakallioita veneilmoituksista etsitä, vaan sitä venettä. Moottorin tunnit ja huoltohistoria, iso yleiskuva sitloodasta, kannelta ja luukusta salonkiin, eikä mitään "hei tässä veneeni vessanpönttö" -juttuja.

        Enemmän kiinnostaa, minkä ikäiset purjeet ovat (purjeet 1989, huolletut ja hyväkuntoiset, hahahah), köysistöt, milloin pohja on käsitelty (32 kerrosta pehmeää myrkkyä?), onko telakointipukkia, miltä näyttävät navigointielektroniikka ja sähköt, akut vuodelta mikä jne.

        Kaikkein parasta olisi lisätä myynti-ilmoitukseen muutaman ison, selkeän kuvan lisäksi puutelista, mitä myyjän mielestä kannattaisi laittaa.

        Sillä pääsisi jo eteenpäin, moni voi olla valmis laittamaan puutteet kuntoon, mutta tietysti jos 40v vanhat purjeet ovat myyjän mielestä "ok-kuntoiset", niin.....

        Veneet pysyvät kunnossa, jos niihin joka vuosi uusitaan jotain. Jos 25 vuotta purjehditaan pelkästään pohjan pesulla ja kylkien vahauksella, lopulta käsissä on pelkkä ongelmajätekasa.

        Vuonna 2019 yllättävän moni osaa laskea, kannattaako vanhan kunnostus vai ostaako ehjä ja uudempi, jolle ei 10 vuoteen tarvitse tehdä isompaa remonttia.


      • pikavippiäkö

        No voi voi on se virtualliveneily kovaa touhua. Nettiveneessäkin on ihan vääränlaisia ilmoituksia ja veneiden hinnat ei täsmää pankkitilin saldon kanssa.


      • onneakettumetsälle
        pikavippiäkö kirjoitti:

        No voi voi on se virtualliveneily kovaa touhua. Nettiveneessäkin on ihan vääränlaisia ilmoituksia ja veneiden hinnat ei täsmää pankkitilin saldon kanssa.

        Hehheh, ja akkujen ikä on tietenkin mainittava ja onkohan telakointipukin kierteissä ruostetta....pahoja juttuja. Tuo vikalista olisi tosiaankin hyvä tieto ostajalle, mutta onhan se kaikilla tiedossa että ilmoitus on samalla mainos jolla yritetään luoda positiivisia mielikuvia myytävänä olevasta tavarasta. Silloin kuva vaimosta, koirasta tai siististä vessanpöntöstä voi kuitenkin toimia vikalistaa paremmin. Tietysti noissa voi lipsahtaa helposti tahattoman komiikan puolelle, esim jos loppuun ajettu Range on kuvattu jonkin kartanon pihamaisemissa.


    • Vdhd

      Miten niin veneily on kuolonkouristuksissaan?!
      Kyllä noissa vierassatamissa kesäisin on ihan sama ruuhka kuin aiempina vuosinakin..
      Ja naapuri-viroon on putkahtanut monta uutta satamaa vuosittain (eu-rahalla?).
      Siellä ainakin kasvava harrastus, mutta yllättävän uutta venettä heillä on, eivät taida hakea juurikaan suomen puolelta käytettyjä..

      • trujsfdg

        Virossa veneily liittyä tiiviisti huumekauppaan, rahanpesuun ja muihin rötöksiin. Viron mediaanipalkka on 1000 euroa. Hyvin pieni kansanosa pystyy edes haaveilemaan veneilystä. Se porukka on lukumäärältään pieni, eikä varmaan kasva tulevaisuudessa. Lisäksi veneilyn maksut ovat moninkertaiset Suomeen verrattuna. Satamapaikka Tallinnasta 40- jalkaiselle veneelle on n. 2000 eur/kesä. Helsingissä kaupungin tukema hinta vastaavalle veneelle on vain 500 eur/kesä. E


      • mistä.perheestä
        trujsfdg kirjoitti:

        Virossa veneily liittyä tiiviisti huumekauppaan, rahanpesuun ja muihin rötöksiin. Viron mediaanipalkka on 1000 euroa. Hyvin pieni kansanosa pystyy edes haaveilemaan veneilystä. Se porukka on lukumäärältään pieni, eikä varmaan kasva tulevaisuudessa. Lisäksi veneilyn maksut ovat moninkertaiset Suomeen verrattuna. Satamapaikka Tallinnasta 40- jalkaiselle veneelle on n. 2000 eur/kesä. Helsingissä kaupungin tukema hinta vastaavalle veneelle on vain 500 eur/kesä. E

        Ja minä kun luulin, että kaupanteolla rikastuu, vaikka kauppatavarana ei olisikaan huumeet tai raha. Useampia virolaisia purjehtijoita tunnen ja heidän rahojensa tausta ainakin on muualla. Mediaanipalkalla ei veneitä ostella, mutta miehistöksi silläkin pääsee. Pari tonnia laituripaikasta ei kansainvälisemmin katsoen ole mikään hinta, eikä se ole suuri uuden veneen hintaan suhteutettunakaan. Käsityksesi on terve tuulahdus aurinkoisesta 70-luvun vasemmistolaisuudesta, jossa iloisesti laulettiin 20 perheestä.


      • ahsdgdg

        Kalliit veneet ja autot sopivat hyvin rahanpesuun, mikä selittää niiden suosion huumekauppiaiden keskuudessa. Voisin kuvitella, että rahanpesun ja huumekaupan määrä etelänaapurissa on nykyään eri mittakaavassa kuin 70-luvulla. Viron veneilykulttuuri on perinteinen kasinotalouden lieveilmiö. Isolla velkavivulla hankittua omaisuutta, joka siirtyy rahoitusyhtiön realisoitavaksi, kun juhlat nyt päättyvät. Oletko ollenkaan lukenut viimeaikaisia uutisia Dansken ja Swedbankin Viron konttoreiden liiketoimintamallista? Sehän perustuu puhtaasti rahanpesuun. Ymmärtääkseni muutkin puolueet kuin vasemmistolaiset tuomitsevat toimminnan laittomana.


      • mistä.perheestä
        ahsdgdg kirjoitti:

        Kalliit veneet ja autot sopivat hyvin rahanpesuun, mikä selittää niiden suosion huumekauppiaiden keskuudessa. Voisin kuvitella, että rahanpesun ja huumekaupan määrä etelänaapurissa on nykyään eri mittakaavassa kuin 70-luvulla. Viron veneilykulttuuri on perinteinen kasinotalouden lieveilmiö. Isolla velkavivulla hankittua omaisuutta, joka siirtyy rahoitusyhtiön realisoitavaksi, kun juhlat nyt päättyvät. Oletko ollenkaan lukenut viimeaikaisia uutisia Dansken ja Swedbankin Viron konttoreiden liiketoimintamallista? Sehän perustuu puhtaasti rahanpesuun. Ymmärtääkseni muutkin puolueet kuin vasemmistolaiset tuomitsevat toimminnan laittomana.

        Joo, puolenkymmentä venettä voi hyvinkin olla epämääräisin keinoin rahoitettuja. Moottoriveneitä ehkä useampikin, mutta että näin olisi koko veneilyn osalta, on hyvin outo ajatus. Toisaalla muuten yksi rahanpesuun hyvin paljon käytetty ala on kangaskauppa. Tuhanteen pieneen summaan on helpompi kätkeä kieroudet kuin kahteen isoon.

        Danske ja Swedbank ovat pääosin siirrelleet venäläistä pakotteiden alaista rahaa.


    • VenäjänAiristo

      Vaikka tämä oli vanha ketju niin mielenkiintoista katsoa nyt kuinka arvio kirjoittajalta aikoinaan osui kohdilleen, eipä tänne mitään venäläisten ostajien tulvaa saapunut. Oikeastaan tämä on suomi24 palstan hauskin puoli, oman analyysit ja arviot jäävät näkyviin - niistä voi sitten jokainen aikanaan todeta kuinka väärässä tai oikeassa sitä itse oli.

      • Tyrnäväntorpedo

        Jäin miettimään tuota samaa. Vuonna 2006 tehty ennustus siitä, että käytettyjen veneiden kauppa räjähtää, jäi toteutumatta.

        Nettiveneneessä 80-luvun tai vanhempia purkkareita on peräti kolme neljästä. Ennusteentekovuotta nuorempia on kahdeksasosa. Mediaani-ikä on peräti 35 vuotta.
        Moottoriveneet ovat keskimäärin uudempia, mediaani-ikä on 18 vuotta.

        Nuo luvut eivät kerro suoraan siitä, kuinka paljon veneillä on käyty kauppaa. Sen verran voi kuitenkin päätellä, että uusiin veneisiin ei ole siirrytty eikä ole kovin uskotavaa, että veneilijät ovat vaihdelleet saman ikäisiä veneitä keskenään pelkästään vaihtamisen ilosta.


      • Eirakettitiedettä

        Ennustaminen ei ole helppoa, varsinkaan tulevaisuuden ennustaminen. 2006 oltiin finanssikriisin kynnyksellä. Itse asiassa tämä kuva kertoo, miksi 2000-luvun veneitä ei ole Suomessa kovinkaan paljon.

        https://findikaattori.fi/fi/2

        Samasta käyrästä voisi päätellä, että 90-luvun alun veneitäkin on melko vähän, ja 90-luvun loppupuolen yksilöitä taas enemmän.


      • Joakim1
        Eirakettitiedettä kirjoitti:

        Ennustaminen ei ole helppoa, varsinkaan tulevaisuuden ennustaminen. 2006 oltiin finanssikriisin kynnyksellä. Itse asiassa tämä kuva kertoo, miksi 2000-luvun veneitä ei ole Suomessa kovinkaan paljon.

        https://findikaattori.fi/fi/2

        Samasta käyrästä voisi päätellä, että 90-luvun alun veneitäkin on melko vähän, ja 90-luvun loppupuolen yksilöitä taas enemmän.

        Olihan tuossa vielä kaksi hyvää vuotta venemyyntiä, eikä 2009 ja 2010 vielä huonoja olleet Suomessa. Vielä 2012 purjeveitä myytiin selvästi nykyistä enemmän ja käytettyjenkin hinnat olivat nykytasoa selvästi korkeammat.

        Tulotaso ei kyllä selitä nykytilannetta, jossa uusia purjeveneitä ja matkakäyttöön tehtyjä moottoriveneitä ei myydä kuin muutama vuodessa. Samaan aikaan teillä näkyy paljon sadan tonnin autoja ja vesillä hyvin kalliita muuhun kuin matkakäyttöön tehtyjä moottoriveneitä.

        Käytettyjä varsin kalliita purjeveitä ostetaan edelleen. Viime kesänä seuraani tuli kolme yli 100 tonnin käytettyä purjevenettä, mikä on useampi prosentti venekannasta.


      • asgshg

        Ehkä nykyisten massatuotettujen saippuarasioiden muoto ei miellytä konservatiivista suomalaispurjehtijaa. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmennellä halpisveneet näyttivät kuitenkin veneiltä. Lisäksi tarjolla oli paljon kotimaisia vaihtoehtoja, esim. suosittua FG 33:sta valmistettiin yli 100 kpl. Hinnatkin olivat sopivampia, esim. 2004 Bavaria 36: 88 keur lisävarusteet n. 30 keur = 120 keur. Nyt messuilla esillä ollut samanmittainen (11,40 m) Hanse 388: perusvene 150 keur ja varusteltuna 215 keur. Samaan aikaan inflaatio on tietenkin nostanut hintoja ja palkat nousseet. Käytettyjen veneiden hinnat ovat kuitenkin laskeneet 2000-luvun alun tasosta. Melko moderneista käytetyistä laatuveneistä (FG 41, HR 34, X-37 jne.) pyydetään nyt 120-140 keur. Sehän on n. 50 % Hansen hinnasta. Sen sijaan 2000-luvun alussa 60 tonnia pyydettiin ja varmasti maksettiin, esim. Avance 36:sta.


      • Tyrnäväntorpedo
        asgshg kirjoitti:

        Ehkä nykyisten massatuotettujen saippuarasioiden muoto ei miellytä konservatiivista suomalaispurjehtijaa. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmennellä halpisveneet näyttivät kuitenkin veneiltä. Lisäksi tarjolla oli paljon kotimaisia vaihtoehtoja, esim. suosittua FG 33:sta valmistettiin yli 100 kpl. Hinnatkin olivat sopivampia, esim. 2004 Bavaria 36: 88 keur lisävarusteet n. 30 keur = 120 keur. Nyt messuilla esillä ollut samanmittainen (11,40 m) Hanse 388: perusvene 150 keur ja varusteltuna 215 keur. Samaan aikaan inflaatio on tietenkin nostanut hintoja ja palkat nousseet. Käytettyjen veneiden hinnat ovat kuitenkin laskeneet 2000-luvun alun tasosta. Melko moderneista käytetyistä laatuveneistä (FG 41, HR 34, X-37 jne.) pyydetään nyt 120-140 keur. Sehän on n. 50 % Hansen hinnasta. Sen sijaan 2000-luvun alussa 60 tonnia pyydettiin ja varmasti maksettiin, esim. Avance 36:sta.

        En ihan usko tuohon ajatukseen, että useimpien silmissä 80-luvun veneet ovat niin kauniita ettei osta uutta jos siihen on varaa.


      • Riffkfkfj
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        En ihan usko tuohon ajatukseen, että useimpien silmissä 80-luvun veneet ovat niin kauniita ettei osta uutta jos siihen on varaa.

        Ainakin omaan silmään 80-luvun purjeveneet ovat yhtä kauniita kuin Volvo 240 tai Saab 99. Eli auttamattoman vanhanaikaisia ilman kummempaa nostalgia-arvoa. Vaikka itse olenkin 60-luvulla syntynyt. Kyllä esim. uudet X:t, Arconat, Dehlerit ja pienen volyymin ranskalaispurret ovat paljon houkkuttelevampia. Rahasta se vain on kiinni.


      • Joakim1
        asgshg kirjoitti:

        Ehkä nykyisten massatuotettujen saippuarasioiden muoto ei miellytä konservatiivista suomalaispurjehtijaa. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmennellä halpisveneet näyttivät kuitenkin veneiltä. Lisäksi tarjolla oli paljon kotimaisia vaihtoehtoja, esim. suosittua FG 33:sta valmistettiin yli 100 kpl. Hinnatkin olivat sopivampia, esim. 2004 Bavaria 36: 88 keur lisävarusteet n. 30 keur = 120 keur. Nyt messuilla esillä ollut samanmittainen (11,40 m) Hanse 388: perusvene 150 keur ja varusteltuna 215 keur. Samaan aikaan inflaatio on tietenkin nostanut hintoja ja palkat nousseet. Käytettyjen veneiden hinnat ovat kuitenkin laskeneet 2000-luvun alun tasosta. Melko moderneista käytetyistä laatuveneistä (FG 41, HR 34, X-37 jne.) pyydetään nyt 120-140 keur. Sehän on n. 50 % Hansen hinnasta. Sen sijaan 2000-luvun alussa 60 tonnia pyydettiin ja varmasti maksettiin, esim. Avance 36:sta.

        Kiinnitin myös messulla tuohon huomiota eli mallimerkinnällä "38X" myytävät veneet olivat rungoltaan vain reilut 20 cm pidempiä kuin minun 35-jalkainen ja juuri yhtä pitkiä kuin FG36. 11,40 "kokonaispituus" vaati keula-ankkurin mukaanlaskemisen, mikä on jo aika naurettavaa. Perässä ei ylityksiä ole ja keulan ankkuriteline ei kyllä tule vaadittavaa melkein puoli metriä rungon yli.

        Hinnat ovat tosiaan nousseet reilusti. Ei Bavariaan aikoinaan tarvinnut ostaa noin paljolla varusteita. Kun pyysin tarjouksen (2005?) olisi Bavaria 35 Matchin saanut jonnekin 110 tonnin paikkeille varusteletuna Suomeen. Tuossahan ei ollut purjeita vakiona, joten 36:n hinta olisi hyvinkin voinut jääde 100 tonnin paikkeille. Lähtöhintahan noissa oli sama 91 500 2005.

        Varsinkin Jeanneaun osalta kiinnitin huomiota myös siihen, että veneen sisustus oli selvästi optimoitu avaruuden ja tyylin ehdoilla huonosti matkapurjehdukseen sopivaksi. Säilytystilaa oli todella niukasti, vaikka tilavuutta oli hurjasti enemmän kuin omassa veneessä. Runsaat runkoikkunat, puuttuvat kaapit ja hyllyt jne. Koristepaneelien taakse näytti jäävän runsaasti tilaa, mutta ei sinne päässyt tavaroita laittamaan.

        Onhan se aika selvä, että 15-vuotias edelleen hyväkuntoinen Bavaria 36 60 tonnin hinnallaan on mahdottoman kova kilpakumppani uudelle 150 tonnin lähtöhintaiselle veneelle. Kuten tietysti myös 150 tonnin X-37 ja vastaavat.

        2006 se uuden lähtöhinta oli 90 tonnia ja sille ei saanut 15 vuotta vanhoja tuon kokoluokan veneitä. 20 vuotta vanha FG36 maksoi sekin hiukan enemmän ja oli jo varsin vanhanaikainen, vaikka hyvä vene onkin ja oli vasta juuri korvattu FG37:lla (tai ehkä paremminkin FG33 korvasi sen). Ei ollut olemassa sitä varusteineen 1/3 hintaan saatavaa vaihtoehtoa.


      • Monopolipeli

        Suuret liukuhihnatehtaat ajoivat pienet valmistajat konkkaan ja ovat sen jälkeen voineet nostaa hintojaan?


      • Tyrnäväntorpedo
        Joakim1 kirjoitti:

        Kiinnitin myös messulla tuohon huomiota eli mallimerkinnällä "38X" myytävät veneet olivat rungoltaan vain reilut 20 cm pidempiä kuin minun 35-jalkainen ja juuri yhtä pitkiä kuin FG36. 11,40 "kokonaispituus" vaati keula-ankkurin mukaanlaskemisen, mikä on jo aika naurettavaa. Perässä ei ylityksiä ole ja keulan ankkuriteline ei kyllä tule vaadittavaa melkein puoli metriä rungon yli.

        Hinnat ovat tosiaan nousseet reilusti. Ei Bavariaan aikoinaan tarvinnut ostaa noin paljolla varusteita. Kun pyysin tarjouksen (2005?) olisi Bavaria 35 Matchin saanut jonnekin 110 tonnin paikkeille varusteletuna Suomeen. Tuossahan ei ollut purjeita vakiona, joten 36:n hinta olisi hyvinkin voinut jääde 100 tonnin paikkeille. Lähtöhintahan noissa oli sama 91 500 2005.

        Varsinkin Jeanneaun osalta kiinnitin huomiota myös siihen, että veneen sisustus oli selvästi optimoitu avaruuden ja tyylin ehdoilla huonosti matkapurjehdukseen sopivaksi. Säilytystilaa oli todella niukasti, vaikka tilavuutta oli hurjasti enemmän kuin omassa veneessä. Runsaat runkoikkunat, puuttuvat kaapit ja hyllyt jne. Koristepaneelien taakse näytti jäävän runsaasti tilaa, mutta ei sinne päässyt tavaroita laittamaan.

        Onhan se aika selvä, että 15-vuotias edelleen hyväkuntoinen Bavaria 36 60 tonnin hinnallaan on mahdottoman kova kilpakumppani uudelle 150 tonnin lähtöhintaiselle veneelle. Kuten tietysti myös 150 tonnin X-37 ja vastaavat.

        2006 se uuden lähtöhinta oli 90 tonnia ja sille ei saanut 15 vuotta vanhoja tuon kokoluokan veneitä. 20 vuotta vanha FG36 maksoi sekin hiukan enemmän ja oli jo varsin vanhanaikainen, vaikka hyvä vene onkin ja oli vasta juuri korvattu FG37:lla (tai ehkä paremminkin FG33 korvasi sen). Ei ollut olemassa sitä varusteineen 1/3 hintaan saatavaa vaihtoehtoa.

        Laskutavasta riippuen 110 k€ vuonna 2005 vastaa hyvinkin 160 k€ 2019. Kun tuote ei ole tehty Suomessa, siihen ei suoraan sovi kotimainen elinkustannusindeksi, jonka mukaan arvo olisi tänään n.130 k€.

        Sanoisin, että hinnat ovat pysyneet kutakuinkin samoina tai ainakaan valmistajat eivät ole saaneet enempää voittoa kuin ennenkään. Menihän Bavariakin konkkaan.


      • Joakim1
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Laskutavasta riippuen 110 k€ vuonna 2005 vastaa hyvinkin 160 k€ 2019. Kun tuote ei ole tehty Suomessa, siihen ei suoraan sovi kotimainen elinkustannusindeksi, jonka mukaan arvo olisi tänään n.130 k€.

        Sanoisin, että hinnat ovat pysyneet kutakuinkin samoina tai ainakaan valmistajat eivät ole saaneet enempää voittoa kuin ennenkään. Menihän Bavariakin konkkaan.

        No siis se Bavaria 36 oli lähtöhinnaltaan 91,500 2005 ja nyt uusi vastaava on yli 150 tonnia. Hinnat siis nousseet selvästi enemmän kuin elinkustannusindeksi.

        Bavariallahan meni aivan loistavasti siihen saakka kun perustajaperhe omisti ja hallinnoi veistämöä. 2007 sitten möivät sijoitusyhtiölle, joka otti valtavan velan, jonka takaisinmaksu on aiheuttanut myöhemmät ongelmat. Myös malliston kehitys lähti huonoon suuntaan uuden omistajan myötä ja Bavaria on hävinnyt 6-0 Beneteaulle tuon jälkeen. 2007 Bavarian liikevaihto oli 280 M€ ja Beneteau groupin 500 M€ paikkeilla. Viime vuosina luvut ovat olleet 100 M€ ja 1 000 M€.

        Kyse siis ei suinkaan ollut siitä, että Bavaria olisi tehnyt veneitä kannattamattoman halvalla, vaan se teki niillä loistotulosta halvoista hinnoista huolimatta.

        Bavarian hinnat tippuivat merkittävästi 90-luvulta 2000-luvulle tuotannon tehostuessa. Hinnat eivät nousseet ennen kuin aivan 00-luvun lopulla siis uuden omistajan aikana.


    • Pelleskandihermannit

      Kaikki tyhjänpäiväiset veneen myyjät on naurettavia !

    • Jysähdys

      Räjähtiväthän ne, mutta tulikin eksploosion sijaan imploosio.

    • LihavaSikaEspoosta

      Olen samaa mieltä siitä, että 1980-luvulla veneet olivat kauniimpia kuin nykyisin.
      2019 uudet veneet ovat aivan karseita koppiperäkärryn ja kelluvan asuntovaunun risteytyksiä kaksine ratteineen.
      Mitä ihmettä 32-jalkaisessa tekee kahdella ratilla? Elvistelee? Aika naurettavaksi siinä itsensä tekee.

      Kasariveneissä vain on se pirullinen vika, että usein niissä on järkyttävän huonot pentteri- ja peseytymistilat - jos sellaiseksi voidaan laskea lavuaari keulapiikkiin vievässä komerossa olevaa pönttöä vastapäätä...

      Jos 1980-luvun veneisiin saisi nykymallin (pienenkin) moduulisuihkukopperon vessoineen, jo kelpaisi.
      Nykyveneet kantikkaine runkoikkunoineen ja älyttömine avotilan "spoilereineen" ovat varmaan kamoissa suunniteltuja. Eihän tuollaisia hirvityksiä synny edes kovassa kännissä piirrellessä?

      Purjehdusta tuollaisella voi yrittää kepeällä myötäisellä, muuten alkaa kajuutassa kolista.

      Muutenkin halvan muovisen näköiset perät, ikkunat ja kantikkaat ovet veneissä ovat....no halvan ja muovisen näköisiä.

      Uimataso on kiva juttu, mutta voi sen kapeampaankin perään tehdä.

      Wanhaan veneeseen ei taida saada kunnollista suihku/wc -yhdistelmää tehtyä sisälle millään uhraamatta koko keulapiikkiä?

      Toinen juttu on kokonaan uuden venekaluston kohdalla sekä venekokojen että hintojen ampuminen stratosfääriin.
      Ei ole ihme, että venekauppa kosahtaa. Alle 30-jalkaisia retkiveneitä ei tee enää kukaan.

      Jos joku keksisi konstin varustaa 1980-luvun venheet kunnon sisäsuihkulla ja veskillä, ostaisin moisen heti. Viikkotolkulla paskaisessa villapaidassa veneily sentin munajuustossa ei nappaa.
      Uusiin ei ole todellakaan varaa, vaikka talo ja autot on maksettu.

      • ewgg

        Mihin tarvitset suihkua veneessä? Heinä- ja elokuussa saaristo on pullollaan suihkulla ja saunalla varustettuja satamia. Niissä on myös käytävä täyttämässä vesitankkia tiuhaan, jos perhe siirtyy venesuihkutteluun. Luonnonsatamissa kylven uimalla veneen perästä. Hiukset voi pestä vedessä ja meriveden huuhteluun riittää lämminvesivaraajasta täytetty 1,5 l vesipullo. Se kaadetaan päälle sitloodassa. Joskus, kun kaipaan oikeen luxusta varaan operaatioon 2 kpl vesipulloja.


      • Maailmalta saa kasariskandeja kohtuuhintaan jo vähän isommassa koossa. https://www.yachtworld.fi/veneet/1981/baltic-baltic-39-3110508/?refSource=standard listing


      • HaisevaMies
        ewgg kirjoitti:

        Mihin tarvitset suihkua veneessä? Heinä- ja elokuussa saaristo on pullollaan suihkulla ja saunalla varustettuja satamia. Niissä on myös käytävä täyttämässä vesitankkia tiuhaan, jos perhe siirtyy venesuihkutteluun. Luonnonsatamissa kylven uimalla veneen perästä. Hiukset voi pestä vedessä ja meriveden huuhteluun riittää lämminvesivaraajasta täytetty 1,5 l vesipullo. Se kaadetaan päälle sitloodassa. Joskus, kun kaipaan oikeen luxusta varaan operaatioon 2 kpl vesipulloja.

        On ihan kiva, jos sinne satamaan ei ole pakko päästä sen puolen minuutin suihkun takia, vaan voi pysytellä poissa laitureista luonnonsatamassa ankkurissa.

        Perse ja pallitkin on ihan kiva saada pestyä tyhjän päällä istumisen jälkeen.

        Muutenhan suihkulla ei ole niin väliä. Sinilevässä kylpeminen ei oikein nappaa.


      • Hinnoittelu
        Bossu kirjoitti:

        Maailmalta saa kasariskandeja kohtuuhintaan jo vähän isommassa koossa. https://www.yachtworld.fi/veneet/1981/baltic-baltic-39-3110508/?refSource=standard listing

        Tyypillinen esimerkki myynti-ilmoituksesta, jossa kuvat ovat aivan perseestä.

        Kuvien perusteella myynnissä on pari vinssiä, pedestaali ja kajuutan puiset portaat.
        Vessanpöntön lähikuvaa ei suomalaisesta ilmoittelusta poiketen ole.
        69000 euroa Välimerellä paistetusta vanhasta romusta on kyllä muhkea pyynti.
        25 tonnia tuolle on lähempänä oikeaa hintaa.

        Myyjäkin tulee sen pian huomaamaan, koska idiootit ovat loppuneet.


      • OmaSuihku
        ewgg kirjoitti:

        Mihin tarvitset suihkua veneessä? Heinä- ja elokuussa saaristo on pullollaan suihkulla ja saunalla varustettuja satamia. Niissä on myös käytävä täyttämässä vesitankkia tiuhaan, jos perhe siirtyy venesuihkutteluun. Luonnonsatamissa kylven uimalla veneen perästä. Hiukset voi pestä vedessä ja meriveden huuhteluun riittää lämminvesivaraajasta täytetty 1,5 l vesipullo. Se kaadetaan päälle sitloodassa. Joskus, kun kaipaan oikeen luxusta varaan operaatioon 2 kpl vesipulloja.

        Entä jos veneilee huhti-toukokuussa sekä syys-marraskuussa? Silloin lämmin suihku on ihan mukava.


      • asgdsg

        Kesäkauden ulkopuolella ei tule veneessä hiki. Yleensä purjehtijat valittelevat kylmyyttä. Jos suihkuun pääseminen on noin tärkeää, pitäisi miettiä onko veneily sittenkään se oma juttu. Kenties kylpylälomat voisivat sopia sinulle paremmin?


      • saari.ja.sauna
        OmaSuihku kirjoitti:

        Entä jos veneilee huhti-toukokuussa sekä syys-marraskuussa? Silloin lämmin suihku on ihan mukava.

        Olen tainnut kerran käydä veneessä suihkussa, se tapahtui Välimerellä. Kevään kylmyyden takia ei tulisi ikinä mieleenkään lämmitellä suihkussa. Sitä varten veneessä on lämppäri ja saarissa saunat.


      • EiköNäinOlekaan
        Hinnoittelu kirjoitti:

        Tyypillinen esimerkki myynti-ilmoituksesta, jossa kuvat ovat aivan perseestä.

        Kuvien perusteella myynnissä on pari vinssiä, pedestaali ja kajuutan puiset portaat.
        Vessanpöntön lähikuvaa ei suomalaisesta ilmoittelusta poiketen ole.
        69000 euroa Välimerellä paistetusta vanhasta romusta on kyllä muhkea pyynti.
        25 tonnia tuolle on lähempänä oikeaa hintaa.

        Myyjäkin tulee sen pian huomaamaan, koska idiootit ovat loppuneet.

        "69000 euroa Välimerellä paistetusta vanhasta romusta on kyllä muhkea pyynti". Tätä palstaa seuraamalla olen ollut siinä uskossa, että ulkomailta löytyy silkkaa kultaa pilkkahinnalla kotimaisiin verrattuna. Eikö näin olekaan?


      • fhtghrtr
        ewgg kirjoitti:

        Mihin tarvitset suihkua veneessä? Heinä- ja elokuussa saaristo on pullollaan suihkulla ja saunalla varustettuja satamia. Niissä on myös käytävä täyttämässä vesitankkia tiuhaan, jos perhe siirtyy venesuihkutteluun. Luonnonsatamissa kylven uimalla veneen perästä. Hiukset voi pestä vedessä ja meriveden huuhteluun riittää lämminvesivaraajasta täytetty 1,5 l vesipullo. Se kaadetaan päälle sitloodassa. Joskus, kun kaipaan oikeen luxusta varaan operaatioon 2 kpl vesipulloja.

        Ei tuo ole niin mukavaa kun sen suihkun otto siinä oman veneen suihkukopissa. Kuka sinä olet sanelemaan mitä kenenkin pitäisi haluta?


      • up_yours
        fhtghrtr kirjoitti:

        Ei tuo ole niin mukavaa kun sen suihkun otto siinä oman veneen suihkukopissa. Kuka sinä olet sanelemaan mitä kenenkin pitäisi haluta?

        Veneen suihkukoppi on säälittävä kaappi ja vedenkäyttö, erityisesti kuuman veden, on äärimmäisen rajoitettua. Lisäksi suihkussakäynti tuo paljon kosteutta ennestään kosteisiin oloihin. Vain todellinen masokisti arvioi sen mukavammaksi vaihtoehdoksi. Mutta valintahan on omasi, jos masokismi viehättää.


      • Hyvin_helppoa

        Sitloodassa on hyvää tilaa ottaa suihku, ja pettämätön suihkuhan on puomiin ripustettu tavallinen kastelukannu. Veden saa keitettyä liedellä kattilassa.


    • PosliininPesijä

      Joo ja himassa on sauna ja takka, lentokoneessa kahvitarjoilut.

      Silti se ei tarkoita, etteikö voisi kaivata suihkua veneeseen, varsinkin nykyisten leväkesien aikaan.
      Puhumattakaan siitä, että perät on kiva pesaista suihkulla. Jos et usko, pyyhipä käteesi ja yritä putsata se käsi vessapaperilla......

      Varsinkin jos on pidempi reissu, ei ole järkeä hangata paskaraitaa perseessään päivätolkulla meriveden ollessa 10-asteista.
      Siksi suihku on veneessä kiva. Poreammetta ja tunnin suihkua ei kukaan kaivanne veneessään, mutta joskus on kiva päästä pesemään strategiset paikat vaikka vähän reippamman menon jälkeen.
      Toisilla näet on vielä vaimot, jotka antavat ja ihan mielellään :).

      • housuunko.tuli

        Sinullako tulee housuun reippaammassa menossa?

        Strategiset paikat saa muuten paljon kätevämmin pestyä menemättä suihkuun, ei sitä varten tarvitse koko kroppaa kastella. Posliinin pesee parilla desillä, tuuheamman litralla. Eikä tunnu missään, vaikka pari-kolme litraakin tärväisi. Pesuveden lämpökin on valittavissa välillä 10 -100 astetta. Mutta tietysti, jos on niitä uusavuttomia, jotka ei osaa ilman kokovartalosuihkua...


    • Len-Setä

      Kesä on ilmeisesti jo tulossa kun nettivene on vilkastunut. Kymmeniä vuosia vanhaa kuvastoakin kaupataan kuusinumeroisilla hinnoilla ja toisella on veneestään minikokoisia vessanpöntön kuvia. Ei ihme että samate veneet palaa aina uudelleen myyntiin saman myyjän toimesta joka kevät.

    • KäviKylmät

      Ei noita paskoja kukaan halua.

      "Vähäisellä käytöllä ollut" = omistaja yrittänyt vuosikausia päästä eroon.

      Markkina on romahtanut - veneet eivät liiku oikein millään hinnalla - lukuun ottamatta tuulilasimoottoriveneitä.

      Kova paikka monelle, joka ajatteli saada rahat irti veneestään tehdäkseen jotain muuta.

    • yliamiraali

      Tidanpa laittaa taas ilmoituksen nettiveneeseen, ei sillä että veneestä haluaisin missään nimessä eroon, vaan sillä että kateellisilla olisi seliteltävää. Muutama fiilistelykuva aurinkoisesta merestä ja kiiltävästä veneen kyljestä. Vessakuva jossa näkyy myös suihku, ihan vaan niitä varten joilla ei ko mukavuuksia veneessä ole.

    • Ostaja

      Tässä on teille esimerkki todella hyvästä myynti-iloituksesta. Ihan varmasti menee kaupaksi nopeasti näillä tiedoilla:

      https://www.nettivene.com/kumivene/suzumar/748687


      Suzumar
      ID 748687. Valko punanen kumivene
      Ei hinnoiteltu

      Lisätiedot

      ei myydä alle 300€ ja olis myös myynnissä purjevene jos kiinnostaa niin viestillä saa parhaiten kiinni

      Aikookohan tuo myyjä ihan oikeasti myydä jotain? Ei kyllä ilmoituksesta selvinnyt, mitä se on myymässä. EI kuumankaan veneen osalta.

      • renkaanpotkia

        Ei sulla kolmeasataa euroa ole.


    • SaatanaSentään

      Olen muutamaa venettä käynyt katsomassa tässä viime viikkoina.

      2000-luvun vehkeitä. Mittaristot paskana, kölit ruhjottu kiviin, kulkuvalot säpäleinä, myrkkymaalit lähtevät paloina pohjista.

      Purjeet yleensä 10-18 vuoden ikäiset, nostimet kuin paalinarua ja kaikkialla likaa, pieniä naarmuja, gelcoat-vaurioita, kulkuvalot rikki tai puuttuvat osin kokonaan.
      Septissä paskat jätetty talveksi, pressut lentäneet joskus talvella mäkeen veneen päältä, mastot maassa säilytyksessä veneen vieressä.

      No, mikäs siinä. Mutta kun noista pitäisi kuitenkin maksaa ihan "kaupan hinta" - eli helvetisti liikaa siihen nähden, että remonttia pitäisi tehdä kymppitonnilla ja päälle uudet purjeet ennen kuin noita voisi purjeveneinä taas käyttää.

      Moinen välinpitämättömyys ottaa aivoon; ei tuollaisia remonttipommeja moni halua. 2000-luvun alussa pienempiäkin veneitä löytyi erittäin hyväkuntoisina. Nyt tuntuu, että oli vene pieni tai iso, ne ovat kaikki kuin putki- ja julkisivuremonttia vaativa kerrostalo.

      Ovatko ihmiset näin kädettömiä, tyhmiä vai yksinkertaisesti välinpitämättömiä ja mistä kumpuaa ajatus, että perunasäkillä hakatusta romusta pitäisi saada priiman hinta?

      Maksa paskasta 50 tonnia ja remontoi 20 tonnilla. Käsissäsi on vanha paska, jonka arvo on 40 tonnia ja toiminnallisuus kuin venäläisessä kokisautomaatissa.

      • lyhyesti

        Älä itke, osta uusi.


      • Paketsu

        Kannattaa jatkaa kierrosta. Huonoja kokemuksia tuli itselläkin vastaan, kunnes osui. Vene, jossa lähes kaikki päivitetty, kaikki toimii, siisti ja puhdas kuin mikä moottoria ja pilssiä myöten. Pohjaremontti tehty, kansiläpivientien tiivisteet uusittu, mittaristot uusittu, wc uusittu putkistoineen, vantit tarkastettu ja tarpeen mukaan uusittu, köydet puhtaita ja uudehkoja, kaikki purjeet virheettömän näköisiä, mistään en löytänyt hämähäkkimurtumia, kannella vain pari pientä kolhua, jotka helppo fiksata jos haluaa. Ja vene on vuodelta 1985.

        Moottoria ei ole uusittu, mutta siihenkin on tehty kansiremontti. Kun veneen ylläpitoa katsoo, on helppo uskoa että moottoristakin on pidetty hyvää huolta ja se kestää todennäköisesti vielä ainakin 20 vuotta.

        Jos veneeseen päästää korjausvelkaa kertymään, niin lopulta lista on niin pitkä ettei enää jaksa edes aloittaa. Joku ostaa liian kalliin veneen, eikä rahaa enää riitä sen ylläpitoon.


      • VladSeivästäjä

        Joskus 2001 löysin vuoden 1981 Finn 26:sen, joka oli kuin helmi. Kaikki oli kunnossa, köydet uusia ja runko virheetön.
        Ostin siihen uudet purjeet ja ei muuta kuin menoksi. Mikään raaseri se ei ollut, mutta 20-vuotiaaksi veneeksi kuin uusi ja pilssistä olisi voinut syödä vaikka puuroa, niin puhdas se oli.

        Nykypäivän 15-20v ikäisissä veneissä on kaikenlaista törmäysjälkeä ja kölissä "pieniä" hipaisuja. Voihan sitä kivillä käydä, mutta eikö niitä vaurioita pitäisi korjata eikä jatkaa takareunastaan korkanneella kölillä kuin mitään ei olisi tapahtunut?

        Sama koskee sähköjä. Jos ei itse osaa, niin voisi teettää. Ja moottorille ei riitä öljynvaihto parin vuoden välein Bilteman mineraalikuralla, varsinkaan kun se vaihdetaan vasta keväällä. Venttiilit säätämättä ja akut yleensä vesilaatikoita.

        No, kunnollisiakin vielä on, mutta harvassa, hyvin harvassa vuonna 2019. Uuteen ei ole varaa. Joku 31-jalkainen maksaa millään varusteilla Suomeen tuotuna purjeineen vääjäämättä yli 120 000 euroa ja se on kyllä liikaa. Sillähän saa lentolupakirjan ja Cessnan!

        Ja 31 jalkaakin alkaa olla katoava luonnonvara. 35-40-jalkaiset tuntuvat olevan perusbulkkikoko nykyään uusissa veneissä. Siihen varusteet ja rahti ja 240 tonnia meni niin että heilahti.

        No kamoon hei. Ei Itämeri niin houkutteleva ole. Sellaiseen hintaan veneen mukana pitäisi tulla hyväperseinen 25v kinkku.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe