Vähäkaloriset sämpylät?

onko joku onnistunut

Onko joku onnistunut tekemään vähäkalorisia sämpylöitä? Itse olen yrittänyt ja yrittänyt, vähentänyt rasvaa, tehnyt taikinan veteen, korvannut osan jauhoista vehnäleseillä... ja edelleen sämpylän kcal-määrä kiipeää yli sataseen. Onko muita vaihtoehtoja kuin tehdä hiirenpapanankokoisia sämpylöitä, jos ei halua satasta sellaiseen laittaa? Oletko sinä joskus onnistunut tekemään vähäkalorisempiä sämpyjä, kerro ohje?!

Yleensä syön ruisleipää tai runsaskuituisia hapankorppuja, mutta joskus iskee himo leipoa sämpylöitä...

24

13071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nessu

      Sämpylöistä en tiedä mutta tein äsken perunarieskoja ja hyviä tuli. Ainekset: perunamuusia, jauhoja, kananmuna ja vähän suolaa. Yllättävän vähäisillä aineilla erittäin hyviä ja kevyitä läpimäisiä :)

      • Kiril

        perunamuusista ja jauhoista kevyitä lämpimäisiä? Oletko laskenut, paljonko hiilihydraatteja tuohon sisältyy? Muna ja vesi ovat ainoat terveelliset aineet.


      • alkdsjti
        Kiril kirjoitti:

        perunamuusista ja jauhoista kevyitä lämpimäisiä? Oletko laskenut, paljonko hiilihydraatteja tuohon sisältyy? Muna ja vesi ovat ainoat terveelliset aineet.

        saa kevyttä kuin sinä rasvaisine smetanoinesi ja kermoinesi


      • jo!
        Kiril kirjoitti:

        perunamuusista ja jauhoista kevyitä lämpimäisiä? Oletko laskenut, paljonko hiilihydraatteja tuohon sisältyy? Muna ja vesi ovat ainoat terveelliset aineet.

        painu sinä niiden hiilihydraattiesi kanssa hevon v******N täältä..kukaan ei kysynytkään mitään hiilihydraateista vaan KALOREISTA.. opettele lukemaan ja vasta sitten laskemaan ravintoainemääriä


      • asdtkjai
        Kiril kirjoitti:

        perunamuusista ja jauhoista kevyitä lämpimäisiä? Oletko laskenut, paljonko hiilihydraatteja tuohon sisältyy? Muna ja vesi ovat ainoat terveelliset aineet.

        Että vetää rasvat minimiin. Terveellisyyttä saa vaihtamalla kokojyvään ja laittamalla sekaan ruista. Perusasiat haltuun!


      • Nessu
        Kiril kirjoitti:

        perunamuusista ja jauhoista kevyitä lämpimäisiä? Oletko laskenut, paljonko hiilihydraatteja tuohon sisältyy? Muna ja vesi ovat ainoat terveelliset aineet.

        ...koska omiin laihdutusmetodeihin se ei kuulu. Itse noudatan sellaista linjaa, että syön tuotteita, joissa on vähän rasvaa ja ovat sen tähden kevyitä. Ja minun mielestä vaarallisin yhdistelmä jauhojen kanssa on sokeri. Eli ennemmin syö tuollaisia lämpimäisiä kuin esim. pullaa. No oli miten oli, jokaisella saa olla omat mielipiteensä ja jos jokainen laihtuu omalla tyylillään niin hyvä. Ja yhä edelleen olen rieskojen kannalla, ne on hyviä ja terveellisiä :)


      • Kiril
        Nessu kirjoitti:

        ...koska omiin laihdutusmetodeihin se ei kuulu. Itse noudatan sellaista linjaa, että syön tuotteita, joissa on vähän rasvaa ja ovat sen tähden kevyitä. Ja minun mielestä vaarallisin yhdistelmä jauhojen kanssa on sokeri. Eli ennemmin syö tuollaisia lämpimäisiä kuin esim. pullaa. No oli miten oli, jokaisella saa olla omat mielipiteensä ja jos jokainen laihtuu omalla tyylillään niin hyvä. Ja yhä edelleen olen rieskojen kannalla, ne on hyviä ja terveellisiä :)

        Hyviä ne voi olla mutta ei terveellisiä.


      • aörtkji
        Kiril kirjoitti:

        Hyviä ne voi olla mutta ei terveellisiä.

        käyttämällä terveellisiä jauhoja.

        Kevyitä niistä saa jättämällä rasvat minimiin.
        Niin, ja siten ettei syö koko pellillistä kerralla.


      • Kiril
        aörtkji kirjoitti:

        käyttämällä terveellisiä jauhoja.

        Kevyitä niistä saa jättämällä rasvat minimiin.
        Niin, ja siten ettei syö koko pellillistä kerralla.

        jauhoja ole olemassakaan.


      • asäaltkjao
        Kiril kirjoitti:

        jauhoja ole olemassakaan.

        Kotimaiset luomutäysjyväjauhot, speltti...


      • Kiril
        asäaltkjao kirjoitti:

        Kotimaiset luomutäysjyväjauhot, speltti...

        hiilihydraattipitoisuus on alempi vaikka kuinka olisi luomua tai spelttiä.


      • akftjdai
        Kiril kirjoitti:

        hiilihydraattipitoisuus on alempi vaikka kuinka olisi luomua tai spelttiä.

        Energiasisältö on se, mikä ratkaisee.


      • fkk
        Kiril kirjoitti:

        jauhoja ole olemassakaan.

        Ei ole tervettä Kiriliäkään näkynyt vähään aikaan. Vian ei tarvitse olla iso, kun se on päässä. Mene pois satuilemasta.


      • Nessu
        Kiril kirjoitti:

        Hyviä ne voi olla mutta ei terveellisiä.

        Mun mielestä rieskat on oikein terveellisiä moneen moneen muuhun herkkuun verrattuna. Piste. Itse ainakin olen pudottanut 15 kiloa vaihtamalla sipsit ja karkit tuollisiin terveellisiin herkkuihin kuten rieska. Ja koska tämä rieska on noussut nyt näin kuumaksi puheenaiheeksi niin suosittelen kaikkia niitä testaamaan ;) Täytyvät olla sen arvoisia!


      • Lisa-Lotte
        Kiril kirjoitti:

        hiilihydraattipitoisuus on alempi vaikka kuinka olisi luomua tai spelttiä.

        Riippuu jauhoista. Kokojyväjauhot ovat terveellisempiä kuin valkoiset. En ole mikään karppaaja, mutta moni ei ajattele, että jos elimistö ei käytä kaikkea hh:ta, hh muuttuu rasvaksi. Siinä mielessä Kiril on oikeassa.


      • tepi.
        Kiril kirjoitti:

        perunamuusista ja jauhoista kevyitä lämpimäisiä? Oletko laskenut, paljonko hiilihydraatteja tuohon sisältyy? Muna ja vesi ovat ainoat terveelliset aineet.

        Taasko sinusta muna kevyttä, no jos sen keltuaisen heittää roskikseen...

        No, sinun muna on kevyt.


    • yx laihduttaja

      Ei niistä sämpylöistä taida todella kevyitä saada mitenkään kun niiden keskeiset raaka-aineet (lähinnä jauhot) kuitenkin sisältävät melko paljon kaloreita. Mutta ohjeita toki kannattaa verrata ja terveellisempi/kevyempiäkin ohjeita löytyy. Itse tein todella hyviä sämpulöitä seuraavalla ohjeella.

      0,5l kädenlämpöistä vettä
      125g vähärasvaista maitorahkaa
      1,5 tl suolaa
      50g hiivaa
      n. 12 - l5 dl Myllärin kokojyväpitoista sämpyläjauhoseosta

      Ohjeesta tulee n.24 ihan reilunkoista sämpylää. Sämpylät oli todella hyviä ja kuihkeita. Kuohkeutta antoi varmaankin tuo maitorahka sekä kuitupitoiset jauhot (aiemminkin olen ko. jauhoja käyttänyt ja voin suositella niitä lämpimästi). Taikina oli aika pehmeää mutta kyllä sen kuitekin sai ihan hyvin leivottua. Leivonnassa käytin hieman vehnäjauhoja, ettei taikina tartu käsiin/alustaan. Sämpylät voitekin ennen paistamista vedellä. Joskus olen vielä laittanut päälle vähärasvaista juustoraastetta.

    • kevyempi vaihtoehto

      Yksi mun herkku on kaurarieskat.

      1 prk (250g) kevyt kermaviiliä
      1/2tl suolaa
      3dl kaurahiutaleita

      Aineet sekaisin, pellille ja paisto uunissa 250 astetta. Kokeile koska on valmista, ei mene kauaa.

      Tuosta saa ohjeen mukaan yhden ison rieskan tai 9 pientä.

    • depe

      Ite tein just tälläsii sämylöitä:

      - 0,5 l vettä
      - 1 pss kuivahiivaa

      Sitte jauhojen sijasta:

      - kauraa
      - pellavansiemenrouhetta
      - vehnänalkiota
      - ruishiutaleita
      - vehnähiutaleita
      - kolmen viljan hiutaleita
      - mantelijauhoo


      lisäks

      - 1½ rkl tummaa siirappii
      - 1 tl suolaa
      - loraus korkealaatuista oliiviöljyy
      - auringonkukan siemenii, seesamsiemenii, pellavansiemenii

      TULI AIVAN IHANIA, PEHMEITÄ JA HERKULLISIA. TÄÄ ON MUN LEMPPARI RESEPTI KAIKISTA. VOITTAA JOPA EPÄTERVEELLISETKI VERSIOT ;)

    • ettäonnistuisit tekemään terveellisiä sämpylöitä. Kun sämpylät valmistetaan jauhoista niin kaikki jauhot ovat hiilihydraatteja eli sokereita. Et siis yksinkertaisesti saa jauhoista mitään laihduttavaa ruokaa. Unohda siis sämpylät ja kaikki hiilihydraatit niin voit syödä terveellisesti ja laihdut.

    • turhautunut

      Jotenkin järkyttää nää teidän keskustelut täällä. Saa kuvan että ainut "terveellinen" ruoka on salaatinlehdet.. Terveellinen ruoka ei tarkoita vain sitä, että ruoassa olisi mahdollisimman vähän kaloreita. Jos tähtäätte mahdollisimman vähäkaloriseen ruokavalioon niin litkikääpä vaan sitä vettä sitten. Terveelliseksi en tällaista sanoisi, mutta vähäkalorista se ainakin on. Terveelliseen ruokavalioon tarvitsee monipuolista ruokaa, joten ihan huoletta voi leipää syödä, kunhan ei syö liikaa ja tarkistaa mitä leipä sisältää. Ja tosiaan se jauhojen laatu vaikuttaa paljon leipien ja sämpylöiden terveellisyyteen. Se, että jossain tuotteessa on vähemmän kaloreita, kuin toisessa, ei tee tuotteesta automaattisesti terveellisempää. Luontaiset ainesosat ovat terveellisempiä, kuin keinotekoiset, vaikka niissä olisikin vähemmän kaloreita. Monissa luontaisesti tuotetuissa ruisleivissä on enemmän kaloreita, kuin joissakin vaaleissa leivissä, mutta se ei tee vaaleasta vaihtoehdosta yhtään sen terveellisempää.

      • juupssss

        Voisiko desin jauhoista korvata esim. Porkkanaraasteella. Lisäksi kannattaa verrata eri jauhojen energiasisältöä pussien takaa, josko osan jauhoista voisi korvata jollain muulla.

        Kananmunista (ainakin osasta) voi jättää keltuaisen pois. Rasvoja voi vähentää tai yrittää käyttää vähäkalorisempia kasvisrasvasekotteita tai korvata suoraan vähärasvaisella rahkalla.


      • Anonyymi
        juupssss kirjoitti:

        Voisiko desin jauhoista korvata esim. Porkkanaraasteella. Lisäksi kannattaa verrata eri jauhojen energiasisältöä pussien takaa, josko osan jauhoista voisi korvata jollain muulla.

        Kananmunista (ainakin osasta) voi jättää keltuaisen pois. Rasvoja voi vähentää tai yrittää käyttää vähäkalorisempia kasvisrasvasekotteita tai korvata suoraan vähärasvaisella rahkalla.

        Tämä on surullisin keskustelu mitä olen lukenut


      • Anonyymi
        juupssss kirjoitti:

        Voisiko desin jauhoista korvata esim. Porkkanaraasteella. Lisäksi kannattaa verrata eri jauhojen energiasisältöä pussien takaa, josko osan jauhoista voisi korvata jollain muulla.

        Kananmunista (ainakin osasta) voi jättää keltuaisen pois. Rasvoja voi vähentää tai yrittää käyttää vähäkalorisempia kasvisrasvasekotteita tai korvata suoraan vähärasvaisella rahkalla.

        Ehkä jauhoja voisi korvata raastetulla kukkakaalella. Ainakin minulla ajatus kukkakaalisämpylöistä saa veden kielelle :p


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe