Tutkimus: kouluruoka ei riittävän terveellistä

vitamiini-x

"Kouluruoka reputti terveellisyystutkimuksessa."

"Suomen Sydänliiton tekemän selvityksen mukaan vain kolme prosenttia suomalaisista koulukeittiöistä täyttää terveellisen ruoan kriteerit."

(IL 7.10)

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200610065210955_uu.shtml

----

Olen itse ehdottomasti sitä mieltä, että kouluruoka sisältää aivan liikaa esimerkiksi turhia hiilihydraatteja ja rasvankin suhteen olisi parannettavaa. Paistinperunoiden ja perunamuusin tilalle vaikka erilaisia keitettyjä kasviksia tai wok-kasviksia. Makaronitkin pitäisi jatkossa olla joka puolella vähän ravinnerikkaampia, vaikka ruismakaronia ja tummaa riisiä. Perunatkin mieluiten kuorineen ja näkkärin tilalle ruisleipää, kiitos. Kouluruoka on monen kasvavan ainoa lämmin ateria päivässä (valitettavasti). Verorahoja käytetään typerimpiinkin asioihin kuin niiden tulevien veronmaksajien terveyden edistämiseen...

18

1248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös vanhempi

      Jos koulussa on perunoina kuoriperunoita, niin suurin osa oppilaista jättää syömättä. Tämä on totuus eikä muuksi muutu.

      Muuten kyllä olen pitkälti samaa mieltä kirjoittajan kanssa, mutta siinä tulee myös hinta vastaan. Kouluruokaan on käytössä reilusti alle euro/oppilas/päivä.

      • potut

        Potut pitäiskin jättää kokonaan pois ja korvata ne kasviksilla. Tutkimuksen tulos ei yllättänyt, koulu"ruoka" on todellakin aivan surkeaa skeidaa. Ei ihme, että oppilaat hyppii seinille, kun tuollaista keskitysleirievästä syötetään.


      • kasvissyöjä777
        potut kirjoitti:

        Potut pitäiskin jättää kokonaan pois ja korvata ne kasviksilla. Tutkimuksen tulos ei yllättänyt, koulu"ruoka" on todellakin aivan surkeaa skeidaa. Ei ihme, että oppilaat hyppii seinille, kun tuollaista keskitysleirievästä syötetään.

        Voi hurja. Olen kasvissyöjä, ja olen koko ajan syönyt perunaa siinä luulossa, että se on kasvis.


      • USAssa asunut
        potut kirjoitti:

        Potut pitäiskin jättää kokonaan pois ja korvata ne kasviksilla. Tutkimuksen tulos ei yllättänyt, koulu"ruoka" on todellakin aivan surkeaa skeidaa. Ei ihme, että oppilaat hyppii seinille, kun tuollaista keskitysleirievästä syötetään.

        Suomalaisen koulun potut ovat huipputerveellisiä, kun niitä verrataan jenkkikoulujen superrasvaisiin ranskalaisiin perunoihin tai perunasipseihin, joita jenkit yleisesti syövät lounaan lisukkeena.


      • on ravinneköyhä
        USAssa asunut kirjoitti:

        Suomalaisen koulun potut ovat huipputerveellisiä, kun niitä verrataan jenkkikoulujen superrasvaisiin ranskalaisiin perunoihin tai perunasipseihin, joita jenkit yleisesti syövät lounaan lisukkeena.

        pelkkää tärkkelystä eikä muuta. Saisivat poistaa kokonaan ruokalistoilta.


      • saivartelematon
        kasvissyöjä777 kirjoitti:

        Voi hurja. Olen kasvissyöjä, ja olen koko ajan syönyt perunaa siinä luulossa, että se on kasvis.

        tiedät kuitenkin varsin hyvin, että näistä asioista puhuttaessa peruna lasketaan samaan kategoriaan viljan kanssa, johtuen sen suuresta tärkkelyspitoisuudesta.

        jos saivartelisin, niin kuin sinä, voisin sanoa, ettet varmasti ole syönyt perunaa koko ajan. :)


    • ja kaalisalaattia..

      Huonot pointsit tuli siitä, kun kysyttiin tarjotaanko joka päivä salaattia, tuoreita vihanneksia/hedelmiä, ruisleipää. Vastaus oli kyllä kaikkina muina päivinä paitsi puuropäivinä.

      Siis kaurapuuron kanssa ei tarjota ruisleipää ja kaalisalaattia!

      Vikaa on siis tutkimuksessa, ei ruuassa.

      • pääh

        kaurapuurohan on aamupuuro, eikä mikään lounas!


      • Kokki.....
        pääh kirjoitti:

        kaurapuurohan on aamupuuro, eikä mikään lounas!

        Kasvavat pojat eivät pelkällä kaurapuurolla kasva(tai ohrapuurolla, mitä koulussa yleensä joskus on -> ohrapuuro mehukeitto)


      • ole kuin
        Kokki..... kirjoitti:

        Kasvavat pojat eivät pelkällä kaurapuurolla kasva(tai ohrapuurolla, mitä koulussa yleensä joskus on -> ohrapuuro mehukeitto)

        kolmannes päivän ravinteista. Tai siis sen ei ole tarkoitus olla mikään päivän superateria, josta saa kaiken mitä vuorokaudessa tarvitaan.


      • pääh
        ole kuin kirjoitti:

        kolmannes päivän ravinteista. Tai siis sen ei ole tarkoitus olla mikään päivän superateria, josta saa kaiken mitä vuorokaudessa tarvitaan.

        oikein! Ei mitään superateriaa, mutta luuletko että lounaaksi riittää puuro? Itselläni maha huutaa ruokaa heti tunnin päästä, jos koulussa on puuroa lounaaksi.


      • ne on tiedossa
        pääh kirjoitti:

        oikein! Ei mitään superateriaa, mutta luuletko että lounaaksi riittää puuro? Itselläni maha huutaa ruokaa heti tunnin päästä, jos koulussa on puuroa lounaaksi.

        syöt tuhdimman aamupalan. Puuron kanssa reippaasti leipää.

        Välipalaksi hedelmä tai sämpylä reppuun ja syöt sen nälän yllättäessä.

        Itselläni "puuropäiviä" on 3-4 viikossa ja silti olen hengissä säilynyt;)


      • pääh
        ne on tiedossa kirjoitti:

        syöt tuhdimman aamupalan. Puuron kanssa reippaasti leipää.

        Välipalaksi hedelmä tai sämpylä reppuun ja syöt sen nälän yllättäessä.

        Itselläni "puuropäiviä" on 3-4 viikossa ja silti olen hengissä säilynyt;)

        syö aamupalaksi puuroa, koska lounaaksi saat sitä samaa!


      • tuhdimman...
        pääh kirjoitti:

        syö aamupalaksi puuroa, koska lounaaksi saat sitä samaa!

        Jos se on mielestäsi tuhti aamupalana, niin kuinka se laihtuu lounaaksi?


      • liekkeihin
        ne on tiedossa kirjoitti:

        syöt tuhdimman aamupalan. Puuron kanssa reippaasti leipää.

        Välipalaksi hedelmä tai sämpylä reppuun ja syöt sen nälän yllättäessä.

        Itselläni "puuropäiviä" on 3-4 viikossa ja silti olen hengissä säilynyt;)

        Nuo vinkit neuvovat kaatamaan bensaa liekkeihin. Noilla eväillä saa aikaan oikean nälkäkierteen.


      • ja velliä
        ne on tiedossa kirjoitti:

        syöt tuhdimman aamupalan. Puuron kanssa reippaasti leipää.

        Välipalaksi hedelmä tai sämpylä reppuun ja syöt sen nälän yllättäessä.

        Itselläni "puuropäiviä" on 3-4 viikossa ja silti olen hengissä säilynyt;)

        Kas kun ne puuropäivät eivät aina ole tiedossa, koska meillä ruoka saattaa vaihtua milloin tahansa toiseksi kuin ruokalistassa on ilmoitettu. Leipää enemmän? Kuinka paljon näkkäriä itse pystyt syömään puuron kanssa? Puurojen ja vellien kanssa samaan sarjaan kuuluu esim. pinaattikeitto. Näitten ruokien jälkeen sitä jaksaakin neljään asti koulussa...


      • ei ole sitä
        ja velliä kirjoitti:

        Kas kun ne puuropäivät eivät aina ole tiedossa, koska meillä ruoka saattaa vaihtua milloin tahansa toiseksi kuin ruokalistassa on ilmoitettu. Leipää enemmän? Kuinka paljon näkkäriä itse pystyt syömään puuron kanssa? Puurojen ja vellien kanssa samaan sarjaan kuuluu esim. pinaattikeitto. Näitten ruokien jälkeen sitä jaksaakin neljään asti koulussa...

        mitä listassa sanotaan (ja näin käy usein) on keittöllä selvästi ongelmia määrien kanssa. Tai sitten ei ole rajoituksia ja ensimmäiset rohmuavat yli:(

        Näkkäriä syö helposti sen 3-4 palaa. Joskus tulee oikein himo, kuten moneen muuhunkin rouskuteltavaan.

        Hedelmävälipala ei repussa kohtuuttomasti paina tai muutama porkkana. Säilyvätkin useamman päiviän.

        Asiat ovat usein juuri niin hankalia/helppoja, kun niistä tekee. Itse noudatan lakto-ovo-vegetaarista ruokavaliota ja koulu ei suostu sitä tarjoamaan, koska lääkärintodistusta ei ole. Joinakin päivinä tarjolla on oikesti vain näkkäriä (jauhelihakeitto jne. päivät). Silti en koe mielestäni kohtuutonta nälkää...


      • Kunnon ruokaa tarvitseva
        ei ole sitä kirjoitti:

        mitä listassa sanotaan (ja näin käy usein) on keittöllä selvästi ongelmia määrien kanssa. Tai sitten ei ole rajoituksia ja ensimmäiset rohmuavat yli:(

        Näkkäriä syö helposti sen 3-4 palaa. Joskus tulee oikein himo, kuten moneen muuhunkin rouskuteltavaan.

        Hedelmävälipala ei repussa kohtuuttomasti paina tai muutama porkkana. Säilyvätkin useamman päiviän.

        Asiat ovat usein juuri niin hankalia/helppoja, kun niistä tekee. Itse noudatan lakto-ovo-vegetaarista ruokavaliota ja koulu ei suostu sitä tarjoamaan, koska lääkärintodistusta ei ole. Joinakin päivinä tarjolla on oikesti vain näkkäriä (jauhelihakeitto jne. päivät). Silti en koe mielestäni kohtuutonta nälkää...

        Sinulle ehkä näkkäri riittää ruuaksi, mutta minulle ei! Ei myöskään porkkana tai hedelmä poista näläntunnetta, joka iskee jo tunnin kuluttua pinaattikeiton syönnistä... Nälkä tekee minut kiukkuiseksi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe