Laskurin Tulokset
Yhteenveto
1. Polttoainekustannukset vuotuisilla ajokilometreillä , 20tkm kaupunkia ja 20tkm maantietä , diesel 0.959 euroa ja bensa 1.249 euroa !!!
Kustannukset on laskettu ilmoittamiesi autojen tietojen, polttoainehintojen ja eriteltyjen ajomäärien perusteella. Dieselveroa ei ole huomioitu.
2. Ajomatkan pituus, jolla dieselvero kuoleentuu
Matka, jolla vuotuinen dieselvero tulee kuitatuksi edullisimpien polttoainekustannusten ansiosta.
3. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa ovh:n erotuksen
Matka, jolla diesel-auton korkeampi hinta tulee kuitatuksi edullisimpien polttoainekustannusten ansiosta. Dieselveroa ei ole huomioitu.
4. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö ja dieselvero leikkaavat ovh:n erotuksen
Vuotuinen ajomäärä, jolla diesel-auton korkeampi hinta ja dieselvero tulee kuitatuksi edullisimpien polttoainekustannusten ansiosta.
Laskennoissa ei ole huomioitu esimerkiksi:
- korkokuluja, autojen hintakehitystä käytettynä ja huoltokustannusten eroja
1. Polttoainekustannukset vuotuisilla ajokilometreillä :
Volkswagen Golf Plus 2.0 TDI Sportline
OVH: 31520 EUR
2302 EUR / vuosi
0,06 EUR / km
Volkswagen Golf Plus 2.0 FSI Sportline
OVH: 31400 EUR
4507 EUR / vuosi
0,11 EUR / km
2. Ajomatkan pituus, jolla dieselvero kuoleentuu
Eritelty: 9314 km / vuosi
Yhdistetty: 10305 km / vuosi
3. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö leikkaa ovh:n erotuksen
Eritelty: 2176 km
Yhdistetty: 2408 km
4. Ajomatkan pituus, jossa polttoainekulujen säästö ja dieselvero leikkaavat ovh:n erotuksen
1 vuodessa
Eritelty: 11490 km / vuosi
Yhdistetty: 12713 km / vuosi
2 vuodessa
Eritelty: 10402 km / vuosi
Yhdistetty: 11509 km / vuosi
3 vuodessa
Eritelty: 10039 km / vuosi
Yhdistetty: 11108 km / vuosi
Onko mitään järkeä enään ostaa
27
2056
Vastaukset
- Johannes_Erävalo
... ottaa huomioon diesel veron niin käyttäessä autoa rajoitetusti bensa auto käy halvemmaksi.
Nykyään dieselin ympäristöpäästöt ovat pienemmät kilometriä kohden kuin bensiinin jolloin diesel-vero on kyseenalaistettavissa. - Mutta Euro5 muuttaa jutun
Euroopassa ei ole enää vuosikausiin ostettu juuri muita kuin turbodieseleitä. Italiassa ja Itävallassa osuus taitaa olla jo 80-90%, Ranskassa ja Espanjassa yli 70% ja hitaimmassa omaksujassa eli Saksassakin on päästy jo 40% yli.
Kannttaa panna merkille että kyse ei ole mistään yhdestä automerkistä tai valmistusmaasta vaan kaikissa noissa maissa suositaan selvästi oman autoteollisuuden tuotteita.
Euro5 normi saattaa kyllä muuttaa tilannetta koska tuon normin läpäisisevien dieselien valmistaminen tulee olemaan erittäin kallista. Ainakin Fiat ja Renault ovat julkusuudessa veikkailleet bensiinimoottorien uutta tulemista tämän takia. - sattuipa hyvin
Varsinkin kun vertailu tehdään tuohon ylihinnoiteltuun FSI Golfiin.
Kun 2-litraista pikkuautoa jonka hinta on yli 30 t verrataan mihin hyvänsä, niin sen ostaminen on taatusti kaikissa tapauksissa aivan järjetöntä.
Ainoa paikka mihin se kelpaa on juuri nämä vertailut, sillä saadaan mikä hyvänsä muu ostos näyttämään suorastaan edulliselta. - Ossi3
Miten niin "enään" ?
Siitä saakka kun dieseleitä on ollut järkevästi saatavilla on ollut kannattavaa ajaa dieselillä jo ihan tavanomaisia kilometrimääriä.
Ja vaikka laskelmat olisivatkin olleet kiikun kaakun niin dieselin mukavuus ja helppous ovat aina kalllistaneet laskelmat dieselin hyväksi.- Johannes_Erävalo
... hyvin ympäristöepäystävällinen josta johtuu dieselvero.
Nyt se on ympäristöystävällisempi kuin bensiini jolloin koko verotus on typerä jäänne josta saadaan vain rahaa yhteiskunnalle. - huomioi
Johannes_Erävalo kirjoitti:
... hyvin ympäristöepäystävällinen josta johtuu dieselvero.
Nyt se on ympäristöystävällisempi kuin bensiini jolloin koko verotus on typerä jäänne josta saadaan vain rahaa yhteiskunnalle.Diesel vero johtuu siitä, että diesel polttoaineessa on pienempi polttoainevero kuin bensassa, Sen vuoksi dieselin ja bensa litrahinnassa on se n. 25 sentin ero. Ja koska tavaran kuljetus vaatii dieseliä, niin litrahinta ei voi olla korkea. Ja tietysti jos dieselveroa ei olisi, niin dieselin litrahinta olisi lähellä bensan litrahintaa, joka taas "rankaisisi" paljon kuljestusalaa. Ei Suomessa ympäristönsuojelua ole oikeasti huomioitu millään tavalla verotusta suunniteltaessa. Toki siihen aina vedotaan, mutta käytännössä pyritään vain ottamaan mahdollisimman paljon veroja sieltä mistä se on helpoiten saatavilla. Vielä kun laitettaisiin ruokaan 20 % lisävero, niin alkaisipahan valtion kassaan kilistä. Toki tämänkin voisi "perustella" ympäristösyillä, koska ruoan tuotanto saastuttaa paljon.
- heheee
joo ajan 5000km vuodessa. diesel olis tosi kannattava ja se väännön mukavuus noissa ajoissa ei kuule lämmitä paskaakaan.
- hei
heheee kirjoitti:
joo ajan 5000km vuodessa. diesel olis tosi kannattava ja se väännön mukavuus noissa ajoissa ei kuule lämmitä paskaakaan.
Noilla kilometreillä ei ole oikeutta kommentoida yhtään mitään.
Kilometrisi oikeuttavat korkeintaa kysymään joitakin yksinkertaisia asioita
- autoilla
Sopivilla autoilla voidaan tehdä "sopivia" päätelmiä.
Suomalainen ajaa keskimäärin alle 18 000 km:ä /vuosi. Lisäksi olisit voinut ottaa 1.4 TSI:n, joka on n. 4000 euroa halvempi kuin 2.0 FSI.- Aqnostikko
Muutenkin nää kannattavuuslaskelmat vaikuttaa autokauppiaiden keksinnöiltä katteen parantamiseksi.
Jos joku todella on ostamassa Golf-luokan pikkuautoa ja se riittää kuljetustarpeeseen, niin jokin senttien laskeminen tankkausten yhteydessä on toisarvoista puuhastelua kannattavuuden kannalta.
Ammattilaiset erikseen, mutta tavalliselle marketilla kävijälle tuollainen 30t maksava diesel verrattuna vastaavan kuljetuskyvyn tarjoavaan alle 15t maksavaan perusautoon, ei ole millään järkevällä syyllä talousellisesti perusteltavissa, näyttipä mielivaltaiset laskurit mitä hyvänsä.
- l....
työsuhden autona samoilla varusteilla ja tehokkaampi auto verrattuna dieseliin: Jää n. 70euroa enemmän kuussa käteen. Joten kannattaa ajaa bensalla.
- järkeä
Mitä järkeä maksaa 32 000 euroa Golfista, kun samankokoisen Golfin saa 10 000 euroa halvemmalla, jolla voi ajaa ihan prikulleen samat kilometrit vuosittain ja ihan samalla vauhdilla?
- mulla
OT: Järjen kannalta jos ajattelee ei olisi järkeä ostaa kumpaakaan. Öljy pitäisi säästää tuleville polville joilla olisi sille parempaakiin käyttöä kuin polttaa taivaan tuuliin . Nyt pitäisi jo olla liikenteen käytössä muut energialähteet, mutta kun niiden kehitykseen ei ole kiinnostanut panostaa kun itselle riittää vielä halpaa löpöä...
No, itse kysymykseen. Laskin itse että bensiini tulee verojen jälkeen halvemmaksi joten siihen päädyin.- säästämään....
....tuleville sukupolville. Pah. Meitä ihmisiä on maapallolla jo nyt aivan liikaa, en näe mitään etua siitä että tuleva sukupolvi edes elää pitkään maapallolla. Tulis vaan vaikkapa 40 vuoden päästä maailmanloppu ihmiskunnalle niin luonto alkaisi pikku hiljaa elpyä. Tuhalataan me olemassaolevat sillä aikaa loputkin ja pidetään hauskaa niin kauan kuin voidaan!
- wum
valinta on silti bensiini. Mutta se on kyllä totta että aivan uutta bensiini-autoa en enää ostaisi, käytettyjä kylläkin.
- aina diesel
En ole koskaan omistanut bensa-autoa. Kymmenkunta kertaa vaihtoa tehdessä olen bensavehkeitä kokeillut, mutta aina on mukavuus ja moottorin voima vienyt voiton.
- Tuontipäällikkö
Viimeksi ajoin vakavammin ostomielessä kymmenkunta vuotta sitten MB 200 E dieseliä. Kyllä siitä oli voima kaukana. Moottoriteillä saattoi päästä jostain ohitsekin, muuten ohitus ei juuri onnistunut kuin varalaskupaikoilla.
- IbizzaFR
-bensavehkeen moottori saavuttaa nopeammin normaalilämpötilansa jos verrataan uusiin suoraruiskudieseleihin, tärkeä pointti itselleni taajama-alueen työmatka-ajoissa
-sisätilojen mopeaan lämmittämiseen ei tarvita lisälämmittimiä sun muita vermekkeitä
-laaja käyttökelpoinen kierroslukualue tuo joustavuutta etenkin juuri kaupunkiajossa, verrattuna nimenomaan manuaalilootalla olevaan dieseliin (automaatit eri juttu)
-bensaturbossa myös riittävästi vääntöä normaaleilla käyttökierrosalueilla joten ajo miellyttävää
-ainakin omassa autossani hintaero tdi:hin olisi 5 tonnia, iso raha sekin ja vielä päälle dieselvero, eipä omallani eli alle 20 tkm:n vuosimatkalla kannata
Tässä puhuin vaan omista käyttötarpeistani ja mieltymyksistäni, joillekin taas se diesel on selkeästi parempi valinta mm. runsaan matka-ajon ja vuosittaisen ajomäärän takia. - vikoja nyt
Nykydieselit ovat niin ylihienoja elektroniikkavempaimia hienoine pietsosähköisine suuttimineen ja korkeapainepumppuineen että vikoja ja häiriöitä piisaa, ja kalliita korjata ja huoltaa. Esim. Auto ild-lehden 100.000 km:n käyttötestissä ollut Peugeot 307 HDI oli karsein vikapakkaus mitä kuulemma on testissä ollut. VAG:n tdi-koneissa kanssa ongelmia, etenkin se jakopää ollut kallis ongelmapaikka, mersuissa cdi-koneissa taas mennyt runsaasti korkeapainepumppuja ja ruiskutusputkistoja. Ja ruoskudiesel ei lämpene nopeaan joten pakkasilla kone kuluu taatusti käydessään alilämpöisenä, se vaatisi aina kylmälähdön lämpimästä tallista tai tolpan nokasta, johon kaikilla ei ole mahiksia.
Mieluiten yksinkertaisempi bensavehje alle...- Lorenz
"VAG:n tdi-koneissa kanssa ongelmia, etenkin se jakopää ollut kallis ongelmapaikka,"
Sulla on varmaan myös yksilöidympää tietoa TDI-koneiden ongelmista, varsinkin niiden jakopäistä, muuten tuolla kommentilla ei ole mitään arvoa.
Oma TDI käy ja kukkuu jo yli 600t km. Tähän mennessä jakohihna ja siihen liittyvät vermeet on vaihdettu 7 kertaa normaalien huoltojen yhteydessä. Mielestäni ei ole kallista, eikä mikään ongelmapaikka. Yhtään ylimääräistä korjaamoreissua ei ole tarvinnut tehdä mistään syystä. - ent asentaja
Lorenz kirjoitti:
"VAG:n tdi-koneissa kanssa ongelmia, etenkin se jakopää ollut kallis ongelmapaikka,"
Sulla on varmaan myös yksilöidympää tietoa TDI-koneiden ongelmista, varsinkin niiden jakopäistä, muuten tuolla kommentilla ei ole mitään arvoa.
Oma TDI käy ja kukkuu jo yli 600t km. Tähän mennessä jakohihna ja siihen liittyvät vermeet on vaihdettu 7 kertaa normaalien huoltojen yhteydessä. Mielestäni ei ole kallista, eikä mikään ongelmapaikka. Yhtään ylimääräistä korjaamoreissua ei ole tarvinnut tehdä mistään syystä.Onko se autosi tätä vikaherkkää 2000 mallia, vai mahdollisesti niitä 80 luvun 1.6 malleja, joista aitokorjaamot taisivat oikein lähettää kiitosadressin tehtaalle.
- lukutaitoinen asentaja
ent asentaja kirjoitti:
Onko se autosi tätä vikaherkkää 2000 mallia, vai mahdollisesti niitä 80 luvun 1.6 malleja, joista aitokorjaamot taisivat oikein lähettää kiitosadressin tehtaalle.
Tyyppi kirjoitti: "Oma TDI käy ja kukkuu..."
Montako 80-luvun 1,6 TDI:tä tiedät? - ent asentaja
lukutaitoinen asentaja kirjoitti:
Tyyppi kirjoitti: "Oma TDI käy ja kukkuu..."
Montako 80-luvun 1,6 TDI:tä tiedät?Tuli vaan mieleen että joku virhe on voinut hyvinkin sattua mallimerkinnässä, meinaan että 600 t km ajettuja 2000 nuorempia malleja ei niin kovin usein satu kohdalle. ja viime vuosituhannen laitteet ei juuri osoita mitään nykyisten vikaherkkyydestä.
Terv
Ajatteleva asentaja
- myös että
kun laskelmissa lukee km -matka jolloin hintaero,
diesel vero jne kuoleentuu niin SÄÄSTÖ ALKAA vasta sen jälkeen.
Eli jos tavis ajaa 18-20.000 vuodessa ja tuo ero kuittaantuu esim jossain 10-12.000 nurkilla niin se polttoaineen hinnan erolle jää kuittaatumismatkaa enää noin 8000km vuodessa.
Saattaa vetää tiukoille. Siksi vähän ajan ei edelleenkään kannatta ottaa dieseliä - copyandpaste
Autoilun kustannukset 2006
Uuden keskihintaisen, 25 000 € maksavan bensiinikäyttöisen henkilöauton kilometrikohtainen kustannus on laskelmien mukaan tänä vuonna 40 senttiä vuotuisen ajokilometrimäärän ollessa 20 000 km. Käytettynä ostetun, hankintahinnaltaan puolet auton uushankintahinnasta (25 000 €), kilometrikohtainen kustannus on 34 senttiä. Auton pitoaika molemmissa laskelmissa on 4 vuotta.
Uuden keskihintaisen dieselhenkilöauton hankkiminen on taloudellisesti perusteltua vuotuisen ajokilometrimäärän ylittäessä 30 000 km. Käytettynä hankitulla autolla dieselin ja bensiinin kannattavuusraja saavutetaan vuotuisen ajokilometrimäärän ylittäessä 25 000 km.30000 kilometriäkö?
Ostin MB E 320 CDI:n. Ostaessa se on halvempi, kuin vastaava MB E 350; hintaero dieselin hyväksi 1000 euroa.
Dieselvero 586 euroa.
Ei tarvitse ajaa 30,000 kilometriä, kahden ensimmäisen vuoden verot on kuitattu hankintahinnan säästöllä, vaikkei ajaisi metriäkään.
9300 kilsaa vuodessa kuittaa dieselveron.
Esimerkkilaskelma:
Vaikkapa 20,000 km vuodessa, viisi vuotta:
- bensan kulut: 10.800 e
- nakun kulut: 4.300 e (5 x 586) - 1000 = 6230 e
Tässä esimerkissä diesel on 4600 euroa halvempi. Dieselin parempi jälleenmyyntiarvo käytettynä parantaa entisestään tätä yhtälöä.
Master Eq
- paitsi...
...jos haluaa nauttia moottorin laajasta vedosta, sivistyneestä käynnistä ja hyvistä soundeista, eikä halua haista työmieheltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo696590Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583103- 322279
- 201858
- 131857
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto201845Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131572- 181549
- 521538
- 101529