Kotona on 3:4 kuvaputkitoosa ja usein näkyy mustia reunoja ylhäällä sekä alhaalla,no sen ymmärtää kun tulee laajakuvaa.Mutta kun menen tv-liikkeeseen katsomaan lcd ja plasma laajakuvatelkkareita,niin samat reunat niissäkin.Parilla toosalla yritin kuvaa säätää vähän korkeammaksi ja kuvaa ylemmäksi että näkisi tekstin,ja samalla kuvaa leveämmäksi että olisi oikea suhde.Ei onnistunut eikä myyjäkään löytänyt muuta säätöä kun valmiita tehdasasetuksia joilla kaikilla kuvassa oli jotakin vikaa.Eikö niitten kuvaa voi vapaasti säätää itse haluamakseen,siis korkeus,leveys ja kuvan paikka?
Mustia reunoja.
1
175
Vastaukset
Jos kuvan muoto on eri kuin ruudun muoto, tulee jonnekin mustat reunat, eikä niitä saa pois millään vääristämättä tai rajaamatta kuvaa. Elokuvia tehdään eri muodoissa ja toiset ovat huomattavasti leveämpiä kuin laajakuva-TV. Syynä voi olla myös, että katsotaan letterboxattua 4:3 kuvaa venytettynä.
Jos lähetys on aitoa 16:9 formaattia, jota digi-lähetyksissä yleensä käytetään, tulee tekstitys ruutuun. 16:9 lähetyksessä ei 16:9 TV:llä ole mitään ruudun ulkopuolella olevaa. Ongelma tulee vain kun letterboxattuja 4:3 lähetyksiä zoomataan, jolloin teksti voi joutua ruudun ulkopuolelle. Analogipuoleen ei TV:tä ostettaessa kannata satsata ollenkaan.
Kuvaa yleensä voi säätää vapaasti. Putki-TV:issä Philipsissä on kaikkein monipuolisimmat säädöt. Nopista lituista en niin tiedä. Yleensä säädöillä ei ole niin väliä vaan on parempi katsoa vain kuvaa vaikka hieman pienempänä kuin jatkuvasti pelata eri säädöillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 594743
- 653848
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2183326- 1143081
- 482914
- 232578
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192226Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2482040- 381913
- 1081882