Ohittaminen

ohittaja

Suomi on ainut maa maailmassa, jossa ohittaminen aiheuttaa vastapuolessa sekoamista.

Ajan työni takia aika paljon 4 ja 5 teillä. Ainakin näillä baanoilla on tapana rullata vähän alle nopeusrajoituksen ja kun ohituspaikat on muutenki aika vähissä, niin jonojahan siitä tulee.

Mielestäni tämä on pahempi ilmiö kuin ylinopeus. Vaaratilanteita syntyy kaksin verroin enemmän ja sappi kiehuu niin ohittajalla kuin ohitettavallakin. Tällaisia "jonon kerääjiä" tulisi mielestäni sakottaa esim. joustavan tieliikenteen häirinnästä.

Sitten vielä osa näistä häiriköistä yrittää vaikeuttaa kaikin tavoin ohitusta ja ohituksen jälkeen tyyttäillään ja räpsytellään valoja. Tällaisia taukkeja liikkuu eritysesti Lusin ja Vaajakosken välillä.

Sen olen oppinut, että autossa on oltava tehoja tarpeeksi ettei tartte jäädä leikkimään hullujen kanssa.

48

2531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokainen tavallaan

      "Suomi on ainut maa maailmassa, jossa ohittaminen aiheuttaa vastapuolessa sekoamista."

      Tuskin.

      "Ajan työni takia aika paljon 4 ja 5 teillä. Ainakin näillä baanoilla on tapana rullata vähän alle nopeusrajoituksen ja kun ohituspaikat on muutenki aika vähissä, niin jonojahan siitä tulee."

      Tämä selvää.

      "Mielestäni tämä on pahempi ilmiö kuin ylinopeus. Vaaratilanteita syntyy kaksin verroin enemmän ja sappi kiehuu niin ohittajalla kuin ohitettavallakin. Tällaisia "jonon kerääjiä" tulisi mielestäni sakottaa esim. joustavan tieliikenteen häirinnästä."

      Ei tule mieleen että jonojen syntyminen saattaisi johtua esim. suuresta liikennetiheydestä?

      "Sitten vielä osa näistä häiriköistä yrittää vaikeuttaa kaikin tavoin ohitusta ja ohituksen jälkeen tyyttäillään ja räpsytellään valoja. Tällaisia taukkeja liikkuu eritysesti Lusin ja Vaajakosken välillä."

      Niin, entäpä jos nämä haluavat viestiä sinulle että ohituksesi oli:

      -jonomuodostelmassa täysin turha
      -vaarallinen
      -aiheuttaa liikennevirtaan häiriötekijän joka aiheuttaa jonoutumista entisestään

      "Sen olen oppinut, että autossa on oltava tehoja tarpeeksi ettei tartte jäädä leikkimään hullujen kanssa."

      Usein on niin että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.

      Ymmärrän kyllä että kirjoituksesi on provosointia jotta saisit agressiivista keskustelua aikaiseksi. Mutta, näitä hulluja jotka tosissaan kirjoittavat ja ohittelevat kertomallasi tavalla, on kyllä oikeasti olemassa.

      • ylinopeutta

        Jos tuo ohittaja on mielestäsi hullu, niin mitä ne ohitusta vaikeuttavat sitten ovat?


      • tätä päivää

        Kaveri kirjoitti asiaa. Tuo jonojen kerääminen on käsittätön ilmiö ja miksei siihen puututa. Ei ole mitenkään perusteltua ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden. Kaiken lisäksi tuo todella yleistä.

        Ja miten se liittyy suureen liikennetiheyteen jos joku ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden????? Jos tämän nysvärin edessä ei ole ketään, niin mikä on se homman nimi?

        Et taida paljon autolla ajaa, sen huomaa noista kommenteista. Koska et asioita tiedä, niin älä jatkossa kommentoi.

        Taidat itsekkin olla nysväri ja mihinkä kalikka kalahtaa, niin...


      • ohittaja, ohitettava
        tätä päivää kirjoitti:

        Kaveri kirjoitti asiaa. Tuo jonojen kerääminen on käsittätön ilmiö ja miksei siihen puututa. Ei ole mitenkään perusteltua ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden. Kaiken lisäksi tuo todella yleistä.

        Ja miten se liittyy suureen liikennetiheyteen jos joku ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden????? Jos tämän nysvärin edessä ei ole ketään, niin mikä on se homman nimi?

        Et taida paljon autolla ajaa, sen huomaa noista kommenteista. Koska et asioita tiedä, niin älä jatkossa kommentoi.

        Taidat itsekkin olla nysväri ja mihinkä kalikka kalahtaa, niin...

        Ei siinä mitään, jos se ensimmäinen ajaa 15km/h alle sallitun, sehän voi olla esim. vanhus jolle reaktionopeuden vuoksi se on oikea tilannenopeus. MUTTA mitä pirua ne kaksi, kolme seuraavaa nysvää puskurissa kiinni? Ohi jos meinaa tai sitten reilusti väliä, että ainakin muut pääsee. Mutta kun joku koittaa päästä näistä nysväreistä ohi, niin silloin vilkkuu valot ja töötti soi. Per...leen hurjastelijat!


      • Nysvärikuski
        tätä päivää kirjoitti:

        Kaveri kirjoitti asiaa. Tuo jonojen kerääminen on käsittätön ilmiö ja miksei siihen puututa. Ei ole mitenkään perusteltua ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden. Kaiken lisäksi tuo todella yleistä.

        Ja miten se liittyy suureen liikennetiheyteen jos joku ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden????? Jos tämän nysvärin edessä ei ole ketään, niin mikä on se homman nimi?

        Et taida paljon autolla ajaa, sen huomaa noista kommenteista. Koska et asioita tiedä, niin älä jatkossa kommentoi.

        Taidat itsekkin olla nysväri ja mihinkä kalikka kalahtaa, niin...

        "Ei ole mitenkään perusteltua ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden. Kaiken lisäksi tuo todella yleistä."

        On olemassa autoja joilla ei uskalla ajaa rajoitusten mukaan, ne eivät kulje niin kovaa tai sitten jokin muu syy estää rajoituksen mukaisen nopeudenpidon. En puolustele näitä hitaasti ajajia, mutta jokin syyhän heillä siihen useimmiten on.

        "Ja miten se liittyy suureen liikennetiheyteen jos joku ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden?????"

        Ei millään lailla. Mutta jos liikennetiheys on suuri ja nopeudet laskevat sen vuoksi, on aivan turha lähteä ohittelemaan.

        "Et taida paljon autolla ajaa, sen huomaa noista kommenteista. Koska et asioita tiedä, niin älä jatkossa kommentoi."

        Miksi en kommentoisi, Suomessa on sananvapaus. Asioiden tietämisestä en osaa omalta kohdaltani sanoa, olen kuitenkin omistanut ajokortin reilusti kaksikymmentä vuotta ja sinä aikana kilometrejä on tullut varmasti se 400tkm. Juu, ei ammattikuljettaja mutta ei ihan tuore kuskikaan.

        Olen vain oppinut sen liikenteestä että useimmilla on jokin syy toimia liikenteessä siten kuin toimivat. Usein jonkinsortin ymmärräys muita kohtaan luo turvallisempaa liikkumista eteenpäin kuin se agressiivinen runnominen, vaikka toinen toimisikin agressiivisesti.

        Monista asioista huomaa että Suomi on autoilumaana sangen tuore. Esim. USA:ssa on vuosikymmeniä sallittu kaikenikäisten liikkua autolla, ilman että heitä olisi kiilattu ojaan tai suhtaudutta muuten agressiivisesti, vaikka he olisivat ajaneet hieman hitaamminkin.

        "Taidat itsekkin olla nysväri ja mihinkä kalikka kalahtaa, niin..."

        Mikä sitten on nysväri? Ajan rajoituksen mukaan ja pikkasen päälle. Pidän oman nopeuteni ja jos saavutan jonkun, pyrin ohittamaan. Jos joku saavuttaa minut, annan tietä ja olen tyytyväinen siihen että ei jäänyt roikkumaan sinne takapuskuriin. Moottoritielle kiihdyttäessä painan reilusti kaasun pohjaan ja pyrin saavuttamaan sen nopeuden mitä tiellä kuljetaan.

        Muutenkin olen oppinut välttämään turhia riskejä ja ennakoimaan tapahtumia. Oleellista on kuitenkin se että matka etenee sujuvasti, huomioiden muut tienkäyttäjät. Teen virheitä, pakko myöntää, mutta kuka olisi virheetön kuski.

        Kuranheitto alkakoon !!


      • ei-nysväri
        tätä päivää kirjoitti:

        Kaveri kirjoitti asiaa. Tuo jonojen kerääminen on käsittätön ilmiö ja miksei siihen puututa. Ei ole mitenkään perusteltua ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden. Kaiken lisäksi tuo todella yleistä.

        Ja miten se liittyy suureen liikennetiheyteen jos joku ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden????? Jos tämän nysvärin edessä ei ole ketään, niin mikä on se homman nimi?

        Et taida paljon autolla ajaa, sen huomaa noista kommenteista. Koska et asioita tiedä, niin älä jatkossa kommentoi.

        Taidat itsekkin olla nysväri ja mihinkä kalikka kalahtaa, niin...

        "Ei ole mitenkään perusteltua ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden."

        Kun ajaa 15 km/h alle SUURIMMAN sallitun nopeuden, ajaa silloin SALLITTUA nopeutta. Tämä tuntuu jotenkin unohtuvan aika monelta.


        "Jos tämän nysvärin edessä ei ole ketään, niin mikä on se homman nimi?"

        Jos edessä ei ole esim. rekkaa, ohituksessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Jonon kerääjiä ovat kaikki ne jotka eivät ohita.


      • aivan mustavalkoinen
        ei-nysväri kirjoitti:

        "Ei ole mitenkään perusteltua ajaa 15km/h alle sallitun nopeuden."

        Kun ajaa 15 km/h alle SUURIMMAN sallitun nopeuden, ajaa silloin SALLITTUA nopeutta. Tämä tuntuu jotenkin unohtuvan aika monelta.


        "Jos tämän nysvärin edessä ei ole ketään, niin mikä on se homman nimi?"

        Jos edessä ei ole esim. rekkaa, ohituksessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Jonon kerääjiä ovat kaikki ne jotka eivät ohita.

        "Kun ajaa 15 km/h alle SUURIMMAN sallitun nopeuden, ajaa silloin SALLITTUA nopeutta. Tämä tuntuu jotenkin unohtuvan aika monelta."

        Tuo on aivan totta, nykyisin on vain vallalla asenne että nopeuden tulisi olla vähintään se mitä rajoituksessa sanotaan.

        Onhan se mahdollista että rajoitukset on liian alhaisia ja lainsäädäntö laahaa perässä. Onhan ennenkin ollut asioita mistä on ensin kirjoitettu sakkoja, sitten on todettu ne hyödyllisiksi, lopulta ne ovat tulleet pakollisiksi, näinhän kävi muunmuassa lisäjarruvalolle.

        "Jos edessä ei ole esim. rekkaa, ohituksessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Jonon kerääjiä ovat kaikki ne jotka eivät ohita."

        Maailma ei ole ihan noin mustavalkoinen. Suomen tiestö on valitettavasti sen verran kehnossa jamassa että on oikeasti tieosuuksia joissa ei ole realistisia mahdollisuuksia ohittaa.

        Hyvänä esimerkkinä tulee mieleen 7-tie välillä Loviisa - Kotka, pätkä on aivan hengenvaarallinen, hirviä, venäjän rekkaliikennettä, kova liikenne ja tienpohja on 50/60-luvulta.

        Tuolla suunnalla tuntuu paukkuvan säännöllisesti, viikonloppuna hirvikolari, muutama päivä sitten kaksi rekkaa törmäsivät toisiinsa jne.


      • esimerkit...
        aivan mustavalkoinen kirjoitti:

        "Kun ajaa 15 km/h alle SUURIMMAN sallitun nopeuden, ajaa silloin SALLITTUA nopeutta. Tämä tuntuu jotenkin unohtuvan aika monelta."

        Tuo on aivan totta, nykyisin on vain vallalla asenne että nopeuden tulisi olla vähintään se mitä rajoituksessa sanotaan.

        Onhan se mahdollista että rajoitukset on liian alhaisia ja lainsäädäntö laahaa perässä. Onhan ennenkin ollut asioita mistä on ensin kirjoitettu sakkoja, sitten on todettu ne hyödyllisiksi, lopulta ne ovat tulleet pakollisiksi, näinhän kävi muunmuassa lisäjarruvalolle.

        "Jos edessä ei ole esim. rekkaa, ohituksessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Jonon kerääjiä ovat kaikki ne jotka eivät ohita."

        Maailma ei ole ihan noin mustavalkoinen. Suomen tiestö on valitettavasti sen verran kehnossa jamassa että on oikeasti tieosuuksia joissa ei ole realistisia mahdollisuuksia ohittaa.

        Hyvänä esimerkkinä tulee mieleen 7-tie välillä Loviisa - Kotka, pätkä on aivan hengenvaarallinen, hirviä, venäjän rekkaliikennettä, kova liikenne ja tienpohja on 50/60-luvulta.

        Tuolla suunnalla tuntuu paukkuvan säännöllisesti, viikonloppuna hirvikolari, muutama päivä sitten kaksi rekkaa törmäsivät toisiinsa jne.

        "viikonloppuna hirvikolari, muutama päivä sitten kaksi rekkaa törmäsivät toisiinsa jne."

        Uudella tiellähän ei satu hirvikolareita ja jos rekkakuski alkaa tekemään U-käännöstä tiellä niin sekin on varmaan sen tien vika.

        :D


      • Uutta tilalle
        esimerkit... kirjoitti:

        "viikonloppuna hirvikolari, muutama päivä sitten kaksi rekkaa törmäsivät toisiinsa jne."

        Uudella tiellähän ei satu hirvikolareita ja jos rekkakuski alkaa tekemään U-käännöstä tiellä niin sekin on varmaan sen tien vika.

        :D

        "Uudella tiellähän ei satu hirvikolareita ja jos rekkakuski alkaa tekemään U-käännöstä tiellä niin sekin on varmaan sen tien vika."

        Itseasiassa, Loviisasta Helsingin suuntaan tehty tie on hirviaidoitettu parinkymmenen kilometrin matkalta. En tiedä että tuolla pätkällä olisi tapahtunut yhtään hirvikolaria.

        Ja nuo rekkakuskit eivät tehneet U-käännöstä vaan törmäsivät toisiinsa suoralla tieosuudella.

        Tie on oikeasti aivan muinaisjäänne nykyisille liikennemäärille. Jokainen joka tuon Loviisa - Kotka välin tietää, on varmasti samaa mieltä että se on hengenvaarallinen pätkä.


      • tapahtunut
        Uutta tilalle kirjoitti:

        "Uudella tiellähän ei satu hirvikolareita ja jos rekkakuski alkaa tekemään U-käännöstä tiellä niin sekin on varmaan sen tien vika."

        Itseasiassa, Loviisasta Helsingin suuntaan tehty tie on hirviaidoitettu parinkymmenen kilometrin matkalta. En tiedä että tuolla pätkällä olisi tapahtunut yhtään hirvikolaria.

        Ja nuo rekkakuskit eivät tehneet U-käännöstä vaan törmäsivät toisiinsa suoralla tieosuudella.

        Tie on oikeasti aivan muinaisjäänne nykyisille liikennemäärille. Jokainen joka tuon Loviisa - Kotka välin tietää, on varmasti samaa mieltä että se on hengenvaarallinen pätkä.

        kahden rekan kolari ainakin johtui konttirekan u-käännösyrityksestä...

        Molemmat autot taas venäläisiä, ihme ja kumma...

        ;)


      • Ei tietoa sitenkään
        tapahtunut kirjoitti:

        kahden rekan kolari ainakin johtui konttirekan u-käännösyrityksestä...

        Molemmat autot taas venäläisiä, ihme ja kumma...

        ;)

        Ah, sitten en ollut saanut kaikkea tietoa. Taisin lukea uutisoinnista iltalehdestä tai iltasanomasta ja kaikkea ei sitten ollut kerrottu.


    • ohittaja, ohitettava

      Yleensä jonon ensimmäisellä autolla on jokin hyvä syy ajaa hitaasti ja se totta kai ok. Mutta, se toinen ja kolmas siinä jonossa, jotka roikkuvat puskureissa kiinni ovat mielestäni mu...ja. Heilläkin on oikeus ajaa hiljaa, MUTTA silloin pitää jättää reilu väli edellä ajavaan, jos ei uskalleta ohittaa. 3 auton letka etenkin 4-tiellä saa jo aikaan melkoisen ummetuksen. Joskus ihmetyttää mikä siinä välien pitämisessä on niin vaikeaa. Silloin ne joilla on kiire pääsisivät ohittelemaan autot yksi kerrallaan ja turvallisesti. Nämä toisten puskureissa roikkujat ovat yleensä niitä, jotka mieluusti välkyttelevät valojaan.

      • meiltä kaikilta

        Kaikilla autoilla ei pääse ohi turvalisesti. Se usein unohtuu jos oma auto kiihtyy 9 sekuntia nollasta sataan.

        Itsekin olin aivan helisemässä Helsingin moottoritieliittymissä kun ajoin laina-autolla, 1,8 litraisella passatilla. Vaikka kiihdytin talla pohjassa niin liikenteen rytmiin ei meinannut päästä millään mukaan. Puhumattkaan siitä kun lainasin isäni neliveto pickupin... tehoa 65 ahtamatonta diesel hevosta, painoa 1800 kg ja vielä neliveto vastustamassa liikettä. Moottoritien rampin päähän sai täyskiihdytyksellä 60 vauhtia. Samalla autolla menin Turkuun, nopeus hyytyi neljäänkymppiin tiukimmissa ylämäissä... siinä auto jolla ei ohiteta.

        Mutta palatakseni aiheeseen, minuakin ihmetyttää että mikä siinä viehättää haistella edellä menevän pakokaasuja ja kerätä irtokivet tuulilasiinsa... Itse pidän reilun raon edellämenevään, usein käy niin että taakse tulee joku norkoilemaan, menee sitten ohi, vain ajaakseen sitten sen edellämenijän takapuskurissa kiinni.


      • RoadWarrior
        meiltä kaikilta kirjoitti:

        Kaikilla autoilla ei pääse ohi turvalisesti. Se usein unohtuu jos oma auto kiihtyy 9 sekuntia nollasta sataan.

        Itsekin olin aivan helisemässä Helsingin moottoritieliittymissä kun ajoin laina-autolla, 1,8 litraisella passatilla. Vaikka kiihdytin talla pohjassa niin liikenteen rytmiin ei meinannut päästä millään mukaan. Puhumattkaan siitä kun lainasin isäni neliveto pickupin... tehoa 65 ahtamatonta diesel hevosta, painoa 1800 kg ja vielä neliveto vastustamassa liikettä. Moottoritien rampin päähän sai täyskiihdytyksellä 60 vauhtia. Samalla autolla menin Turkuun, nopeus hyytyi neljäänkymppiin tiukimmissa ylämäissä... siinä auto jolla ei ohiteta.

        Mutta palatakseni aiheeseen, minuakin ihmetyttää että mikä siinä viehättää haistella edellä menevän pakokaasuja ja kerätä irtokivet tuulilasiinsa... Itse pidän reilun raon edellämenevään, usein käy niin että taakse tulee joku norkoilemaan, menee sitten ohi, vain ajaakseen sitten sen edellämenijän takapuskurissa kiinni.

        "-- neliveto pickupin... tehoa 65 ahtamatonta diesel hevosta, painoa 1800 kg ja vielä neliveto vastustamassa liikettä. Samalla autolla menin Turkuun, nopeus hyytyi neljäänkymppiin tiukimmissa ylämäissä... siinä auto jolla ei ohiteta."

        Minusta sellaisilla ajoneuvoilla, jotka eivät jaksa mäestä riippumatta kulkea tasaista kahdeksaakymppiä, ei pitäisi lähteä isommille maanteille ollenkaan.

        Nuo keräävät väkisinkin jonoa peräänsä, mistä aiheutuu taas ohitustilanteita. Ja turha inttää, että jonon muodostavat ne, jotka jäävät hitaamman taakse ajelemaan - siellä perässä todennäköisesti on vastaavanlaisia autoja, joilla ei yksinkertaisesti pääse ohi.

        Jenkeissähän pick-uppeja harrastetaan enemmän, mutta siellä niissä on onneksi tehoa sen verran, etteivät ne jää tientukkeeksi. Esim. GMC Sierran pienimmän version tehottominkin kone on 195-heppainen V6. Isompia malleja ei saa kuin V8-koneilla, joissa on yleensä kolmisensataa pollea ja ihan mukavasti vääntöä. Esimerkiksi Nissan Titania saa vain 317-heppaisella V8:lla, jolla kokonaispainoltaan n. 2200 kg:n vekotin kiihtyy 0-100 km/h 6.6 sekuntiin.


      • Alitehoinen
        RoadWarrior kirjoitti:

        "-- neliveto pickupin... tehoa 65 ahtamatonta diesel hevosta, painoa 1800 kg ja vielä neliveto vastustamassa liikettä. Samalla autolla menin Turkuun, nopeus hyytyi neljäänkymppiin tiukimmissa ylämäissä... siinä auto jolla ei ohiteta."

        Minusta sellaisilla ajoneuvoilla, jotka eivät jaksa mäestä riippumatta kulkea tasaista kahdeksaakymppiä, ei pitäisi lähteä isommille maanteille ollenkaan.

        Nuo keräävät väkisinkin jonoa peräänsä, mistä aiheutuu taas ohitustilanteita. Ja turha inttää, että jonon muodostavat ne, jotka jäävät hitaamman taakse ajelemaan - siellä perässä todennäköisesti on vastaavanlaisia autoja, joilla ei yksinkertaisesti pääse ohi.

        Jenkeissähän pick-uppeja harrastetaan enemmän, mutta siellä niissä on onneksi tehoa sen verran, etteivät ne jää tientukkeeksi. Esim. GMC Sierran pienimmän version tehottominkin kone on 195-heppainen V6. Isompia malleja ei saa kuin V8-koneilla, joissa on yleensä kolmisensataa pollea ja ihan mukavasti vääntöä. Esimerkiksi Nissan Titania saa vain 317-heppaisella V8:lla, jolla kokonaispainoltaan n. 2200 kg:n vekotin kiihtyy 0-100 km/h 6.6 sekuntiin.

        "Minusta sellaisilla ajoneuvoilla, jotka eivät jaksa mäestä riippumatta kulkea tasaista kahdeksaakymppiä, ei pitäisi lähteä isommille maanteille ollenkaan."

        Täysin samaa mieltä. Tuo auto jäikin Turkuun ja meni aika varmaan pikapikaa tuon jälkeen romuksi. Olin vielä matkalla sellaiseen aikaan että ketään ei jäänyt taakse tuskailemaan, eli hyvi aikaiseen aamulla. Kovemman liikenteen aikaan tuo olisi ollut aivan tuskaa, kun se oli nytkin tuskaa.

        Hengenvaarallinen auto, en meinaa ajaa moisella enää koskaan.


      • vale...
        RoadWarrior kirjoitti:

        "-- neliveto pickupin... tehoa 65 ahtamatonta diesel hevosta, painoa 1800 kg ja vielä neliveto vastustamassa liikettä. Samalla autolla menin Turkuun, nopeus hyytyi neljäänkymppiin tiukimmissa ylämäissä... siinä auto jolla ei ohiteta."

        Minusta sellaisilla ajoneuvoilla, jotka eivät jaksa mäestä riippumatta kulkea tasaista kahdeksaakymppiä, ei pitäisi lähteä isommille maanteille ollenkaan.

        Nuo keräävät väkisinkin jonoa peräänsä, mistä aiheutuu taas ohitustilanteita. Ja turha inttää, että jonon muodostavat ne, jotka jäävät hitaamman taakse ajelemaan - siellä perässä todennäköisesti on vastaavanlaisia autoja, joilla ei yksinkertaisesti pääse ohi.

        Jenkeissähän pick-uppeja harrastetaan enemmän, mutta siellä niissä on onneksi tehoa sen verran, etteivät ne jää tientukkeeksi. Esim. GMC Sierran pienimmän version tehottominkin kone on 195-heppainen V6. Isompia malleja ei saa kuin V8-koneilla, joissa on yleensä kolmisensataa pollea ja ihan mukavasti vääntöä. Esimerkiksi Nissan Titania saa vain 317-heppaisella V8:lla, jolla kokonaispainoltaan n. 2200 kg:n vekotin kiihtyy 0-100 km/h 6.6 sekuntiin.

        Onhan se ihan pirteä noinkin isoksi autoksi, mutta
        0-100 7.9-8.0s on lähempänä totuutta.
        http://www.caranddriver.com/comparisons/7692/comparison-test-review-2004-chevrolet-silverado-1500-crew-cab-fleetside-shortbox-vs-2004-dodge-ram-1500-quad-cab-4x4-slt-laramie-vs-2004-ford-f-150-supercrew-4x4-lariat-vs-2004-nissan-titan-se-crew-cab-4x4-page7.html


      • lisää tehoa
        RoadWarrior kirjoitti:

        "-- neliveto pickupin... tehoa 65 ahtamatonta diesel hevosta, painoa 1800 kg ja vielä neliveto vastustamassa liikettä. Samalla autolla menin Turkuun, nopeus hyytyi neljäänkymppiin tiukimmissa ylämäissä... siinä auto jolla ei ohiteta."

        Minusta sellaisilla ajoneuvoilla, jotka eivät jaksa mäestä riippumatta kulkea tasaista kahdeksaakymppiä, ei pitäisi lähteä isommille maanteille ollenkaan.

        Nuo keräävät väkisinkin jonoa peräänsä, mistä aiheutuu taas ohitustilanteita. Ja turha inttää, että jonon muodostavat ne, jotka jäävät hitaamman taakse ajelemaan - siellä perässä todennäköisesti on vastaavanlaisia autoja, joilla ei yksinkertaisesti pääse ohi.

        Jenkeissähän pick-uppeja harrastetaan enemmän, mutta siellä niissä on onneksi tehoa sen verran, etteivät ne jää tientukkeeksi. Esim. GMC Sierran pienimmän version tehottominkin kone on 195-heppainen V6. Isompia malleja ei saa kuin V8-koneilla, joissa on yleensä kolmisensataa pollea ja ihan mukavasti vääntöä. Esimerkiksi Nissan Titania saa vain 317-heppaisella V8:lla, jolla kokonaispainoltaan n. 2200 kg:n vekotin kiihtyy 0-100 km/h 6.6 sekuntiin.

        "...siellä perässä todennäköisesti on vastaavanlaisia autoja, joilla ei yksinkertaisesti pääse ohi."

        Silloinhan niilläkään paskoilla ei pitäisi olla liikenteessä ollenkaan.


      • RoadWarrior
        vale... kirjoitti:

        Onhan se ihan pirteä noinkin isoksi autoksi, mutta
        0-100 7.9-8.0s on lähempänä totuutta.
        http://www.caranddriver.com/comparisons/7692/comparison-test-review-2004-chevrolet-silverado-1500-crew-cab-fleetside-shortbox-vs-2004-dodge-ram-1500-quad-cab-4x4-slt-laramie-vs-2004-ford-f-150-supercrew-4x4-lariat-vs-2004-nissan-titan-se-crew-cab-4x4-page7.html

        "Onhan se ihan pirteä noinkin isoksi autoksi, mutta
        0-100 7.9-8.0s on lähempänä totuutta."

        Jaa? Wikipedia ja Autos.com lupaavat 6.2 s 0-60 mph.

        Sitä paitsi tuossa linkissäsi oli koeajettu Crew Cab -versio, joka on about 260 lb King Cabia raskaampi.


      • <<<
        RoadWarrior kirjoitti:

        "-- neliveto pickupin... tehoa 65 ahtamatonta diesel hevosta, painoa 1800 kg ja vielä neliveto vastustamassa liikettä. Samalla autolla menin Turkuun, nopeus hyytyi neljäänkymppiin tiukimmissa ylämäissä... siinä auto jolla ei ohiteta."

        Minusta sellaisilla ajoneuvoilla, jotka eivät jaksa mäestä riippumatta kulkea tasaista kahdeksaakymppiä, ei pitäisi lähteä isommille maanteille ollenkaan.

        Nuo keräävät väkisinkin jonoa peräänsä, mistä aiheutuu taas ohitustilanteita. Ja turha inttää, että jonon muodostavat ne, jotka jäävät hitaamman taakse ajelemaan - siellä perässä todennäköisesti on vastaavanlaisia autoja, joilla ei yksinkertaisesti pääse ohi.

        Jenkeissähän pick-uppeja harrastetaan enemmän, mutta siellä niissä on onneksi tehoa sen verran, etteivät ne jää tientukkeeksi. Esim. GMC Sierran pienimmän version tehottominkin kone on 195-heppainen V6. Isompia malleja ei saa kuin V8-koneilla, joissa on yleensä kolmisensataa pollea ja ihan mukavasti vääntöä. Esimerkiksi Nissan Titania saa vain 317-heppaisella V8:lla, jolla kokonaispainoltaan n. 2200 kg:n vekotin kiihtyy 0-100 km/h 6.6 sekuntiin.

        Tuota noin, minä kun taas olen sitä mieltä, että autossa ei tehoa tarvita juuri muulloin kuin alimittaisilla liittymisrampeilla, eikä niilläkään määräänsä enempää. Jos on niin laiska auto, että nopeus ylämäissä putoaa ja hitaammista ei pääse ohi, niin sitten ei auta kuin unohtaa kiire sillä ajaessa. (Tekisi muuten hyvää unohtaa se, vaikka pellin alla tehoa olisi enemmänkin.) En oikein voi kuin ihmetellä näitä mielipiteitä, että puolitoista tonnia painavassa perheautossa pitäisi olla vähintään 200hp ym. Miten ihmeessä rekkakuskit saavat sen 60 tonnin massa liikkumaan jollakin 400 - 600 hevosvoimalla? Ei meinaan ole teho/paino suhteessa paljon kehumista...

        Ja jos autoilu maantiellä vituttaa niin menkää vaikka junalla tai jos kiire on niin lentokoneella. Se nyt vaan on niin että siellä tienpäällä on muitakin, eivätkä he kaikki aja sitä nopeutta jota itse haluaisi heidän ajavan. Siihen on pakko tottua ja joka ei sen asian kanssa pysty elämään saisi luopua ajokortistaan.


      • Minkälaisella teholla pärjäisi
        <<< kirjoitti:

        Tuota noin, minä kun taas olen sitä mieltä, että autossa ei tehoa tarvita juuri muulloin kuin alimittaisilla liittymisrampeilla, eikä niilläkään määräänsä enempää. Jos on niin laiska auto, että nopeus ylämäissä putoaa ja hitaammista ei pääse ohi, niin sitten ei auta kuin unohtaa kiire sillä ajaessa. (Tekisi muuten hyvää unohtaa se, vaikka pellin alla tehoa olisi enemmänkin.) En oikein voi kuin ihmetellä näitä mielipiteitä, että puolitoista tonnia painavassa perheautossa pitäisi olla vähintään 200hp ym. Miten ihmeessä rekkakuskit saavat sen 60 tonnin massa liikkumaan jollakin 400 - 600 hevosvoimalla? Ei meinaan ole teho/paino suhteessa paljon kehumista...

        Ja jos autoilu maantiellä vituttaa niin menkää vaikka junalla tai jos kiire on niin lentokoneella. Se nyt vaan on niin että siellä tienpäällä on muitakin, eivätkä he kaikki aja sitä nopeutta jota itse haluaisi heidän ajavan. Siihen on pakko tottua ja joka ei sen asian kanssa pysty elämään saisi luopua ajokortistaan.

        "Tuota noin, minä kun taas olen sitä mieltä, että autossa ei tehoa tarvita juuri muulloin kuin alimittaisilla liittymisrampeilla, eikä niilläkään määräänsä enempää."

        Pääkaupunkiseudulla on paikoitellen niin lyhyitä kiihdytysramppeja, että niissä ei meinaa saada riittävää nopeutta mitenkään.

        Olen ajanut useilla autoilla noista rampeista ja huomannut että 17,7 kg/kW paino/teho-suhteella ei saa riittävää kiihtyvyyttä, 13 kg/kW sensijaan riittää.

        "En oikein voi kuin ihmetellä näitä mielipiteitä, että puolitoista tonnia painavassa perheautossa pitäisi olla vähintään 200hp"

        Tuosta kun lasketaan niin 1500kg painoiseen autoon jos saisi 115kW/154hv niin sillä pärjäisi.


      • RoadWarrior
        <<< kirjoitti:

        Tuota noin, minä kun taas olen sitä mieltä, että autossa ei tehoa tarvita juuri muulloin kuin alimittaisilla liittymisrampeilla, eikä niilläkään määräänsä enempää. Jos on niin laiska auto, että nopeus ylämäissä putoaa ja hitaammista ei pääse ohi, niin sitten ei auta kuin unohtaa kiire sillä ajaessa. (Tekisi muuten hyvää unohtaa se, vaikka pellin alla tehoa olisi enemmänkin.) En oikein voi kuin ihmetellä näitä mielipiteitä, että puolitoista tonnia painavassa perheautossa pitäisi olla vähintään 200hp ym. Miten ihmeessä rekkakuskit saavat sen 60 tonnin massa liikkumaan jollakin 400 - 600 hevosvoimalla? Ei meinaan ole teho/paino suhteessa paljon kehumista...

        Ja jos autoilu maantiellä vituttaa niin menkää vaikka junalla tai jos kiire on niin lentokoneella. Se nyt vaan on niin että siellä tienpäällä on muitakin, eivätkä he kaikki aja sitä nopeutta jota itse haluaisi heidän ajavan. Siihen on pakko tottua ja joka ei sen asian kanssa pysty elämään saisi luopua ajokortistaan.

        "Jos on niin laiska auto, että nopeus ylämäissä putoaa ja hitaammista ei pääse ohi, niin sitten ei auta kuin unohtaa kiire sillä ajaessa."

        Niin, mutta kun ongelma on se, että laiskaa autoa ei nyt ole itsellä vaan jollain muulla. Maantiellä ylämäessä 50 km/h putputtavan vekottimen perään kun yleensä tuppaa kertymään jonoa, mikä aiheuttaa ohitustilanteita, mikä aiheuttaa vaaratilanteita.

        "En oikein voi kuin ihmetellä näitä mielipiteitä, että puolitoista tonnia painavassa perheautossa pitäisi olla vähintään 200hp ym."

        Normaali perheauto (Mondeo, Vectra tms.) kulkee riittävän hyvin noin 2.5-litraisella koneella. Tehoja lienee yleensä siinä 170-180 hepan paikkeilla. Jos kuormaa on enemmän, kolmelitrainen ei ole liioittelua. Ahtimella voi tietenkin jonkin verran kompensoida kuutiotuumia.

        Onneksi Suomen mallistoonkin on nyt useilla merkeillä otettu riittävän voimakkaita koneita. Esim. Primeraan kuitenkaan ei - 2.0 on vain vähän vähemmän alitehoinen kuin 1.8 ja 1.6. Ja kun automaatin saa vain 1.8-litraisen yhteyteen, niin itkuhan siitä tulee.

        Kun liikun pääkaupunkiseudun ulkopuolella on minulla yleensä kyydissä ainakin pari henkeä ja takakontillinen tavaraa. Siinä ei jollain 1,6-litraisella tuhnulla enää paljoa ohitella ja moottoritien rampillakin saa huudattaa punarajalle asti. Ajaminen on paljon mukavampaa kun jokaisen pikkukiihdytyksen takia ei tarvitse survaista kickdownia.

        "Miten ihmeessä rekkakuskit saavat sen 60 tonnin massa liikkumaan jollakin 400 - 600 hevosvoimalla?"

        Eihän sitä monesti oikein saadakaan. Ongelmia tulee rampeilla usein.


      • Alkuperäisessä
        RoadWarrior kirjoitti:

        "Onhan se ihan pirteä noinkin isoksi autoksi, mutta
        0-100 7.9-8.0s on lähempänä totuutta."

        Jaa? Wikipedia ja Autos.com lupaavat 6.2 s 0-60 mph.

        Sitä paitsi tuossa linkissäsi oli koeajettu Crew Cab -versio, joka on about 260 lb King Cabia raskaampi.

        viestissä ei puhuttu mitään "King Cabista", lupaavathan valmistajat mitä haluavat, tuo oli ainakin mitattu aika.

        Ja sillä 117 kilolla on tuskin mitään merkitystä noilla tehoilla.

        :D

        Olihan se Titan silti nopein tuossa vertailussa ja myöhemmin tehdyssä kestotestissä taisi mennä 0-60
        7.2 testin lopussa eli noin 7.5 - 7.6 0-100.


      • Kallonkutistaja
        Alitehoinen kirjoitti:

        "Minusta sellaisilla ajoneuvoilla, jotka eivät jaksa mäestä riippumatta kulkea tasaista kahdeksaakymppiä, ei pitäisi lähteä isommille maanteille ollenkaan."

        Täysin samaa mieltä. Tuo auto jäikin Turkuun ja meni aika varmaan pikapikaa tuon jälkeen romuksi. Olin vielä matkalla sellaiseen aikaan että ketään ei jäänyt taakse tuskailemaan, eli hyvi aikaiseen aamulla. Kovemman liikenteen aikaan tuo olisi ollut aivan tuskaa, kun se oli nytkin tuskaa.

        Hengenvaarallinen auto, en meinaa ajaa moisella enää koskaan.

        "...ei pitäisi lähteä isommille maanteille ollenkaan."

        Eikös itse asiassa moottoritiet olisi juuri omiaan tuollaisille autoille, kun siellä ei ole niitä tiukimpia mäkiä, ja muutenkaan hidasteita ei pitäisi olla ollenkaan.

        Mutta oleellisisnta tuossa on, että tuskin on ollut hevosia edes puolia tuosta mainitusta. Vaikka neliveto ja painoa olikin, niin kyllä 65 riittää isoihinkin mäkiin, mutta esim 30 ei riitäkään.


      • Kallonkutistaja
        RoadWarrior kirjoitti:

        "Jos on niin laiska auto, että nopeus ylämäissä putoaa ja hitaammista ei pääse ohi, niin sitten ei auta kuin unohtaa kiire sillä ajaessa."

        Niin, mutta kun ongelma on se, että laiskaa autoa ei nyt ole itsellä vaan jollain muulla. Maantiellä ylämäessä 50 km/h putputtavan vekottimen perään kun yleensä tuppaa kertymään jonoa, mikä aiheuttaa ohitustilanteita, mikä aiheuttaa vaaratilanteita.

        "En oikein voi kuin ihmetellä näitä mielipiteitä, että puolitoista tonnia painavassa perheautossa pitäisi olla vähintään 200hp ym."

        Normaali perheauto (Mondeo, Vectra tms.) kulkee riittävän hyvin noin 2.5-litraisella koneella. Tehoja lienee yleensä siinä 170-180 hepan paikkeilla. Jos kuormaa on enemmän, kolmelitrainen ei ole liioittelua. Ahtimella voi tietenkin jonkin verran kompensoida kuutiotuumia.

        Onneksi Suomen mallistoonkin on nyt useilla merkeillä otettu riittävän voimakkaita koneita. Esim. Primeraan kuitenkaan ei - 2.0 on vain vähän vähemmän alitehoinen kuin 1.8 ja 1.6. Ja kun automaatin saa vain 1.8-litraisen yhteyteen, niin itkuhan siitä tulee.

        Kun liikun pääkaupunkiseudun ulkopuolella on minulla yleensä kyydissä ainakin pari henkeä ja takakontillinen tavaraa. Siinä ei jollain 1,6-litraisella tuhnulla enää paljoa ohitella ja moottoritien rampillakin saa huudattaa punarajalle asti. Ajaminen on paljon mukavampaa kun jokaisen pikkukiihdytyksen takia ei tarvitse survaista kickdownia.

        "Miten ihmeessä rekkakuskit saavat sen 60 tonnin massa liikkumaan jollakin 400 - 600 hevosvoimalla?"

        Eihän sitä monesti oikein saadakaan. Ongelmia tulee rampeilla usein.

        Kyllähän tässä voi herätellä oikeaa itsekunnoitusta, kun nuoruusvuosina henkilöautossa riitti vähäiset 60hv, eikä ohittelu tuottanut mitään ongelmia. Ja kun vielä ajattelee sitä moottoriteiden vähäistä määrää, niin sekin vielä lisäsi sitä ohittelun "vaikeusastetta". Nollasta sataan oli jotain alle 30s., mutta nimen omaan ohituskiihtyvyyttä oli lähes muiden autojen veroisesti, kunhan sitä vaan osasi käyttää.


      • aivan oikeassa
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "...ei pitäisi lähteä isommille maanteille ollenkaan."

        Eikös itse asiassa moottoritiet olisi juuri omiaan tuollaisille autoille, kun siellä ei ole niitä tiukimpia mäkiä, ja muutenkaan hidasteita ei pitäisi olla ollenkaan.

        Mutta oleellisisnta tuossa on, että tuskin on ollut hevosia edes puolia tuosta mainitusta. Vaikka neliveto ja painoa olikin, niin kyllä 65 riittää isoihinkin mäkiin, mutta esim 30 ei riitäkään.

        Todennäköisesti tuossa pelissä tuo moottori oli lopuillaan ja aivan kuten epäilit, tehoa ei ollut sitä mitä uutena.

        Moottoritielläkin piiiiitkä jatkuva nousu sai auton hyytymään tasaisenvarmasti ja nopeus vaan laski ja laski.


      • Se ratkaisee
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Kyllähän tässä voi herätellä oikeaa itsekunnoitusta, kun nuoruusvuosina henkilöautossa riitti vähäiset 60hv, eikä ohittelu tuottanut mitään ongelmia. Ja kun vielä ajattelee sitä moottoriteiden vähäistä määrää, niin sekin vielä lisäsi sitä ohittelun "vaikeusastetta". Nollasta sataan oli jotain alle 30s., mutta nimen omaan ohituskiihtyvyyttä oli lähes muiden autojen veroisesti, kunhan sitä vaan osasi käyttää.

        Eihän tuolla tehon absoluuttiarvolla ole merkitystä vaan teho/painosuhteella.

        Kun autoissa oli aikoinaan 60 hevosvoimaa, autokin painoivat 800kg. esim. takavetoinen B-kadetti.

        Vaikka se ei ollutkaan mikään kiihdytysauto, se kiihtyi edes auttavasti kun painoa ei ollut paljoakaan.


      • Kallonkutistaja
        Se ratkaisee kirjoitti:

        Eihän tuolla tehon absoluuttiarvolla ole merkitystä vaan teho/painosuhteella.

        Kun autoissa oli aikoinaan 60 hevosvoimaa, autokin painoivat 800kg. esim. takavetoinen B-kadetti.

        Vaikka se ei ollutkaan mikään kiihdytysauto, se kiihtyi edes auttavasti kun painoa ei ollut paljoakaan.

        Muistaakseni tyhjäpainoa oli tuolla autolla n.1200kg.


      • RoadWarrior
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Muistaakseni tyhjäpainoa oli tuolla autolla n.1200kg.

        "Muistaakseni tyhjäpainoa oli tuolla autolla n.1200kg."

        Tuskin edes tiedät minkä näköisestä autosta on kysymys. Kadett B caravan painaa 910 kg. Käytännössä mikään tuon ikäluokan "perheauto" ei painanut yli 1000 kiloa.


      • Muistista kiskaisin
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Muistaakseni tyhjäpainoa oli tuolla autolla n.1200kg.

        Oma arvioni osui kyllä lähemmäs, autotalli.com:

        Opel Kadett 1.2S 2d
        Myynnissä   1974 - 1978
        Paino   805 kg


      • wum
        RoadWarrior kirjoitti:

        "-- neliveto pickupin... tehoa 65 ahtamatonta diesel hevosta, painoa 1800 kg ja vielä neliveto vastustamassa liikettä. Samalla autolla menin Turkuun, nopeus hyytyi neljäänkymppiin tiukimmissa ylämäissä... siinä auto jolla ei ohiteta."

        Minusta sellaisilla ajoneuvoilla, jotka eivät jaksa mäestä riippumatta kulkea tasaista kahdeksaakymppiä, ei pitäisi lähteä isommille maanteille ollenkaan.

        Nuo keräävät väkisinkin jonoa peräänsä, mistä aiheutuu taas ohitustilanteita. Ja turha inttää, että jonon muodostavat ne, jotka jäävät hitaamman taakse ajelemaan - siellä perässä todennäköisesti on vastaavanlaisia autoja, joilla ei yksinkertaisesti pääse ohi.

        Jenkeissähän pick-uppeja harrastetaan enemmän, mutta siellä niissä on onneksi tehoa sen verran, etteivät ne jää tientukkeeksi. Esim. GMC Sierran pienimmän version tehottominkin kone on 195-heppainen V6. Isompia malleja ei saa kuin V8-koneilla, joissa on yleensä kolmisensataa pollea ja ihan mukavasti vääntöä. Esimerkiksi Nissan Titania saa vain 317-heppaisella V8:lla, jolla kokonaispainoltaan n. 2200 kg:n vekotin kiihtyy 0-100 km/h 6.6 sekuntiin.

        "Minusta sellaisilla ajoneuvoilla, jotka eivät jaksa mäestä riippumatta kulkea tasaista kahdeksaakymppiä, ei pitäisi lähteä isommille maanteille ollenkaan."

        Tuon perusteella rekat pitäisi kieltää, mutta se ei ole pääpointtini. Tässä tullaan taas siihen, että sinäkö päätät kenellä on oikeus ajaa isommilla maanteillä? Sillä hitaalla ajoneuvolla on yhtä suuri oikeus liikkua siellä kuin sinullakin. Se, että joutuu ajamaan jonkun hitaamman perässä, ei niin suurta haittaa aiheuta että sen perusteella liikkuminen tältä pitäisi kieltää kokonaan.

        "Nuo keräävät väkisinkin jonoa peräänsä, mistä aiheutuu taas ohitustilanteita. Ja turha inttää, että jonon muodostavat ne, jotka jäävät hitaamman taakse ajelemaan - siellä perässä todennäköisesti on vastaavanlaisia autoja, joilla ei yksinkertaisesti pääse ohi."

        Niin, entäs sitten? Sitten ne ajavat perässä.


    • kaaharille!

      Laita rotosesi katole keltanen vilku. Kaikki joiden on pakko noudattaa rajoituksia huomaa sinut.

    • Samaa mieltä

      Eli tasan tarkkaan sitä mitä oma mittari näyttää. Mittarivirheestä ei olla koskaan kuultukaan.

      Ajan itse 100 alueella 115 km tunnissa oman mittarin mukaan. Mittarivirhe 7-8 kmh, joten todellisuudessa 107-108 on todellinen nopeus. Koskaan en ole tällä kaavalla sakkoja saanut enkä huomautuksia.

    • Itse ajan 75 km:n työmatkani nopeudella 80 km/h (mittarissa 84).

      Työmatkasta on noin puolet satasen rajoitusaluetta ja puolet kahdeksaakymppiä. Häviän ajassa teoreettisesti 5 min 15 sek per matka, kun ajan päästä päähän tasaista 80 km/h sen sijaan, että ajaisin satasen alueella sataa.

      En ohita työmatkan aikana muita kuin traktoreita, koska ei tarvitse. Raskas liikenne kulkee about samaa tahtia minun kanssani.

      Muutama kiireisempi ohittaa minut matkan varrella, mutta sen verran rekkoja kulkee 2-tiellä, että usein ohittaja on samoissa liikennevaloissa kanssani peräkkäin puoli tuntia ohituksen jälkeen.

      Ajansäästö osoittautuu aamu- ja iltaruuhkissa illuusioksi. En vilkuttele valoja, en kiilaile enkä kurvaile. Ei voisi vähempää kiinnostaa, onko jollakulla kiire vai ei. Tällä matkalla ei näytä pystyvän ajassa säästämään.

      Minut on helppo ohittaa, autoni on ainoastaan 4,85 metriä pitkä ja 1,90 metriä leveä. En vilkuttele valoja vaikka ohittaisit ojan puolelta; mulle se on ihan sama. Bon voyage.

      Kyllä tehoja löytyisi täältäkin 224 hv/560 Nm, mutta ei ole pätemisen tarvetta. Nautin hiljaisen auton elegantista tunnelmasta ja hyvästä musiikista.


      Master Eq

      • on sinulta

        pois, jos joku sinut ohittaa ?

        Kuitenkin se sinua vaivaa, koska puhut pätemisen tarpeesta.Minusta taas on pätemisen tarvetta jankuttaa kokoajan omistamastasi mersusta, jos et haluaisi päteä et edes mainitsisi tehoja tai mallia.


      • kukaan ei ole täydellinen
        on sinulta kirjoitti:

        pois, jos joku sinut ohittaa ?

        Kuitenkin se sinua vaivaa, koska puhut pätemisen tarpeesta.Minusta taas on pätemisen tarvetta jankuttaa kokoajan omistamastasi mersusta, jos et haluaisi päteä et edes mainitsisi tehoja tai mallia.

        "Mitä se on sinulta pois, jos joku sinut ohittaa?"

        Ei mitään. Mutta turhat ohitukset, ja etenkin vaaralliset, ovat kyllä riksi sille ohitettavallekin. Lainatakseni formulamaailmaa "jokainen ohitus on riski".

        Turvallinen ohitus on mielestäni ihan ookoo, ohi vaan ja vauhdilla, turha sinne taakse on jäädä roikkumaan.

        "Kuitenkin se sinua vaivaa, koska puhut pätemisen tarpeesta.Minusta taas on pätemisen tarvetta jankuttaa kokoajan omistamastasi mersusta, jos et haluaisi päteä et edes mainitsisi tehoja tai mallia."

        Tuo on muuten totta. Tietysti, jokainenhan meistä pätee omalla tavallaan. Suotakoon tämä päteminen mersumiehelle, voimme hymyillä sisäisesti ja miettiä että mitä asiaa hän paikkaa tällä pätemisellä.

        Juu, minullakin on huono itsetunto, mutta yritän päteä muilla asioilla kuin autoilla, surullista mutta totta.

        -Ei se mersunomistaja-


      • on sinulta kirjoitti:

        pois, jos joku sinut ohittaa ?

        Kuitenkin se sinua vaivaa, koska puhut pätemisen tarpeesta.Minusta taas on pätemisen tarvetta jankuttaa kokoajan omistamastasi mersusta, jos et haluaisi päteä et edes mainitsisi tehoja tai mallia.

        Pätemisestä ei ole kyse, kunhan esitin toisen näkökulman aloittajan lauseeseen:

        "Sen olen oppinut, että autossa on oltava tehoja tarpeeksi ettei tartte jäädä leikkimään hullujen kanssa."

        Näin ne hoitoon vietävät sanovat, eikö? "En minä ole hullu, kaikki te muut olette" :)


        Peace,
        Mastah EeKuu


      • vanhaksi
        MasterEq kirjoitti:

        Pätemisestä ei ole kyse, kunhan esitin toisen näkökulman aloittajan lauseeseen:

        "Sen olen oppinut, että autossa on oltava tehoja tarpeeksi ettei tartte jäädä leikkimään hullujen kanssa."

        Näin ne hoitoon vietävät sanovat, eikö? "En minä ole hullu, kaikki te muut olette" :)


        Peace,
        Mastah EeKuu

        tuo sun "allekirjoitus" kirjoituksen lopussa. Kyllä me kaikki varmasti nähdään siitä nimimerkistä että "Mestari" se siinä kirjoittelee.

        Yritätkö jotenkin päteä sillä, kun painotat oikein omaa nimimerkkiäsi?


    • ohittaja

      Alle nopeusrajoitusten ajaminen ei aiheuta vaaraa kenellekään.

      Vaara syntyy vasta siinä vaiheessa, kun tilanteeseen tulee tärkeä ihminen, usein "ammatikseen ajava". Hän arvelee itsensä ja minuuttinsa niin tärkeäksi, että kiihottaa itsensä "minä olen tärkeä menen ja menen kyllä ohi"-fiilikseen ja menee ohi. Tilastoon päätyy usein halvemmalla ja pienemmällä autolla vastaantulevalla kaistalla ajanut viaton kanssa-autoilija, pahimmassa tapauksessa perheineen. Tärkeä ihminen saa kuolemantuottamuksesta mitättömän sakon.

      Älkää nyt hyvät ihmiset selittäkö, että hitaamin ajava aiheutti kuolemankolarin.

      • ajattelee

        maailmassa ainoastaan alistettu suomalainen sosialidemokraatti.


      • fdsa
        ajattelee kirjoitti:

        maailmassa ainoastaan alistettu suomalainen sosialidemokraatti.

        En alkuperäistä viestiä ole kirjoittanut, mutta olen hänen kanssaan ehdottomasti samaa mieltä enkä koskaan mitään vasemmistoa ole äänestänyt.


    • vaan...

      Reilua vauhtia ohi vaan. Eiköhän poliisi tee sinustakin pian jalkamiehen ja saat muuta sisältöä tyhjään elämääsi!

    • Nopeusrajoitus

      Ihan kyllä jo autokoulussa neuvotaan ajamaan joustavasti liikenteessä, eli rajoituksien puitteissa, sekä huomioiden toiset tiellä liikkujat.
      Vastaavasti neuvottiin siellä kerrottiin siellä silloin aikanaan että ajon täytyy tapahtua omien resurssien mukaan, eli ei tarvitse myöskään ajaa tasan max rajoituksella jos ei itse koe siinä nopeudessa enää olevansa parhaassa suoritus, huomio ja reaktio kyvyssä. Enkä tarkoita vain vanhuksia.
      Eli minusta on parempi että jos joku on epävarma omasta ajostaan kovilla nopeuksilla, niin sitten on parempi että hän ajaa hieman hiljempaa.
      Ainoa henkilökohtainen toive näille kuskeille olisi minulta se, että huomioivat ne takaa kovemmala nopeudella tulevat esim niin että jos ohituspaikat on kortilla, niin näyttäisivät sille takana tulevalle vilkulla merkkiä havaitusta turvallisesta ohituspaikasta. Siis kun se vilkun vinkkaus viestii jo siitä, että takaa tuleva on havaittu, ja että nysväri on myös skarppina reagoimassa mahdolliseen vaaratilanteeseen takaa tulevan ohituksen aikana. Ja luonnolisesti kun ohituspaikkaa tarjotaan, niin otetaan oma auto hieman laidempaan, jos vain kaistalla tilaa riittää.

      Vastaavasti myös näiltä kaikilta ohittajilta olisi hieno ele se, että ohitettuaan "kuittaisivat" kiitokseksi vilkun väläytyksellä tarjotun ja onnistuneen ohitustilanteen.
      Silloin nysväritkin entistä paremmin antaisivat tietä.
      Joustavuutta liikenteeseen.

      • ohittaja, ohitettava

        Ja vielä jos ohittaja muistaisi väläyttää pitkiä ennen ohitusta niin varmistetaan että edellä ajava huomaa takaa tulevan auton. Tapa, joka on älyttömän hyvä, mutta jonka vain harva muistaa. Aika monesti vaaratilanteita tulee letkassa juuri siitä kun joku on jo ajamassa ohi, niin edestä toinen lähtee ohittaamaan.


    • Hemmo

      synnyttää myös vaaratilanteita, koska aina ohitellaan näitä rajoitusten mukaan ajavia, ku halutaan ajaa sitä "omaa nopeutta". ja ohihan on pakko päästä kun on pakkomielle ajaa se rajoitus 8 km/h.

      ideaalitilanne olisi jos kaikki ajaisivat rajoitusten mukaan - eli samaa nopeutta. mutta tämä on liian hyvää toteutuakseen käytännössä tienpäällä.

      • limiter

        "ideaalitilanne olisi jos kaikki ajaisivat rajoitusten mukaan - eli samaa nopeutta. mutta tämä on liian hyvää toteutuakseen käytännössä tienpäällä."

        Rajoituksen mukaan ajaminen tosiaan ei tarkoita välttämättä samaa nopeutta. Esim. 100:n alueella joku voi ajaa rajoituksen mukaan vaikka 95 km/h tai sitten 85 km/h, jolloin on tyytyminen hitaamman nopeuteen tai sitten ohitettava.


      • Hemmo
        limiter kirjoitti:

        "ideaalitilanne olisi jos kaikki ajaisivat rajoitusten mukaan - eli samaa nopeutta. mutta tämä on liian hyvää toteutuakseen käytännössä tienpäällä."

        Rajoituksen mukaan ajaminen tosiaan ei tarkoita välttämättä samaa nopeutta. Esim. 100:n alueella joku voi ajaa rajoituksen mukaan vaikka 95 km/h tai sitten 85 km/h, jolloin on tyytyminen hitaamman nopeuteen tai sitten ohitettava.

        on juuri tämä mittarivirhe. toiset tietävät virheen ja osaavat ajaa "oikeaa nopeutta 100", toiset ajavat taas "mittarinopeutta 100". tämä on ehkä suurin syy siihen että löytyy näitä nopeuseroja paljon - eli on paljon hidastelijoita. kaikki "sunnuntaikuskit" eivät ole perehtyneet autoonsa tarpeeksi että tietäisivät mittarivirheen, ja sitten kirotaan kun oman mittarin mukaan muut "hurjastelevat".


      • limiter
        Hemmo kirjoitti:

        on juuri tämä mittarivirhe. toiset tietävät virheen ja osaavat ajaa "oikeaa nopeutta 100", toiset ajavat taas "mittarinopeutta 100". tämä on ehkä suurin syy siihen että löytyy näitä nopeuseroja paljon - eli on paljon hidastelijoita. kaikki "sunnuntaikuskit" eivät ole perehtyneet autoonsa tarpeeksi että tietäisivät mittarivirheen, ja sitten kirotaan kun oman mittarin mukaan muut "hurjastelevat".

        Suurin sallittu nopeus ei ole mikään "oikea nopeus". Se on nopeus mitä saa korkeintaan ajaa. Hitaammin tietenkin voi ja on hyvä ajaa. Monilla ei ole tarvetta eikä halua ajaa maksiminopeutta.

        Monet valittavat "alinopeudesta". Maksiminopeusrajoitus ei ole todellakaan sama kuin miniminopeusrajoitus. Suomessa ei ole määritelty miniminopeusrajoituksia. Jos sellainen olisi määritelty jollakin tiellä, vasta sitä hitaampi nopeus olisi alinopeutta.

        Jenkeissä on muutamissa osavaltioissa miniminopeusrajoitus. Kaikki nopeudet minimin ja maksimin välillä ovat SALLITUJA nopeuksia. Hitaampi kuin minimi on alinopeutta ja nopeampi kuin maksimi on ylinopeutta.


    • ajat paljon

      jos kerran toistuvasti ajat noita "ongelmateitä" ja aina ajaudut samaan pattitilanteeseen niin eikö ole kertaakaan tullut mieleen sovittaa omaa nopeutta niiden muiden tielläliikkujien rytmiin???

      onko tosiaan niin että kaikki muut ovat väärässä ja sinä vaan oikeassa ???

      voit myös vaihtaa reittiä ... se on vapaa valöinta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe