Karma, oman kokemukseni mukaan

...

Karma tarkoittaa oman kokemukseni mukaan yksinkertaisesti syyn ja seurauksen lakia ja niitä seurauksia, mitä saamme aikaan lähimmäisissämme ja itsessämme.

Karma on suora seuraus kultaisesta säännöstä. Koska me kaikki olemme omakohtaisen kokemukseni mukaan yhtä ja samaa substanssia - niin sinä kuin minä kuin Hentun Liisa tai kuten John Lennon sen sanoi "I am he as you are he and you and me are we are all together" - niin kaiken, mitä teemme toisillemme, teemme viime kädessä myös itsellemme.

Joudumme tai saamme kohdata tekomme ja niiden seuraukset omakohtaisesti niin hyvässä kuin pahassakin. Jokainen kylvää täsmälleen sitä mitä niittääkin (Gal 6:7) ja joka on kylvänyt vihaa ja vääryyttä ympärilleen, kohtaa sitä itsekin. Vastaavasti joka kylvää rakkautta ja myötätuntoa, niittää sitä myös.

Kuitenkin kokemukseni mukaan anteeksiantamus käy pahimmankin karman edelle. Antamalla anteeksi myös saamme anteeksi. Karmataakka pyyhitään pois. Ja samalla tavoin jaettu karma on puolikas karma - auttamalla toisiamme autamme myös itseämme.

Kaikkien maailman uskontojen yhteinen - ja kaikkein pahin - harha on kuvitella, että olemme jotenkin erillisiä, isoloituja, olentoja ilman mitään riippuvuutta toisistamme. Väärin. Tosiasiallisesti olemme kaikki yhtä ja samaa substanssia - vaikka meillä jokaisella onkin oma ainutlaatuinen yksilöllisyytemme - olemme silti yhden ja saman substanssin ilmentymiä. Minkä teemme toisillemme, teemme itsellemme.

Ja koska olemme osa Jumalaa, pilkkaamalla ja loukkaamalla Jumalaa pilkkaammme ja loukkaamme itseämme. Siksi rakkauden kaksoiskäsky onkin juuri kaksoiskäsky: tottelemattomuus Jumalaa kohtaan on tottelemattomuutta itseämme kohtaan, ja loukkaukset palaavat omalle kohdallemme. Yksi karmeimpia harhoja, mitä karman väärintulkinta aiheuttaa, on välinpitämättömyyden kuolemansynti: "se on hänen karmansa, ei ole minun asiani auttaa häntä". Karman laki _vaatii_, että otamme osaa toistemme kärsimykseen ja autamme niitä, jotka kärsivät - samalla autamme itseämme.

Karma on pitkälti sama asia kuin kristinuskon käsite "syntivelka". Tekemällä syntiä eli taitamattomia tekoja (kreik. 'amartia = hutilaukaus) saamme aikaan seurauksia, jotka kertyvät ikäänkuin "karmiselle pankkitilillemme" odottamaan takaisinmaksua. Ne meidän on kaikkien joko maksettava takaisin (eli joko sovitettava ne tai kärsittävä niiden seuraukset) tai saatava anteeksi.

Anteeksiantamus pyyhkii pois pahimmankin karman.

56

2813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ganda

      >>me kaikki olemme omakohtaisen kokemukseni mukaan yhtä ja samaa substanssia>Kaikkien maailman uskontojen yhteinen - ja kaikkein pahin - harha on kuvitella, että olemme jotenkin erillisiä, isoloituja, olentoja ilman mitään riippuvuutta toisistamme. Väärin.> Yksi karmeimpia harhoja, mitä karman väärintulkinta aiheuttaa, on välinpitämättömyyden kuolemansynti: "se on hänen karmansa, ei ole minun asiani auttaa häntä".

      • Kokemuspeikko

        ""Joku viisas sanoi joskus, että kaikki sodat ovat "veljessotia" koska ihmiset ovat todellakin samaa substanssia. Mutta miten ihmiskunta saataisiin tajuamaan tämä?"

        Helppoa. Todistat vain väitteesi vakuuttavasti.


      • ...

        >>Joku viisas sanoi joskus, että kaikki sodat ovat "veljessotia" koska ihmiset ovat todellakin samaa substanssia. Mutta miten ihmiskunta saataisiin tajuamaan tämä?>Auttaisikohan se asiaa, jos kokonaan hylättäisiin tämä perverssi usko vain yhteen elämään? >Jos jälleensyntymä on totta, niin sehän tarkoittaa, että olemme itse tätä kaikkea ja tulemme olemaankin, jopa tulevatkin sukupolvet!> Se mitä tänään teemme joko kostautuu, tai hyvittyy tulevaisuudessa vain meille itsellemme! "Huomisen lapsia" olemmekin me itse!>Ajattele itsesi jokaisen ihmisen osaan ja alat päästä jyvälle siitä, mistä jälleensyntymisessä ja karmassakin on oikeasti kyse. Itse uskonkin, että ainoa "usko" joka voi meidät "pelastaa", on uskoa siihen, että joutuu itse syntymään takaisin tänne.>Onko siis olemassa anteeksiantamatonta "syntiä"?


      • Kokemuspeikko
        ... kirjoitti:

        >>Joku viisas sanoi joskus, että kaikki sodat ovat "veljessotia" koska ihmiset ovat todellakin samaa substanssia. Mutta miten ihmiskunta saataisiin tajuamaan tämä?>Auttaisikohan se asiaa, jos kokonaan hylättäisiin tämä perverssi usko vain yhteen elämään? >Jos jälleensyntymä on totta, niin sehän tarkoittaa, että olemme itse tätä kaikkea ja tulemme olemaankin, jopa tulevatkin sukupolvet!> Se mitä tänään teemme joko kostautuu, tai hyvittyy tulevaisuudessa vain meille itsellemme! "Huomisen lapsia" olemmekin me itse!>Ajattele itsesi jokaisen ihmisen osaan ja alat päästä jyvälle siitä, mistä jälleensyntymisessä ja karmassakin on oikeasti kyse. Itse uskonkin, että ainoa "usko" joka voi meidät "pelastaa", on uskoa siihen, että joutuu itse syntymään takaisin tänne.>Onko siis olemassa anteeksiantamatonta "syntiä"?

        "Tämän päivän vanhus voi olla huomisen lapsi ja ylihuomisen nuori."

        Eiköhän lapsikin ymmärrä asian olevan melko tarkasti juuri toisinpäin?


      • Ganda
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        ""Joku viisas sanoi joskus, että kaikki sodat ovat "veljessotia" koska ihmiset ovat todellakin samaa substanssia. Mutta miten ihmiskunta saataisiin tajuamaan tämä?"

        Helppoa. Todistat vain väitteesi vakuuttavasti.

        Sanotaan sitten vain näin, että sielulla ei ole sukupuolta, rotua, kansalaisuutta, uskontoa vaan sielu on tavallaan ilman mitään maallisia ominaisuuksia. Olemme siis kaikki tällaisia melko samanlaisia sieluja.

        Itse ajattelen sielun olevan eräänlainen "superpersoonallisuus", joka on kaiken summa ja johon kaikki sisältyy:

        "Minä olen kaikki mikä on!"

        Sielu jälleensyntyy tänne oppimaan ja siinä sielua auttaa kaikki entisten elämien aikana kerätty kokemus. Joku kysyi jossain, että mitä ihmeen hyötyä meille kokemuksesta voi ylipäätään olla?

        Vastaan, että kokemus, tai paremminkin kokemuksen kautta opitut viisaudet ikäänkuin "periytyvät" tuleviin elämiimme. Vaikka emme muistakaan edellisiä elämiämme, niin kaikki niissä opittu vaikuttaa nykyiseen elämäämme. Tällä selittyy se miksi osa ihmisistä on muita "parempia"?. Miksi he osaavat elää oikein, aivan kuin automaattisesti?

        He osaavat elää oikein vain siksi, että ovat edellisten elämiensä viisastuttamia. Hekin mokasivat, joskus pahastikin edellisissä elämissään ja nyt osaavat jo vältää nuo samat elämän "ansat".

        Kokemus on siksi jotain erityisen tärkeää. Edellisten elämiemme kokemus on tavallaan kuin tulevien elämiemme "työkalulaatikko", jonka avulla voimme "korjailla" ja "viritellä" tätä nykyistä elämäämme.

        Olemme myös sielullisesti sukulaisia keskenämme. Osa on lähempää "sukua" ja osa "kauempaa" sukua mutta olemme yhtä kaikki "Jumalan lapsia". Olemme lukuisissa elämissämme toimineet toistemme vanhempina, lapsina, ystävinä ja jopa vihollisinakin. Olemme siis todellisuudessa tekemisissä vain lähimmäistemme kanssa, vaikka kuvittelemme, että muut ihmiset ovat tuntemattomia muukalaisia, joihin meillä ei ole koskaan ollut mitään suhdetta.

        Kaikki eivät voi tietenkään olla kaikkien kanssa samaan aikaan tekemisissä ja joskus tuo "suhde" solmitaan vasta hamassa tulevaisuudessa. Pienikin hetki voi olla tärkeä, vaikka emme koskettaisi toista sielua kuin pienen hetken, niin pienikin hetki voi olla äärimmäisen tärkeä ja muuttaa toisen ihmisen elämän täydellisesti. Siksi meidän tulee aina yrittää kohdella ihmisiä, kuten haluamme itseämmekin kohdeltavan.

        Olemme kaikki todellakin yhtä. Maailma on miljardeja vuosia vanha ja siinä ajassa jo ehtii kohtaamaan miljardeja sieluja. Aina nuo kohtaamiset eivät ole olleet mukavia, mutta niistäkin on vain otettava opikseen, muuta meiltä ei vaadita.


      • Ganda
        ... kirjoitti:

        >>Joku viisas sanoi joskus, että kaikki sodat ovat "veljessotia" koska ihmiset ovat todellakin samaa substanssia. Mutta miten ihmiskunta saataisiin tajuamaan tämä?>Auttaisikohan se asiaa, jos kokonaan hylättäisiin tämä perverssi usko vain yhteen elämään? >Jos jälleensyntymä on totta, niin sehän tarkoittaa, että olemme itse tätä kaikkea ja tulemme olemaankin, jopa tulevatkin sukupolvet!> Se mitä tänään teemme joko kostautuu, tai hyvittyy tulevaisuudessa vain meille itsellemme! "Huomisen lapsia" olemmekin me itse!>Ajattele itsesi jokaisen ihmisen osaan ja alat päästä jyvälle siitä, mistä jälleensyntymisessä ja karmassakin on oikeasti kyse. Itse uskonkin, että ainoa "usko" joka voi meidät "pelastaa", on uskoa siihen, että joutuu itse syntymään takaisin tänne.>Onko siis olemassa anteeksiantamatonta "syntiä"?

        >>Me käyttäydymme kuin kuvittelisimme olevamme vain pelkkiä elukoita ja kuin että elämä olisi jonkinlainen pudotuspeli, jossa se voittaa jolla on kuollessaan eniten leluja. >Vielä enemmän auttaisi se, jos hylkäisimme materialistisen monismin ja sen kuvitelman, ettemme joudu vastuuseen teoistamme. On sinänsä surullista, että kristityt hylkäsivät juutalaisen käsityksen jälleensyntymästä (gilgul ha-neshamot) ja sensijaan omaksuivat pakanallisen käsityksen vain yhdestä elämästä - tämä pääsääntöisesti poliittisista syistä.>Tämän päivän vanhus voi olla huomisen lapsi ja ylihuomisen nuori.>Ja uskoa siihen, että sen jälkeen kun oppii kaiken ja sisäistää kaiken, pääsee lopulta täysinoppineeksi eikä enää tarvitse palata tänne.


      • Kokemuspeikko
        Ganda kirjoitti:

        Sanotaan sitten vain näin, että sielulla ei ole sukupuolta, rotua, kansalaisuutta, uskontoa vaan sielu on tavallaan ilman mitään maallisia ominaisuuksia. Olemme siis kaikki tällaisia melko samanlaisia sieluja.

        Itse ajattelen sielun olevan eräänlainen "superpersoonallisuus", joka on kaiken summa ja johon kaikki sisältyy:

        "Minä olen kaikki mikä on!"

        Sielu jälleensyntyy tänne oppimaan ja siinä sielua auttaa kaikki entisten elämien aikana kerätty kokemus. Joku kysyi jossain, että mitä ihmeen hyötyä meille kokemuksesta voi ylipäätään olla?

        Vastaan, että kokemus, tai paremminkin kokemuksen kautta opitut viisaudet ikäänkuin "periytyvät" tuleviin elämiimme. Vaikka emme muistakaan edellisiä elämiämme, niin kaikki niissä opittu vaikuttaa nykyiseen elämäämme. Tällä selittyy se miksi osa ihmisistä on muita "parempia"?. Miksi he osaavat elää oikein, aivan kuin automaattisesti?

        He osaavat elää oikein vain siksi, että ovat edellisten elämiensä viisastuttamia. Hekin mokasivat, joskus pahastikin edellisissä elämissään ja nyt osaavat jo vältää nuo samat elämän "ansat".

        Kokemus on siksi jotain erityisen tärkeää. Edellisten elämiemme kokemus on tavallaan kuin tulevien elämiemme "työkalulaatikko", jonka avulla voimme "korjailla" ja "viritellä" tätä nykyistä elämäämme.

        Olemme myös sielullisesti sukulaisia keskenämme. Osa on lähempää "sukua" ja osa "kauempaa" sukua mutta olemme yhtä kaikki "Jumalan lapsia". Olemme lukuisissa elämissämme toimineet toistemme vanhempina, lapsina, ystävinä ja jopa vihollisinakin. Olemme siis todellisuudessa tekemisissä vain lähimmäistemme kanssa, vaikka kuvittelemme, että muut ihmiset ovat tuntemattomia muukalaisia, joihin meillä ei ole koskaan ollut mitään suhdetta.

        Kaikki eivät voi tietenkään olla kaikkien kanssa samaan aikaan tekemisissä ja joskus tuo "suhde" solmitaan vasta hamassa tulevaisuudessa. Pienikin hetki voi olla tärkeä, vaikka emme koskettaisi toista sielua kuin pienen hetken, niin pienikin hetki voi olla äärimmäisen tärkeä ja muuttaa toisen ihmisen elämän täydellisesti. Siksi meidän tulee aina yrittää kohdella ihmisiä, kuten haluamme itseämmekin kohdeltavan.

        Olemme kaikki todellakin yhtä. Maailma on miljardeja vuosia vanha ja siinä ajassa jo ehtii kohtaamaan miljardeja sieluja. Aina nuo kohtaamiset eivät ole olleet mukavia, mutta niistäkin on vain otettava opikseen, muuta meiltä ei vaadita.

        Kiitos vastauksesta, professori mutta se ei tainnut käydä kaipaamastani todisteesta, vaikka olikin kepeätä luettavaa.


      • Prohvessoori
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, professori mutta se ei tainnut käydä kaipaamastani todisteesta, vaikka olikin kepeätä luettavaa.

        Olemme vain pisaroita meressä...

        Tiiliskiviä seinässä...

        Mutu pohjaltahan tässä vaan liikkeellä ollaan. Eihän ihmistä voi väkisin pakottaa ajattelemaan, että olemme kaikki samaa "sieluenergiaa", jos ihminen haluaa kokea itsensä kovin erilliseksi muista ihmisistä.

        Eihän kaikki rakasta edes omaa äitiään, niin turhaahan se kai on siihen äidinrakkauteenkaan vedota, tai isän-, sisarusrakkauteen tai ihan mihinkään muuhunkaan, Jumalan rakkaudesta puhumattakaan! Pelkkää sanahelinäähän se kaikki vain olisi. Eletään elämämme miten halutaan ja tulemme vain oppimaan, siitähän kaikessa tosiaankin on vain kyse. Ei ole oikeaa, eikä väärää tapaa elää, on vain tapa elää.

        ;-)


      • H.H.
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, professori mutta se ei tainnut käydä kaipaamastani todisteesta, vaikka olikin kepeätä luettavaa.

        tulemasta esiin. Takaisin häkkiin siitä!


      • ...
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        "Tämän päivän vanhus voi olla huomisen lapsi ja ylihuomisen nuori."

        Eiköhän lapsikin ymmärrä asian olevan melko tarkasti juuri toisinpäin?

        Kuoltuamme palaamme takaisin Taivaan Kotiin, josta olemme tänne tulleetkin.

        Sieltä voimme halutessamme palata tänne murheen alhoon takaisin - joko oppimaan uutta, kokemaan uusia asiota - tai polttamaan pois osallemme kertynyttä mutta anteeksi antamatonta tai anteeksi saamatonta karmaa. Koska emme voi syntyä vanhuksina ja nuortua siitä eteenpäin, meidän on ensin kuoltava jotta voimme palata tänne uudelleen lapsina.

        Juutalaiset kutsuvat tätä prosessia nimellä gilgul haneshamot, sielujen kiertokulku.


      • Kokemuspeikko
        ... kirjoitti:

        Kuoltuamme palaamme takaisin Taivaan Kotiin, josta olemme tänne tulleetkin.

        Sieltä voimme halutessamme palata tänne murheen alhoon takaisin - joko oppimaan uutta, kokemaan uusia asiota - tai polttamaan pois osallemme kertynyttä mutta anteeksi antamatonta tai anteeksi saamatonta karmaa. Koska emme voi syntyä vanhuksina ja nuortua siitä eteenpäin, meidän on ensin kuoltava jotta voimme palata tänne uudelleen lapsina.

        Juutalaiset kutsuvat tätä prosessia nimellä gilgul haneshamot, sielujen kiertokulku.

        Mikä uskonto on kyseessä sinun kohdallasi? Kertomasi perusteella sinulla on uskonnoista paljon triviaalitietoa mutta evääsi ovat melko levällään. Juutalaisuudesta en sitäpaitsi ole kuullut, että mainitsemasi sielujen kiertokulku olisi mitenkään yleisemmin tunnustettu suuntaus.

        Tiedän kyllä karman idean mutta levottomat kokemuksesi eivät oikein vakuuta. Periaatteena on, että miksi uskoisin niihin jos lääkärisikään ei uskoisi.


      • ...
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Mikä uskonto on kyseessä sinun kohdallasi? Kertomasi perusteella sinulla on uskonnoista paljon triviaalitietoa mutta evääsi ovat melko levällään. Juutalaisuudesta en sitäpaitsi ole kuullut, että mainitsemasi sielujen kiertokulku olisi mitenkään yleisemmin tunnustettu suuntaus.

        Tiedän kyllä karman idean mutta levottomat kokemuksesi eivät oikein vakuuta. Periaatteena on, että miksi uskoisin niihin jos lääkärisikään ei uskoisi.

        >>Mikä uskonto on kyseessä sinun kohdallasi?>Kertomasi perusteella sinulla on uskonnoista paljon triviaalitietoa mutta evääsi ovat melko levällään.>Juutalaisuudesta en sitäpaitsi ole kuullut, että mainitsemasi sielujen kiertokulku olisi mitenkään yleisemmin tunnustettu suuntaus.>Tiedän kyllä karman idean mutta levottomat kokemuksesi eivät oikein vakuuta. Periaatteena on, että miksi uskoisin niihin jos lääkärisikään ei uskoisi.


      • Anonyymi
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Mikä uskonto on kyseessä sinun kohdallasi? Kertomasi perusteella sinulla on uskonnoista paljon triviaalitietoa mutta evääsi ovat melko levällään. Juutalaisuudesta en sitäpaitsi ole kuullut, että mainitsemasi sielujen kiertokulku olisi mitenkään yleisemmin tunnustettu suuntaus.

        Tiedän kyllä karman idean mutta levottomat kokemuksesi eivät oikein vakuuta. Periaatteena on, että miksi uskoisin niihin jos lääkärisikään ei uskoisi.

        Śrī Īśopaniṣad
        Mantra yksi:
        Kaikki tässä maailmankaikkeudessa, olipa se sitten elollista tai elotonta, on Hänen vallassaan ja kuuluu Hänelle. Siksi jokaisen tulisi käyttää vain sitä, mikä on välttämätöntä ja mikä on myönnetty hänen osuudekseen, eikä kajota mihinkään muuhun, ymmärtäen hyvin, kenelle kaikki kuuluu.


        98ih


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        >>Joku viisas sanoi joskus, että kaikki sodat ovat "veljessotia" koska ihmiset ovat todellakin samaa substanssia. Mutta miten ihmiskunta saataisiin tajuamaan tämä?>Auttaisikohan se asiaa, jos kokonaan hylättäisiin tämä perverssi usko vain yhteen elämään? >Jos jälleensyntymä on totta, niin sehän tarkoittaa, että olemme itse tätä kaikkea ja tulemme olemaankin, jopa tulevatkin sukupolvet!> Se mitä tänään teemme joko kostautuu, tai hyvittyy tulevaisuudessa vain meille itsellemme! "Huomisen lapsia" olemmekin me itse!>Ajattele itsesi jokaisen ihmisen osaan ja alat päästä jyvälle siitä, mistä jälleensyntymisessä ja karmassakin on oikeasti kyse. Itse uskonkin, että ainoa "usko" joka voi meidät "pelastaa", on uskoa siihen, että joutuu itse syntymään takaisin tänne.>Onko siis olemassa anteeksiantamatonta "syntiä"?

        eläinten tappaminen, myös karmasta
        lyhytelokuva
        https://www.youtube.com/watch?v=c1DcFmUrxUQ


        87rds


    • Neiti A.Karmanen

      Hän on läsnä ylisieluna kaikkien elävien olentojen sydämessä (eläintenkin). Näin ollen Hän on osa meitä. Jos sanot että me olemme osa Jumalaa asia on käänteinen. Silloin uskot että me olemme ylisieluina Jumalan sydämessä.

      Meistä ei voi koskaan tulla osaa Jumalaa. Säilytämme oman persoonallisuutemme henkiseen maailmaankin siirtyessä, jossa meillä on yksilöllinen tehtävä palvella Jumalaa. Me olemme Jumalan palvelijoita.

      Meidän on mahdollista saavuttaa joitakin Jumalan ominaisuuksista, mutta kukaan ei pysty saavuttamaan kaikkia, sillä Jumala on ylin.

      Karma tosiaan tarkoittaa vain tekemistä. Tuloksellinen toiminta, siis toiminta josta yksilö toivoo saavansa "palkkaa" aistien ja mielen väliaikaisten halujen tyydyttämiseksi.

      Hyvät ja pahat toiminnat kuuluvat aineellisen olomassaolon luonnonlaatuihin, joita on kolme:
      Hyvyyden, intohimoisuuden, ja tietämättömyyden luonnonlaadut.

      Kuitenkin vain saavuttamalla hyvyyden luonnonlaadun, karmamme mahdollistaa sen, että meillä on mahdollisuus siirtyä Akarmaan, eli ei toimintaan, joka ei luo rekvisiittaa aineelliselle olemassa ololle, vaan mahdollistaa Herran antaumuksellisen palvelun aloittamisen joka on ainoa akarminen aktiviteetti.

      Tietenkin kaikki saavat anteeksi, miksi vain jotkut saisivat anteeksi? Olemme tasa-arvoisia Jumalan edessä, mutta kuten äiti esimerkiksi rakastaa kaikkia lapsia, hän kuitenkin pitää omia lapsiaan erityisasemassa. Niinpä ihminen joka on antautunut täydellisesti Jumalalle saa erityistä armoa. Se ei tarkoita että esimerkiksi ateisti olisi Jumalalle vähemmän rakkauden kohde, ateisti ei vain halua muodostaa suhdetta Jumalaan ja lähestyä häntä. Tässä on yksinkertaista logiikkaa. Jumala näyttää kasvonsa niille jotka lähestyvät Häntä antaumuksellisen palvelun kautta.

      • Neiti A.Karmanen

        Karma ei ole sama kuin kristinuskon syntitaakka. Kristinuskoinen ei vain pysty ohjelmointinsa takia käsittämään karmaa erilailla. Se vaatii "aivojen pesemistä" ja puhdistamista omaksutusta kristillisestä arvomaailmasta, jota vastaan itsekin tunnut olevan.
        Karma on siis vain pelkkää tekemistä, tuloksen toivomista, joka pitää meidät aineellisessa kiertokulussa, johon kuuluu oman planeettamme lisäksi myös taivaallisia planeettoja, jotka mielestäni kuvaavat hyvin esim. Aatamin ja Eevan Eedeniä, sitten on olemassa alempia planeettoja, joilla oleminen voi olla hyvinkin vaikeaa. Maaplaneettamme on keskivaiheilla aineellisen kiertokulun planeetta järjestelmässä. Aineellisuutensa vuoksi, mikään näistä olemassa olon puitteista ei oleva pysyvä vaihto ehto, vaan ikuinen kiertokulku.

        Akarma eli Korkeimman Herran antaumuksellinen palvelu, on ainoa tie ulos aineellisen olemassa olon kiertokulusta. Näin tehdessämme pääsemme lopulta takaisin Jumalan luo, henkiseen maailmaan joka on kolme kertaa äärettömämpi kuin aineellisen maailman äärettömyys.

        Siellä on siis kolme kertaa enemmän porukkaa kuin täällä, ja kaikki ovat Herran antaumuksellisen palvelun täysaikaisia palvelijoita ja palvelijoiden palvelijoita jne.


      • Von Munch
        Neiti A.Karmanen kirjoitti:

        Karma ei ole sama kuin kristinuskon syntitaakka. Kristinuskoinen ei vain pysty ohjelmointinsa takia käsittämään karmaa erilailla. Se vaatii "aivojen pesemistä" ja puhdistamista omaksutusta kristillisestä arvomaailmasta, jota vastaan itsekin tunnut olevan.
        Karma on siis vain pelkkää tekemistä, tuloksen toivomista, joka pitää meidät aineellisessa kiertokulussa, johon kuuluu oman planeettamme lisäksi myös taivaallisia planeettoja, jotka mielestäni kuvaavat hyvin esim. Aatamin ja Eevan Eedeniä, sitten on olemassa alempia planeettoja, joilla oleminen voi olla hyvinkin vaikeaa. Maaplaneettamme on keskivaiheilla aineellisen kiertokulun planeetta järjestelmässä. Aineellisuutensa vuoksi, mikään näistä olemassa olon puitteista ei oleva pysyvä vaihto ehto, vaan ikuinen kiertokulku.

        Akarma eli Korkeimman Herran antaumuksellinen palvelu, on ainoa tie ulos aineellisen olemassa olon kiertokulusta. Näin tehdessämme pääsemme lopulta takaisin Jumalan luo, henkiseen maailmaan joka on kolme kertaa äärettömämpi kuin aineellisen maailman äärettömyys.

        Siellä on siis kolme kertaa enemmän porukkaa kuin täällä, ja kaikki ovat Herran antaumuksellisen palvelun täysaikaisia palvelijoita ja palvelijoiden palvelijoita jne.

        "Akarma eli Korkeimman Herran antaumuksellinen palvelu, on ainoa tie ulos aineellisen olemassa olon kiertokulusta. Näin tehdessämme pääsemme lopulta takaisin Jumalan luo, henkiseen maailmaan joka on kolme kertaa äärettömämpi kuin aineellisen maailman äärettömyys."

        Kysymyksiä:

        1. pääseekö eläimet Jumalan tykö?

        2. Suorittavatko eläimet Akarma eli Korkeimman Herran antaumuksellista palvelua?

        3. Millä joku voi olla kolme kertaa äärettömämpi. Ymmärrätkö että ääretön on ääretöntä ja sitä enempää ei voi olla?

        2. Missä näitä taivaallisia planeettoja on?

        ps. hyvää uskontuputusta kuitenkin. Voittaa raamatun lainaamisen nirkun narkun.


      • Neiti A.Karmanen
        Von Munch kirjoitti:

        "Akarma eli Korkeimman Herran antaumuksellinen palvelu, on ainoa tie ulos aineellisen olemassa olon kiertokulusta. Näin tehdessämme pääsemme lopulta takaisin Jumalan luo, henkiseen maailmaan joka on kolme kertaa äärettömämpi kuin aineellisen maailman äärettömyys."

        Kysymyksiä:

        1. pääseekö eläimet Jumalan tykö?

        2. Suorittavatko eläimet Akarma eli Korkeimman Herran antaumuksellista palvelua?

        3. Millä joku voi olla kolme kertaa äärettömämpi. Ymmärrätkö että ääretön on ääretöntä ja sitä enempää ei voi olla?

        2. Missä näitä taivaallisia planeettoja on?

        ps. hyvää uskontuputusta kuitenkin. Voittaa raamatun lainaamisen nirkun narkun.

        Kyllä eläimillä on mahdollisuus, sitten kun ovat saavuttaneet ihmiskehon. Eläimen tietoisuus eläimen kehossa ei pysty muuhun kuin syömiseen, nukkumiseen, puolustautumiseen ja paritteluun.

        Valitettavasti eläimellä ei ole mahdollisuutta antaumukselliseen palveluun ennenkuin saavuttaa ihmiskehon.

        Mutta henkisessä maailmassa voit saada eläimen kehon, tai olla puu, tai ruohonkorsi.

        Jos ajattelet äärettömyyttä matematiikan puitteissa ja ajattelet ääretöntä viivaa joka jatkuu kahteen suuntaan äärettömänä. Tähän voit kuitenkin lisätä ulottuvuudet ylös, alas, ja sivuille päin, näin äärettömyys laajenee, ja on alkuperäistä kaksisuuntaista äärettömyyttä laajempi. Ymmärrätkö?

        Taivaallisia planeettoja on lukemattomissa maailmankaikkeuksissa. Srimad Bhagavatam kuvailee näitä.


      • Kokemuspeikko
        Neiti A.Karmanen kirjoitti:

        Kyllä eläimillä on mahdollisuus, sitten kun ovat saavuttaneet ihmiskehon. Eläimen tietoisuus eläimen kehossa ei pysty muuhun kuin syömiseen, nukkumiseen, puolustautumiseen ja paritteluun.

        Valitettavasti eläimellä ei ole mahdollisuutta antaumukselliseen palveluun ennenkuin saavuttaa ihmiskehon.

        Mutta henkisessä maailmassa voit saada eläimen kehon, tai olla puu, tai ruohonkorsi.

        Jos ajattelet äärettömyyttä matematiikan puitteissa ja ajattelet ääretöntä viivaa joka jatkuu kahteen suuntaan äärettömänä. Tähän voit kuitenkin lisätä ulottuvuudet ylös, alas, ja sivuille päin, näin äärettömyys laajenee, ja on alkuperäistä kaksisuuntaista äärettömyyttä laajempi. Ymmärrätkö?

        Taivaallisia planeettoja on lukemattomissa maailmankaikkeuksissa. Srimad Bhagavatam kuvailee näitä.

        "Taivaallisia planeettoja on lukemattomissa maailmankaikkeuksissa. Srimad Bhagavatam kuvailee näitä"

        Mitä ovat nämä taivaalliset planeetat. Perustuuko kyseinenkin viisaus kokemukseen? Sorry, vaikuttaa hölmöltä.


      • Neiti A.Karmanen
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        "Taivaallisia planeettoja on lukemattomissa maailmankaikkeuksissa. Srimad Bhagavatam kuvailee näitä"

        Mitä ovat nämä taivaalliset planeetat. Perustuuko kyseinenkin viisaus kokemukseen? Sorry, vaikuttaa hölmöltä.

        näistä on Narada Munilla, Hän osasi lentää ;) Minä lennän vain unissani toistaiseksi,he he.

        Taivaalliset planeetat ovat hyvyyden luonnonlaadussa oleville, niissä elämä on hyvin nautinnollista, mutta sieltä kuulemma kupsahtaa takaisin tänne, kun "hyvä" karma on käytetty loppuun. Näillä planeetoilla olo on niin nautinnollista, että elo menee pelkkään nauttimiseen, ja palvelu puoli voi jäädä huomiotta, ennenkuin on liian myöhäistä, ja huomaa olevansa takaisin täällä.

        Niinpä nämä eivät ole suositeltavia kohteita määränpäänä, takaisin tulo voi tuntua hyvin julmalta. Srimad Bhagavatam sarjaa suosittelen jos sinua kiinnostaa aihe, se on 10 osainen.


      • Neiti A.Karmanen
        Neiti A.Karmanen kirjoitti:

        näistä on Narada Munilla, Hän osasi lentää ;) Minä lennän vain unissani toistaiseksi,he he.

        Taivaalliset planeetat ovat hyvyyden luonnonlaadussa oleville, niissä elämä on hyvin nautinnollista, mutta sieltä kuulemma kupsahtaa takaisin tänne, kun "hyvä" karma on käytetty loppuun. Näillä planeetoilla olo on niin nautinnollista, että elo menee pelkkään nauttimiseen, ja palvelu puoli voi jäädä huomiotta, ennenkuin on liian myöhäistä, ja huomaa olevansa takaisin täällä.

        Niinpä nämä eivät ole suositeltavia kohteita määränpäänä, takaisin tulo voi tuntua hyvin julmalta. Srimad Bhagavatam sarjaa suosittelen jos sinua kiinnostaa aihe, se on 10 osainen.

        Srimad Bhagavatam osa 5. Viimeiset pari sataa sivua kuvailevat kosmosta ja elämää eri planeetoilla.


      • Kokemuspeikko
        Neiti A.Karmanen kirjoitti:

        näistä on Narada Munilla, Hän osasi lentää ;) Minä lennän vain unissani toistaiseksi,he he.

        Taivaalliset planeetat ovat hyvyyden luonnonlaadussa oleville, niissä elämä on hyvin nautinnollista, mutta sieltä kuulemma kupsahtaa takaisin tänne, kun "hyvä" karma on käytetty loppuun. Näillä planeetoilla olo on niin nautinnollista, että elo menee pelkkään nauttimiseen, ja palvelu puoli voi jäädä huomiotta, ennenkuin on liian myöhäistä, ja huomaa olevansa takaisin täällä.

        Niinpä nämä eivät ole suositeltavia kohteita määränpäänä, takaisin tulo voi tuntua hyvin julmalta. Srimad Bhagavatam sarjaa suosittelen jos sinua kiinnostaa aihe, se on 10 osainen.

        "Näillä planeetoilla olo on niin nautinnollista, että elo menee pelkkään nauttimiseen"

        Onko tämä karmaan uskovien virallinen kanta? Minua ei aihe kiinnosta muuten mutta haluan tietää miksi minun pitäisi ottaa vakavasti tämän Bhagavatamin kirjat?


      • Neiti A. Karmanen
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        "Näillä planeetoilla olo on niin nautinnollista, että elo menee pelkkään nauttimiseen"

        Onko tämä karmaan uskovien virallinen kanta? Minua ei aihe kiinnosta muuten mutta haluan tietää miksi minun pitäisi ottaa vakavasti tämän Bhagavatamin kirjat?

        vaan sanskritinkielinen sana joka tarkoittaa toimintaa. Suosittelin SB;tä koska halusit tietää taivaallisista planeetoista, en kuitenkaan voi selittää 200 sivua tässä.

        Jos aihe ei sinua kiinnosta, niin miksi kysyt kysymyksiä? Veeda kirjallisuuden mainitsen siksi että se on ainoa alkuperäinen lähde joka selittää sanan karma. Karmastahan me täällä pyrimme keskustelemaan. Karma on ainoastaan Intian uskontoihin ja buddhalaisuuteen sisältyvä termi (plus kiinalaiset ja japanilaiset uskonnot).

        Karma sanaa tai termiä ei tietääkseni käytetä esim. raamatussa. Karma on kyllä adoptoitu new age kuvioihin, ja nykyisin jotkut luulevat että se itsessään on uskonto.


      • Kokemuspeikko
        Neiti A. Karmanen kirjoitti:

        vaan sanskritinkielinen sana joka tarkoittaa toimintaa. Suosittelin SB;tä koska halusit tietää taivaallisista planeetoista, en kuitenkaan voi selittää 200 sivua tässä.

        Jos aihe ei sinua kiinnosta, niin miksi kysyt kysymyksiä? Veeda kirjallisuuden mainitsen siksi että se on ainoa alkuperäinen lähde joka selittää sanan karma. Karmastahan me täällä pyrimme keskustelemaan. Karma on ainoastaan Intian uskontoihin ja buddhalaisuuteen sisältyvä termi (plus kiinalaiset ja japanilaiset uskonnot).

        Karma sanaa tai termiä ei tietääkseni käytetä esim. raamatussa. Karma on kyllä adoptoitu new age kuvioihin, ja nykyisin jotkut luulevat että se itsessään on uskonto.

        En ole varma oletko hullu, trolli vai mikä, mutta yritän suhtautua sinuun edes jotakuinkin asiallisesti. Paljon kiinnostavampaa kuin mitä karma sanana on tarkoittanut joillekin joskus, on tietenkin sen merkitys niille jotka täällä siihen uskovat ja erityisesti se että miksi uskovat.

        Karma ainakin näyttäisi olevan suurinpiirtein jonkinlainen uskonnollisuuteen ja rajantakaisuuteen laajennettu versio Hammurabin laista kaikessa yksisilmäisyydessään.


      • Neiti A.Karmanen
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        En ole varma oletko hullu, trolli vai mikä, mutta yritän suhtautua sinuun edes jotakuinkin asiallisesti. Paljon kiinnostavampaa kuin mitä karma sanana on tarkoittanut joillekin joskus, on tietenkin sen merkitys niille jotka täällä siihen uskovat ja erityisesti se että miksi uskovat.

        Karma ainakin näyttäisi olevan suurinpiirtein jonkinlainen uskonnollisuuteen ja rajantakaisuuteen laajennettu versio Hammurabin laista kaikessa yksisilmäisyydessään.

        Joten voitko selittää miten ja milloin se sai perusteensa Hammurabin laista? Jälkeenpäinkö? Väitteessäsi on nyt looginen aukko..


      • Kokemuspeikko
        Neiti A.Karmanen kirjoitti:

        Joten voitko selittää miten ja milloin se sai perusteensa Hammurabin laista? Jälkeenpäinkö? Väitteessäsi on nyt looginen aukko..

        Taidat katsella muiden mielipiteitä loogisen aukkosi läpi. En minä tarkoittanut, että Hammurabin laista karma revittiin, vaan niiden vaikuttavan jollakin tavalla samanlaisilta. Oma mielipiteeni on, että kummastakin seuraa kestämättömiä ongelmia monestakin syystä mutta älä nyt tämän takia revi sitä loogisuuttasi.


      • Neiti A.Karmanen
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Taidat katsella muiden mielipiteitä loogisen aukkosi läpi. En minä tarkoittanut, että Hammurabin laista karma revittiin, vaan niiden vaikuttavan jollakin tavalla samanlaisilta. Oma mielipiteeni on, että kummastakin seuraa kestämättömiä ongelmia monestakin syystä mutta älä nyt tämän takia revi sitä loogisuuttasi.

        Kun olet syönyt tänään, käytkö huomenna paskalla? Tämä on karmaa. Luulisi että pystyt ymmärtämään. Sinä varmaan tarvitset videon toimituksesta, että uskot mistä kakka tulee.

        Et vain pysty ymmärtämään asioita oman kokemuspiirisi ulkopuolelta. Joillakin ihmisillä on älykkyyttä ymmärtää hieman vaativampia älyn harjoituksia, samalla periaatteella. Siitä tässä on kyse, ei mistään muusta.


      • Kokemuspeikko
        Neiti A.Karmanen kirjoitti:

        Kun olet syönyt tänään, käytkö huomenna paskalla? Tämä on karmaa. Luulisi että pystyt ymmärtämään. Sinä varmaan tarvitset videon toimituksesta, että uskot mistä kakka tulee.

        Et vain pysty ymmärtämään asioita oman kokemuspiirisi ulkopuolelta. Joillakin ihmisillä on älykkyyttä ymmärtää hieman vaativampia älyn harjoituksia, samalla periaatteella. Siitä tässä on kyse, ei mistään muusta.

        Voithan sinä vainota, mutta itsesi vain nolaat. En tiedä, haluavatko muut yrittää paikata tämän palstan tasoa vai oletko jo heidätkin karkoittanut? Noin riidanhakuista ihmistä ei jarruta mikään nuhtelu tai haukkuminen, enkä siis yritä. Enemmänkin jään seuraamaan, onko sinulla kaiken myrkyllisyytesi jälkeen pokeria aloittaa omakehu uudelleen. Jos on, niin sen on voi-voi.


      • Neiti A.Karmanen
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Voithan sinä vainota, mutta itsesi vain nolaat. En tiedä, haluavatko muut yrittää paikata tämän palstan tasoa vai oletko jo heidätkin karkoittanut? Noin riidanhakuista ihmistä ei jarruta mikään nuhtelu tai haukkuminen, enkä siis yritä. Enemmänkin jään seuraamaan, onko sinulla kaiken myrkyllisyytesi jälkeen pokeria aloittaa omakehu uudelleen. Jos on, niin sen on voi-voi.

        Sinä et vastaa kysymyksiin. Sinä olet täällä nimitellyt ihmiset ja heidän mielipiteensä. Sinulla ei ole mitään sanottavaa tai annettavaa, paitsi tietysti kun alat toistamaan raamattu oppejasi, jotka ovat historiallisesti kyseenalaisia. Mielenkiinnolla seuraan uskallatko enää tulla takaisin H.H:na koska olet antanut itsestäsi nyt aika kattavan kuvan.


      • ...
        Neiti A. Karmanen kirjoitti:

        vaan sanskritinkielinen sana joka tarkoittaa toimintaa. Suosittelin SB;tä koska halusit tietää taivaallisista planeetoista, en kuitenkaan voi selittää 200 sivua tässä.

        Jos aihe ei sinua kiinnosta, niin miksi kysyt kysymyksiä? Veeda kirjallisuuden mainitsen siksi että se on ainoa alkuperäinen lähde joka selittää sanan karma. Karmastahan me täällä pyrimme keskustelemaan. Karma on ainoastaan Intian uskontoihin ja buddhalaisuuteen sisältyvä termi (plus kiinalaiset ja japanilaiset uskonnot).

        Karma sanaa tai termiä ei tietääkseni käytetä esim. raamatussa. Karma on kyllä adoptoitu new age kuvioihin, ja nykyisin jotkut luulevat että se itsessään on uskonto.

        löytyy kyllä Raamatustakin: jokainen niittää sitä mitä on kylvänytkin.

        Joka tuulta kylvää, se myrskyä niittää. Joka rakkautta kylvää, se rakkautta ja siunausta niittää.

        Karma itsessään melkitsee pelkästään toimintaa - syyn ja seurauksen lakia. Ei sen enempää.


      • Neiti A.Karmanen
        ... kirjoitti:

        löytyy kyllä Raamatustakin: jokainen niittää sitä mitä on kylvänytkin.

        Joka tuulta kylvää, se myrskyä niittää. Joka rakkautta kylvää, se rakkautta ja siunausta niittää.

        Karma itsessään melkitsee pelkästään toimintaa - syyn ja seurauksen lakia. Ei sen enempää.

        mitä sanot, käsitteenä karma löytyy jopa luonnon uskonnoista. Tarkoitin vain että itse sanaa "karma" ei löydy raamatusta. En ole kuullut että sillä olisi vastaavaa tekosana muotoa. En ole perehtynyt hebreaan, mutta osaatko sanoa löytyisikö sieltä vastaava verbi? Tai aramian kielestä?

        Selailin vähän Enlightenment from the Aramaic, ja löysin sieltä sanan joka vastaa sanskritin kielen "tamaguna" sanaa eli tietämättömyyden/pimeyden luonnonlaatua.

        Tämä löytyy UT:sta Matt25:30
        "And the idle servant they threw out into the outer darkness; there will be weeping and gnashing of the teeth"

        Aramian kielinen sana joka on käännetty tässä darkness (pimeys) on "Khishooka"joka tarkoittaa suomeksi valon poissaoloa,täydellistä typeryyttä, mentaalista pimentymistä, ja pimeyttä.

        Minulla ei ole suomenkielistä versiota UT:sta mutta epäilisin että siinä lukee vain "pimeyteen".

        Tässä on melkoinen yhtälaisuus sanskritin kielen kanssa, joka antaa vinkkiä siitä että kristinuskolla ei ole sanottavia eriäväisyyksiä ainakaan tämän käsitteen kanssa pimeyden luonnonlaadusta.


      • Samaakka
        Neiti A.Karmanen kirjoitti:

        mitä sanot, käsitteenä karma löytyy jopa luonnon uskonnoista. Tarkoitin vain että itse sanaa "karma" ei löydy raamatusta. En ole kuullut että sillä olisi vastaavaa tekosana muotoa. En ole perehtynyt hebreaan, mutta osaatko sanoa löytyisikö sieltä vastaava verbi? Tai aramian kielestä?

        Selailin vähän Enlightenment from the Aramaic, ja löysin sieltä sanan joka vastaa sanskritin kielen "tamaguna" sanaa eli tietämättömyyden/pimeyden luonnonlaatua.

        Tämä löytyy UT:sta Matt25:30
        "And the idle servant they threw out into the outer darkness; there will be weeping and gnashing of the teeth"

        Aramian kielinen sana joka on käännetty tässä darkness (pimeys) on "Khishooka"joka tarkoittaa suomeksi valon poissaoloa,täydellistä typeryyttä, mentaalista pimentymistä, ja pimeyttä.

        Minulla ei ole suomenkielistä versiota UT:sta mutta epäilisin että siinä lukee vain "pimeyteen".

        Tässä on melkoinen yhtälaisuus sanskritin kielen kanssa, joka antaa vinkkiä siitä että kristinuskolla ei ole sanottavia eriäväisyyksiä ainakaan tämän käsitteen kanssa pimeyden luonnonlaadusta.

        Keskinäinen kamuilunne ei ole enää normaalia. Pistepirkko jättää tyhmemmälle alteregolleen likaisen työn ja varaa auktoriteetin itselleen vastata tämän mukahyviin kysymyksiin. Vastaukset uppoavat hyvin ja kehuja satelee. (aaltoja)


      • Miss A.Karmanen
        Samaakka kirjoitti:

        Keskinäinen kamuilunne ei ole enää normaalia. Pistepirkko jättää tyhmemmälle alteregolleen likaisen työn ja varaa auktoriteetin itselleen vastata tämän mukahyviin kysymyksiin. Vastaukset uppoavat hyvin ja kehuja satelee. (aaltoja)

        So what have we got here..Mr Inaninity?


      • Kokemuspeikko
        Neiti A.Karmanen kirjoitti:

        Sinä et vastaa kysymyksiin. Sinä olet täällä nimitellyt ihmiset ja heidän mielipiteensä. Sinulla ei ole mitään sanottavaa tai annettavaa, paitsi tietysti kun alat toistamaan raamattu oppejasi, jotka ovat historiallisesti kyseenalaisia. Mielenkiinnolla seuraan uskallatko enää tulla takaisin H.H:na koska olet antanut itsestäsi nyt aika kattavan kuvan.

        "Sinä et vastaa kysymyksiin. Sinä olet täällä nimitellyt ihmiset ja heidän mielipiteensä. Sinulla ei ole mitään sanottavaa tai annettavaa, paitsi tietysti kun alat toistamaan raamattu oppejasi, jotka ovat historiallisesti kyseenalaisia. Mielenkiinnolla seuraan uskallatko enää tulla takaisin H.H:na koska olet antanut itsestäsi nyt aika kattavan kuvan."

        Jotain tämä kyllä sinusta kertoo. Mitäh tämä on: "toistamaan raamattuoppejasi", "tulla takaisin H.H:na"?

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001442&posting=22000000020425964



        Sekoboltsi?


      • Anonyymi
        Neiti A.Karmanen kirjoitti:

        mitä sanot, käsitteenä karma löytyy jopa luonnon uskonnoista. Tarkoitin vain että itse sanaa "karma" ei löydy raamatusta. En ole kuullut että sillä olisi vastaavaa tekosana muotoa. En ole perehtynyt hebreaan, mutta osaatko sanoa löytyisikö sieltä vastaava verbi? Tai aramian kielestä?

        Selailin vähän Enlightenment from the Aramaic, ja löysin sieltä sanan joka vastaa sanskritin kielen "tamaguna" sanaa eli tietämättömyyden/pimeyden luonnonlaatua.

        Tämä löytyy UT:sta Matt25:30
        "And the idle servant they threw out into the outer darkness; there will be weeping and gnashing of the teeth"

        Aramian kielinen sana joka on käännetty tässä darkness (pimeys) on "Khishooka"joka tarkoittaa suomeksi valon poissaoloa,täydellistä typeryyttä, mentaalista pimentymistä, ja pimeyttä.

        Minulla ei ole suomenkielistä versiota UT:sta mutta epäilisin että siinä lukee vain "pimeyteen".

        Tässä on melkoinen yhtälaisuus sanskritin kielen kanssa, joka antaa vinkkiä siitä että kristinuskolla ei ole sanottavia eriäväisyyksiä ainakaan tämän käsitteen kanssa pimeyden luonnonlaadusta.

        Shrila Bhaktivinod Thakur
        Durlabha mānava-janma



        durlabha mānava-janma labhiyā saṁsāre
        kṛṣṇa nā bhajinu duḥka kohibo kāhāre? [1]

        (1) Ihmiselämä on harvinaisin tilaisuus saavuttaa henkinen täydellisyys. Mutta minulle on jäänyt vain suru, koska minä, jolle tämä suuri mahdollisuus on annettu, menetin sen, koska en koskaan palvonut Jumalaa, Krishnaa! Voi, kenelle kertoisin tämän epäonnen tarinan?



        ‘saṁsār’ ‘saṁsār’, kori miche gelo kāl
        lābha nā koilo kichu, ghaṭilo jañjāl [2]

        (2) Elämä toisensa jälkeen on kulunut tässä aineellisessa maailmassa, kaikki aikani on mennyt hukkaan (materialistisen perhe-elämän orjuudessa). En ole saanut yhtään mitään ja olen kokenut vain ongelmia ja huolia.



        kisera saṁsār ei chāyābāji prāy
        ihāte mamatā kori bṛthā dina jāy [3]

        (3) Millainen maailma tämä on? Se on kuin taikurin illuusio (kuin taikalyhdyn esitys, jossa silmieni edessä leikkii lukuisia varjoja ja optisia illuusioita). Koska olen itsekkäästi kiintynyt tällaiseen kangastukseen, pidän tämän maailman ohimeneviä illuusioita ”minulle” ja ”minun” kuuluvina. Näin päivä toisensa jälkeen kuluu turhaan.



        e deho patana ho’le ki robe āmār?
        keho sukha nāhi dibe putra paribār [4]

        (4) Mitä minulle jää jäljelle, kun tämä ruumis kaatuu kuolleena maahan? Silloin eivät poikani eivätkä rakkaimmat läheiseni pysty antamaan minulle minkäänlaista onnea.



        garddabher mata āmi kori pariśram
        kāra lāgi’ eto kori, nā ghuchilo bhram [5]

        (5) Teen joka päivä kovasti töitä kuin aasi, ja silti ihmettelen, kenen vuoksi yritän niin kovasti? Olen edelleen niin monien illuusioiden vallassa!



        dina jāy michā kāje, niśā nidrā-baśe
        nāhi bhāvi maraṇa nikaṭe āche bose [6]

        (6) Tuhlaan jokaisen päiväni turhiin ja merkityksettömiin asioihin, ja yöni kuluvat unen vallassa. Enkä ajattele hetkeäkään koko vuorokauden aikana, että kuolema on aina läsnä.



        bhālo manda khāi, heri, pari, chintā-hīna
        nāhi bhāvi, e deho chāḍibo kon dina [7]

        (7) Elän huoletonta elämää: syön, ulkoilen, pukeudun haluamallani tavalla, mutta en ajattele sitä, että jonain päivänä minun on luovuttava tästä kehosta.



        deho-geho-kalatrādi-chintā abirata
        jāgiche hṛdoye mor buddhi kori hoto [8]

        (8) Sydänparkaani piinaavat jatkuvat huolet toimeentulostani ja huolet, jotka johtuvat kehostani, kodistani, vaimostani, sukulaisistani ja julkisista velvollisuuksistani. Nämä huolet aiheuttavat minulle kärsimystä ja tuhoavat järkeni.



        hāy, hāy! nāhi bhāvi — anitya e saba
        jīvana bigote kothā rohibe vaibhava? [9]

        (9) Voi, voi! Miten valitettavassa tilanteessa olenkaan! Olen uppoutunut näihin ongelmiin ajattelematta, että ne ovat lyhytaikaisia ja katoavat pian unholaan. Mitä aineelliselle omaisuudelleni tapahtuu kuolemani jälkeen?



        śmaśāne śorīra mama poḍiyā rohibe
        bihaṅga-pataṅga tāy bihāra koribe [10]

        (10) Kun ruumiini heitetään polttohautausmaalla olevaan kuoppaan, se vain makaa siellä liikkumattomana. Varikset, korppikotkat, muurahaiset ja madot kerääntyvät paikalle ja herkuttelevat sillä!



        kukkur sṛgāl sob ānandita ho’ye
        mahotsava koribe āmār deho lo’ye [11]

        (11) Kulkukoirat ja shakaalit iloitsevat, juhlivat ja herkuttelevat ruumiillani.



        je deher ei gati, tāra anugata
        saṁsār-vaibhava āro bondhu-jon jata [12]

        (12) Katsokaa, tämä on tämän aineellisen ruumiin lopullinen kohtalo! Ja hämmästyttävää on, että kaikki maalliset saavutukseni, kotini, perheeni ja ystäväni tulevat kokemaan saman kohtalon!



        ataeva māyā-moha chāḍi buddhimān
        nitya-tattva kṛṣṇa-bhakti koruna sandhān [13]

        (13) Siksi rukoilen jokaista järkevää ihmistä: hylätkää kaikki nämä māyān luomat kangastukset ja etsikää puhdasta omistautumista Jumala Krishnalle, sillä se on ainoa ikuinen totuus!



        8y


    • Kokemuspeikko

      - jaettu karma on puolikas karma
      - kertyvät ikäänkuin "karmiselle pankkitilillemme" odottamaan takaisinmaksua

      Luulisi paskanjauhannan maistuvan pahalle.

      • ...

        sen edestään löytää. Sen tulet huomaamaan vielä itsekin.


      • Kokemuspeikko
        ... kirjoitti:

        sen edestään löytää. Sen tulet huomaamaan vielä itsekin.

        Viestisi oli sanomattoman mitäänsanomaton, mieltä ylentävän ylimielinen sekä typerä. Olen jättänyt taakseni tähänastisen elämäni. Vauva-aikaa en muista, mutta mm. valokuvat kertovat asiasta uskottavasti. Pyysin muualla kertomuksia karmaan kääntymisen syistä ja kokemuksista ilman satutuokioita. Jos et siihen pysty niin esitä todisteet, tai vaikene.


      • Neiti A.Karmanen
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Viestisi oli sanomattoman mitäänsanomaton, mieltä ylentävän ylimielinen sekä typerä. Olen jättänyt taakseni tähänastisen elämäni. Vauva-aikaa en muista, mutta mm. valokuvat kertovat asiasta uskottavasti. Pyysin muualla kertomuksia karmaan kääntymisen syistä ja kokemuksista ilman satutuokioita. Jos et siihen pysty niin esitä todisteet, tai vaikene.

        Käänsin suomeksi vieraskielisen sanan sisältämän lauseesi.

        "Pyysin muualla kertomuksia toimintaan kääntymisen syistä ja kokemuksista ilman satutuokioita".

        Voitko selventää mitä tarkoitat toimintaan kääntymisen syillä?

        Miten toimintaan käännytään?


      • Palstavahti
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Viestisi oli sanomattoman mitäänsanomaton, mieltä ylentävän ylimielinen sekä typerä. Olen jättänyt taakseni tähänastisen elämäni. Vauva-aikaa en muista, mutta mm. valokuvat kertovat asiasta uskottavasti. Pyysin muualla kertomuksia karmaan kääntymisen syistä ja kokemuksista ilman satutuokioita. Jos et siihen pysty niin esitä todisteet, tai vaikene.

        käry kävi.. Sinussa ei ole munaa!


      • Kokemuspeikko
        Palstavahti kirjoitti:

        käry kävi.. Sinussa ei ole munaa!

        Väärin meni. Kukahan rohkea vainoharhainen veikkailee kertakäyttönikillä? Olisiko sama joka täällä Neitinä esiintyy umpihulluna ja välillä myötäilee toisen nikkinsä mielipiteitä?


      • Neiti A.Karmanen
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Väärin meni. Kukahan rohkea vainoharhainen veikkailee kertakäyttönikillä? Olisiko sama joka täällä Neitinä esiintyy umpihulluna ja välillä myötäilee toisen nikkinsä mielipiteitä?

        Verrattuna keneen? Kai sinulla on joku vertailukohde?


      • Kokemuspeikko
        Neiti A.Karmanen kirjoitti:

        Verrattuna keneen? Kai sinulla on joku vertailukohde?

        Kiusattu? Yksinäinen? Kirjoituksesi ovat niin älyttömiä, että voi vain ihmetellä miksi tulit juuri tänne. Sinunlaisen trollin luulisi haluavan sekoilla kaikenlaisilla palstoilla. Miksi olemme etuoikeutettuja sinun seurastasi? Sinulla ei selvästikään ole kysyttävää, vastattavaa tai muutakaan annettavaa. Voisitko lopettaa keskustelun tappamiset?


      • H.H.
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Kiusattu? Yksinäinen? Kirjoituksesi ovat niin älyttömiä, että voi vain ihmetellä miksi tulit juuri tänne. Sinunlaisen trollin luulisi haluavan sekoilla kaikenlaisilla palstoilla. Miksi olemme etuoikeutettuja sinun seurastasi? Sinulla ei selvästikään ole kysyttävää, vastattavaa tai muutakaan annettavaa. Voisitko lopettaa keskustelun tappamiset?

        niinpä jos et tule takaisin sinne minne kuulut, aloitan lääkityksen, ja sitten se on hyvää yötä!


      • yhtä mielekäs
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Viestisi oli sanomattoman mitäänsanomaton, mieltä ylentävän ylimielinen sekä typerä. Olen jättänyt taakseni tähänastisen elämäni. Vauva-aikaa en muista, mutta mm. valokuvat kertovat asiasta uskottavasti. Pyysin muualla kertomuksia karmaan kääntymisen syistä ja kokemuksista ilman satutuokioita. Jos et siihen pysty niin esitä todisteet, tai vaikene.

        kuin että jos olisit kysynyt: "Milloin olet alkanut uskoa gravitaatioon?"

        Karma merkitsee yksinkertaisesti toimintaa, syyn ja seurauksen lakia - jokainen niittää mitä on kylvänytkin. Karman laki tulee esiin lähes joka ainoassa uskonnossa ja filosofiassa mitä maa päällään kantaa, eikä karman puoleen käännytä sen enempää kuin gravitaationkaan. Se vain on.


      • Kokemuspeikko
        yhtä mielekäs kirjoitti:

        kuin että jos olisit kysynyt: "Milloin olet alkanut uskoa gravitaatioon?"

        Karma merkitsee yksinkertaisesti toimintaa, syyn ja seurauksen lakia - jokainen niittää mitä on kylvänytkin. Karman laki tulee esiin lähes joka ainoassa uskonnossa ja filosofiassa mitä maa päällään kantaa, eikä karman puoleen käännytä sen enempää kuin gravitaationkaan. Se vain on.

        "Karman laki tulee esiin lähes joka ainoassa uskonnossa"
        Olipa vakuuttava todiste.
        "eikä karman puoleen käännytä sen enempää kuin gravitaationkaan. Se vain on."
        Tämä oli yhtä hyvä todiste kuin edellinen. Minä olen kysynyt todisteita karmasta, syyn ja seurauksen ulottumisesta omaan tulevaan elämään kuoleman yli ja täällä vastataan gravitaatiosta. Ei tämä taida tästä parantua.


      • ...
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        "Karman laki tulee esiin lähes joka ainoassa uskonnossa"
        Olipa vakuuttava todiste.
        "eikä karman puoleen käännytä sen enempää kuin gravitaationkaan. Se vain on."
        Tämä oli yhtä hyvä todiste kuin edellinen. Minä olen kysynyt todisteita karmasta, syyn ja seurauksen ulottumisesta omaan tulevaan elämään kuoleman yli ja täällä vastataan gravitaatiosta. Ei tämä taida tästä parantua.

        Syyn ja seurauksen laki on truismi. Jos on olemassa seuraus, sille on oltava syy, ja samoin jos on olemassa syy, siitä tulee seuraus.

        Tärkein sovellus syyn ja seurauksen laista on Newtonin kolme liikelakia. Samoin Le Chatelierin periaate kemiassa on suora johdos syyn ja seurauksen laista.

        Syyn ja seurauksen laki on truismi. Se tulee vastaan joka päivä arkielämässä. Ei siitä ole mitään sen kummempaa kuin vaikka gravitaatiossakaan. Karma ei ole mitään muuta kuin syyn ja seurauksen laki. Simple as that.

        Se, ulottuuko se kuoleman jälkeen vaiko ei, onkin sitten kysymys, johon uskonto antaa vastauksen. Omakohtaiseen kuolemakokemukseeni ja sen aikana selvinneisiin asioihin viitaten vastaan kyllä.


      • +++++++++++++++++++++++++++...
        ... kirjoitti:

        Syyn ja seurauksen laki on truismi. Jos on olemassa seuraus, sille on oltava syy, ja samoin jos on olemassa syy, siitä tulee seuraus.

        Tärkein sovellus syyn ja seurauksen laista on Newtonin kolme liikelakia. Samoin Le Chatelierin periaate kemiassa on suora johdos syyn ja seurauksen laista.

        Syyn ja seurauksen laki on truismi. Se tulee vastaan joka päivä arkielämässä. Ei siitä ole mitään sen kummempaa kuin vaikka gravitaatiossakaan. Karma ei ole mitään muuta kuin syyn ja seurauksen laki. Simple as that.

        Se, ulottuuko se kuoleman jälkeen vaiko ei, onkin sitten kysymys, johon uskonto antaa vastauksen. Omakohtaiseen kuolemakokemukseeni ja sen aikana selvinneisiin asioihin viitaten vastaan kyllä.

        Logiikka=Ajattelu johtaa todennäköisyyksiin

        Kun edetään 'pidemmälle' monet todennäköisyydet eivät pädekkään ja silloin 'tie katkeaa', 'polku loppuu' jos pidetään todennäköisyyksistä kiinni orjallisesti.


      • Kokemuspeikko
        ... kirjoitti:

        Syyn ja seurauksen laki on truismi. Jos on olemassa seuraus, sille on oltava syy, ja samoin jos on olemassa syy, siitä tulee seuraus.

        Tärkein sovellus syyn ja seurauksen laista on Newtonin kolme liikelakia. Samoin Le Chatelierin periaate kemiassa on suora johdos syyn ja seurauksen laista.

        Syyn ja seurauksen laki on truismi. Se tulee vastaan joka päivä arkielämässä. Ei siitä ole mitään sen kummempaa kuin vaikka gravitaatiossakaan. Karma ei ole mitään muuta kuin syyn ja seurauksen laki. Simple as that.

        Se, ulottuuko se kuoleman jälkeen vaiko ei, onkin sitten kysymys, johon uskonto antaa vastauksen. Omakohtaiseen kuolemakokemukseeni ja sen aikana selvinneisiin asioihin viitaten vastaan kyllä.

        Sakkoja ei siitä saa, vaikka tarkoitushakuisesti halutaan viestittää tasan päinvastaista. Enpä tosiaan halua käyttää sanaa karma vain tarkoittaessani syyn ja seurauksen lakia. Mitä suotta leimautua tarkoituksella sellaiseksi mitä ei ole eli uskonnollisten karmaseuraamusten kannattajaksi. Kuolemakokemuksistasi vielä: Jos olisit kuollut, sinulla ei olisi asiasta kokemuksia. Olit sitä mieltä, että lääkärisi on mm. lihaa ja siksi hänen ei tarvitse uskoa sinua ja samoin perustein. Suon saman suhtautumisen itselleni. Katsos, onhan näitä maailmanselittäjiä.

        Voisitko kertoa sen, miksi käytät kirjallisuusviitteitä tukemaan omaa käsitystäsi, kun toisaalta monin osin näytät mitätöivän kirjallisuuden yleensäkin ja toisinaan jotakin kirjaa joiltakin osin? Ei mene maalaisjärkeen, mitä iloa on perustella pyhien kirjojen otteilla omaa uskoa, jos nämä eivät ole pyhiä kirjoja.


      • ...
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        Sakkoja ei siitä saa, vaikka tarkoitushakuisesti halutaan viestittää tasan päinvastaista. Enpä tosiaan halua käyttää sanaa karma vain tarkoittaessani syyn ja seurauksen lakia. Mitä suotta leimautua tarkoituksella sellaiseksi mitä ei ole eli uskonnollisten karmaseuraamusten kannattajaksi. Kuolemakokemuksistasi vielä: Jos olisit kuollut, sinulla ei olisi asiasta kokemuksia. Olit sitä mieltä, että lääkärisi on mm. lihaa ja siksi hänen ei tarvitse uskoa sinua ja samoin perustein. Suon saman suhtautumisen itselleni. Katsos, onhan näitä maailmanselittäjiä.

        Voisitko kertoa sen, miksi käytät kirjallisuusviitteitä tukemaan omaa käsitystäsi, kun toisaalta monin osin näytät mitätöivän kirjallisuuden yleensäkin ja toisinaan jotakin kirjaa joiltakin osin? Ei mene maalaisjärkeen, mitä iloa on perustella pyhien kirjojen otteilla omaa uskoa, jos nämä eivät ole pyhiä kirjoja.

        Kutsuessasi sikaa tuomariksi syyllistyt argumentointivirheeseen nimeltä virheellinen implikaatio.

        Mitä taas kokemukseeni tulee, olin muutaman minuutin ajan kliinisesti kuollut. Eli siis sekä EEG että EKG näyttivät suoraa viivaa eikä minussa ollut mitattavissa olleita elintoimintoja. Siinä tapahtui ruumiista irtautuminen ja näin, miten lääkintähenkilökunta työskenteli kuumeisena kroppani kanssa. Kykenin tekemään silloin havaintoja, jotka voitiin myöhemmin vahvistaa oikeiksi. Kun EEG ja EKG näyttävät viivaa, sen kuolleemmaksi tulee oikeastaan vain krematoriossa.

        Lääkärit saattoivat vahvistaa, että olin kuollut. Heille oli järkytys sanoessani "tiedän". Se siis oli varmaa. Sen sijaan sen osalta, miten he selittävät kokemukseni, on olemassa pelkästään arvailuja. Ensialkuun lähdin itsekin etsimään materialistista selitystä. Mutta joka ainoa esitetty materialistinen selitys vetää vesiperän! 1990-luvulla suositut selitysmallit on yksi toisensa jälkeen osoitettu virheellisiksi.

        Ainoa lopputulos, mihin enää kertakaikkiaan saatoin päätyä oli, että todella kuolin, irtauduin ruumiistani ja kohtasin Jumalan. Kyseessä ei siis ollut hallusinaatio, sillä hallusinaatiot on helppo todeta EEG:stä. Ja koska kokemukseni ei ole ainoalaatuinen - niitä on Suomessa jo pelkästään tuhansittain - voin tällöin vedota, että kyseessä on muutakin kuin pelkkä subjektiivinen juttu.

        Karma ei tarkoita mitään muuta kuin syyn ja seurauksen lakia. Jos et halua käyttää sitä nimeä, syytön minä siihen olen. Ja mitä taas pyhiin kirjoihin tulee, jos joku haluaa pitää niitä pyhinä niin pitäköön. Minä suhtaudun niihin kuten mihin tahansa referenssimateriaaleihin.


      • Kokemuspeikko
        ... kirjoitti:

        Kutsuessasi sikaa tuomariksi syyllistyt argumentointivirheeseen nimeltä virheellinen implikaatio.

        Mitä taas kokemukseeni tulee, olin muutaman minuutin ajan kliinisesti kuollut. Eli siis sekä EEG että EKG näyttivät suoraa viivaa eikä minussa ollut mitattavissa olleita elintoimintoja. Siinä tapahtui ruumiista irtautuminen ja näin, miten lääkintähenkilökunta työskenteli kuumeisena kroppani kanssa. Kykenin tekemään silloin havaintoja, jotka voitiin myöhemmin vahvistaa oikeiksi. Kun EEG ja EKG näyttävät viivaa, sen kuolleemmaksi tulee oikeastaan vain krematoriossa.

        Lääkärit saattoivat vahvistaa, että olin kuollut. Heille oli järkytys sanoessani "tiedän". Se siis oli varmaa. Sen sijaan sen osalta, miten he selittävät kokemukseni, on olemassa pelkästään arvailuja. Ensialkuun lähdin itsekin etsimään materialistista selitystä. Mutta joka ainoa esitetty materialistinen selitys vetää vesiperän! 1990-luvulla suositut selitysmallit on yksi toisensa jälkeen osoitettu virheellisiksi.

        Ainoa lopputulos, mihin enää kertakaikkiaan saatoin päätyä oli, että todella kuolin, irtauduin ruumiistani ja kohtasin Jumalan. Kyseessä ei siis ollut hallusinaatio, sillä hallusinaatiot on helppo todeta EEG:stä. Ja koska kokemukseni ei ole ainoalaatuinen - niitä on Suomessa jo pelkästään tuhansittain - voin tällöin vedota, että kyseessä on muutakin kuin pelkkä subjektiivinen juttu.

        Karma ei tarkoita mitään muuta kuin syyn ja seurauksen lakia. Jos et halua käyttää sitä nimeä, syytön minä siihen olen. Ja mitä taas pyhiin kirjoihin tulee, jos joku haluaa pitää niitä pyhinä niin pitäköön. Minä suhtaudun niihin kuten mihin tahansa referenssimateriaaleihin.

        "...syyllistyt argumentointivirheeseen..."

        Olen huomannut, että kanssasi eri mieltä olevat keskustelijat syyllistyvät milloin mihinkäkin, ollen toisinaan vähintäänkin teoreettisia murhaajia, joskus jopa sarjamurhaajia. Oletkohan huonoa seuraa?

        "todella kuolin, irtauduin ruumiistani ja kohtasin Jumalan."

        Jospa sinulle nyt kelpaisi, että uskon kokemuksesi vaikka edes varauksin. Mistäpä tuota tietää? Ehkäpä haaveilet bestselleristä ja petaat tulevaa. Vaikka en usko tähän, tiedostan vaihtoehtoja olevan muitakin. En halua olla yksisilmäinen.

        Se, että aloitit tuon lauseen kirjoittamalla "Ainoa lopputulos, mihin enää kertakaikkiaan saatoin päätyä" ei kerro välttämättä muusta kuin nihilismistäsi muiden vaihtoehtojen suhteen. Älyllinen rehellisyys huomioi aina oman tulkintavirheen mahdollisuuden. Jumalasta puhuttaessa tämän seikan tulisi korostua. Eivät aistisi, eivätkä yliaistilliset kokemuksesi tätä seikkaa muuta.


        Jospa nyt voimme todeta, että sinulla on tuollainen kokemus ja ehkäpä suhtaudut itse siihen varmuudella. Ainakin esität näin. Kokemuksesi perusteella pyhää on - jos on - sinulle jokin muu kuin nämä mainitsemasi "referenssimateriaalit".
        - Mikä on?
        - Miksi kokemus ei ole pelkkä referenssi?

        Vaikka veisimme asian niin pitkälle, että sen lisäksi että kokemuksesi on tosi, ja että myös kokemuksiisi perustuvat tapahtumat olisivat tosia, niin...

        edelleenkään et voisi olla varma oikeasta tulkinnastasi!

        Käytetään hypoteesinmuodostukseen käsitteitä enkeli, langennut enkeli, ja Jumala ilman yhdenkään tarkempaa määrittelyä - jos sopii tällainen kevytmielisyys. Miten ihminen voisi kuvaamasi kaltaisessa kohtaamisessa pelkän 'referenssimateriaalin' perusteella, tai muuten erottaa kenen kanssa on tekemisissä?


      • Neiti.A.Karmanen
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        "...syyllistyt argumentointivirheeseen..."

        Olen huomannut, että kanssasi eri mieltä olevat keskustelijat syyllistyvät milloin mihinkäkin, ollen toisinaan vähintäänkin teoreettisia murhaajia, joskus jopa sarjamurhaajia. Oletkohan huonoa seuraa?

        "todella kuolin, irtauduin ruumiistani ja kohtasin Jumalan."

        Jospa sinulle nyt kelpaisi, että uskon kokemuksesi vaikka edes varauksin. Mistäpä tuota tietää? Ehkäpä haaveilet bestselleristä ja petaat tulevaa. Vaikka en usko tähän, tiedostan vaihtoehtoja olevan muitakin. En halua olla yksisilmäinen.

        Se, että aloitit tuon lauseen kirjoittamalla "Ainoa lopputulos, mihin enää kertakaikkiaan saatoin päätyä" ei kerro välttämättä muusta kuin nihilismistäsi muiden vaihtoehtojen suhteen. Älyllinen rehellisyys huomioi aina oman tulkintavirheen mahdollisuuden. Jumalasta puhuttaessa tämän seikan tulisi korostua. Eivät aistisi, eivätkä yliaistilliset kokemuksesi tätä seikkaa muuta.


        Jospa nyt voimme todeta, että sinulla on tuollainen kokemus ja ehkäpä suhtaudut itse siihen varmuudella. Ainakin esität näin. Kokemuksesi perusteella pyhää on - jos on - sinulle jokin muu kuin nämä mainitsemasi "referenssimateriaalit".
        - Mikä on?
        - Miksi kokemus ei ole pelkkä referenssi?

        Vaikka veisimme asian niin pitkälle, että sen lisäksi että kokemuksesi on tosi, ja että myös kokemuksiisi perustuvat tapahtumat olisivat tosia, niin...

        edelleenkään et voisi olla varma oikeasta tulkinnastasi!

        Käytetään hypoteesinmuodostukseen käsitteitä enkeli, langennut enkeli, ja Jumala ilman yhdenkään tarkempaa määrittelyä - jos sopii tällainen kevytmielisyys. Miten ihminen voisi kuvaamasi kaltaisessa kohtaamisessa pelkän 'referenssimateriaalin' perusteella, tai muuten erottaa kenen kanssa on tekemisissä?

        Kaikki hyvyyden luonnonlaadussa olevat noudattavat vapaan tahdon lakia. Esimerkiksi jos ajattelemme että näkisit enkelin, niin mistä tiedät että se on hyvä enkeli, eikä langennut enkeli?

        Siitä että enkeli ei ilmesty vastoin tahtoasi, eli sinun täytyy kutsua häntä ilmestymään. Kun taas langenneen enkelin tehtäviin ei kuulu vapaan tahdon lain kunnioittaminen, joten ne ilmestyvät kutsumatta, johdattamaan harhaan.

        Jos näkee enkelin on hyvä tarkastaa mielessään, että onko pyytänyt kyseistä enkeliä ilmestymään.
        Kaikkien enkeleiden on myös pakko kysyttäessä kertoa nimensä, jos enkeli kieltäytyy, olet todennäköisesti tekemisissä pimeän puolen edustajan kanssa.


      • Kokemuspeikko
        Kokemuspeikko kirjoitti:

        "...syyllistyt argumentointivirheeseen..."

        Olen huomannut, että kanssasi eri mieltä olevat keskustelijat syyllistyvät milloin mihinkäkin, ollen toisinaan vähintäänkin teoreettisia murhaajia, joskus jopa sarjamurhaajia. Oletkohan huonoa seuraa?

        "todella kuolin, irtauduin ruumiistani ja kohtasin Jumalan."

        Jospa sinulle nyt kelpaisi, että uskon kokemuksesi vaikka edes varauksin. Mistäpä tuota tietää? Ehkäpä haaveilet bestselleristä ja petaat tulevaa. Vaikka en usko tähän, tiedostan vaihtoehtoja olevan muitakin. En halua olla yksisilmäinen.

        Se, että aloitit tuon lauseen kirjoittamalla "Ainoa lopputulos, mihin enää kertakaikkiaan saatoin päätyä" ei kerro välttämättä muusta kuin nihilismistäsi muiden vaihtoehtojen suhteen. Älyllinen rehellisyys huomioi aina oman tulkintavirheen mahdollisuuden. Jumalasta puhuttaessa tämän seikan tulisi korostua. Eivät aistisi, eivätkä yliaistilliset kokemuksesi tätä seikkaa muuta.


        Jospa nyt voimme todeta, että sinulla on tuollainen kokemus ja ehkäpä suhtaudut itse siihen varmuudella. Ainakin esität näin. Kokemuksesi perusteella pyhää on - jos on - sinulle jokin muu kuin nämä mainitsemasi "referenssimateriaalit".
        - Mikä on?
        - Miksi kokemus ei ole pelkkä referenssi?

        Vaikka veisimme asian niin pitkälle, että sen lisäksi että kokemuksesi on tosi, ja että myös kokemuksiisi perustuvat tapahtumat olisivat tosia, niin...

        edelleenkään et voisi olla varma oikeasta tulkinnastasi!

        Käytetään hypoteesinmuodostukseen käsitteitä enkeli, langennut enkeli, ja Jumala ilman yhdenkään tarkempaa määrittelyä - jos sopii tällainen kevytmielisyys. Miten ihminen voisi kuvaamasi kaltaisessa kohtaamisessa pelkän 'referenssimateriaalin' perusteella, tai muuten erottaa kenen kanssa on tekemisissä?

        Terve!

        Nähtyäni nimim. Neiti Karmasen (tai sinnepäin) vastanneen sinulle, arvelin tämän jälleen tulevan häiritsemään. Tuolla kun on tapana tunkea viestejään tukuttain aina niihin kohtiin missä idolinsa kolme pistettä on munannut itsensä, taikka joissa asia osoitetaan.

        Niinpä kainosti toivon, että kyseinen Neiti K suosiolla jättäisi tilaa kolmen pisteen viestille, sille vastausviestille, siis vastausviestille edelliseen viestiini!



        Hmm... yleensä nuo riehaantuvat, kun niitä komentaa.


    • Anonyymi

      Karmallisista kokemuksistani muutama: eräältä henkilöltä meni uusi asunto alta ja jäi vain velkaa kun hän kävi sanomassa minulle että maksamme velkaa, muuten hän ei ollu puhunut minulle kun hän oli mun työtoverin kumppani eikä siis oltu tekemisissä... mutta sen verran että tämä työtoverini oli kovinkin kiinnostunut miten minä asun... näitä tapahtumia on muitakin erilaisia tosin, kateutta ja tämän kateuden ovat itse sanoneet ja loppujen lopuksi toinen teki itsarin... no nyt tässä lähiaikana naapuri menetti autotallin ja syyksi meinaan karmaa... emäntä siinä juonii mun selän takana paria asiaa eli mun kissasta johtuu toinen (kisu ei ulkoile) ja toinen on kun mun tavaroita oli ullakolla kopin ulkopuolella rempan vuoksi niin hän yritti että ne joutuisi roskalavalle... muiden tilapäisesti sai olla kopin ulkopuolella... kas kun oli kuulemma sovittu... sitten hän maireilee minulle ja se on järkkyä katsottavaa...

    • Anonyymi

      Anteeksi antaminen... onko se sitä että et toivo kostoa henkilölle vaan annat sisäisesti ajatellen armon tälle... siis jos tiedetään varmasti että ko hlö on syyllinen vääryyteen sinua kohtaan... entä kun todistetaan tuomioistuimessa... tai kun ilmiannetaan poliisille... ja kuinka käyttäydytään naapurustoa kohtaan kun ilmenee negatiivisia lausuntoja, selän takana puhumista... rajariitoja tai muita vihanpitoja naapuruston kesken... ilkeilyä perheenjäsenten kesken... ainahan voi erota; naapurustosta muuttaa pois...

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6992
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2089
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1176
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      992
    Aihe