Hei!
Saako kaupoista hiivatonta leipää, varsinkin ruisleipää.
Hiivattomat leivät
13
6479
Vastaukset
- tyttis--
Kyllä saa.
Itse olen leipävastaavana töissä ja heti kärkeen tulee pari leipää mieleen just ruisleipää.. en tiiä saako täällä mainostaa :) mutta vaasalta löytyy ainakin..- Eclipse1
Kiitos Tyttis-- vastauksestasi. kerrotko leipien nimet, niin osaan kaupassa niitä metsästää.
- voin kyllä olla väärässäkin
Oma käsitykseni on, että ruisleivän tekemiseen oletusarvoisesti pitää käyttää hiivaa muodossa tai toisessa.
Perinteisesti ruisleipään ei ole lisätty ylimääräistä hiivaa, mutta siinä on käytetty ruisleivän juurta, minkä toiminta perustuu hiivaan ja bakteereihin. Siis jos ruisleivän valmistuksessa on käytetty ruisleivän juurta, niin siinä on silloin hiivaa.
Lisää aiheesta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruisleipä - täysruis
Eclipse1 kirjoitti:
Kiitos Tyttis-- vastauksestasi. kerrotko leipien nimet, niin osaan kaupassa niitä metsästää.
Täysruis, sellainen pyöreä reikäleipä.
- kysymys.
niin tottakai siihen saa vastata.
Odotellaan.
- sama ongelma
leivon leipomon ruiskarpaasi (suosittelen) ja uotilan maalais ruislimppu.
- jopjop
moikka Eclipse1, voisitko tarkentaa miksi haluat ja etsit hiivatonta ruisleipää, kun tuon tiedän niin voin neuvoa ja antaa vinkkejä lisää, sekä hiivattomista leivistä kuten myös hiivoista raskeista juurista että ruisesitaikinoista.
- Eclipse11
Se miksi joudun nyt siirtymän hiivattomiin tuotteisiin, on se että kärsin hiivasyndroomasta ja siksi hiiva on jätettävä pois j amuutenkin valkoiset jauhot ja sokerit.
Nyt löysin tuosta sittarista paikallisia ruisleipiä joissa ei ole käytetty hiivaa.
Meriläisen leipomo täällä tekee kyseisiä leipiä.
Kiitos vaan kaikille vastanneille:) - jopjop
Eclipse11 kirjoitti:
Se miksi joudun nyt siirtymän hiivattomiin tuotteisiin, on se että kärsin hiivasyndroomasta ja siksi hiiva on jätettävä pois j amuutenkin valkoiset jauhot ja sokerit.
Nyt löysin tuosta sittarista paikallisia ruisleipiä joissa ei ole käytetty hiivaa.
Kiitos vaan kaikille vastanneille:)Moi Eclipse11, nyt on aikaa vastata niin kuin lupasin aiemmin, kuten ekasta aloituksesta päättelinkin että hiivasyndrooma on syynä miksi hiivatonta leipää varsinkin tummaa leipää haet, ja niin kuin vastauksista näkyy niitä nykyään löytyy kohtalaisen monelta valmistajalta.
Aluksi sellainen tieto että hiivasyndroomalla ja sen oireilla ei ole mitään tekemistä sellaisen leivän kanssa jossa on valmistuksessa leivinhiivaa.
Hiivasyndrooma kehittyy joillekkin ihmisille siksi kun hänen, siis omassa ihmiskehossa pääsee villi hiivakanta jostain syystä valloilleen, eli sinun kehossasi on hiivoja jotka käyttää ravinnokseen syömiäsi sokereita ja muita hiilihydraatteja jotka muuttuvat sokereiksi, jotka taas aiheuttavat turvotusta, kiristystä, ilmavaivoja ja ärtymystä.
Leivässä oleva hiiva kuolee jo 50 asteen lämmössä uunissa, joten valmiissa leivässä ei ole ikinä elävää hiivasolukkoa joka alkaisi muodostamaan co2 kaasuja elimistöösi, uunista tullessaan leivän sisuksen lämpötila on n. 98 astetta jossa ei hiiva voi olla enään toimintakykyinen.
Kun puhutaan hiivattomista ruisleivistä, niin niihin valmistetaan raski, tai niin kuin joku kutsuu juuri tai esitaikina, tässä seoksessa on aina mukana myös villihiivoja koska se on raskin käymisen edellytys, nämä villihiivat, kuten raskiin kehittyneet maito- ja etikkahappobakteerit antavat ruisleivälle sen aidon ja oikea maun aromin sekä nostatusvoiman.
Itse käytän raskista määritelmää, "se on ruisleivän henki, sielu ja sydän" - hakusanalla
Eclipse11 kirjoitti:
Kiitos vaan kaikille vastanneille:)SCD ! Jos oikein muistan. Paksunsuolen vaiva, tosi ikävä, mutta ruokavalio auttaa. Esim. vehnä kielletty kokonaan.
- VHH-peikko
jopjop kirjoitti:
Moi Eclipse11, nyt on aikaa vastata niin kuin lupasin aiemmin, kuten ekasta aloituksesta päättelinkin että hiivasyndrooma on syynä miksi hiivatonta leipää varsinkin tummaa leipää haet, ja niin kuin vastauksista näkyy niitä nykyään löytyy kohtalaisen monelta valmistajalta.
Aluksi sellainen tieto että hiivasyndroomalla ja sen oireilla ei ole mitään tekemistä sellaisen leivän kanssa jossa on valmistuksessa leivinhiivaa.
Hiivasyndrooma kehittyy joillekkin ihmisille siksi kun hänen, siis omassa ihmiskehossa pääsee villi hiivakanta jostain syystä valloilleen, eli sinun kehossasi on hiivoja jotka käyttää ravinnokseen syömiäsi sokereita ja muita hiilihydraatteja jotka muuttuvat sokereiksi, jotka taas aiheuttavat turvotusta, kiristystä, ilmavaivoja ja ärtymystä.
Leivässä oleva hiiva kuolee jo 50 asteen lämmössä uunissa, joten valmiissa leivässä ei ole ikinä elävää hiivasolukkoa joka alkaisi muodostamaan co2 kaasuja elimistöösi, uunista tullessaan leivän sisuksen lämpötila on n. 98 astetta jossa ei hiiva voi olla enään toimintakykyinen.
Kun puhutaan hiivattomista ruisleivistä, niin niihin valmistetaan raski, tai niin kuin joku kutsuu juuri tai esitaikina, tässä seoksessa on aina mukana myös villihiivoja koska se on raskin käymisen edellytys, nämä villihiivat, kuten raskiin kehittyneet maito- ja etikkahappobakteerit antavat ruisleivälle sen aidon ja oikea maun aromin sekä nostatusvoiman.
Itse käytän raskista määritelmää, "se on ruisleivän henki, sielu ja sydän"taitaisi olla se oikeampi juttu. En ole asiaa kunnolla tutkinut, mutta MUTUlla sanoisin että hiivaa sisältävät "ruisleivät" sisältävät myös valkoisia jauhoja. Eli hiivattomat ruisleivät ovat useimmin myös oikeita ruisleipiä.
Perheleipurien luomu ruislimppu on oma suosikkini leivistä, eikä siinä ole hiivaa.
http://www.pomppisperheleipurit.fi/index.php?p=Perinteinenleipa&id=10- leippä
Minulla on ollut pitkään pahat närästysoireet. Olen aina syönyt paljon leipää ja pullaa. Ihan sattumalta nämä jäivät pois ruuasta parina päivänä ja hupsista vaan närästysoireet lakkasivat. Nyt kyselisin, että joutuuko sitä lopun elämäänsä olemaan ilman leipää ja pullaa,vaan mistä tässä on kyse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243