Ajattelen, siis olen olemassa. Tässä yksi kuuluisimmista filosofisista lauseista joka ei välttämättä kuitenkaan pidä paikkaansa.
Kertokaa mielilauseenne ja perustelkaa se, miettikää voiko esittämänne lause pitää paikkansa. Filosofiassa ei juurikaan, jos ei koskaan, ole oikeita vastauksia.
Filosofisia lauseita
11
2109
Vastaukset
- Plato (Play Toy)?
Mielilauseeni on "Minä pidän kaurapuurosta."
Sekään ei välttämättä pidä paikkaansa.
- Sofiofiili -- Joo
ihan OIKEA filosofi kun noin älykkäitä lauseita tiedät............
- Plato (Play Toy?)
Joo kirjoitti:
ihan OIKEA filosofi kun noin älykkäitä lauseita tiedät............
En ole oikea enkä väärä filosofi, vaan enempikin sellainen mulkvisti-lingvisti.
- ohimennen
Oikeastaan lause kuuluu "ajattelen siis olen" (sum). OLEMASSAolosta D. ei tässä kohden puhu. Eli D:n oletus oli, että ajatteluaktiin kuuluu aktori, ajattelija, joka on itselleen kiistaton itsestäänselvyys itse aktin kestäessä. Ainoa välittömästi tuntemani ajatteluaktori on se, mistä käytän nimitystä "minä". D. ei - tässä vaiheessa vielä - väitä, että ko. aktori olisi myös ilman ko. aktia.
- Plato (Play Toy?)
Kaksi aktoria – vaimoni ja minä – suoritimme joskus vuosia sitten aktin, useampiakin, kenties useampiakin. Ja kas kummaa, uusia aktoreita on saatu aikaan.
Ei niitä nyt sentään ihan olemalla ole, pari vain. Kiistattomia ovat enimmäkseen (nuorempana vähän nahistelivat), mutta eivät sentään itsestään selviä – josksu nimittäin ottavat meidän vanhusten kanssa lasillisen tai pari! - väärässä
Descartesin oivallusta täytyy tarkastella skeptikkojen olemassaoloepäilyjä vasten, ne Descartes mainitsee johdattelussaan. Skeptikoiden todisteluja taas ei voi ymmärtää kuin keskiaikaisen depersonalisaation puitteissa.
Logiikan kannalta on mahdollista tehdä esittämiäsi erittelyjä. Ne ovat kuitenkin myöhäsyntyisempien ominaisuuksien liimaamista Descartesin oivalluksen päälle. - ohimennen
väärässä kirjoitti:
Descartesin oivallusta täytyy tarkastella skeptikkojen olemassaoloepäilyjä vasten, ne Descartes mainitsee johdattelussaan. Skeptikoiden todisteluja taas ei voi ymmärtää kuin keskiaikaisen depersonalisaation puitteissa.
Logiikan kannalta on mahdollista tehdä esittämiäsi erittelyjä. Ne ovat kuitenkin myöhäsyntyisempien ominaisuuksien liimaamista Descartesin oivalluksen päälle.Käytin tässä moderneja termejä, jotka eivät tietenkään sovi D:n ajattelutapaan. Tarkoituksenani oli lähinnä korostaa sitä, ettei D. vielä tässä vaiheessa puhu minkään substantiaalisen minuuden olemassaolosta. Sen todistaminen vaatii D:ltä käsittääkseni Jumalan olemassaolon osoittamista.
- ...
Ostan, olen siis olemassa...
(...länsimainen mielenmaisema?) - ...
Ostan, olen siis olemassa...
(...länsimainen mielenmaisema?) - Rohkea
Tosi ja hyvä on kaikille sama, mieluisa taas on toisille sitä ja toisille tätä.
-Demokritos
Lause pitää paikkansa sosiaalisessa todellisuudessa. - XpoX
Olen filosofi, sanoi kuulemma Pythagoras. Ja oli väärässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829