Musteläiskätesti

skeptinen

Minua on ihmetettyänyt jo jonkin aikaa psykologien musteläiskätestit (tietoa ks. testistä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rorschachin_mustel%C3%A4isk%C3%A4testi ja http://www.kookas.fi/articles/read/6475 )

Mihin ne oikein perustuvat kun vähän tuntuu siltä, että psykologin tekemät tulkinnat testiin vastanneen henkilön vastauksista voi vaihdella yhtäpaljon kuin eri koehenkilöiden vastaukset.

Cityssä (http://www.city.fi/artikkeli/Sis%E4piiri/2063/) oli myös, että testissä voisi jotenkin huijata. Onko kenelläkään kokemusta ns. "huijaamisesta" ?

21

13005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aigle

      Musteläikkätestissä tutkitaan piilotajuntaa eli mikä on esimerkiksi aiheuttanut psykoosin. Kuvat on mitä sattuu. Juju on siinä että piilotajunnasta tulee esiin niitä asioita mitä tutkittava pitää esimerkiksi pelottavina.

    • tehty

      Minulle tehtiin testi mielisairaalassa. Näin pelkkiä vaginoita ja tanssivan transvestiitti-intiaaniparin, mikä oli hauskaa. Hauskemmaksi asian tekee naispuoliset potilaat, jotka näkivät samat asiat kuin minä ja alkoivat epäillä olevansa lesboja.
      Pelkkää huuhaata.

    • niksu

      mielestä ne näytti kaikki enemmät tai vähemmän lentäviltä ötököiltä, paitsi yksi näytti koiranpennulta ultrassa. Tuntui tosi idiootilta sanoa, mikä kuvista muistutti itseäni, ex:ni ja seksiä. Mulla noi meni tyylin "valitsenpa tuon", kun jotain oli valittava.

    • j.e.j

      niitten läiskien ei pitäisi tuoda mitään mieleen, silloin olisi terve.

      • örkki

        Ei se niin mee. Mäki nään niissä vaikka mitä ja olen vain diag. ahdistuneeksi ja masentuneeksi. ( ph)


    • Pinpelipom!

      Joka ainoa kerta kun minulle on vuosien aikoina tehty tuo kummallinen testi tulos on ollut otsikon mukainen. Muka tyypillinen rajatila.

    • jakautunut

      tietääkseni musteläiskätestiä ei ole montaa versiota,ne on ne samat kuvat joita kaikille näytetään mitkä on tehty vuonna nakki ja potaatti...itselleni tehtiin juuri pari vkoa sitten kyseinen testi kun suostuin 2 psykologiaa opiskelavan tutkittavaksi.yleinen mielipide voi tietty olla että ne näyttää kaikki samoilta,jne..mulla ainakin kyllä tuli paljon tarinaa jokaisesta kuvasta!lopuksi kuvat vielä käytiin läpi ja mun piti kertoa jokaisesta kuvasta missä kohtaa sitä näin kyseisen asian.palautetta tuloksista en ole vielä saanut..innolla odottaen!mulla on kaksisuuntainen mielenhäiriö eikä tuo persoonallisuuskaan ihan normaali ole,joten mielenkiinnolla odotan,jos vaikka taas piirun verran enemmän tajuaisi itsestään..

    • Olenko Sittenkin Hullu?

      Mitäs diagnooseja näistä voi tehdä? Entä jos näkee vähän kaikissa jotain, tai jos eipä nääkkään mitään? Mitä se kertoo ihmisestä?

      Olen itse menossa testeihin, ja vähänhän tuo jännittää.. :/

      • ...

        ei yhden ainoon testin perusteella voi tehdä yhtään minkäänlaista diagnoosia, aina tarvii vähäntään haastattelu tehdä ja mielellään jotain muitakin testejä!


      • Halloota
        ... kirjoitti:

        ei yhden ainoon testin perusteella voi tehdä yhtään minkäänlaista diagnoosia, aina tarvii vähäntään haastattelu tehdä ja mielellään jotain muitakin testejä!

        Psykologit ei tee diagnooseja, että ei huolta, testit ovat ihan muuta varten.


      • dusari
        Halloota kirjoitti:

        Psykologit ei tee diagnooseja, että ei huolta, testit ovat ihan muuta varten.

        Ja mitäköhän tämä muu on?

        Kuka tekee testin, jossei psykologi, siis diagnoosin. Mua jännittää niin kauheesti, ku mulla muka epäillään skitsofreniaa! :(


      • tekee testin, kyllä
        dusari kirjoitti:

        Ja mitäköhän tämä muu on?

        Kuka tekee testin, jossei psykologi, siis diagnoosin. Mua jännittää niin kauheesti, ku mulla muka epäillään skitsofreniaa! :(

        mutta ei diagnoosia. Testeillä katsotaan esim. persoonallisuuden piirteitä ja vakautta. Skitsofrenia diagnoosia ei saa vain psykologisilla testeillä, psykiatrin tapaat varmasti myös. Tällaisessa tapauksessa persoonallisuustestiä tulkitaan kokonaisuuden osana. Testit on normitettu ja on ns. normivastauksia, joiden määrää voidaan verrata. Musteläiskissä myös se miten näkemänsä selittää ja missä mitäkin näkee on tärkeää ja kertoo ajattelun hajanaisuudesta esim.

        Ei huolta, jos diagnoosin saat, kaikki osat ovat osuneet yhteen, ei siis vain psykologisen testin tulos.


    • nämä testit

      Vähänkin mielikuvitusta omaava ja huumorintajuinen ihminen heittää vastauksiksi mitä sattuu.
      Psykologeja ja psykiatreja on helppo vedättää.
      Kokemusta on. Eläke rullaa, eikä ole töitä ikävä.
      Silti saan kulkea vapaana, tulen toimeen mukavasti.
      Tehkööt ahkerat työtä, minulla on lyhyen elämäni aikana muutakin puuhaa.

      • Aigle

        Kyllä noissa testeissä joku järki on mutta onko psykologeilla järkeä tehdä diagnoosia on toinen juttu. Kokemukseni mukaan psykologit ovat alalle sopimattomia ja antavat omien asenteidensa vaikuttaa liikaa.Hyvä psykologi ei anna omien asenteidensa vaikuttaa. Sen opin lukion psykologian tunnilla.


      • monenmoisilla testeillä

        ja älykkyys testattiin. Psykologiharjoittelija teki testit. Keskustelut hoiti psykiatri ja vanhempi psykologi.
        Kurjaa oli että testit teki eri ihminen. Olin siis kierteessä. Yksi testaa mutta ei puhu muuta on kuin kone. Tästä tuli mulle mietittävää jaoli käytävä tilanne tuttavien kanssa läpi monta kertaa ja naurettava asialle.
        Yritin olla täysin rehellinen ja sanoa aina tunteeni tai tietoni mukaisesti.
        Tehtiin muste ym. palikkatestit ja monisivuiset persoonallisuuustestit.
        Kukaan ei sanonut mistä syystä ja mikä oli lopputulos???!!!!
        Rahaa paloi yhteiskunnalta varmasti kamalasti.
        Olisi nekinrahat kuuluneet joillekkin vakavasti sairaille ja apua tarvitseville.
        Muavain tutkittiin ja testattiin,,,

        Eläkkeelle jouduin muiden sairauksieni vuoksi.
        Nuo testit tehdään ehkä kaikille jotka joutuvat tuohon putkeen...
        Kaiken kestänyt!! Nyt olen vapaa!!!


      • olisi kannattanut hiukan
        Aigle kirjoitti:

        Kyllä noissa testeissä joku järki on mutta onko psykologeilla järkeä tehdä diagnoosia on toinen juttu. Kokemukseni mukaan psykologit ovat alalle sopimattomia ja antavat omien asenteidensa vaikuttaa liikaa.Hyvä psykologi ei anna omien asenteidensa vaikuttaa. Sen opin lukion psykologian tunnilla.

        tarkemmin tutustua asiaa ennen kuin laukoo sopimattomuudesta tai soveltuvuudesta. Edelleenkään siis psykologit ei tee diagnooseja ja psykologiksi pääsee opiskelemaan vain soveltuvuustestien kautta ilmeisesti kaikkialla Suomessa. Kyllä sen seulan ja koulutuksen läpi päässeet on pätevämpiä ainakin kuin testattava, joka sitten sanoo mielipiteensä soveltuvuudesta.


      • Aigle
        olisi kannattanut hiukan kirjoitti:

        tarkemmin tutustua asiaa ennen kuin laukoo sopimattomuudesta tai soveltuvuudesta. Edelleenkään siis psykologit ei tee diagnooseja ja psykologiksi pääsee opiskelemaan vain soveltuvuustestien kautta ilmeisesti kaikkialla Suomessa. Kyllä sen seulan ja koulutuksen läpi päässeet on pätevämpiä ainakin kuin testattava, joka sitten sanoo mielipiteensä soveltuvuudesta.

        Jos ihmisellä on edellytyksiä hän on hyvä psykologi vaikka ei olisi käynyt päivääkään alan kouluja. Jos ei ole edellytyksiä ihmisestä EI tule hyvää psykologia vaikka kävisi 10 vuotta alan kouluja.


      • just, sehän se riittää
        Aigle kirjoitti:

        Jos ihmisellä on edellytyksiä hän on hyvä psykologi vaikka ei olisi käynyt päivääkään alan kouluja. Jos ei ole edellytyksiä ihmisestä EI tule hyvää psykologia vaikka kävisi 10 vuotta alan kouluja.

        Minusta on ainakin erittäin hyvä, että ihminen, joka vain omaa edellytyksiä, mutta ei koulutusta, ei tee psykologin työtä. Nimike onneksi suojattu. Homma on nimittäin niin, että, jos ihmisellä on edellytyksiä, miksi hän ei opiskelisi psykologiksi? Totta on sekin, että psykologiksi ei niin vaan opiskella, vaatii myös edellytyksiä alalla toimimiseen, mutta varmasti vähemmän psykologeissa on niitä, jolla ei ole edellytyksiä kuin niissä, jotka vain luulevat omaavansa edellytyksiä niin paljon, että ei tarvitse edes opiskella.


    • ..oli.. -

      Tänään oli muuten päivällä Hitscokin elokuvassa musteläiskätesti..

      Oli just nuo perus huonot vastaukset, ym.. :)

    • onneksi

      nyky järki tiedoilla todettu "hutuksi" , luin jostakin julkaisusta. Niinpä ei tähän hätään lähdettä antaa. Varmaan löydätte nopeammin, samalla tietoa asiasta

    • Anonyymi

      Se testi joutaa jo romukoppaan. Oliks siinä vaan tarkotus et joka kuvassa on naisen alapää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe