Jos kerran lapselle "ei saa" syöttää purkkiruokaa, niin antakaa minulle ruokaohjeita 10kk ikäiselle vauvalle, jolla 2 hammasta alaleuassa. Kertokaa mitä laitan ja miten, että saan yhtä täysipainoisen ja monipuolisen aterian kuin purkeissa on. Monitoimikonetta en omista. Millä muussaan lihan ja miten sen ensin valmistan? Kalaa tai kananmunaa en ole vielä antanut. Myönnän että olen täysyin uusavuton vauvan ruoan suhteen. Me muut syömme normaalia kotiruokaa, mutta niitä en voi kai vielä vauvalle antaa. Oikeastaan en tiedä mitä voin antaa ja mitä en, joten purkkiruoka, jossa on ikäsuositus, on jotenkin "turvallisen tuntuinen".
Älkää haukkuko vaan neuvoja kiitos!
Mitä 10kk ruoaksi?
7
12855
Vastaukset
- hyvänen aika
Siinä on kaikki tärkeät rasvahapot, varsinkin lohessa! Lohenkin saa kaupasta valmiiksi ruodottomana, niin ei voi siihen kaatua.
Keität perunaa, riisiä, makaronia. Tuoreita kasviksia, melkein mikä vain käy, kunhan ei ole naurista, lanttua tai pinaattia. Pakastevihanneksetkin sopii. Jos keität lihan ja kalan erillään, voit valmistaa helposti kahdenlaista sosetta yhdellä kertaa.
Kasvikset yhdessä kattilassa, kala toisessa ja liha kolmannessa. Mausteiksi sipulia, pippureita, yrttejä ja melkein mitä vain kaapista löytyy,kunhan ei ole liemivalmisteita, suolaa tai maustesekoituksia, missä niissäkin yleensä on suolaa.
Sit soseutat esim. sauvasekoittimella, ei maksa kuin 20 e, että ei budjetti siihen kaadu. Normaalisti ton ikäiselle vaikka pottunuija ja haarukka riittää, mutta lihaa voi olla vaikea sillä pieniä. Sit vain ainekset sekaisin ja mauksi ja löysykkeeksi vähän keitinlientä. Kalasoseeseen kala- ja kasvislientä, lihasoseeeseen kasvis- ja ja lihalientä. Siis ei mitään kuutioita, vaan ihan sitä vettä, missä olet ne ainekset keittänyt. Maku tarttuu siihen veteen. - nippuliiiki
Ja kyllä tuon ikäiselle voi antaa jo hyvin pitkälle samaa ruokaa kun muulle perheelle.Suolattomampana ja muutenkin vähä mausteisempana toki.Kyllä meillä ainakin syödään jo kalakeittoa(hiukan vähemmän suolaa,kaloista ruodot varmasti pois,hiukka muussaat),lihakeittoa,muussia,jauhelihakastiketta(joidenkin mielestä jauhelihaa ei ihan nuorelle,mutta olen antanut),spagettia jne...Ja sormiruokaa meillä neiti(9kk) mielellään syö...siis vaikka keitettyä porkkanaa(pala,siis että saa sormiinsa),perunan paloja,herneitä,hedelmiä...mielikuvitusta!!!
Mielestäni ei kauheasti tarvitse miettiä mitä ei voi antaa.Kuhan ei nyt ihan ituja,pähkinöitä,raakoja(kaloja,lihoja...)jne.. tai muuta kovin eksoottista aijo antaa.
Muuta voihan sitä toki päivässä vaikka yhden ruoan antaa purkista ja loput tehdä itse.Älä ota liikaa stressiä!!!Ja pikkuhiljaa uusia makuja,että ei tuu kauheita vatsanpuruja...- nippulliki
Laitoin että kala keitto vähäsuolaisena...oikeesti tietty mieluiten suolattomana...
- Sanda
nippulliki kirjoitti:
Laitoin että kala keitto vähäsuolaisena...oikeesti tietty mieluiten suolattomana...
Minä annan 10kk ikäiselle pojalleni aivan surutta purkkiruokaa. Ehkä kerran viikossa mieheni kokkaa jotain sellaista kotiruokaa, mitä hänkin voi syödä. Me emme syö ns tavallista kotiruokaa lainkaan, jota voisi antaa lapselle.Keitän itse puuron ja kiisselin ja en tee juuri mitään muuta. Minusta ei ole kokiksi. En ole aivan uusavuton mutta kokkaus ei vain ole mun juttu. Hedelmiä en anna tuoreena muita kuin banaania. Marjoista mustikkaa ja mustaherukkaa kiisselinä ilman sokeria. Vehnäjauhoa ei myöskään, joten purkkiruokien kanssa pitää olla tarkkana.Puuroja teen tattarista, kaurasta ja riisistä.Joskus sekoitan myös ruista.Tomaattia yritin antaa tuoreena (sisusta) mutta vatsa meni ripulille. Kurkkua olen antanut silloin tällöin.
Vaikeaa tämä on kyllä ollut, koska itse en tee yhtään mitään.... - avokado-baby
Sanda kirjoitti:
Minä annan 10kk ikäiselle pojalleni aivan surutta purkkiruokaa. Ehkä kerran viikossa mieheni kokkaa jotain sellaista kotiruokaa, mitä hänkin voi syödä. Me emme syö ns tavallista kotiruokaa lainkaan, jota voisi antaa lapselle.Keitän itse puuron ja kiisselin ja en tee juuri mitään muuta. Minusta ei ole kokiksi. En ole aivan uusavuton mutta kokkaus ei vain ole mun juttu. Hedelmiä en anna tuoreena muita kuin banaania. Marjoista mustikkaa ja mustaherukkaa kiisselinä ilman sokeria. Vehnäjauhoa ei myöskään, joten purkkiruokien kanssa pitää olla tarkkana.Puuroja teen tattarista, kaurasta ja riisistä.Joskus sekoitan myös ruista.Tomaattia yritin antaa tuoreena (sisusta) mutta vatsa meni ripulille. Kurkkua olen antanut silloin tällöin.
Vaikeaa tämä on kyllä ollut, koska itse en tee yhtään mitään....Meidä 10 kuinen poika on ylettömän nirso tapaus ja eläisi pelkästään avokaadoilla.Se onkin kyllä tosi kätevä ja energiapitonen eväs.Kätevä ottaa myös reissuille mukaan.Siitä vaan lusikalla suoraan raaputtelemaan.Meidän poitsu tykkää erityisesti reilunkaupan luomu avokaadoista jotka ovatkin huomattavasti maukkampia................
- Terhi
Kyllä on sekopäiseksi mennyt nämä ohjeet. Purkkiruualla meidät vauvat ovat kasvaneet ja hienoja ihmisiä niistä on tullut...
Mikä syynä????? - 9kk tytölle
Meidän 9kk-tyttö syö jo aika paljon samaa kuin muukin perhe, jätän vain suolan pois/minimiin silloin kun meinaan antaa vauvallekin. Kaikkea missä ei ole eineksiä, tai jos osa ateriasta on einestä, saatan antaa kasvisversion vauvalle (esim pelkkää perunaa, porkkanaa, parsakaalia). Pyrin laittamaan mahdollisimman usein muita kuin eineksiä eli kanaa/lihaa/kalaa/jauhelihaa perunaa/riisiä/joskus pastaa keitettyjä kasviksia/lämmitettyjä pakastevihanneksia/tuoreraastetta tms.
Muusaan vauvan annoksen ihan vaan haarukalla. Ei tosin ole yhtä nirso kuin isoveljensä oli, hänelle taisin käyttää sauvasekoitinta pidempään. Jos kastikkeessa on kermaa/maitoa, kiehautan sen. Ja usein annan mahdollisimman vähän kastiketta (jos esim rasvaista) ja korvaan sen keitinliemellä/vedellä/korvikkeella.
Jos muu perhe syö esim. kana-aurajuustopastaa tai muuta "herkkua" tai parin päivän vanhoja tähteitä, annan vauvalle purkkia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854