porsaan ulkofile

uus avuton

Hei ostin porsaan ulkofileen. Laitoin suolaliuokseen. Kauanko pidän sitä suolaliuoksessa n. 1 kg palaa? Kun laitan sen uuniin niin kauanko pidän sitä siellä? Auttakaa, kiitos.

13

15785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Goya

      Jos sinulla on kymmenen prosentin suolaliuos, siis litraan vettä sata grammaa suolaa, upota liha nesteeseen ja anna sen suolautua ainakin kolme vuorokautta (kylmässä).

      Nosta liha liemestä muutamaa tuntia ennen uuniinpanoa.
      Tarkista lihan sisälämpötila (lihanpaistomittarilla, jollaista käytetään mm. joulukinkun paistossa). Lihaa ei saa panna uuniin, jos sisälämpötila on vähemmän kuin 15 astetta.

      Pane liha paistopussiin tai kääri se folioveneeseen niin, että fileen "kansi" on näkyvissä. Paina lihaan lihanlämpömittari. Työnnä miniatyyrikinkku (valmiiksi) kuumaan (120 - 150 astetta) uuniin. Tarkista lämpötila erillisellä uunin sisälämpömittarilla.

      Ota liha uunista, kun sen sisälämpötila on 75 - 77 astetta. Jos haluat aivan kypsän (harmaan ja murenevan) kinkun, anna lihan sisälämmön nousta 80 asteeseen.

      • Kiril

        tehdään kinkkua? Kypsä ja mureneva kinkku on pahinta mitä tiedän. Kuivaa ja mautonta. Itse en laittaisi lainkaan ulkofilettä suolaveteen. Kyllä siitä saa monenmoista ruokaa ilman suolavettäkin.


      • Goya
        Kiril kirjoitti:

        tehdään kinkkua? Kypsä ja mureneva kinkku on pahinta mitä tiedän. Kuivaa ja mautonta. Itse en laittaisi lainkaan ulkofilettä suolaveteen. Kyllä siitä saa monenmoista ruokaa ilman suolavettäkin.

        Miksi et Kiril anna ihmisten päättää itse mitä haluavat syödä? Ja tässä ei nyt ainakaan ole hiilihydraatteja.


      • Tepi.
        Kiril kirjoitti:

        tehdään kinkkua? Kypsä ja mureneva kinkku on pahinta mitä tiedän. Kuivaa ja mautonta. Itse en laittaisi lainkaan ulkofilettä suolaveteen. Kyllä siitä saa monenmoista ruokaa ilman suolavettäkin.

        Miksi Kiril olet niin kaavoihisi kangistunut?

        No tietenkin hiilarien puute sumentanut aivotoimintosi. Olet surkea kokki ja sellaisena pysyt, kun et mitään uutta osaa kokeilla, ja syrjit tiettyjä hyviä aineita, jotta saat aivosi pysymään hitaalla...


      • Kiril
        Goya kirjoitti:

        Miksi et Kiril anna ihmisten päättää itse mitä haluavat syödä? Ja tässä ei nyt ainakaan ole hiilihydraatteja.

        mitä haluavat syödä. En vaan ymärtänyt miksi kirjoitat kinkusta kun kyse on ulkofileestä.


      • Goya
        Kiril kirjoitti:

        mitä haluavat syödä. En vaan ymärtänyt miksi kirjoitat kinkusta kun kyse on ulkofileestä.

        Kiril: kirjoitin "miniatyyrikinkku". Sanan olisi tosiaankin voinut jo tuolloin laittaa lainausmerkkeihin. "Kinkkuahan" siitä ikään kuin tulee ("joulukinkun" tyyppistä), jos porsaanlihan ensin suolaa ja sitten paistaa uunissa. Ja tätähän aloittaja nimenomaan kysyi (ei siis "joulukinkkua", mutta kuitenkin suolatun porsaanlihan uunipaisto-ohjetta). Siis siksi näin.


      • !!!
        Kiril kirjoitti:

        mitä haluavat syödä. En vaan ymärtänyt miksi kirjoitat kinkusta kun kyse on ulkofileestä.

        Pientä kielisivistystä sinulle, Kiril: suomeksi kuuluu kirjoittaa filee eikä file. Sana taipuu filee, fileen, fileetä - eikä siis file, filen, filettä.
        Toinen yhtä yleinen virhe on pyree-sanan pahoinpitely. Sekin on siis pyree eikä pyre. Ja taipuu pyree, pyreen, pyreetä, eikä pyre, pyren, pyrettä. Puhumattakaan että se olisi pure tai puree.


      • Kiril
        !!! kirjoitti:

        Pientä kielisivistystä sinulle, Kiril: suomeksi kuuluu kirjoittaa filee eikä file. Sana taipuu filee, fileen, fileetä - eikä siis file, filen, filettä.
        Toinen yhtä yleinen virhe on pyree-sanan pahoinpitely. Sekin on siis pyree eikä pyre. Ja taipuu pyree, pyreen, pyreetä, eikä pyre, pyren, pyrettä. Puhumattakaan että se olisi pure tai puree.

        ja opinkin. Kiitos muistutuksesta. Yleensä päivittäisessä työssäni oikolukijat tarkastavat mitä olen kirjoittanut ja korjaavat virheet, mutta täällä netissä ei minulla ole ketään vaan kirjoitan nopeasti ja silloin syntyy virheitä.


      • Gogol
        Kiril kirjoitti:

        ja opinkin. Kiitos muistutuksesta. Yleensä päivittäisessä työssäni oikolukijat tarkastavat mitä olen kirjoittanut ja korjaavat virheet, mutta täällä netissä ei minulla ole ketään vaan kirjoitan nopeasti ja silloin syntyy virheitä.

        Miten niin, Kiril, etteikö sinulla täällä netissä olisi "ketään"? Onhan sinulla täällä kaikki me (meidät)!


      • !!!
        Kiril kirjoitti:

        ja opinkin. Kiitos muistutuksesta. Yleensä päivittäisessä työssäni oikolukijat tarkastavat mitä olen kirjoittanut ja korjaavat virheet, mutta täällä netissä ei minulla ole ketään vaan kirjoitan nopeasti ja silloin syntyy virheitä.

        Vähän selityksen makua, että "kirjoitan niin nopeasti". Eli jos kirjoittaisit "hitaammin", tietäisit, että oikea muoto on "filee" eikä "file"?
        Toki täytyy myöntää, että jos "nopijaan" (Keith Armstrong) kirjoittaa, niin silloinhan se toka e tuppaa jäämään pois... Kun ei ehdi...


      • Kiril
        Gogol kirjoitti:

        Miten niin, Kiril, etteikö sinulla täällä netissä olisi "ketään"? Onhan sinulla täällä kaikki me (meidät)!

        että kerroitte kirjoitusvirheestä. Onneksi olette kaikke te siellä jossakin jotka opetatte minua kirjoittamaan oikein.


      • sen klassisen
        Kiril kirjoitti:

        tehdään kinkkua? Kypsä ja mureneva kinkku on pahinta mitä tiedän. Kuivaa ja mautonta. Itse en laittaisi lainkaan ulkofilettä suolaveteen. Kyllä siitä saa monenmoista ruokaa ilman suolavettäkin.

        kysymyksen, miksi joku pesee marinadeja lihasta?saisihan siitä muutakin kulinaristille sopivaa. Heh:)


      • Mirulius
        Kiril kirjoitti:

        tehdään kinkkua? Kypsä ja mureneva kinkku on pahinta mitä tiedän. Kuivaa ja mautonta. Itse en laittaisi lainkaan ulkofilettä suolaveteen. Kyllä siitä saa monenmoista ruokaa ilman suolavettäkin.

        Anoppi laittaa ulkofileen suolaveteen ja lihasta tulee tajunnan räjäyttävää :) Tänään aion kokeilla itse että pääsee herkuttelemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe