Maukkaa kevytjuustot

Kevytjuustoja kritisoidan usein - syystäkin.Jotenkin tuntuu siltä, että ne päästeteään puolivalmiina tuotteina markkinoille.On toki poikkeuksiakin.
Itse en hyvästä halustani huolimatta voi maistella ja selata läpi koko marketin juustohyllyä.Nyt kysynkin Teiltä, mitkä ovat maukkaita ja rakenteeltaan hyviä kevytjuustoja. Omat suosikkini ovat tähän mennessä olleet Arlan Präst ja Valion Polar.
Sitten pikku varoitus.Tarkoitin nimenomaan kysyä, mitkä ovat maukkaita ja rakenteellisesti hyviä juustoja.Mikäli kommentit menevät terveydestä ja dieeteistä inttämiseksi käytän kylmän rauhallisesti omasheriffioikeuttani.Eli poistamalla tämän omalla nimimerkilläni tekemäni keskustelunavauksen poistan samalla siihen tulleet kommentit ja samalla koko keskustelun.
Asiallisia mielipiteitänne odotellen...

25

4486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • askldtji

      Mutta pakko on sanoa, että paras on Arlan Kadett (vai mikä se 11-prosenttinen nyt onkaan), hakkaa monet 17-prosenttiset maullaan. Toinen hyvä on Arlan 17-prosenttinen Adam. Polar15:sta tykkään myös ja Polar5:nen menettelee leivän päällä.

      Siltikin, itse käytän 13-prosenttista Violaa (ent. Hovi) mieluiten, mutta en tiedä lasketaanko sitä tähän kategoriaan..? Joka tapauksessa Violan kanssa ei muita juustoja tarvitakaan.

      • aäslkdjti

        Lisätään vielä, että olen maistanut lähes kaikki markettien juustot, kevyet mukaanlukien
        :) Tuote-esittelijät juoksevat karkuun, kun näkevät minun tulevan Cittarin ovesta, hehee...


    • skäribo

      kevytjuustoista kuin sinäkin. Myös Arlan Herrgård on varsin maukas. Valion 17% punainen emmental on ihan ok, etenkin uuniruokiin.

    • jopjop

      Niin kuin otsikkokin sanoo oli uskomaton kokemus kun työmatkalta palasin ja Mikkeliläisessä kaupassa oli juustomaistiaiset, siellä Arlan 5% (joku) juusto oli käsittämättömän hyvän makuinen ei todellakaan mikään hailukka mauton kuminpala vaan miellyttävä nam nam juusto.

    • Nokkso

      mustaleima Emmental. Jos haluan kevyenpää niin syön sitä sitten vähemmän. Tosin tähän mennessä ei siihen ole tarvetta ollut. ;)

    • Hanna

      Oletko kokeillut 5 %:sta Turunmaata? Hyvää!! Unohtakaa jo nuo 17 %:set, nykyään on useita hyviä kevyitäkin vaihtoehtoja.

      • juustot

        Se 5% Turunmaa on kuin suolaista kumia.
        Sen sijaan 17 (vai oliko 15) prossanen Turunmaa on maukasta!


    • tämä_

      eli arlan kadett 10% siinä on makua ja rakenne on kunnossa. Olen maistellut juustoja melko lailla ja tullut siihen tuloksiin että kevyistä kadett on paras. 5% muuten hyvä, mutta rakenne kärsii.

    • Kiitos!
      Samalla pahoittelen keskustelunavauksen otsikossa ollutta kirjoitusvirhettä. Se on muuten hävettänyt ja harmittanut vietävästi, mutta kuten profiilissani totean:"Vilpitön amatööri"

      Eli tähän mennessä olen oppinut seuraavaa:
      - Arlan kevytjuusto-setti kannattaa maistaa reippaasti läpi.
      - Valion Polar oli muidenkin mielestä hyvää ja vähärasvaisempi Emmental toimi myös laatikoissa, kokeilen siis Emmentalia.
      - Toisessa keskustelussa on Valion Kevyt-Aura todettu huonoksi.

      Onko kellään kokemusta muista kuin Arlasta ja Valiosta? Euroopassa suuria juustontuottajia on useita. Tekevätkö ne "kevytjuustoja", ja jos tekevät tuodaanko niitä Suomeen vaikkapa Rainbow- tai Euroshopper-merkeillä?

      • aäslkdjti

        Kuulemma on myynnissä erittäin hyvää itävaltalaista 7-prosenttista Tilsitiä, jota minä menen metsästämään heti tänään.

        Jos kiinnostaa, niin raportoin myöhemmin.

        Lidlissä on myös myynnissä kevytjuustoja, olen joitakin valmiiksiviipaloituja maistanut: kelpoja leivälle, mutta eivät pärjää näille jo mainituille.


      • ...
        aäslkdjti kirjoitti:

        Kuulemma on myynnissä erittäin hyvää itävaltalaista 7-prosenttista Tilsitiä, jota minä menen metsästämään heti tänään.

        Jos kiinnostaa, niin raportoin myöhemmin.

        Lidlissä on myös myynnissä kevytjuustoja, olen joitakin valmiiksiviipaloituja maistanut: kelpoja leivälle, mutta eivät pärjää näille jo mainituille.

        Hoksasin ossuuskaupassa tuommosta 15-prosenttista. Hyvvää oli. Vissiin sisartuote sille arkijuustolle.


      • aälsdktji

        Vaikka kukaan ei ilmaissut kiinnostustaan, niin siltikin: :)

        Se 7-prosenttinen on nimeltään Tilsette.
        Sanottava on, että maku on erittäin hyvä ja supervoimakas (niin on hajukin..), koostumus toki hieman kumimainen, mutta ei pahasti. Ja maun takiahan Tilsitiä syödään...
        Eli voin suositella!


      • aälsdktji kirjoitti:

        Vaikka kukaan ei ilmaissut kiinnostustaan, niin siltikin: :)

        Se 7-prosenttinen on nimeltään Tilsette.
        Sanottava on, että maku on erittäin hyvä ja supervoimakas (niin on hajukin..), koostumus toki hieman kumimainen, mutta ei pahasti. Ja maun takiahan Tilsitiä syödään...
        Eli voin suositella!

        Mistähän löysit kyseisen juuston? Oliko kyseessä K- vai S-ryhmän kauppa? Diagnoosi kuulosti hyvältä, sillä kunnolla kypsytettyjä Tilsit-juustoja ei usein löydä.


      • aäsdlktji
        Parta-Arska kirjoitti:

        Mistähän löysit kyseisen juuston? Oliko kyseessä K- vai S-ryhmän kauppa? Diagnoosi kuulosti hyvältä, sillä kunnolla kypsytettyjä Tilsit-juustoja ei usein löydä.

        Mutta se suosittelija ostaa omansa Cittarista.


      • aäsdlktji kirjoitti:

        Mutta se suosittelija ostaa omansa Cittarista.

        Kävin Prismassa, mutta mainitsemasi juusto onnistui välttelemään katsettani. Mukaan lähti sen sijaan kokeeksi Skånemejerin Allerum - juusto. Olipa positiivinen yllätys sekä maultaan, että rakenteeltaan.


      • aästjifg
        Parta-Arska kirjoitti:

        Kävin Prismassa, mutta mainitsemasi juusto onnistui välttelemään katsettani. Mukaan lähti sen sijaan kokeeksi Skånemejerin Allerum - juusto. Olipa positiivinen yllätys sekä maultaan, että rakenteeltaan.

        Mitenkäs kyseisen juuston prosentit ja hinta?
        Minkätyyppinen juusto on kyseessä, siis maultaan?


      • aästjifg kirjoitti:

        Mitenkäs kyseisen juuston prosentit ja hinta?
        Minkätyyppinen juusto on kyseessä, siis maultaan?

        Kyseessä on pitkään kypsytetty, muistaakseni 14kk, 17% juusto. En tunne juustojen terminologiaa, mutta rakenne muistuttaa tilsitiä. Tuoksiu ja maku ovat niin täyteläisiä, että kelpuuttaisin Allerumin epäröimättä myös punaviinin kera juustotarjottimelle. Hinta oli noin kympin, tai vähän alle.


      • tiedä muita

        ostopaikkoja kuin Lidli:ssä sveitsiläisjuustot ja saman kaupan goudan, tosin eivät varmaan ole mitään kevytjuustoja, mutta äärettömän hyvänmakuisia.

        Mulle riittää siivu kerrallaan, ja maku on tärkeämpi kuin se keveys.
        Joku x-tra merkkinen juusto oli tosi vetistä edamsiivua, ei ikinä enää sitä meille. Oli virolaisen meijerin tuote.


    • juuston ystävä

      Porlammin kevytemmental mustaleima 15 % on hyvää.

      • Kiril

        Porlammin emmentalia, mutta kyllä Valion mustaleima on silti maukkaampi. Makuasioita toki nämä ovat, mutta en osta mitään, missä lukee sana kevyt edessä.


    • sihteeri

      Riitan Herkun kevyt Gouda 17% päihittää maullaan ja koostumuksellaan kaikki "kumijuustot". Ei kaikista kevyin, mutta riittää vähempikin koska on maukasta.

      • Hyvä tiedonjyvä jälleen. Kiitoksia.
        Ostin viikolla perinteisen Pohjanpoika-Oltermanni-rutiinin sijaan jääkaappiin Valion arkikermajuustoa. Katsotaan huomaavatko lapset eroa, kun pyytävät juustovoileipää.Minä kuvittelen huomaavani, mutta en oikeasti tiedä.


      • .............

        tuon riitan herkun goudan lisäksi on salaneuvos 17% gouda joka on maultaa hiukan laimeampi mutta mielestäni oikein kelpo juusto sekin. sopii ehkä helpommin myös lapsille, joille riitan herkun gouda voi olla liian vahvan makuista.


      • XD--------D

        hieno mainos XD


    • kevytjuusto

      S-ketjulla halpisgoudaa 16 %, on ihan ok-vaihtoehto. Oma suosikkini toi ketjun alussa jo esiin tullut arlan kadett 5 %, jota ei uskoisi kevytjuustoksi. Musta leimaa (9 %) myös sulatejuustona, samoin philadelphia 5 % ok. Oltermanni 9 % rakenteeltaan hyvä, mutta erittäin mietomakuista. Virolainen Saaremaa? light 15 % myös ok. S-ketjussa myös muutamia pienempien valmistajien tuotteita, mutta en muista nyt merkkejä. Juustotiskeissä harvemmin kevytjuustoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe