Hei ajattelin että tämä voisi olla hyvä paikka tälle aiheelle.
Olen ostamassa itselleni veitsia siis kunnollisia. Ja olen jo melkein valinnut oman sarjan. Mutta ajattelin kysäistä vielä täältä millaisia kokemuksia teillä on keittiöveitsistä ja minkä merkkisiä veitsiä käytätte?
Kertokaa ihan vapaasti kaikkea mitä mieleen juolahtaa. Ja olen kiinnostunut myös veitsien teroituksista olen hankkimassa myös samalla kunnollista veitsen teroitus laitetta. Kartokaa onko kohdalle sattunut jotain kivaa ja toimivaa.
Kunnon veitset ovat ruuanlaiton yksi edellytys.
Keittiöveitset
26
20894
Vastaukset
- Nimetön
hankin n. 4 vuotta sitten Victorinox:n kokkiveitsen,
eikä ole tarvinnut katua, eikä teroitella. Maksoi
kyllä, mutta ei ole kaduttanut.
Jos haluaa halvan ja hyvän veitsen.... täytyy ostaa
kaksi veistä.... se halpa ja se hyvä.- Meikäläinen xXx
Mutta itsellä on tarkoituksena hankkia vähän laajempi valikoima veitsiä kuin kokkiveitsi.
Kokilla kyllä varmasti tekee jo kaikenlaista, mutta se ei loppupelistä vielä riitä. Kuten kalan filerointi ei ole kovin kaunista kokkiveitsellä.
Mutta Victorinox sarjassa varmaan löytyy nämä tarvitsemani muutkin veitset, joten kiitos yhdestä kiinnostavasta vaihtoehdosta. - phuture
Meikäläinen xXx kirjoitti:
Mutta itsellä on tarkoituksena hankkia vähän laajempi valikoima veitsiä kuin kokkiveitsi.
Kokilla kyllä varmasti tekee jo kaikenlaista, mutta se ei loppupelistä vielä riitä. Kuten kalan filerointi ei ole kovin kaunista kokkiveitsellä.
Mutta Victorinox sarjassa varmaan löytyy nämä tarvitsemani muutkin veitset, joten kiitos yhdestä kiinnostavasta vaihtoehdosta.Mulla on ollu 5 vuotta käytössä Sanellin veitset ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Tätä sarjaa:
http://www.sanelli.com/sito/premanainglese.php - juttu nyt
on niin että sinun käytössä kestää kuinka halpa veitsi tahansa kauan.Nyt on kysymys keittiöveitsestä eikä kaappi sellaisesta.Tiedän että pomppaa takaisin mutta mainitsen kumminkin niinkuin asia on.Sellaisia veitsiä ei ole olemassa joita ei tarvitse teroittaa,jopa useinkin.Parhaat keittiöveitset ovat juuri halpoja,ohuita ja kevyitä.Ne on helppoja teroittaa ja pysyvät terävinä yhtä kauan kuin kalliitkin(siis terävinä).Veitsien terät on tehty metallista.Kovuuseroja kyllä saadaan suuriakin mutta käytännössä niissä ei suuria eroja ole,olipa hinta mikä tahansa.Joitakin lajeja on joita kovastikin mainostetaan ettei tarvitse teroittaa.Nämä ovat aina tylsiä eikä teroittaminenkaan kotioloissa tahdo onnistua.
Perus ajatus kumminkin on ettei terän selkäpuoli saa olla juuri paksumpi kuin 1,5 milliä.Nämä veitset ovat aina halpoja ja hyviä joka suhteessa. - Kivimiehen poika
Mutta Victorinox sarjassa varmaan löytyy nämä tarvitsemani muutkin veitset, joten kiitos yhdestä kiinnostavasta vaihtoehdosta.Hiomakiviä on montaa eri maata on tehdas valmiteisia kiviä jotka ovat kodin veitsille liian karkeita, eli repii veitsen suun halki, sitten on timantti joka on hyvä vaihto ehto luonnokivelle.Timantti saa monella eri karkeudella joista parhhaimat karkeudet ovat 600 ja 1000.
Luonnon kivessä on monta eri karkeutta samassa kivessä sekä sillä voi teroittaa kodin juustohöylän sekä osaavampi henkilö jopa sakset.... tuolta saa hyvää informaatiota teroituksesta...www.wastikivi.fi
- vaasalainen_83
Itselläni on sarja sanellin veitsiä ja ihan hyvin ne on toiminut. Terät on valmistettu laadukkaasta materiaalista jonka saa teroitettua teräväksi ja pysyy myös melko hyvin terävänä. Mutta työpaikalla käytän victorinoxen veitsiä jotka on mielestäni vähän sanelleja parempia. Sopivat ainakin paremmin käteen. Jos haluat ostaa oikein kunnon veitsiä niin osta Zwilling J.A Henckels merkkisiä veitsiä. Yhden omistan kyseisistä veitsistä ja se on paras mitä tähän asti on tullut vastaan.. hintakin on tietysti vähä enemmän..
- kotik
itsellä on Fiskarsin japanilainen kokkiveitsi, fileorointiveitsi ja leipäveitsi. Pieniä veitsiä on viisi, victorinoxin sarjaa. Enempää en tarvitse, vaikka teen kaiken ruuan itse.
- Meikäläinen xXx
Siis tämä Zwilling J.A Henckels ei ole tullut vielä itselleni vastaan mutta näyttää olevan aika iso valmistaja ja veitsien valikoimaa näyttää olevan.
Itse olen miettinyt tätä suomalaista Martiinin valmistamaa veistä. Sanell on sinäänsä tuttu, mutta pitempi aikaista kokemusta minulla ei tästä veitsestä ole.
Pitää vielä harkita. Kertokaa ihmeessä lisää kokemuksia. - Kutleri
kotik kirjoitti:
itsellä on Fiskarsin japanilainen kokkiveitsi, fileorointiveitsi ja leipäveitsi. Pieniä veitsiä on viisi, victorinoxin sarjaa. Enempää en tarvitse, vaikka teen kaiken ruuan itse.
Fiskarsilla on useampiakin veitsisarjoja. "Peltisiä" Avanti-veitsiä minulla on pari kappaletta enkä todellakaan osaa suositella niitä kenellekään. Taotut sarjat näyttävät aivan toiselta eli ihan asiallisilta, mutta käyttökokemusta minulla ei ole.
Henckelsin Zwillingin rinnalle nostaisin toisen saksalaisnimen: Wüsthof (tuotemerkki Trident). Eivät ole halpislaatua nämäkään!
Sabatier lienee tunnetuin nimi ranskalaisista. Eivätkä nuo Victorinox ja Sanelli ole varmasti huonoja eurooppalaisia nekään.
Japanilaisveitset ovat sitten oma lukunsa - monet vannovat niiden nimeen. - olisi
Kutleri kirjoitti:
Fiskarsilla on useampiakin veitsisarjoja. "Peltisiä" Avanti-veitsiä minulla on pari kappaletta enkä todellakaan osaa suositella niitä kenellekään. Taotut sarjat näyttävät aivan toiselta eli ihan asiallisilta, mutta käyttökokemusta minulla ei ole.
Henckelsin Zwillingin rinnalle nostaisin toisen saksalaisnimen: Wüsthof (tuotemerkki Trident). Eivät ole halpislaatua nämäkään!
Sabatier lienee tunnetuin nimi ranskalaisista. Eivätkä nuo Victorinox ja Sanelli ole varmasti huonoja eurooppalaisia nekään.
Japanilaisveitset ovat sitten oma lukunsa - monet vannovat niiden nimeen.ottaa huomioon että ne jotka yleisissä tiedoitusvälineissä pitävät selvästi esillä työkalunsa,saavat siitä esittelystä hyvän palkan.
- -zaa
kotik kirjoitti:
Jos haluat oikeasti ostaa hyvät veitset ( 100€/kpl)
Niin Macin veitset ovat suosittuja ravintola alalla , myös Globalilla on hyviä veitsiä.
Nyo veitset on valmistettu japanilaisesta hiiliteräksestä ja niiden teroitukseen on käytettävä keraamista teroitus puikkoa tai kiveä.
Myös Victorinoxilla on hyviä ja halpoja veitsiä (kuten kokki veitsi n.30€)
Victorinocin Flexibel filetti on oikeen kätevä.
Mutta muista veitsiä ostaessa , että köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa. - marsa54
Paljonko maksoit yhdestä Zwilling veitsestä
- vesleh
Ostin kokkiveitsen ja fileerausveitsen ja hyvin olen pärjäillyt. Voisin vielä harkita vihannesveistä.
Et kerro, tuleeko nämä ammattikäyttöön vai kotiin. Jos nämä tulevat ammattikäyttöön, älä MISSÄÄN NIMESSÄ OSTA KOVALLA LAUKULLA OLEVAA SARJAA. Jos yksi veitsi häviää, on yleensä setti pilalla, koska korvaavaa ei saa. Osta pussi.
Merkeistä 18/10 teräksiset ovat parhaita. Liian hiiliteräksiset ruostuvat ja tylsyvät ja ovat vaurioituvat liian helposti. Hyvä vaihtoehto voisi olla Sanelli tai Victorinox, tai ihan Fiskarsin parempi sarja.
Tarvitset kotiin 17 cm kokkiveitsen. Älä osta tavanomaista kokoa 21-22 cm, koska se on himaan turhan iso. Eli osta vaikkapa japanilainen kokkiveitsi, siinä on kotiin hyvä korkea terä, eikä se ole liian pitkä (joudut muutoin käyttämään turhan massiivista lautaa kotioloihin ==> myös vaikea pestä).
Lisäksi minimi on sahalaitainen leipäveitsi ja yksi vihannesveitsi. Jos täydennät sarjaa, osta fileeraus/lohiveitsi. Lisäksi sarjassa kannattaa olla sakset sekä kuorimaveitsi.
OPETTELE ENSIN TEROITTAMAAN VEITSET TAI PILAAT NE. Ihan oikeasti, korkeintaan puikko/hieno timantti, ja tällöinkin ÄLÄ TEROITA VEITSIÄSI KOTIKÄYTÖSSÄ ALLE KAHDEN-NELJÄN ENSIMMÄINSEN KÄYTTÖVUODEN. Ne eivät teroitu "terävinä".
Monet ammattilaiset vievät omat veitsensä teroitettavaksi, oikeasti toimivat teroittimet maksavat ihan älyttömästi. Kunnollisen hinnalla teroitutat veitsesi loppuelämäsi ajan. Tuo puikko on paras kierteen pois ottamiseen.
Jos käytät järkeä, niin tämä homma maksaa sulle noin 150 e.
Lisäksi jos haluat sitten joskus jotain extraa, niin ostapa koristeluveitsisetti sekä mandoliini.
Jos asut pääkaupunkiseudulla, niin käypä Chezmariuksessa, mun mielestäni parempi hinta-laatusuhde kuin Kokkipuodissa. Stokkakaan ei ole huono, mutta Mariuksesta todennäköisesti kun menet sinne nöyränä, saat parhaan palvelun.
Katso sellaisia pieniä (viiden veitsen) ammattilaissarjoa, ja siis pienennä kokkiveistä, jos tulee kotikäyttöön, niin sellainen on paras.- Meikäläinen xXx
Kiitos hienoista mielipiteistä.
Mutta tämä innostus on mennyt ohi jo noin 5 vuotta sitten. Itselläni on oollut veitsisarja jo useamman vuoden ja olen sitä mieltä että sarja voisi olla nyt vähän parempi. Kokemusta on tullut veitsien kanssa useammalta vuodelta. Edellisen veitsi sarjan ostin joskus opiskeluaikaan halvalla merkki HACKMAN. Teroituksen olen hoitanut ihan teroituspuikolla ja kiviliipalla ja hyvin ovat toimineet. Itsellä on tarvetta muutamalle muullekkin veitselle ihan käyttötarkoituksen vuoksi.
En tiedä mikä on kuvio sielläpäin mutta tunnen muutamia huippukokkeja täällä ja he kyllä teroittavat veitsensä itse. mutta varmasti veitsen saa hyvään kuntoon teroittamalla ne liikkeessä.
Ja Hiiliteräs veitset kannattaa huoltaa aina käytön jälkeen, jos aikoo säilyttää ne hyvässä kunnossa. Mutta se vaatii tietenkin hieman enemmän työtä mitä tällaiset ruostumattomat nyky veitset. - Meikäläinen xXx
Kiitos hienoista mielipiteistä.
Mutta tämä innostus on mennyt ohi jo noin 5 vuotta sitten. Itselläni on oollut veitsisarja jo useamman vuoden ja olen sitä mieltä että sarja voisi olla nyt vähän parempi. Kokemusta on tullut veitsien kanssa useammalta vuodelta. Edellisen veitsi sarjan ostin joskus opiskeluaikaan halvalla merkki HACKMAN. Teroituksen olen hoitanut ihan teroituspuikolla ja kiviliipalla ja hyvin ovat toimineet. Itsellä on tarvetta muutamalle muullekkin veitselle ihan käyttötarkoituksen vuoksi.
En tiedä mikä on kuvio sielläpäin mutta tunnen muutamia huippukokkeja täällä ja he kyllä teroittavat veitsensä itse. mutta varmasti veitsen saa hyvään kuntoon teroittamalla ne liikkeessä.
Ja Hiiliteräs veitset kannattaa huoltaa aina käytön jälkeen, jos aikoo säilyttää ne hyvässä kunnossa. Mutta se vaatii tietenkin hieman enemmän työtä mitä tällaiset ruostumattomat nyky veitset.Yksi vanha opiskelu kaveri vaan näytti joskus erästä teroitus konetta veitsille. Se oli lainassa joltain sen kaverilta. Siinä ei ollut mitään motoriikkaa vaan veitsen sai kiinnitettyä oikeaan kulmaan ja teroitus tapahtui ihan "hankaamalla" kuten kivellä teroittaessa. Tämä häkkyrä oli tilattu sveitsistä. Muuta en kyseisestä laitteesta tiedä, mutta jos jollakulla on tiedossa jotain vastaavaa ja toimivaa niin ilmoitelkaa. Mutta sen tiedän että veitset olivat teräviä.
- Joululahja hankkija
Moro!
Olen ostamassa veitsiä mutsille ja fajalle jouluksi ja niillä on pari victorinox veistä ja on toiminut todella hyvin,joten ajattelin jatkaa sammalla linjalla ja täydentää samalla merkillä. Mistä niitä saa halvimmin? Kerro ihmeessä jos on tietoa!
- Halpa&hyvä?
Pari vuotta sitten kokeilin Ruotsin rikkaimman miehen halpahuonekaluhallissa, istuuko kiinalainen kokkiveitsi käteeni. Istui, joten se lähti kassan kautta meille kotia. Olen ollut iloisesti yllättynyt: veitsi todella sopii käteeni, toimii, teroittuu ja jopa pysyy terässään! En ole todellakaan osannut pahemmin kaivata kalliimpia.
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=15&langId=-13&catalogId=10103&categoryId=15690&cattype=sub - jaahasjaahasjoopajoo
Itselläni on Victorinox:in leveäteräinen kokkiveitsi ja leipäveitsi. Varmasti hintaluokkansa parhaita. Taidan ostaa kuitenkin vielä sen japanilaisveitsen niillä pystyurilla, kun perunat liimaantuu kiinni siihen leveäteräiseen helposti.
Löytyyhän niitä 3-4 kertaa kalliimpia design-veitsiä tai taottuja 100-200e maksavia japanin-ihmeitä, mutta eipä nuo ominaisuuksiltaan (käyttö) sen ihmeellisempiä ole. Itse olen harrastaja, mutta ystäväni on ammattikokki ja hyvin on hänellekin riittänyt Victorinox...(on sillä 1 taottu MAC, mutta kuulemma vaan statuksen vuoksi) - Boueme
Tässä mallinumero Victorinox-veitselle, jolla saa kaiken tarpeellisen tehtyä. Et enää tarvitse muita veitsiä. Hinta noin 100e, tällä rahalla saa äänenvaimentimen loppuiäkseen. Teroittuu partaveitsenteräväksi kerta toisensa jälkeen ja myös pysyy terässään.
- veitset.fi
suosittelen kaikille ketkä tekevät ruokaa työkseen tai kotona, ostamaan ainakin yhden hyvän japanilaisen kokkiveitsen. sillä pystyy tekemään 95% kaikista leikkaamisesta ja hinnat 55€ ylöspäin mikä ei ole liikaa hyvästä veitsestä, jos haluaa paremman niin ottaa Kaneyoshin tai Ranin santokun siitä ei veitsi hirveästi parane.
arcosilta voi ottaa fileointiveitsen, leipäveitsen, vihannesveitsen jos haluaa säästää ja ne ajavat hyvin asiansa. hyvä veitsi on kovaa hiiliseosmetallia minkä takia se pitää teränsä paremmin kuin markettien veitset.
veitset missä on ns. sormisuoja en suosittele kenellekkään koska teroitettaessa se pitää myös hioa pois, muuten veitsi ei leikkaa loppuun asti. ovaalihiotuissa veitsissä kannattaa muistaa että niiden käyttö ikä on huomattavasti lyhyempi kuin tavallisella kokkiveitsellä, on maku asia huomaako niissä mitään eroa tarttumisissa väitän että ei juurikaan.
veitsi valintaa tehtäessä suosittelen ostamaan vähän kalliimman ja paremman mikä maksaa itsensä hetkessä takaisin kuin halvan ja tylsän millä tulee vain haavoja ja hermot menevät. ensin kannattaa tunnustella mikä veitsi tuntuu käteen hyvältä, sama kun ostaa kenkiä kyllä sen huomaa mitkä tuntuvat omilta jalassa. veitsi mikä ei istu, lojuu usein laatikon perällä eikä sille ole käyttöä. hyvä veitsi on periaatteessa ikuinen, vaikka kerta kustannuksena saattaa tuntua kalliilta!
veitsen teroitus.
teroittamiseen ei kannata käyttää puikkoa tai välistä vedettäviä teroittimia koska niillä veitsen kulmat vääristyvät ennemmin tai myöhemmin. kannattaa ostaa timanttilasta minkä avulla kulmat pysyvät aina oikeana teroitettaessa, eikä sitä tarvitse tehdä kerran tunnissa kuten puikolla mikä on pyöristänyt kulmat veitsestä.
teroitus kannattaa tehdä aina ennen kuin veitsi on tylsä, näin se onnistuu helpoiten.
osoitteesta löydät edullisesti ja nopeasti parhaat veitset teroittamiseen oleellista asiaa: www.veitset.fi - 8+19
Suosittelen sinulle että lopetat tuon saman rotlan copy&pasteamisen joka ikiseen hiemankaan veitsiä liippaavaan ketjuun jota tänne on avattu viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Yhden potentiaalisen Global-asiakkaan olet ainakin jo menettänyt tuolla floodamisellasi. - veitset.fi
Pahoittelut niille ketä teksti on haitannut. Oman mielipiteen kertominen tuskin on kiellettyä, mainostaminen myös siitä syystä että ihmiset löytävät hyvät veitset helposti. ostaminen on jokaisen oma päätös, mutta aiheesta kiinnostuneita pyrin auttamaan sen minkä voin.
- 12+19
Tuli vanha ketju googlella vastaan. Paloi taas vaihteeksi hermo teroitukseen. Lisäänkin siis parisenttiseni jonon jatkoksi.
Moni tykkää hifistellä kalliilla laatuveitsellä. Ja mikäs siinä. Hyvin tehdyt veitset kestävät kauan ja ne ovat kauniita ja jos on vähän autismiin taipuvainen luonne, niin ihminen toki saa tyydytystä jo pelkästään siitä, että veitsi on kallis ja käsintehty ja "piireissä" tunnettu. Voi kaverille pihvit paistettuaan kehaista, että tämä on maailmankuulun samuraimiekkamestarin tekemä ja näitä tehtiin vain 300 kpl. Keräilyaspektikin siis on olemassa. Ja nyt puhutaan näistä 150 euroa ylöspäin hinnoitelluista ammattilaisveitsistä.
Mutta, ja tämä on se oleellinen mutta. Tärkein ero huippuveitsen ja halpisveitsen välillä on käytetyn metallin laatu. Varsinkin japanilaisveitsissä käytetään nykyään naurettavan kovaa terästä. Se on niin kovaa, että kun veitsen päästää tylsäksi, sitä pitää teroittaa jopa pari tuntia ennen kuin sen saa taas käyttökuntoon. Tässä on tietysti järkeä ammattikeittiössä. Kun ihminen tekee työkseen ruokaa ja käyttää veistä joka päivä vaikkapa 6 tuntia, on terän pysyminen terävänä (=kovuus) ensiarvoisen tärkeää. Terä ei myöskään tylsy koska sitä huolletaan jatkuvasti, sitä kuljetetaan veitsisalkussa tai suojapussissa ja sen teroittaminen säännöllisesti kuuluu työtehtäviin.
Amatöörikokki sen sijaan käyttää veistä 15 minuuttia päivässä. Veistä todennäköisesti säilytetään laatikossa, jossa se tylsyy muiden veitsien ja välineiden joukossa. Veistä ei suoristeta raudalla joka käytön jälkeen tai välttämättä pestä käsin eikä sitä todellakaan teroitella varmuuden vuoksi kerran viikossa. Sen ominaisuudet eivät siis millään pääse oikeuksiinsa paitsi sen hifistelyn osalta, ja ne hyvät ominaisuudet kääntyvät tarkoitustaan vastaan. Huipputeräs tarkoittaa vain sitä, että veitsi on tylsä ja käyttökelvoton koska sitä ei enää saada teräväksi.
Itse tein ratkaisun ja jätin hyvän veitseni laatikkoon. Käytössä on jo kymmenettä vuotta Biltemasta ostettu kiinalainen n. 3 euron veitsi. Se on niin pehmeää metallia, että sen saa teräväksi puikolla eli tavallinen puikko, jonka normaalisti ei edes pitäisi juuri hioa terästä, todellakin toimii hiomakivenä. Märkäkiveä en ole tarvinnut vuosikausiin timanttipuikosta puhumattakaan. Veitsen teroittamiseen menee n. 45 sekunttia eli pari vetäisyä puikolla ja terä on taas kuin uusi. Valitettavasti se vaan alkaa olla kulunut loppuun ja pitäisi löytää korvaava, mutta ainakaan pikaisella googlettelulla en vastaavaa löytänyt. Se voikin olla vaikeaa kun kyseessä on merkitön kiinalainen tusinaveitsi, mutta se on paras veitsi nimenomaan käytännön kannalta, joka meikäläisellä on koskaan ollut. Aina terävä käytössä. Nyt yritin teroittaa ammattikokilta lahjaksi saamaani kovateräistä veistä, mutta edes puolessa tunnissa en päässyt tyydyttävään lopputulokseen.- Sveitsiläisenveitsi
Todellakin makuasioita nämä ja allekirjoitan monet jutut mitä kirjoitat.
Itselläni on setti MAC:n veitsiä (halvimmasta päästä
- Anonyymi
Valolla taitettu UPO keittiö myynti, valon vaikutus ei aina tarvitse olla valon näyttö puhelin, tms,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446