Puuro paremmaksi

Homo sapiens

Moni mieltää puuron mauttomaksi ryyni-vesiseokseksi, jota nyt vaan olisi hyvä syödä terveellisyyden nimissä.
Hajuttomia, värittömiä ja mauttomia ne usein tuppaavat olemaankin, mutta onneksi puuroakin voi "tuunata"!
Itse käytän kaura- ja neljänviljan puurojen nesteenä puolet makeuttamatonta soijamaitoa, puolet vettä. Soijamaito ei anna puuroon mitään sivumakua, mutta tekee siitä ihanan täyteläisen, ja jopa korostaa viljan omaa makua. Bonuksena soija lisää puuron ravintoarvoa proteiinilla ja naisten hormonitoiminta saa tasapainotusta soijan sisältämistä kasviestrogeeneista. Puuroryynit ostan aina luomuna, maku on paljon parempi tavanomaisiin verrattuna ja luomulisä on todella pieni viljatuotteissa.
Ruismarjapuurosta pitäville vielä vinkki, jos pitkä keittoaika ei kiinnosta.
Keitä ruishiutalepuuro veteen, ja kun puuro on valmis heitä sekaan puolukoita tuoreina, pakastettuina tai survoksena ja surauta puuro sileäksi sauvasekoittimella.
Maku on jopa puolukkaisempi kuin pitkän kaavan mukaan haudutetussa ja marjan ravintoaineet ovat paremmin tallella.

28

3887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oku

      ei tekisi aman tien oikeaan maitoon. Minä keitän puuron aina punaiseen maitoon, jolloin tulos taatusti parempi kuin millään oudoilla soijavirityksillä.

      • aälskdtji

        Milloinkas Oku viimeksi kokeilit soijamaitoon?


      • Homo sapiens

        Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta ethän ilmeisesti ole edes maistanut soijamaitoa sisältävää puuroa. Lehmänmaitoon keitettyä olen usein maistanut, mutta maito laimentaa viljan makua, soijamaito taas nostaa sen vielä paremmin esiin.
        Soijalla on myös kolesterolia alentava vaikutus, mitä maidosta, erityisesti punaisesta sellaisesta ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa.
        Ota riski, kokeile outoa ainetta, saatat vaikka tykätä. En sentään ole syanidia kehottanut puuroon sotkemaan.


    • Tiipii

      Keittäkääs ne puuronne kypsiksi niin alkaa löytyä täyteläistä makua, eikä tarvita enää mitään ihme soijavirityksiä. Mitkään al dente-jutut ei kertakaikkiaan sovi puuroihin. Riisi-ja täysjyväpuuroille tunti on ihan minimi kypsennysaika, mielellään vaikka tuplasti aikaa. Hiutalepuuroille voi myös huoletta lisätä kypsytysaikaa ja niitäkin kannatta hauduttaa jonkin aikaa. Puuro ei ole pikaruokaa!

      • Homo sapiens

        Sulimmat pahoitteluni, että julkenin ehdottaa soijamaidon käyttöä pyhässä puurossa.
        Osaan kuitenkin keittää puuroni kypsäksi muutaman vuosikymmenen kokemuksella, joten en suinkaan hulauta soijamaitoa puolikovien ryynien sekaan uusavuttomuuttani kompensoidakseni.
        Vaikka puuroa hauduttaisi veteen tehtynä maailman tappiin asti, kuten oma puuroetikettisi vaatii, ei se silti ole muuta kuin vesi-viljaseosta, joka ei maultaan pysty "täyteläisemmäksi" määräänsä enempää muuttumaan.
        Juuri siksi ilahduinkin soijamaito-vesinesteeseen keitetyn puuron ehdottomasti viljaisammasta ja samalla pehmeämmästä mausta.
        Aiemmin olen myös maininnut "ihme soijavirityksen" ravitsemukselliset arvot,jotka käsittääkseni hakkaavat mennen, tullen ja palatessa veden "ravintopitoisuudet".
        Et liene Okun tapaan koskaan kokeillutkaan soijamaitoa, mutta asiantuntija sen suhteen tietysti olet.


      • Tiipii
        Homo sapiens kirjoitti:

        Sulimmat pahoitteluni, että julkenin ehdottaa soijamaidon käyttöä pyhässä puurossa.
        Osaan kuitenkin keittää puuroni kypsäksi muutaman vuosikymmenen kokemuksella, joten en suinkaan hulauta soijamaitoa puolikovien ryynien sekaan uusavuttomuuttani kompensoidakseni.
        Vaikka puuroa hauduttaisi veteen tehtynä maailman tappiin asti, kuten oma puuroetikettisi vaatii, ei se silti ole muuta kuin vesi-viljaseosta, joka ei maultaan pysty "täyteläisemmäksi" määräänsä enempää muuttumaan.
        Juuri siksi ilahduinkin soijamaito-vesinesteeseen keitetyn puuron ehdottomasti viljaisammasta ja samalla pehmeämmästä mausta.
        Aiemmin olen myös maininnut "ihme soijavirityksen" ravitsemukselliset arvot,jotka käsittääkseni hakkaavat mennen, tullen ja palatessa veden "ravintopitoisuudet".
        Et liene Okun tapaan koskaan kokeillutkaan soijamaitoa, mutta asiantuntija sen suhteen tietysti olet.

        Saat anteeksi julkeutesi. Puuro = vesi/maito viljaseos! Jos sinne soijaa sotketaan, se on jotain aivan muuta eikä sitä pidä puuroksi kutsuttaman.


      • rati-kaali
        Tiipii kirjoitti:

        Saat anteeksi julkeutesi. Puuro = vesi/maito viljaseos! Jos sinne soijaa sotketaan, se on jotain aivan muuta eikä sitä pidä puuroksi kutsuttaman.

        Kyllä voi ihan puuroksi kutsua soijamaitoon keitettyä. Minä olen Homo Sapiensin kanssa ihan samaa mieltä siitä, että parempaa puurosta tulee kun sen keittää soijamaitoon. Soija todellakin tuo viljojen makua esiin. Lehmänmaitoa en muutenkaan käytä, koska olen kasvissyöjä. Ja puuron suhteen menen vieläkin pidemmälle totutusta suomalaisesta kaavasta. Ei puuroa välttämättä tarvitse nauttia voin, sokerin, kanelin tai marjakiisseleiden kanssa. Esim. kiinalaiset ja intialaiset nauttivat sitä selvästi suolaisena ruokana esim. säilöttyjen tai keitettyjen vihannesten kanssa. Niin minäkin teen. Saatan lisätä puurooni vaikkapa keitettyjä sekavihanneksia ja soijakastiketta tai sitten kuutioitua suolakurkkua, sipulia, punajuurta, oliiveja, tomaattimurskaa ... jopa paistettuja tofukuutioita. Ja puuroa se on sittenkin. Ja vanhavenäläiseen tapaan nautin aamiaiseksi yön yli haudutettua tattaripuuroa kaalikeiton kanssa.


      • Homo sapiens
        Tiipii kirjoitti:

        Saat anteeksi julkeutesi. Puuro = vesi/maito viljaseos! Jos sinne soijaa sotketaan, se on jotain aivan muuta eikä sitä pidä puuroksi kutsuttaman.

        Pohjanmaalla syövät sujuvasti perunapuuroa, joka ei ole viljaa nähnytkään.
        En suinkaan koe sitä pyhäinhäväistykseksi ja puuro-sanan arvonalennukseksi, vaikka itse käytänkin tasan samasta sörsselistä nimitystä perunamuusi. Jos soijamaidon mainitseminen puuron yhteydessä vie mielenrauhasi, ongelmasi ovat vielä kohtuullisia.
        Ilmoitit, että puuro = vesi/maito viljaseos, ja tästä ei poiketa. Edellämainitusta siis seuraa, että kun aterian lisäkkeenä syön vedessä keitettyä riisiä, pitää kyseistä vesi-viljaseosta puuroksi kutsuttaman.


      • Potpuuri
        Homo sapiens kirjoitti:

        Pohjanmaalla syövät sujuvasti perunapuuroa, joka ei ole viljaa nähnytkään.
        En suinkaan koe sitä pyhäinhäväistykseksi ja puuro-sanan arvonalennukseksi, vaikka itse käytänkin tasan samasta sörsselistä nimitystä perunamuusi. Jos soijamaidon mainitseminen puuron yhteydessä vie mielenrauhasi, ongelmasi ovat vielä kohtuullisia.
        Ilmoitit, että puuro = vesi/maito viljaseos, ja tästä ei poiketa. Edellämainitusta siis seuraa, että kun aterian lisäkkeenä syön vedessä keitettyä riisiä, pitää kyseistä vesi-viljaseosta puuroksi kutsuttaman.

        Miten pottupuuro keitetään ilman jauhoja? Mun mielestä siinä tarvitaan joko ruis- tai ohrajauhoja vähän riippuen missä kolkassa Suomea oleillaan.


      • Homo sapiens
        Potpuuri kirjoitti:

        Miten pottupuuro keitetään ilman jauhoja? Mun mielestä siinä tarvitaan joko ruis- tai ohrajauhoja vähän riippuen missä kolkassa Suomea oleillaan.

        Kuten aiemmassa viestissäni olen tuonut esiin, Pohjanmaalla, ainakin tätini kotiseudulla
        perunamuusia kutsutaan perunapuuroksi.
        Perunamuusiin ei jauhoja tarvita.


      • Potpuuri
        Homo sapiens kirjoitti:

        Kuten aiemmassa viestissäni olen tuonut esiin, Pohjanmaalla, ainakin tätini kotiseudulla
        perunamuusia kutsutaan perunapuuroksi.
        Perunamuusiin ei jauhoja tarvita.

        ole koskaan ennen kuullutkaan, että pottuvoita puuroksi kutsutaa. Kaikkea sitä kuuleekin kun vanhaksi ellää..


      • Homo sapiens
        Potpuuri kirjoitti:

        ole koskaan ennen kuullutkaan, että pottuvoita puuroksi kutsutaa. Kaikkea sitä kuuleekin kun vanhaksi ellää..

        Aikoinaan kun tätini ensimmäisen kerran perunapuuroaan minulle serveerasi, odotin saavani todellakin muuta kuin selvää perunamuusia.
        Sitä lautaselle kuitenkin mätkähti, ja puuroksi kutsuttiin. Missä päin perunamuusia kutsutaan pottuvoiksi, sitä nimitystä en itse ole ennen kuullut?


      • Potpuuri
        Homo sapiens kirjoitti:

        Aikoinaan kun tätini ensimmäisen kerran perunapuuroaan minulle serveerasi, odotin saavani todellakin muuta kuin selvää perunamuusia.
        Sitä lautaselle kuitenkin mätkähti, ja puuroksi kutsuttiin. Missä päin perunamuusia kutsutaan pottuvoiksi, sitä nimitystä en itse ole ennen kuullut?

        Kainuussa ja siitä pohjoiseen..


      • ohra_orvokki
        Potpuuri kirjoitti:

        Miten pottupuuro keitetään ilman jauhoja? Mun mielestä siinä tarvitaan joko ruis- tai ohrajauhoja vähän riippuen missä kolkassa Suomea oleillaan.

        pernapuuro joko ruis tai ohrajauhoilla, muuten tulee vain pottumuusi.


      • puuro_uuno

      • Anonyymi
        Potpuuri kirjoitti:

        Kainuussa ja siitä pohjoiseen..

        Pohjoisessa tunnetaan pottumuusi tai pottuvoi ihan yleisesti. Mutta samalla listalla saattaa olla pottuvoi ja pottumuusi, niin silloin pottuvoissa on enemmän voita ja pottumuusissa vähemmän voita. Käytännössä siinä pottumuusissakin on runsaasti voita.


    • Kunhan kysyn

      Tarvitseeko perheen miespuoliset myös näitä soijasta saatavia kasviestrogeeneja? Jos, niin mihin? Rintojen kasvattamiseen? Steriiliksi tekemiseen? Itsellä ainakin naisena huonoja kokemuksia em aineista.

      • Homo sapiens

        Raavaille miehille fytoestrogeenien saannista ravitsemuksessa ei ole mitään haittaa, sillä heillä ei ole samaa hormonijärjestelmää kuin naisilla, jonne kyseiset kasviestrogeenit ovat tervetulleita oman estrogeenituotannon iän myötä vähentyessä.
        Mikäli soijan kasviestrogeenit todellakin tekisivät tyttömäiset tepposet miesten elimistölle ja olemukselle olisi Japanin poikien maskuliinisuus ollut jo pitkään poissa kuvioista.
        Lihaskimppukomeutta tavoittelevat kehonrakentajat tankkaavat soijaa oikein urakalla
        sen korkean proteiinipitoisuuden vuoksi, eikä
        heidän habitustaan oikein voi feminiinisyydestä syyttää.
        En tiedä oletko itse saanut huonoja kokemuksia
        reseptitavarasta eli lääkkeellisestä hormonikorvaushoidosta, mutta ruokasi mukana syömälläsi kasviestrogeenilla ei missään tapauksessa ole muuta kuin myönteisiä vaikutuksia terveydellesi.
        Vähän sama kuin lopettaisi kaiken kalsiumia sisältävien ruoka-aineiden nauttimisen koska lääkärin määräämä varsinainen osteoporoosilääke ei sopinut.


    • teen

      minäkin ensin veteen ja sit maito kun se on melkeen kypsää, kiehautus ja haudutus. Haudutuksen pituus riippuu kuinka on aikaa hauduttaa puuroa, joskus 10 min toisinaan puoli tuntia.

      ja noita täysjyväpuuroja tapaan keitellä valmiiksi iltasella ja aamulla laitan sekaan maidon ja kiehautan ja se on siinä.
      Mielestäni helppoa. Täytyisi kokeilla tuota soijamaitoakin joskus sekaan.
      Suoraan maitoon en keitä kun luin Vilja-kirjasta että maitoon suoraan keittäminen on yhtä tyhjän kanssa.

      • Homo sapiens

        Jos kokeilet soijamaitoa puurossa, muista tarkistaa, että soijamaito on makeuttamatonta, muuten puurosta pukkaa jälkiruokaa, sillä soijamaitoja on markkinoilla lähes joka kaupassa myös makeutettuna.
        Tuoteselosteessa mainitaan yleensä raakaruokosokeri, jos maito on makeutettu, makeuttamattomassa ei ole minkään valtakunnan sokeria, vain vesi ja soijapavut.
        Soijamaidon voi laittaa puuronesteeksi heti alkuvaiheessa veden kanssa.


    • hiljaa_maitotyttö
    • Anonyymi

      Maito olisi hyvä mutta ei viitsi käydä niin usein kaupassa. Puuron sekaan voi laittaa tiivistemehua, mysliä, marjoja, hilloa tai hedelmiä. Kaurahiutaleet ovat hyviä keittämättäkin, hiukan hilloa ja maitoa päälle.

    • Anonyymi

      Vanha avaus, mutta aina ajankohtainen. Itse aikoinana tein kaura-ruispuuro-aamiaisen ja laitoin suunnilleen 50/50 tai sitten pelkän ruispuuron. Hieman suolaa ja sitten voisilmällä. Mutta puuroaamiaista on piiiiitkä aika.

      Mutta maun lisäksi aamiasien terveellisyys on kaiken A ja O. Mainitulla soijamaidolla ei kovin suuresti proteiinia saa, sillä eikös niissä ole keskimäärin 3,2 g / 100 ml.

      Muistaakseni jokaiselta pääaterialta tulisi saada noin 20g poteiiniä, jonka ylittävää määrää per kerta, keho ei absorboi ja se kasvattaa vain kehon fättiä j arasittaa mm. munuaisia.

      Mutta yhdestä kolmanteen. Mikä olisi helppo, nopea ja terveellinen aamiainen ja jossa olisi myös tuo tarvittava proteiinien määrä.

      • Anonyymi

        Vajaa 300g maitorahkaa riittää, minulla oli töissäkin 500g purkki, puolet riitti kerralla syödä. Toisella tauolla sitten leipää ja mehua tai kahvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vajaa 300g maitorahkaa riittää, minulla oli töissäkin 500g purkki, puolet riitti kerralla syödä. Toisella tauolla sitten leipää ja mehua tai kahvia.

        Maitorahkaa terveelliseksi aamiaiseksi? Kuulostaa ravitsemuksellisuudeltaan kovin vajaalta.

        Tällä hetkellä on tapana laittaa bio-mysliä jossa pähkinöitä, lisäksi muuan 5-viljan sekoitusta, sekoittaa siihen vielä erilaisia siemeniä, vega-proteiinijauhoa (noin 15g) ja lisätä marjoja, sekä soijamaitoa, joskin tuossa jäänee kalsiumin saanti vähemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maitorahkaa terveelliseksi aamiaiseksi? Kuulostaa ravitsemuksellisuudeltaan kovin vajaalta.

        Tällä hetkellä on tapana laittaa bio-mysliä jossa pähkinöitä, lisäksi muuan 5-viljan sekoitusta, sekoittaa siihen vielä erilaisia siemeniä, vega-proteiinijauhoa (noin 15g) ja lisätä marjoja, sekä soijamaitoa, joskin tuossa jäänee kalsiumin saanti vähemmälle.

        Ai niin, unohtui manita että tuon "viljakoktailin" jälkeen yksi kiwi, sekä hieman myöhemmin vielä yksi mandariini, jotta päivän hedelmäosuus starttaa ... kuituja tulennee aika mukavasti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe