Luomumunat?

munafani

Mitä eroa on luomu- ja vapaan kanan munilla? Rehussa on tietysti eroa, mutta miten olosuhteet eroavat? Tietääkseni vapaat kanat sekoittuvat keskenään kanalassa, mikä lisää nokkimista. Onko luomukanat "pienryhmissä", minkä luulisi vähentävän selvästi nokkimista?
Jos on jotain asiaan liittyviä linkkejä, niin laittakaa tulemaan!

13

1171

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Munankana

      Tuotantoeläinten oloista saat varmimmin tietoa osoitteesta www.animalia.fi

      • munafani

        Luomukanalasta animalian sivulla: "Parven koko vaihtelee sadoista korkeintaan kolmeen tuhanteen ja joukossa pidetään usein myös kukkoja."

        Taidan siirtyä takaisin häkkimuniin. Tuttavani, joka on työskennellyt vuosia (pari vuosikymmentä) siipikarja-alalla, sanoi taannoin, että mikäli kanat pääsevät vapaasti sekoittumaan, häkkikanala on parempi eläimen kannalta. Virikehäkkejä odotellessa...


      • kuinka
        munafani kirjoitti:

        Luomukanalasta animalian sivulla: "Parven koko vaihtelee sadoista korkeintaan kolmeen tuhanteen ja joukossa pidetään usein myös kukkoja."

        Taidan siirtyä takaisin häkkimuniin. Tuttavani, joka on työskennellyt vuosia (pari vuosikymmentä) siipikarja-alalla, sanoi taannoin, että mikäli kanat pääsevät vapaasti sekoittumaan, häkkikanala on parempi eläimen kannalta. Virikehäkkejä odotellessa...

        oli mutta häkki ja kana ei ainakaan kuulu tervejärkiseen ajattelutapaan.


      • Homo sapiens
        munafani kirjoitti:

        Luomukanalasta animalian sivulla: "Parven koko vaihtelee sadoista korkeintaan kolmeen tuhanteen ja joukossa pidetään usein myös kukkoja."

        Taidan siirtyä takaisin häkkimuniin. Tuttavani, joka on työskennellyt vuosia (pari vuosikymmentä) siipikarja-alalla, sanoi taannoin, että mikäli kanat pääsevät vapaasti sekoittumaan, häkkikanala on parempi eläimen kannalta. Virikehäkkejä odotellessa...

        Totta on, että luomukanalassa saattaa parvien koko vaihdella sadoista kolmeen tuhanteen.
        Itse ajattelen kuitenkin niin, että ostaessani luomumunia niillä kanoilla on kuitenkin suuremmat mahdollisuudet lajinsa mukaiseen elämään kuin yhdelläkään häkkikanalla, jolla on tilaa n. A4-arkin verran, ei mahdollisuutta
        kuopimiseen eikä mitään asiaa ulos edes kesäisin.


      • munafani
        kuinka kirjoitti:

        oli mutta häkki ja kana ei ainakaan kuulu tervejärkiseen ajattelutapaan.

        minkään tason vastaus. Ei esitetä tietoja, eikä mitään järkeviä näkökantoja.
        "Tämä on totta, koska tämä on totta".


      • oikeinhan se
        munafani kirjoitti:

        minkään tason vastaus. Ei esitetä tietoja, eikä mitään järkeviä näkökantoja.
        "Tämä on totta, koska tämä on totta".

        se on sinulle totta.Jos päivänselviä asioita ei oivalla ilman neuvomista,ei niitä ymmärrä neuvomallakaan.


      • vapauteen
        munafani kirjoitti:

        Luomukanalasta animalian sivulla: "Parven koko vaihtelee sadoista korkeintaan kolmeen tuhanteen ja joukossa pidetään usein myös kukkoja."

        Taidan siirtyä takaisin häkkimuniin. Tuttavani, joka on työskennellyt vuosia (pari vuosikymmentä) siipikarja-alalla, sanoi taannoin, että mikäli kanat pääsevät vapaasti sekoittumaan, häkkikanala on parempi eläimen kannalta. Virikehäkkejä odotellessa...

        Häkkikanalat tullaan EU:ssa lähivuosina kieltämään kokonaan.
        Kanalle kuuluu vapaus toteuttaa lajityypillisiä tarpeitaan.

        Vapaa kana on vauhdikas, kuten filmikin osoittaa
        http://www.coop.se/upload/modul/coopse/video/biker.wmv


    • Munankana

      Ehkäpä huomasit Animalian sivuilta, että Helsingissä järjestetään paneelikeskustelu siitä, kuka saa kertoa ja mitä tuotantoeläinten oloista. Animaliahan on kiertänyt Luontoliiton kanssa kouluissa kertomassa suomalaisesta maataloudesta valottaen tuotantoeläinten oloja.
      Asiasta on noussut hirveä haloo, Helsingin Sanomat teilasi pääkirjoituksessaan Animalian, koulukkaille ei missään tapauksessa saa kertoa millaisissa oloissa tuotantoeläimet elävät. Eräs kokoomuksen kansanedustaja vaati suureen ääneen myös vastakkaisen näkemyksen edustajia kouluihin viestittäen Animalian kertovan aiheesta silkkoja satuja nuorille.
      Turkistuottajien Liitto ilmoitti myös, että tiedot ovat ehdottoman vääriä, ja turkistuottajat lähtevätkin vastaiskuun Maatalouden Keskusliiton muhevalla tuella viemään kouluihin turkistenkäytön ilosanomaa.

    • ostan

      vain luomuruokittuja ja samalla sisätiloissa vapaana juoksevien kanojen munia,joilla myös on mahdollisuus ulkona juoksenteluun.Hyvältä ne ainakin maistuvat vaikka en pystykään sanomaan ovatko maukkaampia kuin muut munat.

      Olihan penikkana ollessa kotonakin muutamia kanoja ja kyllä ne kovastikin tyytyväisiltä vaikuttivat.Kun on tuhansista yksilöistä kysymys,voisi tilanne tietysti olla toinen.

      • minävaaaan

        Mikäköhän siinä on että kananmunista nostetaan aina kauhee haloo ja ihminen syö eettisesti jos se syö "iloisen kanan munia" tms... Sit kaikki muu saa olla mitä vaan..

        En ota kantaa itse munien eettisyyteen, tarpeeksi en aiheesta tiedä, mutta haluaisin tuoda sen näkökulman esiin, että minkä ihmeen takia eettistä syömistä halutaan korostaa nimenomaan kanamunilla, kun kaikki muu voi olla tuotettu ihan missä tehtaassa vaan. Onko ne kanat jotenkin helyyttävämpiä kuin possut ym.?

        Itse syön kaikenlaista, harvoin luomua muutenkuin joissakin kasviksissa.


      • Homo sapiens
        minävaaaan kirjoitti:

        Mikäköhän siinä on että kananmunista nostetaan aina kauhee haloo ja ihminen syö eettisesti jos se syö "iloisen kanan munia" tms... Sit kaikki muu saa olla mitä vaan..

        En ota kantaa itse munien eettisyyteen, tarpeeksi en aiheesta tiedä, mutta haluaisin tuoda sen näkökulman esiin, että minkä ihmeen takia eettistä syömistä halutaan korostaa nimenomaan kanamunilla, kun kaikki muu voi olla tuotettu ihan missä tehtaassa vaan. Onko ne kanat jotenkin helyyttävämpiä kuin possut ym.?

        Itse syön kaikenlaista, harvoin luomua muutenkuin joissakin kasviksissa.

        Ostan itse sekä maidon että munat ainoastaan luomuna. Lihaa en syö, joten sitä en osta tavallisena enkä luomuna.
        Syynä valintaani on luomulehmien ja -kanojen
        paremmat olot tehotuotantoeläimiin verrattuna.
        Kanojen ollessa kyseessä on tavallisten munituskanojen tilanahtaus suhteellisen hyvin
        ihmisten tiedossa, siksi kaiketi halutaan suosia
        luomumunia kanojen hyvinvointia ajatellen.
        Luomumunia ovat vain ne, joiden rasioissa lukee selvästi luomu, vapaan tai iloisen kanan merkinnät eivät sitä tarkoita.
        Tavallisten lypsylehmien tilanne on se, että
        n. 80 % niistä seisoo vieläkin parressa kiinni paikallaan 10 kk vuodesta kun taas luomulehmillä on navetassa aina vapaa liikkumamahdollisuus ja ne pääsevät talvellakin kaksi kertaa viikossa ulos. Lisää tietoa tuotantoeläinten oloista löydät Animalian sivuilta.
        Kun käytän luomuna eläinkunnan tuotteita, ensisijainen syy siihen on nimenomaan eläinten hyvinvointi, hyvänä kakkosena tulee omasta terveydestäni huolehtiminen puhtailla luomutuotteilla.


      • munafani
        minävaaaan kirjoitti:

        Mikäköhän siinä on että kananmunista nostetaan aina kauhee haloo ja ihminen syö eettisesti jos se syö "iloisen kanan munia" tms... Sit kaikki muu saa olla mitä vaan..

        En ota kantaa itse munien eettisyyteen, tarpeeksi en aiheesta tiedä, mutta haluaisin tuoda sen näkökulman esiin, että minkä ihmeen takia eettistä syömistä halutaan korostaa nimenomaan kanamunilla, kun kaikki muu voi olla tuotettu ihan missä tehtaassa vaan. Onko ne kanat jotenkin helyyttävämpiä kuin possut ym.?

        Itse syön kaikenlaista, harvoin luomua muutenkuin joissakin kasviksissa.

        näin.
        "...minkä ihmeen takia eettistä syömistä halutaan korostaa nimenomaan kanamunilla, kun kaikki muu voi olla tuotettu ihan missä tehtaassa vaan. Onko ne kanat jotenkin helyyttävämpiä kuin possut ym.?"

        Itse käytän esim. lihana vain naudan luomutuotettua lihaa. Tämä kanan lajityypillinen käytös tekee muna-asiasta vaan hieman monimutkaisemman. Jos elukoitten ulkonäköä tai kesyyntyvyyttä ajatellaan, niin siathan on hellyyttävyydessään aivan koiran tasolla!


      • vain
        minävaaaan kirjoitti:

        Mikäköhän siinä on että kananmunista nostetaan aina kauhee haloo ja ihminen syö eettisesti jos se syö "iloisen kanan munia" tms... Sit kaikki muu saa olla mitä vaan..

        En ota kantaa itse munien eettisyyteen, tarpeeksi en aiheesta tiedä, mutta haluaisin tuoda sen näkökulman esiin, että minkä ihmeen takia eettistä syömistä halutaan korostaa nimenomaan kanamunilla, kun kaikki muu voi olla tuotettu ihan missä tehtaassa vaan. Onko ne kanat jotenkin helyyttävämpiä kuin possut ym.?

        Itse syön kaikenlaista, harvoin luomua muutenkuin joissakin kasviksissa.

        tiedä tuodaanko tuota eettisyyttä erikoisemmin esille kuin mitään muutakaan puolta.Se vain joistakin saattaa siltä vaikuttaa kun itsellä on toinen ajattelutapa.Kaikilla täälläkin pitäisi olla sama oikeus kirjoittaa omista näkökulmistaan.Ei se suinkaan tarvitse tarkoittaa että niitä väkisin muille tyrkytetään.Minä taas käytän luomumaitoakin.Muuta luomuruokaa myös jos vain on saatavilla.Sinä et suinkaan tarvitse näin tehdä.Toivottavasti et aio minuakaan siitä estää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10596
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1878
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1636
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1438
    Aihe