Aamupala vinkkejä!

Uusi vhh-lainen

Onneksi löysin tämän palstan.Koko viime yön tuonne 3:meen luin vhh-dietistä ja päätin kokeilla.Olen 21 juuri vähä alle 1v pojan äiti joka jätti minulle ainakin 10kg ylimääräistä raskausaikana:)
Jos joku jaksaisi kertoa minulle hyviä aamupala v.ehtoja.Kuinkas muuten tuon maidon kanssa,kevyt vai täys?

39

18057

Vastaukset

  • Itse aloitan päiväni kananmunalla. Munakas juustoraasteella tai sienikastikkeella, munakokkelia ja savukalaa. (Tänään oli keitettyä porsaankieltä), Paistettua munaa ja pekonia. Joskus teen katkarapu/kananmunasilppu/majoneesisalaatin. Olen myös kokeillut tomaatti/kurkku/kiinankaali/smetanasalaattia aamuisin.

    Näillä pysyy nälkä poissa pitkään, eikä tule heti aamulla hiilihydraattitankkausta.

    Itse käytän vain täysmaitoa mutta sitäkin kohtuudella, koska hiilihydraatteja on 4,8g/100g

  • monipuolinen ruoka ja kohtuudella sekä ulkoilua ja liikuntaa.
    Puuroa ja hedelmiä syön itse sekä kahvia. Lapset syövät samoin. Lapset omaksuvat äidin ruokamallin vuosien kuluessa.
    Lapset syövät lisäksi leipää, juustoa, kinkkua ja kasviksia sekä mehua ja kaakaota.

    • vähähiilihydraattinen ohje. Puuroa ja leipää. Varmaan sokeroitua mehua ja kaakaon joukkoon sokeria. Niinhän ne lapset omaksuu äidin ruokamallin ja meillä jatkossakin on yli puolet ihmisistä ylipainoisia ja diabetesluvut kasvaa.

      Minulla poika on omaksunut isän ruokamallin. Vähän hiilihydraatteja, pihvin paistamiseen voita ja kastikkeeseen aitoa kuohukermaa, keinorasvat ja margariinit pois.


    • Kiril kirjoitti:

      vähähiilihydraattinen ohje. Puuroa ja leipää. Varmaan sokeroitua mehua ja kaakaon joukkoon sokeria. Niinhän ne lapset omaksuu äidin ruokamallin ja meillä jatkossakin on yli puolet ihmisistä ylipainoisia ja diabetesluvut kasvaa.

      Minulla poika on omaksunut isän ruokamallin. Vähän hiilihydraatteja, pihvin paistamiseen voita ja kastikkeeseen aitoa kuohukermaa, keinorasvat ja margariinit pois.

      niin, kyllähän tuo ylipaino aiheuttaa diabeettesta. Mutta mikäpä tappaa diabeetikon? VHH-ruokavalio rasvatankkauksineen...!!


    • ylipaino! kirjoitti:

      niin, kyllähän tuo ylipaino aiheuttaa diabeettesta. Mutta mikäpä tappaa diabeetikon? VHH-ruokavalio rasvatankkauksineen...!!

      diabeetikon. Onhan kyseessä hiilihydraattiaineenvaihdunnan sairaus. Keinorasvatankkaus on pahaksi kenelle tahansa mutta luonnolliset eläinrasvat pitävät ihmisen terveenä.


    • Kiril kirjoitti:

      diabeetikon. Onhan kyseessä hiilihydraattiaineenvaihdunnan sairaus. Keinorasvatankkaus on pahaksi kenelle tahansa mutta luonnolliset eläinrasvat pitävät ihmisen terveenä.

      Kyllä diabetes on myös rasva-aineenvaihdunnan häiriö, mitä suurimmassa määrin. Itse olen pähkäillyt näiden eri dieettien suhteen, kun hiukan pelkään rasvavoittoisen dieetin seurauksia. Oma verensokerini on laskenut hurjasti kuluneen viikon aikana(joskus liikaakin) ja olen voinut jättää suurimman osan ateriainsuliinista pois, kun olen kokeillut vhh-dieettiä. Laskeeko paino todella sitä noudattamalla?


    • iffa kirjoitti:

      Kyllä diabetes on myös rasva-aineenvaihdunnan häiriö, mitä suurimmassa määrin. Itse olen pähkäillyt näiden eri dieettien suhteen, kun hiukan pelkään rasvavoittoisen dieetin seurauksia. Oma verensokerini on laskenut hurjasti kuluneen viikon aikana(joskus liikaakin) ja olen voinut jättää suurimman osan ateriainsuliinista pois, kun olen kokeillut vhh-dieettiä. Laskeeko paino todella sitä noudattamalla?

      Katso vaa'asta, siitähän sen näkee. Paino laskee tietyyn rajaan asti, mutta ei enempää. Itselläni laski pelkällä VHH-dieetillä 20 kiloa viime kesänä, mutta sitten tuli stoppi ja piti ottaa muitakin keinoja avuksi. Mittaa sokerit ja vähennä insuliinia tarpeen mukaan. Minulla on jäänyt ateriainsuliini pois ja pitkäaikaisen insuliinin kynä kestää nyt entisen kahden päivän asemesta 7 päivää! Myös verenpaine- ja monet muutkin lääkkeet on saanut jättää apteekin hyllylle.


    • iffa kirjoitti:

      Kyllä diabetes on myös rasva-aineenvaihdunnan häiriö, mitä suurimmassa määrin. Itse olen pähkäillyt näiden eri dieettien suhteen, kun hiukan pelkään rasvavoittoisen dieetin seurauksia. Oma verensokerini on laskenut hurjasti kuluneen viikon aikana(joskus liikaakin) ja olen voinut jättää suurimman osan ateriainsuliinista pois, kun olen kokeillut vhh-dieettiä. Laskeeko paino todella sitä noudattamalla?

      VHH-Dietti ei todellakaan sovi diabeetikoille.Eläinrasvat voit,oivariinit ja muut eivät ole suositeltavia myöskään diabeetikoille,tukkii vaan verisuonet.Insuliineja ei saa omin päin vähennellä,eikä liioin jättää ottamatta pistosta.Laihduttaminen diabeetikoilla onkin eri tavalla,ei suinkaan vhh-dietillä.Hiilihydraatit on erittäin tärkeitä diabeetikoille,pitämään verensokerin tasaisena.Laihdutusta on kokeiltava vähentämällä makean ja rasvaisen syöntiä,sekä lisäämällä liikuntaa.


    • Kiril kirjoitti:

      diabeetikon. Onhan kyseessä hiilihydraattiaineenvaihdunnan sairaus. Keinorasvatankkaus on pahaksi kenelle tahansa mutta luonnolliset eläinrasvat pitävät ihmisen terveenä.

      Nimimerkille Kiril hiilihydraatit eivät tapa ketään ja diabeetikoille ne on erityisen tärkeitä.Sitä vastoin eläinrasvat tappaa,tukkii verisuonet ja tulee muita ikäviä juttuja,liiallisesta rasvatankkauksesta.


    • Hiilarit tärkeitä kirjoitti:

      VHH-Dietti ei todellakaan sovi diabeetikoille.Eläinrasvat voit,oivariinit ja muut eivät ole suositeltavia myöskään diabeetikoille,tukkii vaan verisuonet.Insuliineja ei saa omin päin vähennellä,eikä liioin jättää ottamatta pistosta.Laihduttaminen diabeetikoilla onkin eri tavalla,ei suinkaan vhh-dietillä.Hiilihydraatit on erittäin tärkeitä diabeetikoille,pitämään verensokerin tasaisena.Laihdutusta on kokeiltava vähentämällä makean ja rasvaisen syöntiä,sekä lisäämällä liikuntaa.

      Sulle " hiilarit tärkeitä".
      Juuri ne hiilarit pitää verensokerin korkeella. Insuliinia voi itse säädellä ihan pikkuisen kerralla. VHH:ssa juuri käytetään voita, kookosrasvaa ja oliiviöljyy. Paljon kasviksia, vihanneksia ja juureksia mut ei yhtään perunaa. Ei riisii eikä pastaa yhtään. Olen ollut reilun kk vhh dieetillä. Sokerit jo nyt tipahtaneet paasto 9:stä n 4-5:een. Päivällä syön sen mitä hiilareita tarviin ettei sokrut mee liika alas. Illalla salaatti jossa esim kalaa, kanaa tai lihaa. Tiiätkö, et hiilarit on juuri niitä jotka vain ja ainoostaan lihottaa? Jos mätät puuroo ja leipää ni et varmana laihdu ja sokerit ei tipu. Juuri tätä lääkefirmat haluu. Ja d- hoitajatkin melkein pakottaa mättään hiilareita ja sitten vaan lisää inskaa. Ja läskiä. Mitä enemmän vedät hiilareita, sitä enemmän lääkefirmat rikastuu ja kansa sairastuu. Ehdottomasti leipä ja peruna pois. Sitäpaitsi, kun lapset oppivat sen jatkuvan voileipien mussutuksen niin johan tulevaisuuden kakarat paisuu entisestään. Nytkin jo nuoriso lihavaa ku joulupossut. Muuten, tiiätkö että sikoja kuuluu syöttää leivällä ja perunalla ennen joulu jotta ovat vi---lihavia joulupöytään?


    • Kiril kirjoitti:

      diabeetikon. Onhan kyseessä hiilihydraattiaineenvaihdunnan sairaus. Keinorasvatankkaus on pahaksi kenelle tahansa mutta luonnolliset eläinrasvat pitävät ihmisen terveenä.

      Kiril,hiilarit ei tapa ketään.Diabetes on insuliininpuutos sairaus,ei mikään
      hiilihydraattiaineenvaihdunnan sairaus.

      Keinorasvatankkaus on hyväksi,mutta eläinrasvat sairastuttavat ihmisen.
      Tukkivat verisuonet ja aiheuttavat muita verisuoni ja sydänsairauksia.

      Äläpäs vääristele,et tiedä miten asiat on todellisuudessa,joten silloin ei
      kannata puhua yhtään mitään.


    • ei hiilareille kirjoitti:

      Sulle " hiilarit tärkeitä".
      Juuri ne hiilarit pitää verensokerin korkeella. Insuliinia voi itse säädellä ihan pikkuisen kerralla. VHH:ssa juuri käytetään voita, kookosrasvaa ja oliiviöljyy. Paljon kasviksia, vihanneksia ja juureksia mut ei yhtään perunaa. Ei riisii eikä pastaa yhtään. Olen ollut reilun kk vhh dieetillä. Sokerit jo nyt tipahtaneet paasto 9:stä n 4-5:een. Päivällä syön sen mitä hiilareita tarviin ettei sokrut mee liika alas. Illalla salaatti jossa esim kalaa, kanaa tai lihaa. Tiiätkö, et hiilarit on juuri niitä jotka vain ja ainoostaan lihottaa? Jos mätät puuroo ja leipää ni et varmana laihdu ja sokerit ei tipu. Juuri tätä lääkefirmat haluu. Ja d- hoitajatkin melkein pakottaa mättään hiilareita ja sitten vaan lisää inskaa. Ja läskiä. Mitä enemmän vedät hiilareita, sitä enemmän lääkefirmat rikastuu ja kansa sairastuu. Ehdottomasti leipä ja peruna pois. Sitäpaitsi, kun lapset oppivat sen jatkuvan voileipien mussutuksen niin johan tulevaisuuden kakarat paisuu entisestään. Nytkin jo nuoriso lihavaa ku joulupossut. Muuten, tiiätkö että sikoja kuuluu syöttää leivällä ja perunalla ennen joulu jotta ovat vi---lihavia joulupöytään?

      Sinulle "ei hiilareille"
      Hiilarit pitävät verensokerin tasaisena,ei korkealla.Insuliinia ei säädellä itse,
      vaan hoitajan ja lääkärin määräyksestä,he neuvovat mikä on oikea annos.

      Voi ja muut eläinrasvat on pahasta,ne sairastuttaa ja lihottaa.
      Diabeetikolle on suositeltavampia kaikki kasvirasvat.

      Minäpä tiedänkin parhaiten asiat,että ne on kaikki eläinrasvat ja
      liiat proteiinit,jotka vain ja ainoastaan lihottaa,ei hiilarit.

      Puurot ja leivät laihduttaa kyllä ja pitää verensokerin tasaisena.
      Diabeteshoitajat tarkoittaa vaan hyvää ja potilaan parasta sillä
      pakottamisella,eikä siitä pidä ottaa nokkiinsa.

      Leipä ja peruna pitää ehdottomasti pitää ruokavaliossa.
      Kaikki eläinrasvat ja liiat proteiinit pois.


    • Ei karppaukselle kirjoitti:

      Sinulle "ei hiilareille"
      Hiilarit pitävät verensokerin tasaisena,ei korkealla.Insuliinia ei säädellä itse,
      vaan hoitajan ja lääkärin määräyksestä,he neuvovat mikä on oikea annos.

      Voi ja muut eläinrasvat on pahasta,ne sairastuttaa ja lihottaa.
      Diabeetikolle on suositeltavampia kaikki kasvirasvat.

      Minäpä tiedänkin parhaiten asiat,että ne on kaikki eläinrasvat ja
      liiat proteiinit,jotka vain ja ainoastaan lihottaa,ei hiilarit.

      Puurot ja leivät laihduttaa kyllä ja pitää verensokerin tasaisena.
      Diabeteshoitajat tarkoittaa vaan hyvää ja potilaan parasta sillä
      pakottamisella,eikä siitä pidä ottaa nokkiinsa.

      Leipä ja peruna pitää ehdottomasti pitää ruokavaliossa.
      Kaikki eläinrasvat ja liiat proteiinit pois.

      Älä jauha pastaa...laihtunut 25kg olen,KARPPAMALLA.Veriarvoni loistavat,vointi koko elämäni paras,JEEEEEEEEEEEEEEEEE......


    • Sokeri lihottaa, ei rasva. Hiilihydraatit vaikeuttavat rasva-aineenvaihduntaa, samoin liika proteiini. Diabeetikolle on tärkeää rajoittaa hiilihydraattien määrää ja lisätä rasvan määrää. Terveelliset rasvat, kuten voi, oliviöljy ja kookosöljy ovat, ovat luonnollisia rasvoja, jotka sisältävät tyydyttyneitä rasvoja, joita voi käyttää energialähteenä. Runsas hiilihydraattinen ruokavalio on amerikkalaisten huijaus, jolla on aiheutettu suomalaisten sydänsairaudet.


    • Ota tuosta nyt selvää, kun toinen suosii rasvoja, toinen hiilareita. Voita en käytä kuin nimeksi ja öljynä oliiviöljy, sitäkin kohtuudella. Keinorasvat pannassa. Juustot vähärasvaisia samoin maito. Mistä vielä voisi nipistää, kysyn vaan. No, pulla päivässä menee ja kaksi parhaana. Siinäkö pahin vihollinen. Pullasta vaikea luopua, mutta mitäpä tilalle? Kiloja pitäisi saada pois.


    • Ei karppaukselle kirjoitti:

      Sinulle "ei hiilareille"
      Hiilarit pitävät verensokerin tasaisena,ei korkealla.Insuliinia ei säädellä itse,
      vaan hoitajan ja lääkärin määräyksestä,he neuvovat mikä on oikea annos.

      Voi ja muut eläinrasvat on pahasta,ne sairastuttaa ja lihottaa.
      Diabeetikolle on suositeltavampia kaikki kasvirasvat.

      Minäpä tiedänkin parhaiten asiat,että ne on kaikki eläinrasvat ja
      liiat proteiinit,jotka vain ja ainoastaan lihottaa,ei hiilarit.

      Puurot ja leivät laihduttaa kyllä ja pitää verensokerin tasaisena.
      Diabeteshoitajat tarkoittaa vaan hyvää ja potilaan parasta sillä
      pakottamisella,eikä siitä pidä ottaa nokkiinsa.

      Leipä ja peruna pitää ehdottomasti pitää ruokavaliossa.
      Kaikki eläinrasvat ja liiat proteiinit pois.

      Jouduin tilnteeseen tuossa muutama vuosi sitten, jossa olin sairaana pystynyt syömään tavallista vähemmän. Sairaalassa oli tietenkin tavallinen ruokavalio, sokrittomia tuotteita ei ollut. Nälän taltuttamiseksi piti aamulla syödä puuro + kasa leipää, lounaalla ruoka + iso kasa leipää, päivällisellä syödä ruoka + iso kasa leipää, iltapala oli leipää. Kävinhän siinä sen viikon aikana niin, että kaksi kertaa verensokerit menivät yli mittausten enimmäisarvon 30 (mmol) ja muutenkin joutui piikittämään hirveitä määriä pikainsuliinia tavanomaiseen verrattuna.

      Syön kyllä hiilareita muutenkin, mutta kohtuudella, ne kun ovat diabeetikon pahin vihollinen alkoholin lisäksi (runsas alkoholinkäyttö laskee verensokeria likaa).


  • Makeuttamatonta luomu soijamaitoa johon laitan jauheen jossa on proteiinia, vitamiineja ja mineraaleja. Hedelmää. Itsepuristettuja kasvismehuja.

  • http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/voimajuoma.aspx

    Tuota juon melkein joka aamu. Hunajan olen jättänyt kyllä pois. Marjoja vaihtelen aina sen mukaan, mitä sattuu kaupan pakastealtaasta mukaan, mustikkaa, vadelmaa, karpaloa...

    En osaisi enää lähteä töihin ilman tuota.

  • Täällä toinen äiti, joka on vhh-ruoalla :)
    Mulla ei aina aamulla riitä aika alkaa paistamaan munia, joten syön rahkaa joko sellaisenaan tai hieman laitan sekaan fun lightia tai sokeritonta mehukeittoa. Pysyy nälkä loitolla hyvin tuolla :) Tai sit teen karppi-leipää ja otan sitä pari palaa lisukkeena kurkkua/tomskua sekä juustoa/metukkaa (huoma 0 hiilarisia päälle :)).
    Tosin, jos haluat ottaa alun (ekat 2vk) tiukemman linjan, eli ei hiilareita aamuun. Niin sitten tuo muna-pekoni -linja on ihan hyvä :) Kukin tavallaan. Itse en tykkää pekonista, joten käytän sen tilalla metukkaa. Ja jos on kiirettä aina aamuisin, niin kananmunia voi vaikka keittää edellisenä iltana jo valmiiksi.
    KOkeilemalla eri variaatioita sitä löytää oman tapansa olla vähähiilarilla :) Ei ole yhtä oikeaa tapaa! Kannattaa aluksi miettiä milla hiilarimäärällä alkaa olemaan.

    • ettei aika riitä paistamaan munia? Munakokkeli paistinpannulla syntyy hetkessä kun lisää munamassan joukkoon tilkan kermaa ja puulastalla siirtelee sitä massaa pannulla keskelle ja se on hetkessä valmis. Siinähän itseasiassa tulee kiire ehtiä maustamaan se valkopippurilla ja suolalla ennen lastan käyttöä.


    • mitä on karppileipä? Ohje?




  • Kananmunaa ja jogurttia aamulla tai munakasta viikonloppuaamuina, jos viikolla ei ehdi tehdä. Valmiissa jogurteissahan on piilosokeria aivan tolkuttomasti, joten maustamatonta vaan, johon marjoja tms. sekaan. Rahka on proteeinipitoista ja hyvää myös. Kyllä aamulla vähän hiilareita saa syödä, että saa energiaa päivään, esim. mysliä jogurtin sekaan (maustamatonta siis).

  • itse suosin ennemmin kesäkurpitsaa paistettuna,päälle juustoa rapeana muhitettuna ja lisäksi raejuustoa ja oliiveja...ja kahvia...sekä kookosöljyä pari rkl aamulla.

  • Serllaisina aamuina kun on aikaa laittaa aamupalaa, teen seuraavasti: Paistan pieniä meetwurstikuutioita pannulla. Vatkaan kaksi munaa ja lisään suolaa, kuohukermaa ja tilkan maitoa. Kaadan seoksen pannulle meetwurstien joukkoon ja annan ruskistua. Kun se on puoliksi jähmettynyt, leikon sen neljään osaan, käännän ja ruskistan toiselta puolen.
    Puuron olen korvannut kankeaan piimään sekoitetuilla vehnäleseillä, pellavansiemenrouheella sekä lievästi sokeroidulla mustaherukkahillolla. Syön lisäksi kaksi hapankorpun palaa, joiden väliin laitan reilusti voita, rasvaista juustoa ja vaikkapa maksamakkaraa. Ja kahvit juon tietysti myös.

  • Itse syön joka aamu puuron ja palan ruisleipää! Ihan sen takia, että oksennan välittömästi jos tankkaan heti aamusta rasvaista ruokaa, yök :( Munat ja pekonit yms. ei siis käy aamupalaksi meikäläiselle... ja toiseksi saan siitä kivasti energiaa alkaakseni päivän askareisiin ja vatsa toimii. Minulla on tosi hankala vatsa ollut aina. Myöhemmin päivällä noudatan visusti VHH ruokavaliota :) Harmittaa vietävästi, kun rakastan juustoja, ja tällä ruokavaliolla niitä kun saisi surutta syödäkin, niin maha ei tykkää yhtään :(

  • Tämmönen n. 120kg äijänkäppänä on todennut omalla kohdalla toimivaksi aamupalaksi 2x ruispalaa, päällä kananmuna ja pari siivua pekonia paistettuina.

    Pinnoitetuilla pannuilla munat paistaa ilman rasvaakin, eikä siitä rasvasta tarvitse muutenkaan tehdä pannulle uima-allasta... esim. puolikkaalla teelusikallisellakin pärjää, kun vielä levittelee öljyn hyvin.
    Pekoni onkin sitten jo toinen juttu...

    Hyvä-/alakarppaajille suurin osa päivän hiilareista yo. esimerkissä.
    Ketoosinatsit välttää tätä ohjetta.

  • Mattilan trolli-aloitus,,,heheheheheeheh

  • Kuppi teetä, ilman makeutusaineita
    1 Appelsiini
    1 Omena
    Ehkä kahvia mustana sokerilla, jos oikein väsyttää.

    Välipalaksi ennen lounasta jotakin maidosta: rahka, jogurtti, vanukas

    Kyllä tämän pitäisi riittää aamuksi. En ymmärrä, miksi päivällinen keitetystä kielestä ei vielä innosta sinua.

  • Kaksi kuppia cappuccinoa kahvikoneella, voissa paistettu kananmuna ja pari siivua pekonia. Maito on täysmaitoa tai maitotilalta itse haettua pastöroimatonta ja hogenoimatonta sorttia.

    Munakas on viikonloppuisin vaihtoehtona.

    Ja joskus turkkilaista jugurttia, 10% rasvaa, ei hiilihydraatteja. Päälle pakestemarjoja ja omaa tekemää mysliä.

    Mysliohje: manteleita paahdetaan pannulla varovasti niin, että väri vähän tummuu ja tulee rapeaksi. Sekoitetaan yhdessä kookoslastujen ja saksanpähkinöiden kanssa mikserissä.

  • Pyyhin aamuisin hyvin nukutun yön jälkeisen hymyn kasvoiltani nautiskelemalla kulhollisen smetanaa ja puolukoita. Sillä lähtee aamu hyvin käyntiin ja sitten pierettää, koska olen laktoosi-intolerantikko. Sillä takaan, että muillakin on nyrpeä ilme seurassani.

  • Ite olen tehnyt marjoista tuorepuuroja sauvasekoittajalla. Kaupan pakastemarjat ovat vähän karvaita mutta niihin voi sekoittaa banaania joukkoon niin maistuu hyvältä. Ja vähän manteleita pähkinöitä yms. jos ei ihan täydellisesti halua rajoittaa hydraatteja.
    Kananmunaa tietysti ja joskus juustoja.
    Tietysti jotain hyvää lihaa ja sellaisenaan napostelen kurkkua. tomaattia, avokadoa yms.

    • Maustamaton jugurtti on hyvää myös tuon marjatuorepuuron kanssa.


  • Esim.Kaurapuuro,ruisleipä kevytlevitteen,kevytkinkkuleikkeen ja kasvisten kera,tuoremehua tai hedelmä.

  • Aamulla vain kahvi. Päivän aikana yksi kunnon ateria. Illalla kahvi ja vailla kourallinen pähkinöitä. Jos siltä tuntuu niin välipaloina hedelmiä tai munia. Välillä paastopäivä sinne tänne. Rasvapoltolla ei nälkä suolia kurmoota.

    • Ime sinä munaa tai tukehdu sinä karppaukseen.


    • Karppausnarkit hajoo kirjoitti:

      Ime sinä munaa tai tukehdu sinä karppaukseen.

      IHANAA SYKSYÄ SULLEKKIN AURINKOINEN,AINA YHTÄ HYVÄNTUULINEN OLET.KANTSISKO JÄTTÄÄ YKS HAMPPARI JA NE OLUTLAATIKOLLISET VÄLILLÄ POIS.KYSELEE HOIKKA JA TERVE IHMINEN.


  • Katso netflixistä forks over knives. Sieltä saa terveellisiä neuvoja.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.