Kevyt kastike.

tosiTyhmä=)

Olen vähän tumpelo kokkailu asioissa, joten piti ihan tulla tänne kyselemään, että miten me kevyet ruokailijat voimme tehdä kastiketta...joskus sellasitakin olisi mukava syödä. Normaalisti teen siin kastikkeen vehnäjauhoista, mutta kun tota vehnää ei pitäs syödä...
Onko tämmöinen maizena valmissuuruste hyvä juttu...vai onko olemassa joitakin muita "terveellisiä" vaihtoehtoja tehdä itse kastiketta?
Kiitos vastauksista=)

21

7008

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

Ennustan, että lähiaikoina, ehkä jo tänään, Kiril hyökkää tänne tarjoamaan smetanakastikettaan tai muuta kermaista tai voista soosia... Myös perunoista/pastasta hän ehtii saman viestin aikana valittamaan.

Otetaanpa aikaa, alottaja kirjoittanut klo10.22. Uskoisin Kirilin vastaavan klo16.00 mennessä.

• tosiTyhmä=)

Sittenhän tällä henkilöllä on paha lukihäiriö=D

• Kiril

on maissitärkkelystä ja verrattavissa peruna- ja vehnäjauhoihin. Jos sanot, että vehnää ei pitäisi syödä, niin älä syö näitäkään. Ne ovat samassa runsashiilihydraattisessa sarjassa.

Kyllä kevyitä kastikkeita syntyy ilman jauhoja ja vaihtoehtoja on useita. Voit käyttää esim tomaattipyrettä, juustoja, kermaa tai smetanaa.

• Tepi.

"Voit käyttää esim tomaattipyrettä, juustoja, kermaa tai smetanaa."

Juustot, kerma ja smetana tekevät kastikkeet lihottaviksi, ei kevyiksi. Rasva lihottaa ja tappaa.

• JariJo
        Tepi. kirjoitti:

"Voit käyttää esim tomaattipyrettä, juustoja, kermaa tai smetanaa."

Juustot, kerma ja smetana tekevät kastikkeet lihottaviksi, ei kevyiksi. Rasva lihottaa ja tappaa.

Ottaisit asioista selvää ennen kuin väität tuollaisia.

• ne venhnäjauhot....

maizena vastaa venhäjauhoja, joten jos et voi muka venhäjauhoa käytää suurustamiseen älä käytä mitään.
      Itse käytän neljän hengen kastikkeen suurustamiseen puoli desiä vehnäjauhoa eli siis alle 10 g vehnäjauhoa/henki , paljonko luulet että tuosta määrästä saa kaloreita, sen sijaan kun esim kermalla suurustetusta kastikkeesta tulisi aika huomattava määrä enemmän.

Tosin esim jauhelihakastikeen voi hyvin jättää suurustamatta ja käyttää tom. pyrettä, joka sakeuttaa hieman.

• Oku

jos haluat tehdä kevyttä kastiketta elä missään tapauksessa työnnä siihen mitään kermaa tai smetanaa. Niiden avulla vain lihoaa ja saa verisuonet tukkoon. Kyllä noille runsasrasvaisille tuotteille pitäisi määrätä tuntuva haittavero.

• JariJo

Kerma tai smetana eivät itsessään lihota eivätkä tuki verisuonia. Sinulla on vanhaa tietoa.

• Kiril

määrätä kaikille hiilihydraattipitoisille jauhoille ja perunoille sekä keinorasvoille ja margariineille, koska ne tukkivat suonet ja saavat aikaan sydän- ja verisuonitauteja sekä aiheuttavat kolesteroliongelmia.

Luonnollisen voin, kerman ja smetanan verot pitäisi poistaa kokonaan.

Ylipaino-ongelmat lisääntyvät koko ajan vaikka voin kulutus on laskenut puoleen kymmenessä vuodessa. Samoin kolesteroli- ja verenpainelääkkeitä syövien osuus kasvaa jatkuvasti kun ihmiset siirtyvät keinorasvoihin ja syövät turhia hiilihydraatteja.

• Oku
        JariJo kirjoitti:

Kerma tai smetana eivät itsessään lihota eivätkä tuki verisuonia. Sinulla on vanhaa tietoa.

tieto on monesti parempaa kuin uusi huuhaa-tieto.

• tosiTyhmä
        Kiril kirjoitti:

määrätä kaikille hiilihydraattipitoisille jauhoille ja perunoille sekä keinorasvoille ja margariineille, koska ne tukkivat suonet ja saavat aikaan sydän- ja verisuonitauteja sekä aiheuttavat kolesteroliongelmia.

Luonnollisen voin, kerman ja smetanan verot pitäisi poistaa kokonaan.

Ylipaino-ongelmat lisääntyvät koko ajan vaikka voin kulutus on laskenut puoleen kymmenessä vuodessa. Samoin kolesteroli- ja verenpainelääkkeitä syövien osuus kasvaa jatkuvasti kun ihmiset siirtyvät keinorasvoihin ja syövät turhia hiilihydraatteja.

No johan minun kastike kysymys herätti keskustelua=D
        Kiitäs hyvistä neuvoista, ajattelin kokeilla tänään tomaattipyre kastiketta...ei itselle moinen tullut mieleen aikaisemmin=)
        Smetanaa ja kermaa en ruokaani laita, koska niissä on erittäin paljon rasvaa ja en siis pidä niitä terveellisinä vaihtoehtoina, mutta en myöskään vehnäjauhoja mielelläni, koska siinä on mielestäni taas aivan turhia hiilareita.

Tuo Kiril henkilön kauhea hiilareiden vastustus ja rasvojen puolustus on mielestäni hiukan yliampuvaa, koska minun aikapaljon asioita tutkineeseenkin päähän ei mahdu miten rasvapitoinen ruokavalio voisi olla terveellinen. Kaikkea sopivassa suhteessa, liiat hiilaritkaan eivät ole hyväksi(vaalea vehnä jne), mutta ei rasvakaan.

Jokainen kuitenkin syö miten tykkää ja vastustaa sekä puolustaa niitä asioita mitä pitää oikeina, joten turha tästä on riidellä ihmisten.

Halusin siis tosiaan vain tietää miten saan kevyttä, hyvää ja myöskin vähän hiilihydraataatteja sisältävää kastiketta=)

• tosiTyhmä
        tosiTyhmä kirjoitti:

Kiitäs hyvistä neuvoista, ajattelin kokeilla tänään tomaattipyre kastiketta...ei itselle moinen tullut mieleen aikaisemmin=)
        Smetanaa ja kermaa en ruokaani laita, koska niissä on erittäin paljon rasvaa ja en siis pidä niitä terveellisinä vaihtoehtoina, mutta en myöskään vehnäjauhoja mielelläni, koska siinä on mielestäni taas aivan turhia hiilareita.

Tuo Kiril henkilön kauhea hiilareiden vastustus ja rasvojen puolustus on mielestäni hiukan yliampuvaa, koska minun aikapaljon asioita tutkineeseenkin päähän ei mahdu miten rasvapitoinen ruokavalio voisi olla terveellinen. Kaikkea sopivassa suhteessa, liiat hiilaritkaan eivät ole hyväksi(vaalea vehnä jne), mutta ei rasvakaan.

Jokainen kuitenkin syö miten tykkää ja vastustaa sekä puolustaa niitä asioita mitä pitää oikeina, joten turha tästä on riidellä ihmisten.

Halusin siis tosiaan vain tietää miten saan kevyttä, hyvää ja myöskin vähän hiilihydraataatteja sisältävää kastiketta=)

Korjaan jo valmiiksi tuon kirjoitus/ajatus virheen...vaalea vehnä, tarkoitan sillä siis valkoisesta jauhosta tehtyjä tuotteita yleensä.

• JariJo
        Oku kirjoitti:

tieto on monesti parempaa kuin uusi huuhaa-tieto.

Huuhaa taitaa olla sinun omassa päässäsi.

Melkein 30000 ruotsalaista osallistui 5 vuotta kestäneeseen tutkimukseen, jossa tutkittiin tyydyttyneen ja kokonaisrasvan saantia. Tutkimuksessa selvisi, että itse asiassa eniten tyydyttynyttä ja kokonaisrasvaa käyttäneillä miehillä oli hieman vähemmän sydäntautikuolleisuutta kuin vähemmän rasvaa käyttäneillä. Tutkijat tekivät johtopäätöksen, että tutkimustulokset eivät tue nykyisiä ravitsemussuosituksia rasvan saannin osalta.

Dietary fat intake and early mortality patterns--data from The Malmo Diet and Cancer Study http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16018792&dopt=Citation

• JariJo
        tosiTyhmä kirjoitti:

"minun aikapaljon asioita tutkineeseenkin päähän ei mahdu miten rasvapitoinen ruokavalio voisi olla terveellinen"

Oletko tutustunut vähärasvaista ja runsasrasvaista ruokavaliota vertaaviin tutkimuksiin? Sellaisia on tehty jo useita, ja suurin osa niistä toteaa runsasrasvaisen terveellisemmäksi. Yksikään ei totea vähärasvaista terveellisemmäksi. Lisäksi Harvardin yliopiston pitkäaikaisessa tutkimuksessa on tultu siihen tulokseen, että vähärasvainen ruokavalio ei edistä terveyttä tai laihtumista.

• Kiril
        tosiTyhmä kirjoitti:

luonnollisia rasvoja, kuten voita, oliivi- ja kookosöljyä, en teollisesti muokattuja keinorasvoja ja margariineja.

Kaikkia sopivassa suhteessa on ongelmallinen, koska hiilihydraatit yhdessä minkä rasvan kanssa tahansa tuottavat ongelmia. Jos käyttää terveellistä voita yhdessä jauhojen kanssa, hiilihydraatit tekevät yhdistelmästä epäterveellisen.

Rasva on polttoaine siinä missä sokeritkin ja jos vähentää hiilihydraatit minimiin niin elimistö polttaa rasvaa.

Ei tämä pitäisi olla riitelyä vaan keskustelua.

• oku
        JariJo kirjoitti:

Huuhaa taitaa olla sinun omassa päässäsi.

Melkein 30000 ruotsalaista osallistui 5 vuotta kestäneeseen tutkimukseen, jossa tutkittiin tyydyttyneen ja kokonaisrasvan saantia. Tutkimuksessa selvisi, että itse asiassa eniten tyydyttynyttä ja kokonaisrasvaa käyttäneillä miehillä oli hieman vähemmän sydäntautikuolleisuutta kuin vähemmän rasvaa käyttäneillä. Tutkijat tekivät johtopäätöksen, että tutkimustulokset eivät tue nykyisiä ravitsemussuosituksia rasvan saannin osalta.

Dietary fat intake and early mortality patterns--data from The Malmo Diet and Cancer Study http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16018792&dopt=Citation

oletitse

Kyllähän minä kuitenkin luotan enemmän omaan hyvinvointiin ja lääkäriin, kuin kaikkiin paskan puhujiin täällä palstoilla.

Kyllä eläinperäiset rasvat on SUURIN terveysriski elintarvikkeista.

• Kiril
        oku kirjoitti:

oletitse

Kyllähän minä kuitenkin luotan enemmän omaan hyvinvointiin ja lääkäriin, kuin kaikkiin paskan puhujiin täällä palstoilla.

enemmän omaan hyvinvointiin ja lääkäriin. Vaihdoin teolliset keinorasvat ja margariinit voihin ja oliiviöljyyn ja vähensin hiilihydraatit minimiin. Nyt on verenpaine ja kolesteroliarvot kunnossa ja lääkärikin ihmetteli, että toimiiko vähähiilihydraattinen ruokavalio näin hyvin. Sivutuotteena paino putosi 15 kiloa.

Kyllä hiilihydraattipitoiset jauhot, peruna, pasta, makaronit yhdistettynä keinorasvoihin, ovat SUURIN terveysriski.

Paskanpuhujiin en minäkään luota.

• JariJo
        oku kirjoitti:

oletitse

Lääkäriin luottaminen onkin monissa asioissa ihan järkevää. Ravitsemukseen liittyvää koulutusta lääkärit ovat kuitenkin saaneet valitettavan vähän.

• Josuli
        JariJo kirjoitti:

Lääkäriin luottaminen onkin monissa asioissa ihan järkevää. Ravitsemukseen liittyvää koulutusta lääkärit ovat kuitenkin saaneet valitettavan vähän.

oikeassa siinä että lääkärit saavat todella vähän ravitsemukseen liittyvää koulutusta. Heidän pääasiallinen tehtävä on antaa ihmisille lääkettä kun jossain kolottaa. Valitettavasti. Hyvin monet sairaudet (suurin osa) voitaisiin ennalta ehkäistä ja parantaa oikeanlaisella ravinnolla.

• nykysin
        tosiTyhmä kirjoitti:

kaupassa myydään 4% ruokakermaa joka mielestäni ei hirveän rasvaista ole...

• neuvonen

Tomaattimurskaa, tai muuta kasvissosetta. Esim. porkkanaa keittämällä ja soseuttamalla saa makua ja sakeutta kastikkeeseen. Muista myös pataruuat joissa on paljon tavaraa (lihan ohella papua, porkkanaa, lanttua, sipulia, mitä haluat) ja vain vähän nestettä, jota ei tarvitse sakeuttaa ollenkaan. Muutenkaan minusta hyvä liemi ei välttämättä sakeuttajaa kaipaa.
      Itse käytän sakeutukseen hiivaleipävehnäjauhoja, eihän ero iso ole mutta kuitenkin... Luitko tarkkaan Maizenan sisällyksen, siinä kai on rasvaakin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe