Galluppi oikeasta tilannenopeudesta moottoritiellä

mikkom

Mikä on oikea tilannenopeus moottoritiellä jos rajoitusta oteta huomioon.

1. Moottoritien ollessa kuiva eli kesäkelillä?

2. Tien ollessa jäinen?

Annan omat vastaukset myöhemmin.

58

2391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      1. Itselläni normaalisti jotain välillä 120 - 170 km/h.
      2. Itselläni normaalisti jotain välillä 100 - 140 km/h.

      Oikeaa tilannenopeutta ei voi kyllä sanoa ihan noin vaan, riippuu aika paljon esim. muusta liikenteestä, valon määrästä, autosta, ...

      • ÄIJÄLÄ

        Missäs muka on sellainen tieosuus, jolla ei ole minkäänlaista rajoitusta. Minun tietääkseni ei missään, vaan suurin sallituu nopeus taitaa olla 120 km/h. Jos sen ylittää, saa tietenkin sakot, kun käry käy.
        Ja sinäkö kaahaat jäistä tietä nopeudella 100 - 140 km/h?
        Ei helvetti, ei ole järkeä sunkaa päässäs.
        Oikea tilannenopeus on tietysti sellainen, että auto pysyy tiellä, mutta mistäs sen tietää, pysyykö, sitä vaan itse kuvittelee.

        Fysiikan lakeja ei voi kumota ajotaidoillaan.

        Sinulle on siis tärkeää, että pystyt ajamaan maksimaalista nopeutta kaikkina vuorokauden aikoina ja vuodenaikoina.

        Minulle ei ole ajamisessa maksiminopeus ollenkaan tärkeä. Minä ehdin kyllä paikasta A paikkaan B hiljaisellakin nopeudella.

        Jokainen voi käydä lukemassa tilannenopeudesta hakusanalla, joten en viitsi niitä tänne laittaa, vaan yritän kertoa omin sanoin.

        Ei pidä alkaa leikkimään sanahirviötä, mikä on tilannenopeus, sille voisi keksiä synonyymin mikä on oikea turvallisuusnopeus.

        Aina kun auto lähtee käsistä ajautuen päin rekkaa, tai päin mäntyä tai siltapilaria, voidaan sanoa, ettei ajajalla ollut käytettävissään oikeaa turvallisuusnopeutta. Mielellään sanotaan vain, että sillä kuskilla ei ollut ajotaitoa.

        Itse ajaminen on kuitenkin sangen helppoa, vaan kyse on siitä, ettei osannut sovittaa ajonopeuttaan tienpidon mukaiseksi.

        Sitten ajaja menettää monesti ajoneuvonsa hallinnan, mikä taas johtuu liian suuresta nopeudesta.
        Rallikuskitkin ajaa joskus ulos radalta, kun vauhti ei ollut hallittavissa.

        Tilannenopeuskäsite on erilainen jokaisella. Liekkökään siitä virallista määritelmää olemassa?

        Mutta minulle tilannenopeus on tämä.

        Kun ajelin kotia tänään töistä, tienpinta tuntuu liukkaalta, kun on lunta sadellut. Järkivähäni sanoo, että vauhtia on siksi pudotettava.
        Kun rajoitus on 80 km/h, ajan vain 60 -70 km.n vauhtia. Lähestyessäni isoa risteystä, joka on myötämäessä, järkivähäni sanoo, että se on liukas aina talvella, koska autot jarruttaessaan hiovat sen sellaiseksi.
        Alan siis jo hyvissä ajoin toppuutella vauhtiani ja pysäytän autoni 10 metrin päähän edessäni olevasta siitä syystä, että jos perässäni tuleva ei osaakkaan ajaa tilannenopeudella, hän alkaa jarruttamaan liian myöhään ja törmää perääni, jolloin autoni luonnollisesti syöksähtää eteenpäin muutaman metrin riippuen siitä, millä nopeudella törmäys tapahtuu.
        Minä olenkin kaukaa viisas. Katsokaas, jos jään tarpeeksi kauas, niin en aiheuta ketjukolaria ja autoni etupää jää ehjäksi.

        Kun lähdin siitä risteyksestä, pyörii renkaat sutia, sillä niin liukas seon.

        Mutta mitä tekevät kanssa-autoilijani. Ne ajavat aina melkein kiinni toisiinsa. Entäpä sitten, jos sieltä jonon perältä ajaa kuorma-auto, jonka jarrut sattuu menemään epäkuntoon juuri mäessä, jonka alla on risteys. Siinä kolisee kaikki autot toinen toisensa perään, kun ei ymmärretty jättää sitä turvaväliä.

        Varsinainen tavi tuli kerran turvaväliini samaisessa mäenrinteessä.

        Minulla oli 10 metriä väliä, niin eikös pakana viereistä vasenta kaistaa alkanut siirtymään perästäni eteeni. Ehdin sen verran ottaa eteen, että sen tavin auto jäi vähän sivuittain.
        Halusin näin opettaa kyseistä tavia, ettei pidä ängetä toisen turvaväliin.
        Siinä se sitten jäi tulpaksi omaa kaistaansa kulkeville.
        Varmasti ei mitään voittanut, kunhan halusi vain opettaa, ettei liika pitkiä välejä pidä jättää.

        Tilannenopeuden määrää lukuisat eri seikat.
        Kaikkihan ei semmoisista tilannenopeuksista edes ymmärrä mitään.
        Monelle ajaminen on vain sitä, että pedaali pohjassa tajuamatta liikennetilanteista hevon persettä.
        Olipahan taas joku nuori sälli ajanut suojatiellä polkupyöräilijän päälle. Linja-auto oli pysähtynyt antamaan tietä suojatien eteen, mutta sälli oli vaan ajanut pysähtymättä törmäten pyöräilijään.
        Lehtiuutinen kertoi, että poliisi otti ajokortin välittömästi. Heppu oli vain tuumannut, etten minä huomannut sitä pyöräilijää.

        Tämmöisiä kaheleita on kans paljon liikkeellä.


      • Jossain 200 on normaali
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Missäs muka on sellainen tieosuus, jolla ei ole minkäänlaista rajoitusta. Minun tietääkseni ei missään, vaan suurin sallituu nopeus taitaa olla 120 km/h. Jos sen ylittää, saa tietenkin sakot, kun käry käy.
        Ja sinäkö kaahaat jäistä tietä nopeudella 100 - 140 km/h?
        Ei helvetti, ei ole järkeä sunkaa päässäs.
        Oikea tilannenopeus on tietysti sellainen, että auto pysyy tiellä, mutta mistäs sen tietää, pysyykö, sitä vaan itse kuvittelee.

        Fysiikan lakeja ei voi kumota ajotaidoillaan.

        Sinulle on siis tärkeää, että pystyt ajamaan maksimaalista nopeutta kaikkina vuorokauden aikoina ja vuodenaikoina.

        Minulle ei ole ajamisessa maksiminopeus ollenkaan tärkeä. Minä ehdin kyllä paikasta A paikkaan B hiljaisellakin nopeudella.

        Jokainen voi käydä lukemassa tilannenopeudesta hakusanalla, joten en viitsi niitä tänne laittaa, vaan yritän kertoa omin sanoin.

        Ei pidä alkaa leikkimään sanahirviötä, mikä on tilannenopeus, sille voisi keksiä synonyymin mikä on oikea turvallisuusnopeus.

        Aina kun auto lähtee käsistä ajautuen päin rekkaa, tai päin mäntyä tai siltapilaria, voidaan sanoa, ettei ajajalla ollut käytettävissään oikeaa turvallisuusnopeutta. Mielellään sanotaan vain, että sillä kuskilla ei ollut ajotaitoa.

        Itse ajaminen on kuitenkin sangen helppoa, vaan kyse on siitä, ettei osannut sovittaa ajonopeuttaan tienpidon mukaiseksi.

        Sitten ajaja menettää monesti ajoneuvonsa hallinnan, mikä taas johtuu liian suuresta nopeudesta.
        Rallikuskitkin ajaa joskus ulos radalta, kun vauhti ei ollut hallittavissa.

        Tilannenopeuskäsite on erilainen jokaisella. Liekkökään siitä virallista määritelmää olemassa?

        Mutta minulle tilannenopeus on tämä.

        Kun ajelin kotia tänään töistä, tienpinta tuntuu liukkaalta, kun on lunta sadellut. Järkivähäni sanoo, että vauhtia on siksi pudotettava.
        Kun rajoitus on 80 km/h, ajan vain 60 -70 km.n vauhtia. Lähestyessäni isoa risteystä, joka on myötämäessä, järkivähäni sanoo, että se on liukas aina talvella, koska autot jarruttaessaan hiovat sen sellaiseksi.
        Alan siis jo hyvissä ajoin toppuutella vauhtiani ja pysäytän autoni 10 metrin päähän edessäni olevasta siitä syystä, että jos perässäni tuleva ei osaakkaan ajaa tilannenopeudella, hän alkaa jarruttamaan liian myöhään ja törmää perääni, jolloin autoni luonnollisesti syöksähtää eteenpäin muutaman metrin riippuen siitä, millä nopeudella törmäys tapahtuu.
        Minä olenkin kaukaa viisas. Katsokaas, jos jään tarpeeksi kauas, niin en aiheuta ketjukolaria ja autoni etupää jää ehjäksi.

        Kun lähdin siitä risteyksestä, pyörii renkaat sutia, sillä niin liukas seon.

        Mutta mitä tekevät kanssa-autoilijani. Ne ajavat aina melkein kiinni toisiinsa. Entäpä sitten, jos sieltä jonon perältä ajaa kuorma-auto, jonka jarrut sattuu menemään epäkuntoon juuri mäessä, jonka alla on risteys. Siinä kolisee kaikki autot toinen toisensa perään, kun ei ymmärretty jättää sitä turvaväliä.

        Varsinainen tavi tuli kerran turvaväliini samaisessa mäenrinteessä.

        Minulla oli 10 metriä väliä, niin eikös pakana viereistä vasenta kaistaa alkanut siirtymään perästäni eteeni. Ehdin sen verran ottaa eteen, että sen tavin auto jäi vähän sivuittain.
        Halusin näin opettaa kyseistä tavia, ettei pidä ängetä toisen turvaväliin.
        Siinä se sitten jäi tulpaksi omaa kaistaansa kulkeville.
        Varmasti ei mitään voittanut, kunhan halusi vain opettaa, ettei liika pitkiä välejä pidä jättää.

        Tilannenopeuden määrää lukuisat eri seikat.
        Kaikkihan ei semmoisista tilannenopeuksista edes ymmärrä mitään.
        Monelle ajaminen on vain sitä, että pedaali pohjassa tajuamatta liikennetilanteista hevon persettä.
        Olipahan taas joku nuori sälli ajanut suojatiellä polkupyöräilijän päälle. Linja-auto oli pysähtynyt antamaan tietä suojatien eteen, mutta sälli oli vaan ajanut pysähtymättä törmäten pyöräilijään.
        Lehtiuutinen kertoi, että poliisi otti ajokortin välittömästi. Heppu oli vain tuumannut, etten minä huomannut sitä pyöräilijää.

        Tämmöisiä kaheleita on kans paljon liikkeellä.

        Olek sää se TV- pässi?


      • Fixu
        Jossain 200 on normaali kirjoitti:

        Olek sää se TV- pässi?

        ...kuollut.


      • just joo
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Missäs muka on sellainen tieosuus, jolla ei ole minkäänlaista rajoitusta. Minun tietääkseni ei missään, vaan suurin sallituu nopeus taitaa olla 120 km/h. Jos sen ylittää, saa tietenkin sakot, kun käry käy.
        Ja sinäkö kaahaat jäistä tietä nopeudella 100 - 140 km/h?
        Ei helvetti, ei ole järkeä sunkaa päässäs.
        Oikea tilannenopeus on tietysti sellainen, että auto pysyy tiellä, mutta mistäs sen tietää, pysyykö, sitä vaan itse kuvittelee.

        Fysiikan lakeja ei voi kumota ajotaidoillaan.

        Sinulle on siis tärkeää, että pystyt ajamaan maksimaalista nopeutta kaikkina vuorokauden aikoina ja vuodenaikoina.

        Minulle ei ole ajamisessa maksiminopeus ollenkaan tärkeä. Minä ehdin kyllä paikasta A paikkaan B hiljaisellakin nopeudella.

        Jokainen voi käydä lukemassa tilannenopeudesta hakusanalla, joten en viitsi niitä tänne laittaa, vaan yritän kertoa omin sanoin.

        Ei pidä alkaa leikkimään sanahirviötä, mikä on tilannenopeus, sille voisi keksiä synonyymin mikä on oikea turvallisuusnopeus.

        Aina kun auto lähtee käsistä ajautuen päin rekkaa, tai päin mäntyä tai siltapilaria, voidaan sanoa, ettei ajajalla ollut käytettävissään oikeaa turvallisuusnopeutta. Mielellään sanotaan vain, että sillä kuskilla ei ollut ajotaitoa.

        Itse ajaminen on kuitenkin sangen helppoa, vaan kyse on siitä, ettei osannut sovittaa ajonopeuttaan tienpidon mukaiseksi.

        Sitten ajaja menettää monesti ajoneuvonsa hallinnan, mikä taas johtuu liian suuresta nopeudesta.
        Rallikuskitkin ajaa joskus ulos radalta, kun vauhti ei ollut hallittavissa.

        Tilannenopeuskäsite on erilainen jokaisella. Liekkökään siitä virallista määritelmää olemassa?

        Mutta minulle tilannenopeus on tämä.

        Kun ajelin kotia tänään töistä, tienpinta tuntuu liukkaalta, kun on lunta sadellut. Järkivähäni sanoo, että vauhtia on siksi pudotettava.
        Kun rajoitus on 80 km/h, ajan vain 60 -70 km.n vauhtia. Lähestyessäni isoa risteystä, joka on myötämäessä, järkivähäni sanoo, että se on liukas aina talvella, koska autot jarruttaessaan hiovat sen sellaiseksi.
        Alan siis jo hyvissä ajoin toppuutella vauhtiani ja pysäytän autoni 10 metrin päähän edessäni olevasta siitä syystä, että jos perässäni tuleva ei osaakkaan ajaa tilannenopeudella, hän alkaa jarruttamaan liian myöhään ja törmää perääni, jolloin autoni luonnollisesti syöksähtää eteenpäin muutaman metrin riippuen siitä, millä nopeudella törmäys tapahtuu.
        Minä olenkin kaukaa viisas. Katsokaas, jos jään tarpeeksi kauas, niin en aiheuta ketjukolaria ja autoni etupää jää ehjäksi.

        Kun lähdin siitä risteyksestä, pyörii renkaat sutia, sillä niin liukas seon.

        Mutta mitä tekevät kanssa-autoilijani. Ne ajavat aina melkein kiinni toisiinsa. Entäpä sitten, jos sieltä jonon perältä ajaa kuorma-auto, jonka jarrut sattuu menemään epäkuntoon juuri mäessä, jonka alla on risteys. Siinä kolisee kaikki autot toinen toisensa perään, kun ei ymmärretty jättää sitä turvaväliä.

        Varsinainen tavi tuli kerran turvaväliini samaisessa mäenrinteessä.

        Minulla oli 10 metriä väliä, niin eikös pakana viereistä vasenta kaistaa alkanut siirtymään perästäni eteeni. Ehdin sen verran ottaa eteen, että sen tavin auto jäi vähän sivuittain.
        Halusin näin opettaa kyseistä tavia, ettei pidä ängetä toisen turvaväliin.
        Siinä se sitten jäi tulpaksi omaa kaistaansa kulkeville.
        Varmasti ei mitään voittanut, kunhan halusi vain opettaa, ettei liika pitkiä välejä pidä jättää.

        Tilannenopeuden määrää lukuisat eri seikat.
        Kaikkihan ei semmoisista tilannenopeuksista edes ymmärrä mitään.
        Monelle ajaminen on vain sitä, että pedaali pohjassa tajuamatta liikennetilanteista hevon persettä.
        Olipahan taas joku nuori sälli ajanut suojatiellä polkupyöräilijän päälle. Linja-auto oli pysähtynyt antamaan tietä suojatien eteen, mutta sälli oli vaan ajanut pysähtymättä törmäten pyöräilijään.
        Lehtiuutinen kertoi, että poliisi otti ajokortin välittömästi. Heppu oli vain tuumannut, etten minä huomannut sitä pyöräilijää.

        Tämmöisiä kaheleita on kans paljon liikkeellä.

        kaltaisia junnaajia on liikkeellä. Ei suoralla tyhjällä tiellä ole mitään tarvetta ajaa hijempaa kuin kaiken tietävä talvirajoitus sallii. Mutta sinähän asutkin sienn suomineidon peräreiässä.....
        Oletko muuten koskaan miettinyt että ehkä et tiedäkään kaikkea maailmassa? Mä en oikeasti jaksa edes lukea kun 2 riviä sun tyhmistä mielipiteistä. Koska juuri kaltaistesi takana olen kiroillu viimeist 30vuotta. Ja oikeasti yli 50tkm vuodessa.... Ja ILMAN KOLAREITA JA VIELÄ TÄÄLLÄ ETELÄSSÄ JOSSA EI MAALAISTEN MIELESTÄ OSATA EDES AJAA!


      • ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Missäs muka on sellainen tieosuus, jolla ei ole minkäänlaista rajoitusta. Minun tietääkseni ei missään, vaan suurin sallituu nopeus taitaa olla 120 km/h. Jos sen ylittää, saa tietenkin sakot, kun käry käy.
        Ja sinäkö kaahaat jäistä tietä nopeudella 100 - 140 km/h?
        Ei helvetti, ei ole järkeä sunkaa päässäs.
        Oikea tilannenopeus on tietysti sellainen, että auto pysyy tiellä, mutta mistäs sen tietää, pysyykö, sitä vaan itse kuvittelee.

        Fysiikan lakeja ei voi kumota ajotaidoillaan.

        Sinulle on siis tärkeää, että pystyt ajamaan maksimaalista nopeutta kaikkina vuorokauden aikoina ja vuodenaikoina.

        Minulle ei ole ajamisessa maksiminopeus ollenkaan tärkeä. Minä ehdin kyllä paikasta A paikkaan B hiljaisellakin nopeudella.

        Jokainen voi käydä lukemassa tilannenopeudesta hakusanalla, joten en viitsi niitä tänne laittaa, vaan yritän kertoa omin sanoin.

        Ei pidä alkaa leikkimään sanahirviötä, mikä on tilannenopeus, sille voisi keksiä synonyymin mikä on oikea turvallisuusnopeus.

        Aina kun auto lähtee käsistä ajautuen päin rekkaa, tai päin mäntyä tai siltapilaria, voidaan sanoa, ettei ajajalla ollut käytettävissään oikeaa turvallisuusnopeutta. Mielellään sanotaan vain, että sillä kuskilla ei ollut ajotaitoa.

        Itse ajaminen on kuitenkin sangen helppoa, vaan kyse on siitä, ettei osannut sovittaa ajonopeuttaan tienpidon mukaiseksi.

        Sitten ajaja menettää monesti ajoneuvonsa hallinnan, mikä taas johtuu liian suuresta nopeudesta.
        Rallikuskitkin ajaa joskus ulos radalta, kun vauhti ei ollut hallittavissa.

        Tilannenopeuskäsite on erilainen jokaisella. Liekkökään siitä virallista määritelmää olemassa?

        Mutta minulle tilannenopeus on tämä.

        Kun ajelin kotia tänään töistä, tienpinta tuntuu liukkaalta, kun on lunta sadellut. Järkivähäni sanoo, että vauhtia on siksi pudotettava.
        Kun rajoitus on 80 km/h, ajan vain 60 -70 km.n vauhtia. Lähestyessäni isoa risteystä, joka on myötämäessä, järkivähäni sanoo, että se on liukas aina talvella, koska autot jarruttaessaan hiovat sen sellaiseksi.
        Alan siis jo hyvissä ajoin toppuutella vauhtiani ja pysäytän autoni 10 metrin päähän edessäni olevasta siitä syystä, että jos perässäni tuleva ei osaakkaan ajaa tilannenopeudella, hän alkaa jarruttamaan liian myöhään ja törmää perääni, jolloin autoni luonnollisesti syöksähtää eteenpäin muutaman metrin riippuen siitä, millä nopeudella törmäys tapahtuu.
        Minä olenkin kaukaa viisas. Katsokaas, jos jään tarpeeksi kauas, niin en aiheuta ketjukolaria ja autoni etupää jää ehjäksi.

        Kun lähdin siitä risteyksestä, pyörii renkaat sutia, sillä niin liukas seon.

        Mutta mitä tekevät kanssa-autoilijani. Ne ajavat aina melkein kiinni toisiinsa. Entäpä sitten, jos sieltä jonon perältä ajaa kuorma-auto, jonka jarrut sattuu menemään epäkuntoon juuri mäessä, jonka alla on risteys. Siinä kolisee kaikki autot toinen toisensa perään, kun ei ymmärretty jättää sitä turvaväliä.

        Varsinainen tavi tuli kerran turvaväliini samaisessa mäenrinteessä.

        Minulla oli 10 metriä väliä, niin eikös pakana viereistä vasenta kaistaa alkanut siirtymään perästäni eteeni. Ehdin sen verran ottaa eteen, että sen tavin auto jäi vähän sivuittain.
        Halusin näin opettaa kyseistä tavia, ettei pidä ängetä toisen turvaväliin.
        Siinä se sitten jäi tulpaksi omaa kaistaansa kulkeville.
        Varmasti ei mitään voittanut, kunhan halusi vain opettaa, ettei liika pitkiä välejä pidä jättää.

        Tilannenopeuden määrää lukuisat eri seikat.
        Kaikkihan ei semmoisista tilannenopeuksista edes ymmärrä mitään.
        Monelle ajaminen on vain sitä, että pedaali pohjassa tajuamatta liikennetilanteista hevon persettä.
        Olipahan taas joku nuori sälli ajanut suojatiellä polkupyöräilijän päälle. Linja-auto oli pysähtynyt antamaan tietä suojatien eteen, mutta sälli oli vaan ajanut pysähtymättä törmäten pyöräilijään.
        Lehtiuutinen kertoi, että poliisi otti ajokortin välittömästi. Heppu oli vain tuumannut, etten minä huomannut sitä pyöräilijää.

        Tämmöisiä kaheleita on kans paljon liikkeellä.

        "Missäs muka on sellainen tieosuus, jolla ei ole minkäänlaista rajoitusta."

        Eikös niitä vielä Saksassa ole?

        No joo, oikea tilannenopeus on ollut aina silloin, kun saavutaan perille ilman onnettomuuksia ja vaikka oltaisiin ajettu ylinopeuttakin.

        Eilen esimerkiksi ajoin kohtalaisen lujaa, mutta oikeaa tilannenopeutta jäisellä ja kapealla tiellä. Sama tie muuten, jota kertomasi mukaan sinäkin olet ajanut...hmm...muistaakseni asuntoautolla? Pidit tietä kamalana, minä en niinkään ja ajoin eilen sitä tietä nopeuksilla 130-200 km/h. Olihan siellä vastaantulevaa liikennettä, mm. rekkaa ja linja-autoa, mutta omaa kaistaansahan tulivat, joten niistä ei mitään kiusaa. Nopeusrajoitus kyseisellä tieosuudella on enimmillään 90 km/h. Vaimokin oli kyydissä, eikä häntä pelottanut yhtään, jotkut katsos osaavat ajaa ja on sellaisia, jotka tietävät sen.

        Oikeaa tilannenopeutta on se, kun tuo auton ja matkustajat ehjänä perille, eikä aiheuta muillekaan liikkujille vaaratilanteita. Se peltilätkä tienposkessa numeroineen ei osaa sitä oikeaa tilannenopeutta kertoa. Ylinopeus ei kumoa fysiikan lakeja, eikä ole edes yritys kumota.


      • universumin paras kuski
        Kairakettu kirjoitti:

        "Missäs muka on sellainen tieosuus, jolla ei ole minkäänlaista rajoitusta."

        Eikös niitä vielä Saksassa ole?

        No joo, oikea tilannenopeus on ollut aina silloin, kun saavutaan perille ilman onnettomuuksia ja vaikka oltaisiin ajettu ylinopeuttakin.

        Eilen esimerkiksi ajoin kohtalaisen lujaa, mutta oikeaa tilannenopeutta jäisellä ja kapealla tiellä. Sama tie muuten, jota kertomasi mukaan sinäkin olet ajanut...hmm...muistaakseni asuntoautolla? Pidit tietä kamalana, minä en niinkään ja ajoin eilen sitä tietä nopeuksilla 130-200 km/h. Olihan siellä vastaantulevaa liikennettä, mm. rekkaa ja linja-autoa, mutta omaa kaistaansahan tulivat, joten niistä ei mitään kiusaa. Nopeusrajoitus kyseisellä tieosuudella on enimmillään 90 km/h. Vaimokin oli kyydissä, eikä häntä pelottanut yhtään, jotkut katsos osaavat ajaa ja on sellaisia, jotka tietävät sen.

        Oikeaa tilannenopeutta on se, kun tuo auton ja matkustajat ehjänä perille, eikä aiheuta muillekaan liikkujille vaaratilanteita. Se peltilätkä tienposkessa numeroineen ei osaa sitä oikeaa tilannenopeutta kertoa. Ylinopeus ei kumoa fysiikan lakeja, eikä ole edes yritys kumota.

        "No joo, oikea tilannenopeus on ollut aina silloin, kun saavutaan perille ilman onnettomuuksia ja vaikka oltaisiin ajettu ylinopeuttakin."

        Tuo on täysin totta. Ajan itse aina kaasu pohjassa, ja olen aina päässyt perille.


        "...oikeaa tilannenopeutta jäisellä ja kapealla tiellä...", "...ajoin eilen sitä tietä nopeuksilla 130-200 km/h..."

        Tuo on jo nysväystä. Kyllähän sinun olisi pitänyt ajaa vähintään 300 km/h.


        "Vaimokin oli kyydissä, eikä häntä pelottanut yhtään, jotkut katsos osaavat ajaa ja on sellaisia, jotka tietävät sen."

        Ei minunkaan vaimoani pelota koskaan. Hän toki tietää, että olen universumin paras kuski.


        "Ylinopeus ei kumoa fysiikan lakeja, eikä ole edes yritys kumota."

        Ai eikä se kumoakaan? Minä olen aina luullut niin.


    • 0. moottoritiellä tai muullakin tiellä:
      enintään rajoituksen sallima suurin sallittu nopeus, jonossa tai ruuhkassa vähemmänkin; turvaväli huomioitava

      1. niin alhainen, että auto on koko ajan hallittavissa ja sen lisäksi pysäytettävissä näkyvissä olevalla tien osalla

      2. (yleensä selvästi alle rajoituksen sallimman suurimman sallitun); joka tapauksessa niin alhainen, että auto on koko ajan hallittavissa ja sen lisäksi pysäytettävissä näkyvissä olevalla tien osalla


      Master Eq

      • Panssariparoni

        Kapiukoilta kortit pois!


      • "...pysäytettävissä näkyvissä olevalla tien osalla"

        Tuohon ei kykene kukaan aina. On tilanteita, jolloin näkyvyys katoaa kokonaan, nopeus pitäisi olla silloin nollassa, mutta eipä ole.

        Kerronpa esimerkin, kun selvästikään täällä ei ole autoilua paljonkaan harrastavia. Tuohon, mikä on lainausmerkeissä, narahtavat aina kaikki vähän, tai ei ollenkaan ajavat.

        Pöllyävällä lumikelillä esimerkiksi vastaantuleva rekka nostattaa sellaisen lumimyräkän, että eteen ei näe tuulilasia pidemmälle, eikä tietä siis metriäkään. Tilanne saattaa kestää useita sekunteja ja jatkuu vaan, jos tulee toinenkin rekka vastaan. Siinä tilanteessa on vaan ajettava, sillä pysähtyminenkin voi olla vaarallista takaa tulevan takia.


    • Sohvatiikeri

      Ja nekin mittarinäyttäminä.

    • automies69

      Oleteaan että muuta liikennettä on vain vähän:

      1. 100-200km/h
      2. 80-130km/h

      Jos muuta liikennettä

      1. 80-150km/h
      2. 40-110km/h

      Tilannenopeus riippu kovin paljon tilanteesta :) joten oikeaa vastausta on hankala antaa.

    • tasanopeusmasa

      90 km/h

    • 1). 120. 2).70

      Annoit juuri oikean määrän tietoa eli muun liikenteen määrää ei mainittu eikä kellon aikoja.

    • nyyhkali

      1.Sanoisin, että esimerkiksi Lahti-Helsinki voitaisiin ajaa melko turvallisesti 170 km/h. Edellyttäen, että ajokyvyttömät turaajat, jotka lähtevät ohituskaistalle tientukoksi, katsoisivat taakseen ennen ohituskaistalle sompailuaan. Ehkä paras, että pysyisivät omalla kaistallaan, heillähän ei tunnetusti ole kiire minnekään.

      2.Jäisellä tiellä voitaisiin käyttää nykyisiä kesänopeusrajoituksia. Esim motarilla 120 km/h.

      • turaajat

        Tuskin kyse siitä on, että oikealta vasemmalle siirtyvät eivät taakseen katso. Luultavasti heille vain on yllätys se, kuinka nopeasti 170km/h liikkuva auto heidät saavuttaa. Suomessa kun moottoritiellä on 120km/h rajoitus, niin on aivan luvallista olettaa ettei takaa tuleva kovin paljon sen kovempaa aja. Ja jos kovempaa ajaa, silloin pitää itse ottaa huomioon, etteivät muut osaa välttämättä varautua noin suuriin ylinopeuksiin. Kai sen itsekin tajuat, että jos oikealla kaistalla ajava saavuttaa edellään olevan, hän todennäköisesti siirtyy vasemmalle ohittaakseen hitaamman. Ei sen kaistanvaihdon yllätyksenä pitäisi tulla.


    • Fixu

      1. 120

      2. Max. 100, mieluummin alle niin ei tule leskiä.

      • jaska-

        1. Moottoritien ollessa kuiva eli kesäkelillä?

        140-150km/h todellista.

        2. Tien ollessa jäinen?

        110-120km/h.

        Ei ikinä alle 90km/h motarilla, on keli mikä tahansa. Viimeviikon lumipaskakeleissä Hkin:n lähellä moottoritiellä pystyi hyvin ajamaan paskoilla kitkoilla 140-150km/h.


      • Fixu
        jaska- kirjoitti:

        1. Moottoritien ollessa kuiva eli kesäkelillä?

        140-150km/h todellista.

        2. Tien ollessa jäinen?

        110-120km/h.

        Ei ikinä alle 90km/h motarilla, on keli mikä tahansa. Viimeviikon lumipaskakeleissä Hkin:n lähellä moottoritiellä pystyi hyvin ajamaan paskoilla kitkoilla 140-150km/h.

        ...arkku.


      • sanon minä
        jaska- kirjoitti:

        1. Moottoritien ollessa kuiva eli kesäkelillä?

        140-150km/h todellista.

        2. Tien ollessa jäinen?

        110-120km/h.

        Ei ikinä alle 90km/h motarilla, on keli mikä tahansa. Viimeviikon lumipaskakeleissä Hkin:n lähellä moottoritiellä pystyi hyvin ajamaan paskoilla kitkoilla 140-150km/h.

        Jouduin viime kesänä paikoitellen ajamaan 80 km/h Hesa - Tampere motarilla, kun välillä oli niin paksu ”hernerokka” sumu. Jos joku mulkvisti-idiootti ei tajua säätää nopeutta vallitsevan tilanteen tai sään mukaan, niin on aika paljon ureaa korvien välissä.

        Aina on liikenteessä otettava huomioon kelin ja siellä muut liikkujat. Joillekin tämä on näköjään liikaa vaadittu. Näiltä idiooteilta pitäisi ottaa ajokortti pois.


      • Nimetön
        sanon minä kirjoitti:

        Jouduin viime kesänä paikoitellen ajamaan 80 km/h Hesa - Tampere motarilla, kun välillä oli niin paksu ”hernerokka” sumu. Jos joku mulkvisti-idiootti ei tajua säätää nopeutta vallitsevan tilanteen tai sään mukaan, niin on aika paljon ureaa korvien välissä.

        Aina on liikenteessä otettava huomioon kelin ja siellä muut liikkujat. Joillekin tämä on näköjään liikaa vaadittu. Näiltä idiooteilta pitäisi ottaa ajokortti pois.

        sehän siellä harmittaakin kun jotkut ajaa tuota 80km/h. sitten kun tulet takaa kovempaa, niin hätäjarrutuksia keliin. vasemmalle kaistalle miniminopeus 100 kelistä riippumatta, kiitos.

        Mä oletan että moottoritiellä ei ole pysähtyneitä ilman hätävilkkuja ja viime kesänä joka kelillä kyllä näki riittävän pitkälle motarilla, ajoin väliä kerran vuorokaudessa vähintään, eri vuorokaudenaikoina.

        en muuta nopeutta kelin mukaan. jos niin pitää tehdä, voi olla ajamatta. ja ei, en väitä olevani niin hyvä kuski, vain tiedostavani koko ajan, että jotain voi sattua.


      • Fixu
        Nimetön kirjoitti:

        sehän siellä harmittaakin kun jotkut ajaa tuota 80km/h. sitten kun tulet takaa kovempaa, niin hätäjarrutuksia keliin. vasemmalle kaistalle miniminopeus 100 kelistä riippumatta, kiitos.

        Mä oletan että moottoritiellä ei ole pysähtyneitä ilman hätävilkkuja ja viime kesänä joka kelillä kyllä näki riittävän pitkälle motarilla, ajoin väliä kerran vuorokaudessa vähintään, eri vuorokaudenaikoina.

        en muuta nopeutta kelin mukaan. jos niin pitää tehdä, voi olla ajamatta. ja ei, en väitä olevani niin hyvä kuski, vain tiedostavani koko ajan, että jotain voi sattua.

        ....varata se arkku etukäteen.


    • Sauna palaa

      Pois armeija valtateiltä möhlimästä!

    • niko_

      Tien ollessa kuiva liikennevirran nopeus, eli mittarin mukaan 120-140.

      Tien ollessa (osittain) jäinen, eli ei se kuitenkaan juuri koskaan ole kokonaan jään peitossa, yksinään jos ajelee niin nopeus on sellainen mikä tuntuu turvalliselta, sanoisin, että 100. Jos on muita kovasti tien päällä, niin ne muut yleensä määräävät sen nopeuden, jos haluaa pitää turvavälit, ja silloin se on alhaisempi.

    • tilanteesta

      On myös hyvä ottaa muut autot huomioon...

      Tilannenopeutta on vaikea sanoa kun just nyt ei ole mitään liikennetilannetta. Tällaiset tilanteet, mitä esität "gallupissasi", täytyy kuvitella... Jos ei olisi mitään häiriötekijöitä, paras "tilannenopeus" kuivalla asfaltilla olisi se mitä on rajoituksin merkattu.
      Kesäkeli ei muuten yleisestikään ole kuiva...

      Jäisellä tiellä HUOMATTAVASTI alempi. Tiedoksi myös kaahareille!

    • ....kun halliset sekä auton, että et aiheuta haittaa tai vaaraa muille liikkeellä oleville.

      En lähtisi antamaan kysymykseen mitään yksittäisiä raja-arvoja, koska asiaan liittyy keliolosuhteiden lisäksi:

      A: Kuljettajan vauhtinäkökyky
      B: Kuljettajan havaintojen tekokyky (ennakointi)
      C: Kuljettajan ajoneuvon käsittelykyky
      D: Auton ajo-ominaisuudet
      E: Auton ja renkaiden kunto
      F: Muu liikenne

      • Mie vuan

        Olen kanssasi samaa mieltä. Mutta on harmi että suomen laki ei oikeasti anna mitään omaa harkintaa vaan määrää sakot suoraan merkkien perusteella. Millään muulla ei ole merkitystä. Itse olen jo pitkä aika sitten ymmärtänyt asian siten että kyse ei ole viranomaisten puolelta muusta kuin rahasta. Määrätään typeriä rajoituksia ja sitten kytätään. Kukaan ei välitä punaisia päin ajavista eikä huonoissa olosuhteissa tapahtuneista nopeusylityksistä. Kukaan ei ole kiinnostunut ajatko hyvillä renkailla vai just lain sallimilla ja osaatko hiljentää oikeisiin paikkoihin. Hupaisana ,jos niin voi sanoa , esimerkkinä kerron että viime elokuussa Mikkelin suuntaan hyvällä kelillä poliisi oli tutkan kanssa keskellä OHITUSKAISTAA ja otti ihmisiä jotka sattuivat maailman turvallisimmalla paikaal ohittamaan. Jos kyse on turvallisuudesta, niin miksi tuollainen paikka? Eli ainoa vastaus=hyvin rahaa! Mutta kukkahattu"tätien" ansiosta tuo vaikuttaa hyvälle. Ne jotka pelkäävät ajamista ovat tyytyväisiä, koska eh ajavat normaalit pätkät alinopeudella ja ohituskaistat juuri sitä suurinta sallittua. Ohita siinä sittenm kun vauhti tipahtaa sen kahden kaistan loppumisen jälkeen taas alle sallitun.....Mutta Äijälä eli entinen TIETÄJÄ on varmaan onnessaan 3km työmatkansa kanssa.......?


    • Lee__

      1. Moottoritien ollessa kuiva eli kesäkelillä
      120-150

      2. Tien ollessa jäinen?
      80-100

    • tilanne muuttuu jatkuvasti

      Oikea tilannenopeus määräytyy kaluston, kelin ja vallitsevan tilanteen sekä muun liikenteen mukaan ja se muuttuu joka sekunti. Myös kuskin kokemus vaikuttaa asiaan.

      Mitään tiettyä nopeutta ei pystytä sanomaan. On ainakin huomioitava kyseisen tieosuuden nopeusrajoitukset.

      Taitava kuski osaa ottaa liikenteessä huomioon vähemmällä kokemuksella siellä liikkuvat eikä heti menetä hermojaan tai vedä hernettä nenäänsä joka tilanteessa.

      • mie vuan

        Paitsi että täytyy myöntää että vedän herneen nenukkaan...... Kuitenkin olen onnistunut 30v liikenteessä ihan hyvin arvosanoin. Kerran olen tyhmyyksissäni ajanut toisen persikkaan... Mutta siitä on ainakin 15v.....
        Mutta onhan se niin, että oppirahat on maksettava. Sillon muutin tänne etelään uudelleen ja maallahan ei noita ongelmia ainakaan silloin ollut, kun autojakaan ei tullut vastaan kuin sattumoisin.....


    • PerSE

      1. vähintään 20 mutta liukuma tuonne 60 asti
      2. tien ollessa jäinen ja hyvä pito 20-30 taas tien ollessa liukas ja jäinen vähintään ohjearvo tai 10-20 todellista nopeutta..niin ja alla pitävät nastarenkaat eikä mitkään tientukko kitkat

    • mikkom

      1. tyhjällä moottoritiellä 140-200km/h, edellyttäen että muuta liikennettä ei ole 500m säteellä, jos muuta liikennettä on niin 120-160km/h
      2. 80-140km/h, jos muuta liikennettä 40-120km/h, riippuen kuinka ajotaidottomat vetää jonoa ja tukkii molemmat kaistat.

      Tämä ei tarkoita että ajan turvallisuuden kustannuksella, vaan osaan sovittaa nopeuden tilanteen mukaan. Kuten pari viikkoa sitten maanantaina, lunta oli 20cm tiellä ajelin samaa vauhtia kuin rekat noin 70-90km/h.

    • fysiikan lait haltuun

      Kelillä ei näytä olevan muutamille puheiden perusteella oikeastaan mitään vaikutusta. Kovasti vain vedellään 140 jäisellä tiellä, kun jarrutusmatka on puolen kilometrin luokkaa nastarenkailla, kitkarenkailla vielä paljon enemmän.

      • Nimetön

        miksikäs siellä olisi syytä jarruttaa ja jos on, niin vedetään penkkaan.


      • just joo!

        Aina kaikki "tietäväiset" puhuvat jarrutusmatkasta. Ei se todellakaan ole ainioa asia mitä voi tehdä! Voi että olette typeriä.


      • JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa

        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m
        Goodyear UG500 20,9m
        Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
        Bridgestone Noranza 22,6m
        Michelin Ivalo 26,0m


        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
        Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
        Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
        Green Diamond 26,2m
        Dunlop SP Winter Sport 30,8m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s
        Continental WinterViking1 49,1s
        Gislaved NordFrost3 49,2s
        Bridgestone Noranza 49,7s
        Michelin Ivalo 52,1s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
        Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
        Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
        Green Diamond 53,3s
        Dunlop SP Winter Sport 55,4s

        Näin oli jo vuonna 2004! Nuo on Tuulilasin testituloksia ja noita tuloksia nastarengasfanaatikot yrittävät kyllä seliselitellä vääristyneiksi kaikin tavoin.


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa

        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m
        Goodyear UG500 20,9m
        Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
        Bridgestone Noranza 22,6m
        Michelin Ivalo 26,0m


        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
        Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
        Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
        Green Diamond 26,2m
        Dunlop SP Winter Sport 30,8m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s
        Continental WinterViking1 49,1s
        Gislaved NordFrost3 49,2s
        Bridgestone Noranza 49,7s
        Michelin Ivalo 52,1s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
        Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
        Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
        Green Diamond 53,3s
        Dunlop SP Winter Sport 55,4s

        Näin oli jo vuonna 2004! Nuo on Tuulilasin testituloksia ja noita tuloksia nastarengasfanaatikot yrittävät kyllä seliselitellä vääristyneiksi kaikin tavoin.

        Jos jarrutusmatka 30:n nopeudesta on 20m, niin 140kmh jarrutusmatka on 435m. Noo, eihän se puolta kilometriä ole. Ihan.


      • ___
        Kairakettu kirjoitti:

        JARRUTUSPITO JÄÄLLÄ: 30km/h nopeudesta 5km/h nopeuteen ABS jarruilla, takajarrut pois käytöstä, jotta suunta säilyisi jarrutuksessa

        nastat:
        Continental WinterViking1 20,4m
        Gislaved NordFrost3 20,7m
        Goodyear UG500 20,9m
        Nokian Hakkapeliitta4 21,3m
        Bridgestone Noranza 22,6m
        Michelin Ivalo 26,0m


        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 20,2m
        Gislaved Soft Frost 16" 20,6m
        Gislaved Soft Frost 15" 21,2m
        Uniroyal MS Plus Soft 23,9m
        Green Diamond 26,2m
        Dunlop SP Winter Sport 30,8m

        JÄÄYMPYRÄ: Kierrokseen kuluva aika.

        nastat:
        Nokian Hakkapeliitta4 47,8s
        Goodyear UG500 48,9s
        Continental WinterViking1 49,1s
        Gislaved NordFrost3 49,2s
        Bridgestone Noranza 49,7s
        Michelin Ivalo 52,1s

        kitkat:
        Nokian Hakkapeliitta RSI 44,1s
        Gislaved Soft Frost 16" 44,8s
        Gislaved Soft Frost 15" 46,4s
        Uniroyal MS Plus Soft 50,0s
        Green Diamond 53,3s
        Dunlop SP Winter Sport 55,4s

        Näin oli jo vuonna 2004! Nuo on Tuulilasin testituloksia ja noita tuloksia nastarengasfanaatikot yrittävät kyllä seliselitellä vääristyneiksi kaikin tavoin.

        Katsopa vaihteeksi muita luotettavampia testejä. Esim. TM:n testissä huonoimmallakin nastarenkaalla jarrutusmatka on lyhyempi kuin parhaimmalla kitkarenkaalla.

        Nokian Hakkapeliitta 5:n jarrutusmatka 50:n nopeudesta 48,5 metriä ja Hakkapeliitta RSi:n jarrutusmatka 65,5 metriä eli 35 % enemmän.


      • ___ kirjoitti:

        Katsopa vaihteeksi muita luotettavampia testejä. Esim. TM:n testissä huonoimmallakin nastarenkaalla jarrutusmatka on lyhyempi kuin parhaimmalla kitkarenkaalla.

        Nokian Hakkapeliitta 5:n jarrutusmatka 50:n nopeudesta 48,5 metriä ja Hakkapeliitta RSi:n jarrutusmatka 65,5 metriä eli 35 % enemmän.

        Millä todistat TM:n luotettavammaksi?

        Tuulilasin testi osoittaa kuitenkin sen, että kitkarenkaat voivat olla nastarenkaita paremmat pidoltaan joissakin olosuhteissa ja jopa sellaisissakin olosuhteissa, joissa nastarenkat ovat perinteisesti selviytyneet parhaiten.

        Nastarenkaiden pito perustuu enimmäkseen niihin nastoihin, koska kumiseoksena ei voida nastojen pysyvyyden vuoksi käyttää yhtä pehmeätä kuin kitkarenkaissa. Ennen nastassa sai olla pistovoimaa, mutta nyt sitä on lainsäädännöllä heikennetty. Silloin joskus nastarenkaat vielä pitivätkin hyvin...uudet sellaiset. Sama juttu nykyisinkin, uudet nastarenkaat pitävät jotenkuten uusina, mutta kukaanhan ei aja uusilla kovinkaan pitkään. Ne mitättömät nykyiset kevytnastat pyöristyvät päästään kuten edeltäjänsäkin, mutta pistovoiman puuttuessa muuttuvat lähinnä liukumista edistäviksi jarrutuksessa. Kumiseosta on yritetty vähän pehmentää pidon lisäämiseksi, mutta pehmeässä kumissa nasta kaatuu.

        Testit ajetaan tietysti uusilla renkailla, ja mitään ymmärtämmättömät höppänät ovat helppoa retkutettavaa testituloksin.

        Kitkarengasvalmistajien ei tarvitse kikkailla kumiseoksen ja nastojen pysymisen kesken, vaan voidaan valmistaa pitävä pehmeä kumiseos, joka ei juurikaan pidoltaan huonone renkaan kuluessa (parin talven aikana).


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Jos jarrutusmatka 30:n nopeudesta on 20m, niin 140kmh jarrutusmatka on 435m. Noo, eihän se puolta kilometriä ole. Ihan.

        Kyseessähän oli kitkarenkaiden vertailu nastarenkaiden jarrutusmatkaan, josta kirjoittajalla oli vanhahtava käsitys.

        Toisekseen, jarrutusmatka 30:n nopeudesta ei ollut taulukoissa pysähdyksiin, vaan 5 km/h:n nopeuteen.

        Siitä puolen kilometrin jarrutusmatkasta en mitään maininnutkaan. Ei se kuitenkaan loppujen lopuksi mikään pitkä matka ole maantiellä, muiden kuin toimistoissa istuvien mielestä.


      • ___
        Kairakettu kirjoitti:

        Millä todistat TM:n luotettavammaksi?

        Tuulilasin testi osoittaa kuitenkin sen, että kitkarenkaat voivat olla nastarenkaita paremmat pidoltaan joissakin olosuhteissa ja jopa sellaisissakin olosuhteissa, joissa nastarenkat ovat perinteisesti selviytyneet parhaiten.

        Nastarenkaiden pito perustuu enimmäkseen niihin nastoihin, koska kumiseoksena ei voida nastojen pysyvyyden vuoksi käyttää yhtä pehmeätä kuin kitkarenkaissa. Ennen nastassa sai olla pistovoimaa, mutta nyt sitä on lainsäädännöllä heikennetty. Silloin joskus nastarenkaat vielä pitivätkin hyvin...uudet sellaiset. Sama juttu nykyisinkin, uudet nastarenkaat pitävät jotenkuten uusina, mutta kukaanhan ei aja uusilla kovinkaan pitkään. Ne mitättömät nykyiset kevytnastat pyöristyvät päästään kuten edeltäjänsäkin, mutta pistovoiman puuttuessa muuttuvat lähinnä liukumista edistäviksi jarrutuksessa. Kumiseosta on yritetty vähän pehmentää pidon lisäämiseksi, mutta pehmeässä kumissa nasta kaatuu.

        Testit ajetaan tietysti uusilla renkailla, ja mitään ymmärtämmättömät höppänät ovat helppoa retkutettavaa testituloksin.

        Kitkarengasvalmistajien ei tarvitse kikkailla kumiseoksen ja nastojen pysymisen kesken, vaan voidaan valmistaa pitävä pehmeä kumiseos, joka ei juurikaan pidoltaan huonone renkaan kuluessa (parin talven aikana).

        "Sama juttu nykyisinkin, uudet nastarenkaat pitävät jotenkuten uusina, mutta kukaanhan ei aja uusilla kovinkaan pitkään. Ne mitättömät nykyiset kevytnastat pyöristyvät päästään kuten edeltäjänsäkin, mutta pistovoiman puuttuessa muuttuvat lähinnä liukumista edistäviksi jarrutuksessa."

        "Kitkarengasvalmistajien ei tarvitse kikkailla kumiseoksen ja nastojen pysymisen kesken, vaan voidaan valmistaa pitävä pehmeä kumiseos, joka ei juurikaan pidoltaan huonone renkaan kuluessa (parin talven aikana)."

        Onko tästäkin sitten jotain oikeita testituloksia vai onko kaikki sitä kuuluisaa mutua?


      • älä asian vierestä
        Kairakettu kirjoitti:

        Kyseessähän oli kitkarenkaiden vertailu nastarenkaiden jarrutusmatkaan, josta kirjoittajalla oli vanhahtava käsitys.

        Toisekseen, jarrutusmatka 30:n nopeudesta ei ollut taulukoissa pysähdyksiin, vaan 5 km/h:n nopeuteen.

        Siitä puolen kilometrin jarrutusmatkasta en mitään maininnutkaan. Ei se kuitenkaan loppujen lopuksi mikään pitkä matka ole maantiellä, muiden kuin toimistoissa istuvien mielestä.

        Sulla se tässä on ongelmia tajuta. Tilastos ei ollu missään tekemissä asian kanssa johon "vastasit". Opettele ensin ite tulkitsemaan oikein ennen kuin muita neuvot.


      • ei epäilystäkään
        Kairakettu kirjoitti:

        Kyseessähän oli kitkarenkaiden vertailu nastarenkaiden jarrutusmatkaan, josta kirjoittajalla oli vanhahtava käsitys.

        Toisekseen, jarrutusmatka 30:n nopeudesta ei ollut taulukoissa pysähdyksiin, vaan 5 km/h:n nopeuteen.

        Siitä puolen kilometrin jarrutusmatkasta en mitään maininnutkaan. Ei se kuitenkaan loppujen lopuksi mikään pitkä matka ole maantiellä, muiden kuin toimistoissa istuvien mielestä.

        "Siitä puolen kilometrin jarrutusmatkasta en mitään maininnutkaan. Ei se kuitenkaan loppujen lopuksi mikään pitkä matka ole maantiellä, muiden kuin toimistoissa istuvien mielestä."

        Onhan se puoli kilometriä varmasti aika lyhyt matka sinulle, kun ajat sitä normaalia 200 km/h jäisellä tiellä. Kun alat jarruttaa, puoli kilometriä menee hujauksessa.


      • älä asian vierestä kirjoitti:

        Sulla se tässä on ongelmia tajuta. Tilastos ei ollu missään tekemissä asian kanssa johon "vastasit". Opettele ensin ite tulkitsemaan oikein ennen kuin muita neuvot.

        Vastasin kirjoittajalle, joka viestitti, että "puolen kilometrin luokkaa nastarenkailla, kitkarenkailla vielä paljon enemmän".

        Kirjoittajalla oli siis sellainen harhakäsitys, että kitkarenkaat eivät pidä yhtä hyvin jäisellä tienpinnalla kuin nastarenkaat. Lainaamani ote Tuulilasin testistä todistaa kuitenkin päinvastaista, eli kitkarenkailla on mahdollista pysäyttää ajoneuvo jäiselläkin pinnalla paremmin kuin nastarenkailla.

        Opettele sinä itse ymmärtämään asioita ennenkuin tyhmänä kommentoit. Kyseessä ei ollut tilasto, vaan testitulos.


      • ___ kirjoitti:

        "Sama juttu nykyisinkin, uudet nastarenkaat pitävät jotenkuten uusina, mutta kukaanhan ei aja uusilla kovinkaan pitkään. Ne mitättömät nykyiset kevytnastat pyöristyvät päästään kuten edeltäjänsäkin, mutta pistovoiman puuttuessa muuttuvat lähinnä liukumista edistäviksi jarrutuksessa."

        "Kitkarengasvalmistajien ei tarvitse kikkailla kumiseoksen ja nastojen pysymisen kesken, vaan voidaan valmistaa pitävä pehmeä kumiseos, joka ei juurikaan pidoltaan huonone renkaan kuluessa (parin talven aikana)."

        Onko tästäkin sitten jotain oikeita testituloksia vai onko kaikki sitä kuuluisaa mutua?

        Kokeile Googlettaa, niin sinäkin voit löytää kokemuspohjaista tietoa eri keskustelupalstoilta, jos oma kokemus on vielä varsin vähäistä, kuten näyttää.


      • edelleenkään
        Kairakettu kirjoitti:

        Vastasin kirjoittajalle, joka viestitti, että "puolen kilometrin luokkaa nastarenkailla, kitkarenkailla vielä paljon enemmän".

        Kirjoittajalla oli siis sellainen harhakäsitys, että kitkarenkaat eivät pidä yhtä hyvin jäisellä tienpinnalla kuin nastarenkaat. Lainaamani ote Tuulilasin testistä todistaa kuitenkin päinvastaista, eli kitkarenkailla on mahdollista pysäyttää ajoneuvo jäiselläkin pinnalla paremmin kuin nastarenkailla.

        Opettele sinä itse ymmärtämään asioita ennenkuin tyhmänä kommentoit. Kyseessä ei ollut tilasto, vaan testitulos.

        kirjottaja jolle vastasit, puhui 140 nopeudesta. Sinä taas yrität päteä 30 nopeuden pudottamisesta 5 km/h. Millä tavoin noita nopeuksia voi verrata toisiinsa??? Kerro oi suuri ja mahtava einstein.


      • edelleenkään kirjoitti:

        kirjottaja jolle vastasit, puhui 140 nopeudesta. Sinä taas yrität päteä 30 nopeuden pudottamisesta 5 km/h. Millä tavoin noita nopeuksia voi verrata toisiinsa??? Kerro oi suuri ja mahtava einstein.

        Kirjoittajalla oli virheellinen käsitys kitkarenkaiden pidosta nastarenkaisiin verrattuna ja vain sitä asiaa halusin hiukan oikaista. Jos kitkarengas pitää paremmin 30:n nopeudesta jarrutettaesa, niin se todennäköisesti pitää paremmin myös 140:n nopeudesta jarrutettaessa.


      • kettupa hyvinkin
        Kairakettu kirjoitti:

        Kirjoittajalla oli virheellinen käsitys kitkarenkaiden pidosta nastarenkaisiin verrattuna ja vain sitä asiaa halusin hiukan oikaista. Jos kitkarengas pitää paremmin 30:n nopeudesta jarrutettaesa, niin se todennäköisesti pitää paremmin myös 140:n nopeudesta jarrutettaessa.

        "Jos kitkarengas pitää paremmin 30:n nopeudesta jarrutettaesa, niin se todennäköisesti pitää paremmin myös 140:n nopeudesta jarrutettaessa."

        TODENNÄKÖISESTI. Niinpä niin. Sulla ei oo taaskaan muuta tarjota kuin mutua.


      • hyvä yritys
        Kairakettu kirjoitti:

        Kokeile Googlettaa, niin sinäkin voit löytää kokemuspohjaista tietoa eri keskustelupalstoilta, jos oma kokemus on vielä varsin vähäistä, kuten näyttää.

        Kokemus on VAIN mutua. Perustele väitteesi kunnolla (jos pystyt).


      • kettupa hyvinkin kirjoitti:

        "Jos kitkarengas pitää paremmin 30:n nopeudesta jarrutettaesa, niin se todennäköisesti pitää paremmin myös 140:n nopeudesta jarrutettaessa."

        TODENNÄKÖISESTI. Niinpä niin. Sulla ei oo taaskaan muuta tarjota kuin mutua.

        Aika helposti pääteltävissä tuo asia. Toisaalta voitaisiin ajatella niin, että kovemmassa nopeudessa nastat työntyvät ulommaksi lisäten pitoa, mutta siihen en jaksa uskoa. Se nastan kovametallinen kärki on aika mitätön ja nopeutta pitäisi olla aika paljon, jotta sen kovametallikärjen istukkaosakin (eli nastan runko-osa) alkaisi jäähän upota pitoa lisäämään. Silloinkin kävisi TODENNÄKÖISESTI niin, että se nasta pyörähtäisi jarrutuksessa pois paikoiltaan.

        Aika selvää siis on se, että se rengas mikä pitää paremmin hitaassa nopeudessa, pitää paremmin myös kovemmassa nopeudessa.



      • hämmästynyt.
        Kairakettu kirjoitti:

        Aika helposti pääteltävissä tuo asia. Toisaalta voitaisiin ajatella niin, että kovemmassa nopeudessa nastat työntyvät ulommaksi lisäten pitoa, mutta siihen en jaksa uskoa. Se nastan kovametallinen kärki on aika mitätön ja nopeutta pitäisi olla aika paljon, jotta sen kovametallikärjen istukkaosakin (eli nastan runko-osa) alkaisi jäähän upota pitoa lisäämään. Silloinkin kävisi TODENNÄKÖISESTI niin, että se nasta pyörähtäisi jarrutuksessa pois paikoiltaan.

        Aika selvää siis on se, että se rengas mikä pitää paremmin hitaassa nopeudessa, pitää paremmin myös kovemmassa nopeudessa.

        Onko mutustasi tehty testiä? Kantsii linkittää.


      • hämmästynyt. kirjoitti:

        Onko mutustasi tehty testiä? Kantsii linkittää.

        Joko luit sen saabistien sivuston "mutut", jotka eivät siis ole minun "mutujani"? Vastaavia "mutuja" löytyy enemmänkin, mutta varsinaisia testituloksia ei oikein löydy. Muiden kokemuksista on kuitenkin syytä ottaa opiksi, ellei itsellä ole vielä paljonkaan kokemusta ja mielikuvatkin ovat lähinnä tunneperäisiä.

        Jos kuluneita renkaita ei testailla, niin syy ei ole minun.


      • et vaan osaa ;)
        Kairakettu kirjoitti:

        Joko luit sen saabistien sivuston "mutut", jotka eivät siis ole minun "mutujani"? Vastaavia "mutuja" löytyy enemmänkin, mutta varsinaisia testituloksia ei oikein löydy. Muiden kokemuksista on kuitenkin syytä ottaa opiksi, ellei itsellä ole vielä paljonkaan kokemusta ja mielikuvatkin ovat lähinnä tunneperäisiä.

        Jos kuluneita renkaita ei testailla, niin syy ei ole minun.

        Sulla on kumma tapa kertoa tietojasi ja mutuilujasi yksiselitteisinä asioina joista ei ole muita mielipiteitä. Sulle ne taitaa olla uskonto. No eiköhän tämä ole tässä, jaksa sun kanssas väitellä yksinkertaisistakaan asioista (jotka yleisesti on helppotajuisia).


    • ....

      Vastauksista näkee kenellä oikeasti on kortti ja ketkä vielä leikkivät hiekkalaatikoilla ja ajelevat 250 km/h Majorette autoillaan.

    • just joo!

      Ei voi mitenkään pelkän kelin mukaan sanoa mikä on oikea tilannenopeus.
      Oikea tilannenopeus on yksinkertaisesti sellainen jolla ajettaessa ei joudu onnettomuuteen. Siihen taas vaikuttavat useat eri asiat. Jokainen voi ihan itse niitä puntaroida.
      Kun motukoiden "ylinopeuksista" esimerkiksi isoin otsikoin höpistään lehdissä niin itse en pidä 30v motukka taustani perusteella kovinkaan ihmeellisinä. Itse käyn Saksassa poistamassa vauhdinhurman lähes joka kesä ja miten siellä on mahdollista ajaa niin lujaa kuin haluaa, mutta sumessa se on pahempi kuin esiaviollinen seksi?

    • Ohjaamotarkkailija

      Kesäisin nopeus vapaa ja talvisin myös. Sillä ehdolla ettei KUKAAN aiheuta liikenne-vahinkoa. Jolloin jääkelillä se nopeus on pienempi käytännöllisesti.

      Kansa tarvii tien jossa ei tarvii katsoa mittaria.

    • ghglöhgl

      Kesällä 150-200 km/h
      Talvella 100-150 km/h

      Rattimiehet osaavat ajaa kovaa kelillä kuin kelillä ja pysyvät tiellä.Autokouluun ojaan ajajat. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      382
      4505
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      283
      2502
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      144
      1803
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      103
      1554
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1463
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1307
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1305
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      58
      1226
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      46
      1214
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      346
      1063
    Aihe