olisiko kellään torpparin leipiin ohjetta?
torpparin leipä ohje??
11
7126
Vastaukset
- minna*
Minäkin kaipaisin ko. ohjetta, sattuisiko kenelläkään olemaan?
- talonpojatar
TORPPARINLEIVÄT
125g margariinia
1/2dl sokeria
1dl siirappia
1 muna
1rkl maitoa
4dl vehnäjauhoja
2tl soodaa
1/2 tl kanelia
1/2tl kardemummaaa
1. Vaahdota rasva ja sokeri. Sekoita kananmuna joukkoon.
2. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää taikinaan maidon kanssa.
3. Lusikoi taikinaa nokareina leivinpaperille kauas toisistaan. Annoksesta tulee kaksi pellillistä keksejä.
4. Paista keksejä 175 asteessa keksien koosta riippuen 10-15 minuuttia.
Ohje on Sitruunasydämeltä
http://sitruunasydan.vuodatus.net/blog/2589518/torpparin-leipia/#comments
Meinasin laittaa tähän oman ohjeenikin, jolla itse teen, mutta sitten huomasinkin että niiden nimi on Talonpojan leivät! Ovat vähän samantyyppisiä kuin torpparit, mutta kai silti vähän erilaisia, niihin tulee mm. mantelirouhetta, joten eivät taida sopia.
Kannattaa googlettaa niin saa lisää ohjeita. - talonpojatar
talonpojatar kirjoitti:
TORPPARINLEIVÄT
125g margariinia
1/2dl sokeria
1dl siirappia
1 muna
1rkl maitoa
4dl vehnäjauhoja
2tl soodaa
1/2 tl kanelia
1/2tl kardemummaaa
3. Lusikoi taikinaa nokareina leivinpaperille kauas toisistaan. Annoksesta tulee kaksi pellillistä keksejä.
Meinasin laittaa tähän oman ohjeenikin, jolla itse teen, mutta sitten huomasinkin että niiden nimi on Talonpojan leivät! Ovat vähän samantyyppisiä kuin torpparit, mutta kai silti vähän erilaisia, niihin tulee mm. mantelirouhetta, joten eivät taida sopia.
Kannattaa googlettaa niin saa lisää ohjeita... ettei tuossa ohjeessa sanottu milloin siirappi lisätään taikinaan. Uskoisin kuitenkin että se lisätään rasvan, sokerin ja munan sekoittamisen jälkeen.
- minna*
talonpojatar kirjoitti:
TORPPARINLEIVÄT
125g margariinia
1/2dl sokeria
1dl siirappia
1 muna
1rkl maitoa
4dl vehnäjauhoja
2tl soodaa
1/2 tl kanelia
1/2tl kardemummaaa
Kannattaa googlettaa niin saa lisää ohjeita.Tuhannesti kiitoksia :)
- talonpojatar
minna* kirjoitti:
Tuhannesti kiitoksia :)
Tämä resepti löytyy Kotikokin ruokaohjeista.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/172559/Torpparinleivät
Mutta MUN täytyy nyt sanoa, että itse en pidä tästä ohjeesta! :( Ohje on sama kuin yhdessä kirjassa, siellä ne meni nimellä Isoäidin piparileivät.. Meillä näistä ei tykännyt mies enkä minä, mutta toisaalta tuossa sivustolla joku on kiittänytkin näitä, eli ehkä jotkut sitten tykkää. Mun mielestä nuo määrät tuossa ohjeessa on hurjia! 2 litraa vehnäjauhoa! Itse pienensin tämän ohjeen kolmasosaan. Onneksi, koska keksit ei tulleet meillä syödyksi! Mun mielestä myöskään vaalea siirappi ei sopinut - olisi varmaan pitänyt pistää tummaa - ja kanelinmakua oli liian vähän, vaikka laitoin yli ohjeistuksen sitä kanelia. Lisäksi kun taikina oli seissyt kylmässä vuorokausitolkulla, niin sitä oli todella vaikea leipoa käsin palloiksi! Ensimmäiset pallot ratkailivat ja tuli rumia. Mutta sitten helpotti, kun taikina lämpeni - eli en tiedä olisko kannattanut pitää jäkiksessä niin kauaa.. Ei nää kyllä yhtään muistuttaneet niitä torppareita joita kaupasta voi ostaa. :(
3½ dl sokeria
4½ dl siirappia
1½ tl neilikkaa
1½ tl inkivääriä
2 tl kanelia
150 g voita
3 munaa
1 dl maitoa
2 tl soodaa
2 tl leivinjauhetta
n. 2 l vehnäjauhoja
Kiehauta sokeri ja siirappi. Lisää mausteet ja rasva. Vatkaa munat maitoon ja sekoita maitoseos kuumaan mausteseokseen koko ajan voimakkaasti sekoittaen. Anna jäähtyä.
Lisää jauhot, joihin on sekoitettu leivinjauhe ja sooda. Laita taikina kulhoon ja ripottele pinnalle hieman jauhoja ja peitä. Anna levätä 1-3 päivää tai ainakin yön yli.
Pyöritä taikina suuriksi palloiksi ja aseta ne leivinpaperin päälle pellille. Litistä palloja hieman ja paista 200 asteessa noin 15 minuuttia. - kummastelija :?)
talonpojatar kirjoitti:
TORPPARINLEIVÄT
125g margariinia
1/2dl sokeria
1dl siirappia
1 muna
1rkl maitoa
4dl vehnäjauhoja
2tl soodaa
1/2 tl kanelia
1/2tl kardemummaaa
Kannattaa googlettaa niin saa lisää ohjeita.Miksi leivät eivät meinanneet paistua millään ja lopulta paloivat lähes mustiksi ja tarjoilukelvottomiski? Pidin uunissa ainakin 20 min ja moneen kertaa haarukalla kokeilin mutta olivat löllöjä ja taipuisia --> raakoja.. Lopulta paloivat, eli eivät tulleet valmiiski.. Tein taikinan juuri ohjeen mukaan samoilla aineilla. Paisto-aste oli kans toi sama. Uuni on aika vanha (melk. 30 v, mutta aina kunnolla paistaen minua palvellut:)
- sama kummastelija :)
kummastelija :?) kirjoitti:
Miksi leivät eivät meinanneet paistua millään ja lopulta paloivat lähes mustiksi ja tarjoilukelvottomiski? Pidin uunissa ainakin 20 min ja moneen kertaa haarukalla kokeilin mutta olivat löllöjä ja taipuisia --> raakoja.. Lopulta paloivat, eli eivät tulleet valmiiski.. Tein taikinan juuri ohjeen mukaan samoilla aineilla. Paisto-aste oli kans toi sama. Uuni on aika vanha (melk. 30 v, mutta aina kunnolla paistaen minua palvellut:)
Kummastelija lisää: Kyse oli siis noista ensimmäisen reseptin leivistä:)
- .......
kummastelija :?) kirjoitti:
Miksi leivät eivät meinanneet paistua millään ja lopulta paloivat lähes mustiksi ja tarjoilukelvottomiski? Pidin uunissa ainakin 20 min ja moneen kertaa haarukalla kokeilin mutta olivat löllöjä ja taipuisia --> raakoja.. Lopulta paloivat, eli eivät tulleet valmiiski.. Tein taikinan juuri ohjeen mukaan samoilla aineilla. Paisto-aste oli kans toi sama. Uuni on aika vanha (melk. 30 v, mutta aina kunnolla paistaen minua palvellut:)
Kaikki pikkuleivät ovat lämpiminä pehmeitä ja varsinkin uunissa ollessaan. Kun ne otetaan pois uunista ja nostetaan pois kuumalta pelliltä ne jäähtyessään kovettuvat. Wilhelmiinoja tehdessä vedetään nopeasti viillot taikinapötköjen halki, jotta saadaan koko pellin mittainen pötkö leikattua makoisiksi pikkuleiviksi. Tämä siis paistamisen jälkeen heti uunista otettua, ei ennen paistamista.
Manteli- tai kauralastut: jos sellaisen kippaa juomalasin päälle heti uunista otettua siitä voi muovailla korin, ja tarjota siitä vaikka jäätelöä. Kaarevia kaulalehtiä saa kun jäähdyttää leipäset lasisen pullon päällä (jos tekee niitä paljon pitää olla monta pulloa). - ei kummastele enää:)
....... kirjoitti:
Kaikki pikkuleivät ovat lämpiminä pehmeitä ja varsinkin uunissa ollessaan. Kun ne otetaan pois uunista ja nostetaan pois kuumalta pelliltä ne jäähtyessään kovettuvat. Wilhelmiinoja tehdessä vedetään nopeasti viillot taikinapötköjen halki, jotta saadaan koko pellin mittainen pötkö leikattua makoisiksi pikkuleiviksi. Tämä siis paistamisen jälkeen heti uunista otettua, ei ennen paistamista.
Manteli- tai kauralastut: jos sellaisen kippaa juomalasin päälle heti uunista otettua siitä voi muovailla korin, ja tarjota siitä vaikka jäätelöä. Kaarevia kaulalehtiä saa kun jäähdyttää leipäset lasisen pullon päällä (jos tekee niitä paljon pitää olla monta pulloa).Joo, nyt hoksasin... oishan toi pitäny mun kekkasta! Olen tehny ennenki pikkuleipii ja koska ne ei ollu löysiä, niin ajattelin joteki että nää on vielä raakoja:)
- Nelluska
....... kirjoitti:
Manteli- tai kauralastut: jos sellaisen kippaa juomalasin päälle heti uunista otettua siitä voi muovailla korin, ja tarjota siitä vaikka jäätelöä. Kaarevia kaulalehtiä saa kun jäähdyttää leipäset lasisen pullon päällä (jos tekee niitä paljon pitää olla monta pulloa).Näinhän se on, että monet pikkuleivät tuntuvat pehmeiltä ja "raaoilta" kun ne ottaa uunista. Sitten jäähtyessään kovettuvat ja saavuttavat oman muotonsa.
Mulla on yksi suosikkipikkuleipäresepti, jossa on tuo sama ominaisuus. 1. satsin pilasin, kun pidin uunissa odottaen keksien kovettumista. Sitten vasta opin. ;) - MirjaMaaridSylfida
Nelluska kirjoitti:
Näinhän se on, että monet pikkuleivät tuntuvat pehmeiltä ja "raaoilta" kun ne ottaa uunista. Sitten jäähtyessään kovettuvat ja saavuttavat oman muotonsa.
Mulla on yksi suosikkipikkuleipäresepti, jossa on tuo sama ominaisuus. 1. satsin pilasin, kun pidin uunissa odottaen keksien kovettumista. Sitten vasta opin. ;)Mä pidin kans näitä kyseisiä leipiä liian kauan uusnissa, ja hieman palaneen makua niihin tuli. En muutenkaan itse pitänyt koska maistuvat liikaa pipareilta enkä voi sietää piparkakkujen makua. Onneksi muut söivät:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712963
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792138
- 951956
- 321702
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191195