Osaisko joku kertoa mitä tulee ranskalaiseen salaatinkastikkeeseen ja miltä ko. kastike suunnilleen maistuu? Kun meillä on työpaikalla pari työmaaruokalaa joista toisessa on aina sellaista erittäin hyvän makuista, vaaleanharmaata salaatinkastiketta, josta olen aina olettanut että se on ranskalaista. Kun pyysin toiseenkin ruokalaan ranskalaista salaatinkastiketta olivat he hommanneet annospusseja, joissa lukee "ranskalainen salaatinkastike". Se taasen oli beigen väristä ja huomattavasti sinappisempaa kuin tuo toinen, happamampi vaaleanharmaa kastike.
Eli, minkälainen on oikeasti ranskalainen salaatinkastike, onko se harmahtavaa, juoksevaa ja melko hapanta, vai vaaleanruskeaa, tönkköä ja makeahkoa?
Ranskalainen salaatinkastike?
5
1000
Vastaukset
- ohjeita sulle
Kai se on tässä niin kuin monessa muussakin, että se mikä on jonkun toisen kokin ranskalainen salaatinkastike, on jollain toisella kokilla erilainen.
Tässä ohjeita:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=ranskalainen salaatinkastike&meta=
Riippuu käytetyistä aineista ja suhteista, millainen koostumus, väri ja maku tulee. Vertaa vaikka valkosipulikastike, näitäkin on montaa erilaista riippuen millaiseen pohjaan ja millä muulla maustettuna kastike tehdään.- alkup.
Hain jo samaisella haulla ja heti parin ekan hitin sisällöissä oli eroa, yhdessä sanottiin että tulee sinappia ja toisessa sanottiin että ei. Mietinkin että mikä se "oikea" resepti nyt sitten on, ja että voikohan se mainitsemani vaaleanharmaa kastike olla ranskalaista vai jotain ihan muuta.
- aäsldktji
alkup. kirjoitti:
Hain jo samaisella haulla ja heti parin ekan hitin sisällöissä oli eroa, yhdessä sanottiin että tulee sinappia ja toisessa sanottiin että ei. Mietinkin että mikä se "oikea" resepti nyt sitten on, ja että voikohan se mainitsemani vaaleanharmaa kastike olla ranskalaista vai jotain ihan muuta.
Minä olen aina ollut siinä uskossa, että ranskalainen salaatinkastike on sinappista, muttei liian. :) Eli harmaata se ei mielestäni ole.
- Rocker Out
Ranskalainen salaatinkastike ei ole missään tapauksessa makeaa, ei ainakaan jos sitä on tarkoitus ranskalaisille tarjota. Ei se myöskään saa olla etikkaista.
Oikeaa ranskalaista kastiketta on aika helppo tehdä itse. Yleisimmin Ranskassa salaatinkastike tehdään niin, että käytetään teelusikallisen verran Dijonin sinappia (sellaista, jossa ei ole sokeria, hunajaa ym.) johon sekoitetaan lusikallinen omena- tai valkoviinietikkaa. Sen jälkeen siihen vatkataan suurempi määrä ruokaöljyä niin että seos on tasaista ja paksuhkoa. Sitten vielä suolaa ja pippuria. Ranskassa sanotaan, että saituri laittaa etikan ja hullu mies öljyn.
Pari tippaa Worcestershire-kastiketta voi lisätä myös. Samoin voi kastikkeeseen haluttaessa lisätä valkosipulin mehua.- Goya
Tuo Rocker Outin ohje on aika lähellä totuutta.
Mutta asiaa voi lähestyä myös päinvastaisesta suunnasta. Eli perusta ranskalaiselle salaattikastikkeelle on yksi osa viinietikkaa ja kolme osaa (oliivi)öljyä. Mausteena vastajauhettua mustapippuria ja suolaa. Valmistuu parhaiten niin, että ensin liuottaa pippurin ja suolan viinietikkaan, ja sitten lisää öljyn ja ravistaa voimakkaasti (jos tekee korkillisessa pullossa tai kannellisessa pikkupurkissa, mikä on suositeltavaa).
Siinä on pohjaversio, jota moni ranskalainen käyttää sellaisenaan (voi toki antaa tekeytyä muutaman tunnin viileässä tai jopa yön yli, eli voi tehdä kerralla suuremmankin satsin).
Kaikki mikä tämän jälkeen lisätään on ekstraa, mutta toki silti "ranskalaista". Tavallisin lisämauste on Rocker Outin mainitsema makeuttamaton Dijon-sinappi. Monet puristavat myös valkosipulia. Eikä Ranskan kansalaisuutta riistetä vaikka "heikkouksissaan" vielä ripauttaa hieman sokeriakin mukaan.
Tuo kastikkeen väri (harmaus/keltaisuus) on kiinni näistä aineksista, ja onko säilytetty kylmässä, ja sitten myös ravistamisesta. Pitää aina muistaa ravistaa/sekoittaa kunnolla ennen käyttöä.
Eli periaatteessa asia on ihan niin kuin Rocker Out sanoo, tässä vain pieniä variaatioita siihen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537800- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482923
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484