Kaste Moosekseen myös lapsille pilvessä ja meressä

terence.hill

1.Kor.10:1.-4.

Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat KAIKKI pilven alla ja kulkivat KAIKKI meren läpi
ja saivat KAIKKI kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
ja söivät KAIKKI samaa hengellistä ruokaa
ja joivat KAIKKI samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

Olivatko lapset jossain muista erillään, kun kaikki muut olivat pilven alla?

Eivätkö israelilaiset kuljettaneetkaan vielä ymmärtämättömässä iässä olevia lapsiaan meren läpi?

JOS LUET, ETTÄ VAIN AIKUISET MIEHET ("ISÄT") SAIVAT KASTEEN, MUTTA EIVÄT LAPSET, NIIN SILLOIN VIRKKEEN LOPPUOSAN MUKAAN LAPSET JÄIVÄT ILMAN VETTÄKIN! EIKÄ NAISILLEKAAN ANNETTU VETTÄ EIKÄ MANNAA... (2.Moos.16:16 mukaan mannaa kerättiin kaikkia perheessä olevia ihmisiä varten.)

9

464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusi liitto

Tapahtui USKOSSA lähtö Egyptistä ja saivat vasta sen jälkeen KASTEEN Moosekseen ja näiden jälkeen annettiin vasta laki Israelin kansalle.

Vanhan Liiton järjestys oli, että kaikki jotka syntyivät Israelin kansaan , niin heistä tuli Jumalan seurakunnan jäseniä.

Uuden Liiton järjestys on evankeliumin julistaminen ja ne , jotka tunnustavat syntinsä ja tekevät parannuksen, eli tulevat uskoon , vain ne uudestisyntyvät Jumalan seurakuntaan ja heidät sitten vain kastetaan.

Älkäämme enään palatko Vanhan lakiliiton orjuuteen, vaan olkaamme Uuden liiton mukaisia uskovia.
      Suuri harhaoppi, että opetaan lapsikasteen pelastavan.
      Sillä Jeesuksen ristintyön evankeliumi synnyttää synnintunnon ja saa ihmisen tekemään parannuksen ja hän uskon kautta pelastuu.

• Kristuksen henki

Israelin koko kansan kasteesta, jossa sylilapsetkin saivat saman kasteen ja Kristuksen Hengen kerrotaan juuri samassa korinttolaiskirjeessä (1.Kor.10), jossa kerrotaan uuden liiton kasteesta Kristuksen ruumiiseen, joka kuuluu kaikille perhekuntalaisille. Lapset saivat saman kasteen seurakunnan jäseniksi perheenpäämiehen uskon ja tahdon mukaisesti välittömästi.

bapditzoo pilvessä ja meressä (koko kansa kastettiin)

Israelin kansa uskoi kasteen jälkeen. Koko kansa uskoi Herraan, eikä vain ne jotka lähtivät erämaavaellukselle.

2. Moos. 14:31 (KASTEEN JÄLKEEN NÄIN)

Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. SILLOIN KANSA pelkäsi Herraa JA USKOI HERRAA ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.

1.Kor.12 (seurakuntaruumis)
        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

pakanuskoisten/lahkouskoisten kastamattomat lapsethan eivät kuulu seurakuntaruumiiseen, vaan tähän maailmaan

• eepu*
        Kristuksen henki kirjoitti:

Israelin koko kansan kasteesta, jossa sylilapsetkin saivat saman kasteen ja Kristuksen Hengen kerrotaan juuri samassa korinttolaiskirjeessä (1.Kor.10), jossa kerrotaan uuden liiton kasteesta Kristuksen ruumiiseen, joka kuuluu kaikille perhekuntalaisille. Lapset saivat saman kasteen seurakunnan jäseniksi perheenpäämiehen uskon ja tahdon mukaisesti välittömästi.

bapditzoo pilvessä ja meressä (koko kansa kastettiin)

Israelin kansa uskoi kasteen jälkeen. Koko kansa uskoi Herraan, eikä vain ne jotka lähtivät erämaavaellukselle.

2. Moos. 14:31 (KASTEEN JÄLKEEN NÄIN)

Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. SILLOIN KANSA pelkäsi Herraa JA USKOI HERRAA ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.

1.Kor.12 (seurakuntaruumis)
        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
        13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

pakanuskoisten/lahkouskoisten kastamattomat lapsethan eivät kuulu seurakuntaruumiiseen, vaan tähän maailmaan

"Niin HERRA sanoi Moosekselle: "KUINKA KAUAN AIOTTE KIELTÄYTYÄ NOUDATTAMASTA MINUN KÄSKYJÄNI ja LAKEJANI?" (Ks.2.Moos.16:28)

*
        2.Moos.32:21 Ja Mooses sanoi Aaronille: "Mitä tämä kansa on tehnyt sinulle, kun olet saattanut heidät näin suureen syntiin?"
        32:22 Aaron vastasi: "Älköön herrani viha syttykö; sinä tiedät itse, että TÄMÄ KANSA ON PAHA.

32:23 He sanoivat minulle: 'TEE MEILLE JUMALA, joka käy meidän edellämme; sillä emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tälle miehelle, joka JOHDATTI meidät Egyptin maasta.'

32:24 Niin minä sanoin heille: 'Jolla on kultaa, irroittakoon sen yltänsä'; ja he antoivat sen minulle. Ja minä heitin sen tuleen, ja siitä tuli tämä vasikka."

• terence.hill: "Eivätkö israelilaiset kuljettaneetkaan vielä ymmärtämättömässä iässä olevia lapsiaan meren läpi"?
      ---
      1. Kor. 10. luvussa Paavali varoittaa korinttolaisia käyttämästä väärin kristityn vapautta.
      Hän ottaa esimerkin Israelin vaelluksesta erämaan halki.

Israel pelastettiin Egyptistä. Se oli saanut Jumalalta lahjoja, jotka olivat kristillisen kasteen ja ehtoollisen esikuvia (1. Kor. 10:1-4).
      Punaisessa Meressä ja pilvenpatsaassa Israelin kansa kastettiin Moosekseen (j. 2) ts. lakiin perustuvaan vanhaan liittoon. KAIKKI tosiaan kastettiin, sekä aikuiset että lapset.
      Jumalan kansaan kuuluminenhan oli lahja, ja alkukirkolle oli selvää, että se lahja kuului sekä lapsille että aikuisille.
      Siksi alkukirkolle olikin selvää, että koko perhekuntia voitiin kastaa.

• huomioitavaa on

Huomioitavaa on, että kaste Moosekseen ei ollut upotuskasta pelastuneille Israelilaisille, mutta ketkä upottautuivat veteen?- Egyptiläiset.

Tuo tapaus kasteen esikuvana oli siis VIHMONTAKASTE- EI UPOTUSKASTE.

VT:N ENNUSTUS KRISTILISESTÄ KASTEESTA MAINITSEE NIMENOMAAN vihmonnan KASTETAVAKSI:

Hes 36: 25
        "Ja minä VIHMON teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

KASTEESSA TAPAHTUVAN UUDEN HENGEN SAAMINEN ON MYÖSKIN ILMOITETTU:

26. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja UUDEN HANGEN minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
        (tuossa siis ilmoitetaan tapahtuvatsi "lihanruumiin poisriisuminen", eli Kristuksen ympärileikkaus- Kol 2:11)

PYHÄN HENGEN SAAMINEN ILMOITETAAN MYÖSKIN KASTEESSA TAPAHTUVAKSI:

27. HENKENI minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."

• taappo

Egyptistä lähtöä edeltävä pääsiäislampaan teurastus ja syönti kuvaa uskoontuloa.

2.Moos.12:21. Mooses kutsui kaikki Israelin vanhimmat ja sanoi heille: "Menkää ja ottakaa lammas kutakin perhekuntaanne kohti ja teurastakaa pääsiäislammas.
      22. Ottakaa isoppikimppu, kastakaa se vereen, joka on maljassa, ja sivelkää ovenpäällinen ja molemmat pihtipielet verellä, joka on maljassa. Älköönkä kukaan menkö ulos talonsa ovesta ennen aamua.
      23. Herra kulkee rankaisemassa egyptiläisiä. Mutta kun hän näkee veren ovenpäällisessä ja molemmissa pihtipielissä, hän menee sen oven ohi eikä salli tuhoojan tulla teidän taloihinne lyömään teitä vitsauksella.

Veren suoja takasi israelilaisten turvan Saatanaa vastaan.
      Uudessa liitossa tuo pääsiäislammas on tietenkin Jeesus.

2.Moos.2:43.Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille: "Tämä on säädös pääsiäislampaasta: Kukaan muukalainen älköön sitä syökö.
      44. Mutta jokainen rahalla ostettu orja syököön siitä, kunhan olet ympärileikannut hänet.
      45. Paikkakunnalla asuva ulkomaalainen ja päiväpalkkalainen älkööt siitä syökö.
      46. Samassa talossa se syötäköön. Älköön mitään siitä lihasta vietäkö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko.
      47. Koko Israelin seurakunta viettäköön sitä ateriaa.
      48. Jos joku muukalainen asuu luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, hän ympärileikkauttakoon itsensä ja perheensä miehenpuolet. Sitten hän käyköön viettämään sitä, ja olkoon hän kuin maassasyntynyt. Mutta kukaan ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.
      49. Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne."

Koko pääsiäislammas oli syötävä kerralla. Myöhemmin Mooses sai ohjeen polttaa tulessa kaikki, mitä lampaasta jäi yli - leirin ulkopuolella.
      Erämaavaellus kuvaa uskovan taivallusta kohti Jerusalemia. Taivalluksen alussa koko uskovien joukko sai Mooseksen kasteen. Jumala paadutti egyptiläisten sydämet ja he hukkuivat mereen.
      Samoin tänäkin päivänä ihminen, joka ei ota vastaan Jeesusta kokonaan sydämeensä elämänsä Herraksi, hukkuu. Ilman uskoa kaste on merkityksetön, hukuttava - aivan kuten se oli egyptiläisille.

Kun ihminen nöyrtyy Jumalan väkevän käden alla ja katuu syntejään ja anoo armoa, Jeesuksen (totisen pääsiäislampaan) veri puhdistaa hänet kaikesta synnistä. Hän saa olla mukana suloisesti tuoksuvalla polttouhriaterialla, jossa Pyhän Hengen tuli polttaa kaiken synnin saastan pois sydämestä, ja aloittaa erämaavaelluksen uudestisyntyneenä kasteen haudan kautta kohti taivaallista Jerusalemia.

Kaikkia matkakumppaneitani siunaten ja lisää matkalaisia mukaan kutsuen!

• verensuojassa

kirjoitat näin:
        "Veren suoja takasi israelilaisten turvan Saatanaa vastaan." taappo 19.11.2006 klo 00.21
        ----

Verensuoja on suoja Jumalan vihaa vastaan synnin tähden. Jumalan enkeli kulki niiden talojen ohi, jotka oli merkitty oven pihtipieliin veren merkillä.

Verensuoja, Uhrikaritsan veri, Jeesuksen Kristuksen veri suojaa ihmistä Jumalan vihalta.

Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

• taappo
        verensuojassa kirjoitti:

kirjoitat näin:
        "Veren suoja takasi israelilaisten turvan Saatanaa vastaan." taappo 19.11.2006 klo 00.21
        ----

Verensuoja on suoja Jumalan vihaa vastaan synnin tähden. Jumalan enkeli kulki niiden talojen ohi, jotka oli merkitty oven pihtipieliin veren merkillä.

Verensuoja, Uhrikaritsan veri, Jeesuksen Kristuksen veri suojaa ihmistä Jumalan vihalta.

Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Kirjoitit:
        >>> Verensuoja on suoja Jumalan vihaa vastaan synnin tähden. Jumalan enkeli kulki niiden talojen ohi, jotka oli merkitty oven pihtipieliin veren merkillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      19
      2548
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      181
      2401
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1267
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      235
      1130
    5. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      105
      1117
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      37
      930
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      917
    8. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      32
      844
    9. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      132
      810
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43