nyktofobia-pimeän pelko

valopilkku

pelkään pimeää aivan hullun lailla,sydän hakkaa,ihmeellisiä ääniä kuuluu ja näkyjäkin näkee..oonko ainut aikuinen joka pelkää näin törkeesti pimeää?olisko kellään mitään hyvää vinkkii miten voisin edes vähän alkaa sietää pimeetä..mun pelko on niin törkee että joudun nukkua valot päällä öisin,en edes tiedä mistä tämä pelko on alkanut..auttaisiko joku??
KIITOS!

74

9831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      kuulosta tutulta, minulle on tullut muutaman vuoden sisällä ihan käsittämätön pimeän pelko; joo sydän hakkaa, hengitän kuin juostessa, näkö- ja kuuloharhoja. Jouduin pitkään nukkumaan valot ja radio päällä, ja eihän siitä tullu mitään kun valo ja musiikki häiritsee, mutta ilman niitä ei voinu olla ollenkaan. ´Ne harhat ovat kyllä nousseet esille ihan päivällä ollessakin, koska ovat niin todellisia, enkä pysty olemaan yksin. Lääkäri määräsi seroguel lääkettä ja nyt alkaa onneksi jo helpottamaan, pystyy elämään kuin "normaalit ihmiset".(jos tästä nyt ikinä normaaliksi pääsee.)

      • zemmosta.

        Ne "harhat" eivät välttämättä ole harhoja.

        Tämä ei välttämättä auta pimeän pelkoihinne, mutta uskotteko ns. "rajailmiöihin"?


      • ...
        zemmosta. kirjoitti:

        Ne "harhat" eivät välttämättä ole harhoja.

        Tämä ei välttämättä auta pimeän pelkoihinne, mutta uskotteko ns. "rajailmiöihin"?

        uskon yli luonnolliseen ja tämä ja "sen toisen maailman" rinnaisuuteen/päällekäisyyteen, ja tiedän että harhani eivät ole oikeasti harhoja vaan totista totta, mutta kun uskottelen itselleni että ne ovat vain harhoja niin pärjää, olen aikanani seonnut melkein lopullisesti niistä ilmiöistö, enkä kestä sitä enää. En tahdo että kukaa tai mikäänm ottaa minuun minkäänlaista ilmiötä "toiselta puolelta". Yritän vain välttää liikaa sekoittumista. Tiedän että ne eivät ole harhoja, mutta kun kukaan ei usko, että kuulen ja näen asioita, mitä toiset eivät näe.


      • j77numberone
        ... kirjoitti:

        uskon yli luonnolliseen ja tämä ja "sen toisen maailman" rinnaisuuteen/päällekäisyyteen, ja tiedän että harhani eivät ole oikeasti harhoja vaan totista totta, mutta kun uskottelen itselleni että ne ovat vain harhoja niin pärjää, olen aikanani seonnut melkein lopullisesti niistä ilmiöistö, enkä kestä sitä enää. En tahdo että kukaa tai mikäänm ottaa minuun minkäänlaista ilmiötä "toiselta puolelta". Yritän vain välttää liikaa sekoittumista. Tiedän että ne eivät ole harhoja, mutta kun kukaan ei usko, että kuulen ja näen asioita, mitä toiset eivät näe.

        Kyllä uskon..ei näistä asioista voi huudella" ihan kaikille, ja jos siitä puhuu liikaa niin pelko ottaa ylivallan ja sit jotain ainakin tapahtuu?mulla auttaa se, että pidän yöllä joka huoneessa edes pienen valon päällä, himmeäkin valo yöllä joka huoneessa auttaa pitämään asunnon balanssissa, ja saa itse nukuttua turvallisin mielin :) ilman mörköjä.. !


      • pelko pois
        zemmosta. kirjoitti:

        Ne "harhat" eivät välttämättä ole harhoja.

        Tämä ei välttämättä auta pimeän pelkoihinne, mutta uskotteko ns. "rajailmiöihin"?

        HEI HAISTA NYT JOOKOO. Etin täältä apua kun pelottaa niin penteleesti nii tämä ei tilannetta auta. Olen aivan paniikissa nyt. Ihan oikeasti, ihan hemmetinmoisessa paniikissa.


      • Joku_iha_random
        zemmosta. kirjoitti:

        Ne "harhat" eivät välttämättä ole harhoja.

        Tämä ei välttämättä auta pimeän pelkoihinne, mutta uskotteko ns. "rajailmiöihin"?

        No tää tosiaan on kyllä ihan hemmetin huono kommentti tämmöseen kysymykseen. Mutta kyllä mäkin uskon puolittaisesti että joku saakelin E.T paskakasa kyllä seuraa


    • whizzer-87

      Olen 19-v. ja en pysty minäkään nukkumaan yksin pimeässä,
      pitää olla joku tuttu ihminen vieressä jos valot kiinni pitää nukkua. Minäkin alan "kuulemaan ja näkemään"
      kaikenlaista harhaa tms.,
      enkä pysty ummistamaan silmiäni ja jalatkin on peitettävä kunnolla peiton alle kun pelkää että jokin tarttuu niistä.
      Sitten ratkaisuna onkin minulla myös tämä valot päällä ja mahdollisesti jotain rauhallista luettavaa tai musiikkia. On hieman noloa mielestäni :/ , mutta en kestä kyllä ilman valoja olla, kaikenlainen pimeys pelottaa myöskin. Valon ihminen.

    • Auttaja

      Hei ymmärrän tuon pelon minulla oli se pienenä. Mutta sinun pitää kohdata se, mene pimeeän jä tiedät että siellä ei ole mitään vaarallistaPelko on ihmisen reagointitapa tilanteisiin, joissa hän arvelee jonkin uhkaavan hänen turvallisuuttaan. Se on yksi ihmisen perustunteista, jonka tarkoitus on suojata vaaroilta. Pelko syntyy, kun käytettävissä olevat voimavarat (esimerkiksi luolaihmisen nuija) eivät tunnu riittäviltä torjumaan uhkaavaa vaaraa (esimerkiksi petoeläintä). Pelko saa elimistön valmiustilaan pakenemista tai puolustautumista varten.

      Pimeän pelko on mahdollisesti ollut olemassa niin kauan kuin ihminenkin. Pimeässä yksi ihmisen tärkeimmistä aisteista, näköaisti, ei toimi, joten ihminen ei voi varautua mahdollisiin vaaroihin. Pimeän pelkoon liittyvät myös tuntemattoman pelko ja hylätyksi tulemisen tunne.

      Pimeän pelko on yleistä lapsilla, mutta yleensä sitä opitaan hallitsemaan iän myötä. Toisilla pelko voi säilyä voimakkaana aikuisenakin esimerkiksi pimeään liittyvien epämiellyttävien kokemusten takia.

      • Pelokas89

        Mulla on kans ihan törkee pimeen pelko ikää on kohta 19 ja melkein kaks vuotta oon asunu omillaan.nukun valot päällä ja oon alkanu pelkäämään peilejäkin,.suihkussa käydessä en uskolla kattoo vessan peiliin jne. siit on tullu jotenki pakon omaista ja tavallaan aika stressaavaa.koiraniki nukkuu mua sikeemmin ja mä nukun koiranunta kun avaan silmät muutaman minuutin välein "tarkistamaan" ettei huoneessa oo mitään henkiolentoja.ja en tajua tää on tullu ihan muutaman kuukauden sisällä.. varmaan osaks vois johtua myös joskus liiallisen alkoholinkäytön seurauksena tulleista aistiharhoista..


      • pelottaa :(
        Pelokas89 kirjoitti:

        Mulla on kans ihan törkee pimeen pelko ikää on kohta 19 ja melkein kaks vuotta oon asunu omillaan.nukun valot päällä ja oon alkanu pelkäämään peilejäkin,.suihkussa käydessä en uskolla kattoo vessan peiliin jne. siit on tullu jotenki pakon omaista ja tavallaan aika stressaavaa.koiraniki nukkuu mua sikeemmin ja mä nukun koiranunta kun avaan silmät muutaman minuutin välein "tarkistamaan" ettei huoneessa oo mitään henkiolentoja.ja en tajua tää on tullu ihan muutaman kuukauden sisällä.. varmaan osaks vois johtua myös joskus liiallisen alkoholinkäytön seurauksena tulleista aistiharhoista..

        Sama täällä..täytän ihan just 19 ja pelkään pimeää liikaa. Se häiritsee osittain normaalia elämää ku vaikeuttaa esim. nukkumisen aloittamista,yksin olemista ja iltatöistä kotiin tulemista -.-. Pimeässä paniikki iskee ja pitää tarkkailla joka puolelle ja kuvittelee ja kuulee harhoja.Peileihin ei voi iltasin katsoa ku siellä saattaa vaikka vilahtaa joku. Kellareihin en mene edes pakolla. Pimeässä alkaa ahistaa,panikoidun ja alan hengittää tiheästi ja pulssi kiihtyy ihan järjettömästi ja itkukohtaus iskee. Ja tätä pelkoa on ainaki kaikki maailman leffat ruokkinu ku pitäny joskus pakolla kattoa. Kaiken lisäksi oon ihan mielettömän säikky ja mun on pitäny kehitellä itelle kans erilaisia tapoja eri tilanteissa kuten vaikka sälekaihtimien kiinni laittaminen tietyin päin yms.


      • nita_ll889
        pelottaa :( kirjoitti:

        Sama täällä..täytän ihan just 19 ja pelkään pimeää liikaa. Se häiritsee osittain normaalia elämää ku vaikeuttaa esim. nukkumisen aloittamista,yksin olemista ja iltatöistä kotiin tulemista -.-. Pimeässä paniikki iskee ja pitää tarkkailla joka puolelle ja kuvittelee ja kuulee harhoja.Peileihin ei voi iltasin katsoa ku siellä saattaa vaikka vilahtaa joku. Kellareihin en mene edes pakolla. Pimeässä alkaa ahistaa,panikoidun ja alan hengittää tiheästi ja pulssi kiihtyy ihan järjettömästi ja itkukohtaus iskee. Ja tätä pelkoa on ainaki kaikki maailman leffat ruokkinu ku pitäny joskus pakolla kattoa. Kaiken lisäksi oon ihan mielettömän säikky ja mun on pitäny kehitellä itelle kans erilaisia tapoja eri tilanteissa kuten vaikka sälekaihtimien kiinni laittaminen tietyin päin yms.

        Mitenköhäm myö päästään meijen peloista eroon, tohtorille ko ei tohtis mennä.. leimaa pian hulluks ja antaa pillerit pääälle :/


      • kanssapelkuri
        pelottaa :( kirjoitti:

        Sama täällä..täytän ihan just 19 ja pelkään pimeää liikaa. Se häiritsee osittain normaalia elämää ku vaikeuttaa esim. nukkumisen aloittamista,yksin olemista ja iltatöistä kotiin tulemista -.-. Pimeässä paniikki iskee ja pitää tarkkailla joka puolelle ja kuvittelee ja kuulee harhoja.Peileihin ei voi iltasin katsoa ku siellä saattaa vaikka vilahtaa joku. Kellareihin en mene edes pakolla. Pimeässä alkaa ahistaa,panikoidun ja alan hengittää tiheästi ja pulssi kiihtyy ihan järjettömästi ja itkukohtaus iskee. Ja tätä pelkoa on ainaki kaikki maailman leffat ruokkinu ku pitäny joskus pakolla kattoa. Kaiken lisäksi oon ihan mielettömän säikky ja mun on pitäny kehitellä itelle kans erilaisia tapoja eri tilanteissa kuten vaikka sälekaihtimien kiinni laittaminen tietyin päin yms.

        Siis mua ihan naurattaa kun tässä ketjussa on niin samanlaisia kokemuksia kuin mulla. Kertakaikkiaan. Sama peilit, ikkunat, suihkussa silmät kiinni jutut mullakin. Ja ihan kauheeta kun et voi tietää onko se henkimaailman pelko oikeaa vai ei, kiitos elokuville. Viime yönä heräsin ja en uskaltanut jalka ottaa peiton alta ettei kukaan ota siitä kiinni ja vähän väliä pitää aukoa silmiä ettei siellä vaan sattuis näkymään ketään. Oon niin väsynyt pelkäämään pimeää ja sen "mukana mahd. tulevia asioita".
        Ei kai tässä auta kun marssia päätohtorille ja selvittää mistä nuo pelot ovat syntyneet.


      • pelottaa :(
        Pelokas89 kirjoitti:

        Mulla on kans ihan törkee pimeen pelko ikää on kohta 19 ja melkein kaks vuotta oon asunu omillaan.nukun valot päällä ja oon alkanu pelkäämään peilejäkin,.suihkussa käydessä en uskolla kattoo vessan peiliin jne. siit on tullu jotenki pakon omaista ja tavallaan aika stressaavaa.koiraniki nukkuu mua sikeemmin ja mä nukun koiranunta kun avaan silmät muutaman minuutin välein "tarkistamaan" ettei huoneessa oo mitään henkiolentoja.ja en tajua tää on tullu ihan muutaman kuukauden sisällä.. varmaan osaks vois johtua myös joskus liiallisen alkoholinkäytön seurauksena tulleista aistiharhoista..

        kaikista naurettavinta on mun pelossa että pelkään kaikkea yliluonnillasta ja supertappajia.. jos kävelen kaupungilla yksin yöllä ja ketään ei näy missään kuolen varmasti. Jos siellä liikkuu joku ihminen vaan nii ei pelota ihan nii paljoa, vaikka raiskatuksi tuleminen on hivenen yleisempää kun joutua jonku olion/aaveen tapettavaksi!


      • Ritaritar Peloton
        pelottaa :( kirjoitti:

        kaikista naurettavinta on mun pelossa että pelkään kaikkea yliluonnillasta ja supertappajia.. jos kävelen kaupungilla yksin yöllä ja ketään ei näy missään kuolen varmasti. Jos siellä liikkuu joku ihminen vaan nii ei pelota ihan nii paljoa, vaikka raiskatuksi tuleminen on hivenen yleisempää kun joutua jonku olion/aaveen tapettavaksi!

        Voi kun tuo kuulostaa tutulta. Kun olin samanikäinen kuin useimmat teistä eli 19-20 v. olin aivan hirveän säikky ja pelkäsin pimeää aivan kamalasti.
        Olin kova katsomaan kauhuleffoja ja sieltä kun tulin kotiin, niin piti ensin työntää käsi ovesta sisälle et sai valot eteiseen. Sit yksitellen valot joka huoneeseen ja kaappien tsekkaus ja sängyn alle, parvekkeelle, yms. Kun kaikki valot oli päällä ja paikat tsekattu oli parempi olo. Mut kun yö tuli ja piti valot sammuttaa leffan asiat tuli mieleen ja alkoi pelottaa. Monesti sit nukuin valo päällä.

        Sit kerran päätin et alan rukoilla Jumalalta apua jos pelottaa ja pyysin ajamaan kaikki pahan pois. Se aina auttoi ja tuntui, että enkeli tuli suojelemaan untani.Sillä tavalla jatkoin joka ilta ja pikku hiljaa pelko unohtui ja sen myötä nukuin tosi hyvin yöni.
        Lakkasin myös kattelemasta kauhuleffoja enkä katso niitä tänäkään päivänä,koska en halua taas alkaa pelkäämään.

        Teidän päässä rakkaat nuoret ei ole vikaa vaan mieli tekee tepposia. Esim. jos pimeässä ulkona alkaa aattelemaan, että joku seuraa sua jostain pimennosta,niin alkaa tuntea et joku siellä oikeesti kattelee ja tulee hirveä paniikki. Mut jos aattelee jotain ihan muita asioita koko matkan, ei pelota ja pääsee kotiin ihan rauhassa. :)

        Tsemppiä ja iloista mieltä. Kyllä ne pelot siitä katoavat aivan huomaamatta niinkuin ovat alkaneetkin.


      • pelle pelokas
        pelottaa :( kirjoitti:

        kaikista naurettavinta on mun pelossa että pelkään kaikkea yliluonnillasta ja supertappajia.. jos kävelen kaupungilla yksin yöllä ja ketään ei näy missään kuolen varmasti. Jos siellä liikkuu joku ihminen vaan nii ei pelota ihan nii paljoa, vaikka raiskatuksi tuleminen on hivenen yleisempää kun joutua jonku olion/aaveen tapettavaksi!

        Tutulta kuullostaa nuo pelot. On se niin väärin kun tuo mieli temppuilee.

        Tiedän että on ihan turha pelätä tuollaisia asioita, mutta ei sille mitään voi. Itse olen yrittänyt rukoilla suojelusta, mutta kun pelottaa tarpeeksi niin se ei ole auttanut.

        Toissayönä rukoilin taas ihan peloissani ja kaivoin keskellä yötä ristinkin kaulaan korurasiasta. Viime yönä ei pelottanutkaan niin kovasti ja nukuinkin sikeästi.

        Toimii tai ei, niin minulle ainakin yhdeksi yöksi. Tästä näkökulmasta katsottuna kaikki on kotiin päin. :)


      • :S:S:S
        pelle pelokas kirjoitti:

        Tutulta kuullostaa nuo pelot. On se niin väärin kun tuo mieli temppuilee.

        Tiedän että on ihan turha pelätä tuollaisia asioita, mutta ei sille mitään voi. Itse olen yrittänyt rukoilla suojelusta, mutta kun pelottaa tarpeeksi niin se ei ole auttanut.

        Toissayönä rukoilin taas ihan peloissani ja kaivoin keskellä yötä ristinkin kaulaan korurasiasta. Viime yönä ei pelottanutkaan niin kovasti ja nukuinkin sikeästi.

        Toimii tai ei, niin minulle ainakin yhdeksi yöksi. Tästä näkökulmasta katsottuna kaikki on kotiin päin. :)

        Mä en saa rukouksista mitään apuja.. oon kyllä koittanut vaikken mikään uskovainen ookaan. pakko se on aina soitella kavereille et tulee kylään ko ei muuten uskolla yksin olla.


      • minäkään
        :S:S:S kirjoitti:

        Mä en saa rukouksista mitään apuja.. oon kyllä koittanut vaikken mikään uskovainen ookaan. pakko se on aina soitella kavereille et tulee kylään ko ei muuten uskolla yksin olla.

        ennen niistä apua saanut. Nyt vaan päätin että pelot saa luvan loppua ja elokuvistahan noi tulee. Uskon henkimaailmaan ja olen keskustellut tuttujen selvännäkijöiden kanssa.
        Ensinnäkin:
        1. pahat henget EIVÄT TULE ihmisten "kimppuun"
        2. eivät voi ottaa ihmistä valtaansa (ellei tämä vartavasten halua, saatananpalvojat)
        3. pahat henget ovat vain mikrohiukkasia (?) jotka saa kodista "häädettyä" kuuntelemalla kovalla paukkaavaa musiikkia (heviä tms.), tai paukuttelemalla kämmeniä yhteen ympäri huoneita ja ikkunat 10 min auki. Toinen konsti on laittaa merisuolaa jokaiseen nurkkaan ja vuorokauden päästä imuroidaan ja viedään PUSSI ROSKIKSEEN. Kolmas konsti on rukoilla arkkienkeli Mikaelia ja pyytää viemään henget pois ja rukoilla sen jälkeen vielä.
        4. ihmiselle ei näytetä mitään mitä se ei kestäisi
        5. jos kuulee ääniä, jotka käskevät tekemään jotakin kannattaa mm. käydä lääkärissä. Ns. henkioppaat eivät koskaan käske ihmistä tekemään mitään. Kyse voi olla siis sairaudesta.. kova masennus ym. ja jos muistaa lapsuudesta pelkoja, esim. tuijottaa oven kahvaa niin pitkään että lopuksi luulee sen liikkuvan. Tai katsoo selällään tähtiä niin pitkään että kohta siellä näkee tähtien jo liikkuvan, mieli tekee tepposet. :)

        Vieläkin pelottaa vähän jos on väsynyt ja stressaantunut, mutta ei niin paljon kuin aiemmin.

        Kannattaa paperille kirjoitella ajatuksia ja laittaa ylimmäksi kysymyksen, että mitäs jos se ilmestyisikin sängyn päätyyn tai peiliin ym. mitäs sit? ja kun saat tarpeeksi monta vastausta paperiin niin pelot häviää. Trust me. :)

        Voimia ja jaksamista, t. kanssasisar


      • Valon lapsi
        minäkään kirjoitti:

        ennen niistä apua saanut. Nyt vaan päätin että pelot saa luvan loppua ja elokuvistahan noi tulee. Uskon henkimaailmaan ja olen keskustellut tuttujen selvännäkijöiden kanssa.
        Ensinnäkin:
        1. pahat henget EIVÄT TULE ihmisten "kimppuun"
        2. eivät voi ottaa ihmistä valtaansa (ellei tämä vartavasten halua, saatananpalvojat)
        3. pahat henget ovat vain mikrohiukkasia (?) jotka saa kodista "häädettyä" kuuntelemalla kovalla paukkaavaa musiikkia (heviä tms.), tai paukuttelemalla kämmeniä yhteen ympäri huoneita ja ikkunat 10 min auki. Toinen konsti on laittaa merisuolaa jokaiseen nurkkaan ja vuorokauden päästä imuroidaan ja viedään PUSSI ROSKIKSEEN. Kolmas konsti on rukoilla arkkienkeli Mikaelia ja pyytää viemään henget pois ja rukoilla sen jälkeen vielä.
        4. ihmiselle ei näytetä mitään mitä se ei kestäisi
        5. jos kuulee ääniä, jotka käskevät tekemään jotakin kannattaa mm. käydä lääkärissä. Ns. henkioppaat eivät koskaan käske ihmistä tekemään mitään. Kyse voi olla siis sairaudesta.. kova masennus ym. ja jos muistaa lapsuudesta pelkoja, esim. tuijottaa oven kahvaa niin pitkään että lopuksi luulee sen liikkuvan. Tai katsoo selällään tähtiä niin pitkään että kohta siellä näkee tähtien jo liikkuvan, mieli tekee tepposet. :)

        Vieläkin pelottaa vähän jos on väsynyt ja stressaantunut, mutta ei niin paljon kuin aiemmin.

        Kannattaa paperille kirjoitella ajatuksia ja laittaa ylimmäksi kysymyksen, että mitäs jos se ilmestyisikin sängyn päätyyn tai peiliin ym. mitäs sit? ja kun saat tarpeeksi monta vastausta paperiin niin pelot häviää. Trust me. :)

        Voimia ja jaksamista, t. kanssasisar

        Kiitos kun annoit konsteja pahoihin henkiin yms sellaisiin. Pitää taputella lujaa huoneissa ja pistää heviä soimaan. Sen merisuola-systeeminkin kokeilen, uskon vahvasti, että auttaa.

        Olen aina pelännyt pimeää, niin kauan kuin muistan. En pysty olemaan yksin, nukun seinän vieressä ja mieheni ulkoreunassa. Pystyn vain silloin nukkumaan rauhassa. Mutta kun mieheni lähtee töihin seitsemäksi ja minulla esim. iltavuoro, laitan pikku valon AINA. Ja hommasin vielä kaksi kissaa kotia suojelijoiksi. Pelkään kääntää jopa selkäni ovea vasten kun minun muka pitää olla varuillaan jos joku ilmestyy oven suuhun. Ja jalat pitää peittää. Olimme tässä mökillä yksi viikonloppu ja en uskaltanu käydä edes pissalla kun mieheni olisi pitänyt pittää kahta taskulamppua ja olla selinpäin.. Ja voitte kuvitella mikä mission impossible se oli kun oli isompi hätä, se koppi oli 15m mökiltä ja en uskaltanu mennä sinne. Vaikka mieheni olisi tullut matkaan oven taakse, en silti pystynyt siihen. Minun piti mökin terassin portaitten viereen tehä tarpeeni ja viedä pussi sisältöineen miehen kanssa sinne koppiin ja silloinkin sydän tykytti. Sekin oli jo saavutus kun uskalsin mennä sinne hänen kanssaan.

        Tämä on kauheaa kun joutuu elämään pimeän pelon kanssa, olen sen vankina ja haluan siitä eroon!! Uskon henkimaailmaan ja kunnioitan, en vain halua että ne tekisivät minulle pahaa tai pelotteleisivat minua vasiten. Olen herkkä ihminen ja en halua nähdä niitä.


      • Earlyh
        Valon lapsi kirjoitti:

        Kiitos kun annoit konsteja pahoihin henkiin yms sellaisiin. Pitää taputella lujaa huoneissa ja pistää heviä soimaan. Sen merisuola-systeeminkin kokeilen, uskon vahvasti, että auttaa.

        Olen aina pelännyt pimeää, niin kauan kuin muistan. En pysty olemaan yksin, nukun seinän vieressä ja mieheni ulkoreunassa. Pystyn vain silloin nukkumaan rauhassa. Mutta kun mieheni lähtee töihin seitsemäksi ja minulla esim. iltavuoro, laitan pikku valon AINA. Ja hommasin vielä kaksi kissaa kotia suojelijoiksi. Pelkään kääntää jopa selkäni ovea vasten kun minun muka pitää olla varuillaan jos joku ilmestyy oven suuhun. Ja jalat pitää peittää. Olimme tässä mökillä yksi viikonloppu ja en uskaltanu käydä edes pissalla kun mieheni olisi pitänyt pittää kahta taskulamppua ja olla selinpäin.. Ja voitte kuvitella mikä mission impossible se oli kun oli isompi hätä, se koppi oli 15m mökiltä ja en uskaltanu mennä sinne. Vaikka mieheni olisi tullut matkaan oven taakse, en silti pystynyt siihen. Minun piti mökin terassin portaitten viereen tehä tarpeeni ja viedä pussi sisältöineen miehen kanssa sinne koppiin ja silloinkin sydän tykytti. Sekin oli jo saavutus kun uskalsin mennä sinne hänen kanssaan.

        Tämä on kauheaa kun joutuu elämään pimeän pelon kanssa, olen sen vankina ja haluan siitä eroon!! Uskon henkimaailmaan ja kunnioitan, en vain halua että ne tekisivät minulle pahaa tai pelotteleisivat minua vasiten. Olen herkkä ihminen ja en halua nähdä niitä.

        Hei! olen aina pelannyt pimeaa ja hiljaisia tiloja, ja monet muutkin taalla kerrotut tunteet ovat hyvin tuttuja. Pimean pelkoni ei ole aivan viela mennyt pois, mutta sain siihen hyvan selityksen viime vuonna ja se auttoi kovasti.

        Viime vuonna sain ensimmaisen lapseni ja otin hanet heti nukkumaan viereeni synnytyslaitoksella. Siita lahtien han jaikin nukkumaan kylkeeni joka yoksi. Kun sanoin sairaanhoitajalle, etta minun tekee pahaa jattaa lapsi yksin yolla han vastasi, etta nykyaan on synnytys-ja lisaantymisterveydessa sellainen teoria, etta ihmiset, jotka karsivat selittamattomasti pimean pelosta ovat vauvoina jatetty heti yksin kehtoon nukkumaan. Han sanoi, etta aidista eroaminen ja syntyminen on niin suuri trauma, etta lapsen pitaisi nukkua aidin kanssa niin kauan kuin alkaa ymmartaa ajan tajua (esim. etta aiti ei lakkaa olemasta kun lahtee huoneesta). Silla lailla kuulema valtetaan elamankestava pimean (ja hylatyksi tulemisen) pelko. Pimean pelkohan on yksin olemisen pelkoa suuren tuntemattoman edessa tilanteessa, jota ei itse hallitse.

        Kysyin asiaa vanhemmiltani, jotka kertoivat etta vanhempi sisarukseni nukkui heidan kanssaan nelivuotiaaksi saakka, mutta mina nukuin heti vauvasta yksin omassa huoneessa. Sisarukseni ei tunne minkaanlaista pimean pelkoa, ja mina taas aivan valtavaa. Tama ei tarkoita, etta kaikkien kohdalla tilanne olisi sama mutta minua ainakin on tama hyvin auttanut, ja katson iloiten lastani, joka on siirtynyt nukkumaan hieman yli vuoden ikaisena omaan huoneeseen eika tunne ainakaan viela minkaalaista pimean pelkoa.


      • vitutusssss
        Earlyh kirjoitti:

        Hei! olen aina pelannyt pimeaa ja hiljaisia tiloja, ja monet muutkin taalla kerrotut tunteet ovat hyvin tuttuja. Pimean pelkoni ei ole aivan viela mennyt pois, mutta sain siihen hyvan selityksen viime vuonna ja se auttoi kovasti.

        Viime vuonna sain ensimmaisen lapseni ja otin hanet heti nukkumaan viereeni synnytyslaitoksella. Siita lahtien han jaikin nukkumaan kylkeeni joka yoksi. Kun sanoin sairaanhoitajalle, etta minun tekee pahaa jattaa lapsi yksin yolla han vastasi, etta nykyaan on synnytys-ja lisaantymisterveydessa sellainen teoria, etta ihmiset, jotka karsivat selittamattomasti pimean pelosta ovat vauvoina jatetty heti yksin kehtoon nukkumaan. Han sanoi, etta aidista eroaminen ja syntyminen on niin suuri trauma, etta lapsen pitaisi nukkua aidin kanssa niin kauan kuin alkaa ymmartaa ajan tajua (esim. etta aiti ei lakkaa olemasta kun lahtee huoneesta). Silla lailla kuulema valtetaan elamankestava pimean (ja hylatyksi tulemisen) pelko. Pimean pelkohan on yksin olemisen pelkoa suuren tuntemattoman edessa tilanteessa, jota ei itse hallitse.

        Kysyin asiaa vanhemmiltani, jotka kertoivat etta vanhempi sisarukseni nukkui heidan kanssaan nelivuotiaaksi saakka, mutta mina nukuin heti vauvasta yksin omassa huoneessa. Sisarukseni ei tunne minkaanlaista pimean pelkoa, ja mina taas aivan valtavaa. Tama ei tarkoita, etta kaikkien kohdalla tilanne olisi sama mutta minua ainakin on tama hyvin auttanut, ja katson iloiten lastani, joka on siirtynyt nukkumaan hieman yli vuoden ikaisena omaan huoneeseen eika tunne ainakaan viela minkaalaista pimean pelkoa.

        minulla on nyt puolen vuoden sisällä alkanut pahentumaan koko ajan pimeän pelkoni, minulla on samoja oireita kuin osille teistä, iskee paniikki, sydän hakkaa, kädet vapisee, kuulo- ja näköharhoja eli aistiharhoja. Minä en myöskään pysty jättämään jalkojani, en edes varpaitani pois peiton alta. en myöskään mitään muuta ruumiinosia muutakuin pään. talvisin minulla on aika kirkkaat jouluvalot huoneessani, se auttaa. Kesällä tätä ongelmaa minulla ei esiinny usein, koska sillon ei joudu usein pilkkopimeisiin paikkoihin ja tilanteisiin


      • laalaaa
        pelottaa :( kirjoitti:

        Sama täällä..täytän ihan just 19 ja pelkään pimeää liikaa. Se häiritsee osittain normaalia elämää ku vaikeuttaa esim. nukkumisen aloittamista,yksin olemista ja iltatöistä kotiin tulemista -.-. Pimeässä paniikki iskee ja pitää tarkkailla joka puolelle ja kuvittelee ja kuulee harhoja.Peileihin ei voi iltasin katsoa ku siellä saattaa vaikka vilahtaa joku. Kellareihin en mene edes pakolla. Pimeässä alkaa ahistaa,panikoidun ja alan hengittää tiheästi ja pulssi kiihtyy ihan järjettömästi ja itkukohtaus iskee. Ja tätä pelkoa on ainaki kaikki maailman leffat ruokkinu ku pitäny joskus pakolla kattoa. Kaiken lisäksi oon ihan mielettömän säikky ja mun on pitäny kehitellä itelle kans erilaisia tapoja eri tilanteissa kuten vaikka sälekaihtimien kiinni laittaminen tietyin päin yms.

        kuulostaa liian tutulta.. täytin 18 juuri, viimeiset 3 vuotta on ollut yhtä tuskaa.. heti pimeäntulon jälkeen.. suihkussa ei silmiä kiinni, ulkona ei kävellä varjoissa. eikä huoneissa voi istua naama seinään päin, en omista enää peilejä ja sängyssä pakko nukkua keskellä ja kaikki muut ruumiinosat paitsi pää peitonalla. Ja keskellä sänkyä on nukuttava ettei ketään nappaa sängyn alle. asun yksin, iltaisin vessassa käydessä on pakko laittaa hana päälle ettei olisi liian hiljaista. nukkumaan mennessä pitää pari kertaa ainakin tarkistaa ettei huoneessa ole ketään. poikaystäväni tietää suuresta pelostani ja on yrittänyt tukea.. mutta lähiviikkoina pelko on mennyt aivan järjettömäksi. en ole saanut nukuttua pariin yöhön ollenkaan. kävin lääkärissä ja sieltä kerrottiin että tämä on joku masennuksen ''jälkitaudeista'' tieto itsessään ei helpottanut, mutta tiedän mistä asia johtuu ainakin minun kohdallani.


      • perse!
        minäkään kirjoitti:

        ennen niistä apua saanut. Nyt vaan päätin että pelot saa luvan loppua ja elokuvistahan noi tulee. Uskon henkimaailmaan ja olen keskustellut tuttujen selvännäkijöiden kanssa.
        Ensinnäkin:
        1. pahat henget EIVÄT TULE ihmisten "kimppuun"
        2. eivät voi ottaa ihmistä valtaansa (ellei tämä vartavasten halua, saatananpalvojat)
        3. pahat henget ovat vain mikrohiukkasia (?) jotka saa kodista "häädettyä" kuuntelemalla kovalla paukkaavaa musiikkia (heviä tms.), tai paukuttelemalla kämmeniä yhteen ympäri huoneita ja ikkunat 10 min auki. Toinen konsti on laittaa merisuolaa jokaiseen nurkkaan ja vuorokauden päästä imuroidaan ja viedään PUSSI ROSKIKSEEN. Kolmas konsti on rukoilla arkkienkeli Mikaelia ja pyytää viemään henget pois ja rukoilla sen jälkeen vielä.
        4. ihmiselle ei näytetä mitään mitä se ei kestäisi
        5. jos kuulee ääniä, jotka käskevät tekemään jotakin kannattaa mm. käydä lääkärissä. Ns. henkioppaat eivät koskaan käske ihmistä tekemään mitään. Kyse voi olla siis sairaudesta.. kova masennus ym. ja jos muistaa lapsuudesta pelkoja, esim. tuijottaa oven kahvaa niin pitkään että lopuksi luulee sen liikkuvan. Tai katsoo selällään tähtiä niin pitkään että kohta siellä näkee tähtien jo liikkuvan, mieli tekee tepposet. :)

        Vieläkin pelottaa vähän jos on väsynyt ja stressaantunut, mutta ei niin paljon kuin aiemmin.

        Kannattaa paperille kirjoitella ajatuksia ja laittaa ylimmäksi kysymyksen, että mitäs jos se ilmestyisikin sängyn päätyyn tai peiliin ym. mitäs sit? ja kun saat tarpeeksi monta vastausta paperiin niin pelot häviää. Trust me. :)

        Voimia ja jaksamista, t. kanssasisar

        Lopettakaa uskominen moiseen höpinään. Jos mieli temppuilee se temppuilee ja keksii olemattomia. Eikait se uni tuu jos tuollaisiin uskoo. Voi voi. Pahasti on elämän ja mielenhallinta vialla. Oikeasti: hyviä henkiä ei ole. Ja vielä vähemmän pahoja. Mielen harhakuvia on.


      • 9 geenitutkija
        pelottaa :( kirjoitti:

        Sama täällä..täytän ihan just 19 ja pelkään pimeää liikaa. Se häiritsee osittain normaalia elämää ku vaikeuttaa esim. nukkumisen aloittamista,yksin olemista ja iltatöistä kotiin tulemista -.-. Pimeässä paniikki iskee ja pitää tarkkailla joka puolelle ja kuvittelee ja kuulee harhoja.Peileihin ei voi iltasin katsoa ku siellä saattaa vaikka vilahtaa joku. Kellareihin en mene edes pakolla. Pimeässä alkaa ahistaa,panikoidun ja alan hengittää tiheästi ja pulssi kiihtyy ihan järjettömästi ja itkukohtaus iskee. Ja tätä pelkoa on ainaki kaikki maailman leffat ruokkinu ku pitäny joskus pakolla kattoa. Kaiken lisäksi oon ihan mielettömän säikky ja mun on pitäny kehitellä itelle kans erilaisia tapoja eri tilanteissa kuten vaikka sälekaihtimien kiinni laittaminen tietyin päin yms.

        Meidän perheessä pimeöänpelko näyttäisi liittyvän miessukupuoleen ja se näyttäisi peritytyvän sukupolvesta toiseen. Olen geenitutkija ja haluaisin tietää kuinka moni tällä keskustelupalstalla on mies ja kuinka moni nainen. Olisi myös mielenkiintoista tietää, kuinka monella pimeänpelko kulkee suvussa. Vanhemmiten voi olla vaikeaa enää myöntää että pelkää pimeää, mutta nuoruuden muistikuva pimeänpelosta saattaa olla helpompi myöntää. Jos pimeänpelko on tavallisempaa miehillä kuin naisilla, olisi sen taustalla olevia geenejä löydettävissä melko helpostikin. Tieto siitä, että pimeänpelko johtuisi osin geeneistä, saattaisi tieto auttaa joitakin ongelmasta kärsiviä ymmärtämään, hyväksymään ja myös sopeutumaan taipumukseensa.


      • 9 geenitutkija kirjoitti:

        Meidän perheessä pimeöänpelko näyttäisi liittyvän miessukupuoleen ja se näyttäisi peritytyvän sukupolvesta toiseen. Olen geenitutkija ja haluaisin tietää kuinka moni tällä keskustelupalstalla on mies ja kuinka moni nainen. Olisi myös mielenkiintoista tietää, kuinka monella pimeänpelko kulkee suvussa. Vanhemmiten voi olla vaikeaa enää myöntää että pelkää pimeää, mutta nuoruuden muistikuva pimeänpelosta saattaa olla helpompi myöntää. Jos pimeänpelko on tavallisempaa miehillä kuin naisilla, olisi sen taustalla olevia geenejä löydettävissä melko helpostikin. Tieto siitä, että pimeänpelko johtuisi osin geeneistä, saattaisi tieto auttaa joitakin ongelmasta kärsiviä ymmärtämään, hyväksymään ja myös sopeutumaan taipumukseensa.

        Meillä pimeän pelko ei rajoitu mies sukupuolisiin ainoastaan. Itsekkin pelkäsin aika pitkään pimeää. Rupesin altistamaan itseäni aikuisena pimeälle. Kävin hiihtämässä esimerkiksi pimeällä kansanhiihtolatuja ilman valoa. Hiihtäessä kuuluu perästä, kuin joku seuraisi jatkuvasti. Kävin eilen illalla viimeksi koiran kanssa hiihtämässä pimeässä yli 10 kilsan lenkin. Pimeässä liikkuminen on vahvistannut luonnetta.

        Sitten tähän nukkumiseen ja pimeän pelkoon. Itse huomasin, että jos vieressä makaa, vaikka kuinka pieni koiranpentu, niin se auttaa. Vain tunne, että ei ole yksin siis auttaa. Jos siis vieressä on vaikka pikku vauva, niin sama asia. Ei ole yksin.

        Lapsena pelkäsin tosin, vaikka nukuin sisarusteni kanssa samassa huoneessa.

        Jotkut ihmiset puhuvat herkistä ihmisistä ja tarkoittavat niitä, jotka elävät tunteella. Nämä ihmiset ovat heidän mielestään herkempiä kaikenlaisille oireille.


      • darknessconsumesyou
        laalaaa kirjoitti:

        kuulostaa liian tutulta.. täytin 18 juuri, viimeiset 3 vuotta on ollut yhtä tuskaa.. heti pimeäntulon jälkeen.. suihkussa ei silmiä kiinni, ulkona ei kävellä varjoissa. eikä huoneissa voi istua naama seinään päin, en omista enää peilejä ja sängyssä pakko nukkua keskellä ja kaikki muut ruumiinosat paitsi pää peitonalla. Ja keskellä sänkyä on nukuttava ettei ketään nappaa sängyn alle. asun yksin, iltaisin vessassa käydessä on pakko laittaa hana päälle ettei olisi liian hiljaista. nukkumaan mennessä pitää pari kertaa ainakin tarkistaa ettei huoneessa ole ketään. poikaystäväni tietää suuresta pelostani ja on yrittänyt tukea.. mutta lähiviikkoina pelko on mennyt aivan järjettömäksi. en ole saanut nukuttua pariin yöhön ollenkaan. kävin lääkärissä ja sieltä kerrottiin että tämä on joku masennuksen ''jälkitaudeista'' tieto itsessään ei helpottanut, mutta tiedän mistä asia johtuu ainakin minun kohdallani.

        Joo muaki pelottaa nää peilit ja en uskalla sulkea silmiä suihkus ja kun menee nukkumaan niin laitan kaikki ruumiinosat piiloon.Jopa pään.Ja katon seinää päin.

        Himaan kun meen niin pitää laittaa paljon valoja päälle ja televiso että ei olisi niin hiljaista.
        Pimeäs silmät alkaa vuotaa ja sydän hakkaa.Kuulee ääniä ja näkee kaikenlaista.Olo tuntuu iha helvetin turvattomalta .Tekee vaa mieli juosta pakoon.

        Mul on varmaa alkanut tää fobia näist kauhu elokuvista ja peleistä.Perkeleen kauhupelit ne vasta on pelottavia.


      • ristiriitaista.
        Pelokas89 kirjoitti:

        Mulla on kans ihan törkee pimeen pelko ikää on kohta 19 ja melkein kaks vuotta oon asunu omillaan.nukun valot päällä ja oon alkanu pelkäämään peilejäkin,.suihkussa käydessä en uskolla kattoo vessan peiliin jne. siit on tullu jotenki pakon omaista ja tavallaan aika stressaavaa.koiraniki nukkuu mua sikeemmin ja mä nukun koiranunta kun avaan silmät muutaman minuutin välein "tarkistamaan" ettei huoneessa oo mitään henkiolentoja.ja en tajua tää on tullu ihan muutaman kuukauden sisällä.. varmaan osaks vois johtua myös joskus liiallisen alkoholinkäytön seurauksena tulleista aistiharhoista..

        mä en nyt miltään "friikiltä" haluais kuulostaa mutta kuitenkin ihannoin taistelulajeja sen verran että pimeässä voisin voittaa vastustajat koska tämä on "heikoimmillaan" mutta perkele kun yksin meen johonkin pimeeseen niin pakko olla joku ase kädessä ku on niin turvaton olo. silmä kulmassa aina joku "hahmo" olo on tosi avuton :/


      • PelokasOpiskelija
        laalaaa kirjoitti:

        kuulostaa liian tutulta.. täytin 18 juuri, viimeiset 3 vuotta on ollut yhtä tuskaa.. heti pimeäntulon jälkeen.. suihkussa ei silmiä kiinni, ulkona ei kävellä varjoissa. eikä huoneissa voi istua naama seinään päin, en omista enää peilejä ja sängyssä pakko nukkua keskellä ja kaikki muut ruumiinosat paitsi pää peitonalla. Ja keskellä sänkyä on nukuttava ettei ketään nappaa sängyn alle. asun yksin, iltaisin vessassa käydessä on pakko laittaa hana päälle ettei olisi liian hiljaista. nukkumaan mennessä pitää pari kertaa ainakin tarkistaa ettei huoneessa ole ketään. poikaystäväni tietää suuresta pelostani ja on yrittänyt tukea.. mutta lähiviikkoina pelko on mennyt aivan järjettömäksi. en ole saanut nukuttua pariin yöhön ollenkaan. kävin lääkärissä ja sieltä kerrottiin että tämä on joku masennuksen ''jälkitaudeista'' tieto itsessään ei helpottanut, mutta tiedän mistä asia johtuu ainakin minun kohdallani.

        Täst onki jo muutama vuosi aikaa, kun kirjoitit. Toivottavasti tilanne jo helpompi! Mulla on kanssa pimeän- ja ihmispelkoa. En onneks oo vielä paniikkikohtausta saanut (ainakaan diagnosoidusti), mutta monesti ainakin sinne päin. Hirvee ahdistus, eikä se kysy paikkaa tai aikaa. Milloin kotona omassa huoneessa yöllä, milloin junassa keskellä kirkasta päivää.

        Mulla saattaa liittyä siihen, kun olen ollut n. 6 vuotta koulukiusattu, 4. lk. - 9. lk. ajan. Pahinta siinä oli varmaan se, kun jäin kiinni välitunnilla itkemisestä sen jälkeen, kun mua oli kiusattu. Siitä asti olen itse ehkä ollut itselleni pahin vihollinen nielemällä kaiken negatiivisen, ja jos välillä meinasin itkeä, toistin itselleni sen, että täytyy olla vahva, täytyy hymyillä, kaikki hyvin, unohda tunteet yms. Aina se ei ole riittänyt, niin olen fyysisesti satuttanut itseäni, että en itkisi...

        Mulla on pikkuhiljaa tullut sit epämääräinen pimeän pelko ja ihmispelko, ja mun kaveri kehotti mua puhumaan. Otin yhteyttä ihmiseen, joka on sekä sielunhoitaja että terapeutti. Kannattaa kokeilla.


      • YhdessäEteenpäin
        minäkään kirjoitti:

        ennen niistä apua saanut. Nyt vaan päätin että pelot saa luvan loppua ja elokuvistahan noi tulee. Uskon henkimaailmaan ja olen keskustellut tuttujen selvännäkijöiden kanssa.
        Ensinnäkin:
        1. pahat henget EIVÄT TULE ihmisten "kimppuun"
        2. eivät voi ottaa ihmistä valtaansa (ellei tämä vartavasten halua, saatananpalvojat)
        3. pahat henget ovat vain mikrohiukkasia (?) jotka saa kodista "häädettyä" kuuntelemalla kovalla paukkaavaa musiikkia (heviä tms.), tai paukuttelemalla kämmeniä yhteen ympäri huoneita ja ikkunat 10 min auki. Toinen konsti on laittaa merisuolaa jokaiseen nurkkaan ja vuorokauden päästä imuroidaan ja viedään PUSSI ROSKIKSEEN. Kolmas konsti on rukoilla arkkienkeli Mikaelia ja pyytää viemään henget pois ja rukoilla sen jälkeen vielä.
        4. ihmiselle ei näytetä mitään mitä se ei kestäisi
        5. jos kuulee ääniä, jotka käskevät tekemään jotakin kannattaa mm. käydä lääkärissä. Ns. henkioppaat eivät koskaan käske ihmistä tekemään mitään. Kyse voi olla siis sairaudesta.. kova masennus ym. ja jos muistaa lapsuudesta pelkoja, esim. tuijottaa oven kahvaa niin pitkään että lopuksi luulee sen liikkuvan. Tai katsoo selällään tähtiä niin pitkään että kohta siellä näkee tähtien jo liikkuvan, mieli tekee tepposet. :)

        Vieläkin pelottaa vähän jos on väsynyt ja stressaantunut, mutta ei niin paljon kuin aiemmin.

        Kannattaa paperille kirjoitella ajatuksia ja laittaa ylimmäksi kysymyksen, että mitäs jos se ilmestyisikin sängyn päätyyn tai peiliin ym. mitäs sit? ja kun saat tarpeeksi monta vastausta paperiin niin pelot häviää. Trust me. :)

        Voimia ja jaksamista, t. kanssasisar

        "2. eivät voi ottaa ihmistä valtaansa (ellei tämä vartavasten halua, saatananpalvojat)
        3. pahat henget ovat vain mikrohiukkasia (?) jotka saa kodista "häädettyä" kuuntelemalla kovalla paukkaavaa musiikkia (heviä tms.), tai paukuttelemalla kämmeniä yhteen ympäri huoneita ja ikkunat 10 min auki. Toinen konsti on laittaa merisuolaa jokaiseen nurkkaan ja vuorokauden päästä imuroidaan ja viedään PUSSI ROSKIKSEEN. Kolmas konsti on rukoilla arkkienkeli Mikaelia ja pyytää viemään henget pois ja rukoilla sen jälkeen vielä."

        Ei pelkästään saatananpalvojat, vaan myöskin esim. mustat noidat.

        Pahat henget ovat sen verran voimakkaita, että tuskin ikävä kyllä lopullisesti lähtevät pois imurin avulla, niin ihanaa kuin se olisi... Nimitys olisi varmaan myös eri, jos henget olisivat hiukkasia?

        Sen verran mitä minä tiedän pahoista hengistä, ne ovat persoonallisia, niiden kanssa voi puhua, eivätkä ne säikähdä vähästä. Jos harjoittaa okkultismia, noituutta tai saatananpalvontaa, ihminen avaa "portin" sydämeensä ja näin on altis tulla pahan hengen valtaamaksi. Paha henki tarvitsee ihmiskehon toimiakseen ihmisen avulla ja kautta omien tarkoitusperiensä toteuttamiseksi.

        ":S:S:S": Jos kyseessä on yksi tai useampi paha henki, kannattaa hakeutua ihmisen luokse, jolla on pidempään jo kokemusta onnistuneista pahan hengen karkottamisista ja joka tietää, miten toimia. Hän todennäköisesti pyytää paikalle muutaman muun, jotka rukoilevat puolestasi. He tuskin edellyttävät sitä, että sinun täytyisi olla kristitty, sellaiset ehdot ja pakot eivät kuulu seurakunnan työntekijöiden työnkuvaan. Varsinkin, jos henkiä on useampi, on tärkeää, että useampi kuin yksi rukoilee puolestasi ja auttaa karkottamaan pahat henget pois: on parempi esim. kolme kolmea vastaan kuin yksi kolmea vastaan.

        Jos kyseessä on pelko, joka ei liity pahoihin henkiin, kannattaa käydä puhumassa jollekin mielenterveysalan ammattilaiselle. Joko terveyskeskuksen kautta, tai opiskelija- tai työterveyshuollon kautta. Siinä ei ole mitään hävettävää. Et ole yksin pelkosi kanssa.

        Voimia ja siunausta ":S:S:S":lle ja muille kanssapelkääjille!


      • pelko123
        Pelokas89 kirjoitti:

        Mulla on kans ihan törkee pimeen pelko ikää on kohta 19 ja melkein kaks vuotta oon asunu omillaan.nukun valot päällä ja oon alkanu pelkäämään peilejäkin,.suihkussa käydessä en uskolla kattoo vessan peiliin jne. siit on tullu jotenki pakon omaista ja tavallaan aika stressaavaa.koiraniki nukkuu mua sikeemmin ja mä nukun koiranunta kun avaan silmät muutaman minuutin välein "tarkistamaan" ettei huoneessa oo mitään henkiolentoja.ja en tajua tää on tullu ihan muutaman kuukauden sisällä.. varmaan osaks vois johtua myös joskus liiallisen alkoholinkäytön seurauksena tulleista aistiharhoista..

        hei. Mullakin on toi että en uskalla kattoo vessan peiliin. En uskalla myöskään kattoo illalla ikkunasta. Tiedätkö slendermanin? Jos et googleta pelkään sitä ihan sieluttomasti.


    • sddssdsd

      Terve.. Minulla on taas pelkoja että alan kuulemaan ääniä ja silleen.. tota suosittelisin puhumaan jonkun ammattimiehen kanssa niin he voiviat auttaa mikä sinua vaivaa.. on olemassa fobio jossa ihminen pelkää pimeää.. en tiedä

      • ---

        Pimeän pelko on liiankin tuttua. Muutama vuosi sitten pelästyin illalla autoa, joka alkoi seuraamaan minua. Sen jälkeen en kulkenut pimeällä yksin melkein puoleen vuoteen. Jossain välissä pelkäsin melkein kaikkea liikkuvaa, vuorokauden ajasta riippumatta.

        Vähitellen pelot on alkanut vähentyä. Välillä, varsinkin kun on paljon stressiä, pelot kasvavat ja pelkojen kohteet on mitä kummallisimpia: linnut, varjot, ampiaiset. Eikä niistä peloista oikein kehtaa puhua kellekään. Kun koittaa puhua asiasta ihmiselle, joka ei koe voimakkaita pelkoja, hän ei ymmärrä miten voi pelätä esim. lintua niin paljon. Jotta voi ymmärtää, miten lintu voi aiheuttaa pyörrytystä, polvien pettämistä, hengityksen tihentymistä ja melkein lakkaamista, se täytyisi itse kokea. Ei ole kovin mukavaa ajatella että on tulossa hulluksi kun pelkää ihan kummallisia asioita. Kun tietää että ei ole normaalia kuvitella että tavallinen pulu voisi tappaa, häpeää pelkoja ja omaa itseään, eikä uskalla puhua asiasta kenellekään. Puhumattomuus ei auta tilannetta, pahentaa vaan.

        Asun yksin ja pimeän pelko vaivaa vielä. Se häiritsee jokapäiväistä elämää, kun ei osaa mennä nukkumaan ja kun on menossa nukkumaan täytyy tarkistaa joka nurkka, sängynaluset ja kaapit. Pelkoni eivät ole vaatineet valoja, mutta ennen kuuntelin musiikkia nukkumaan mennessä.

        Onneksi tulin sattumalta tälle sivulle. Alkoi ehkä hieman naurattaakin, kun en ollut aikaisemmin etsinyt netistä mitään tietoa tai keskustelupalstaa tästä aiheesta. Kukaan tuntemani ihminen ei kärsi tälläisistä peloista, joten tunsin, että olen outo ja ehkä hieman päästäni vialla. Lohduttavaa tietää etten ole yksin pelkojeni kanssa.

        Mainitsinkin jo aikaisemmin, että pelkoni ovat vähentyneet. Vielä vuosi sitten pelot olivat aika suuri ongelma. Halusin päästä niistä eroon ja koitin kohdata pelkoni ja koitin vaikka mitä ajatusleikkejä. Turhaan kohtailin ja ajattelin, mikään mitä yritin ei auttanut. Sain vain stressiä siitä että yritin tuloksettomasti päästä eroon peloista. Stressin lisääntyminen taas johti pelkojen lisääntymiseen. Lopulta päätin, että annan niiden olla. Jos pelottaa, niin sitten pelottaa, ei voi minkään. Olin niin väsynyt pelkoihin, että pystyin vain olla välittämättä. Otin vastaan sen mikä tuli, oli voimia tai ei. Tämä paljastuikin parhaaksi keinoksi. Pelot vähentyivät. Enää ne eivät haittaa kovin paljoa. Joitain rajotuksia on vielä pelkojen takia; en esim. voi mennä talvi aikaan lenkille, koska ehtisin vasta illalla kuuden jälkeen ja silloin on jo pimeää. Mutta sekin hoituu sillä että pyydän ystävää mukaan lenkille ettei pelottaisi.

        Mikään ei ole ikuista, kaikki loppuu aikanaan. Niin käy myös peloille, täytyy vain jaksaa uskoa.


    • Fobia jo pienestä

      Jonkin verran huojensi lukea täältä, että en ole ainoa täysi-ikäinen jolla on täällä kuvattuja oireita (en oo uskaltanu ees muuta kuin läheisimmille ihmisille puhua asiasta koska luulin aikaisemmin, että ei enää täysi-ikäisillä ole tuota nyktofobiaa)

      Mut alkaa oikeesti häiritä just se, että pelkään joka ikistä omituista narahusta tai rasahusta, en uskalla yöllä kattoo peileihin, täysin pimeessä yksin en pysty millään nukkumaan ja varsinkin kun oon joskus kattonut kauhuleffoja ja lukenut kauhutarinoita, niin ne saattaa yhtäkkiä ruveta pyörimään päässä eikä lähe vähään aikaan pois vaikka kuinka yrittää ajatella muuta.

      Ja on joka kerta tuo sama, kun oon yksin kotona. Sitten just yhen kauhuleffan takia en voi nukkua n. klo 2-3 välisenä aikana yöllä, vaan on PAKKO valvoa siihen 4-5 aamuyöstä, ellei pidempäänkin. Valoisina aikoina helpottaa se, että pimeys lakkaa jo siinä 4 aikoihin mutta nyt kun alkaa olla jo talvi niin sehän on vaikka kuinka pitkään..

      Sitten mulla kanssa että AINA pakko nukkua seinän puolella sänkyä, pelkään sängyn avointa reunaa ja sängyn alusta vaikka ei olisi mitään hätää. Kaapit pitää olla aina kiinni ja kaikki hoidossa.

      Alkaa oikeesti jo hieman häiritsemään, kun kiva jos seuraavana päivänä töitä/koulua niin oon ihan tajuttoman väsyny. Sit kun ei kehtaa sanoa valvoneensa tahallaan niin sanon aina, että nukuin huonosti.

      Mut hyvä tietää, etten ole yksin asian kanssa :) Tää on ollu mulla jo ihan pienestä pitäen ja välillä ihan täyttä päänsisäistä helvettiä.

    • qwertyaisp

      Oon kohta 19 ja pimeässä yksin oleminen pelottaa. Omassa huoneessani olemisessa ei ole mitään ongelmia eikä tartte sentään valot päällä nukkua, mutta jos kävelen pimeän kämpän lävitse yöllä mietin mitä kaikkea tuolla pimeässä voi olla. Oma huoneeni taitaa olla ainoa huone kotona jossa minkäänlaista pelkoa en muistaakseni ole kokenut ja samassa talossa olen koko ikäni asunut. Sisällä tuo on vielä kohtuu lievää, mutta kun keskellä korpea asun on yöllä bussipysäkiltä kotiin käveleminen yhtä tuskaa vaikka on taskulamppukin mukana jatkuvasti mietin mikä mua tuolla metsässä väijjyy. Yritän hillitä itseäni, mutta silloin tällöin jopa juoksen viimeiset 100 metriä jotta pääsen mahdollisimman nopeasti sisälle "turvaan" ja muutenkin vaikka pitäisi vain pihavalon valossa autosta hakea jotain toimin hyvin ripeästi ja haluan mahdollisiman nopeasti takaisin sisälle. Jonkun seurassa kulkeminen ei ole mitenkään ongelmallista, mutta jos yksin joutuu pimeässä liikkumaan alkaa kamottaa. Tuossa fobian oireita lukiessa pisti silmään sydämen tykytys ja vapina. Niitä on tainnut olla silloin tällöin melko lieviä nuo kuitenkin ovat olleet. Ihan lapsesta saakka ollut tätä. Varsinaisia harhoja en näe enkä ääniäkään kuule, mutta kaikki normaalit äänet kuten tuulen "ulvonta", koiran haukunta, pöllön huhuilu, lumen "kirskunta" kenkien alla, narinat, räsähdykset sun muut saa pimeässä ollessa mielikuvituksen laukkaamaan. Kokeilin rauhoittavan musiikin kuuntelua jossain vaiheessa kotimatkalla ja alko vaan kammottaa lisää kun ei tiennyt mitä kaikkea jäi kuulematta.

    • AAIIUUGGHH!
      • mielikuvituksen orja

        Olen 17-vuotias, rippikoulun käynyt lukiolainen "jolla on kaikki hyvin". Ei ole. Pelkään pimeää aivan liikaa - osasyynä on hirveän vilkas mielikuvitus joka toimii minua vastaan. Tämä vaiva on ollut minulla jo pienestä pitäen; äiti/kaverit sanovat että ajattele jotain mukavaa tai asiaa joka voittaa pimeässä olevat möröt - vielä mitä! Kun olen voittanut yhden hirviön, tulee toinen tilalle ja tätä jatkuu niin pitkälle yöhön, että tärisen pelosta, ahdistuneena melkein itkien - olen itkenytkin - rukoillen mitä tahansa tasoa auttamaan minua. Pahinta on, että aina kun rukoilen Jumalaa, niin minut ensiksi valtaa helpotus ja ns. auvoisuus, mutta heti sen jälkeen olen kahta ahdistuneempi enkä saa henkeä.
        Kuten jo mainitsin, olen pelännyt pienestä asti pimeää, tarkemmin sanottuna pilkko pimeää, mutta koska näin parisen vuotta sitten yhden SAW-leffoista, jossa luultavastikin näytettiin takaumaa ja kaikki oli sävytetty sinisellä - sen jälkeen heti kun on alkanut hämärtyä ja koittaa ns. sininenhetki, olen varuillani.
        Kävin psykologilla, ja hän pyysi että loisimme minulle pienen transsin avulla pelkotilan, jossa hän sitten kertoisi minulle ettei mörköjä ole. Silloin oli kevät ja erittäin valoisaa, mutta silti kuvittelin itseni pimeälle kesämökillemme jossa sitten (ensi kertaa) hahmotin pelkoni kohteen joka oli jonkilainen ihminen/ihmisenkaltainen joka vain tappoi psykologin kirveellä jättäen minut elämään tiedon kanssa. Koko ajan oli psykologini koittanut vakuuttaa minulle, että se oli vain mielikuvitustani, eikä sillä ollut mitään kytköksiä tosielämään, siihen hetkeen, mutta minä olin sen jälkeen ahdistununeena neljä päivää.
        Ongelmani on, että tahdon hallita mielikuvitustani, mutta en tahdo tehdä sitä lääkkeillä jotka turruttavat mieleni. Mitä teen?


      • gjdjgjsjd
        mielikuvituksen orja kirjoitti:

        Olen 17-vuotias, rippikoulun käynyt lukiolainen "jolla on kaikki hyvin". Ei ole. Pelkään pimeää aivan liikaa - osasyynä on hirveän vilkas mielikuvitus joka toimii minua vastaan. Tämä vaiva on ollut minulla jo pienestä pitäen; äiti/kaverit sanovat että ajattele jotain mukavaa tai asiaa joka voittaa pimeässä olevat möröt - vielä mitä! Kun olen voittanut yhden hirviön, tulee toinen tilalle ja tätä jatkuu niin pitkälle yöhön, että tärisen pelosta, ahdistuneena melkein itkien - olen itkenytkin - rukoillen mitä tahansa tasoa auttamaan minua. Pahinta on, että aina kun rukoilen Jumalaa, niin minut ensiksi valtaa helpotus ja ns. auvoisuus, mutta heti sen jälkeen olen kahta ahdistuneempi enkä saa henkeä.
        Kuten jo mainitsin, olen pelännyt pienestä asti pimeää, tarkemmin sanottuna pilkko pimeää, mutta koska näin parisen vuotta sitten yhden SAW-leffoista, jossa luultavastikin näytettiin takaumaa ja kaikki oli sävytetty sinisellä - sen jälkeen heti kun on alkanut hämärtyä ja koittaa ns. sininenhetki, olen varuillani.
        Kävin psykologilla, ja hän pyysi että loisimme minulle pienen transsin avulla pelkotilan, jossa hän sitten kertoisi minulle ettei mörköjä ole. Silloin oli kevät ja erittäin valoisaa, mutta silti kuvittelin itseni pimeälle kesämökillemme jossa sitten (ensi kertaa) hahmotin pelkoni kohteen joka oli jonkilainen ihminen/ihmisenkaltainen joka vain tappoi psykologin kirveellä jättäen minut elämään tiedon kanssa. Koko ajan oli psykologini koittanut vakuuttaa minulle, että se oli vain mielikuvitustani, eikä sillä ollut mitään kytköksiä tosielämään, siihen hetkeen, mutta minä olin sen jälkeen ahdistununeena neljä päivää.
        Ongelmani on, että tahdon hallita mielikuvitustani, mutta en tahdo tehdä sitä lääkkeillä jotka turruttavat mieleni. Mitä teen?

        Mulla on melkein sama. Yksin kun tulen kotiin, heti ensimmäisenä katson pimeään käytävään ja ajattelen että jospa siellä näkyy joka vilahdus. Kaikkein eniten pelkään juuri itse pelästymistä. Minua ei pelota sängyn aluset (mitä nyt täytyy hypätä sänkyyn parin metrin päästä ettei varmasti kukaan tarraa jaloista) eikä muutkaan paikat mitä en näe ollenkaan. Mutta heti kun pienikin kolahdus kuuluu, hyppään melkein kattoon ja säikähdän melkein säikähtämistäni. Ihan hirveää. Ja nytkin mietin tässä että miten ihmeessä uskallan ikinä kääntyä katsomaan taakseni onko sielä mörköjä...


    • Herra Pimeys

      Keksi itsellesi mielikuvitushahmo, piirrä siitä kuva ja anna sille nimeksi vaikka Herra Pimeys. Päätä että hän omistaa pimeyden ja että hän tietää siitä kaiken. Hän tulee tähän maailmaan aina iltaisin ja tuo pimeyden mukanaan. Ja hän on ERITTÄIN YSTÄVÄLLINEN, koska eihän pimeä itsessään ole pelottava. Sitten illalla kun sammutat valot, voit kutsua Herra Pimeyden luoksesi ja hän tulee huoneeseen ja hymyilee lämpimästi. Sitten kun kuvittelet näkeväsi varjoissa liikettä, voit kysyä Herra Pimeydeltä: "Mikä tuo on?" Ja hän vastaa: "Ah, tarkoitat varjo-otuksia? Ihmiset ovat kyselleet niistä ennenkin. Ne ovat täysin vaarattomia vähän niin kuin kotikissoja, mutta ne tulevat näkyviin vain pimeällä. Voit jopa silittää niitä."

      Nyt sinun ei tarvitse olla pimeässä enää koskaan yksin. Ja Herra Pimeyden seurassa olet täysin turvassa, koska hän ohjaa pimeyden otuksia ja käskee niiden olla kunnolla, jos ne uhkaavat käyttäytyä agrassiivisesti.

      • meeegoesretard

        olen aina pelännyt pimeää joillakin tasoilla, mutta nyt mennyt ihan hulluksi. pelottaa mennä ajelemaan täysi-ikäisten kavereiden kanssa autolla (joo siis itse olen 16) kun tykkäävät ajella pimeillä metsäkujilla ja itse menen aina ihan lukkoon kun ajetaan jossain sellaisissa paikoissa missä ei ole katuvaloja/ tai on metsää kauheasi ympärillä ja kaukana keskustasta. lisäksi nukkumisesta on tullut suuri ongelma sillä nukahtamiseen saattaa mennä 3 tuntia tai enemmän ja tv on pakko olla päällä ja huoneen ovi edes raollaan etten tunne olevani täysin yksin. äiti nukkuu miehensä kanssa alakerrassa ja minä yläkerrassa. helpottavaa on jos joku sisaruksista tulee joskus yökylään ja nukkuu myös yläkerrassa. lisäksi kun täällä nyt on lunta tullut ihan hirveästi niin se lumi painaa sähköjohtoja ja iltaisin tulee sähkökatkoksia. vaikka ihan vaan valot välähtäisi niin pakko juosta alakertaan samantien ja etsiä taskulamppu käteen ja mennä olkkariin istumaan kun siitä näkee jokapuolelle. kaverit saavat myös kärsiä peloistani sillä en pysty nukkumaan täysin pimeässä, pakko olla se tv tai valot päällä. eikä auta yhtään että asutaan metsän keskellä melkeinpä. on tässä aika paljon naapureita mutta silti. tuntuu myös että tää alkaa käydä hengenvaaralliseksi tää pelko kun tuli eilen sähkökatkos illalla niin juoksin täyttä päätä alas ja tunsin ku sydän hyppäs kurkkuun. siis kurkusta kuulu kauhee kolina ku sydän tykytti niin paljon ja alko myös pyörryttää. :-----D uskon myös kaikkeen yliluonnolliseen ja kunnioitan henkiolentoja mutta pelkään et tekevät pahaa, ja uskon myös kuolemaan ja hoenkin välillä mielessäni ettei tänään ole mun aika kuolla :D, aika hullua vai mitä. suihkussa pakko pitää silmät auki ja vielä kutosluokalla äidin piti käydä tarkistamassa kylppäri ennen kuin menen sinne. ei pysty nukkumaan selkäpäin oveen kun pelkään että sieltä tulee jotain : D tää on yhtä helvettiä. en usko jumalaan tms joten en pysty edes siitä lohtua hakemaan, tosin olen kyllä pari kertaa rukoillut ja ajattelin että jos nyt alkais sitä rippiristiä pitämään nukkuessa :D:D:D:D:D toimiikohan tuo merisuola hommeli? vois kokeilla. unilääkkeitä en tahtois alkaa käyttää mutta alkaa olla keinot vähissä.


      • äemip

        :) paras idea tähän mennessä. tarpeeksi koominen näin 'typerään' pelkoon josta kärsin yhä enemmän. minutkin laitettiin nukkumaan lapsena yksin, mutta kuulemma omasta pyynnöstäni :o en muista pelänneeni pimeää näin paljon ennenkuin nyt aikuisena. onneksi meitä on näin paljon - ei ole niin kahjo olo enää! :)


      • äemip
        äemip kirjoitti:

        :) paras idea tähän mennessä. tarpeeksi koominen näin 'typerään' pelkoon josta kärsin yhä enemmän. minutkin laitettiin nukkumaan lapsena yksin, mutta kuulemma omasta pyynnöstäni :o en muista pelänneeni pimeää näin paljon ennenkuin nyt aikuisena. onneksi meitä on näin paljon - ei ole niin kahjo olo enää! :)

        tuo herra pimeä siis.


      • vajog

        Sitten säikähdät ihan saatanasti joka ilta herra Pimeyttä joka tulee julma hymy suulla sanomaan, että:-Täällä ei ole mitään pelättävää! HAHAHAHAH!


    • :´(

      Pelkään pimeää aivan järjettömästi ja pakko olla valot päällä ja radio tai joku muu soittamassa rauhoittavaa musiikkia... Mulla on myös unihalvauksia... On pelottavaa saada "halvaus" ja olla silmät auki valot päällä ja nähdä harhoja kun ei pysty liikkumaan... Esim.... Nukun valot päällä herään halvaukseen nään että ovesta tulee joku terävän veitsen kanssa ja tulia tulee lähelleni....Halvaus loppuu yleensä hyvin korkeassa pelkotilassa ja alan kirkumaan...Mies-ystäväni tulee huoneeseen (siis nukun vieras huoneessa koska miestäni häiritsee valot) hän rauhoittelee minua ja lohduttaa mutta ku se harhat tuntuu niin todellisilta... Se on pelottavaa mutta teistä se taitaa olla lapsellista... Syön rauhottavia ja muita lääkkeitä mutta ei auta... Yksi syy siihen etä nukun vierashuoneessa on että minulla on aselupa ja ase yöpöydän laatikossa. Tosin ampua ei ole kertaakaan tarvinnut :) Onneksi. toivon että tämä loppuisi mutta ei...

      • fearthedark

        Minäkin täytän kohta 20 ja pelkään pimeää...tai no en pimeää mutta sitä mitä sieltä saattaa tulla esiin.
        Illalla vaikka pöytälamppukin vierellä päällä niin katson joka pienenkin äänen jälkeen ympärilleni.
        Nukkuessa pakko olla ihan peiton alla, mutta pää näkyy kuitenkin. Niinku osa täällä en uskalla missään nimessä katsoa peiliin yöllä, jos näkeekin vaikka takin roikkumassa naulakossa siitä niin uskoisin että voisin lähtä ovesta ulos juoksemaan tai pahimmassa tapauksessa ikkunasta läpi (onneksi metrin pudotus ) :)
        Asiaan ei auta yhtään se että talo on vanha, joten talo paukkuu ja narisee kokoajan. Tuulisella säällä kellarin ovi paukkuu ja jos se tapahtuu yöllä niin saatan valvoa jopa 2 tuntia. Kellariin en todellakaan mene ellei joku muu tule mukaan. Minulla on niin sairaan vilkas mielikuvitus ja kauhu elokuvien katselu lisää sitä.
        Kai tämän kanssa täytyy vaan elää :P


      • xvdxc
        fearthedark kirjoitti:

        Minäkin täytän kohta 20 ja pelkään pimeää...tai no en pimeää mutta sitä mitä sieltä saattaa tulla esiin.
        Illalla vaikka pöytälamppukin vierellä päällä niin katson joka pienenkin äänen jälkeen ympärilleni.
        Nukkuessa pakko olla ihan peiton alla, mutta pää näkyy kuitenkin. Niinku osa täällä en uskalla missään nimessä katsoa peiliin yöllä, jos näkeekin vaikka takin roikkumassa naulakossa siitä niin uskoisin että voisin lähtä ovesta ulos juoksemaan tai pahimmassa tapauksessa ikkunasta läpi (onneksi metrin pudotus ) :)
        Asiaan ei auta yhtään se että talo on vanha, joten talo paukkuu ja narisee kokoajan. Tuulisella säällä kellarin ovi paukkuu ja jos se tapahtuu yöllä niin saatan valvoa jopa 2 tuntia. Kellariin en todellakaan mene ellei joku muu tule mukaan. Minulla on niin sairaan vilkas mielikuvitus ja kauhu elokuvien katselu lisää sitä.
        Kai tämän kanssa täytyy vaan elää :P

        Olisiko mitenkään mahdollista haastatella jota kuta teistä?

        Kouluprojektimme aihe on fobia.

        [email protected]

        Ota yhteyttä.

        Kiitos


    • fearisgood

      Pimeän pelko on geeneissä, joten se on ihan normaalia. Muinoin just pimeällä pedot saalistivat, ja silloin oli tarpeen olla varovainen. Nykyään mikään paikka ei ole niin turvallinen kuin vaikkapa pimeä metsä. Silti yksin siellä pelottaisi ainakin vähän ketä hyvänsä.

      Itse kyllä nautin pimeydestä sopivina annoksina. Esim kun yksin kattelee täys pimeässä jotain trilleriä, niin siitä saa extra kicksit. Pelostakin voi nauttia, kun tietää, ettei mitään pahaa voi tapahtua.

      • YESIFEAROFTHEDARK

        Kello on tosiaan nyt 5.44 ja oon heränny 3.00. Nukahdin vasta joskus 23.30 ja silloin oli taas ihan hirveä fobia päällä. Jouduin tarkistelemaan että ketään ei ole läsnä ja siksi venyi tohon 23.20 asti .. 22.00 olin jo sängyssä :/

        Tää on ollu mulla lapsesta asti. Veikkaan et tossa ylemmässä jutussa et lapsi nukkuu heti yksin o jtn perää.
        Mutta juu.
        Oon 17 -vuotias tyttö ja siis kärsin ihan mielettömästä fobiasta.
        Oli tosi lohuttavaa lukea että en oo ainoo jolla o tollasia rituaaleja : sälekaihtimet tietyin päin, ei voi katsoa peilejä illalla/ yöllä, valot päällä, vapisuttaa, itkettää ...

        Nyt viime illallakin kun sammutin valot niin oli heti taskulamppu kädessä ja seisoin ensin hetken ja sitten mennin vasta sänkyyn ( ei ole pöytälamppua). Otin poikakaverilta saadun nallen kainaloon ja koitin vaan hengitellä rauhassa. Mutta kun ei toimi niin ei toimi. Itku, vapina ja kauhea ahdistus iski samantein. Saan myös toisinaan paniikki kohtauksia.

        Poikakaverin luona pystyn nukkumaan hyvin. Kai se johtuu siitä kun joku pitää kii kokoajan kunnes nukahdan ja helpottaa tieto ettei ole yksin. Joskus näin näkyjäni poikakaverin luona ja herätin murun.
        No hän sitten kävi koko huoneen ensin läpi pimeässä ja sitten valot päällä.
        Myös ollaan tehty niin että kekellä yötä ollaan vaan kävelty pimeässä talossa ja pysähdytään vaikka rappusten viereen joista pääse alakertaan, muru pitää kiinni kunnolla ja sanoo että katson sinne rappusiin ja mietin että kaikki on hyvin. Ihanaa kun joku auttaa.

        Mulla todettiin joskus nuorempana vakava masennus ja siihen liittyen mulla alko toi fobia pahenee ihan kauheeks. Ennen se oli aivan mitätön pieni nipistys mahassa nyt se on kauhea paniikki kun ilta tulee ja alkaa hämärtää. Niin sitten jouduin masennuksesta psykologille jonka kansa teimme harjoituksia : kävelin pimeissä rakennuksissa ja jouduin katsomaan peilii pimeässä. Ensin käveltiin yhdessä ja sitten jouduin kävelemään yksin. Se oli kamalaa. Joskus vielä koitan seistä pimeässä pelin edessä mutta se pelottaa ihan hulluna ja en aina pysty siihen.. Halusin meille jopa 2 kissaa koska kuulin jossain että kissat näkee kummituksia ja aaveita. Vielä ei ainakana kisut ole sähissyt :D

        Jaahas, herätyskello soikin jo .. näin ne yöt mulla menee.
        Mutta joo.. TSEMPPIÄ KAIKILLE! OLI TOSI MUKAVA LÖYTÄÄ MUITA SAMASTA KÄRSIVIÄ, TÄNNE SITTEN AINA PURKAAN FIILIKSIÄ EIKS JE :)


      • FearIsToday

        Muinoin? Saalistaa ne pedot nytkin yöllä... Ainakin nykytiedon mukaan. :)


    • pimeänpelonvoitto

      Ite tein tänään ett oon rohkeesti pimeässä ku muutenki pidän tähtien tiirailusta joten kahtelin niitä samalla ku hoidan pimeän pelkoa pois. Suosittelen aluks että kuuntele musiikkia ja ajattele muita asioita niin yön pelottavat äänet ei kuulu. Totesin tämän todella tehokkaaksi ja suosittelen tätä keinoa kaikille. Öisinhän kaikki äänet kuuluu moninkertaisesti ja jos on kahtonu paljon kauhuelokuvia kuin mä niin se ei auta asiaa. Ei muuta kuin keksimään keinoja miten saa nujerrettua sen pelon loppujen lopuksi se saattaa olla helpompaa kuin on ajatellutkaan :) se vaatii siedätyshoitoa, mutt kyllä se siitä jossaki vaiheessa.

      • Nukkumaija

        Itse opin myös tietämättäni olemaan pelkäämättä pimeää (mörköjä, yksinäisyyttä, sokkopimeää). Vaikka olen 20v pelkään yhä sokkopimeää, joka saa minut paniikkikohtauksen partaalle joka kerta. Opin rentoutumaan jotakuinkin 16-vuotiaana. Vanhemmat eivät osanneet auttaa pimeänpelkoani, ja joka kerta kun yöllä heräsin paniikkiin, minun piti itse rauhoitella itseni - ellen sitten päässyt vanhempien viereen nukkumaan. Nukuin vielä toisinaan 17-vuotiaanakin vanhempien vieressä, jos näin painajaista.

        Olen nähnyt aina painajaisia ja pelännyt pimeää. Minulla oli monta monta vuotta (loppui 17v) traumaperäinen painajaisuni, joka toistui monta kertaa viikossa vuosien ajan. Lisäksi näin usein valveunia, eli aloin nähdä ympärilläni unta, vaikka olin mielestäni hereillä. Nämä toistuivat etenkin kun nukuin vieraassa ympäristössä tai mökillä, missä oli aina säkkipimeää. Näin niitä jopa valot päällä.

        Blokkasin itseltäni kauhuelokuvat yms jotka saivat MINUN mielikuvitukseni laukkaamaan. Petiin mentäessä ajattelin että ne kauheat jutut todella tapahtuvat, piru kurkkaa peilistä, tai joku murhaaja tulee murhaamaan minut yöllä.

        En saanut koskaan mitään neuvoja miten päästä pimeän pelosta, mutta asennoiduin niin, että minun tulee hallita pelkoani. Aloitin itsekseni "uniterapian" nukkumaan mentäessä: jos mielikuvitukseni alkoi laukkaamaan, tai minua alkoi pelottaa, aloin ajatella jotain passiivista, tylsää, tyhjää asiaa, tai iloisia asioita, mitkä saivat minut rauhoitttumaan, tai yritin aina väkisin ajatella kaikkea muuta. Minun taikasanani on: musta. "Mustaa mustaa mustaa mustaa mustaa" ja sitä toistelin päässäni väsymykseen asti. Niin sain blokattua pelkoni, ja rauhotuin. Opin hallitsemaan sitä. Myös nukkumaanmenoajan vaihtaminen monesti viikossa auttoi minua.

        Ennen kaikkea suosittelen vaikeasti pimeänpelosta kärsiville harjoittelemaan pelon hallitsemista, sekä on olemassa myös monia oikeita Uniterapeutteja, jotka osaavat auttaa hallitsemaan pelkoja. Pimeän pelkäämisessä ei ole minusta mitään hävettävää. Mielestäni kyse on tahdonvoimasta. Pelot voittaa kohtaamalla ne.

        Minulla on vielä yksi traumaperäinen pelko, liittyen nukkumaanmenemiseen ja pimeään, pelkään nukkua huoneen perällä, jossa on mataleneva katto. Siinä matalimmassa seinällä tai nurkassa - en vain pysty nukkumaan. Alan melkein itkemään pelosta, ei vain pysty, ei edes valot päällä. Minulla oli lapsuudessani omassa huoneessani kalteva katto, minkä alla sänkyni oli. Johtanee ehkä siitä.


      • darknessconsumesyou
        Nukkumaija kirjoitti:

        Itse opin myös tietämättäni olemaan pelkäämättä pimeää (mörköjä, yksinäisyyttä, sokkopimeää). Vaikka olen 20v pelkään yhä sokkopimeää, joka saa minut paniikkikohtauksen partaalle joka kerta. Opin rentoutumaan jotakuinkin 16-vuotiaana. Vanhemmat eivät osanneet auttaa pimeänpelkoani, ja joka kerta kun yöllä heräsin paniikkiin, minun piti itse rauhoitella itseni - ellen sitten päässyt vanhempien viereen nukkumaan. Nukuin vielä toisinaan 17-vuotiaanakin vanhempien vieressä, jos näin painajaista.

        Olen nähnyt aina painajaisia ja pelännyt pimeää. Minulla oli monta monta vuotta (loppui 17v) traumaperäinen painajaisuni, joka toistui monta kertaa viikossa vuosien ajan. Lisäksi näin usein valveunia, eli aloin nähdä ympärilläni unta, vaikka olin mielestäni hereillä. Nämä toistuivat etenkin kun nukuin vieraassa ympäristössä tai mökillä, missä oli aina säkkipimeää. Näin niitä jopa valot päällä.

        Blokkasin itseltäni kauhuelokuvat yms jotka saivat MINUN mielikuvitukseni laukkaamaan. Petiin mentäessä ajattelin että ne kauheat jutut todella tapahtuvat, piru kurkkaa peilistä, tai joku murhaaja tulee murhaamaan minut yöllä.

        En saanut koskaan mitään neuvoja miten päästä pimeän pelosta, mutta asennoiduin niin, että minun tulee hallita pelkoani. Aloitin itsekseni "uniterapian" nukkumaan mentäessä: jos mielikuvitukseni alkoi laukkaamaan, tai minua alkoi pelottaa, aloin ajatella jotain passiivista, tylsää, tyhjää asiaa, tai iloisia asioita, mitkä saivat minut rauhoitttumaan, tai yritin aina väkisin ajatella kaikkea muuta. Minun taikasanani on: musta. "Mustaa mustaa mustaa mustaa mustaa" ja sitä toistelin päässäni väsymykseen asti. Niin sain blokattua pelkoni, ja rauhotuin. Opin hallitsemaan sitä. Myös nukkumaanmenoajan vaihtaminen monesti viikossa auttoi minua.

        Ennen kaikkea suosittelen vaikeasti pimeänpelosta kärsiville harjoittelemaan pelon hallitsemista, sekä on olemassa myös monia oikeita Uniterapeutteja, jotka osaavat auttaa hallitsemaan pelkoja. Pimeän pelkäämisessä ei ole minusta mitään hävettävää. Mielestäni kyse on tahdonvoimasta. Pelot voittaa kohtaamalla ne.

        Minulla on vielä yksi traumaperäinen pelko, liittyen nukkumaanmenemiseen ja pimeään, pelkään nukkua huoneen perällä, jossa on mataleneva katto. Siinä matalimmassa seinällä tai nurkassa - en vain pysty nukkumaan. Alan melkein itkemään pelosta, ei vain pysty, ei edes valot päällä. Minulla oli lapsuudessani omassa huoneessani kalteva katto, minkä alla sänkyni oli. Johtanee ehkä siitä.

        Miespuolinen täällä joka pelkää pimeätä?!

        Kaverininki pelkää muuten pimeää.Eli aina kun ollaan jossain pimeässä paikassa niin kumpikaan ei voi oikein lohdutella toista.Kummmatkin nähdään omia ja kuullaan muttaa tuntuu että hän ei ole kuitekaa yhtä pelokas pimeää kohtaan kun mä..


    • lähtis pelot jo!

      juu tääl mies puolinen pimeel joku seuraa kun menee kotiin ,peilit,kaikki ruumiin osat piiloon paitsi pää että en tukehdu,hyi että ku luin noist teijä paniikki kohtauksista pelottaa yksin nukkuminen......MUT MITEN PÄRJÄÄN KUN MUUTAN OMAAN TALOON????!!!

    • sc4ry

      Pimeän pelkääminen on todellinen ongelma. Pahimpia kokemuksia ovat kun pitää mennä väkisin nukkumaan vaikka ei väsytä koska tietää että aamulla pitää nousta aikaisin ylös hyvin levänneenä sekä esim. yöllä vessaan meno. Joskus melkeinpä juoksen huoneestani vessaan tai laitan nopeasti valot päälle. Aina tuntuu että kun kävelee pimeässä jossain pienessä tilassa joku tarraa takaata kiinni. Silloin kun on mahdollisuus menen nukkumaan vasta silloin kun melkein nukahdan pystyyn ja monesti minua on väsyttänyt hirveästi mutta en saa unta kun kaikki pahat asiat tulee mieleen kun sammuttaa valot joten olen laittanut monesti telkkarin päälle ja katsellut sitä melkeinpä aamuun asti.

    • APUA!!!

      MOI!


      Olen 13 v ja päivällä kaikki on hyvin, mutta kun kello tulee 23:45 kaikki alkaa. Pelkään keskiyötä ja pimeää. kun kello lähestyy keskiyötä alkaa pelottaa. kerron miten tämä alkoi:

      olin 8-vuotias ja pikkuveljeni katsoi jotain elokuvaa. Siinä elokuvassa on hahmo, joka on todella pelottava ja liikkuu keskiyöllä ja pimeän aikaan. aina kun elokuvassa tulee kohta missä se hahmo tulee, vatsassani muljahtaa ja pakko sulkea silmät. Sitten kun se hahmo tuli, pikkuveljeni Stoppasi videon ja meni vessaan. juuri silloin minä kävelin olohuoneeseen ja se hahmo oli siinä ja katsoi ruutuun. Jähmetyin täysin, kunnes pikkuveljeni aloitti videon taas. Vaikka olen 13, se hahmo ei vieläkään ole poistunut mielestäni. Sen takia en uskalla katsoa peileihin yöllä, en uskalla mennä yksin ulos pimeällä ja minun pitää nukkua valo päällä tai valvoa 04:00 asti mitä teen en voi ottaa lääkkeitä!

    • sinimaila

      Moi! minullakin on pimeän pelko, ja joudun usein olemaan vanhassa talossa yksin öitä. Pelko on ollut minulla pienestä asti ja on varmasti pahentunut kauhuelokuvien myötä. Pelkään, että yöllä henkiä liikkuu ja osa voi olla pahantahtoisia. Asuin ns. kummitustalossa 3 vuotta ja siellä kävi kauheita kun olin yksin nukkumassa. Koin hirvittäviä painajaisia ja aaveiden ilmestymisiä unissa ja muutaman kerran uni ei ole meinannut loppua! Siis herään kauhuissani, mutta tuntuu kuin uni ei päästäisi minua otteestaan vaan jokin raskas vetäisi minua takaisin samaan painajaiseen. Kerran kävi niin, että heräsin painajaisesta, lähdin alakertaan, menin katsomaan haluaako kissa sisälle, kuulin askeleita, valot räpsyi, ovia läimäyteltiin... Heräsin taas sängystäni, ja lähdin jälleen kissan katsomiseen jne. koko yö samaa, välillä olin oikeasti hereillä ja kävin alhaalla eikä mitään tapahtunut.

      Huomaan uuteen taloon muutettuani, myöskin yli 100 vuotias talo, että täällä on alkanut olla vaikeaa yksin. Ei tuommoista todella pelottavaa, mutta ääniä kuuluu jälleen unen ja valveen väliltä, herään esim. että joku rapistelee paperikasseja keittiössä-ääneen, siis pinoaa ja järjestelee niitä (ei ole hiiri, on 2 kissaa) ja säikähdän kun tajuan olevani yksin kotona, uni tuntuu raskaalta vetää mukanaan ja kun suljen silmät ääni alkaa taas kuulua.

      Pelkään täällä yksin, tein merisuola puhdistuksen ja otin peilin seinältä rikkoakseni sen myöhemmin kokonaan. Nukun valot päällä, ja jos suljen ne (yritin) jokin musta alkaa liikkua. Näen / pelkään näkeväni hahmoja ovella tai toisessa huoneessa. Myös jokin yksittäinen vaate saattaa muistuttaa hetken jotakin hahmoa, ja se on pakko laittaa piiloon, tai yöllä tuolilla oleva vaatepino muuttuu eläväksi ja se on hajoitettava.

      Uskon henkimaailmaan, ja pahin tunne liittyy siihen, että jokin tuntuu olevan läsnä, mutten tiedä KUKA? Tilanne ei ole hallinnassa. Pyydän olentoa lähtemään, mutta tunnen ettei se tottele. En todellakaan halua seuralaisia jotka tuntuvat tungettelevilta. Kuin haluavan jotain ja painostavasti odottaen.

      Olen myös aina ollut kiinnostunut kummituksista. Unien ja näkyjen kautta niitä olen kohdannut ja osaa olen voinut auttaa siirtymään valoon. Mutta tuntuu että joitain en voi/halua auttaa. Pelkään heidän energiaansa. Yritän puhua heille joskus ja koen kuolintavan mielikuvina sekä tunnen hengen ahdistuksen/tuskan kehossani. Yleensä sen jälkeen tulee kuin aatoileva hyvä tunne, helpotus. olen suojassa. Eli kun kohtaa kummituksen silmästä silmään, niin se ei enää pelotakaan. Toinen asia on pahat henget, joita en halua ajatellakkaan.

      Minua on vaivannut näky, jonka näin kun lähdin yksin ulos pimeällä kävelemään (yritän siedättää pelkoani pois) ja puistotien päässä seisoi äkkiä musta hahmo. Säikähdin valtavasti, mutta päätin että minun on kohdattava se. Pian huomasin vieressä toisen hahmon, vaalean, he näyttivät morsiusparilta. Menin näyn luo ja kas kummaa se olikin kivinen portin pieli, sellainen ihmisen kokoinen kivipaasi, jonka toinen sivu oli jyrkästi varjoinen, toinen valossa. Kuitenkin tuntui seuraavaksi, että jokin kuitenkin lähti mukaani. "Näin" aavemaisen hahmon kulkevan vierelläni, yrittäen puhua korvaani. Hahmo oli kiihdyksissä, sitten tunsin että kaulaani alkoi kihelmöidä, ja näin mielikuvan giljotiinista. (ajatus giljotiinista saa aina kaulan kihelmöimään ja pitää vetää hartiat kyyryyn ettei joku katkaise päätä (lisää fobioita) Tunne meni hiljelleen ohi.. en tiedä autoinko sitä oletettua kummitusta mitenkään. Sen jälkeen en kuitenkaan ole voinut nukkua valot päällä (olen vain ajoittain niin pelokas, että valot täytyy sammuttaa), tuntuu se outo painostava odotus. Kuin henki aina katselisi minua jostakin, odottaen.

      Toissayö oli pahin tein silloin nuo merisuolaseremoniat ja muut ja ohjasin hengen ulos ovesta. Nämä ajatukset valtaa pään vaan jos olen yksin. Mutta olen yksin aika usein...

      Kiitos kokemuksistanne, auttaa tietää että muillakin on pelkoja.

    • hippityttöxxx

      Hei..

      Täällä myös ykksi pimeänpelkoinen ja muutama muukin fobia vaivaa ajoittain. Mutta ihan vinkiksi koittakaa totutella pimeään pikkuhiljaa ja asteittain. Ensin vaan vähän hämärää (kynttilänvaloa tai muuta hetkinen) ja tämä tutussa turvalliseksi kokemassa ympäristössä rentotuneen oloisena. Siitä sitten jatkat pikkuhiljaa "treenausta" kohdata näitä pelkoja. Minulle on kovasti auttanut tuo mitrtazapiini lääkitys painajaisiin ja ahdistukseeni, niin olen päässyt pahimman yli enkä saa enää esim paniikkikohtauksia ja pelkojen kohtaaminen on ollut hiukan helpompaa. Olen myös huomannut että stressi lisää kaikkia fobioita. Etenkin pimeän pelkoa. Pienestä saakka muistini mukaan olen halunnut nukkua valot päällä.

      Minusta pimeänpelko on aika luonnollinen ilmiö ja ei mikään kovinkaan "hullu" pelko vaan pakollinen henkiinjäämisemme kannalta.. Niinhän se on että tyhmä ei tunne pelkoa! Eikös vaan ;))

      • hippityttöxxx

        tässä olikin osa nuorempia vastaajia. Pimeänpelko helpottaa vanhemmiten. Että kyllä se siitä. Ja eihän tuo nyt niin kovinkaan paha asia ole. Monilla on vielä paljon suurempia pelkoja kuitenkin kuin valot päällä nukkuminen on ihan ok. Kannattaa käväistä juttelemassa mikäli ajatus vaivaa. Apua saa aina!


    • Mulla on ainakin kamala pimeän pelko,oon nyt 20 eikä se oo vielä vähentynyt.En uskalla mennä uloskaan pimeällä yksin,pitää olla kaveri tai ainakin koira mukana.Oon aina pelännyt pimeää mutta pelkoni pahentui kun äitini entinen miesystävä oli väkivaltainen alkoholisti ja narkkari,se vaani meitä usein pimeällä ulkona ja mä juoksin usein kauemmas kun näin sen.Pelkäsin että se käy mun kimppuun.Pimeällä ahdistaa hirveästi ja alan kuulemaan harhoja,jos kuuluu pienikin räsähdys kun vaikka lintu lennähtää puuhun niin säikähdän ja melkeen alan juoksemaan pois.En tarvitse valoja nukkuessani mutta usein kuuntelen radiota ja kaikkien kaappien ovien pitää olla kiinni,jos ei ole niin tuntuu että sieltä voisi tulla joku hirviö.En mä usko mihinkään sellasiin mutta se vaan on joku järjen vastainen juttu.Jos täytyy mennä pimeään huoneeseen niin menen nopeasti laittamaan valot päälle ja sydän hakkaa paniikissa,pahinta on pimeä vessa.Peiliin katsominen pimeällä on myös pelottavaa,pelkään että mitä siellä näkyy.Myös ikkunan edessä on pelottavaa nukkua,varsinkin nyt kun asun kuntoutuskeskuksessa ja maantasalla,aina pelottaa että joku tulee hajottamaan ikkunan ja tappaa mut.Sängyssä ollessa ei voi pitää jalkoja poissa peiton alta,edes kesällä vaikka on tuskaisen kuuma,ei vaan pysty,enintään pää saa olla peiton ulkopuolella.En pysty katsomaan kauhuleffojakaan,en varsinkaan pimeällä enkä siten että kuuluu äänet vaan pitää olla edes valoisaa ja äänet pois päältä.Näen jatkuvasti painajaisia,joka yö,joskus neljäkin painajaista yhden yön aikana siten että muista ne.Se on tosi ahdistavaa enkä saa nukuttua kunnolla.Mua häiritsee todella paljon pelkoni ja tiedän että puhuminen jonkun psykologin tms.kanssa voisi auttaa,ehkä sitten joskus puhun peloistani jos sellaiselle menen.

    • =Neko=

      Mullakin on ollu pimeänpelkoa ihan hiljattain. Olen nyt 19-vuotias. Yläasteen ja lukion kahden ensimmäisen vuoden aikana pimeänpelko oli kyllä ihan huipussaan. Tätä mun pelkoa ruokki eniten kaikenmoiset elokuvat. Nykyään olen kyllä pidättäytynyt täysin kauhuleffojen katselusta, ja se on auttanut paljon.

      Kun olin pieni, muistan kun äiti kerto mulle ja mun siskolle automatkalla demoneista ja muista vastaavista yliluonnollisista paholaisista. Pelkäsin siitä illasta lähtien aivan kamalasti. Vasta nyt oon pääsemässä tästä pelosta eroon. Siskokin on kertonut, että pelkää vieläkin. Äiti ei kai tajua ollenkaan koko asiaa, enkä ole hänelle asiasta viitsinyt mainita.
      Öisin ja iltaisin iski aina kamala kammo. Suihkussa kävin mieluiten aamuisin, enkä silloinkaan uskaltanut sulkea silmiäni. Sauna piti tarkistaa läpikotaisin ennen suihkuttelua. Öisin nousin monta kertaa ennen nukahtamista avaamaan pöytälampun tarkistamaan, ettei huoneesse näkynyt ketään. Kokeilin monta kertaa illassa, että ulko-ovi oli lukossa. Pelkäsin myös kaikkia avonaisia komeroita, ja ne oli pakko aina sulkea ja tarkistaa vielä, että ne olivat taatusti kiinni. Jostain syystä en kuitenkaan halunnut pitää huoneeni ovea kiinni. Vasta tämän vuoden aikana olen oppinut nukkumaan huoneen ovi kiinni, ja se on kumma kyllä helpottanut.

      Lemmikkieläimet (kaksi kissaa) ovat auttaneet myös mun pimeänpelkoon. On lohduttavaa tietää, että vieressä nukkuu joku. Nykyään pystyn kyllä nukkumaan aika rauhallisesti ilman kissan läsnäoloakin.

      • nimetön91

        Kolmisen vuotta sitten kotona kun vielä asuin, pelkäsin ihan samallatavalla järjettömästi pimeää ja yksin nukkumista. Ahistuin jo ajatuksesta että pitää käydä nukkumaan. Pelkäsin joskus jopa päivällä sitä mitä en voi nähdä. Pelko oli jo niin kova, että en uskaltanut nukkua edes silloin vaikka poikaystäväni oli ihan minussa kiinni.

        Lopulta sitten äippä soitti kouluterveydenhoitajalle tuosta, menin juttelemaan, tuli siihen tulokseen että lievää masennusta. Tosiaan olen masentunut. Oliko tuo sittten joku oire en tiedä. Nyt käyttänyt kolme vuotta lääkkeitä ja en pelkää enää todellakaan samalla tavalla.


    • bambam123

      Minua auttaa se kun ajattelen että tämä on vain tunne... eikä se voi minua tappaa.

    • tässähäntämä

      Muuta pois ruotsista auttoi ainakin minua ihan helvetisti T:pyllyneitsyys tallella :)

    • JK

      VAI IIN

    • Peloista eroon

      Itselläni oli niin paha pimeänpelko, joku kaksi vuotta sitten. Pelko aiheutti lähes tukehtumiselta tuntuvan olotilan rinnassa (paniikkikohtaus) ja en pystynyt edes nukkumaan vaan täytyi nousta kävelemään ja laittaa valot päälle, joskus saatoin olla vaan kontallaan maassa, valot päällä ja yrittää rauhoittua..Kävin sen takia terapiassa ja siellä selvisi pelkojeni lähteet, joiden kuuleminen ja selvittäminen vähensi pelkoa niin paljon, että pelkoa esiintyy enää erittäin harvoin ja ei enää niin kovana että menisin paniikkiin.

      Se auttaa kummasti, että selvittää pelkonsa taustat ja yrittää selvittää ne itselleen. Minun pimeänpelkoni muuttui enemminkin jännitykseksi ja voin jo nukkua huoneessa, joka on pimeä ja jossa ovi on kiinni.

    • hhhhhhhhhhulda

      Mulla alko jo lapsena pimeen pelko. Isä pelotteli kännissä ja siitä jäi alitajuntaan muistikuva. Just luulin et joku katseli kun nukun, hiipii selän taa ja tekee pahaa. näin muka jtn kuulin erillaisia rapinoita jne.
      Nyt olen 20 ja aloitin terapian 13v. kävin viime tammikuuhun asti terapiassa ja sain pelon voitettua ja nyt pystyn jo nukkumaan pimeässä. Siihen pystyy kyllä! :)

    • Hjkkghbbv

      Mua on alkanu kiusaamaan pimeänpelko kun aloitin piirivartijan työt. Mua ei pelota ulkona pimeessä tai kotona pimeessä, mut sit kun pitää yksin kävellä joku 100m pitkä kellarikäytävä läpi niin tulee melkein pakokauhu.. Vaikka siellä olisi valot päällä ja mulla on kunnon taskulamppu.. Mua alkaa pelottaa koska kuvittelen asioita joita ei ole olemassa, mietin koko ajan että kohta joku ilmestyy tuonne käytävän päähän, ja sehän on ihan mahdollista jos törmään vaikka murtovarkaaseen. Kerran olen pimeässä toimistotalossa kävellyt taskulampun kanssa ja yhtäkkiä valokeila osui työntekijään joka istui pöytänsä ääressä, en muista oonko ikinä säikähtänyt yhtä paljon. Uskon että pelkään nimenomaan sitä säikähtämisen tunnetta enkä niinkään sitä mikä minut saa pelästymään. Aion käydä puhumassa lääkärin kanssa koska joudun jo jättämään yhden tehdashallin kierrokset väliin koska en uskalla mennä sinne yksin öisin, siellä on siis säkkipimeää ja kamala meteli, eli kuulosuojaimet korvilla alan taas kuvittelemaan että kuulen askelia yms..

      • Moi :D

        Mul on myös pimeän pelko mut hyvä ratkaisu siihen on koira tai joku muu eläin (siis jos asuu yksin). Jos yöllä kuulet jotain ääntä tai näet jonkun pimeessä nii kato koiraas koska sillä on varmaa monta kertaa paremmat aistit ku ihmisellä. Jos koiras vaa jatkaa lepäämistä ihan rauhassa nii luultavasti kaikki on sun oman mielikuvituksesi syytä. Meillä ainaki kun ulkoota kuuluu illalla jotain ihmisen puhetta vaikka naapurin pihalta nii koira on jo ovella kattomas mitä tapahtuu. Toivottavast tää autto teitä:D


    • Nyktofoobikko

      Hei! Jos teillä on pimeässä ja muutenkin pelko nähdä henkimaailman hahmoja, niin tietäkää se, että siellä pätee kolmen käsky. Eli käskette ääneen kolme kertaa "mene pois" vaikka niin, henkien pitää totella tuota. Se myös menee kutsumisen kanssa myös moin. Pimeässä nukkumiseen on konsti, että laittaa silmät kiinni vielä valojen palaessa je eikä avaa niitä. Jos kuulee ääniä, puhuu päälle tai käskee kolmesti.

    • viiivvi

      m äpelkän pimeetä ihan sairaasti!e nuskalla menn 'ulos jos siel on pimeetä ja jos mene yöllä vessaa nii en uskalla kattoo peilii ja ja ku nukun nii oon joko kokonaa peitoo nalala tai sit vähä näkyy päätä...en oikee tiiä mitä mä pelkään,kai et joku tulee ja tekee jotain pahaa..en pysty olee yksi jos on vähänkää hämrää ja heti alkaa ahistaa..uttakaa oikeesti haluun töädtä erronnn!ja mua ätsyttää ku mun puheesta ei sa mitää selvää ja puhun iha hiljaa ni kukaaan ei kuule.ja pkn ete kukaa lzkaa pelkään yhtä vitsii kello kakstoist ovi aukeaa.veitsi välähtää kurkku ktkeaaa.makkarits kuuluu isiiii tte mulla kurkkuvoileeoipä!!ton pitääs olla hauskaa mut mä pelkään ja kiiipeeen aiima meidän puuhu ku uulen ja luen ton..mai beib ma ibeibi mai feivourit gööl kuuluu juutubest..

      • viiivvi

        jatkoa arinaan

        nii ziis kuunteen isac elliottii juutubest itseaissias kuunntteken jokapv stä ja kaokkii robonin biisei..mä tunnen oom hyyväs ka itteni mös jo kuntelen joai räväkä bbiisii.nojop en ny aina kuuntwele mut melkee n itseasias aian.mää olin keerran kävin vessa ku mun frendi tulli meille yöks nii se ji mun huneessee ja mä menin ysi vesssaa jaq mä pelkäs et kjka tue ja syö mut ja mä pelkään it sillä kial o terbävät hapaad..en tttä mirten pääsen eroon äsdtäkin åpelosta ku on jo iha tarrpeeks pelkoi.azuttakaa!!!!


      • närhenmuna
        viiivvi kirjoitti:

        jatkoa arinaan

        nii ziis kuunteen isac elliottii juutubest itseaissias kuunntteken jokapv stä ja kaokkii robonin biisei..mä tunnen oom hyyväs ka itteni mös jo kuntelen joai räväkä bbiisii.nojop en ny aina kuuntwele mut melkee n itseasias aian.mää olin keerran kävin vessa ku mun frendi tulli meille yöks nii se ji mun huneessee ja mä menin ysi vesssaa jaq mä pelkäs et kjka tue ja syö mut ja mä pelkään it sillä kial o terbävät hapaad..en tttä mirten pääsen eroon äsdtäkin åpelosta ku on jo iha tarrpeeks pelkoi.azuttakaa!!!!

        voisin auttaa sua jos vaan saisin selvää kirjotuksestas joten voisikko kirjottaa nii et sitä ymmärtää?:)


    • Joeli

      Hei! En tiedä lukeeko näitä enää kukaan, mutta olen 13v poika ja joudun menemään puoli 8 aamulla odottamaan bussia. Kun kävelen pysäkille en näe mitään muuta kuin isoja puita koska on niin pimeä. Sitten kun odotan bussia niin kuulen vieressä olevasta metsästä ääniä niin alan heti pelkäämään. Pelkään että siellä on joku karhu tai susi. Jos jollain on kokemusta tai muuten vain osaisi auttaa olisin kiitollinen! :)

    • Joku_iha_random

      Joten itsellä ei ole ihan näin vahva pelko mutta itse olen tykännyt käyttää tätä kikkaa jo lapsena. Usein mielessäni näen vaikka mitä pimeässä, mutta tykkään uhkailla sitä minkä näen pimeässä. (tuu jumalauta tänne nii vedän sua perkele lättyyn) niin mä ajattelen yleensä ja joskus se autaa, joskus ei.

    • Mörötpiiloon

      Eikö siihe auttaisi semmoinen ajatus, että laskee ne kerrat kun on oikeasti tapahtunut jotain konkreettista, on karhu tai mörkö hyökännyt. Ja kun sitten ynnää ne kerrat yhteen niin todennäköisesti ei tulekaan oikeasti ikinä tapahtumaan mitään oikeaa pahaa. Se on sisäinen tunne, joka ei ole konkreettista. Keho reagoi sisältäpäin.

    • Anonyymi

      Mun pikku siskon huoneessa välähtää tasan minuutin välein joku valo ja en tiedä mikä helvetti se on kello on siis 6.36 aamulla enkä ole nukkunut enkä pysty kun en tiedä mikä välähtää koko ajan katsoin siis sekunti kellosta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1957
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1685
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1616
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      125
      1432
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe