Nefropatia ja ennuste

Munuaismies

Juicen kovan kohtalon takia rupesi mietityttämään, millainen mahtaa olla munuaisten vajaatoimintaa potevan diabeetikon ennuste tänä päivänä?

Tilastojen valossa olen itse hyvin tyypillinen tuleva munuaispotilas: olen 1-tyypin diabeetikko, ja verenpaine alkoi nousta jo parikymppisenä. Samaan aikaan kun verenpaineen nousu alkoi, esiintyi muutamalla labrakäynnillä mikroalbuminuriaa, joka sen jälkeen lasku useiksi vuosiksi normaalilukemiin.

Juuri tällainen on yleensä 1-tyypin diabeetikon munuaistaudin alku, ja siksi tulevaisuus hieman huolestuttaa.

Olisiko jollakulla nefropatiaa potevalla kokemuksia, kuinka pitkään on mahdollista pärjätä ilman dialyysihoitoa valkuaisarvojen noustua?

11

10774

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juicea

Ensinnäkin Juicella oli paljon muutakin kuin vaan diabetes ja hän teki päätöksensä itse. Hän eli päätööksen tehtyään vielä 5 viikkoa ja se on ymmärtääkseni pitkä aika ilman hoitoa.

Olen itse diabeetikko ja sairastanut kohta 30 vuotta. Valkuaista voi käsittääkseni näkyä virtsassa eikä se aiheuta sinänsä vielä mitään. Arvoja seurataan ja jos ne ovat jatkuvasti kohollaan niin siihen tullaan puuttumaan ja käsittääkseni dialyysi ei ole se ensimmäinen hoitomuoto.

Oma tarinani on tälläinen: Sairastuin 15-vuotiaana diabetekseen, hoidin itseäni silloin miten millonkin, en siis mitenkään hyvin. Vuosia meni ja sitten vanhemmiten tulin järkiini ja aloin hoitamaan itseäni. Liian myöhään, koska ensin turposivat nilkat ja jalan päälliset, sitä pidettiin istumatyöstäni johtuvana vaivana, valkuaista oli virtsassa mutta ei siihen mitenkään puututtu. Sanottiin mm., että pitkillä ihmisillä saattaa näkyä valkuaista virtsassa. Meni vuosia ja sitten turvotus alkoi pikkuhiljaa lisääntymään, en osannut pitää sitä oireena munuaisten vajaatoiminnasta vaan pidin sitä normaalina lihomisena. Lääkärit kyllä koitteli jalkojani mutta sen todettiin vaan johtuvan istumatyöstä.

Nyt viimein turvotus alkoi tulla sääristä pihalle eli sääriin tuli kämmenen kokoiset vesikellukat jotka puhkesivat. Ne olivat ihan vereslihalla ja ne hoidettiin terveyskeskuksessa. Odotin siinä samalla kutsua sairaalaan, että asiaa tutkittaisiin. Pääsin viimein sairaalaan, olin silloin jo niin täynnä nestettä, että liikkuminen, hengittäminen, nukkuminan eli melkein kaikki oli toivottoman vaikeaa. Vaihtoehtoja ei ollut, minulle aloitettiin dialyysihoito.

Hoidoissa käydään alkuun 3 kertaa viikossa, minä olen ollut 3-4 tuntia kerralla ja nestettä on poistunut vähinäänin niin, että kun menin sairaalaan painoin 86 kg ja kun tänään lähdin, paino oli lähes normaali eli 67 kg. Oli oli mahtava. Siinä meinasi suoraan sanoen usko loppua moneen kertaan. Hoitajien kannustus oli kyllä mahtavaa.

Nyt tilanne on, että mietimme sitä tulevaa hoitomuotoa (dialyysi mutta minkälainen), katsotaan kuinka homma lähtee hoitumaan. Jonkin ajan kuluttua mulle tehdään ns. soveltuvuuskokeita eli katsotaan onko mitään estettä munuaisensiirtolistalle laittamiseen. Jos estettä ei ole niin minut lisätään listalle odottamaan munuaista. Odotusajan pituuttahan ei kukaan voi tietää mutta sanoivat, että noin 1-2 vuotta.

Olen luonteeltani sellainen ihminen, että asiat ei ruikuttamalla parane. Pitää ajatella positiivisesti eli on hyvä, että on olemassa hoitomuoto. Asenne pitää olla kohdallaan eli jos hoidoissa pitää käytä niin sitten siellä käydään. Muut menot tulevat vasta sen jälkeen. Ruokavalio on tiukka mutta mun kohdalla kävi niin mukavasti, että ne meikäläiselle taudin kannalta suositeltavat ruokavaihtoehdot ovat niitä minulle mieleisiä.

Hoidoista vielä sen verran, että jos olet kuullut niitä juttuja, että hoidot olisivat raskaita ja että kun on hoitopäivä niin silloin ei jaksa mitään, että on niin väsynyt ja huonovointinen. En ole vielä nähnyt yhdenkään potilaan lähtevän dialyysista huonossa kunnossa ja itsekin jatkan normaalia päivän meininkiä. Aavistus voi väsyttää mutta olossa ei ole mitään. Tietenkin tämä on varmaan yksilöllistä mutta en usko, että kauhean yleistä.

Tais tulla aika sekava tarina mutta toivottavasti saat jotain irti. Älä katso tulevaisuuteen synkin mielin. Jos diabeteksen hoidossasi on vielä toivomisen varaa niin korjaa ihmeessä, vielä kerkiät. Tsemppiä

• skäribo

(rest his sweet soul) oli tyypin 2 diabeetikko. Aloittaja kirjoittaa siis ihan eri asiasta kuin sinä.

En tiedä kumpaa tyyppiä itse sairastat, mutta on paljon diabeetikkoja, joille mainostamasi laisse faire -ajatus ei sovi.

P.S. En tunne yhtäkään munuaispotilasta, jolle pitkäaikainen dialyysi ei olisi maanpäällinen helvetti.

• Kiinnostuksen vuoksi
        skäribo kirjoitti:

(rest his sweet soul) oli tyypin 2 diabeetikko. Aloittaja kirjoittaa siis ihan eri asiasta kuin sinä.

En tiedä kumpaa tyyppiä itse sairastat, mutta on paljon diabeetikkoja, joille mainostamasi laisse faire -ajatus ei sovi.

P.S. En tunne yhtäkään munuaispotilasta, jolle pitkäaikainen dialyysi ei olisi maanpäällinen helvetti.

Montako dialyysissa käyvää diabeetikkoa tunnet?

• Ihmettelevä

Aivan uskomatonta välinpitämättömyyttä tuo sinun saamasi kohtelu! Milloin tämä tapahtui, milloin havaittiin ensimmäisiä kertoja valkuaista virtsassa?
        Ja oliko se mikroalbuminurian mittaus vai liuskatesti proteiinin havaitsemiseksi? Ei sinun olisi tarvinnutkaan tietää turvotuksen johtuvan munuaisten vajaatoiminnasta, lääkärin se olisi pitänyt tietää ja hoitaa, sitä vartenhan olet käynyt diabetesseurannassa.

• nefropaatikko

Kaipailit kokemuksia ja tässä jotain omakohtaista.

Mulla on yli 40 D1-vuotta takana ja reilut 20 vuotta sitten ilmestyi valkuaista virtsaan. Vuonna 1993 nousivat P-Krea -arvot yli rajojen ja varsinainen nefropatia-diagnoosi tuli.

Vuonna 1999 Pt-Krea-Cl -arvo oli huonommillaan, muistaakseni jotain 0,34.

Minulla on aiemmin ollut huono tasapaino, mutta nyt vuosituhannen vaihteessa aloin tsemppaamaan ja sain pitkäaikaisen verensokerini alle 7% arvoihin. Samalla tuo tärkeä Pt-Krea-Cl -arvo (kreatiniinin poistuma) parani selvästi ja vaikka edelleen on alle normaaliarvojen, niin dialyysi ei kolkuttele lähelläkään oveani.

Verenpaineen pitäminen alle 125/75 arvoissa on tärkeää, jos munuaisongelmia on tuloillaan eli rajat ovat normaaleja tiukemmat. Eli verenpainelääkitys tehokkaaksi.

Niin, siis olen pärjännyt valkuaisarvojen noustua jo yli 20 vuotta ilman dialyysiä ja noista vuosista 13 olen omistanut jo ihan virallisen nefropatia-diagnoosinkin. Minulle on myöskin yksi nefrologi sanonut, ettei ole mitenkään selvää se, että kaikkille edes kehittyy nefropatia sille asteelle, että dialyysia saati munuaisen siirtoa tarvittaisiin.

Me olemme jokainen omia yksilöitä, joilla on oma "kohtalonsa". Juicella meni niinkuin meni ja meillä muilla jokaisella omalla tavallamme eli ei kannata murehtia etukäteen...

• ja munuaiset

Liittyykö verenpainetauti ja munuaiset jotenkin toisiinsa , eli onko yleistä verenpainepotilaille sairastua munuaistautiin. Ja diabetekseen ?

Ajattelin vaan kun olen vuosia syönyt verenpainelääkettä, atacand,
        syksyllä alkoi sydänvaivat, siihen syön emconcor 5mg,
        ainakin 20 vuotta kärsin verenpaineesta ennenkuin sain lääkityksen, paineet nykyään n. 130/80.
        Nyt vain selkä ollut kipeä, munuaisten kohdalta, miten munuaisvaivat yleensä alkavat.

• sdsdsd
        ja munuaiset kirjoitti:

Liittyykö verenpainetauti ja munuaiset jotenkin toisiinsa , eli onko yleistä verenpainepotilaille sairastua munuaistautiin. Ja diabetekseen ?

ainakin 20 vuotta kärsin verenpaineesta ennenkuin sain lääkityksen, paineet nykyään n. 130/80.
        Nyt vain selkä ollut kipeä, munuaisten kohdalta, miten munuaisvaivat yleensä alkavat.

Munuaisvaurio nostaa verenpainetta. Korkea verenpaine taas pahentaa munuaisvauriota. Eli kyse on melkoisesta oravanpyörästä.

Diabeettinen munuaistauti alkaa verenpaineen kohoamisella ja valkuaisen erittymisellä virtsaan.

Nykyaikaisilla verenpainelääkkeillä valkuaisen erittyminen virtsaan voidaan saada tyrehtymään jopa vuosikausiksi. Munuaistauti ei alkuvaiheessa aiheuta vuosikausiin mitään tuntuvia tai näkyviä oireita. Valkuaisen erittyminen virtsaan voi olla ainoa oire jopa vuosikymmenten ajan. Kun munuaistauti etenee pitemmälle, oireena on väsymystä ja nesteen kertymistä elimistöön (jopa useiden kilojen edestä). Joillekin tulee munuaiskipua, mutta suurimmalle osalle ei tule sitä lainkaan.

• puhdistaminen?
        sdsdsd kirjoitti:

Munuaisvaurio nostaa verenpainetta. Korkea verenpaine taas pahentaa munuaisvauriota. Eli kyse on melkoisesta oravanpyörästä.

Diabeettinen munuaistauti alkaa verenpaineen kohoamisella ja valkuaisen erittymisellä virtsaan.

Nykyaikaisilla verenpainelääkkeillä valkuaisen erittyminen virtsaan voidaan saada tyrehtymään jopa vuosikausiksi. Munuaistauti ei alkuvaiheessa aiheuta vuosikausiin mitään tuntuvia tai näkyviä oireita. Valkuaisen erittyminen virtsaan voi olla ainoa oire jopa vuosikymmenten ajan. Kun munuaistauti etenee pitemmälle, oireena on väsymystä ja nesteen kertymistä elimistöön (jopa useiden kilojen edestä). Joillekin tulee munuaiskipua, mutta suurimmalle osalle ei tule sitä lainkaan.

http://www.kidneycleanse.com/

• Pikku Pietari
        ja munuaiset kirjoitti:

Korkea verenpaine on yksi metabolisen oireyhtymän tekijä. Muita tekijöitä ovat mm vyötärölihavuus, heikentynyt sokerinsieto, matala HDL-kolesteroli, korkeat triglyseridiarvot. Eli jos sinulla on useita näitä tekijöitä, sinulla voi olla riski sairastua tyypin 2 diabetekseen ja näin ollen riski myös munuaistautiin. Tyypin 2 diabetes on siitä kavala tauti, että henkilö sairastaa sitä tietämättään useita vuosia ennen diagnosointia. Suuri joukko ihmisiä sairastaa tyypin 2 diabetesta tietämättään sitä. Ja sinullahan on jo sydänvaivojakin. Suosittelisin sinulle sokerirasitustestiä terveyskeskuksessa. Siitä selviäisi mahdollinen piilevä diabetes.

• Pikku Pietari

Mikroalbuminuria on vasta nefropatian esiaste ja sinulla sekin on hävinnyt, ilmeisesti verenpaineen hoidon tuloksena. Suomalaisen tyypin 1 diabeetikon riski sairastua tähän munuaistaudin vaikeimpaan muotoon, joka vaatii dialyysihoitoa tai munuaisensiirtoa, on onneksi pienehkö: 20 sairastamisvuoden jälkeen todennäköisyys on noin 2.2% ja 30 sairastamisvuoden jälkeen 7.8%. Ja luvut ovat vieläkin paremmat, jos on sairastunut diabetekseen myöhemmin kuin 60-70-luvuilla, kun verenpaineen hoito on tehostunutta. Verenpaineen hoidon lisäksi pitää muistaa, että parasta munuaistaudin ehkäisyä on hyvä sokeritasapaino ja hyvät veren rasva-arvot sekä tupakoimattomuus.

• munuaissairauksiin

Vertaistukea munuaissairauksiin löyty myös www.uumu.fi
      Saat lisää tietoa ja sivuilla on myös keskustelu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6484
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2251
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1837
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1214
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1012
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      960
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      74
      886
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      823
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      30
      814
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      145
      747
    Aihe