Valmis perinteinen joulukinkku

Saako enää?

Meille on aina ostettu Atrian VALMIS perinteinen joulukinkku (luulla). Oli ikävä yllätys viime jouluna kun menin kinkkua ostamaan eikä kyseistä kinkkua löytynyt. Monta kauppaa kävin läpi mutta en löytänyt etsimääni. Enkä löytänyt muidenkaan valmistajien valmista perinteistä joulukinkkua. Atrialta sitten asiaa kysyin ja sain vastaukseksi, että kyseisen kinkun valmistus on heillä lopetettu. Meille ostettiin sitten juhlakinkku.. En ollut tyytyväinen siihen jotenkin sitä on tottunut sellaiseen isoon komeaan kinkkuun. Tietäisikö joku saisiko mistään tätä valmista perinteistä joulukinkkua? Se kruunaisi joulupöydän. Hauskaa joulun odotusta!

7

3716

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nereara

Miksi et paista itse?
      Halvempaa ja hyvempää.

Useissa suurissa kaupoissa on palvelutiskeillä myynnissä valmista paistettua joulukinkkua, yleensä valmiiksi siivutettuna, mutta halutessa voit ostaa palanakin. Kysy lihatiskiltä.

Ja kannattaa myös käydä Lidlissä katsomas siel oon nähnyt valmiita kinkkuja olikos viimevuonna.

Tosin pikkuhiljaa vasta kinkut tulevat myyntiin.

Nuo kaupan kinkut on yleensä jätetty raa'aksi makuuni joten en niistä itse tykkää. Kinkut yleensä paistan ylikypsäksi tykkään mureasta.

• Saako enää?

Sellaista ylikypsää se valmis perinteinen joulukinkku onkin eikä niinkuin mitä muunlaiset kinkut mitä olen maistanut ovat olleet eli sellaisia "märkiä". Niistä "märistä" kinkuista en pidä. En tiiä pitäisikö sitten ostaa yksi kinkku paistettavaksi ja lisäksi juhlakinkku tai kaksi varmuuden vuoksi jos vaikka onnistun pilaaman paistamani kinkun. Tai tietenkin jos löytyykin tätä etsimääni kinkkua niin sitten sitä.

• Saako enää?

Miten kun luin noita kinkun paisto-ohjeita niin niissä luki, että paiston jälkeen poistetaan kamara ja osa silavaa ja sitten kuorrutetaan niin voiko kamaran ja silavan poistamisen ja kuorruttamisen jättää tekemättä? Eikai se mitenkään kinkkua pilaa niinhän kuitenkin olen aina syönyt sitä valmiina ostettua, kamara ja silava tallessa (siis en sitä kamaraa syö mutta tottunut että se on siinä). 80-85 asteinen kinkku on vissiin sitten sellainen ylikypsä mureahko kinkku?

• Nereara
        Saako enää? kirjoitti:

Sellaista ylikypsää se valmis perinteinen joulukinkku onkin eikä niinkuin mitä muunlaiset kinkut mitä olen maistanut ovat olleet eli sellaisia "märkiä". Niistä "märistä" kinkuista en pidä. En tiiä pitäisikö sitten ostaa yksi kinkku paistettavaksi ja lisäksi juhlakinkku tai kaksi varmuuden vuoksi jos vaikka onnistun pilaaman paistamani kinkun. Tai tietenkin jos löytyykin tätä etsimääni kinkkua niin sitten sitä.

Kyl kinkkua on aikavaikea pilata kunhan noudattaa ohjeita jotenkuten, sekä lisää vähintään parituntii lisää mitä ohje väittää suuremmissa kinkuissa enemmänkin.

Siis ajoissa sulamaan ja sitten aluksi 30-45min 200-250°C ja sitten 100°C loppuun asti. Tuo aloituslämpö riippuu kuinka lähellä vastuksia kinkku tulee ja minkä kokoinen.

Viimevuonna oli ekaa kertaa käytössä paistomittari, kun uunin mukana tuli digitaalinen. Vanhan hyväksi havaitun ohjeen mukaan silti paistoin vaikka välillä tulikin kokeiltua kiertoilma ja muitakin hienouksia silloin lämpöä pienensin hieman.

Sisälämpö nousi 85°C jonka jälkeen uuni sammuksiin tais olla jotain 4-5 aikoihin. Sitten aamulla kinkku uunista ulos ja ulos jäähtymään, illalla sitten kuorutus. Kinkku oli 8,5Kg Todella hyvää ja mureeta tuli.

Noita kinkunpaisto ohjeita on vaik kuinka monta erillaista ja jokainen sitten mukauttaa niitä oman makunsa mukaan. Joissain tuota aloituslämpöä ei edes neuvota.

• Nereara
        Saako enää? kirjoitti:

Miten kun luin noita kinkun paisto-ohjeita niin niissä luki, että paiston jälkeen poistetaan kamara ja osa silavaa ja sitten kuorrutetaan niin voiko kamaran ja silavan poistamisen ja kuorruttamisen jättää tekemättä? Eikai se mitenkään kinkkua pilaa niinhän kuitenkin olen aina syönyt sitä valmiina ostettua, kamara ja silava tallessa (siis en sitä kamaraa syö mutta tottunut että se on siinä). 80-85 asteinen kinkku on vissiin sitten sellainen ylikypsä mureahko kinkku?

Ei ole pakko kuorruttaa, mut kuorrute antaa pinnalle hyvän maun sekä tekee kinkusta kauniimman.

Silavan määrästä riippuu tartteeko poistaa yleensä ylikypsässä kinkussa se sulaa jolloin sitä ei paljoa ole.

Kamara poistetaan lähinnä kuorruttamisen takia, jos ei kuorruta niin voi sen hyvin antaa paikallaan olla ja poistaa sitten leikatessa.

Lähinnä maku ja kauneus asioita eikä niillä ole varsinaisesti merkitystä säilymisen kannalt. Tosin voipi olla, että kamara suojalee kinkkua jolloin se säilyisi kauemmin, tiedä sit.

Teollisuudessahan nuo hommat hidastaisivat joten ne jätetään tekemättä.

• !!!

Katso suurimpien lihatalojen (HK, Atria, Järvi-Suomen Portti ja mitä niitä onkaan) nettisivustoilta (googlaamalla); niillä on yleensä tiedot kaikista kyseisen firman lihatuotteista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      91
      1929
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      278
      1761
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      305
      1560
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      1442
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      88
      1038
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1007
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      977
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      968
    9. 67
      944
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      941
    Aihe