Luin jostain TIEDE-lehdestä, että REM-unen aikana ihminen on halvaantunut, eli silloin kun ihminen näkee unta, niin sen lihakset eivät toimi. Miten sitten voi olla mahdollista, että kerran pienenä näin unta potasta ja siinä unessa menin istumaan sen potan päälle ja vahingossa kusinkin sänkyyn? :D
Miten on mahdollista?
6
462
Vastaukset
- jupsjups
No minä näin joskus pienenä unta, jossa minulla oli jotain tärkeää asiaa äidille. No äiti ei sitten meinannut millään kuulla, joten huusin kovempaa. Lopulta huusin tietenkin sitten äitiä ääneen.
- paiskasin
painajaisunessa kaukosäätimen yöpöydältä lattialle.
täyttä puppua, ei lihakset mihinkään halvaudu.
- rekisteröitymätön
Joskus aivot eivät toimi , kuten kuuluisi.
Unennäön aikana olemme yleensä liikuntakyvyttömiä: tämä on suojakeino - muutenhan, kun unessa teemme jotain, tekisi kroppamme sen oikeasti ja voisimme satuttaa itseämme.
Aina mekanismi ei toimi, kuten olet itsekin huomannut. Mm. unissakävely on vastaava tilanne, jossa REM- unen aikana onkin tahdonalainen lihaksisto käytössä. Päinvastainen tilanne taas on unihalvaus, jossa ihminen herää, mutta lihaksisto pysyy halvaantuneena.
Aivomme ovat mutkikkaat ja alttiita virhetilanteille.
Syy voi olla geneettinen: unissakävely on aika usein periytyvää. Se esiintyy usein yhdessä unihalvauksen kanssa: toisinsanoen ihmisillä, joilla esiintyy unihalvausta esiintyy tavallista useammin unissakävelyä ja toisinpäin. Unissakävelyn ja unihalvauksen todennäköisyyttä lisää syvä väsymys, alkoholin tai muiden kemikaalien (vaikkapa rauhoittavat lääkkeet, väsyttävät antihistamiinit, nukahtamislääkkeet, jotkin kipulääkkeet ja psyykenlääkkeet) käyttö ja psykologiset tekijät, kuten stressi. Lapsilla unissäkävelyä ja unessa vuoteenkastelua esiintyy aikuisia useammin, koska aivot ovat vasta kehittymässä. Myös teini-iän hormonihyräkkä voi aiheuttaa (unentarve lisääntyy, mutta nukkuminen useinkaan ei, joten nukkumaan mennään todella väsyneenä ja uni on syvää) lisääntynyttä unissakävelyä.
Itsekin olen joskus laskenut alleni nukkuessani (näin unta, että menin vessaan...), koska olin ottanut väsyttävän antihistamiinin. Ja olin silloin jo yli kahdenkymmenen (hieman nolotti, vaikka kuinka tiesi, mistä se johtuu). Mieheni kävelee usein unissaan, kuten teki äitinsäkin ja myös poikamme kävelee unissaan paljon. Aika jännää joskus kun kaksi tyyppiä harhailee talossa öiseen aikaan :).- laiskatyhmäsaamaton
Kysyn vielä tässä samalla, että onko sille lihasten äkkinäiselle rentoutumiselle mitään nimeä? Siis kun menee nukkumaan ja on jo melkein nukahtamaisillaan, niin äkkiä herää säikähtäen. Sehän jostuu siitä, että lihakset rentoutuvat? Joten onkohan sillä mitään nimeä niin kuin esim. unihalvauksella?
- rekisteröitymätön
laiskatyhmäsaamaton kirjoitti:
Kysyn vielä tässä samalla, että onko sille lihasten äkkinäiselle rentoutumiselle mitään nimeä? Siis kun menee nukkumaan ja on jo melkein nukahtamaisillaan, niin äkkiä herää säikähtäen. Sehän jostuu siitä, että lihakset rentoutuvat? Joten onkohan sillä mitään nimeä niin kuin esim. unihalvauksella?
Hypnagoginen myoklonus. Suomenkielistä nimeä en tiedä. :) (ameriikankiellellä hypnagogig myoclonus löydät enemmän tietoa) Vastaava säpsy, mutta herätessä, on sitten hypnopompinen myoklonus (hypnopompic myoclonus).
- titap
Minä olen aikuisenakin nelikymppisenä nähnyt jotain epämiellyttävää unta. Unessa vain en voi liikkua minnekään. Kun aikani yritän, saan riuhtaistua itselleni nykäyksen ja siihen minä aina herään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee673056Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."231929Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2511479Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.851466Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50
Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?2531145Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä
Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.1201044Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?
Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki231040En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711020- 97968
Onko se liikaa pyydetty
Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin68954