Jos mää keitän kananmunat viimeisenä parasta ennen-päivänä niin kauanko ne säilyy vielä hyvänä?
Kananmunan säilyvyys
3
2479
Vastaukset
- Äkröörä
Kananmunien myyntiaika lienee yksi kuukausi tai neljä viikkoa pakkauspäivämäärästä.
Raja ei ole mitenkään tarkka. Olen kuullut tuntemaltani kananmunien tuottajalta, että munat säilyvät täysin käyttökelpoisina kauemminkin. Viikon verran "yliaikaiset" munat ovat kuulemma vielä täysin syötävässä kunnossa.
Keittämättöminä munat säilyvät käsittääkseni paremmin kuin keitettyinä. Itse ainakin jättäisin keittämättä viimeisenä myyntipäivänä siinä toivossa, että munat säilyisivät syötävänä pidempään.
Joskus vuosikymmeniä sitten kananmunia säilöttiin upottamalla ne vesilasiliuokseen (vesilasi on kemikaali, joka tunnetaan myös nimellä natriumsilikaatti). Vesilasiliuoksessa munat säilyivät useita kuukausiakin.
Itse ihmettelen sitä, että lähikauppani kananmunien viimeinen myyntipäivä on aniharvoin kauempana kuin kahden viikon päässä. Munat siis seikkailevat pakkaamisen jälkeen ties missä pari viikkoa ennen päätymistään kaupan hyllyyn. Ketjussa olisi totisesti tehostamisen aihetta!- ........
"Raja ei ole mitenkään tarkka. Olen kuullut tuntemaltani kananmunien tuottajalta, että munat säilyvät täysin käyttökelpoisina kauemminkin. Viikon verran "yliaikaiset" munat ovat kuulemma vielä täysin syötävässä kunnossa.....Itse ihmettelen sitä, että lähikauppani kananmunien viimeinen myyntipäivä on aniharvoin kauempana kuin kahden viikon päässä."
Kananmunissa on parasta ennen päiväys, joka nimensä mukaisesti kertoo mihkä saakka tuote säilyttää parhaimmat ominaisuutensa. Parasta ennen päiväyksen jälkeen tuotetta voi huoletta syödä, kanamunissa viikosta pariin riippuen mitenkä säilytetty jne... Leivonnassa tosin kannattaa käyttää mahdollisimman tuoreita munia, koska vaahtoutuvat jne... paremmin.
Vaikka parasta ennen päiväys olisi mennyt niin kauppa saa myydä yhä tuotetta kunhan asiakkaalle siitä kerrotaan. Jos tuotteessa on ilmoitettu viiminen myyntipäivä niin sen jälkeen ei saa myydä. Vaikka tuotetta ei saa myydä niin syömäkelposta se on.
Kananmunissa viiminen myyntipäivä on enintään 21 päivää muninnasta, jonka takia näät usein munia joissa myyntiaikaa pariviikkoa.
Viiminen käyttöpäivä kertoo mihkä saakka tuotetta on suositeltu käytettävän, tätä päiväystä käytetään tuotteissa jotka pilaantuu nopeasti kun tietty aika on kulunut. Kuten lihat jne...
Kauppa ei saa myydä tuotteita ihmisravinnoksi jos viiminen käyttöpäivä mennyt.
Ihmiset yleensä luulee, että parasta ennen ja viiminen käyttöpäivä on sama ja heittää tuotteen roskikseen kun parasta ennen mennyt, vaikka todellisuudessa tuotetta voisi syödä huoletta.
- ........
Unohtupas vastata kokonaan kysymykseen kun innostuin pölöttää.
Säilyy yhtäkauvan kuin keitetyt kananmunat yleensä, siis pari kolme päivää viileässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862