joululaatikoihin kotikutoisuutta

ruokahuijari

Minä olen päättänyt ostaa jouluksi laatikot valmiina kaupasta, mutta olisiko kenelläkään vinkkejä, millä tavalla ne saisi "naamioitua" itsetehdyn näköiseksi ja ehkä makuiseksikin (ainakin vähän..)? Vaihto toiseen vuokaan tuli itselleni mieleen, ja ehkä ripaus voita (eikö se kohenna kaikessa makua ;) )Olisiko muuta, mitä kannattaisi lisätä?
Syynä tähän se, että en ole itse erityisemmin noiden ystävä, ja omalle perheellekin kelpaa kaupan versiot ihan hyvin, mutta jouluvieraiden joukossa on eräs semmoinen, jolle en ilkeäisi periaatteessa tarjota einesruokaa.

47

27637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laatikkoihin

      Kaupan laatikoista saa parempaa, kun lisää joukkoon kermaa ja voita. Niin yksinkertaista, mausteet niissä onkin vissiin ok. Ja toki voit laittaa ne omiin porsliinivuokiin, niin on juhlavempaaa. Ja siis tuota kermaa riittää loraus, jottei tule laatikoista liian veteliä.

      • hihistellen

        Juuri näin eli siirrä keraamiseen vuokaan, tuunaa pienellä määrällä voita, kermaa ja mausteita (peppaa tai maustepippuria, neilikkaa, inkivääriä, kanelia jne..), maista toki ensin kaipaako laatikko lisämaustamista vai onko se se hyvää sinällään, kypsennä uunissa (180-200 astetta puolisen tuntia) mehukkaaksi pinnan ollessa rapea.

        Oikeastaan kaikki einekset kaipaavat pientä tuunausta, jotta niistä tulisi hyviä, mutta ei kuitenkaan kannata liioitella lisämaustamisen suhteen tai lopputulemana voi olla syömäkelvotonta ruokaa.

        Toisaalta taas makuja on niin monia ja kaikkia on vaikea tyydyttää, joten valitse keskitie, jolloin kaikki saavat lähelle mieltymystään olevaa ruokaa - chilillä, valkosipulilla ja oudoilla mausteilla hihistelyn voi jättää välipäivien kokeiluihin.

        Viimeaikojen paras ruokani toteutui niinkin simppelisti kuin vain keitettyjä, jauhoisia pottuja kulhoon haarukalla hienontaen, päälle mjölöä, hiukka suolaa, vähän peppaa, chiliä pieneksi paloiteltuna, muutama kananmuna ja kaikki sekaisin tasaiseksi massaksi, pannu kuumaksi, vähän öljyä pannulle ja kun kuuma niin massa pannulle, sekoittaen, lämpöä alemmas, kannen alla antaen kuumeta ja munan kypsyä, kun kiinteä niin vähän mustaleimaista pinnalle, juuston sulattua ja paistoksen pinnan ollessa kauniin ruskea niin taittaen kuin munakas ja antaen olla vielä hetki pannulla ennen kaatamista hyvän salaatin viereen lautaselle ja eiku nauttien ääntä kohden.

        Tässäkin simppelissä ruoan maussa oli tärkeintä raaka-aineet eli munat ja varsinkin perunat, joten annos ei kaivannut mitään ihmeempää maustehurmiota kuin vain suolaa, peppaa ja chiliä ja näinkin simppeli voi olla herkullista.

        Einesten tuunauksessa sama asia eli pienikin lisä voi antaa huomattavasti enemmän niin makuun kuin syömisen tuntuun, mutta ei kannata myöskään liioitella, sillä ruoan liika koristelu yleensä kusee hanskaan vaikkakin "ranskalaiseen tekniikkaan" nojautuvat tseffit ovatkin toista mieltä - yleensä frantsöösiche -keittiö korostaa tekniikkaa yli maun vaikka juuri maun pitäisi olla se tärkein asia ruokaa tehdessä.


    • kokkis

      Kuule, jos kerran haluat kaupan eineksiä tarjota, niin takuuvarmaa herkkua ovat Kokkikartanon joululaatikot.
      Itse olen maistanut peruna- ja lanttulaatikkoa ja ovat suoraansanoen aivan itsetehdyn veroisia.
      Hinta on tosin hieman saarioisten laatikoita korkeampi, mutta kyllä on maku hintansa tienannut. Laatikot ovat 650-700 g uunin kestävissä vuoissa. Porkkanalaatikkokin löytyy.
      mitään ei laatikoihin tarvitse lisätä. senkun vaan vuoat uuniin ja jouluna herkuttelemaan.
      Jos haluat käydä tutustumassa tuotteisiin, niin tässä osoite: www.kokkikartano.fi

      • alkup.

        Myydäänkö noita Kokkikartanon tuotteita ihan marketeissa, Prismassa tai vastaavassa? Ei ole koskaan sattunut silmään...


      • kokkis
        alkup. kirjoitti:

        Myydäänkö noita Kokkikartanon tuotteita ihan marketeissa, Prismassa tai vastaavassa? Ei ole koskaan sattunut silmään...

        Ihan Prismasta olen Kokkikartanon laatikoita ostanut. Voipi olla että muistakin marketeista löytyy.


    • gianni

      Joulun pilaa kaikenmaailman perinneruuat. Laatikot, rosollit yms ruuat, josta kukaan ei oikeesti voi tykätä, sillä muutenhan niitä syötäis useammin. Kukaan vaan ei uskalla sanoa sitä ääneen, koska se mukamas kuuluu jouluun. bull shit :=)

      • ..herkkua

        Eihän sen tarvitse ihan noinkaan olla... voihan ne monelle olla sellaisia ruokia, joita mielellään syö kerran vuodessa, vähän niinkuin joulutortut.. namia silloin, mutta kuka niitä tekee muulloin?


      • kokkis
        ..herkkua kirjoitti:

        Eihän sen tarvitse ihan noinkaan olla... voihan ne monelle olla sellaisia ruokia, joita mielellään syö kerran vuodessa, vähän niinkuin joulutortut.. namia silloin, mutta kuka niitä tekee muulloin?

        Ovathan nuo joululaatikot aika kovatöisiä. Tarkoitan lähinnä, että kypsyminen kestää kauan ja lanttujen sekä porkkanoiden keittämisessäkin on oma vaivansa, jos ei valmissoseita käytä. En usko, että moni viitsii perunalaatikkoakaan kovin usein tehdä, sillä imeltyminen ja kypsennys vaatii runsaasti aikaa.
        Minusta ainakin on hienoa syödä perinteisiä ruokia vain jouluna. Ei se joulu muuten niin hienolta tuntuisi, jos olisi popsinut laatikoita, kinkkua, rosollia ym, ym pitkin vuotta.


      • ....

        Mikään ei ole parempaa kuin itsetehty rosolli!! toiset (lue monet!) oikeasti pitävät perinteisistä jouluruoista!!


      • gianni
        .... kirjoitti:

        Mikään ei ole parempaa kuin itsetehty rosolli!! toiset (lue monet!) oikeasti pitävät perinteisistä jouluruoista!!

        Niin kuulemma, mutta ajaahan niitä paljon ihmisiä myös japanilaisilla autoillakin. Makunsa kullakin, mutta kammottavan makuisia ne ovat kuitenkin mun mielestä. Onkin kiva, kun monet yhä useammin ottavat joulupöytäänsä myös uusia ruokia eikä vain kangistu kaavoihin


      • Joulu on kerran vuodessa

        Miedän pöytään kuuluvat eineskamana kaikki laatikot (ei ole aikaa tehdä itse), herneet, hillosipulit, punakaali jne. Lisäksi meillä on hummeria, tulista lihakastiketta riisin kera, rapupuikkoja ja ihan mitä vaan halutaan. traditiot ovat ihania, jouluruuat ihania sen muutaman päivän kun niitä syödään.

        Mutteihan kakkien tarvi syödä samaa, kaikki saa valita omien mieltymystensä mukaan ateriansa. Niinkuin joka päivä.


      • __venäjä

        Ootkohan koskaa kuullu ns. sesonkiruuista ???? Syötkö tippaleipiä ympäri vuoden ? entä mämmiä tai pashaa ?? Kyse on siitä, että näitä eri juhliin liittyviä ruokia tehdään vain näiden juhlien aikaan, jottei ne tulis korvista ulos sitten varsinaisen juhlan aikaan. Voi pyhä yksinkertaisuus...


      • isotöistä...
        kokkis kirjoitti:

        Ovathan nuo joululaatikot aika kovatöisiä. Tarkoitan lähinnä, että kypsyminen kestää kauan ja lanttujen sekä porkkanoiden keittämisessäkin on oma vaivansa, jos ei valmissoseita käytä. En usko, että moni viitsii perunalaatikkoakaan kovin usein tehdä, sillä imeltyminen ja kypsennys vaatii runsaasti aikaa.
        Minusta ainakin on hienoa syödä perinteisiä ruokia vain jouluna. Ei se joulu muuten niin hienolta tuntuisi, jos olisi popsinut laatikoita, kinkkua, rosollia ym, ym pitkin vuotta.

        Niin kyllä se on kova urakka jo se noitten vihannesten kuoriminen ja varsinkin jos joutuu isolle porukalle laatikot valmistamaan.


        On muuten niin, ettei olisi edes varaa laittaa monta kertaa vuodessa pöytää yhtä koreaksi kuin kerran vuodessa jouluna. Ei meillä ainakaan rahat riittäisi tuollaiseen jatkuvasti että olisi monia ruokalajeja tarjolla yhtä aikaa.


      • ruokaa

        Oleksä joku vitun italiaano mitä häh!?
        pure siis pastaa.


      • Lohis

        Olen oppinut pikkutytöstä asti syömään tyypillisiä jouluruokia (laatikoita) ympäri vuoden, sillä maalla kasvikset saatiin kasvimaalta ja uunia lämmitettiin talvella lämpimän vuoksi, äitini tykkäsi tehdä lauantaina ruoat ja pitää sunnuntain vapaapäivänä. Nykyäänkin kaikki laatikot maistuvat niin jouluna kuin muulloinkin, syödäänhän monia muitakin perusruokia joka päivä ja aina maistuu.


      • suski76

        rakastan jouluruokaa....


    • Ma-Ge
    • ja kermaa sekoitellen joukkoon. sitten uuteen vuokaan, päälle korppujauhoja ja voinokareita ja eikun uuniin. ammattilaisetkin huijaantuu!

      • kiireinen miniä.....

        Anoppi vaatii ei suoraan, mutta rivien välistä, että kaikki on oltava kotona tehtyä. Sitten syödään naama kurtussa "kaupan mössöjä" kun ei kaupunkilaiset muuta osaa... Vuorotyötä tekevänä kahden pikkulapsen äitinä minä en vaan jaksa.Joku euhkä jaksaa ja haluaa olla superihminen, minä en. Eli jospa koittaisin huijata anoppia ja appea. Pelkään, että ei mene läpi.


      • että on paljon tärkeämpää
        kiireinen miniä..... kirjoitti:

        Anoppi vaatii ei suoraan, mutta rivien välistä, että kaikki on oltava kotona tehtyä. Sitten syödään naama kurtussa "kaupan mössöjä" kun ei kaupunkilaiset muuta osaa... Vuorotyötä tekevänä kahden pikkulapsen äitinä minä en vaan jaksa.Joku euhkä jaksaa ja haluaa olla superihminen, minä en. Eli jospa koittaisin huijata anoppia ja appea. Pelkään, että ei mene läpi.

        että pysyt järjissäsi joulutohinan ajan kuin että laatikot on itse tehty. Kyllä meidän anoppien pitäisi osata olla tukena miniöillemme eikä syynätä, mitä he osaavat... Ole pystyssä päin!


      • anopitkin
        kiireinen miniä..... kirjoitti:

        Anoppi vaatii ei suoraan, mutta rivien välistä, että kaikki on oltava kotona tehtyä. Sitten syödään naama kurtussa "kaupan mössöjä" kun ei kaupunkilaiset muuta osaa... Vuorotyötä tekevänä kahden pikkulapsen äitinä minä en vaan jaksa.Joku euhkä jaksaa ja haluaa olla superihminen, minä en. Eli jospa koittaisin huijata anoppia ja appea. Pelkään, että ei mene läpi.

        anopin "itsetekemät" laatikot maistuivat tänä vuonna erehdyttävän paljon saarioisen laatikoilta vaik olivatki hienoissa posliiastioissa...


    • Noista

      Eines laatikoista ihan maukasta saa kun lisää sopivasti siirappia ja kermaa ja vaihtaa toiseen vuokaan ja uudet korppujauhot päälle ja voi nokareet pintaan. uskoisin että läpi menee helposti.

    • Santtu

      Muistathan sitten tulla kertomaan tänne, menikö huijaus läpi! :)

      • Anopit

        Menemme nuoren perheen luo aattona ruualle, anopit teemme laatikot ja nuori isä paistaa kinkun ja nuori äiti tekee salaatit, päälle torttukahvit, ei mitään tressiä tarvi ottaa.


      • Pimu_20
        Anopit kirjoitti:

        Menemme nuoren perheen luo aattona ruualle, anopit teemme laatikot ja nuori isä paistaa kinkun ja nuori äiti tekee salaatit, päälle torttukahvit, ei mitään tressiä tarvi ottaa.

        Noin pitäis kaikkien muidenkin elää. Hyvää joulua teille.


      • joulutserraa

        Ja siis mikä huijaus, sillä kyse on vain tuunauksesta eli tehdä kaupan raakavalmisteesta parempaa eli vähän voita, kermaa, mausteita, leivänmuruja ja uuniin muhimaan 200 asteeseen puolisen tuntia kunnes pinta on kauniin ruskea.

        Kaikkea ei tarvitse tehdä itse vaan soveltaa kaupan antimia maittavaan lopputulemaan.

        Toki rosolli ja italian-salaatti ovat simppeleiitä tehdä itsekin ja niihin tuskin eineksiä tarvitseekaan.

        Olen tehnyt rosollia myös joulusesongin ulkopuolella kuin myös "italian salaattia", joka sopii erinomaisesti myös grillatun ruoan lisäkkeeksi, joka taas on kesän bbq-safkaa juhannuksen ajan ympärillä tai kuten lämmintä ilmaa riittää.


    • ~*~*

      Ei kait siihen muuta tarvita kuin, että siirtää laatikot uunivuokiin ja lisää hieman noita päälle, niin ainakin itse tekisin.

    • eerikki000

      kaikkiin laatikkoruokiin vähintään tupla annos siirappia

    • moskaa

      syöttäisi vieraille. Oon maistanut lanttu ja perunalaatikkoa valmista ja niissä ei ole mitään makua :/ ehkä joku tykkää..

      • naminamiiiiiii

        Mä en ole koskaan tykännyt omatekoisista jouluruuista vaikka alan ammatilaisia äiti ja systerit sekä täditkin ovat. Rakastan Saarioisten laatikoita ja valmiiksi paistettua kalkkunaa. Pelkään lihan jäävän kotitekoisena ra'aksi. Kalaruoat valmistan itse smetanan, tillin ja sipulin avulla. Nekin vakumipakastusta kalasta. Joulupöytääni kuuluu myös valmiiksi kuoritut perunat ja pussikastike. ;) namiiiii


    • jouluman

      Valmiita voi maustaa: hieman kermaa,siirappia,voita ja mausteita,toiseen vuokaan ja uunin tasainen lämpö...nauttimaan,ellei jaksa tehdä kaikkea itse. Hyvää Joulua!

    • gfdhgfd

      Aivan turhaa nykyään itse ruveta tekemään. Saarioisten laatikoista olen ainakin saanut hyvinkin kelvollista ruokaa voilla ja kermalla.

    • ruokahuijari

      Kiitokset kaikille vinkeistä ja kannustuksesta ;)
      En löytänyt täältä itä-Suomesta niitä Kokkikartanon laatikoita, joten nyt jääkaapissani on 4 rasiaa Saarioisia... pian on totuuden hetket edessä! Aion kokeilla sitä siirappi-kerma lisäystä ja uuteen vuokaan ja korppujauhot ja voinokareet päälle ja uuniin. Toivon vain, että ne vanhat "pinnat" ei jää sinne kovin pahoiksi kokkareiksi...
      Lupaan tulla vielä kertomaan, kuinka kävi ;)

      • tonttuXX

        Älä laita sitä kuorettunutta pintaa sinne "huijauksen " joukkoon , vaan kuori se pois.


    • näin saat sitä aitoa

      Laita valmis kaupan laatikoihin
      - kananmuna
      - kermaa

      soseuta uudestaan laatikko

      sitten haarukalla teet kivoja raitoja ja korppujauhota sekä laita voinokareita ja uuniin
      sirilimpsis ja ei kukaan sen jälkeen usko että se on pirkan tai muun saarioisten laatikkoa !

      näin mummo huijasi meitä kun ei enää jaksanut ite tehdä laatikoita ja meni läpi :-)

      ps sopii porkkana, imellettyyn perunaan, maksa sekä lanttulaatikkoon tuo sama systeemi

    • tonttu

      Lanttulaatikkoon lisäät kermaa, mausteita ja pari kanamunaa.. Sekoitat kaikki yhteen ja uuniin niin tulee oikein hyvää. perunalaatikon teet valmiista jauheesta johon lisään siirappia, kermaa ja mausteita ja uuniin. Ja tee porkkanalaatikko valmiista porkkanasoseesta, on helppoa. :)

    • Nsk

      Mitä kermaa te käytätte? Kerma-kermaa vai näitä ruokakermoja. Eikös ne ole kasvispohjaisia.

    • Kotikokkinen

      suoramyynneistä tai torilta saa joskus itsetehtyjä laatikoita joko pakastettuna tai tuoreena.

      Ovat siis kotitekoisia, joten miksi niitä itse tekemään, jos ei ehdi/viitsi/osaa.

      Joskus kannattaa myös kysyä osaavalta tutulta, tekisikö samalla vaivalla.

    • lkipa

      et voi huijata sellaista henkilöä joka ei näitä
      hyväksy, paras olla rehellinen ja sanoa että ovat "saarioisten" silloin voitat hänen hyväksyntänsä parhaiten olet rehellinen, on kuitenkin kummallista että niitä ei voisi itse tehdä, ei niissä niin paljon ole vaivaa vaikka tekeekin itse alusta loppuun,olen 62 vuotias ja aina on ollut aikaa kiireestä ja väsymyksestä huolimatta aikaa, enkä ole kärsinyt tressiäkään näistä vaan iloa kun on ollut syömisen aika, napasauttakaa aivot ajattelemaan "oikein# hyvää joulua

      • ruokahuijari

        Kiitoksia kaikille minua huijauksessani tukeneille, loppu hyvin kaikki hyvin!
        Ja sinä, jonka mielestä ne laatikotkin olisin voinut tehdä itse, kun niistä ei paljoa vaivaa olisi ollut, niin taidat olla se sama lapsesi luo menevä anoppi, joka vie mennessään vain ne laatikot? (Luulisin samaksi ainakin kirjoitustyylistäsi ja -virheistäsi päätellen!) Minä tein itse lähes kaikki jouluruuat 4 lapselle ja 8 aikuiselle, enkä pyytänyt vieraita tuomaan osaa tullessaan, en edes anoppiani ;)! Kiireestä johtuen en niitä oikeastaan jättänyt itse tekemättä, vaikka sekin oli tietysti yksi syy (tiedäthän; pienet lapset, yötyö jne, ei hirveästi aikaa turhuuksiin!). Mutta voin sinulle kertoa, että tein itse karjalanpaistin, leivoin itse karjalan piirakat, joulutortut, piparit ja pikkuleivät (omatekoisesta taikinasta kaikki toki), joulukakut ja pullat, paistoin kalkkunan ja kinkun, tein sienisalaattia ja rosolliakin ihan alusta pitäen! (Tosin mieheni ja lapset auttelivat kyllä!) Eli ei hätää, mielipiteestäsi huolimatta en tunne itseäni laiskaksi! ;)
        Syy, miksi nuo laatikot sitten jäivät arvoasteikossani "alimmaksi", oli se, että tein jouluruoat vakavasti sairaan äitini toiveiden ja tapojen mukaan, joka tuli laitoksesta viettämään joulua kanssamme. Äiti on myös oppinut syömään tehdasvalmisteisia laatikoita, ja tykkää niistä sen minkä tarvitsee (hänen sanoillaan sanoen), eikä kuulemma tykkää omatekoisista sen enempää, ja sama on tilanne oman perheeni kohdalla. Eli tärkeimmälle vieraalleem olisis kelvannut, vaikka olisin heittänyt ne Saarioisten laatikot suoraan pöytään! Mutta koska vieraiden joukossa oli veljeni vaimo, joka on omanlaisensa kaikin puolin, niin en vain viitsinyt jättää mielestäni onnistunutta ja hienoa jouluateriaa "puolitiehen", vaan tein tämän huijaukseni!
        Ja tulos: Laatikot tekivät kauppansa minkä tekivät, lapset eivät halunneet (riippumatta alkuperästä), aikuiset söivät, äiti kiitteli (tärkeintä), ja kälykin siis söi, eikä sanonut mitään, katseli vain pari kertaa keraamisia vuokia tarjoilupöydältä, missä laatikot olivat... ;) Taisi se rehellisyyden nimissä epäillä, mutta oli liian kohtelias edes kysyäkseen, ja minusta ne olivat niin hyvää, kun laatikot nyt ovat, eli ei hänkään ihan varma ehkä voinut olla? Ehkäpä ajatteli sitten, että tekeepä tämä emäntä pahoja laatikoita ;)
        Laitoin niihin laatikoihin siis kermaa, siirappia ja hiukan kananmunaa, uudet korppujauhot päälle ja voita, ja paistoin leivinuunissa. Ei ne pahaa olleet!
        Nyt eikun vain kaikille Oikein Hyvää Uutta Vuotta! Aletaan miettimään uusia ruokahuijauksia.. ;)


      • Rommaani Porista
        ruokahuijari kirjoitti:

        Kiitoksia kaikille minua huijauksessani tukeneille, loppu hyvin kaikki hyvin!
        Ja sinä, jonka mielestä ne laatikotkin olisin voinut tehdä itse, kun niistä ei paljoa vaivaa olisi ollut, niin taidat olla se sama lapsesi luo menevä anoppi, joka vie mennessään vain ne laatikot? (Luulisin samaksi ainakin kirjoitustyylistäsi ja -virheistäsi päätellen!) Minä tein itse lähes kaikki jouluruuat 4 lapselle ja 8 aikuiselle, enkä pyytänyt vieraita tuomaan osaa tullessaan, en edes anoppiani ;)! Kiireestä johtuen en niitä oikeastaan jättänyt itse tekemättä, vaikka sekin oli tietysti yksi syy (tiedäthän; pienet lapset, yötyö jne, ei hirveästi aikaa turhuuksiin!). Mutta voin sinulle kertoa, että tein itse karjalanpaistin, leivoin itse karjalan piirakat, joulutortut, piparit ja pikkuleivät (omatekoisesta taikinasta kaikki toki), joulukakut ja pullat, paistoin kalkkunan ja kinkun, tein sienisalaattia ja rosolliakin ihan alusta pitäen! (Tosin mieheni ja lapset auttelivat kyllä!) Eli ei hätää, mielipiteestäsi huolimatta en tunne itseäni laiskaksi! ;)
        Syy, miksi nuo laatikot sitten jäivät arvoasteikossani "alimmaksi", oli se, että tein jouluruoat vakavasti sairaan äitini toiveiden ja tapojen mukaan, joka tuli laitoksesta viettämään joulua kanssamme. Äiti on myös oppinut syömään tehdasvalmisteisia laatikoita, ja tykkää niistä sen minkä tarvitsee (hänen sanoillaan sanoen), eikä kuulemma tykkää omatekoisista sen enempää, ja sama on tilanne oman perheeni kohdalla. Eli tärkeimmälle vieraalleem olisis kelvannut, vaikka olisin heittänyt ne Saarioisten laatikot suoraan pöytään! Mutta koska vieraiden joukossa oli veljeni vaimo, joka on omanlaisensa kaikin puolin, niin en vain viitsinyt jättää mielestäni onnistunutta ja hienoa jouluateriaa "puolitiehen", vaan tein tämän huijaukseni!
        Ja tulos: Laatikot tekivät kauppansa minkä tekivät, lapset eivät halunneet (riippumatta alkuperästä), aikuiset söivät, äiti kiitteli (tärkeintä), ja kälykin siis söi, eikä sanonut mitään, katseli vain pari kertaa keraamisia vuokia tarjoilupöydältä, missä laatikot olivat... ;) Taisi se rehellisyyden nimissä epäillä, mutta oli liian kohtelias edes kysyäkseen, ja minusta ne olivat niin hyvää, kun laatikot nyt ovat, eli ei hänkään ihan varma ehkä voinut olla? Ehkäpä ajatteli sitten, että tekeepä tämä emäntä pahoja laatikoita ;)
        Laitoin niihin laatikoihin siis kermaa, siirappia ja hiukan kananmunaa, uudet korppujauhot päälle ja voita, ja paistoin leivinuunissa. Ei ne pahaa olleet!
        Nyt eikun vain kaikille Oikein Hyvää Uutta Vuotta! Aletaan miettimään uusia ruokahuijauksia.. ;)

        Me teemme kaiken itse, ruokaa myöten. Me hoidetaan vanhuksemmekin suvun voimin.
        Tässä näkee, miten kulttuuriero vaikuttaa.

        Toiset huijailee vanhempiaan jo alusta asti. Se onkin nykykiireen elämänmenon vaatimaa (mukamas).

        Kannattaa siinä sitten valkolaismuorin odottaa luottavaisena eläkevuosiaan. Kyllä se niin on, että näin on. Eläkeläisiä on rokotettu ja huijattu niin paljon, että nyt on aika herätä.

        Tällaiset ruokaseremonia-huijaukset vahvistavat, että on yleinen kulttuurimuutos menossa. Ja ikävä kyllä huonompaan suuntaan vanhempien ihmisten kannalta.
        Kohta armomurhat ovat arkipäivää kaikille yli 35-vuotiaille.

        Kaikki perinteenvaalijat nouskaa Barrikaadeille!!!


      • hoitakaa te vaan
        Rommaani Porista kirjoitti:

        Me teemme kaiken itse, ruokaa myöten. Me hoidetaan vanhuksemmekin suvun voimin.
        Tässä näkee, miten kulttuuriero vaikuttaa.

        Toiset huijailee vanhempiaan jo alusta asti. Se onkin nykykiireen elämänmenon vaatimaa (mukamas).

        Kannattaa siinä sitten valkolaismuorin odottaa luottavaisena eläkevuosiaan. Kyllä se niin on, että näin on. Eläkeläisiä on rokotettu ja huijattu niin paljon, että nyt on aika herätä.

        Tällaiset ruokaseremonia-huijaukset vahvistavat, että on yleinen kulttuurimuutos menossa. Ja ikävä kyllä huonompaan suuntaan vanhempien ihmisten kannalta.
        Kohta armomurhat ovat arkipäivää kaikille yli 35-vuotiaille.

        Kaikki perinteenvaalijat nouskaa Barrikaadeille!!!

        Te ehkä hoidatte vanhuksenne suvun voimin, me valkolaiset teemme jopa palkkatyötä (toisin kuin te).


      • Rommaani Porista
        hoitakaa te vaan kirjoitti:

        Te ehkä hoidatte vanhuksenne suvun voimin, me valkolaiset teemme jopa palkkatyötä (toisin kuin te).

        Rikastumisen hinku vie armotta siihen suuntaan, että kiireelliset nuoret miehet ja naiset eivät ehdi millään edes hautakynttilöitä laittaa. Kostoksi he joku päivä sanoutuvat irti koko perinteestä.

        Mutta siinä käy niin, että he ovat "se" viimeinen sukupolvi. Seuraavat ymmärtävät taas, että perheitä ei saa hajoittaa.

        Tämä kaikki on peruskoulun syytä. Silloin demokratisoitiin lapset ja vanhukset samaan syssyyn.


    • kokkipoika3

      Pistä ensin eineslaatikko hyvän näköiseen posliini kulhoon. Sekoita lusikalla rakenne rikki ja lisää kuohukermaa niin että seos sellaista aika löysää. Sen jälkeen ripottele pinnalle korppujauhoja , tee jotain pinta kuvioita esim: haarukalla ja nakkele pinnalle pikku voi nokareita tasaisin välein.
      Sitten vaan kuumennat mikrossa n. 4-6 min. Ja viet Joulu pöytään.
      Luulisin että kelpaisi " Anopillekin " :).

    • onnistunut

      Minä uudistan näin ja hyvää on: Neljä valmista laatikkoa kaadan isompaan paistovuokaan.Sekaan lisään 1 kananmuna, tilkka tummaa siirappia, vähän kermaa ja sekoitan kaikki keskenään.Koristelen päällisen ja ripoittelen korppujauhoja ja pieniä voinokareita päälle.Laitan uuniin noin 200 astetta ja paistas niin kauan että päällinen on ruskistunut.Jos pitää liian kauan uunissa niin laatikost tulee kuiva.Eli sopiva aika.

    • OmNom

      Minusta lanttulaatikon tekeminen ei ole iso vaiva. Yleensä jouluaaton aamuna kuorin yhden tai kaksi lanttua, pilkon muutamaan osaan ja laitan kattilaan. Siinähän ne tulee kuorituksi samalla kun odottelee aamukahvin tippumista. Ei yhden tai kahden lantun kuorimiseen oikesti monta minuuttia mene. Joskus alkuiltapäivästä napsautan levyn päälle ja laitan kiehumaan, lisään keitinveteen vähän suolaa. Siellä kiehuvat kunnes ovat kypsiä, ei niitä tarvitse vahtia. Sitten soseutan sauvasekoittimella sur-rur, pari minuuttia ja laitan vähän siirappia, kermaa ja mausteita. Kaadan uunivuokaan, koristelen pinnan lusikan pohjalla, ripotan pintaan korppujauhoja ja laitan päälle voinokareita. Puoli tuntia ennen ateriaa laitan uuniin ja annan pinnan ruskistua. Jouluaterialla me syödään vastapaistettua lanttulaatikkoa. Kyllä se on paljon parempaa kuin mitkään einekset.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe