Älykkyysosamäärä

Titap

Tietääkö kukaan, mistä hihasta älykkyysosamäärät on tempastu? Onko kyseessä ajatus, että tietty osa väestöstä saavuttaa vaikkapa tason 120? Eli jos vaikka 1/10 saavuttaisi tuon tason ja joka sadas pääsisi tasolle 140, eli kyseessä olisi jotenkin logaritminen asteikko?

17

2161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei paskankaan merkitystä

ihmisen elämässä.vaan testit pitäsi tehdä koko elämän alueelta.

• mittaa

Mensan testi mittaa päättelykykyä, ei paremmuutta ihmisenä.

Sellaiset testit joilla mitataan kuka on parempi ihminen eli koko elämän alueelta, on mielestäni parempi jättää tekemättä.

• Mäkynen

Mensan käyttämät testit mittaavat ns. yleistä älykkyyttä ja ne on testattu isolla porukalla, jotta saadaan selville eri älykkyyksien osuus, siis hajonta. Siitä se on saatu.

Mensan käyttämillä testeillä ei ole merkitystä esimerkiksi veroäyrien lisääntymisen kannalta, mutta tieto on monille mielenkiintoinen.

Testaaminen, testaamattomuus, hyvä tai muu tulos eivät vaikuta suoraan mininkään, mutta voi olla kiinnostava tietää itsestään lisää,

Toisista ei ole.

• viisas (xxx)

Eikös sitä koko elämän alueen testiä tehdä meille kaikille ihan koko ajan?

Mensan testillä testataan vain matemaattis-loogista päättelykykyä. Sitä kun on helppo testata nopesti ja luotettavasti ja monet tahot (mm. armeija, monet työnantajat ym.) pitävät sitä tärkeänä, koska sen on huomattu korreloivan monenlaisen pätevyyden ja osaamisen kanssa.

Jos sä oot pärjänny testeissä huonosti, niin voithan yrittää vaikka treenata juoksijaksi tai hiihtäjäksi.

Mesan jäsen

• en edes viitsi
        viisas (xxx) kirjoitti:

Mensan testillä testataan vain matemaattis-loogista päättelykykyä. Sitä kun on helppo testata nopesti ja luotettavasti ja monet tahot (mm. armeija, monet työnantajat ym.) pitävät sitä tärkeänä, koska sen on huomattu korreloivan monenlaisen pätevyyden ja osaamisen kanssa.

Jos sä oot pärjänny testeissä huonosti, niin voithan yrittää vaikka treenata juoksijaksi tai hiihtäjäksi.

Mesan jäsen

sanoa vaikka olisin mensan jäsen .mensan testeillä ei todellakaan mitään merkitystä.heh ja suomen pussihousuarmeija ,ei ihme jos kerran ostelevat venäläsiä ja saksalaisia romuja kun ensin katsellaan ruutuja , neliöitä ,lasketaan palloja ja sitten mennään osteleemaan aseita.

• skäribo
        viisas (xxx) kirjoitti:

Mesan jäsen

Mä olen tyypillinen matikkakammoinen tyttö, mutta sain testissä kaksi pistettä vajaat Mensan sisäänpääsyrajan. Enkä edes tsempannut.

Olenko minä siis (erittäin) piilevästi matemaattisesti lahjakas, vai onko Mensan testi yksi monien hupitestien joukossa?

• pyrkii mittaamaan
        skäribo kirjoitti:

Mä olen tyypillinen matikkakammoinen tyttö, mutta sain testissä kaksi pistettä vajaat Mensan sisäänpääsyrajan. Enkä edes tsempannut.

Olenko minä siis (erittäin) piilevästi matemaattisesti lahjakas, vai onko Mensan testi yksi monien hupitestien joukossa?

loogista päättelykykyä. Logiikka ja matematiikka ovat eri asioita, joten on hyvin mahdollista saavuttaa ao. testissä hyvä tulos ilman, että on matemaattisesti lahjakas. Toisaalta, matikkakammohan ei todista vielä sitä, ettet olisi matemaattisesti lahjakas - olet vain oppinut vihaamaan matematiikkaa.

Formaali logiikka eroaa aika tavalla arkipäivän logiikasta, ja edellyttää kyllä aika tavalla matemaattistakin kyvyyttä, kun taas se matikka ja logiikka, jota arkipäivässä käytämme liittyy vain yksinkertaiseen kykyyn tehdä päätelmiä.

• titap

Selvähän se. Humpuukia ne ovat. Mutta olisi kiinnostanut tietää tosiaankin, tarkoittaako luku 110 mitään muuta, kuin, että se on parempi, kuin 100.

Minä ymmärrän katkeruutenne. Minäkin haluaisin olla älykäs, mutta olen jo hyväksynyt nykyisen tilani. Vai oletteko te tosiaankin Mensan jäseniä, ettekä tiedä, millä perusteella olette saaneet lukuisat pisteenne.

• vaan oma kopla

ja kuvittelevat kaikkea taivaan ja maan välillä.
        Mulle rittää, että taskussa ja pankissa on tarpeeksi rahaa. piu paut minä testeistä.

• titap
        sharyn kirjoitti:

Luku perustuu keskihajontaan:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Älykkyysosamäärä

http://www.mensa.fi/sivu.php/alytestit

Kiitos tiedosta.
        Minulla ei selvästikään ole asiaa edes semimensaan, kun en älynnyt oma-aloitteisesti katsoa Wikipesiasta.

Tieto kuitenkin lisää tuskaa, sillä Jenkit käyttävät jotain 15- tasoa ja Suomessa 24- tasoa. Mahtavatkohan kääntäjät tietää tuota eroa, vai pitääköhän minun suorittaa laskutoimitus syvällisiä jenkkiohjelmia katsoessani?

Ja tämän kaiken päälle on tällä palstalla mieleeni istutettu epäilys koko Äö/IQ:n turhuudesta.

• nykymaailmassakin
        vaan oma kopla kirjoitti:

Mulle rittää, että taskussa ja pankissa on tarpeeksi rahaa. piu paut minä testeistä.

pärjää yhtä hyvin kuin älyllä, vaikka röyhkeydellä ja kovilla kyynärpäillä. Kylä näin on.

• skäribo
        vaan oma kopla kirjoitti:

ne pisteet, ja sinulle raha. Ja sinä olet mielestäsi parempi? Entäs me, joilla on peräti elämä?

• titap
        nykymaailmassakin kirjoitti:

pärjää yhtä hyvin kuin älyllä, vaikka röyhkeydellä ja kovilla kyynärpäillä. Kylä näin on.

Minusta älyllä pärjää tässä maailmassa. Tälle älylle vain ei ole mensan testejä

Tällainen älyn osamäärä selviää arvista eli niitten puutteesta. Se selviää ystävien määrästä ja vähän laadustakin. Äly ilmenee keskimäräistä pitempänä ikänä ja äänenkorkeudesta, millä älyn kantajan nimi mainitaan.

• taivas avoinna
        skäribo kirjoitti:

ne pisteet, ja sinulle raha. Ja sinä olet mielestäsi parempi? Entäs me, joilla on peräti elämä?

mitä on elämä.?????

• kommentaattori..
        taivas avoinna kirjoitti:

mitä on elämä.?????

Äly ei tyydytä, ei kirvoita, ei kiihoita. Elämä on vakavasti suhtautumista jokaiseen päivään. Jos joku on oikeasti kypsä ihminen, ymmärtää hän, että ei elämästä jää suorituspisteitä.
        (kypsyys odottaa vasta 40 ikävuotta..)

• Redfish
        kommentaattori.. kirjoitti:

Äly ei tyydytä, ei kirvoita, ei kiihoita. Elämä on vakavasti suhtautumista jokaiseen päivään. Jos joku on oikeasti kypsä ihminen, ymmärtää hän, että ei elämästä jää suorituspisteitä.
        (kypsyys odottaa vasta 40 ikävuotta..)

Mun AÖ on 147 ja oon ylpee siitä, puheella oon kaatanu muijan, ongelmia ei tule ja elämä hymyilee, kun tietää tarkkaa mitä tekee. Jokaisen AÖ:n pystyy jopa näkee...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      17
      5083
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      101
      2311
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      1998
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      48
      1868
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1670
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1266
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      116
      944
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      841
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      303
      831
    10. Kaupungin yt

Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l
      Äänekoski
      24
      654
    Aihe