Konginkangas keskustelu käy...

Tojo-Kölli

kuumana edelleen.....

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200612195512065_uu.shtml

Minäpä kysynkin nyt vain asiaa siltä kantilta, että jos onnettomuudessa olisi ollut toisena osapuolena yksinajava henkilöauto, käytäisiinkö edes tätä oikeuskäsittelyä ollenkaan (=ei suuronettomuus)??????

49

2713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietipä vähän

      Onhan se hieman eri asia jos 23 kuolee kuin 1.

      Rekkakuski sai toki pienet sakot ylinopeudesta ja liikenteen vaarantamisesta, mutta käräjille mentiin ja kuoleman- ja vammantuottamuksista.

    • Auto--Antero

      Miksi rekkakuski tuomittiin vaikka bussikuski kaahasi ylinopeutta, eikä väistänyt vaaran uhatessa?
      Väistämällä ei kukaan olisi kuollut.
      Jos bussikuski olisi ajanut lain sallimaa nopeutta olisi rekka ollut kohdattaessa jo ojassa.

      Henkilöauto toisena ospuolena olisi ollut pienempi vahinko.

      • selitystä!

        Ja jos bussi ei olisi ajanut vielä, vaan olisi lähtenyt minuutin myöhemmin, olisi vain pellolla ollut kaatunut rekka, ehkä kuski hengettä? Jos sinä jäät rekan alle, on syy todennäköisimmin sinun, kun tulit liian aikaisin tai liian myöhään paikalle! Siis sanomasi on että jos rekkakuski tekee kaikki virheet mitä rekan ratissa voi tehdä, on toinen osapuoli syyllinen myös, kun ei osannut/tajunnut väistää? Tässä vai nyt hyssytellään ettei ketään osoitettaisi? Ajattele nyt itsellesi!


      • Ylermi
        selitystä! kirjoitti:

        Ja jos bussi ei olisi ajanut vielä, vaan olisi lähtenyt minuutin myöhemmin, olisi vain pellolla ollut kaatunut rekka, ehkä kuski hengettä? Jos sinä jäät rekan alle, on syy todennäköisimmin sinun, kun tulit liian aikaisin tai liian myöhään paikalle! Siis sanomasi on että jos rekkakuski tekee kaikki virheet mitä rekan ratissa voi tehdä, on toinen osapuoli syyllinen myös, kun ei osannut/tajunnut väistää? Tässä vai nyt hyssytellään ettei ketään osoitettaisi? Ajattele nyt itsellesi!

        Rekkakuski teki kaikkensa, jotta onnettomuus olisi vältetty, kun hän huomasi, että onnettomuus uhkaa. Miksi bussikuski ei regoinut mitenkään vaikka rekkakuski välkytteli valoja? En todellakaan ymmärrä syyttäjän argumentteja rekkakuskia kohtaan. Tie muuttui ennalta arvaamatta luistinradaksi ja tuon tien vääränlainen kallistus siellä ylhäällä vielä edesauttoi tilanteen syntymistä(tien onnnettomuuspaikka on itsellekin tuttu sadoista ajokerroista vuosien varrelta)). Kuski teki kaiken, mitä kokenut ja taitava kuski voi tehdä, mutta onnettomuus vain tapahtui...


      • Lehtola
        Ylermi kirjoitti:

        Rekkakuski teki kaikkensa, jotta onnettomuus olisi vältetty, kun hän huomasi, että onnettomuus uhkaa. Miksi bussikuski ei regoinut mitenkään vaikka rekkakuski välkytteli valoja? En todellakaan ymmärrä syyttäjän argumentteja rekkakuskia kohtaan. Tie muuttui ennalta arvaamatta luistinradaksi ja tuon tien vääränlainen kallistus siellä ylhäällä vielä edesauttoi tilanteen syntymistä(tien onnnettomuuspaikka on itsellekin tuttu sadoista ajokerroista vuosien varrelta)). Kuski teki kaiken, mitä kokenut ja taitava kuski voi tehdä, mutta onnettomuus vain tapahtui...

        Miten olette ottaneet kantaa siihen onnettomuuslautakunnan raporttiin jonka pohjalta tehtiin onnettomuutta edeltävistä tapahtumista video. Lautakuntahan oli löytänyt perävaunun jälkiä penkanpuolelta jo kilometri ennen onnettomuuspaikkaa ja ne jatkuivat onnettomuuspaikalle asti. Perävaunuhan oli ollut penkanpuolella melkeen kolmemetriä josta kuljettaja veti sen vastaantulijoidenkaistalle tuhoisin seurauksin. Ennen tätä tapahtumaa kuljettaja oli jo menettänyt ajoneuonsa hallinnan useasti ja hänellä olisi ollut hyvää aikaa luovuttaa ja antaa yhdistelmän mennä sinne minne se kuuluikin, elikkä ohjata ojaan . Yhdistelmän perävaunuhan oli useiisa paikoissa syvällä ojassa.
        Tämä on käsittämätöntä että hän ei olisi syyllinen koko tapahtumaan. Aikaa olisi ollut ruhtinaallisesti väistää tylikäästi ojaan.
        Kuljettaja ei ollut ammattitaitoinen ja siitä johtui tuhoisat seuraukset.


      • Auto--Antero
        selitystä! kirjoitti:

        Ja jos bussi ei olisi ajanut vielä, vaan olisi lähtenyt minuutin myöhemmin, olisi vain pellolla ollut kaatunut rekka, ehkä kuski hengettä? Jos sinä jäät rekan alle, on syy todennäköisimmin sinun, kun tulit liian aikaisin tai liian myöhään paikalle! Siis sanomasi on että jos rekkakuski tekee kaikki virheet mitä rekan ratissa voi tehdä, on toinen osapuoli syyllinen myös, kun ei osannut/tajunnut väistää? Tässä vai nyt hyssytellään ettei ketään osoitettaisi? Ajattele nyt itsellesi!

        Niistä ei voi edes mainita. Kuskihan yritti kaikin mahdollisin keinoin ottaa auton takaisin hallintaansa. Ääni ja valomerkit menivät harakoille.


        Typerä bussikuski vain survoi TORVI AUKI, kun olisi pitänyt tajuta vaara. Taisi mies nukkua ratissa, kuten 95% SUOmaalaisista vatipäistä.
        Piirturista on selvinnyt, että hän KAAHASI sekä ajoneuvo-, että tiekohtaisen rajotuksen yläpuolella välittämästä huonosta kelistä.

        Minne lie kiire, preille ja juhlimaan?
        Bussikuskin kyvyttömyys poikkeustilanteessa oli käsittämätön. Tilaa väistää oli leveiden pientariden ansiosta ruhtinaallisesti. Ainoastaan jääräpäinen asenne tappoi nuoret.

        Bussikski oli ainoa, joka olisi voinut pelastaa tilanteen usealla tavalla. Rekkahan oli jo karannut käsistä...


      • ÄIJÄLÄ
        Auto--Antero kirjoitti:

        Niistä ei voi edes mainita. Kuskihan yritti kaikin mahdollisin keinoin ottaa auton takaisin hallintaansa. Ääni ja valomerkit menivät harakoille.


        Typerä bussikuski vain survoi TORVI AUKI, kun olisi pitänyt tajuta vaara. Taisi mies nukkua ratissa, kuten 95% SUOmaalaisista vatipäistä.
        Piirturista on selvinnyt, että hän KAAHASI sekä ajoneuvo-, että tiekohtaisen rajotuksen yläpuolella välittämästä huonosta kelistä.

        Minne lie kiire, preille ja juhlimaan?
        Bussikuskin kyvyttömyys poikkeustilanteessa oli käsittämätön. Tilaa väistää oli leveiden pientariden ansiosta ruhtinaallisesti. Ainoastaan jääräpäinen asenne tappoi nuoret.

        Bussikski oli ainoa, joka olisi voinut pelastaa tilanteen usealla tavalla. Rekkahan oli jo karannut käsistä...

        Varmaankaan linjuri kuski ei ole havainnut koko perävaunua omalla kaistallaan.
        Ja eihän sitä voi havaitakkaan, kun tulee rekka kirkkaat valot vastaan. Ainahan se on kohtaamistilanteessa niin, ettei siinä näe ollenkaan, mitä 20 metin päässä tapahtuu.

        Ja valoja vilkutellessa ei voi tajuta, mistä on kyse. Sen voi tulkita niin monella tavalla. Linjuri kuski saattoi ajatella, että siellä on jokin este tai hirvieläin.

        Mutta ei hän se syy voi mitenkään olla linjurin, sillä hän on pysynyt omalla kaistallaan.
        On turhaa spekuloida, miksi ei ajanut ojaan. Ei varmasti väsyneenä yön pimeydessä tajunnut mitään, ei tajunnt sitäkään, ettei pidä ajaa noin kovaa, mutta sekään ei tee hänestä syyllistä, niinkuin ei ole tehtykään.

        Kumma juttu, kun sinä puhut niin kovasti ylinopeuksia vastaan tässä tilanteessa, vaikka muualla annat ymmärtää, että vauhtia vaan ja nysvärit hiiteen.

        Kyllä se on rekkakuski, joka tässä on töpännyt raskaasti. Hän ei ajanut tilannenopeutta ja kun vauhtia oli liikaa, sitä ei pystynyt enää hallitsemaan. Ja onhan käynyt selväksi, kuinka rekoilla joutuu ajamaan täyttä vauhtia aina ja kaikissa tilanteissa aikatauluissa pysyäkseen.

        Ainahan sitä puhutaan yllätyksistä, kun autoilija ajaa autonsa mettään. Jälkiviisas sanoo, et kus se tie oli niin liukas.
        On pystyttävä lukemaan tien pintaa ja arvioimaan, millä nopeudella sitä pystyy ajamaan ilman, että lähtee käsistä.
        Kaikki ne, jotka eivät ole pysyneet tiellä, ovat kykenemättömiä olemaan auton ratissa.

        Talvisaikaan pitää aina sitä nopeutta pudottaa, pimeä ja yöaikaan varsinkin.
        Lehtiuutiset puhuu huonosta liikennekulttuurista, eli se on muidenkin suusta kuultua, kuin ÄIJÄLÄN


      • Auto--Antero
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Varmaankaan linjuri kuski ei ole havainnut koko perävaunua omalla kaistallaan.
        Ja eihän sitä voi havaitakkaan, kun tulee rekka kirkkaat valot vastaan. Ainahan se on kohtaamistilanteessa niin, ettei siinä näe ollenkaan, mitä 20 metin päässä tapahtuu.

        Ja valoja vilkutellessa ei voi tajuta, mistä on kyse. Sen voi tulkita niin monella tavalla. Linjuri kuski saattoi ajatella, että siellä on jokin este tai hirvieläin.

        Mutta ei hän se syy voi mitenkään olla linjurin, sillä hän on pysynyt omalla kaistallaan.
        On turhaa spekuloida, miksi ei ajanut ojaan. Ei varmasti väsyneenä yön pimeydessä tajunnut mitään, ei tajunnt sitäkään, ettei pidä ajaa noin kovaa, mutta sekään ei tee hänestä syyllistä, niinkuin ei ole tehtykään.

        Kumma juttu, kun sinä puhut niin kovasti ylinopeuksia vastaan tässä tilanteessa, vaikka muualla annat ymmärtää, että vauhtia vaan ja nysvärit hiiteen.

        Kyllä se on rekkakuski, joka tässä on töpännyt raskaasti. Hän ei ajanut tilannenopeutta ja kun vauhtia oli liikaa, sitä ei pystynyt enää hallitsemaan. Ja onhan käynyt selväksi, kuinka rekoilla joutuu ajamaan täyttä vauhtia aina ja kaikissa tilanteissa aikatauluissa pysyäkseen.

        Ainahan sitä puhutaan yllätyksistä, kun autoilija ajaa autonsa mettään. Jälkiviisas sanoo, et kus se tie oli niin liukas.
        On pystyttävä lukemaan tien pintaa ja arvioimaan, millä nopeudella sitä pystyy ajamaan ilman, että lähtee käsistä.
        Kaikki ne, jotka eivät ole pysyneet tiellä, ovat kykenemättömiä olemaan auton ratissa.

        Talvisaikaan pitää aina sitä nopeutta pudottaa, pimeä ja yöaikaan varsinkin.
        Lehtiuutiset puhuu huonosta liikennekulttuurista, eli se on muidenkin suusta kuultua, kuin ÄIJÄLÄN

        Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Ja erityisesti...
        Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

        Etkö näe mitään ristiriitaa linjurikuskin toiminnassa?


      • ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Varmaankaan linjuri kuski ei ole havainnut koko perävaunua omalla kaistallaan.
        Ja eihän sitä voi havaitakkaan, kun tulee rekka kirkkaat valot vastaan. Ainahan se on kohtaamistilanteessa niin, ettei siinä näe ollenkaan, mitä 20 metin päässä tapahtuu.

        Ja valoja vilkutellessa ei voi tajuta, mistä on kyse. Sen voi tulkita niin monella tavalla. Linjuri kuski saattoi ajatella, että siellä on jokin este tai hirvieläin.

        Mutta ei hän se syy voi mitenkään olla linjurin, sillä hän on pysynyt omalla kaistallaan.
        On turhaa spekuloida, miksi ei ajanut ojaan. Ei varmasti väsyneenä yön pimeydessä tajunnut mitään, ei tajunnt sitäkään, ettei pidä ajaa noin kovaa, mutta sekään ei tee hänestä syyllistä, niinkuin ei ole tehtykään.

        Kumma juttu, kun sinä puhut niin kovasti ylinopeuksia vastaan tässä tilanteessa, vaikka muualla annat ymmärtää, että vauhtia vaan ja nysvärit hiiteen.

        Kyllä se on rekkakuski, joka tässä on töpännyt raskaasti. Hän ei ajanut tilannenopeutta ja kun vauhtia oli liikaa, sitä ei pystynyt enää hallitsemaan. Ja onhan käynyt selväksi, kuinka rekoilla joutuu ajamaan täyttä vauhtia aina ja kaikissa tilanteissa aikatauluissa pysyäkseen.

        Ainahan sitä puhutaan yllätyksistä, kun autoilija ajaa autonsa mettään. Jälkiviisas sanoo, et kus se tie oli niin liukas.
        On pystyttävä lukemaan tien pintaa ja arvioimaan, millä nopeudella sitä pystyy ajamaan ilman, että lähtee käsistä.
        Kaikki ne, jotka eivät ole pysyneet tiellä, ovat kykenemättömiä olemaan auton ratissa.

        Talvisaikaan pitää aina sitä nopeutta pudottaa, pimeä ja yöaikaan varsinkin.
        Lehtiuutiset puhuu huonosta liikennekulttuurista, eli se on muidenkin suusta kuultua, kuin ÄIJÄLÄN

        ....on siinä, että kun "ÄIJÄLÄ" panikoi ja meni ajamaan kännissä autolla, niin häntä ei muka tarvinnut edes rattijuoppoudesta tuomita, mutta panikoiva rekkakuski tuomitaan 23 ruumiista vain siitä syystä, että oli huono tuuri ja vastaan tuli linja-auto eikä vähäisempi ajoneuvo.

        Siinä olet oikeassa, että Linjuri-kuski ei varmaan nähnyt perävaunua.

        Tuskin siinä perävaunussa oli edessä sellaisia valoja, että kohtaamistilanteessa näkisi, kuten sanoitkin. Eikä perävaunun pitäisi ajautua tuollaiseen asentoon, jotta sellaiseen osaisi edes varautua.


      • sinivilkku
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Varmaankaan linjuri kuski ei ole havainnut koko perävaunua omalla kaistallaan.
        Ja eihän sitä voi havaitakkaan, kun tulee rekka kirkkaat valot vastaan. Ainahan se on kohtaamistilanteessa niin, ettei siinä näe ollenkaan, mitä 20 metin päässä tapahtuu.

        Ja valoja vilkutellessa ei voi tajuta, mistä on kyse. Sen voi tulkita niin monella tavalla. Linjuri kuski saattoi ajatella, että siellä on jokin este tai hirvieläin.

        Mutta ei hän se syy voi mitenkään olla linjurin, sillä hän on pysynyt omalla kaistallaan.
        On turhaa spekuloida, miksi ei ajanut ojaan. Ei varmasti väsyneenä yön pimeydessä tajunnut mitään, ei tajunnt sitäkään, ettei pidä ajaa noin kovaa, mutta sekään ei tee hänestä syyllistä, niinkuin ei ole tehtykään.

        Kumma juttu, kun sinä puhut niin kovasti ylinopeuksia vastaan tässä tilanteessa, vaikka muualla annat ymmärtää, että vauhtia vaan ja nysvärit hiiteen.

        Kyllä se on rekkakuski, joka tässä on töpännyt raskaasti. Hän ei ajanut tilannenopeutta ja kun vauhtia oli liikaa, sitä ei pystynyt enää hallitsemaan. Ja onhan käynyt selväksi, kuinka rekoilla joutuu ajamaan täyttä vauhtia aina ja kaikissa tilanteissa aikatauluissa pysyäkseen.

        Ainahan sitä puhutaan yllätyksistä, kun autoilija ajaa autonsa mettään. Jälkiviisas sanoo, et kus se tie oli niin liukas.
        On pystyttävä lukemaan tien pintaa ja arvioimaan, millä nopeudella sitä pystyy ajamaan ilman, että lähtee käsistä.
        Kaikki ne, jotka eivät ole pysyneet tiellä, ovat kykenemättömiä olemaan auton ratissa.

        Talvisaikaan pitää aina sitä nopeutta pudottaa, pimeä ja yöaikaan varsinkin.
        Lehtiuutiset puhuu huonosta liikennekulttuurista, eli se on muidenkin suusta kuultua, kuin ÄIJÄLÄN

        >>Ei varmasti väsyneenä yön pimeydessä tajunnut mitään, ei tajunnt sitäkään, ettei pidä ajaa noin kovaa


      • ei pysähtynyt
        Auto--Antero kirjoitti:

        Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Ja erityisesti...
        Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

        Etkö näe mitään ristiriitaa linjurikuskin toiminnassa?

        voi Antsu-parka ku oot pöljä ja puhut (=kirjotat) ittes pussiin.

        Olis perhana pysäyttäny sen rekkansa - tietty omalle puolelleen tietä, mutt ei

        Toiseks: ei linja-autoa voi ajaa tieltä ulos kun on 50 ihmistä kyydissä - ei! Silloin ois itte aiheuttanu toisten kuolemia ja vammautumisia. Ois vaan mititty, ett tekikös moisen tahallaan ja miksi?

        En tiedä voidaanko rekkakuskia tuomita, mutt ei ainakaan linja-auton kuljettajaa voida syyllistää, vaikkei enää ookkaan itteään puolustamassa.


      • wum

        >>Miksi rekkakuski tuomittiin vaikka bussikuski kaahasi ylinopeutta, eikä väistänyt vaaran uhatessa?


      • ÄIJÄLÄ
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Ei varmasti väsyneenä yön pimeydessä tajunnut mitään, ei tajunnt sitäkään, ettei pidä ajaa noin kovaa

        Ja puollustamaan tietysti oman ammattikuntansa mainetta ja kunniaa.
        On tämä niin ristiriitaista tämä Konginkangas turmasta käyty keskustelu, että otappa siitä sitten selvä. Puolesta ja vastaan käydään väittelyä, kumpi oli syyllinen.
        Joudumme uskomaan siis hovioikeutta ja sen näkemyksiä, sillä meillä vastarannan kiiskeillä ei taida olla äänivaltaa tuomioita jakelemaan.

        Onhan se linjurikuski ollut varmaan väsynyt, mutta niinhän rekkakuskitkin tuppaavat aina olemaan. Siitähän oli oikein tässä hiljattain tutkimuskin, kuinka rekkamiehillä on huomattavalla osalla uniapneaa, mikä on riskialtista kuljettajalle.

        Kertaan vielä, että rekkakuski ajoi ensin lievää ylinopeutta ja ei saanut enää vauhtiaan sovitetuksi kohdalleen.
        Hänen olisi pitänyt tajuta , että tie on nyt liukas,ja vähentää ratkaisevasti ajonopeuttaan.

        Kumma, kun muut sitä samaa tietä samaan aikaan tulleet olivat havainneet tien epätavallisen liukkaaksi.


      • ÄIJÄLÄ
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....on siinä, että kun "ÄIJÄLÄ" panikoi ja meni ajamaan kännissä autolla, niin häntä ei muka tarvinnut edes rattijuoppoudesta tuomita, mutta panikoiva rekkakuski tuomitaan 23 ruumiista vain siitä syystä, että oli huono tuuri ja vastaan tuli linja-auto eikä vähäisempi ajoneuvo.

        Siinä olet oikeassa, että Linjuri-kuski ei varmaan nähnyt perävaunua.

        Tuskin siinä perävaunussa oli edessä sellaisia valoja, että kohtaamistilanteessa näkisi, kuten sanoitkin. Eikä perävaunun pitäisi ajautua tuollaiseen asentoon, jotta sellaiseen osaisi edes varautua.

        Samaa laulua laulatte. Ei ole tarpeen kerrata samoja asioita, joista olen sujut kaikkien kanssa, siis sovittanut erehdykseni ja maksanut sakkoa. Minä olen nyt yhteiskuntakelpoinen, en rikollinen


      • syytteen
        wum kirjoitti:

        >>Miksi rekkakuski tuomittiin vaikka bussikuski kaahasi ylinopeutta, eikä väistänyt vaaran uhatessa?

        harva se päivä! ja ison rapsun kun joudut jonkun toisen tökkimäksi!


      • ymmärtämätön,
        Auto--Antero kirjoitti:

        Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Ja erityisesti...
        Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

        Etkö näe mitään ristiriitaa linjurikuskin toiminnassa?

        sehän vain vedättää tapansa mukaan asia, kuin asia!


      • ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Varmaankaan linjuri kuski ei ole havainnut koko perävaunua omalla kaistallaan.
        Ja eihän sitä voi havaitakkaan, kun tulee rekka kirkkaat valot vastaan. Ainahan se on kohtaamistilanteessa niin, ettei siinä näe ollenkaan, mitä 20 metin päässä tapahtuu.

        Ja valoja vilkutellessa ei voi tajuta, mistä on kyse. Sen voi tulkita niin monella tavalla. Linjuri kuski saattoi ajatella, että siellä on jokin este tai hirvieläin.

        Mutta ei hän se syy voi mitenkään olla linjurin, sillä hän on pysynyt omalla kaistallaan.
        On turhaa spekuloida, miksi ei ajanut ojaan. Ei varmasti väsyneenä yön pimeydessä tajunnut mitään, ei tajunnt sitäkään, ettei pidä ajaa noin kovaa, mutta sekään ei tee hänestä syyllistä, niinkuin ei ole tehtykään.

        Kumma juttu, kun sinä puhut niin kovasti ylinopeuksia vastaan tässä tilanteessa, vaikka muualla annat ymmärtää, että vauhtia vaan ja nysvärit hiiteen.

        Kyllä se on rekkakuski, joka tässä on töpännyt raskaasti. Hän ei ajanut tilannenopeutta ja kun vauhtia oli liikaa, sitä ei pystynyt enää hallitsemaan. Ja onhan käynyt selväksi, kuinka rekoilla joutuu ajamaan täyttä vauhtia aina ja kaikissa tilanteissa aikatauluissa pysyäkseen.

        Ainahan sitä puhutaan yllätyksistä, kun autoilija ajaa autonsa mettään. Jälkiviisas sanoo, et kus se tie oli niin liukas.
        On pystyttävä lukemaan tien pintaa ja arvioimaan, millä nopeudella sitä pystyy ajamaan ilman, että lähtee käsistä.
        Kaikki ne, jotka eivät ole pysyneet tiellä, ovat kykenemättömiä olemaan auton ratissa.

        Talvisaikaan pitää aina sitä nopeutta pudottaa, pimeä ja yöaikaan varsinkin.
        Lehtiuutiset puhuu huonosta liikennekulttuurista, eli se on muidenkin suusta kuultua, kuin ÄIJÄLÄN

        Tiehallinnon yli-insinöörikin on sitä mieltä, että syy oli tien huonossa kunnossa: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135219653176
        Tutkijalautakunnan raportissa puolestaan todetaan, että liukkaus oli äkillistä ja huonosti havaittavaa.

        Syyttäjäpoju on täys idiootti, kun väittää, että yllättävään liukkauteen pitäisi pystyä varautumaan. Hah, samalla logiikalla pitäisi pystyä varautumaan keskikesällä asfalttitien mutkassa olevaan öljylätäkköön, tai tielle levinneeseen paskakuormaan, jotka molemmat liukastavat tien.


      • hooiitee
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Varmaankaan linjuri kuski ei ole havainnut koko perävaunua omalla kaistallaan.
        Ja eihän sitä voi havaitakkaan, kun tulee rekka kirkkaat valot vastaan. Ainahan se on kohtaamistilanteessa niin, ettei siinä näe ollenkaan, mitä 20 metin päässä tapahtuu.

        Ja valoja vilkutellessa ei voi tajuta, mistä on kyse. Sen voi tulkita niin monella tavalla. Linjuri kuski saattoi ajatella, että siellä on jokin este tai hirvieläin.

        Mutta ei hän se syy voi mitenkään olla linjurin, sillä hän on pysynyt omalla kaistallaan.
        On turhaa spekuloida, miksi ei ajanut ojaan. Ei varmasti väsyneenä yön pimeydessä tajunnut mitään, ei tajunnt sitäkään, ettei pidä ajaa noin kovaa, mutta sekään ei tee hänestä syyllistä, niinkuin ei ole tehtykään.

        Kumma juttu, kun sinä puhut niin kovasti ylinopeuksia vastaan tässä tilanteessa, vaikka muualla annat ymmärtää, että vauhtia vaan ja nysvärit hiiteen.

        Kyllä se on rekkakuski, joka tässä on töpännyt raskaasti. Hän ei ajanut tilannenopeutta ja kun vauhtia oli liikaa, sitä ei pystynyt enää hallitsemaan. Ja onhan käynyt selväksi, kuinka rekoilla joutuu ajamaan täyttä vauhtia aina ja kaikissa tilanteissa aikatauluissa pysyäkseen.

        Ainahan sitä puhutaan yllätyksistä, kun autoilija ajaa autonsa mettään. Jälkiviisas sanoo, et kus se tie oli niin liukas.
        On pystyttävä lukemaan tien pintaa ja arvioimaan, millä nopeudella sitä pystyy ajamaan ilman, että lähtee käsistä.
        Kaikki ne, jotka eivät ole pysyneet tiellä, ovat kykenemättömiä olemaan auton ratissa.

        Talvisaikaan pitää aina sitä nopeutta pudottaa, pimeä ja yöaikaan varsinkin.
        Lehtiuutiset puhuu huonosta liikennekulttuurista, eli se on muidenkin suusta kuultua, kuin ÄIJÄLÄN

        "Varmaankaan linjuri kuski ei ole havainnut koko perävaunua omalla kaistallaan."

        Ei varmaan havainnutkaan kun oli väsynyt. Väsyneenä ei huomaamiseen ja reagoimiseen menee huomattavasti pitempi aika. Siksi lepotaukoja tulee pitää.

        "Ja valoja vilkutellessa ei voi tajuta, mistä on kyse."

        Kai sitä nyt sen verran kuitenkin tajuaa jos vastaantuleva vilkuttelee valoja että JOTAIN siellä on ja automaattisesti keventää kaasujalkaa.

        "Ei varmasti väsyneenä yön pimeydessä tajunnut mitään, ei tajunnt sitäkään, ettei pidä ajaa noin kovaa, mutta sekään ei tee hänestä syyllistä, niinkuin ei ole tehtykään."

        Jos ei piittaa muiden hengissä pysymisestä hän on syyllinen, ainakin osasyyllinen.

        "Kyllä se on rekkakuski, joka tässä on töpännyt raskaasti. Hän ei ajanut tilannenopeutta ja kun vauhtia oli liikaa, sitä ei pystynyt enää hallitsemaan. Ja onhan käynyt selväksi, kuinka rekoilla joutuu ajamaan täyttä vauhtia aina ja kaikissa tilanteissa aikatauluissa pysyäkseen."

        Ei yhtä raskaasti kuin bussikuski joka EI PITÄNYT TAUKOJA. Ajoiko bussikuski nopeusrajoituksen mukaan? On ikävää ettei aina noudateta nopeusrajoituksia, siitä pitää syyttää muita ei kuskia (paitsi jos kuski on omalla käyttäytymisellään aiheuttanut kiireen).

        "On pystyttävä lukemaan tien pintaa ja arvioimaan, millä nopeudella sitä pystyy ajamaan ilman, että lähtee käsistä."

        Tiesitkö että yllätyksiä sattuu kuten tässäkin tapauksessa.

        Äijälä se osaa tehdä kaiken oikein. Kumartakaamme...


      • Olisiko jo
        Auto--Antero kirjoitti:

        Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Ja erityisesti...
        Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

        Etkö näe mitään ristiriitaa linjurikuskin toiminnassa?

        aika lopettaa tuo paskansuoltaminen - en todellakaan soisi, että ainakaan kenenkään menehtyneen omainen näkisi miten antsu repii otsikoita tuttuun hällävälityyliin..

        Häpeä kelvoton - olet kurjinta pohjasakkaa.


      • ÄIJÄLÄ
        Kairakettu kirjoitti:

        Tiehallinnon yli-insinöörikin on sitä mieltä, että syy oli tien huonossa kunnossa: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135219653176
        Tutkijalautakunnan raportissa puolestaan todetaan, että liukkaus oli äkillistä ja huonosti havaittavaa.

        Syyttäjäpoju on täys idiootti, kun väittää, että yllättävään liukkauteen pitäisi pystyä varautumaan. Hah, samalla logiikalla pitäisi pystyä varautumaan keskikesällä asfalttitien mutkassa olevaan öljylätäkköön, tai tielle levinneeseen paskakuormaan, jotka molemmat liukastavat tien.

        Luin antamasi linkin ja sen perään vielä toisaalla asiasta käydyt keskustelut.

        Tämä on tällaista Juupas - Eipäs väittelyä puolesta ja vastaan.

        Ei ole tuomarin ja syyttäjän osa helppoa.
        Pidänpä turpani tästä asiasta jatkossa kiinni, mutta vastaisen varalle sanon sen verran, jotta keli pitää ottaa rekkamiehillä ja kaikilla muillakin tienkäyttäjillä entistä enemmän huomioon.
        Tosiasia on, ettei sitä koskaan oteta, vaan ajonopeudet tuppaa olemaan maksimissaan oli Esteriltä tulossa mitä hyvänsä.

        Oma kokemukseni on se, että kun otan kelin tunnollisesti huomioon ja vähennän nopeuttani, siitä haukutaan julmetusti.

        Nopeuden vähentäminen on se ainoa avain turvallisempaan liikkumiseen.

        Aina syytetään teiden huonoa kuntoa, mutta eihän se auta mitään. Ainoa, mikä auttaa, on nopeuden vähentäminen.
        Jonkun tunnin myöhästyminen ei maata kaada, mutta se kaataa, kun tulee rumihia 23 kpl yhdessä rysäyksessä.
        En ole tekniikan ihmelapsia, enkä tajua näitä hienoja teorioita onnettomuuden kulusta.

        Tajuan vain lapsellisen yksinkertaisesti, että vauhtia on ollut liikaa, kun ajoneuvo lähtee käsistä ja menee pöpelikköön.

        Siksipä ajoneuvon ajamisessa ja hallinnassa pitää panostaa enemmän siihen puoleen, että kuski oppii lukemaan tien pintaa ja valitsemaan sellaisen nopeuden, jolla pysytään ojennuksessa vaikka tie olis peilikirkasta. Ja kas kummaa, pysyihän ne muut sillä tiellä, kun älysivät sovittaa ajonopeutensa keliin nähden sopivaksi.

        Peilikirkkaalla tienpinnalla oikea ajonopeus on 30 - 40 km/h ja jos rekka ei nouse ylämäkeen. On ajo silloin paras keskeyttää ja odottaa, kunnes hiekoitusauto ehtii paikalle.


      • ÄIJÄLÄ
        hooiitee kirjoitti:

        "Varmaankaan linjuri kuski ei ole havainnut koko perävaunua omalla kaistallaan."

        Ei varmaan havainnutkaan kun oli väsynyt. Väsyneenä ei huomaamiseen ja reagoimiseen menee huomattavasti pitempi aika. Siksi lepotaukoja tulee pitää.

        "Ja valoja vilkutellessa ei voi tajuta, mistä on kyse."

        Kai sitä nyt sen verran kuitenkin tajuaa jos vastaantuleva vilkuttelee valoja että JOTAIN siellä on ja automaattisesti keventää kaasujalkaa.

        "Ei varmasti väsyneenä yön pimeydessä tajunnut mitään, ei tajunnt sitäkään, ettei pidä ajaa noin kovaa, mutta sekään ei tee hänestä syyllistä, niinkuin ei ole tehtykään."

        Jos ei piittaa muiden hengissä pysymisestä hän on syyllinen, ainakin osasyyllinen.

        "Kyllä se on rekkakuski, joka tässä on töpännyt raskaasti. Hän ei ajanut tilannenopeutta ja kun vauhtia oli liikaa, sitä ei pystynyt enää hallitsemaan. Ja onhan käynyt selväksi, kuinka rekoilla joutuu ajamaan täyttä vauhtia aina ja kaikissa tilanteissa aikatauluissa pysyäkseen."

        Ei yhtä raskaasti kuin bussikuski joka EI PITÄNYT TAUKOJA. Ajoiko bussikuski nopeusrajoituksen mukaan? On ikävää ettei aina noudateta nopeusrajoituksia, siitä pitää syyttää muita ei kuskia (paitsi jos kuski on omalla käyttäytymisellään aiheuttanut kiireen).

        "On pystyttävä lukemaan tien pintaa ja arvioimaan, millä nopeudella sitä pystyy ajamaan ilman, että lähtee käsistä."

        Tiesitkö että yllätyksiä sattuu kuten tässäkin tapauksessa.

        Äijälä se osaa tehdä kaiken oikein. Kumartakaamme...

        En ole sanonut olevani kaikkitietävä ja kaikkivaltias.
        En ole tekniikan ihmelapsikaan. Ajattelen ja toimin vaan tällä minun yksinkertaisella maalaisjärjelläni ja aika hyvin olen pärjännyt sillä niin ajamisessa kuin myös rakennustyömaallani.
        Selvitin tuossa jo Kairaketulle tätä yksinkertaista teoriaani ajamisesta yleensä.

        Nyt kannattaa paneutua liikennöinnissä siihen, että ottaisimme kaikki entistä enemmän liukkauden huomioon kun ajamme näissä alati vaihtuvissa keleissä.
        Nythän liikennekulttuurimme korostaa sitä, ettei saa olla tientukkona, vaan on painettava aina menemään samalla suurimmalla sallitulla nopeudella.
        Tämä periaate ei ole oikein ja siitä koituu monesti niitä yllätyksiä.
        Kelin jättäminen huomioimatta kostautuu monesti siten, että autoja ja rekkoja suistuu tieltä.

        Kummastakohan aiheutuu enemmän haittaa ja kustannuksia, myöhästymisistä hitaammin ajettaessa vaiko nopeammasta ajosta ja sattuneista turmista.
        Minä luulen, että jälkimäisestä, eli siitä, että pidetään tiukasti aikatauluista kiinni ajamalla maksiminopeuksia.


      • ÄIJÄLÄ
        Lehtola kirjoitti:

        Miten olette ottaneet kantaa siihen onnettomuuslautakunnan raporttiin jonka pohjalta tehtiin onnettomuutta edeltävistä tapahtumista video. Lautakuntahan oli löytänyt perävaunun jälkiä penkanpuolelta jo kilometri ennen onnettomuuspaikkaa ja ne jatkuivat onnettomuuspaikalle asti. Perävaunuhan oli ollut penkanpuolella melkeen kolmemetriä josta kuljettaja veti sen vastaantulijoidenkaistalle tuhoisin seurauksin. Ennen tätä tapahtumaa kuljettaja oli jo menettänyt ajoneuonsa hallinnan useasti ja hänellä olisi ollut hyvää aikaa luovuttaa ja antaa yhdistelmän mennä sinne minne se kuuluikin, elikkä ohjata ojaan . Yhdistelmän perävaunuhan oli useiisa paikoissa syvällä ojassa.
        Tämä on käsittämätöntä että hän ei olisi syyllinen koko tapahtumaan. Aikaa olisi ollut ruhtinaallisesti väistää tylikäästi ojaan.
        Kuljettaja ei ollut ammattitaitoinen ja siitä johtui tuhoisat seuraukset.

        Eipä ole kukaan uskaltanut kommentoida.
        Tämä oli nyt uutta, että se perävaunu on heittelehtinyt jo paljon ennen.
        Voi Ristuksen äitin perkele, jos näin on asia, sehän osoittaa, että kuski ei tajunnut lopettaa ajoa, vaan ajatteli vievänsä lastin perille hinnalla millä hyvänsä.

        Minusta alkaa nyt tuntua, että asioita tieten tahtoen salataan ja totuutta ei haluta tuoda esiin sellaisena kuin se on.
        Ainahan jollakin on omat intressinsä saada asia näyttämään omksi edukseen ja selittää sitä parhain päin.
        No ei ole kyllä tutkijat sitten ajan tasalla.


      • wum
        syytteen kirjoitti:

        harva se päivä! ja ison rapsun kun joudut jonkun toisen tökkimäksi!

        ihan ymmärtää. Jos bussikuski olisi noudattanut lepoaikalakeja ja ajanut rajoitusten mukaisesti onnettomuus olisi voinut olla vältettävissä tai sen seuraukset lievemmät. Bussikuski ei ollut onnettomuuden aiheuttaja, mutta vastuullinen silti.


      • Yllättävää
        Kairakettu kirjoitti:

        Tiehallinnon yli-insinöörikin on sitä mieltä, että syy oli tien huonossa kunnossa: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135219653176
        Tutkijalautakunnan raportissa puolestaan todetaan, että liukkaus oli äkillistä ja huonosti havaittavaa.

        Syyttäjäpoju on täys idiootti, kun väittää, että yllättävään liukkauteen pitäisi pystyä varautumaan. Hah, samalla logiikalla pitäisi pystyä varautumaan keskikesällä asfalttitien mutkassa olevaan öljylätäkköön, tai tielle levinneeseen paskakuormaan, jotka molemmat liukastavat tien.

        EI OLE liukkaus talvella, mutta öljyläikkä kesällä on yllätys, ja sen laskija maksaa viulut, jos löydetään! Samaten paskakuski!


      • Yllättävää kirjoitti:

        EI OLE liukkaus talvella, mutta öljyläikkä kesällä on yllätys, ja sen laskija maksaa viulut, jos löydetään! Samaten paskakuski!

        Suola liukastaa myös ja sitä käytetään kesälläkin esim. katupölyn sitomiseen. Viime kesänä taisi kaatuilla ainakin muutama motoristi. Liukkauteen pitäisi siis osata varautua kesälläkin, olipa sitten kyse mistä tahansa liukkaudenaiheuttajasta. Ukkosmyrskyn aikana voi muuten sataa melkoisesti rakeita heinäkuussakin, on nähty. Ne rakeet voi myös liukastaa teitä.


      • dodih
        ei pysähtynyt kirjoitti:

        voi Antsu-parka ku oot pöljä ja puhut (=kirjotat) ittes pussiin.

        Olis perhana pysäyttäny sen rekkansa - tietty omalle puolelleen tietä, mutt ei

        Toiseks: ei linja-autoa voi ajaa tieltä ulos kun on 50 ihmistä kyydissä - ei! Silloin ois itte aiheuttanu toisten kuolemia ja vammautumisia. Ois vaan mititty, ett tekikös moisen tahallaan ja miksi?

        En tiedä voidaanko rekkakuskia tuomita, mutt ei ainakaan linja-auton kuljettajaa voida syyllistää, vaikkei enää ookkaan itteään puolustamassa.

        no vitun idiootti se tie oli ihan umpijäässä niin miten siinä hallitset vitun painavaa rekkaa... hä? kerro? äläkä rupee pätemään heti kirjoitus virheistä...


      • dodih
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Ja puollustamaan tietysti oman ammattikuntansa mainetta ja kunniaa.
        On tämä niin ristiriitaista tämä Konginkangas turmasta käyty keskustelu, että otappa siitä sitten selvä. Puolesta ja vastaan käydään väittelyä, kumpi oli syyllinen.
        Joudumme uskomaan siis hovioikeutta ja sen näkemyksiä, sillä meillä vastarannan kiiskeillä ei taida olla äänivaltaa tuomioita jakelemaan.

        Onhan se linjurikuski ollut varmaan väsynyt, mutta niinhän rekkakuskitkin tuppaavat aina olemaan. Siitähän oli oikein tässä hiljattain tutkimuskin, kuinka rekkamiehillä on huomattavalla osalla uniapneaa, mikä on riskialtista kuljettajalle.

        Kertaan vielä, että rekkakuski ajoi ensin lievää ylinopeutta ja ei saanut enää vauhtiaan sovitetuksi kohdalleen.
        Hänen olisi pitänyt tajuta , että tie on nyt liukas,ja vähentää ratkaisevasti ajonopeuttaan.

        Kumma, kun muut sitä samaa tietä samaan aikaan tulleet olivat havainneet tien epätavallisen liukkaaksi.

        tai sit vaan siitä ei just sillon menny rekkaa kun se oli niin liukas... ehkä henkilöauto menee vähän paremmin siitä kun vitun painava rekka...


      • dodih
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        Luin antamasi linkin ja sen perään vielä toisaalla asiasta käydyt keskustelut.

        Tämä on tällaista Juupas - Eipäs väittelyä puolesta ja vastaan.

        Ei ole tuomarin ja syyttäjän osa helppoa.
        Pidänpä turpani tästä asiasta jatkossa kiinni, mutta vastaisen varalle sanon sen verran, jotta keli pitää ottaa rekkamiehillä ja kaikilla muillakin tienkäyttäjillä entistä enemmän huomioon.
        Tosiasia on, ettei sitä koskaan oteta, vaan ajonopeudet tuppaa olemaan maksimissaan oli Esteriltä tulossa mitä hyvänsä.

        Oma kokemukseni on se, että kun otan kelin tunnollisesti huomioon ja vähennän nopeuttani, siitä haukutaan julmetusti.

        Nopeuden vähentäminen on se ainoa avain turvallisempaan liikkumiseen.

        Aina syytetään teiden huonoa kuntoa, mutta eihän se auta mitään. Ainoa, mikä auttaa, on nopeuden vähentäminen.
        Jonkun tunnin myöhästyminen ei maata kaada, mutta se kaataa, kun tulee rumihia 23 kpl yhdessä rysäyksessä.
        En ole tekniikan ihmelapsia, enkä tajua näitä hienoja teorioita onnettomuuden kulusta.

        Tajuan vain lapsellisen yksinkertaisesti, että vauhtia on ollut liikaa, kun ajoneuvo lähtee käsistä ja menee pöpelikköön.

        Siksipä ajoneuvon ajamisessa ja hallinnassa pitää panostaa enemmän siihen puoleen, että kuski oppii lukemaan tien pintaa ja valitsemaan sellaisen nopeuden, jolla pysytään ojennuksessa vaikka tie olis peilikirkasta. Ja kas kummaa, pysyihän ne muut sillä tiellä, kun älysivät sovittaa ajonopeutensa keliin nähden sopivaksi.

        Peilikirkkaalla tienpinnalla oikea ajonopeus on 30 - 40 km/h ja jos rekka ei nouse ylämäkeen. On ajo silloin paras keskeyttää ja odottaa, kunnes hiekoitusauto ehtii paikalle.

        jos se ois niin tehny niin se olisi saanut varmaan potkut... ja oli siellä matkan aikana varmaan muitakin liukkaita paikkoja... jos kaikki kuskit jäisi oottamaan että tulee hiekotus auto niin eihän siitä tulisi yhtään mitään...


      • dodih
        ÄIJÄLÄ kirjoitti:

        En ole sanonut olevani kaikkitietävä ja kaikkivaltias.
        En ole tekniikan ihmelapsikaan. Ajattelen ja toimin vaan tällä minun yksinkertaisella maalaisjärjelläni ja aika hyvin olen pärjännyt sillä niin ajamisessa kuin myös rakennustyömaallani.
        Selvitin tuossa jo Kairaketulle tätä yksinkertaista teoriaani ajamisesta yleensä.

        Nyt kannattaa paneutua liikennöinnissä siihen, että ottaisimme kaikki entistä enemmän liukkauden huomioon kun ajamme näissä alati vaihtuvissa keleissä.
        Nythän liikennekulttuurimme korostaa sitä, ettei saa olla tientukkona, vaan on painettava aina menemään samalla suurimmalla sallitulla nopeudella.
        Tämä periaate ei ole oikein ja siitä koituu monesti niitä yllätyksiä.
        Kelin jättäminen huomioimatta kostautuu monesti siten, että autoja ja rekkoja suistuu tieltä.

        Kummastakohan aiheutuu enemmän haittaa ja kustannuksia, myöhästymisistä hitaammin ajettaessa vaiko nopeammasta ajosta ja sattuneista turmista.
        Minä luulen, että jälkimäisestä, eli siitä, että pidetään tiukasti aikatauluista kiinni ajamalla maksiminopeuksia.

        käy sanoo se niille jotka on aikataulun laatinu...


    • ..........

      kuski oli yrittänyt nupilla vedätystä joka yleensä toimii vastaavissa tilanteissa mutta rajoittaja esti sen

      tätä ei tutkimuslautakunta käsitellyt juuri lainkaan , asiasta käytiin erittäin asiantuntevia keskusteluja ainakin suomi24 palstalla mm.

      • heh

        "asiasta käytiin erittäin asiantuntevia keskusteluja ainakin suomi24 palstalla "

        Niin eihän tutkijalautakunnilla tietenkään ole asiantuntemusta, sehän löytyy suomi24:stä ja esson baarista


      • tutkijalautakunta
        heh kirjoitti:

        "asiasta käytiin erittäin asiantuntevia keskusteluja ainakin suomi24 palstalla "

        Niin eihän tutkijalautakunnilla tietenkään ole asiantuntemusta, sehän löytyy suomi24:stä ja esson baarista

        sai kyllä aikaan komiat animaatiot MITÄ tapahtui , mutta syyt joita oli n. 17 kappaletta heidän mielestään oli kansan mielestä osittain pahasti vajavaisesti perusteltu

        Kuski todella oli yritänyt vedätystä nupilla joka on se ensimmäinen takaraivoon taottu ohje kun perävaunu karkaa hallusta , vauhtia oli takapyörissä vaan ollut liikaa niiden alettua sutia peilijäällä ja rajoittaja löi tehot minimiin vaikka todellinen nopeus yhdistelmällä ei ollut lähelläkään rajoittajan rajanopeuksia (93kmh)

        Nupissa on sellaiset voimavarat että vaunu olisi oiennut vaikka olisi maannut kyljellään , tässä tapauksessa valtiovallan rekkoihin määräämät rajoittimet estivät oikaisun ja näin ollen tapahtui mitä tapahtui


      • tapahtumia
        tutkijalautakunta kirjoitti:

        sai kyllä aikaan komiat animaatiot MITÄ tapahtui , mutta syyt joita oli n. 17 kappaletta heidän mielestään oli kansan mielestä osittain pahasti vajavaisesti perusteltu

        Kuski todella oli yritänyt vedätystä nupilla joka on se ensimmäinen takaraivoon taottu ohje kun perävaunu karkaa hallusta , vauhtia oli takapyörissä vaan ollut liikaa niiden alettua sutia peilijäällä ja rajoittaja löi tehot minimiin vaikka todellinen nopeus yhdistelmällä ei ollut lähelläkään rajoittajan rajanopeuksia (93kmh)

        Nupissa on sellaiset voimavarat että vaunu olisi oiennut vaikka olisi maannut kyljellään , tässä tapauksessa valtiovallan rekkoihin määräämät rajoittimet estivät oikaisun ja näin ollen tapahtui mitä tapahtui

        jotka johtivat lopputulokseen. Mikään ei käske ajaa täysillä ennen myötämäen alkua, vai käskeekö? Kaikki selitykset että >se vain tapahtui ja mitään ei ollut tehtävissä ja että ennalta arvaamato liukkaus yllätti


      • ymmärtämisestä
        tapahtumia kirjoitti:

        jotka johtivat lopputulokseen. Mikään ei käske ajaa täysillä ennen myötämäen alkua, vai käskeekö? Kaikki selitykset että >se vain tapahtui ja mitään ei ollut tehtävissä ja että ennalta arvaamato liukkaus yllätti

        renkaan nopeus eri kuin todellinen nopeus

        ei siinä rekassa mitään tuulianturia ole nopeuden säätelyyn rajoittimella vaan kyllä tietö tulee täysin vetävältä akselilta nopeuden rajoittimelle

        testaa itse , mene autolla jääle ja polkase kakkosella kaasu pohjaan , huom sutimisen esto pois päältä , auto liikkuu kävelyvauhtia mutta mittari näyttää 50kmh ?

        Eikö ole ihmeellistä ?

        Eli rekka ei ajanut vasten rajoitinta todellakaan , pyörö pyöri vedätys yrityksessä vasten rajoitinta ja yritys epäonnistui koska rajoitin katkaisi tehot

        PISTE


      • sinivilkku
        tapahtumia kirjoitti:

        jotka johtivat lopputulokseen. Mikään ei käske ajaa täysillä ennen myötämäen alkua, vai käskeekö? Kaikki selitykset että >se vain tapahtui ja mitään ei ollut tehtävissä ja että ennalta arvaamato liukkaus yllätti

        rajoitinta vastaan. Ottaisit asioista selvää, ennenkuin kirjoitat. Vauhti kasvoi siinä alamäessä ja jos olisit ajanut joskus edes henkilöautolla, niin tietäisit, ettei jäällä parane polkasta jarrua kovin rajusti.


      • tyhmyyksiä?
        ymmärtämisestä kirjoitti:

        renkaan nopeus eri kuin todellinen nopeus

        ei siinä rekassa mitään tuulianturia ole nopeuden säätelyyn rajoittimella vaan kyllä tietö tulee täysin vetävältä akselilta nopeuden rajoittimelle

        testaa itse , mene autolla jääle ja polkase kakkosella kaasu pohjaan , huom sutimisen esto pois päältä , auto liikkuu kävelyvauhtia mutta mittari näyttää 50kmh ?

        Eikö ole ihmeellistä ?

        Eli rekka ei ajanut vasten rajoitinta todellakaan , pyörö pyöri vedätys yrityksessä vasten rajoitinta ja yritys epäonnistui koska rajoitin katkaisi tehot

        PISTE

        Tuskinpa sinullakaan myötämäessä lyö sutia? Luulet olevasi viisas, mutta ilmeisesti et ole eläissäsi nähnyt koko paikkaa?


      • sen pyöräthän suti
        ymmärtämisestä kirjoitti:

        renkaan nopeus eri kuin todellinen nopeus

        ei siinä rekassa mitään tuulianturia ole nopeuden säätelyyn rajoittimella vaan kyllä tietö tulee täysin vetävältä akselilta nopeuden rajoittimelle

        testaa itse , mene autolla jääle ja polkase kakkosella kaasu pohjaan , huom sutimisen esto pois päältä , auto liikkuu kävelyvauhtia mutta mittari näyttää 50kmh ?

        Eikö ole ihmeellistä ?

        Eli rekka ei ajanut vasten rajoitinta todellakaan , pyörö pyöri vedätys yrityksessä vasten rajoitinta ja yritys epäonnistui koska rajoitin katkaisi tehot

        PISTE

        ei se ollu rajottimen vika, vaan sutivien pyörien, kun oli niin liukasta. Eikä ammattikuski muka tajunnut sitä.
        Ihanku jokin mättäis tossa yhdistelmässä...

        Vaikka rajotin ois tullu eteen vasta 150:ssä niin ne pyörät ois vaan jatkanut sutimistaan ja rekka menny vierestä ohi, niinku nytkin tapahtu.


      • vedätti?
        tutkijalautakunta kirjoitti:

        sai kyllä aikaan komiat animaatiot MITÄ tapahtui , mutta syyt joita oli n. 17 kappaletta heidän mielestään oli kansan mielestä osittain pahasti vajavaisesti perusteltu

        Kuski todella oli yritänyt vedätystä nupilla joka on se ensimmäinen takaraivoon taottu ohje kun perävaunu karkaa hallusta , vauhtia oli takapyörissä vaan ollut liikaa niiden alettua sutia peilijäällä ja rajoittaja löi tehot minimiin vaikka todellinen nopeus yhdistelmällä ei ollut lähelläkään rajoittajan rajanopeuksia (93kmh)

        Nupissa on sellaiset voimavarat että vaunu olisi oiennut vaikka olisi maannut kyljellään , tässä tapauksessa valtiovallan rekkoihin määräämät rajoittimet estivät oikaisun ja näin ollen tapahtui mitä tapahtui

        jos nupilla vedättää, niin perävaunu tulee perässä
        Mutta jos se kärry tuppaa ohi, niinku animaatiossaKIN näytettiin, niin nuppin menoa on hidastettu tai se on muuten hidastunut.
        Ei se parävaunu muuten ohi yritä!


      • ajellut tien päällä!
        sinivilkku kirjoitti:

        rajoitinta vastaan. Ottaisit asioista selvää, ennenkuin kirjoitat. Vauhti kasvoi siinä alamäessä ja jos olisit ajanut joskus edes henkilöautolla, niin tietäisit, ettei jäällä parane polkasta jarrua kovin rajusti.

        Ja ei myöskään kovin monenlaisilla menopeleillä.


      • rajoitustenmukaan

        Jos rekassa on rajoittaja, joka rajoittaa vauhdin 89 km tunnissa, niin eikö kuskin tulisi silloin ajaa korkeintaan 80 km/h ja jättää se 9 km/h hätävaraksi?

        Rajoitin estää vauhdin kiihdytyksen silloinkin, jos sen asettaa 130 ja kuski ajaa koko ajan 130.

        Eli ainahan ne kuskit voivat syyttää sitä rajoitinta, kun ajavat tappia vasten. Miksi ei ajanut reilusti alle rajoittimen nopeuden?


      • ÄIJÄLÄ
        tapahtumia kirjoitti:

        jotka johtivat lopputulokseen. Mikään ei käske ajaa täysillä ennen myötämäen alkua, vai käskeekö? Kaikki selitykset että >se vain tapahtui ja mitään ei ollut tehtävissä ja että ennalta arvaamato liukkaus yllätti

        Mutta kukapa se menee myöntämään, että mun asenteissahan se vika on.
        Olen koko sen ajan, minkä olen tällä palstalla suutani soittanut, korostanut ja koittanut tuoda esiin sitä puolta, että pitää ajaa kelin mukaan, ei liikennemerkin osoittamaa suurinta sallittua nopeutta.
        Ajo-olosuhteet ei yöllä ole koskaan sellaiset, että voisi riskittömöästi ajaa maksiminopeutta.

        Mut niin ne vaan uskoo, et kun yöllä on vähemmän liikennettä, mitään vaaraa ei ole, on mitä suurinta harhaluuloa.
        Ajonopeus on se ratkaisevin tekijä joka tilanteessa.
        Auto-Anero vain on poikkeus, hän on se teräs-eräsmies, joka pystyy kurvailemaan peilikirkkaalla jäällä vaikka kesärenkailla.

        Suurinta taitoa ajamisessa ei ole osata kurvailla, vaan varsinaista taitoa on osata lukea tienpintaa, milloin sitä kärsii ajaa milläkin nopeudella.
        Tätä asiaa ei kuitenkaan osata, vaan luotetaan siihen, että mun autossani on niin hyvä tekniikka, jotta se osaa korjata, jos autoni lähtee luisuun.
        Todellisuudessa tekniikka ei pysty korjaamaan auton heittelehtimistä, jos kuski on antanut käskyn mennä tarpeeksi kovaa ja siinä tulee se fysiikan laki jo vastaan.
        Kyllähän nämä täällä koko ajan koittaa kumota näitä meidän yksinkertaisia visioita, eivätkä ikinä myönnä sitä, kuinka vauhti, siis massan liike on avainasemassa kaikissa tilanteissa.

        Nykymeno vaatii kiirettä ja vauhtia, ei vain arkisissa askareissa, vaan ennenkaikkea tienpäällä pitää mennä vauhdilla ja ei saa jäädä tuleen makaamaan,so. hidastelemaan, vaan pitää ajaa vähän yli sen sallitun nopeusrajoituksen.


    • "rahanpesu"

      On kaksi asiaa joilla tulevaisuuteen voi vaikuttaa ja saada kestävä oppi näyttöineen onnettomuuden vaikutuksista.

      Ajo-opetus joka muutetaan täysin suomen oloja vastaavaksi. (Lukkaankelin opetus, sekä siihen kuuluu harkintaja ja arviontikyky eli kansalaiskasvastus niinkuin uinti tai suunnistus)

      Toinen on se että, markkinvetoiset "pakkoajot" unikuormituksineen tehdään selväksi yrityksille ettei voittoa tehdä tienpäältä missä liikkuu muita kuin kyseisen yrityksen henkilöstöä ja johtoa.

      Ajotie ja liikenne väylä on yrityksen voitontavoitteluun otettu julkinen muiden käyttämä liikenneväylä siinä tapauksessa jos ja kun "ahneus" ajaa ajojen edelle. Tätä oikeutta kantaa vastuu yrityksen toiminnassata yritystilojen ulkopuolella ei pidä siirtää tienkäyttäjien vastuulle eikä tien pitäjien vastuulle. Tien käyttäjät tekevät sen käytön tieliikennlain alaisuudessa ja tienpitäjät tekevät tiehallinnointia myös lain velvoituksin.

      Säätilat ovat "korkeimman kädessä".

      Myös Tilaaja vastuuseen siitä mikäli tilaukseen ei sisälly ns : säävaraus.

      Itse käräjöointi ei tuo menetettyjä ihmisiä takaisin eikä lohduta omaisia. (en tarkoita etteikö loukkaantuneet ja menetettyjen omaiset tarvitsisi oikeudentuomion ja oikeutuksen saada täydellinen tuki ja rahallinenkin korvaus menetyksistä ja vielä inhimillisen oikeustajun mukaisesti. Eikä vakuutusyhtiöiden tekemien yksipuolisten ja täysin bisnes lähtökohdasta tehtyjen arvioiden pohjalta.

      Käräjöinti on "silmien pesua" ja sen julkisuus yn antaa sen kuvan että "oikeusvaltio toimisi".

      Todellisuudessa se on vain rahansiirtoja yleensä vakuutusyhtiöltä juriidisen ammatinharjoittajien tileille. Nythän on niin että, vakuutusyhtiöt maksavat juristeille niin omille kuin yritysjuristeille järkyttäviä summia siitä että heidän antamat ihmiskohtaloihin kohdistuvat hylkypäätökset saadaan ajattua oikeuksissakin "heidän oikeaksi" ja oikeuslaitos on vain kumileimasin todetessaan näitä.
      Se on käsittämätön asia että ei kukaan liikennevakuutusta maksaessaan maksa siitä että jää heitteille kun hälle aiheutetaan liikenteessä jopa pysyvät elinikäiset vammat ja rajoiteet. Vakuutusyhtiön "uhreja" on paljon liikenne uhreissa. Tähän pitäsi löytää se yhteiskuntavastuu ajattelu kun on kysymys siihen tarkoitukseen lailla säädetty yritystominta. (liikennevakuutus ja yhtiöt)

      Yhteiskunta vastuuta kaivataan usein joltakin yritystoiminnalta joka vie toimintaa ulkomaille (mekontekijät ym) Miksi sitä ei kysytä liikennvahinkoyhtiöiltä jotaka nauttivat lain oikeutusta periä liikennevakuutusmaksut?) No nyt sanotaan ettei se ole ns: kannattavaa bisnestä?! Monien mielestä sen ei pidä ollakkaan sitä vaan vastata onnettomuuksien seuraukset täysimääräisenä ja sillä siisti.

      Kannattavuus asteen käsite tule siitä yhtiöiden harjoittamasta järjettömästä voiton tavoittelusta jota he tekevät niin monilla muilla aloilla. Liikenne ei ole bisnes se on perusturvaa kaikille myös liikennevahinkoyhtiöiden henkilökunnalle. Perusturvan huolehtiminen kuuluu lakisääteisiin yhteiskuntavastuisiin ja sen tulisi sitä olla täten.
      Vertailuksi voisi ottaa vaikka rajavalvonnan ja alkaa sillä tekemään bisnestä?! Se on asia joka on hoidettava hyvin ja vastattava siitä ja ei tuota voittoa. Mutta on bisnes yrityksille välttämätön asia että rajavalvonta hoituu hyvin että voi rauhassa tehdä bisnestä.

      Mikää ei muutu jos itse asiaan ei puututa mitenkään?!

      • sinivilkku

        voitontavoitteluun syyllistyi nimenomaan bussifirma.
        Keikka pohjoiseen olisi tarvinnut kaksi kuljettajaa, jotta olisi ollut mahdollisuus pysyä aikataulussa työaikalakeja rikkomatta.


      • kovakalloisemmaksi
        sinivilkku kirjoitti:

        voitontavoitteluun syyllistyi nimenomaan bussifirma.
        Keikka pohjoiseen olisi tarvinnut kaksi kuljettajaa, jotta olisi ollut mahdollisuus pysyä aikataulussa työaikalakeja rikkomatta.

        kuin muut kirjoittajat; ei tuumaakaan periksi! Lienee niitä puukenkäkuskeja? Takuulla selviän tuosta paikasta liukastelematta yhtään peilikirkkaalla jäällä, ajamalla siellä ylhäällä huomattavasti pienemmällä nopeudella kuin sitten mäen alla. Siinähän on nimittäin pieni myötämäki!


      • sinivilkku
        kovakalloisemmaksi kirjoitti:

        kuin muut kirjoittajat; ei tuumaakaan periksi! Lienee niitä puukenkäkuskeja? Takuulla selviän tuosta paikasta liukastelematta yhtään peilikirkkaalla jäällä, ajamalla siellä ylhäällä huomattavasti pienemmällä nopeudella kuin sitten mäen alla. Siinähän on nimittäin pieni myötämäki!

        että selviät....siis mikäli tiedät ETUKÄTEEN liukkaudesta.
        Mitä puukenkäkuskiin tulee, minulla ei ole ikinä ollut puukenkiä, mutta ei ole kyllä yhdistelmän kuljettamiseen vaadittavaa ajokorttiakaan. Kortissani on vain 4 kirjainta.

        Ja kyllä, olen kovakalloinen, en lähde kuorolaulantaan vain siksi, että täällä on täysi lynkkausmentaliteetti päällä.
        Minulla on mielipiteeni ja pystyn niitä kyllä perustelemaankin, toisin kuin eräät ;)


      • liukkautta
        sinivilkku kirjoitti:

        että selviät....siis mikäli tiedät ETUKÄTEEN liukkaudesta.
        Mitä puukenkäkuskiin tulee, minulla ei ole ikinä ollut puukenkiä, mutta ei ole kyllä yhdistelmän kuljettamiseen vaadittavaa ajokorttiakaan. Kortissani on vain 4 kirjainta.

        Ja kyllä, olen kovakalloinen, en lähde kuorolaulantaan vain siksi, että täällä on täysi lynkkausmentaliteetti päällä.
        Minulla on mielipiteeni ja pystyn niitä kyllä perustelemaankin, toisin kuin eräät ;)

        olevan talvella automaattisesti olevan odotettavissa! Tyhmä se joka muuta väittää! Eikä pidä höpöttää lynkkauksesta, vaan myöntää tehdyt virheet tosiasioina, jotka johtivat lopputulokseen sekä ottaa edes muiden siitä opikseen!


      • Älä enää kirjoita sieltä Myllypuron tarkkailukoulusta.

        On tuskaa lukea noin täynnä kirjoitus-, yhdyssana-, ajatus- ja asiavirheitä olevaa tekstiä.

        Ihan kuin puppugeneraattorin tuottamaa mielipuolista hölinää. Ole hyvä, ja keskity nyt siihen yhteiskuntaopin tuntiisi koulussa ja pian pääset joululomalle.


        Master Eq


      • ÄIJÄLÄ
        sinivilkku kirjoitti:

        että selviät....siis mikäli tiedät ETUKÄTEEN liukkaudesta.
        Mitä puukenkäkuskiin tulee, minulla ei ole ikinä ollut puukenkiä, mutta ei ole kyllä yhdistelmän kuljettamiseen vaadittavaa ajokorttiakaan. Kortissani on vain 4 kirjainta.

        Ja kyllä, olen kovakalloinen, en lähde kuorolaulantaan vain siksi, että täällä on täysi lynkkausmentaliteetti päällä.
        Minulla on mielipiteeni ja pystyn niitä kyllä perustelemaankin, toisin kuin eräät ;)

        Minulla oli kerran puukengät, ei tosin autolla ajettaessa, vaan sadan metrin kilpajuoksussa kansakoulussa pikku poikana.
        Siihen aikaan puukengät oli muotikenkinä ja kun minulla ei ollut niitä juokuun tarvittavia toisia, koripallokenkiä, joita muilla oli, jouduin juoksemaan sadanmetrin kilvan puukengillä.

        Siinä kävi sillä lailla, että kun olin kymmenen metrin päässä maalista, irtosi toinen puukenkä ja lensi maalin yli, jolloin minut katsottiin voittajaksi, vaikka pari kaveria ehti ennen minua maaliin.
        Opettajat oli niin otettuja puukenkäjuoksustani, että julistivat minut sillä kertaa voittajaksi.

        Ymmärrän Sinivilkun asenteen, koska sinulla on pojat rahtareina ja ajelet tiämmä itsekkin jotain pienempää, ehkä ambulanssia jatkuvasti.

        Ei me täällä mitään lynkata, mutta pitäähän syyllisyyskysymys saada ratkaistuksi.
        Meitä on täällä monia tuomareita vain sillä erotuksella, ettei sanamme paina mitään, sanoimmepa mitä hyvänsä.

        Ja minun mielipiteeni on sama, eilen tänään ja iankaikkisesti, että liikenteessä on osattava ottaa keli huomioon ja vasta sitten se vauhti.
        Nythän periaate on vain, että vauhtia, vauhtia olla pitää, ei saa jäädä tuleen makaamaan,so.hidastelemaan milloinkaan.

        Suurinta taitoa raskaan liikenteen kuljettajalta vaatii kyky osata lukea tienpintaa ja valita vauhti sen mukaiseksi, jotta tiellä pysyy kaikissa olosuhteissa, vaikka tielle olisi levinnyt sen maajussin sontakuorma Kairakettua lainatakseni.
        Yllätyksiä ei saa päästää tapahtumaan varsinkaan raskaalla kalustolla liikuttaessa, koska niillä on niin pirunmoinen massa, jolla voi liiskata kerralla kymmeniä muita tienkäyttäjiä.

        Myöhästyminen muutamalla tunnilla ei kaada suomen taloutta, jos valitaan huonoissa ajo-olosuhtiessa se vauhti siitä maksimista paljon alemmas.

        Äijälä ei takuulla valita, vaikka maitoa ei ehtisi tulla sinne Pohjois-Karjalan markettiin sillä kellonlyömällä, kun kauppa aukeaa.
        Äijälän rakennustyömaallekaan ei ehdi elementit tulla ajoissa, mutta silti ei revitä pelipaitojamme,so.työhaalareita.


    • valtio

      pitäisi tässä jutussa viedä oikeuteen.T.Nopeus rajoitin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe